🛑 شما ببینید نخست وزیر استرالیا از شرقی ترین نقطه دنیا تا نخست وزیر کانادا در غربی ترین نقطه دنیا میرود و در تظاهرات علیه ایران شرکت می کند!
رئیس جمهور فرانسه با یک دلقک عکس میگیرد.
رئیس جمهور آمریکا مدام صحبت میکند که میخواهیم ایران را آزاد کنیم.
صدراعظم آلمان ۵ دقیقه ویدیو پر میکند که ما نگرانیم.
اینها برای چیست؟
کار و زندگی ندارند؟ مثلاً نگران مسائل ایرانند؟
روزی که سردشت با سلاح شیمیایی بمباران شد اینها یاد کردستان عزیز ایران نبودند؟
هزاران زن و مرد شهید شیمیایی شدند و حاضر به دادن یک قطعنامه نبودند حالا چطور امروز نگرانند؟
اگر می گویند ایران ضعیف است که خب این همه سر و صدا ندارد.
اگر می گویند با به کارگیری تمام توان شکست فاحش خوردیم دلیلش چیست؟
من میگویم این بحث تمدنی است. آنها پنج قرن تمدنی را شروع کردند، جلوتر بودند به شکل حکومت و به شکل جامعه درآوردند.
امروز دشمنان به نقطه ای رسیدهاند که یک رقیب و هماورد جدید تمدنی پیدا کردهاند. دشمن می فهمد.
در ۴۰ سال اخیر، در ۵۰ سال اخیر، هر حرکتی جلوی او ایستاده آن را برداشته اند.
در همین مصر را دیدید.
اما میداند قدرت حرکت ما از جنس دیگری است.
حرف داریم؛ برای حجاب, برای زن, برای کرامت زن, برای حقوق زن.
کتابی هست به اسم امپراتوری توهم که یک آمریکایی نوشته. فصلی دارد به نام زن در جامعه آمریکا.
بخوانید چه بن بست هایی را تعریف میکند. که فجایعی را تعریف میکند.
او میداند در تمدن خودش پایان زن این شده است.
و حالا یک اندیشه و فکر آمده عملیاتی شده و و با موانع نتوانسته کنارش بزند و حتی قوی تر شده و حالا این حرکت میخواهد الگوسازی کند. می خواهد از زن یک الگوی جدید ارائه دهد.
من زمانی که معاون اروپایی وزارت خارجه بودم، رفتم نروژ. یک خانومی مسئول میز ملاقاتهای ایران بود. میگفت شما چرا مباحث مربوط به زن را کمتر مطرح می کنید؟
گفت من چهار سال ماموریت در تهران بودنم و دوره ارشد کارشناسی فقه حقوق خواندم.
متوجه شدم چقدر شما حرف های قابل توجه در مورد زن دارید.
این خانم دیپلمات نروژی می گفت اینها اگر مطرح شود خیلی ارزشمند است.
بحث من این است که دشمن می فهمد.
اگر شما الگو نشان دادید که کرامت زن باید به بهترین شکل حفظ شود و جایگاه خودش را پیدا کند آن وقت آن تمدن مقابل فرو می پاشد که در زن به ابتذال رسیده است و بدترین شکل نگاه به زن را دارد. این مطالب در کتاب ها و مقالات خودشان آمده است...
▪️بخشی از سخنرانی دکتر سعید جلیلی در جمع دانشگاهیان
🆔 @h_falahati
❓ما صحّة حديث (نحن حجج الله، و فاطمة حجة الله علينا)؟ وما معناه؟
✍الاستاذ حیدر حب الله:
بحثت عن هذا الحديث، و ليس له وجود حسب الظاهر إلا في كتاب (أطيب البيان في تفسير القرآن 13: 226)، وهو للسيد عبد الحسين الإصفهاني، المعروف بطيّب، و المتوفى عام 1412هـ، أي قبل حوالي العشرين عاماً فقط، وليس لهذا الحديث وجود أساساً في أيّ مصدر حديثي أو تاريخي شيعي أو سنّي على الإطلاق فيما رأيت، ولا أدري من أيّ مصدر عثر عليه السيد الإصفهاني رحمه الله، وحتى الذين وظّفوا هذا الحديث وذكروه في كتبهم لم أجد أحداً نسبه لغير السيد الإصفهاني هذا، فالحديث مجهول المصدر تماماً، ولا مصدر ولا سند له على الإطلاق، فمن غير الواضح ما ذكره بعض المعاصرين حفظه الله (الإمامة الإلهيّة 1: 259) من كونه متواتراً بحسب المعنى، نعم الجملة الأولى منه يمكن ادّعاء ذلك فيها، وهي قوله: (نحن حجج الله على خلقه)؛ لتردّد مضمونها في نصوص كثيرة وبألسنة مختلفة...
🖋 ظاهرا برای این حدیث نمی توان مستند صحیحی پیدا کرد و با ساختار محتوایی احادیث باب حجت در کتب روایی سازگاری ندارد.
🆔 @h_falahati
⭕️مرتبط کردن تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه به بازار ارز، ناپسند و غیراخلاقی است
👤محسن زنگنه در واکنش به نامه وزیر اقتصاد به مجلس:
🔹️مرتبط کردن تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه به بازار ارز، ناپسند و غیراخلاقی است.
🔹️بانک مرکزی به جای ارتباط دادن مسائل ارزی به اغتشاشات، جنگ یا تحریم پای مسئولیت خود بایستد و از ارزش پول ملی صیانت کند.
🔹️قانون خوب اجرای خوب نیز می خواهد. ما قوانین خوبی داشتیم اما به خوبی اجرا نشد؛ مثل قانون مالیات بر خانههای خالی. همچنین مالیات بر خانههای لوکس و خودروهای لوکس را داشتیم اما اجرا نشد.
🔹️کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس تصویب شده و همه روی ضرورت آن اتفاق نظر دارند اما بررسی جزییات آن مدتی در کمیسیون اقتصادی به طول انجامید چرا که باید ملاحظات اجتماعی آن را در نظر بگیریم، چه بسا باعث عدم سرمایهگذاری در کشور شود. /جماران
👈 خاندوزی در نامهای به قالیباف از وی خواست در تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه تسریع کند.
🔹وی کاهش انگیزه سوداگری در باز طلا و ارز، خودرو و ملک را از جمله تاثیرات اجرای این قانون دانست.
🆔 @h_falahati
🔴فلسفه دین و دینداری در خطبه فدکیه
🔹حضرت زهرا سلام الله علیها در بخشی از خطبه فدکیه با کوتاهترین کلمات عمیقترین حکمتهای نهفته در آموزههای دینی را بیان میکند:
فَجَعَلَ اللهُ الإيمانَ تَطْهيراً لَكُمْ مِنَ الشِّرْكِ، وَالصَّلاةَ تَنْزِيهاً لَكُمْ عَنِ الكِبْرِ، والزَّكاةَ تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ وَنَماءً في الرِّزْق، والصِّيامَ تَثْبيتاً للإِخْلاصِ، والحَجَّ تَشْييداً لِلدّينِ، وَالعَدْلَ تَنْسيقاً لِلْقُلوبِ، وَطاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ، وَإمامَتَنا أماناً مِنَ الْفُرْقَةِ، وَالْجِهادَ عِزاً لِلإْسْلامِ، وَالصَّبْرَ مَعُونَةً عَلَى اسْتِيجابِ الأْجْرِ، وَالأْمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعامَّةِ، وَبِرَّ الْوالِدَيْنِ وِقايَةً مِنَ السَّخَطِ، وَصِلَةَ الأَرْحامِ مَنْماةً لِلْعَدَدِ، وَالْقِصاصَ حِصْناً لِلدِّماءِ، وَالْوَفاءَ بِالنَّذْرِ تَعْريضاً لِلْمَغْفِرَةِ، وَتَوْفِيَةَ الْمَكاييلِ وَالْمَوَازينِ تَغْييراً لِلْبَخْسِ، وَالنَّهْيَ عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ تَنْزِيهاً عَنِ الرِّجْسِ، وَاجْتِنابَ الْقَذْفِ حِجاباً عَنِ اللَّعْنَةِ، وَتَرْكَ السِّرْقَةِ إيجاباً لِلْعِفَّةِ. وَحَرَّمَ الله الشِّرْكَ إخلاصاً لَهُ بالرُّبُوبِيَّةِ،
{فَاتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَلا تَمُوتُنَّ إلا وَأنْتُمْ مُسْلِمُونَ} وَ أطيعُوا اللهَ فيما أمَرَكُمْ بِهِ وَنَهاكُمْ عَنْهُ، فَإنَّه {إنَّما يَخْشَى الله مِنْ عِبادِهِ العُلِماءُ}
«خداوند ايمان را برای پاكی شما از شرك قرار داد و نماز شما را از كبر منزّه می كند. و زكات را قرار داد تا نفس از آلودگی پاك شود و روزی وسعت يابد. و روزه را برای تثبيت اخلاص قرار داد. و حج را برای رفعت دين قرار داد. و عدالت را قرار داد برای اينكه دلها به هم وابسته و با هم هماهنگ شود. و اطاعت ما اهل بیت را واجب كرد زيرا موجب نظم شريعت و ملّت می شود. و امامت ما را محوری برای جلوگيری از تفرقه قرار داد. و جهاد را واجب قرار داد برای عزّت اسلام و ذلّت اهل كفر و نفاق.و بردباری را برای استحقاق پاداش قرار داد. و امر به معروف را برای مصلحت اجتماعی تعيين كرد تا جامعه به فساد كشيده نشود. و نيكی به پدر و مادر را واجب كرد برای مصونيّت آدمی از غضب الهی. و صله رحم را قرار داد كه موجب طولانی شدن عمر و وسيلهای برای تكثير است. و قصاص را واجب كرد برای حفظ خون ها. و وفای به نذر را قرار داد تا انسان خود را در معرض مغفرت الهی قرار دهد. و وفا در كيل و وزن كردن را برای اينكه حق ديگران ضايع نشود. و نهی از شراب را قرار داد تا شما را از پليديها بازدارد. و دوری از نسبت زشت دادن به ديگران را واجب كرد تا خود را در معرض لعنت الهی قرار ندهيد. و ترك دزدی را واجب كرد تا عفيف و پاك بمانيد. و خدا شرك را حرام كرد تا به ربوبيت او اخلاص پيدا كنيد.
🔻پس حريم حق را پاس بداريد آن طور كه سزاوار است حفظ حريم خدا و مراقب باشيد كه از دنيا مسلمان برويد.
و خدا را اطاعت كنيد در آنچه به شما امر و نهی كرده است
همانا بندگان دانای خدا از خدا بيم دارند.»
#حضرت_فاطمه
استاد شریفی
🆔 @h_falahati
تو برنامه شب یلدا، مجری تلویزیون یه شوخی با یحیی گل محمدی کرده، حالا باشگاه پرسپولیس میخواد بره از مجری شکایت کنه
وقتی مسائل مربوط به خودشون هست، از یک شوخی نمیگذرن. ولی وقتی مسائل مردم مطرح میشه، قاتلین باید بخشیده بشن، کسایی که بچههاشون توسط قاتل کشته شده و داغدار شدن باید از قصاص منصرف بشن و قاتلو ببخشن....
وقتی به خودشون میرسه، بازیکن سابق فوتبال، امیرنصر آزادانی که تو اصفهان عملیات تروریستی مسلحانه کرده، باید بخشیده بشه، چون رفیقشونه ولی وقتی به مردم میرسه، اونی که توسط عملیات تروریستی همون گروه کشته شده، اهمیتی نداره، خانوادهش اهمیتی نداره....
کسی نباید دربارهشون حرف بزنه یا شوخی بکنه ولی خودشون هرحرفی چه دروغ چه شایعه رو استوری میکنن و انتظار دارن هیچکس هیچ کاری باهاشون نداشته باشه
#رفتار_دوگانه
✍حسیندارابی
🆔 @h_falahati
این حرکت همان حرکت مسجدضراری هاست!
این هم یک حرکت به اصطلاح مذهبی!! در مشهد که در پوشش فتوا و نظر آیت الله سیستانی صورت گرفته است و البته از نظر جناب یثربی از اعضای نشست دوره ای اساتید حوزه قم که اخیرا از مدعیان مرجعیت است و دارای زاویه سیاسی است! هم استفاده کرده است!
برگزاری این جلسه و اهداف آن مشخص است و یک حرکت برضد انقلاب و کشور است!
ما در کشور اجبار به حجاب شرعی نداریم و آنچه اجرا می شود قانون پوشش است که یک الزام دینی می باشد گرفتن این فتاوا و بیان علنی آن هم اشکال شرعی دارد.
البته بیان آیت الله سیستانی اصلا ناظر به حجاب در ایران و قانون آن نیست و زیرکانه اینجا درج شده است.
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 تشییع باشکوه لالههای فاطمی در تهران
❗️ هر وقت ناامید شدید یا از کار خسته شدید یا حس کردید شاید انقلاب در #تدیّن مردم موفق نبوده؛ این ۲دیقه را ببینید و به خودتون بگید:
🔹 ۴۰سال بعد از شهادت عدهای که مردم حتی اسمشان را هم نمیدانند، عده بسیاری که حتی آنموقع متولد هم نشده بودند ساعت ۸ صبح سردترین روز زمستان در روز تعطیل، از همه جای شهر جمع میشوند تا اعلام حضور کنند بدون ذرهای نفع مادی!
انقلاب ایران و مردم شریفش عجیب ترین پدیده قرن جدید هستند!
حوزه توییت
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سه پرسش دکتر جلیلی پیرامون انگیزه دشمنان برای ترور دانشمندان
1⃣چرا در قرن بیست و یکم و در زمانی که دنیا ادعای زیادی در عرصههای مختلفی چون آزادی، دانش، فناوری و پیشرفت دارد، کسانی که دانشمند هستند و در یک علمی تحصیل کرده اند، هدف ترور قرار میگیرند؟ از جمله 5 شهید دانشمند هسته ای ما.
2⃣چه کسانی اینها را ترور کردند؟
3⃣چگونه ممکن است این دو با هم جمع شود که کسانی هم چنین رفتارهایی را انجام میدهند و هم ادعاهای آزادی و تمدن و تجدد دارند؟ چگونه کسانی میتوانند هم زشتترین رفتارها را انجام دهند، هم تندترین شعارهای آزادیخواهانه و علم خواهانه و متمدّنانه را بدهند؟ و عدهای برایشان کف بزنند؟!
🔹یادواره شهدا هستهای، دانشگاه امیرکبیر ۱۴۰۱/۱۰/۴
دکتر سعید جلیلی
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | دیوار دم میداد، در بر سینه میزد
محراب مینالید، منبر داشت میسوخت
🏴 شعرخوانی درباره شهادت حضرت زهرا و اشکهای رهبر انقلاب
🏷 #سرمشق_فاطمی
💻 Farsi.Khamenei.ir
🆔 @h_falahati
این فقط تصویر جمعیت حاضر در تشییع شهدای استان فارس نیست، سند توهم و عقب ماندگی جریان روشنفکری و همه آنهایی است که تصور میکنند جامعه ایران دین ستیز یا حتی دین زده است.
"دوری از واقع بینی" و "نگاه رمانیتک و تخیلی" به واقعیات، اصلی ترین ویژگی روشنفکران، براندازان و اصلاح طلبان است.
اصلی ترین مشکل این جماعت این است که جدا باور کرده اند هرکس حجاب نصفه و نیمه دارد یا ظاهرش به انقلابی ها نمیخورد، دین گریز است و آماده براندازی جمهوری اسلامی! در حالیکه جامعه ایرانی علیرغم لایه های ظاهرا تجددی و شبه سکولار، عمیقا دیندار و ریشه دار است.
امیرحسین ثابتی
🆔 @h_falahati
حامد فلاحتی
این حرکت همان حرکت مسجدضراری هاست! این هم یک حرکت به اصطلاح مذهبی!! در مشهد که در پوشش فتوا و نظر
در این مطلب نوشته شده است که از نظر جناب یثربی استفاده شده لکن باز هم برای روشن شدن اذهان تحقیق شد و ایشان انتساب این تجمع را به خود تکذیب کرده است هرچند آن نظر را داده اند.
🆔 @h_falahati
🔻تأمّل دربارۀ آخرین سخنرانیِ سیاسی علامه مصباح-۱
اشکال مشترک در میان کارگزاران دولتها
🖊 مهدی جمشیدی
۱. آیتالله مصباح این پرسش را مطرح میکند که آیا همۀ کارهایی که در طول گام اوّل انقلاب به عنوان کلّی «نظام»، نه به عنوان «یک شخص» یا «یک گروه خاص»، انجام شدهاند، درست و در مسیر صحیح بودهاند، یا «اشتباهات جدّی» وجود داشته که هرچه زودتر جلوی آنها گرفته شود، به نفع نظام است؟ آنگاه، ادامه میدهد که آیا در طول این چهل سال، «یک اشکال مشترک در میان مسئولانِ نظام» وجود داشته است که اغلب، گرفتار درصدی از آن بودهاند؟(پایگاه اطّلاعرسانی آثار آیتالله مصباح، ارزیابی گام اوّل و برنامهریزی برای گام دوّم، ۱۳۹۹/۴/۱). در اینجا، نگاه ایشان به تاریخ چهلسالۀ پشت سر نهادهشده، «انتقادی» و «آسیبشناسانه» است و ایشان میخواهد کاستیها و لغزشها را بیابد و بشناساند، اما نه از زاویۀ غیرانقلابی و سکولار، بلکه از چشماندازی همسو و مؤمنانه. تمرکز وی در این باره، بر روی «سیاستها»یی است که در پیش گرفته شدند و روشن است که این سیاستها، برخاسته از تصمیمگیریِ «کارگزاران در دولتهای مختلف» بودهاند. از بیان ایشان بهآسانی میتوان فهمید که احتمال مطرحشده، نه یک حدس ذهنیِ خیالی، بلکه یک دغدغۀ متّکی به پارهای «شواهد» و «واقعیّتها» است. از این جهت است که ایشان تعبیر «اشتباههای جدّی» را بهکار میبرد و نسبت به پیامدهای آن هشدار میدهد. نکتۀ دیگر این است که وی از وجود «خطای مشترک» یاد میکند؛ یعنی بر این باور است که گویا در میان همۀ مدیران و کارگزاران عالی در دورههای مختلف حاکمیّتی، یک «انحراف تکرارشونده» و «لغزش مشابه» وجود داشته است که باید بر آن، انگشت تأکید نهاد و آن را شناخت.
۲. در مقام پاسخ به این پرسش، آیتالله مصباح به سراغ صورت و غایت نخستین انقلاب میرود و از امام خمینی نام میبرد و میگوید تکيهکلام ایشان از روز اوّل تا روزهای آخر حیاتشان «اسلام» بود؛ چنانکه اگر پیشرفتی حاصل میشد ميگفتند از «اسلام» است و اگر ضعفی بود میگفتند ما وظیفۀ اسلامیمان را درست انجام ندادیم. بنابراین، امام فقط به دنبال «عمل به اسلام» بود(همان). ایشان میخواهد برای داوری دربارۀ وضع موجود و اثبات آن لغزش مشترک، معیار و مقیاسی به دست بدهد که در چهارچوب آن، این رویکردها را باید خطا قلمداد کرد. در اینجاست که به سراغ امام خمینی میرود و تفکّر ایشان را به صحنه میآورد و تأکید میکند که در تفکّر امام خمینی، همۀ امور به «اسلام» ارجاع داده میشد و تمام دغدغهها و حسّاسیّتهای ایشان به اسلام بازمیگشت؛ چنانکه اساس و غایت انقلاب اسلامی نیز بر اسلام استوار بود. هدف امام خمینی از مبارزه و نهضت و انقلاب و نظام، حاکمیّتِ اجتماعیِ اسلام بود؛ یعنی تحقّق ارزشهای اجتماعی در عرصۀ عینی و اجتماعی و نهادیِ زندگی. اگر اینچنین است – که البتّه است – باید گفت هرگونه فاصلهگیری از این اصل بنیادین، یک انحراف راهبردی و ویرانگر است.
۳. سپس آیتالله مصباح، به شواهد و نمونههای عینی اشاره میکند و میگوید احتمال میدهم در کلمات بعضی از «مسئولان رده بالا»، این بود که اگر «تحقّقِ اجتماعیِ اسلام»، ناسازگار با «شرایط روز» است؛ یا باید «اهداف مادّیِ انقلاب» را پیش برد و یا باید «احکام اسلام» را به هر قیمتی اجرا کرد؛ درحالیکه ما حاضر نیستیم به احکام اسلام به هر قیمتی عمل کنیم. ظن قوّی من این است که بعضی از مسئولانی که «عالیترین مقام اجرایی» را به عهده داشتند و شاید «لباس روحانیّت» هم به تن داشتند به اين مطلب تصریح کردند. البتّه شاید کسان دیگری هم بودند كه همینطور فکر میکردند، ولی بهصلاحشان نمیدانستند كه بگویند. همچنین ممکن است دربارۀ ولایت فقیه، این اشکال مطرح شود که چرا ما باید تابع حرف شخصی باشیم که چندی بیش از ما در حوزه درس خوانده است؟ شاید بعضیها گفته باشند که ما فلان کسی را که فلان مقام ارشدی دارد، بر سر کار آوردیم، و ما اولی به ولایت هستیم. اگر این احتمال درست باشد، پس مسئولان در معرض این خطر هستند که اصلِ «بینش اسلامی»شان دربارۀ این نظام را تصحیح نکردند. از همان اوائل، «انحرافهایی در مسیر نظام» شکل گرفت، که گاهی شدّت پیدا کرد و گاهی ضعف، و شاید اکنون نیز همانطور باشد(همان).
🖇 به بهانۀ خطبۀ انتقادیِ حضرت زهرا -سلاماللهعلیها- نسبت به سکولاریسمِ رسمی در دورۀ حاکمیّتِ پساپیامبر.
دکتر جمشيدی
🆔 @h_falahati
🔻تأمّل دربارۀ آخرین سخنرانیِ سیاسی علامه مصباح-۲
غلبۀ دلخواهها و سقوط کارگزاران
🖊 مهدی جمشیدی
۴. در این لایه از بحث، ایشان میکوشد مسألۀ خویش را «اثبات» کند و نشان دهد که پارهای از کارگزاران عالی در دورههای گوناگون، از اصل یادشده عبور کردند و اسلام را به عنوان «نقطۀ مرکزیِ انقلاب»، به حاشیه راندند. از جمله استدلالهایی که اینان برای توجیه سیاست خویش مطرح کردند، این بود که در جهان جدید که مناسبات و معادلات نوپدید و اجتنابناپذیری بر آن حاکم شده است، نمیتوان اسلام را آنگونه که در کتاب و سنّت بیان شده است اجرا کرد، بلکه باید یا اسلام را به «عرصۀ شخصی و فردی»، محدود ساخت و از «تجربههای انسانساختۀ غربی» بهره گرفت، یا دستکم باید به «تلفیقی از اسلام و نسخههای غربی» دست یافت و به این واسطه، از امتناعها و بنبستها رهایی یافت. و اگر مقاومت کنیم بر طلبِ «آرمانهای اسلامی» پافشاری کنیم، به یک «حکومت ایدئولوژیک» تبدیل خواهیم شد که قادر به فراهمآوردنِ حاجات معیشتی و اقتصادیِ جامعۀ خویش نیست و مردم را از این لحاظ در سختی و تنگنا قرار میدهد تا خطوطِ قرمزِ ایدئولوژیکش، درنوردیده نشوند و این یعنی ترجیح «ایدئولوژی/ آرمان/ ارزش/ اسلام» بر «معیشت/ زندگی/ رفاه/ آسودگی». در این جهانِ جهانیشده که غرب متجدّد بر آن مسلّط است، ما چارهای جز انتخاب یکی از این دو نداریم و نمیتوانیم هر دو را در کنار یکدیگر و همزمان بخواهیم؛ چنانکه تاکنون نیز دست به این انتخاب قهری و جبری زدهایم و «ایدئولوژیِ انقلابی» را بر «معیشت مردم» ترجیح دادهایم و دنیا را برابر خویش نشاندهایم و به جای «ارتباط/ تعامل/ همافزایی/ همکاری»، «قهر/ تضاد/ ماجراجویی/ تنش» را رقم زدهایم. دورۀ «انقلابیگری» به سر آمده و باید به عنوان «نظام» در جهان حضور داشت و بازی کرد و «منافع ملّی» را تأمین نمود و بهجای «آرمان»، بر «واقعیّت» تکیه کرد. این تصویرسازیها و برداشتها بدان معنی است که ذهن و اندیشۀ برخی از عالیترین مقامات در نظام جمهوری اسلامی، هیچ تناسبی با تفکّرِ امام خمینی نداشته، بلکه در مقابل آن قرار داشته است و اینان در مسیر «استحالۀ ارزشهای انقلابی» و «تبدیل انقلاب به نظام»، حرکت و سیاستگذاری کردهاند.
۵. مسألۀ دیگری که آیتالله مصباح به آن اشاره میکند این است که آيا اين امر، فقط یک «اختلاف ذهنی/ علمی/ نظری» است که در آن، یکی میگوید ولایت فقیه درست است و یکی میگوید نه؛ یکی میگوید احکام اسلام، دائمی است و یکی میگوید نه؟ باز به عنوان احتمال، باید گفت مسئله، بیش از این است و یک عامل دیگری هم در میان هست که بیشتر در عمل مؤثّر است و آن «دلخواه» است؛ هر کسی خواستهها و آرزوهایی دارد. اگر کسانی عمیق باشند، شاید متوجّه شوند که اصیلترین و اساسیترین عامل محرّک در رفتار فلان فرد، «حبّ ریاست» است. پس اگر مسئولان در جاهایی انحرافاتی پیدا کردند، فقط بهخاطر اشتباه در فهم ذهنی و قضاوت علمی نبوده است؛ چنانکه گاه حتّی به عنوان ابزاری برای رسیدن به مقام، از ولایت فقیه هم طرفداری میکردند(همان). نمیتوان این رویکرد سکولاریستی را به «تفاوت در فهم مسائل» فروکاهید و تنها آن را به ریشۀ معرفتی ارجاع داد و تصوّر نمود که این خطاهای راهبردی، از لغزشهای ذهنی و علمی برخاستهاند، بلکه واقعیّت است که «منافع/ مطامع/ خواستههای شخصی»، آنها را ایجاد یا تقویّت کردهاند و کارگزاران را به سوی عبور از ایدئولوژیِ انقلابی سوق دادهاند. پس اینان میدانستند که رویکردشان با نسخۀ آغازین انقلاب و طرحی که امام خمینی برای شدنهای تکاملیِ انقلاب درافکنده بود، تعارض و تضاد داشت، اما بااینحال، چون در پی تمنیّاتِ شخصیِ خویش بودند، چنین رویّهای را در پیش گرفتند و بر ارزشهای انقلابی تاختند. در چنین تحلیلهایی، نباید همهچیز به پهنۀ «دلیل» ارجاع داد و از «علّت»، غفلت کرد؛ این عناصر به صحنه پا مینهند که عقلانیّت انقلابی را به حاشیه سوق میدهند و «نگرشها» و «بینشها» را بر اساس اقتضاهای خویش، بازسازی میکنند. این مقولهها، «بیان/ اظهار/ گفته» و حتّی گاه، «دیده/ حس/ آشکار» نمیشوند، اما بسیار مؤثّر و مولّد هستند و میتوانند «چرخشها/ ریزشها/ لغزشها» را در سطوحِ بالای نظام جمهوری اسلامی، توضیح دهند. فهمِ راستین و عمیق از آنچه که در بر انقلاب گذشته و اتّفاقهای ناخوشایندی که در طول دهههای گذشته رخ دادهاند، در درون همین رهیافت، ممکن و میسّر است.
🖇 به بهانۀ خطبۀ انتقادیِ حضرت زهرا -سلاماللهعلیها- نسبت به سکولاریسمِ رسمی در دورۀ حاکمیّتِ پساپیامبر.
دکتر جمشيدی
🆔 @h_falahati
حامد فلاحتی
🔻تأمّل دربارۀ آخرین سخنرانیِ سیاسی علامه مصباح-۲ غلبۀ دلخواهها و سقوط کارگزاران 🖊 مهدی جمشیدی ۴. د
مطالعه این دو مطلب پیرامون تحلیل آخرین سخنرانی مرحوم آیت الله مصباح یزدی را به فرهیختگان پیشنهاد می کنم.
بسیار دقیق و حائز اهمیت است.
وقت بگذارید و حوصله کنید.
🆔 @h_falahati
کتابی بر رد نظر آقای خویی توسط سیدصادق روحانی شاگرد مبرز ایشان.mp3
454.7K
داستان دفاع از نظریه ولایت فقیه!
آیت الله روحانی
🆔 @h_falahati
34.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مهر مادری
🔹مداحی سید رضا نریمانی به مناسبت شهادت حضرت #زهرا_سلام_الله_علیها
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ فرمانده سنتکام:
📍به دنبال فناوریهای جدید برای شکست پهپادهای ایرانی و مقابله با آنها هستیم...
➕گزارش ویژه شبکه عربی از پهپادهای ایرانی:
🔻شاهد 136 به مشهورترین پهپاد این روزها تبدیل و بسیاری آن را انقلابی در زمینه ساخت پهپاد میدانند....
#عربی
🖋 وقتی می فرماید اغلظ علیهم، هنگامی که دستور می دهد ترهبون به عدوالله! این همان است که فرموده است!
تمام دنیا صادر می کنند و می فروشند بمیرید و مشاهده کنید ایرانی که قرار بود فلجش کنید سلاح می فروشد و شما نمی توانید از پس آن برآیید!
🆔 @h_falahati