فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لیبرالها و هاشمی در دهه هفتاد سیاست تعدیل ساختاری که نسخه IMF بود را دقیقا با همین اسم پذیرفتند و فاجعه تورمی سال ۷۴ و شروع چرخه تبعیض در ایران را رقم زدند.
اینکه لیبرالها تاکید دارند پشت واژه علم پنهان شوند و ایدئولوژیهای خود را گزارههایی علمی جا بزنند و درنهایت این علم را جهانشمول و همچون فیزیک و شیمی معرفی میکنند برای همان است که بارها گفتهایم: #فریب_بزرگ
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان این است!
این چند جمله از دکتر غنینژاد را ترجمه میکنم:
۱. مفهوم مخالف لیبرالیسم فقط سوسیالیسم نیست= مفهوم مخالف لیبرالیسم اسلام و جمهوری اسلامی است. (احسنت! ما هم همین را میگوییم)
۲.مفهوم مخالف لیبرالیسم صنع گرایی و ساختن جامعه است = جامعه را رها کن مثل جنگل تا خودش ساخته شود. گرگها و گوسفندان به تعادل خواهند رسید!
۳. گرفتاری امروز ما این است که میخواهیم همه چیز را بسازیم! فرهنگ را میخواهیم مهندسی کنیم = باید فرهنگ را رها کنیم و دستور رهبری مبنی بر مهندسی فرهنگی را کنار بگذاریم. امر به معروف و نهی از منکر و هرگونه فعالیت فرهنگی را کنار بگذاریم.
۴. اقتصاد را میخواهیم مهندسی کنیم = لسه فر لسه پسه (رها کن بگذار خودش بشود) البته غنینژاد در جای دیگری پذیرفت که تمام کشورهای دنیا برنامهریزی اقتصادی دارند و دخالتهای بسیاری در اقتصاد میکنند ولی در ایران باید کلا رها کرد!
۵. آزادی را میخواهیم مهندسی کنیم = این مهمترین نکته غنینژاد است. او اعتقاد به آزادی مطلق دارد. لیبرترینها و اتریشیهای افراطی میگویند آزادی حد و حصر ندارد.
۶. نمیشه آقا = این نمیشه از نظر غنینژاد فقط به معنای این نیست که این کار درست نیست بلکه از نظر فلسفی او اعتقاد دارد که نمیشود. چه بخواهیم چه نخواهیم به سمت آزادی مطلق خواهیم رفت.
این یکی از اشتراکات منتهی الیه راست و منتهی الیه چپ است. هر دو به جبر تاریخی میرسند و یکی آرمانش کمونیسم میشود و دیگری آرمانش آنارکوکاپیتالیسم است.
کلاهما فی ضلال مبین...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
💠سلسله همایشهای جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
🔸️همایش دوم
🔷️اندیشه امام خمینی (ره)
با ارائه پژوهشگران علوم انسانی:
مهدی امامی، سیدعلی موسوی، محسن قنبریان، علی فرحانی، امین اسدپور، علی محمدی، محمد جواد تاکی، مجتبی نامخواه
📌 زمان:پنجشنبه ۴ خردادماه
-ساعت ۱۰ صبح
📍مکان:مصلی قم-پژوهشکده باقرالعلوم
🔰جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔️ @ammar_ensani
چقدر زیبا کدگذاری کرد آقای غنینژاد، گفت ریشه آزادی خواهی من یا همون لیبرالیسم بنده برمیگرده به صد صدوپنجاه سال پیش،
این زمان دقیقا دوران میرزا ملکم خان هست،
و چقدر دقیق عقاید این دو فرد (میرزا ملکم خان و غنینژاد) در حوزه اقتصاد با هم دیگه تطابق داره. دقیقه 10.
میرزا ملکم خان: غربی شدن تنها راه نجات ایران است.
غنینژاد: لیبرالیسم تنها راه نجات ایران است.
میرزا ملکم خان:مردم متدین هم میتوانند غربی فکر کنند.
غنینژاد: لیبرالیسم با مذهب منافاتی ندارد.
میرزا ملکم خان: باید از سرتا پا غربی شویم.
غنینژاد: اقتصاد لیبرالیسم راه نجات اقتصاد ایران است.
میرزا ملکم خان : باید در فراموش خانه ها از عقاید سنتی خود رها شد تا پیشرفت کنیم.
غنینژاد : من به این انقلاب اعتقادی ندارم و باید قانون اساسی اون تغییر کنه.
اما ما در تاریخ کشورمون هیچ وقت اجازه تاخت و تاز به میرزا ملکم خانها ندادیم ما قهرمان ملیمون میرزا تقی خان فرهانی هست نه غربزدههایی لیبرال.
#مخاطبین
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از حسین مهدیزاده
✅درباره «گشودگی زبان» علیزاده در مناظرهها
آیا جبهه فکری انقلاب میتواند نمایندگی غرب را از غربگرایان ایرانی پس بگیرد؟
📝 دکتر حمید ابدی
3⃣ از 3⃣
در دهه هفتاد شمسی، عبدالکریم سروش و همراهان او در نحله روشنفکری دینی، تلاش کردند به مثابه نماینده معرفتشناسی مدرن غربی، خود را در برابر معرفتشناسی فلسفی و کلامی حوزه علمیه قم صورتبندی کنند. هنوز هیوم و لاک و کانت و ... را ندیده بودیم، که پوپر را در برابر ما علم کردند، قرائت مبتذلی از هرمونوتیک به جان ما انداخته شد و چاه ویلی از مباحث معرفتشناختی و روششناختی به روی ما باز شد. ما در این تجربه، خود را جبههای در برابر غرب میدیدیم، حال آنکه با «شبه غرب» رو به رو شده بودیم. بعدها راهِ سروش را فیرحی و طیف «فوکوییهای قم» با تحلیل گفتمان پی گرفتند و اینها هم ما را به گونهای دیگر، نوعی «شبه تجدد» غربی را در فضایی پر از سوءتفاهم پیش روی ما گشودند تا شمشیرها را بر یک «تجدّد وهمی» برکشیم و به جنگ آن برویم. آنچه در این منازعه، اساساً نبود و به دیدار آن نرفتیم، «غرب» بود.
در فضای اجرایی کشور هم تکنوکراتهایی نمایندگی اندیشه اقتصادی و اداری غرب را یدک میکشیدند که رفته رفته فهمیدیم که این «لیبرالسیم تخیّلی» آنها که با تبدیل همه عرصههای جامعه به میدان عرضه و تقاضای آزاد، یک نظم طبیعی انسانی ایجاد میشود، در هیچ زمین و آسمانی نه قبلاً تحقّق یافته و نه امکان تحقّق دارد. ولی باز ما تصورمان این بود که به مثابه «نمایندگان اسلام و انقلاب» داریم به جنگ «غرب و توسعه غربی» می رویم. ولی در مجموع، آنچه ما به جنگ و منازعه به آن رفتهایم، شبه غرب، شبه تجدد، شبه مدرنیته، شبه توسعه، شبه لیبرالیسم، شبه نئولیبرالیسم و ... بوده و چیزی که غایب بوده «اندیشه و واقعیت محقّق غرب مدرن» است.
آیا طلیعه گام دوم میتواند بازخوانی و بازگشت ما از این منازعه و بازطراحی زمین منازعه جدید باشد؟ آیا گام دوم برای جبهه فکری انقلاب اسلامی میتواند لحظه رو به رو شدن با «غرب واقعی» باشد؟ حقیر جزو کسانی نیستم که بخواهم از منازعه با غرب انصراف بدهم و مانند پزها و مدهایی که اخیراً در برخی حزباللهیهای علوم اجتماعیخوانده میبینم، دعوت به آموختن از غرب کنم. ولی اینقدر میفهمم که یک جهاد و اجتهاد فکری برای رو به رو شدن و دیدار با غرب واقعی لازم است. ما باید «غرب واقعی» از چنگ غربگرایان ایرانی نجات بدهیم! تفالهای از غرب که اینها به ما گزارش دادهاند، امر محالی است که در هیچ جای آسمان و زمین، جز مغزهای تخیلزده خودشان امکان وقوع ندارد.
