هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🗒 به سوی تجربهای دوستداشتنی
۱. اتفاقات دشواری در طول چند سال اخیر برای حقیر رخ داد و هر بار، حجم انبوهی از فشارها و ملامتها و تخریبها روانهی من شد. من در هر دوره، صبر کردم و کوشیدم به کنشگری فکریام در عرصهی عمومی ادامه بدهم و صحنه را خالی نکنم. از حضور در دادگاه گرفته تا ترور شخصیت تا توهینهای خیابانی و مجازی تا انتشار نشانی خانهام و ... از جمله گرفتاریها و چالشهای بودند که در برابرم سربرآوردند. روزگار بر من، بسیار سخت و تلخ گذشت و اغلب، حس غربت و تنهایی، در من نفس میکشید. زخمههای دگراندیشان به کنار، مؤاخذههای دوستان اما روحم را خراشید.
۲. من از نویسندگی و تحقیق و تألیف کتاب، به قلمرو رسانه پا گذاشتم و همواره تلاشم این بود که تفکر اصیل اسلامی و انقلابی را به عرصهی عمومی سوق بدهم و متنها و گفتارهای فاخر تولید کنم. من از دریچهی فکر و اندیشه به مسألهها نگریستم و زیر سایهی هیچ جریان سیاسیای ننوشتم و نگفتم. قصد من، ادامهی کاری بود که سیدمرتضی آوینی در مجلهی سوره انجام داد. این قلهی مرتفع، الگو و سرمشق من بود. هر تفسیری جز این، با نیات و انگیزههای من همخوان نیست.
۳. اکنون به دلیل ملاحظهها و محدودیتهای ناگفتنی اما مهم و قطعی، بار این تکلیف از شانهی من برداشته شده و دیگر، ماندنم در فضای رسانه، به صلاح خودم و انقلاب نیست. من نمیتوانم در چهارچوبهای محافظهکارانه بنویسم. اگر بنا باشد که میان ننوشتن و محافظهکارانه نوشتن، یکی را انتخاب کنم، ترجیح میدهم که از عرصهی رسانه خارج بشوم و ننویسم. من در قفس قواعد تنگنظرانه نمیگنجم و نفسم به شماره میافتد. میخواهند خودم نباشم و این جنگ دائمی من با بسیاری بوده که خویشتن مرا برنمیتابیدند. میخواهند خویشتن مرا از من بگیرند و یک محافظهکار بیخطر و بیخاصیت از من بسازند. قلم من، هر سطرش فریاد میزند و اعتراض میکند و صراحت میورزد. ترجیح میدهم که نباشم، بهجای اینکه آنگونه که دیگران میپسندند، باشم.
۴. به انتخاب و ارادهی خودم، تمام نوشتهها و گفتههای این کانال را حذف کردم و در انتظارم که خود کانال را نیز حذف کنم. کانالهای من در ایتا و ویراستی، به دست دیگران مسدود نشدهاند و مدیران این دو پیامرسان، بهنهایت، مساعدت و همدلی داشتهاند. این انتخاب، تصمیم شخص خودم نسبت به شرایط جدیدی است که در آن قرار گرفتهام. دربارهی دیگران نیز باید گفت هیچ اجبار پیدا و تحمیل مستقیمی نسبت به من، در میان نیست.
۵. از دوستان ایتا و ویراستی سپاسگزارم که فریادها و نقدهای گزندهی مرا برتابیدند و مدارا ورزیدند. از مخاطبان عزیز نیز قدردانی میکنم که این نوشتههای برآمده از فکر و درد را خواندند و بارها و بارها، تشویق و تأیید کردند. به حول و قوهی الهی، نویسندگان جوانتر و خوشقلمتر و بیحاشیهتر، این مسیر را ادامه خواهند داد. پیشاپیش از یکایک شما متشکرم که اجازه میدهید فرصت و مجالم را بهطور کامل، صرف نگارش کتاب نمایم و بر ماندنم در رسانه، اصرار نمیورزید. رضایت قلبی و باطنیام این است که از تنشها و تکانههای آزاردهنده و کلافهکننده رها بشوم و به خلوت و عزلت تحقیقاتی پناه ببرم و دیگر در رسانههای مجازی و واقعی و ملی و غیررسمی، ظاهر نشوم. مجال بدهید که بر علاقه و تکلیف بنیادیام تمرکز کنم. تا آنجا که مقدور بود، ایستادم و هزینه دادم و فشار خریدم و دشنام شنیدم. اینک چهارچوبها و قواعد دیگری مطرح شدهاند که طبع و تمایل من، آنها را برنمیتابد. اگر ادامه بدهم، دچار گمگشتگی نسبت به خودم میشوم. از نیروهای بهواقع انقلابی و مؤمنی که باعث رنجشخاطر آنها شدهام و این حس را در آنها برانگیختهام که نگاه و ادبیاتم در رسانه، گزند به انقلاب رسانده و هزینهساز و حاشیهتراش بوده است، عذر میطلبم.
مهدی جمشیدی
۲۱ تیر ۱۴۰۳
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از حکمت عقلانی وحیانی🇵🇸🖤
❇️تفاوتهای جریان انقلابی عقلانی در برابر جریان تکفیری
✍️ابوالحسن حسنی
یکی از مصیبتهای جریان انقلابی این است که دائما عدهای به نام انقلابیگری مواضعی اتخاذ کردهاند که موجب هراس عمومی از جریان انقلابی میشود. این مشکل از دههی شصت جریان انقلابی را آزار میداد و تا امروز نیز با آن دست به گریبان بوده است. گروههایی که در دهی شصت تا نیمههای دههی هفتاد چنین مواضعی داشتند، در یک چرخش سریع در سال ۱۳۷۴ به سمت لیبرالیسم سقوط کردند و جریان اصلاحات را شکل دادند. اما دوباره چنین جریانی ایجاد شد و رفتاری بسیار تند با دیگر جریانها، حتی جریان انقلابی عقلانی دارد و همه را به لیبرال بودن و تقلید از غرب، فساد، اشرافیگری و مانند آنها متهم میکند و در خردهپاهای آنان ادبیات تفسیقی و تکفیری رواج آشکار دارد.
بنده اعتقادم بر آن است که اگر جریان انقلابی عقلانی فاصلهی خود را با این جریان مشخص نکند، دچار مشکل خواهد شد و به همان وضوح که از نظر هویتی، فکری و عملیاتی فاصلهی خود با جریانهای غربگرا را روشن میکند، باید فاصلهی خود با جریان تکفیری را روشن نماید. این مطلب در همین راستا نوشته شده است.
۱) پذیرش تنوع فرهنگی (در برابر تأکید بر فرهنگ یکدست)
۲) حکمرانی مبتنی بر مردمسالاری دینی (در برابر حکمرانی ایدئولوژیک)
۳) اولویتگذاری میان ارزشهای شرعی در مقام اجرا (در برابر یک دست دیدن آنها در مقام اجرا)
۴) لحاظ ظرفیت پذیرش مردمی در اجرا (در برابر تغییرات سریع و پرتنش)
۵) تعریف عدالت اجتماعی در چارچوبهای مردمسالار (در برابر تعریف عدالت اجتماعی در چارچوبهای دولتسالار)
۶) مقابلهی اجتماعی با ناهتجاریها (در برابر مقابله ایدئولوژیک با ناهنجاریها)
۷) داوری دربارهی انسان با تمرکز نگاه بر فطرت الهی انسانها (در برابر داوری دربارهی انسان با تمرکز بر طبیعت و غرایز شهوانی انسانها)
۸) مقدم کردن حل نیازهای اساسی بر امور دیگر (در برابر مقدم کردن حل معضلات ایدئولوژیک)
۹) فرصتانگاری تعامل فرهنگی با ملل دیگر (در برابر تهدیدانگاری تعامل فرهنگی با ملل دیگر)
♻️https://eitaa.com/haqnegar
هدایت شده از ققنوس
«بیا و مردانگی کن، بیا و آبرویی به باد بده، بیا و فحشی بجان بخر...»
(یادداشت خیرخواهانه برادر عزیزم، هنرمند هیأتی محمدتقی شیرنیا خطاب به برادر کوچک خودش و البته خطاب به فرماندهان بزرگ جبهه فرهنگی انقلاب)
قطعاً خاطره آقارحیم از دیدار ۹۲٫۲٫۲ رهبر انقلاب با بچههای جبهه فرهنگی را شنیدهاید،
اینکه رهبری گفتند:
«حیف است که کار وسیع فرهنگی را که انسان میخواهد انجام دهد،
این را وسیلهای قرار بدهد که
در انتخابات یکی جلو بیاید و یکی عقب برود.
به نظر من حیف است این تشکیلات را تا جایی که ممکن است صَرف این جور کارهای زودبازده کنید.»
▫️▫️▫️
به جرأت میگویم هیچکس به اندازه من این خاطره را از آقارحیم نشنیده،
چون من فیلمبردار این سخنرانیها بودم...
حداقل ۵ الی ۱۰ بار،
در جمعهای مختلف
و در شهرهای مختلف کشور...
الآن جوری جزئیات جلسه را حفظم که انگار من هم در همان جلسه بودم.
آخرین سخنرانی که حضور داشتم در مشهد بود قبل از انتخابات...
▫️▫️▫️
و اما بعد...
حرف رهبری بسیار
روشن، صریح، ساده
و با استدلال و منطق بود
آقارحیم هم
همین حرفهای روشن، صریح و ساده رهبری را
خیلی روشنتر، صریحتر و سادهتر
در جمعهای مختلف بیان میکرد
آن هم با چه شور و اشتیاقی... طوری که آدم کیف میکرد، حتی بعد از ۱۰ بار شنیدن...
▫️▫️▫️
همه این حرفها را زدم که به اینجا برسم!
آقارحیم!
یکبار هم که شده، فقط یکبار
این حرفهای رهبری را به گوش عزیزان دلسوز و زحمتکش، به بچههای بالا برسان...
آقارحیم!
همانطور که برای بچههای کرمان، بندرعباس، خوزستان و...
با خون دل و با بغض از عواقب خرجشدن هیأت و افراد اثرگذار هیأت در مسائل سیاسی میگفتی،
بیا و مردانگی کن
بیا و آبرویی به باد بده
بیا و فحشی بجان بخر
بیا و فقط یکبار،
همین خون دلتهایت را
همین روضههایت را
بخوان برای فرماندهان فرهنگیمان
بخوان برای
حاج منصورها،
حجتالاسلام پناهیانها و ماندگاریها
بخوان برای
حاج محمود کریمیها
سیدمجید بنیفاطمهها
بخوان برای
برای سردار حاجیزادهها
بخوان برای همه اینها که
خدا میداند
چهقدر دوستشان دارم
چقدر دوستشان داریم
▫️▫️▫️
آقارحیم!
امروز بعد خواندن تیتر یکی از روزنامهها که نوشته بود:
«بگو کدام هیأت میروی تا بگویم کیستی؟»
متوجه شدم، بیشتر از آن چیزی که فکرش را میکردیم فرماندهانمان خرج مسائل زودبازده سیاسی شدهاند.
✍🏻 #محمدتقی_شیرنیا
با اندکی تغییر
✍ #رحیم_آبفروش
@qoqnoos2
🌷 یک سال پیش؛ همین روزها...
📸 تصویری از آخرین حضور شهید رئیسی در شبهای عزاداری ایام محرم در کنار رهبر انقلاب و قاب عکس شهید سلیمانی
💻 Farsi.Khamenei.ir
▪️خشم ضدانقلاب از گسترش روزافزون اسلام در غرب: آدم دلش میخواد از انگلیس به قم پناه ببره! رسما بین الحرمین شده!
🇵🇸 @Roshangari_ir
هدایت شده از کف میدون
یک اکانت جعلی با دو فالور! خبر استخدام افراد در روزهای پایانی دولت شهید رئیسی منتشر کرد که در سطح وسیع در کانال ها منتشر شد...
بر اساس پیگیری هایی که از سازمان اداری و استخدامی انجام دادیم درخواست وزیر فرهنگ برای استخدام دامادش کذب محض است و چنین چیزی از اساس وجود خارجی ندارد.
امیدواریم دستگاه قضایی تکلیف کسانی که اینقدر ناشیانه با حساب جعلی دروغ سازی میکنند و با صرف هزینه گزاف همان دروغ را در سطح وسیع منتشر میکنند مشخص شود.
@kafemeydoon
📲 دانلود رایگان از نرمافزار مقتلالحسین (ع)
✔️مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در ایام عزای حسینی امکان استفاده از نرمافزار مقتل الحسین علیهالسلام را فراهم کرد.
📚 این نرم افزار شامل متن ۱۰۱ عنوان کتاب درباره امام حسین علیهالسلام میباشد.
👈 استفاده از نرمافزار
🆔 https://eitaa.com/ijtihad