شاهد از غیب رسید!
جناب بوقچی آمریکا افاضه فرمودند!
یعنی باور کنیم نمی دانید این نفتکش نفت ما را می فروخته!
باور کنیم نمی دانید پول آن نفت به داخل نمی آید تا صرف ساخت و ساز و اشتغال شود!
باور کنیم نمی دانید امنیت مقدم بر اقتصاد و زیرساخت است!؟
واقعا از کجا حقوق می گیرید؟
🆔 @h_falahati
✅ هویت طلبگی، جعلی یا قابل تبیین!
نوشتار اول
🔹#هویت_طلبگی اصطلاحی است که سالهای اخیر در حوزه های علمیه کم و بیش توسط برخی بزرگان، فرهیختگان و مسوولین تربیتی بکاربرده می شود. در برخی استعمالات، غرض افراد، بُعد تهذیبی طلاب است و در برخی هم، رسالتهای طلبگی مدنظر است.
شاید بتوان یک اصطلاح جامع قابل تبیین از این عنوان بدست آورد!
آن اصطلاح، اشاره به مجموعه ویژگی هایی دارد که در فرهنگ رایج حوزه های علمیه شیعه، به محصلین دروس حوزوی اطلاق می شود.
این ویژگی ها به گونه ای ارتکاز رایج حوزه های علمیه است و به مثابه یک خط ثابت در سلوک عملی_اجتماعی طلاب شناخته می شود.
شاید بتوان از مجموع آنچه مُستندات دینی_عقلی_عقلایی تشکیل صنف طلاب، نامیده می شود مواردی چون
تفقه نسبی در معارف گوناگون حوزه، برخورداری از سلوک عملی قابل هدایت جامعه
و ارائه خدمات دینی متناسب
را از اصلی ترین مولفه های هویت طلبگی شمرد.
در این صورت سایر ویژگی های رایج بر السنه حوزویان، فروعاتی از این موارد مذکور خواهند بود.
🔹پرداختن به مساله هویت طلبگی، به اهمیت یافتن یک نظم شناختاری از حوزه، تربیت صحیح طلاب، جهت دهی متناسب اجتماعی در فعالیتهای طلبه و سامان بخشی شیوه های متشتت و بعضا بی ارتباط با حوزه صورت می گیرد.
بارها در مسیر تربیت طلاب دیده شده که آنها در اثر تاثیرپذیری های اجتماعی دست به تغییر عادات و روشهای سلوکی خود می زنند و یا بخاطر مشورت های غلط از برخی افراد به گونه ای خلاف رویه حوزه های علمیه سلوک می کنند.
این مساله در صورت پذیرش تربیت پذیری و قبول مدیریت تربیتی طلاب، اهمیت والایی دارد.
چرا که بی توجهی به آن حوزویان را در ارتباطات اجتماعی دچار مخاطره کرده و نتیجتا مساله هدایت اجتماعی_فکری جامعه دچار مخاطره می شود.
این موضوع که اکنون مسائل اجتماعی گوناگون شده است لذا باید بخاطر مساله #تحول_اجتماعی دست به #تحول_هویتی در سبک و #سلوک_طلبگی و حوزوی بودن زد، سالهاست در ذهن برخی موج می زند.
اصل تاثیرپذیری طلاب و حوزه های علمیه از مسائل اجتماعی امری لاجرم و غیرقابل انکار است. اما آنچه مهم است حدود این تاثیرپذیری و شاکله بیرونی آن است.
در فهم رایج و مقبول حوزه های علمیه، ابعادی از این منصب اجتماعی ثابت و ابعادی متغیر است. اما کدام ثابت و کدام متغیر!؟
♦️به نظر می رسد در این بحث باید معیارهای ثابت و متغیر و سنت رایج فهم حوزوی از طلبگی، مورد بازپژوهی قرار گیرد تا به تعریفی مقبول و درخور از طلبگی دست یافت.
دغدغه این نوشتار یکپارچه سازی نگاه ها و یا نادیده انگاشتن اختلافات تفسیری در حوزه علمیه شیعه نیست، بلکه می خواهد به خوانندگان این مساله را انتقال دهد که ملاک های تغییر در تفسیرهای گوناگون و تبعا ثابتات و متغیرات طلبگی کدام است.
امید که بتواند این مهم را انتقال دهد.
🖋این بحث درون حوزوی نیست! طلاب استفاده تفسیری تبیینی کنند.
غیرطلاب از مخاطبین محترم ملاک بیابند و اصیل را از غیر اصیل تشخیص دهند.
در نهایت همه دعا کنند. 🌹
#هویت_طلبگی
🆔 @h_falahati
✅ از ماست که برماست!
مگر روحانیان و مبلغان دینی به صورت عمومی و فراگیر از این موضوعات سخن می گویند؟
اصلا مگر بدنه عمومی حوزه و طلاب درگیر با مردم عادی توانایی چنین تحلیلی از دین دارند،که مخاطبین را چنین پرورش دهند!
اشکال جای دیگر است.
🆔 @h_falahati
اخبار متعددی از گوشه و کنار به صورت رسمی و غیررسمی و حتی سوت زنی! راجع به درخواستها و دریافتهای نجومی مطرح می شود!
مگر دولت مردمی به این امور اعتنایی ندارد؟
مگر دولت مردمی قرار نیست آنچه حرام نام گرفته برخورد کند؟
چرا بخشهای عالیه دولت تصمیمی برای نابود کردن اموال عمومی و دستمزدهای بالا نمی گیرند؟
مگر گمان کرده اند مشکل مقبولیت مربوط به افراد دولت گذشته بوده است؟
ضمن تشکر بابت خدمات بسیاری که در این مدت کم ارائه نموده اید، زودتر رویه های ناعادلانه را اصلاح فرمایید.
🆔 @h_falahati
✅ دکتر سلیمی نمین بزرگوار!
شما متخصص تاریخ و تحلیل گر در این عرصه هستید و قطعا دلسوزی برای انقلاب، تبعا این سخنان را از سر مصالحی بیان کردید.
در نوجوانی شما را یک فرد عدالت خواه می شناختم و می شناسم.
لکن تراز و عیاری که بدست گرفتید حفظ افراد است نه حفظ نظام.
افراد اگر ارزشمند هستند علتش کارنامه و عملکرد آنهاست.
امید آن بود که شورای نگهبان بسیار شفاف و واضح و بدون لکنت از موضع خود دفاع کند تا اینگونه مظلوم واقع نشود.
اما جناب لاریجانی! او نه سیاه است و نه سفید! به چه علت فردی که چندین سال به هرشکلی از همه نظام هزینه کرد تا در ساختار قدرت بماند، را سرمایه می دانید!
چرا در مورد فردی که در منویات خود حتی از رهبری هم نگذشت و دروغ بزرگی را به رهبری بست، باز می گویید او سرمایه است.
من هم مثل شما معتقدم او خدماتی دارد لکن تاریخ بخاطر خدمات وی، چشم روی لکه های سیاه می گذارد!
آیا ننگنامه برجام که خود نخواندند! و اصرار به قبولاندن آن به نظام داشتند و کردند آنچه نباید! لکه سفید و خدمت سرمایه هاست؟!
چه تفاوتی بین افرادی که گلستان و ترکمانچای را نوشتند با پخت و پز کنندگان برجام است؟
تاریخ از آنها بعنوان خدوم یاد می کند؟
🆔 @h_falahati
⚡ متن کامل بیانات منتشر نشده در سفر به شهر قم؛
عرفان نظری و عملی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب
🔸 مقدمه:مباحثات پیش از این به مناسبت سالگرد سفر رهبر معظم انقلاب به شهر قم، برخی از بیانات و فیلم های منتشر نشده از این سفر را به صورت موضوعی تهیه و منتشر نمود که مورد استقبال گسترده خاطبان قرار گرفت. نظر به اهمیت موضوع، متن فرمایشات ایشان درباره «عرفان نظری و عملی و نسبت آن با حوزه های علمیه» تقدیم می شود.
🔹 مرحوم آقاى قاضى حدود ده سال با مرحوم آسيد مرتضى كشميرى معاشر بوده. آ سيد مرتضى كشميرى از لحاظ مذاق عرفانى بكلى متفاوت است با آقاى قاضى. به نظرم ايشان ميگويد حرام است «فتوحات» دست بگيريد. ظاهراً تا وقتى كه مرحوم آقاى قاضى زنده بوده، به «فتوحات» دست نميزده. آقاى قاضى در عين حال كه مذاقاً با آ سيد مرتضى كشميرى مخالف بوده، اما ميگويد من نماز خواندن را از آسيد مرتضى كشميرى ياد گرفتم. ببينيد، اين خيلى حرف بزرگى است. مرحوم آقاى قاضى وقتى نجف مىآيد، يك آدم بسيطى در اين زمينهها نبوده؛ شاگرد پدرش بوده. ميدانيد پدر مرحوم آ ميرزا على آقا قاضى شاگرد آخوند ملاحسينقلى همدانى بوده است؛ يعنى خود ايشان از طريق پدرش هم به آخوند ملاحسينقلى همدانى وصل ميشود. ايشان تربيت شدهى پدرش بوده و مقاماتى هم داشته؛ در عين حال وقتى كه نجف مىآيد و با مرحوم آسيد مرتضى كشميرى ارتباط پيدا ميكند، ميگويد من نماز خواندن را از آسيد مرتضى كشميرى ياد گرفتم.
🔹 همين حاج آقا محمد شاهآبادى شما من خيال ميكنم اهل اين معانى است. از ايشان خواسته شود كه هفتهاى يك بار بيايد و طلبهها را نصيحت كند؛ چون بالاخره پسر آقاى شاهآبادى است ديگر. من شنيدم كه ايشان گفته حرفهاى اساسى مرحوم پدرم پيش من است؛ پيش اينهائى كه ميگويند و ادعا ميكنند، نيست. ديدم ايشان يك چيزهاى مختصرى هم چاپ كردهاند، ليكن بحثهاى علمى مرحوم شاهآبادى مورد نظر نيست. عرفان نظرى اصلاً در اينجا مورد نظر ما نيست و فايدهاى هم ندارد. واقعاً عرفان نظرى فايدهاى ندارد.
🔹 حالا آقاى رجبى هم اينجا تشريف دارند، توى مؤسسهى ايشان هم ظاهراً عرفان نظرى تدريس ميشود؛ اما عرفان نظرى هيچ كس را بالا نمىآورد. اين را من به شما آقاى رجبى عرض ميكنم؛ اين را گوش كنيد. من يك شب از امام پرسيدم آقا شما مرحوم حاج ميرزا جواد آقا را درك كرديد؟ درس ايشان رفتيد؟ ايشان بلافاصله گفتند افسوس، نه. بعد گفتند آقاى حاج شيخ محمدعلى اراكى آمد به من پيشنهاد كرد كه برويم درس آ ميرزا جواد آقا. ايشان هفتهاى يك بار جلسه داشت. گفتند با ايشان يكى دو جلسه رفتيم. بعد اينجورى تعبير كردند: آن وقتها ذهن ما پر بود، اين درس را نپسنديديم. آن وقت امام نپسنديده بود؛ اما حالا در هشتاد و چند سالگى كه حتماً ايشان از لحاظ معنوى پختهتر شده بود، افسوس ميخورد كه چرا نرفته. ذهن ايشان آن وقت از چه پر بود؟ از همين حرفهاى عرفان نظرى. يعنى وقتى كه كسى رفت پاى درس شاهآبادى نشست و آن حرفها و آن اصطلاحات و آن زرق و برق الفاظ را شنفت، ولو براى خود آن آدم با معنا همراه است، اما اين حرفها براى هر كسى معنا نمىآورد؛ طبعاً حرفهاى سادهى مثل حاج ميرزا جواد آقا را نمىپسندد؛ در حالى كه لبّ عرفان، همان حرفهاى ساده بوده.
