ادامه از بخش اول
۱۰. بسیار استثناء است که بین علم یک عالم و عملش تفاوت فاحشی وجود داشته باشد. یعنی مثلا یک کسی که به آزادی جنسی و بیبند و باری متظاهرانه عمل میکند، بگوید من با آزادی جنسی و بیبند و باری مخالفم!
در صورتی هم که بین علم و عمل یک دانشمند تفاوت باشد شما با یک منافق روبرو هستید که خود عیب بزرگتری است و چرا باید بین این همه دانشمند و عالم به سراق فاسقترین آنها برویم؟
۱۱. امام باقر علیه السلام: «شَرّقا و غَرّبا فلا تجدا علما صحیحا الا خرج من عندنا اهل البیت». شرق و غرب را بگردید، اگر بخواهید علم صحیح به دست بیاورید، فقط منحصر است در نزد اهل بیت علیهمالسلام.
١٢. علامه جوادی آملی: تعبير شريف امام صادق عليهالسلام را ذيل آيهی نورانی فَلْیَنْظُرِ الإنسانُ إلی طَعامِهِ را ببینید. مرحوم فيض نقل كرده كه حضرت فرمود اين طعام جامع است؛ علم را هم شامل میشود. انسانی كه میخواهد بفهمد علم و حرف را از چه كسی میگيرد، فَلينظُرِ الإنسانُ إلی طَعامِهِ اَیْ إلی عِلْمِهِ الَّذی يأخُذ عَمَّنْ يأخُذ؛ ببيند اين علم را از چه كسی دارد میگيرد.
۱۲. در روایات معمولا از حرف «لو» استفاده شده است. که این لو میتواند به معنای تاکید و یا حتی امتناع باشد. یعنی علم و حکمت را بگیر حتی از مشرکین (هر چند علم و حکمت واقعی نزد آنها نیست)
مِثل آن مَثَل معروف که میگوید: تو بِدَم، بمیر و بدم!
۱۳. موضوع علم کشف روابط است. اگر این رابطه بین دو شیء باشد موضوع علم فیزیک و شیمی و امثالهم می شود. اما اگر موضوع رابطه بین دو انسان باشد اساسا علم اصالت نداشته و دین است که چگونگی این رابطه را تعیین میکند. درحقیقت از رابطه بین تقاضای پرتقال و قیمت آن شاید بتوان یک گزاره اثباتی بیرون کشید اما در رابطه خریدار و فروشنده تنها نکته ای که اهمیت دارد حکم خداوند متعال در مورد این رابطه است که ظالمانه نباشد و مساله ظلم و عدالت موضوع علم به معنای رایج پوزیتیویستی و ساینتیستی آن نیست.
نتیجهگیری:
پرفسور درخشان که همه عمر شریفشان را به «انظر الی ما قال» عمل کرده و زیر و بم آنچه تحت عنوان «علم اقتصاد» از آن یاد میشود را بیرون کشیدهاند، به این دانش می گویند «فریب بزرگ و اقتصاد علم نما» و در کنارِ استدلال های محکم علمی که در کتاب فریب بزرگ آورده اند به شخصیت این دانشمندان و زمینههای فکری و اخلاقی و سیاسی آنها میپردازند. شناخت شخصیت و زندگی دانشمندان چیزی جدای از شناخت تفکراتشان نیست و اساسا شناخت کامل جمع بین شناخت من قال و ما قال است. به تعبیر علامه جوادی آملی باید علوم انسانی هم نگاه کنیم به من قال و هم به ماقال.
اما نکته بسیار مهم اینجاست که مگر آنچه با نام علوم انسانی از غرب به سمت ما سرازیر شده است علم و حکمت است که بخواهیم برویم از سینه منافق و کافر بیرون بکشیم؟
اساسا در مقابل علوم انسانی غربی که به تعبیر مقام معظم رهبری ذاتا مسموم و ماهیتا معارض با اسلام و نظام اسلامی است باید گفت: لکم دینکم و لی دین. ما با دو علم طرف نیستیم. بلکه آنچه پشت واژه زیبای علم پنهان شده است یک دین است که هیچکدام از روایات و استدلالهایی که در باب اخذ علم از مشرکین و منافقین وارد شده است در اینجا کاربردی ندارند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
20.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ از تحریم دینار رومی تا استقلال نظام پولی مسلمانان تحت تدبیر امام باقر (ع)
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از جامعهشناسی جنگ
آزار آزاد.
آزادی مطلق سرمایهداری چیزی نیست جز سلاحی آماده در دست توانگران، برای گشودن راه و برداشتن موانع، در مسیر عظمت و ثروت بر جمجمههای دیگران.
شهید صدر، اقتصادنا، ص ۲۵۹
@iisociology
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
زمان:
حجم:
2.27M
آیا فقط پولدارها حق دارند هواپیما سوار شوند؟
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
940.5K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پروفسور درخشان: در هیچ دورهای از تاریخ مثل امروز فقرا از حق اغنیاء دفاع نکردهاند...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
2.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
منظور از آزادسازی تولید خودرو را در این کلیپ میتوانید ببینید.
ساختن آخرین مدل اتوبوس در روستایی در پاکستان
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
739.2K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این آقا مالک شرکت هواپیمایی زاگرس میگه فشار وزارت راه برای پایین ماندن قیمت بلیط هواپیما،باعث شده اتوبوسسوارها و قطارسوارها هم بخواهند هواپیماسوار شوند و تقاضای کاذب ایجاد شود!
از نگاه لیبرالها، فقط سرمایهدارها حق زندگی با کیفیت دارند و نباید همه سوار هواپیما شوند!
صاحبان همین تفکر بودند که میگفتند پراید و پیکان سوارها حق حضور در کیش را ندارند!
@madare0120
848.5K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امامخمینی:
مالکیت در اسلام بهگونهایست که همه تقریبا در یک سطح قرار میگیرند. (۱۳۵۷/۱۰/۷)
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
1.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجتالاسلام قنبریان: زمین کج است که سرمایهداران ثروتمندتر،
و فقرا فقیرتر میشوند. فقه امام خمینی(ره) آمده بود تا این زمین را صاف کند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
855.1K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مقام معظم رهبری:
سهم کارگر بعنوان یک #سرمایه انسانی در ایجاد ارزش برای محصول بیش از سرمایههای مادی است!
۱۴۰۲/۰۲/۰۹
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar