حامد فلاحتی
🔹 تاریخ حمله به بیت حضرت زهراء (سلام الله علیها) ❗️ در خطبه فدکیه حضرت زهراء (سلام الله علیها) اشار
🔹 تاریخ حمله به بیت حضرت زهراء (سلام الله علیها)
❗️ بیعت نمی کنم تا علی بیعت کند!
⬅️ طبق نقل مرحوم سید مرتضی در الشافی، بریدة بن الخضیب از بیعت با ابوبکر امتناع نمود تا اینکه به دستور حضرت امیر المؤمنین (علیه السلام) بیعت کرد.
⬅️ نقل الشافی این چنین است: قال جاء بريدة حتى ركز رايته في وسط أسلم ثم قال: لا أبايع حتى يبايع علي فقال علي عليه السلام: (يا بريدة ادخل فيما دخل فيه الناس فإن اجتماعهم أحب إلي من اختلافهم اليوم).
✅ پس نکته قابل توجه این است امیر المؤمنین علیه السلام هنوز بیعت نکرده است که بریدة بن الخضیب هم می گوید که تا علی (علیه السلام) بیعت نکند من هم بیعت نمی کنم.
❓ حال سوال مهم این است که بریدة اسمی چه زمانی بیعت کرده است؟
✅ اینکه زمان بیعت بریدة دقیقا چه روزی خیلی مشخص نیست. اما قرائنی وجود دارد که همان ابتدا نبوده است و بلکه قرائنی وجود دارد که بریدة در هنگام بیعت مردم با ابی بکر در راه شام بوده است.
⬅️ مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی در الصحیح من سیرة النبی (صلی الله علیه و آله) آورده اند: ثم إنهم يذكرون: أن بريدة لم يكن في المدينة، حينما توفي النبي «صلى اللّه عليه و آله» و بويع أبو بكر. بل كان غائبا: إما في الشام ، أو في بعض طريق الشام.
⬅️ مثلا در نقلی مرحوم مامقانی آورده اند این چنین وارد شده است که عمر بن الخطاب به بریدة گفت: فقال عمر: الناس اتّفقوا على بيعة أبي بكر مالك تخالفهم؟ فقال: لا ابايع غير صاحب هذا البيت. که طبق این نقل بیعت عمومی با ابوبکر انجام شده است ظاهرا.
⬅️ یا مثلا در نقلی که مرحوم مجلسی در بحار آورده اند بریدة در راه شام بوده است: وَ مَضَى بُرَيْدَةُ إِلَى بَعْضِ طُرُقِ الشَّامِ وَ رَجَعَ وَ قَدْ قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ بَايَعَ النَّاسُ أَبَا بَكْرٍ فَأَقْبَلَ بُرَيْدَةُ وَ قَدْ دَخَلَ الْمَسْجِدَ وَ أَبُو بَكْرٍ عَلَى الْمِنْبَرِ وَ عُمَرُ دُونَهُ بِمِرْقَاةٍ فَنَادَاهُمَا مِنْ نَاحِيَةِ الْمَسْجِدِ يَا أَبَا بَكْرٍ وَ يَا عُمَرُ قَالا وَ مَا لَكَ يَا بُرَيْدَةُ أَ جُنِنْتَ فَقَالَ لَهُمَا وَ اللَّهِ مَا جُنِنْتُ وَ لَكِنْ أَيْنَ سَلَامُكُمَا بِالْأَمْسِ عَلَى عَلِيٍّ ع بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِين.
⬅️ یا مثلا از نقل مرحوم طبرسی در احتجاج این طور برداشت می شود که هشت نفر از اصحاب امیر المؤمنین (علیه السلام) از جمله بریدة اسمی، هنگام بیعت عمومی ابوبکر اصلا در مدینه نبوده اند. نقل این چنین است: ثُمَّ أَخَذْتُ بِيَدِ فَاطِمَةَ وَ ابْنَيَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ فَدُرْتُ عَلَى أَهْلِ بَدْرٍ وَ أَهْلِ السَّابِقَةِ فَنَاشَدْتُهُمْ حَقِّي وَ دَعَوْتُهُمْ إِلَى نُصْرَتِي فَمَا أَجَابَنِي مِنْهُمْ إِلَّا أَرْبَعَةُ رَهْطٍ- سَلْمَانُ وَ عَمَّارٌ وَ أَبُو ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ وَ لَقَدْ رَاوَدْتُ فِي ذَلِكَ بَقِيَّةَ أَهْلِ بَيْتِي فَأَبَوْا عَلَيَّ إِلَّا السُّكُوت.
✅ حال با توجه به این نکته که بریدة هنگام در روزهای ابتدائی رحلت یا شهادت حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) اصلا در مدینه نبوده است و بعدا از بیعت مردم با ابوبکر مطلع شده است و همچنین بیعت خود را منوط به بیعت امیر المؤمنین (علیه السلام) کرده است، معلوم می گردد امیر المؤمنین (علیه السلام) حداقل در روزهای ابتدائی بیعت نکرده اند و بعدا با زور و تهدید بیعت نموده اند. و ظاهرا هر اتفاقی برای حضرت زهراء (سلام الله علیها) افتاده است در همان با زور به مسجد بردن امیر المؤمنین (علیه السلام) افتاده است و این طبیعتا در روزهای اول نبوده است.
⬅️ ان شاء الله در آینده توضیحات بیشتری در این باره خواهیم داد.
#تاریخ
#ایام_محسنیه
🔻کانال تخصصی روضات الجنات
🆔 @h_falahati
نیمۀ_اول_جمادي_الأولی؛_ایام_هجوم.pdf
322.9K
⁉️تاریخ سقط حضرت محسن(علیه السلام) در کدام ماه بوده است؟ ربیع الأول یا جمادي الأولی
🗓 نیمۀ اول جمادي الأولی تا ٣جمادي الآخرة :
❖ حوادث منجر به هجوم به خانۀ امیرالمؤمنین(علیه السلام) جهت بیعت اجباری،
سقط محسن(علیه السلام) و بستری حضرت زهرا(علیها السلام) تا شهادت ایشان.
آیت الله محمد هادی یوسفی غروی
محقق مولف و استاد حوزه نجف و قم
🆔 @h_falahati
27.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ هرزگی درنُهم ربیع!
🎙 سخنرانی آیتالله شهیدبهشتی پیرامون مراسمات عیدالزهرا و رفع القلم
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی
#عید_الزهراء
🆔 @h_falahati
علاقه مندان به بررسی دقیقتر ماجرای نه ربیع و جعلیاتی که راجع به این مطلب ساخته شده است، مطالعه این دو مقاله را پیشنهاد می کنم.
🆔 @h_falahati
🔰سخنی درباره ایام شادی و عزا
در برخی ایام سال به جهت تلاقی جهات مختلف در یک روز این سوال بین متدینین مطرح می شود که آیا وظیفه ایمانی ما برقراری ایام عزا است یا ایام شادی؟
طبعا در هنگام تلاقی جهات مختلف نکاتی باید مد نظر قرار گیرد، از جمله:
۱. تعیین دقیق تاریخ واقعه
۲. اهمیت وقایع نسبت به یکدیگر
۳. تشخیص مصلحت جامعه با حضور سلایق گوناگون
۴. رسوم و سنت های سابق میان علمای شیعه و کلمات آنان
🔸درباره شروع ماه ربیع باید این نکات را کنار هم قرار داد:
الف) شروع ماه ربیع با هجرت پیامبر و لیلة المبیت همراه است که هر دو واقعه شادی محسوب می شوند.
ب) ماه ربیع میلاد رسول اعظم و آقا امام صادق علیهما الصلاة و السلام است. که این میلاد به جهت رکنیت شخصیت پیامبر می تواند این ماه را ماه شادی قرار دهد.
ج) در این ماه روز نهم ربیع و آغاز امامت امام زمان است که از بزرگترین و مهم ترین روزهای شادی است.
د) در این ماه دو واقعه تلخ هم ثبت شده است یکی شهادت امام عسگری علیه السلام و دیگری هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و شهادت حضرت محسن علیه السلام
اگرچه درباره تاریخ دقیق هجوم نظراتی مطرح شده است اما با پذیرش اینکه این واقعه تلخ در ماه ربیع الاول بوده است نیز روز آن دقیقا روشن نیست.
ه) عظمت واقعه هجوم به خانه وحی پوشیده نیست اما باید توجه داشت دو دهه ایام فاطمیه نیز فرصتی برای بیان مظلومیت های زهرای مرضیه به دست می دهد.
و) در برهه های محدودی در بین برخی از شیعیان رسم بر ادامه مجالس روضه در ایام اول ماه ربیع ثبت شده است اما یک رسم گسترده در زمان و مکان برای این ایام ثابت نشده است.
ز) وجود سلایق و ظرفیت های گوناگون در جامعه نیز قابل توجه است لذا بعد از دو ماه محرم و صفر معلوم نیست ظرفیت برپایی ایام عزای جدید وجود داشته باشد.
🔴فارغ از پذیرش نکات بالا یا رد آن باید گفت: از آنجا که این مساله از امور مربوط به اداره اجتماع است تشخیص این نکات را باید به عهده ولی فقیه گذارد.
🔸شاید «کنار هم گذاشتن این نکات و نکاتی مثل آن» و «ترجیح برخی از آن بر یکدیگر» باشد که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی به تاریخ ۵ ربیع الاول سال ۱۴۲۹ ماه ربیع را ماهی «مبارک» می خوانند و حلول آن را تبریک می گویند.
علاوه بر اینکه این نکته در بیان برخی از مراجع و علما نیز مورد تایید قرار گرفته است.
لذا با توجه به بیان رهبر معظم و عده ای از علما و برخی از نکات بیان شده در بالا باید ماه ربیع را ماه شادی دانست.
🔸در عین حال باید توجه داشت؛ تشکیل مجلس روضه در طول سال چه در ماه ربیع و چه در ماه هایی مثل ماه شعبان مطابق با عمومات ذکر مصائب اهل بیت است.
در واقع فرق است بین تعیین ایام عزا (که ثمراتی مانند ممنوع بودن شادی و ... دارد) با تشکیل مجلس روضه که اختصاص به زمان خاصی ندارد و صرفا توصیه شده است در ایامی مانند ولادت یا اعیاد مراسم شادی گرفته شود و از مرثیه سرایی خودداری شود.
🔸نکته مهم دیگر در اینجا جهت گیری مجالس است.
متاسفانه برخی به بهانه تشکیل برخی مجالس یا تعیین دهه عزا در حقیقت سیاست تخریب جهت گیری وحدت (که سیاست تعیین شده توسط ائمه اهل بیت و در زمان ما مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و امامین انقلاب است) را دنبال می کنند.
این نکته مهم تر از تعیین روز عزا و شادی است.
در واقع قائلان به سیاست وحدت در همه ایام چه عزا و چه شادی همین سیاست را رعایت می کنند، یعنی «تبیین معارف و تاریخ و افشای مظلومیت اهل بیت بدون تحریک تعصبات فرقه های دیگر»، اما در مقابل این جریان گروهی هستند که با تخریب این سیاست در حقیقت نظام اسلامی را نیز تضعیف می کنند، چه در ایام عزا و چه شادی!
پس مهم تر از رعایت وظیفه شادی و عزا، تعیین وظیفه در قبال سیاست وحدت است.
کانال روضه های مکتوب
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ فیلم جلسهای که تکذیب میشد!
🔰 این فیلم از جلسه دفاع فرد موسوم به لیلا حسینزاده نشان میدهد که برخلاف ادعای اولیه و اطلاعیههای صادرشده، جلسه دفاع سمبلیک نبود و مهرداد عربستانی به همراه مشاور و داور، رسما به پایان نامه غیرعلمی که اولیات ساده روش تحقیق را رعایت نکرده، نمره کامل داده که به معنای همدلی و همسویی سیاسی با این فرد دارد.
هر چند اعلام شده که با این اساتید برخورد و آنها تعلیق شدهاند اما باید از مسئولان ذیربط پرسید که چرا ابتدا اصل برگزاری جلسه رسمی را انکار میکردند؟ این نشان میدهد که اگر اعتراضات رسانهای صورت نمیگرفت، مسئولان دانشگاه اقدامی نمیکردند!
🔺حمید رسایی
🖋 ژست گرفتن مسوولان دانشگاه و وزارتخانه نسبت به این خیانت و عادی انگاری آن واقعا عجیب است!
هرچند این دو نفر تعلیق شدند ولی واقعا فضای دانشگاههای ما به معنای واقعی مسموم است و ظاهرا دانشجویان و بعضا اساتید و مسوولان سمپات ززآ هستند!
شوخی نکنید این جلسه خیانت است!
🆔 @h_falahati
✅ ترکش خمپاره پیشانیاش را چاک داده بود، خون از سرش جاری و از دستش میریخت روی زمین، از او پرسیدم برادر چه حرفی برای مردم داری؟
با لبخند گفت: از مردم میخوام وقتی برای خط کمپوت میفرستن، عکس روی کمپوتا را نکنن!
گفتم اخوی داره ضبط میشه یه حرف بهتری بگو...
با همون طنازی گفت: اخه نمیدونی سه بار بهم رب گوجه افتاده!
هفته #دفاعمقدس گرامی باد.
🆔 @h_falahati
📮 #توییت
⭕️ مالک شریعتی، نماینده مجلس:
🔹شمار توفیقات روحانی در ۲سال دولت رئیسی بيشتر از ۸سال دولت خودش شده:
🔹ریشهکنی کرونا
🔹کاهش رشدنقدینگی وبدهی دولت
🔹کاهش فرار مالیاتی
🔹حذف قاچاق آرد
🔹عضویت شانگهای وبریکس
🔹رشدفروش نفت ومیعانات
🔹آزادی پول کرهجنوبی
🔹رد بدهی ترکمنستان
🔹اصلاح روابط همسایگی
🔹بیمه همگانی
🔹بازگشت الواح هخامنشی
🔹و...
#غوغایروحانینگر
🆔 @h_falahati