🔴 هشدار به متولیان فرهنگی کشور در خصوص حکمرانی فضای مجازی و رسانه ای
بسم الله الرحمن الرحیم
«إِنّما وَلیُّکُمُ اللهُ و رَسولُهُ والَّذینَ ءَامَنوا الَّذینَ یُقِیمُونَ الصَّلوةَ و یُؤتُونَ الزَّکوة و هُم راکِعونَ»
این کمترین در دو هشدار پیشین به متولیان فرهنگی و فضای مجازی نشان داد که وضعیت کشور چیست و دشمن به دنبال چه هدفی است. اینک در سومین هشدار، قصد آن است که با تبیین فرایند حکمرانی در غرب و بدیل آن در حکمت اسلامی به ضرورت حکمرانی ولایی اشاره شود.
غرب پنج مرحله حکمرانی را طی کرد:
اول: حکمرانی هرمی با رویکردی مستبدانه و ارباب و رعیتی و اقتدار مطلق و بی قید و شرط که منجر به توزیع ظلم و جور در مردم شد.
دوم: حکمرانی بازاری از طریق تفکیک قوا؛ گرچه تقسیم قدرت با این الگوی حکمرانی شکل گرفت؛ اما اختاپوس قدرتها، جایگزین حکمرانی هرمی شد و در واقع اقتدار ظلم و جور توزیع گردید.
سوم: حکمرانی حزبی؛ این الگو توانست احزاب متعدد و شفاف را با اساس نامه و مرام نامه و برنامه ریزی های تعریف شده در جامعه تشکیل دهد و مردم با تفکر و اراده به انتخاب حزب محبوب خود اقدام کنند؛ لکن قدرت اقتصادی در مدیریت احزاب، دوباره توزیع ظلم و جور را به شکل دیگری رهبری کرد.
چهارم: حکمرانی با رویکرد جامعه مدنی؛ در این الگو، علاوه بر احزاب، تشکل های دیگر و مستقل از دولت مانند ngo ها و سندیکاها شکل گرفت و توزیع قدرت های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و مشارکت مردمی توسعه یافت؛ لکن نقش اختاپوس اقتصادی و سیاسی و فرهنگی در مدیریت تشکلهای مستقل از دولت، نقش مشارکت واقعی مردم را کاهش داد.
پنجم: حکمرانی فضای مجازی و رسانه ای؛ این الگو به نوعی بازگشت به حکمرانی هرمی اقتدارگرای ظالمانه است؛ اما با ابزار رسانه و فضای مجازی و هوش مصنوعی که می تواند هم نیازسنجی کند و هم نیازسازی انسانها را به دست گیرد و با مدد هوش مصنوعی به مدیریت هوش طبیعی انسانها بپردازد و آدمیان را چون خیمه شب بازی، مختال فخور سازد و جبر اجتماعی رسانه ای پدید آورد. مردم در این الگو مشارکت دارند و حتا مشارکت حداکثری، اما با میل خود، ظلم و جور و فساد و اسارت را پذیرا می شوند. فرهنگ برهنگی و برده داری مدرن را با تخیل و نسبی گرایی و تناسخ هویتی می پذیرند.
بشر امروز گرفتار چنین حکمرانی گردید. این حکمرانی، مسلمان و غیرمسلمان و انقلابی و غیرانقلابی و اصول گرا و اصلاح طلب و رزمنده و شرمنده نمی شناسد و همه را اسیر حکمرانی رسانه ای می کند.
حکمرانی مطلوب در اسلام، حکمرانی ولایی است. ولایت یعنی پیوند ناگسستنی ولی با مردم (مولی علیهم) و مردم با یکدیگر و مردم با ولی که از طریق بینش توحیدی، محبت اخوتی، تدبیر تعاونی و تلاش جهادی ممکن خواهد بود. این الگوی حکمرانی، چتر محبت و اخوت و تعاون را بر سر همگان حتا غیر مسلمان می گستراند و مقاصد اصلی خود را عقلانیت و معنویت و عدالت در راستای حیات طیبه می داند.
حکمرانی ولایی در حکومت نبوی و علوی و قیام حسنی و حسینی علیهم السلام نمایان و درس آموز است.
حکمرانی ولایی در زمانه ما باید با ابزار هوش حکیمانه(نه هوش مصنوعی) و رسانه و فضای مجازی (از زیرساختها و سخت افزار تا مدیریت و برنامه ریزی) همراه باشد.
به همین دلیل است که گفته میشود اولویت اول در نظام اسلامی، حکمرانی فضای مجازی و رسانه ای است که البته با حکمرانی رسانه تفاوت دارد. حکمرانی رسانه ای یک رویکرد حاکم بر حکمرانی سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و صنعتی و کشاورزی و غیره است.
تحقق این ایده نشاید مگر با بر کنار شدن متولیان فرهنگی بی تدبیر و خسته و فرسوده از صدر تا ذیل و جایگزینی مدیران فکور و عالم و معتقد به حکمرانی ولایی و نیز بکارگیری منظومه فکری امامین انقلاب در الگوی حکمرانی ولایی با هوش حکیمانه.
امیدوارم حکمرانان و متولیان فرهنگی و فضای مجازی کشور، این هشدار و راهکار را جدی بگیرند و از خواب تخیلی بیدار گردند و شبکه مردمی را در ذیل حکمرانی ولایی تشکیل دهند و مشارکت حداکثری نخبگانی و مردمی را در سیاستگذاری و تنظیم گری و خدمات عمومی و منطقه ای و بین المللی جاری سازند.
بی شک، مسئولیت حوزه های علمیه از بقیه سازمانهای فرهنگی در تحقق این رسالت بیشتر خواهد بود.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
عبدالحسین خسروپناه دزفولی
طلبه حوزه علمیه قم
۲۴ آبان ۱۴۰۱
🆔 @Khosropanah_ir
🆔@h_falahati
📮 #توییت
⭕️ حسین درودیان، کارشناس مسائل اقتصادی:
🔹اقتصاددانان،مشکلات کشور را ناشی از آن میدانند که سیاستمدار به توصیههای آنها گوش نداده. ما هم مثل اغلب دانشجویان اقتصاد سالها فکر میکردیم قضیه به همین سادگی است. تا وقتی بزرگتر شدیم و فهمیدیم اقتصاددانان اساساً پیشنهاد جدیِ شدنیِ کاربردی که سیاستمدار را متقاعد کند نداشتهاند.
🖋 تقریبا اجماعی است (موافقین و مخالفین) که اقتصاددانان دولت کنونی که عمدتا کارشناسان دولت قبل هستند راهکار معقول، شدنی و راهگشایی برای کشور ندارند!!
جناب آقای رئیس جمهور هم در موقعیت خطیری هستند. علی رغم زحمات فراوانی که می کشند و تا همینجا هم بخش زیادی از توفیقات دولت بخاطر شخص ایشان است، اما یک بی برنامه گی و ابهام ناشی از بعضا بی عملی در بخش هایی از دولت مشهود است. یک روز دارو و یک روز ارز و یک روز ارزاق عمومی و یک روز هم مساله دیگری!!
روشن است که جدیت ایشان در پیگیری امور دشمن را به لج آورده و دیوانگی اغتشاشات ناشی از همین عصبیت دشمن است لکن ایرادات دولت واضح است باید فکر عاجلی کرد و برخی را از قطار دولت پیاده کرد.
حال وضعیت این جمله روشن می شود که در انتخابات بیان شد:
بنده توان دارم کارشناسان را بخط کنم!!
شاید این جمله عمیق گفته نشده است.
#نقد_دولت
🆔 @h_falahati
6.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نقش فوتبالیستهای سوری در کشتار ۶۰۰ هزار انسان و چند میلیون آواره سوریه!
🆔 @h_falahati
25.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 «خیلیها یادشان نیست که امام خمینی فرمودند کتابهای شهید صدر را بخوانید.»🔺
🟦 فرصت صدرخوانی در هفته کتاب و کتابخوانی
🔵 تخفیف ویژه همه آثار شهید صدر
🔰 برای آشنایی با آثار و ثبت سفارش به سایت mbsadr.ir مراجعه کنید.
🆔 @h_falahati
بای ذنب قتلت!
حادثه تروریستی امروز ایذه تا اکنون 5 نفر شهید و دو نفر هم از زخمی ها حالشان وخیم است!
این کودک امروز شهید شد!
🆔 @h_falahati
1.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جزئیات حمله تروریستی ایذه از زبان معاون امنیتی استانداری خوزستان
#اغتشاشات
#داعشی_های_داخلی
روایت انقلاب | حامد فلاحتی
بای ذنب قتلت! حادثه تروریستی امروز ایذه تا اکنون 5 نفر شهید و دو نفر هم از زخمی ها حالشان وخیم است!
تکرار حادثه تروریستی در اصفهان توسط دو راکب موتور سوار که به سمت نیروهای امنیتی آتش گشودند!
اسامی شهدای حمله تروریستی اصفهان
🔹محسن حمیدی و محمدحسین کریمی دو شهید حمله تروریستی اصفهان هستند.
🔹حوالی ساعت ۲۱ امشب در منطقه خانه اصفهان دو نفر موتورسوار نیروهای مدافع امنیت مستقر در خیابان را به رگبار بستند و دو نفر را شهید کردند. دو مجروح حمله نیز در یکی از بیمارستانهای اصفهان بستری هستند.
@Farsna - Link
🆔 @h_falahati
⭕️ جنگ را جدی بگیرید!
▪️دیروز شیراز ، امروز ایذه و اصفهان و فردا.....
▪️آقایان شورای عالی امنیت ملی!
تعدادقتل عام ها و شهدا به چند نفر باید برسد تا باور کنید کشور مورد هجوم دشمنان قرارگرفته و ما در وضعیت «جنگی» قرار داریم؟؟
▪️بیش از ۵٠ روز از شهادت فرزندان مظلوم این ملت بدست گرگهای دست پرورده سعودی اینترنشنال می گذرد و هنوز عدلیه در پیچ و خم فرجام خواهی از احکام بدوی قصاص و اعدام سرانگشتان و ستون پنجم دشمن است و تا زمان اجرای این احکام( البته اگر نقض نشوند!!) تعداد شهدای مدافع امنیت دو برابر خواهد شد!
▪️روند فعلی مجازات آشوبگران جنایتکار نه تنها بازدارنده نیست که مشوق بقیه اوباش و اشرار برای پیوستن به صف جنایتکاران و قاتلان است.
▪️دولت هنوز برای رفع کامل شر بازوهای اجرایی دشمن در جنگ کنونی علیه امنیت ج. ا. ا (اینستاگرام، تلگرام و توئیتر) شک و تردید دارد و
رئیس مجلس هم بی خبر از جنایات دشمن در دو ماه اخیر، و کما فی السابق پیگیر رفع فیلتر از بازوهای عملیاتی دشمن است!
بازوهایی که به خون شهدای مظلوم این ایام رنگین شده است!
▪️شاید اگر فرزندان و عزیزان اعضای محترم شورا به خیل شهدا و مجروحان این ایام پیوسته بودند ماجرا متفاوت می شد.....
▪️آقایان!
دشمنان اسلام و انقلاب جنگی جدی علیه امنیت نظام را آغاز کرده و مشغول پیشروی مداوم اند چون شما هنوز وقوع جنگ را باور نکرده اید!
جنگ در قرن ٢١ یعنی همین تهاجمی که طی دو ماه اخیر درگیر آنیم!
نکند شما هنوز در قرن پیش مانده اید و منتظر جنگی مانند تهاجم بعث صدامی به کشورید؟
❇️ سرداران عزیز!
لطفا به جای وعده انتقام ،«خبر انتقام بازدارنده» به مردم بدهید. انتقامی که دشمن را از تحمیل «جنگ ترکیبی قرن جدید» به ایران اسلامی پشیمان کند و امنیت را به کشور بازگرداند.
دکتر کوشکی
🆔 @h_falahati
بسته مطالعاتی پیرامون نقش علامه طباطبایی در طی سالهای نهضت اسلامی ایران به رهبری امام ره
حکیم الهی
⚫️پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت سالگرد ارتحال علامه طباطبائی
▫️شاگردان طراز اول علامه طباطبائی؛ یاران انقلاب اسلامی
▪️پاره کردن اطلاعیه علامه طباطبائی توسط هواداران شریعتی
▫️تاریخسازی به سبک کدیور؛ خاطرهسازی مجعول و بهتان به علامه طباطبایی(ره)
▪️پیام کمتر دیده شده مقام معظم رهبری (رئیسجمهور وقت) بهمناسبت اولین سالگرد ارتحال علامه طباطبائی
▫️علامه طباطبایی؛ احیاگر فلسفه در حوزه علمیه
▪️حضور علامه طباطبائی در حلقه سیاسی علمای طراز با محوریت امام خمینی
▫️نقش علامه طباطبائی در رسالت افشاگرى علیه رژیم پهلوی
▪️مهاجرت علامه طباطبائی از قم به تهران، در حمایت از امام خمینی و مطالبه آزادی ایشان
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🆔 @h_falahati
11.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رئیسی: جهاد تبیین در حال حاضر بسیار ضرورت دارد
رئیسجمهور در همایش جهاد تبیین:
🔹میخواهند ادراک و شناخت را به آنچه خود میخواهند رقم بزنند. خوب را بد جلوه بدهند و بد را خوب، نقاط ضعف را بزرگ جلوه بدهند و نقاط قوت را کوچک.
🔹 جهاد تبیین در حال حاضر بسیار ضرورت دارد. ۴۳ سال تلاش در دوران انقلاب که باید درست بیان میشد، درست انجام نشد و اینها تبدیل به گره ذهنی شد. روابط عمومیها پل ارتباطی بین مردم و مسئولین هستند.
@TasnimNews
🖋 حرف خوبی است با این نظر جناب رئیسی هیچ انقلابی مخالف نیست لکن سوال آن است که چرا این نگاه در دولت دیده نمی شود؟ چرا گزارش عملکردهای دولت نمی رسد یا دیر می رسد!؟
چرا چنین رویکردی در بین قاطبه وزراء نیست الا موارد نادری!!
🆔 @h_falahati
🔻آنچه از «کشف حجاب» دیدم:
روایتبازی یک اقلیّتِ دیکتاتور
🖋 مهدی جمشیدی
دوشنبه، ۲۲ آبان ۱۴۰۱. شهر تهران. پرسهزنیِ جامعهشناختی در ایستگاههای متروی گلبرگ و دروازه شمیران و تئاتر شهر و میرزای شیرازی در صبح و ظهر. تلاش داشتم که به یک «بُرش عینی» و «برداشت مستقیم» از واقعیّت اجتماعی دست بیابم و وضع حجاب دختران و زنان را فارغ از «عایقهای رسانهای» و «حائلهای روایی» مشاهده کنم. مشاهدهای که در قلب آن، «پرسش» وجود داشت و نه «پیشداوری». در طول یک ماه گذشته نیز به چنین مشاهداتی رو آورده بودم و در نقاطی از شهر، با دقت و تأمّل، از این زاویه به واقعیّت اجتماعی نگریسته بودم. مشاهداتم در امروز، مطابق با همۀ مشاهدههای قبلی بود و آنها را تأیید میکرد. و اماّ نتایج:
۱- تنها «پنج درصد» از دختران و زنان، «کشف حجاب» کرده بودند؛ یعنی «شال» یا «روسری» یا «مقنعه» بر سر نداشتند و «سر برهنه» در ایستگاههای مترو رفتوآمد داشتند. در اینجا، برآوردی دربارۀ تعداد زنان چادری یا شُلحجاب ارائه نمیکنم و پرسش خویش را به همین مسألۀ خاص، محدود میکنم. با مشاهدۀ این تعداد اندک، متعجب شدم که این همه غوغا و هیاهو برای «حجاب اختیاری» – که هدفی جز «کشف حجاب» نداشت – تنها معطوف به همین «پنج درصد» بوده است؟! بهعبارتدیگر، باید «قانون حجاب الزامی»، برچیده شود تا فقط این پنج درصد بتوانند کشف حجاب کنند؟! این پنج درصد، چه نسبتی با آن «روایتهای انبوه» دارند؟!