انگار تقدیر جبهه فکری انقلاب در گام دوم این است که هم پای در بنیادهای فکر اسلامی ـ اعم از فلسفی، کلامی و فقهی ـ بگذارد و هم «نمایندگی غرب» را از غربگرایان پس بگیرد. انقلاب اسلامی وسعتی به جبهه فکری انقلاب داده که غرب را نه از طریق غربگرایان مبتذل ایرانی، بلکه از سرچشمههای اصلی اندیشه غرب و از طریق رو به رو شدن با واقعیت جهان غرب بشناسند. اکنون نه در محافل رسمی، ولی در محافل غیررسمی حوزه و دانشگاه، جریان خوانش متون اصلی غرب در حال نضج یافتن است و این نشانه خوبی است. ما نیاز داریم که قدری از مواجهه درجه دو و گزارشخوانیهای فوری، فاصله بگیریم و با متون اصلی و تاریخ واقعی غرب مدرن و واقعیت جهان امروز رو به رو شویم و بشناسیم. اینگونه راه تحوّل علوم انسانی را هم دقیقتر و منقّحتر طی خواهیم کرد.
🆔 @social_theory
اقتصاد فرهنگی
✅درباره «گشودگی زبان» علیزاده در مناظرهها آیا جبهه فکری انقلاب میتواند نمایندگی غرب را از غربگرایا
گاهی اوقات به جای خواندن چندین کتاب میتوانید با این یادداشت های کوتاه خلاصه مطالعه چندین ساله یک نفر را به دست بیاورید. البته این به معنای استغناء از مطالعه نیست.
لایههای پنهان تصمیمات و اقدامات
🖌 مقام معظم رهبری حفظه الله در دیدار سیام اردیبهشت با مسئولان وزارت خارجه یکی از ضوابط الزامی در سیاست خارجی را «قدرت تشخیص لایههای پنهان در تصمیمات و اقدامات منطقهای و جهانی» بیان کردند.
ضابطهای کلیدی و مهم که نه تنها در سیاست خارجی و تحلیل وقایع بینالمللی اهمیتی بهسزا دارد و منجر به تعیین راهبرد و تصمیم صحیح و حکیمانه میشود که در سیاست داخلی و تحلیل وقایع داخلی کشور در تمام عرصههای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... نیز بسیار مهم و راهگشاست و از قضا این مهم، حلقۀ مفقودۀ بسیاری از تحلیلها و سیاستگذاریهای امروزهست.
رعایت این ضابطه در عرصۀ داخلی اگر مهمتر از عرصۀ بینالمللی نباشد شانه به شانه آن دارای اهمیت است چرا که این لایههای پنهان باید در رفتار و گفتار هموطنان و مسئولان و اساتید دانشگاهی و متخصصین و ... کشف شود که بیشک رنگ تزویر و ریا و نفاق برای خائنان و طمّاعان یا رنگ خیرخواهی و دلسوزی برای جاهلان نیز به آن افزوده شده و ظاهر همراهی و همدلی دارد. در نتیجه دقت و توجه لازم برای رعایت این ضابطه کمرنگ میشود.
ادامه یادداشت
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
لایههای پنهان تصمیمات و اقدامات
🖌 مقام معظم رهبری حفظه الله در دیدار سیام اردیبهشت با مسئولان وزارت خارجه یکی از ضوابط الزامی در سیاست خارجی را «قدرت تشخیص لایههای پنهان در تصمیمات و اقدامات منطقهای و جهانی» بیان کردند.
ضابطهای کلیدی و مهم که نه تنها در سیاست خارجی و تحلیل وقایع بینالمللی اهمیتی بهسزا دارد و منجر به تعیین راهبرد و تصمیم صحیح و حکیمانه میشود که در سیاست داخلی و تحلیل وقایع داخلی کشور در تمام عرصههای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... نیز بسیار مهم و راهگشاست و از قضا این مهم، حلقۀ مفقودۀ بسیاری از تحلیلها و سیاستگذاریهای امروزهست.
رعایت این ضابطه در عرصۀ داخلی اگر مهمتر از عرصۀ بینالمللی نباشد شانه به شانه آن دارای اهمیت است چرا که این لایههای پنهان باید در رفتار و گفتار هموطنان و مسئولان و اساتید دانشگاهی و متخصصین و ... کشف شود که بیشک رنگ تزویر و ریا و نفاق برای خائنان و طمّاعان یا رنگ خیرخواهی و دلسوزی برای جاهلان نیز به آن افزوده شده و ظاهر همراهی و همدلی دارد. در نتیجه دقت و توجه لازم برای رعایت این ضابطه کمرنگ میشود.
🔸مثلاً «تشخیص لایههای پنهان در تصمیمات و اقدامات اقتصادی کشور» یعنی آنکه فردی که متعلق به جریانی است که سکاندار سیاستهای اقتصادی سه دهه اخیر کشور بوده و از تئوریسینهای گردننگیر وضع موجود است خود را صرفاً یک شخصیت آکادمیک و دانشگاهی که هیچگونه مسئولیت دولتی در طول این سالها نداشته معرفی کند، درحالیکه از صد مسئول بیشتر اثرگذار بوده است.
🔹دیگر آنکه آموزه های لیبرالیسم را با عنوان زیبا و مخملین «علم اقتصاد» به حلقوم بدنۀ دانشگاهی و اجرایی اقتصاد کشور کنی و شعار عدالت و آزادی و مردمخواهی و ... نیز سر دهی.
🔸یا اینکه تضاد منافع و لحاظ منافع شخصی در موضعگیریها و تصمیمات را نبینی و آنها را تحلیل علمی کارشناسان خبره و باتجربه بنامی.
🔺با این بیان یکی از وجوه ممیزۀ بین تحلیل علمی با تحلیل علمنما را میتوان در ضابطهای خلاصه کرد به نام «تشخیص لایههای پنهان در تصمیمات و اقدامات»
✍️ حسین شادروانان
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
«استیلا» و «ولایت» همریشه هستند و اگر بعضی از محققانْ استیلای غرب را بر عالمْ «ولایت طاغوت» خواندهاند، تعبیری را میجستهاند که بتواند مفاهیم جدید را در حوزۀ معرفت دینی معنا کند؛ و چه تعبیر درستی یافتهاند.
غرب، از همان آغاز، غایتی مگر برپایی یک حکومت جهانی نداشته است و هماکنون نیز چه آنان که از حاکمیت ماهوارهها به وحشت افتادهاند و چه آنان که مشتاقانه چنین روزی را انتظار میبرند، هردو، حاکمیت ماهوارهها را با حاکمیت جهانی غرب یکسان گرفتهاند؛ و هر دو اشتباه میکنند.
#سیدمرتضی_آوینی
مقاله ی انفجاراطلاعات
@social_theory
May 11
36.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آری.. این است نئولیبرالیسم
✅ زباله دانی بنام نئولیبرالیسم، از زبان نوآم چامسکی، زبان شناس و فیلسوف آمریکایی
@tahliltamadoni
اتفاق مبارکی که افتاد این است که در ذهن انقلابیها جریان اقتصادی لیبرالها به جریان سیاسیشون پیوند خورد.
بازنده این میدون فقط انقلابیهایی هستند که میخوان اونطرف بایستند...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar