تقریظ امام رحمت الله علیه بر قانون اساسی جمهوری اسلامی که برخی افراد کج فهم یا معاند آن را غیراسلامی و کمونیستی و ... می خوانند:
آنچه که در این جزوه است «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» است که وسیله نمایندگان محترم ملت ایران - که اکثریت آنان از علمای اعلام و حجج اسلام و مطلعین بر احکام اسلام بودند - تهیه و به تصویب اکثریت ملت معظم رسید. و امید است ان شاء الله تعالی با عمل به آن، آرمانهای اسلامی برآورده شود؛ و تا ظهور حضرت بقیة الله - أرواحنا له الفداء - باقی و مورد عمل باشد. والسلام علی عبادالله الصالحین.
امام میفرمایند این قانون اساسی برنامه ای است که تا ظهور امام عصر برای ما کافی است.
ما چقدر روی این قانون اساسی غیرت نشان داده ایم؟
چقدر این به تعبیر امام بزرگترین نتیجه انقلاب اسلامی را قدر دانستیم؟
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
♨️برنامه زنده امشب #ثریا
🔴 بخش اول؛ ابهامات و سوالات حادثه تلخ معدن طزره
🔺چرا حوادث معادن زغال سنگ تکرار میشود؟
🔹برای پیشگیری از اتفاقات مشابه و دفاع از حقوق کارگران مظلوم معادن چه باید کرد؟
🔹همراه با پخش گزارش میدانی #ثریا از حادثه معدن طزره
🔰با حضور:
🔹رضا محتشمیپور
▫️معاون امور معادن وزارت صمت (تلفنی)
🔹رضا بسطامی
▫️رئیس سازمان نظام مهندسی معدن (تلفنی)
🔹کوثر دولتخواه
▫️مسئول هستهی معدن بسیج دانشجویی استان سمنان و پیگیر حقوق کارگران معدن
🔴 بخش دوم؛ چرا در عدالت عقبیم؟
🔺نقد و بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه و نسبت آن با تحقق عدالت و کاهش فاصلهی طبقاتی
🔹 آیا هشدارهای رهبر انقلاب در خصوص عقبماندگی در عدالت منجر به تغییر رویکرد برنامه هفتم شده است؟
🔰باحضور:
🔹 حجتالاسلام محسن قنبریان
▫️استاد حوزه و دانشگاه
🔹 حمیدرضا مقصودی
▫️معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه
🕰 امشب؛ یکشنبه ۱۹شهریور ماه | ساعت ۲۳:۱۵
📺 شبکه یک سیما
@sorayatv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 موکبداران اندیشههای "آدام اسمیت" رو به چالش کشیدند!
⭕️ اینجا خبری از منفعت شخصی، جاه طلبی و انباشت سرمایه نیست!
پن: عدهای میگویند فرقی نمیکند انگیزه سود مادی باشد يا سود معنوی. بالاخره انسان منفعتطلب است. یکی دنبال منفعت مادی است و یکی معنوی و هر دو به دنبال لذت هستند و اینگونه سعی میکنند منطق لذتگرایی را توجیه کنند.
در پاسخ به این افراد اولا میگوییم: هل یستوی؟!
آیا دنبال لذت معنوی بودن و دنبال لذت مادی بودن یکسانند؟ آیا انسانهای یکسانی نتیجه میدهند؟ آیا اثرات اجتماعی یکسانی دارند؟ آیا رفتار هر دو عقلائی است؟ آیا در مواجهه جامعه با بحرانها و مشکلات برای سیاستگذار فرقی نمیکند مردم آن جامعه چگونه میاندیشند؟
ثانیا چه کسی گفته لذت مادی مصرف بیشتر از بخشش است؟ واقعیت این است که لذتی که در اطعام است در طعام نیست و اگر اینگونه باشد چطور میتوانید افزایش مطلوبیت را به افزایش مصرف گره بزنید؟!
ثالثا چه کسی گفته این افراد به دنبال لذت بردن هستند؟ بسیاری از این افراد نه لذت مادی میبرند و نه لذت معنوی و فقط با خدا معامله کردهاند.
حتی امید قطعی ندارند که در آخرت پاداشی کسب کنند و همین خدمات را لطف خدا میدانند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
وَٱخفِضۡ لَهُمَا جَنَاحَ ٱلذُّلِّ مِنَ ٱلرَّحمَةِ
و هميشه پر و بال تواضع و تكريم را با كمال مهربانى نزدشان بگستران و بگو: پروردگارا، چنان كه پدر و مادر، مرا از كودكى (به مهربانى) بپروردند تو در حق آنها رحمت و مهربانى فرما...
#تایپوگرافی
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
36.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخش اول صحبت های استاد قنبریان در برنامه ثریا
یکشنبه 19 شهریور 1402
موضوع برنامه: عدالت و برنامه هفتم توسعه
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از کار و کسب اسلامی
🔰سید جزایری نقل کرده که مردی از مستمندان شیعه به حضور امام صادق علیه السلام آمده و از فقر و تنگدستی خود شکایت کرد.
❇️ حضرت فرمود:
انْتَ مِنْ شیعَتِنا و تَدَّعی الْفَقْرَ؟! شیعَتُنا کلُّهُمْ اغْنِیاءُ
تو از شیعیان مایی و با این حال ادعای فقر و تنگدستی می کنی؟ شیعیان ما همه اغنیاء هستند.
🔸سپس فرمود:
یا فُلانُ انَّ لَک تِجارَةً قَدْ اغْنَتْک
ای فلانی برای تو تجارتی است که تو را بی نیاز گردانیده است.
🔹عرض کرد. آن تجارت چیست؟
🔸حضرت فرمود: اگر ثروتمندی به تو بگوید: من دنیا را پر از نقره به تو می دهم که از ولایت اهل بیت علیهم السلام بیرون آیی و داخل ولایت غیر آنان شوی آیا چنین کاری خواهی کرد؟
🔹 عرض کرد. نه یابن رسول الله اگر چه دنیا را پر از طلا کنند و به من بدهند.
🔸امام فرمود:
اذَنْ لَسْتَ فقیرا و انَّما الْفقَیرُ مَنْ لَیس لَه ما لَک.
بنابراین تو فقیر نیستی. فقیر کسی است که آنچه تو داری نداشته باشد. آنگاه مالی را به او دادند.
#حدیث
#تجارت
#فقر
#ثروت
🆔 @islamic_business_ir
اقتصاد فرهنگی
🔰سید جزایری نقل کرده که مردی از مستمندان شیعه به حضور امام صادق علیه السلام آمده و از فقر و تنگدستی
اگر برای مردم ابتدای این روایت را بخوانید نتیجه می شود که خب هر که پولدارتر شیعه تر!!!
اما وقتی ادامه روایت را می خوانی نتیجه می شود هر چه شیعه تر غنی تر!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
لیبرالهای عزیز! اگر راست میگوئید لیبرال باشید!
وقتی جریان لیبرال هر سه حوزه نظری (دانشگاه)، عملی (بازار و صنعت و...) و مدیریتی (بدنه کارشناسی دولت) را دست گرفته است یکی از بهترین راه های مقابله با این جریان ایستادن روی مبنای خود ایشان است. همان مبنای آزادی و رقابت.
مبنای آزادی و رقابت پست ترین سطح و نازل ترین لایه نظام اقتصادی اسلامی می تواند باشد؛ یک بازار آزاد رقابتی که البته در آن کسی به کسی ظلم نکند (آزادی به معنای واقعی) چون هر گونه ظلمی خلاف آزادی است. پس بازار آزاد رقابتی یک بازار عادلانه باید باشد.
رقابت نیز در مقابل انحصار است. ویژگی دوم این بازار این است که هیچ گونه انحصاری در آن وجود نداشته باشد. نمی شود هر جا دلمان خواست انحصار ایجاد کنیم و هر جا دلمان خواست بگوییم رقابت.
برای ایجاد رقابت در بازار باید تمام عوامل بیرونی به جز "کیفیت و قیمت" کالاهای داخلی کنار گذاشته شوند و حق دخالت در بازار را نداشته باشند.
یعنی جایی که تولیدکننده های داخلی با یکدیگر رقابت می کنند باید سه اصل زیر حاکم باشد:
1. کالاها و خدمات با هم رقابت کنند نه تولیدکننده های آنها با یکدیگر: یعنی قدرت سیاسی و اقتصادی و رسانه ای و ... تولیدکنندگان نتواند آنها را در رقابت بازاری حمایت کند.
2. هیچ حمایت بیرونی از سمت دولت به آنها نشود در رقابت با یکدیگر: ممکن است از همه تولیدات داخلی در مقابل تولیدات خارجی حمایت معنا داشته باشد اما حمایت از یک کالا در مقابل کالاهای مشابه آن در داخل هیچ معنایی ندارد
3. انحصار تولید یک کالا در بازار رقابتی کاملا بی معناست: هر گونه حمایت قانونی از ایجاد انحصار برای یک تولید کننده خلاف اصول آزادی و رقابت است.
با توجه به سه اصل فوق موارد زیر باید اجرا شود:
1. مبارزه با هر گونه فعالیت به جز تولید که منجر به حذف سایر تولیدکنندگان از بازار می شود از جمله دامپینگ ها و تبانی ها و ...
2. جلوگیری از هر گونه دخالت یک یا چند ذینفع خاص در تصمیم گیری های سیاسی و اقتصادی و اجرای قانون تعارض منافع
3. جبران هر گونه سلب آزادی و ایجاد انحصاری که در گذشته به وجود آمده است
4. هر گونه حمایت رسانه ای از جمله تبلیغات و ... دخالت در بازار به حساب می آید و این با اصول اول و دوم در تعارض قطعی است
5. مالکیت معنوی و امثال آن که به معنای انحصار قانونی تولید است قطعا خلاف اصول آزادی و رقابت می باشند
6. نظام استانداردها و مجوزها که در بسیاری از موارد خلاف آزادی و رقابت، و باعث ایجاد انحصار است باید به یک نظام پسینی تبدیل شود. یعنی نظارت به جای مجوز
7. رفع انحصار از مالکیت منابع و ابزار تولید. نمی توان توقع داشت بازار آزاد رقابتی شکل بگیرد اما فقط ابزار تولید یا در اختیار دولت باشد یا در اختیار عده ای خاص. بدون ابزار تولید و مالکیت منابع طبیعی که تولید معنا نخواهد داشت
8. پول و اعتبار به عنوان یکی از ابزارهای اساسی و شروط لازم تولید در دنیای امروز قطعا باید در اختیار همه قرار بگیرد و انحصار آن در اختیار عده ای از تولیدکنندگان خلاف اصل دوم خواهد بود
9. رفع هر گونه انحصار از بازار فروش از جمله بازار فروش خارجی. حذف اتاق هایی که تجارت را به صورت انحصاری در دست گرفته اند برای ورود عموم تولیدکنندگان به عرصه تجارت بین المللی ضروری است
10. تامین انرژی تمام تولیدکنندگان و اعطاء یارانه و تسهیلات به آنها به صورت برابر و جلوگیری از هر گونه تبعیض بین آنها
11. حمایت مصرفی دولت از تولیدات خرد و کوچک برای جبران عقب ماندگی آنها در عرصه رقابت در گذشته. در حقیقت دولت به عنوان یک مصرف کننده بزرگ می تواند با جهت دهی به مصارف خود از بی عدالتی که در گذشته به وجود آمده و تولیدکننده هایی را به صورت ناعادلانه بزرگ کرده است بکاهد
12. مصادره اموال نامشروع و مجازات سخت هر کسی که سعی کند آزادی و رقابت در بازار را به هم بزند
در آخر تاکید میکنم که این ساختار ایده آل و مطلوب اسلام نیست و بر اساس همان مبانی نظری ادعایی لیبرالهاست که به مبنای خودشان نیز پایبند نیستند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
May 11