🔹 آقاى خوشوقت ميگفتند كه من ميخواستم كتاب «لقاءاللَّه» را چاپ كنم، پيش امام رفتم و گفتم شما يك تقريظ بنويسيد. امام گفتند نه، اين را چاپ نكن؛ برو «المراقبات» را چاپ كن، آن مؤثرتر و بهتر است. ايشان هم آمده بود و چاپ كرده بود. بنابراين عرفان اينهاست. عرفان لفظ نيست. كسى بود كه آشنا و دوست نزديك ما بود و در عرفان هم مسلط بود. حالا بنده كه خودم وارد نبودم، اما كسانى كه وارد بودند، ميگفتند ايشان در عرفان نظرى توى حوزهها نظير ندارد. به اعتقاد من او هيچ حظى از عرفان نداشت. جلسه داشتيم، نشسته بوديم، گفته بوديم، شنيده بوديم؛ اما ميدانستم كه آن آقا واقعاً هيچ حظى از عرفان نداشت؛ در حالى كه عرفان نظرىاش هم از همه بهتر بود.
🔹 آنچه كه طلبه را بالا ميبرد، تزكيه ميكند و معراج طلبه ميشود، عرفان نظرى نيست؛ اگرچه عرفان نظرى هم ممكن است كمكهائى بكند. بايد اين عرفان عملى را، اين حالت سلوك را توى طلبه راه انداخت. ما همت كنيم، طلبه را اهل نماز شب كنيم؛ اين خيلى كمك ميكند. برنامهريزى ك نيد كه از ميان پنجاه هزار طلبهى حوزهى قم - حالا با حذف يك عده خيلى پائينترها و يك عده خيلى پيرترها - اقلاً سى هزارتاشان هر شب نماز شب بخوانند. اگر اين شد، به نظر من حوزه از جهت اخلاقى راه مىافتد. بنابراين لازم است نظام جامع در همهى اين زمينهها تهيه شود.
🔸 مشاهده متن کامل:
https://mobahesat.ir/23568
🆔 @h_falahati
حامد فلاحتی
⚡ متن کامل بیانات منتشر نشده در سفر به شهر قم؛ عرفان نظری و عملی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب 🔸 مقدمه
🖋درگذشته تحلیلی راجع به این مطلب داشتم و حال شاهدی قوی تر ارائه می کنم.
دوستان متامِل دقت کنند و در عین اختلاف داشتن بلحاظ فکری در این زمینه با رهبری که امری بی عیب است به نظر بنده، سعی نکنند به تبع جریانی در مشهد این مساله را به رهبری ببندند.
این کاری غلط است که ما هدف خود را به رهبری بچسبانیم.
ولایت پذیری به معنای نفی استقلال فکری نیست.
البته آن جریان هم خدوم و خوش فکر است.
🆔 @h_falahati
9.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 تحلیل جالب یکی از نفوذی های سپاه! در مصاحبه با راشاتودی!
این فرد جرج گالوی است که سابقا نماینده پارلمان انگلیس بوده است.
به عقده ای های غرب زده کاری نداریم. ناآگاهان کمی بخوانند تا بینش صحیحی پیدا کنند.
🆔 @h_falahati
بلینکن: در مورد اقدامات مخرب ایران نگرانیم
🔹وزیر خارجه آمریکا: درخصوص اقداماتی از جمله حمایت از تروریسم، برنامه موشکهای بالیستیک، و اقدام در بازداشت خودسرانه شهروندان خارجی از جمله شهروندان آمریکایی توسط ایران نگرانیم.
@Farsna
🖋 #حیات_وحش_نوین، این است که:
بیگناهان و مظلومین را به خاک و خون می کشی!
به هرکس و کشوری زور می گویی!
هرتباه کاری در مقیاس جهانی در کشورت توسط مردم در دایره انسانی صورت می گیرد!
تمام نهادها و گروهک های تروریستی را مدیریت می کنی!
همه عالم را غارت می کنی، بیشترین تسلیحات را می فروشی، بزرگترین ترانزیت های مواد مخدر را انجام می دهی، در قاچاق انسان، تجارت پورن و جنسی هستی، اعضای انسان ها را به، سرقت می بری سلاح بیولوژیک می سازی و روی هزاران نفر آزمایش می کنی، داروهای ممنوعه تولید می کنی! و صدها جنایت دیگر!
❗️ سپس برای آزاده های عالم ابراز نگرانی می کنی و اقدامات آنها را مخرب، ضد حقوق بشری، تروریستی و غیرقانونی می نامی؟!
چرا؟
چون رسانه داری و با رسانه بیشتر مردم جهان را در دهکده خود مانند حیوانات با آورده ای!