۲- بیحجابی در این پنج درصد، محدود به «برداشتن حجاب از سر» بود؛ بهطوریکه پوشش سایر قسمتهای بدنشان، عادی و عرفی بود. اینگونه نبود که چون حجاب از سر برداشته باشند، دربارۀ بخشهای دیگر بدن خود نیز همین منطق را دنبال کرده باشند و در آن قسمتها نیز دست به «ساختارشکنیِ پوششی» زده باشند. دراینمیان، تنها دَه خانم مشاهده کردم که برخلاف این بودند و پوشش قسمتهای دیگر بدنشان نیز زننده بود، از جمله اینکه شلوارشان تا نزدیکهای زانویشان بالا آمده بود، یا تیشرت تنگ پوشیده بودند و حجم بدنشان آشکار بود، یا یقیۀ تیشرتشان باز بود و ... .
۳- بهجز دو مورد، همۀ کسانیکه کشف حجاب کرده بودند، «شال بر دور گردن» داشتند، درحالیکه چنانچه قطعیّتی دربارۀ کشف حجاب وجود دارد، دیگر «انداختن شال به دور گردن»، معنا ندارد. دراینباره، کنجکاو شدم و دریافتم که بخشی از اینان احتمال میدهند که واکنش و برخوردی صورت بگیرد و همچنان مطمئن نشدهاند که حجاب اختیاری، برقرار شده است؛ بخش دیگری نیز وقتی به «محل زندگی» یا «محل کار» خود نزدیک میشوند، ترجیح میدهند که از وضع کشف حجاب، خارج شوند؛ و جالب اینکه بخش دیگر، گاهی موهای خود را میپوشانند و گاهی هم نمیپوشانند و هنوز به «جمعبندی» نرسیدهاند و میان این دو، یکی را «انتخاب» نکردهاند.
۴- دیگر اینکه پنج درصدی که به آنها اشاره کردم، هرگز محدود به «دهۀ هشتادیها» نبودند، بلکه آشکارا، «ترکیبی از همۀ نسلها» بودند و هیچ احساس نکردم که در آنها، غلظت دهۀ هشتادیها بیش از دیگران است. برخلاف نظریۀ «گسست نسلی»، مشاهده کردم که تعداد دهۀ هفتادیهایی که کشف حجاب کردند، بیش از دهۀ هشتادیها است، و حتّی تعدادی از آنها نیز زنان پیر هستند.
۵- «توزیع جغرافیاییِ» کشف حجاب نیز در همۀ ایستگاهها، یکسان بود و تفاوت خاصی میان این نقاط وجود نداشت؛ هر چند مشاهدات قبلیام نشان میدهد که باید میان «جنوب شهر» و «شمال شهر»، تمایز نهاد و در محلهها و مناطق شمالی، باید این رقم را به حدود ده درصد افزایش داد. در واقع، میان فرودستیِ اقتصادی از یک سو و کشف حجاب از سوی دیگر، همبستگی مثبت وجود ندارد، بلکه برعکس است. ازاینرو، جریان اغتشاش در ماه گذشته در تهران، بیاعتنا به «مطالبههای اقتصادی» بود و «دغدغۀ معیشت» نداشت، بلکه «آزادی پوشش» را دنبال میکرد.
۶- «مواجهۀ دیداری و چشمیِ مردم» با کسانی که کشف حجاب کرده بودند، هنوز به صورتی است که گویا کشف حجاب در «وضع ضدّهنجاری» قرار دارد؛ یعنی عموم مردم با «دیدۀ تعجب» به اینان مینگرند؛ چنانکه حرکت این افراد در میان مردم، با «نگاههای طولانی و خیرۀ» دیگران توأم است. البتّه ازآنجاکه این نگاهها، خاص مردان نیست و زنان نیز نسبت به این زنان، چنین دیدی دارند، چندان نباید نگاههای مردان را بر تمنّاهای جنسی و لذّتطلبیِ مردانه حمل کرد. هرچه که هست، همچنان کشف حجاب بهعنوان یک «کنش نابهنجار و غیرعادی» تلقّی میشود و ما با موقعیّت تثبیتشدگی و جاافتادگی این کنش، فاصله داریم.
🆔 @h_falahati