اف بر آن تحصیل کرده ای که بعنوان اندیشمند این دهکده و گرایش به آنرا ترویج می کند.
#حیات_وحش_نوین
🆔 @h_falahati
امام خمینی :
انسان جوان من نمی گویم که تفریج نداشته باشد من عرض نمیکنم همه اش مشغول باشد
من عرض میکنم که اوقاتش تقسیم باشد و قسم مهمش برای تحصیل
🆔 @h_falahati
حامد فلاحتی
✅ هویت طلبگی، جعلی یا قابل تبیین! نوشتار اول 🔹#هویت_طلبگی اصطلاحی است که سالهای اخیر در حوزه های
✅ هویت طلبگی، جعلی یا قابل تبیین!
نوشتار دوم
🔹مساله تبعیت ثابت و متغیر در #هویت_طلبگی از تفسیر آن، مساله جدیدی نیست. این مهم از دیرباز مدنظر بزرگان حوزه به مثابه الفبای رایج، ساری و جاری بوده است.
بعنوان مثال اخلاقیان حوزه برای بیان برخی افعال و رفتارهای طلاب ابتدا به تبیین هویت طلاب می پرداختند و سپس از برخی رفتارها و سلوک ها انتقاد کرده و یا آنها را ترویج می کردند.
آن بزرگان در برابر پاسخ از چرایی برخی آداب و سلوک به اصول ثابت هویت طلبگی که امری تفسیری نزد آنان بود، استناد می کردند.
حتی فقهاء، علمای علوم عقلی و سیاسیون حوزه هم همینگونه استدلال می کردند.
وقتی به بزرگان نجف در جریان مشروطه گفته می شد که چرا در این امور ورود کردید؟
وقتی به برخی فقهاء گفته می شد چرا در فلان مساله فتوای جهاد، ارتداد و... دادید؟
حتی به عکس وقتی گفته می شد چرا در مقابل استعمار قیام نمی کنید یا عکس العملی ندارید و...
همه پاسخ ها حول محور مساله تفسیر هویت صنف روحانیت و طلبگی این افراد دور می زد.
🔹 این مهم عمق بحث #هویت_طلبگی را تا سرحد مغز استخوان افراد بلکه تا عمق جان آنها، گوشزد می کند.
ثابت و متغیر یک برونداد طبیعی از تفسیر هستی شناسانه طلبگی است.
اگر در حوزه #هویت_طلبگی را تحصیل، یا تعلیم یا ترویج و یا تبلیغ دانستیم، حوزه ای خواهیم داشت متفاوت از حوزه ای که هویت آن #اقامه_دین است.
لوازم اقامه دین، ثابت و متغیری خواهد داشت، غیر از آنچه تا پیش از انقلاب مورد ادعا بوده است.
بسیاری از آنچه برخی طلاب مشغول آن هستند با تلقی تحصیل و آموزش دین سازگار است نه اقامه آن.
برخی رویکردها و توصیه های بزرگان حوزه که مورد انتقاد برخی طلاب جوان است نیز در همین مدل تحلیل قابل تبیین است.
حتی برخوردهای رسانه های جمعی چه در قالب رسمی آن و چه قالبهای غیررسمی، ناشی از همین تلقی ها می باشد.
بعنوان مثال وقتی در کلیپ یا گزارشی، روحانی بزرگواری، در قامت رئیس یک فدراسیون ورزشی، پزشک متخصص جراح، بنای مشهور یک منطقه، کشاورز زحمت کش روستای دور افتاده و یا صاحب هولدینگ کذا نشان داده می شود و از آن بعنوان کاری مطلوب و مستحسَن یاد می گردد، در حقیقت تلقی های رایج از طلبگی نشان داده می شود. این تلقی های اجتماعی، بازخوردی از درون حوزه و حوزویان آن است معنایی نیست که از خارج آن تحمیل شده باشد.
🔹منظور این نیست که این رفتارها بد است یا متناسب شان اجتماعی روحانیِ فرد، نیست و.... نگارنده تبعا به این رفتارها نقد دارد لکن غرض از ذکر این موارد اشتغالاتی بعنوان یک رفتار طلبگی است که با توجه به تفسیر ما از طلبگی شکل میگیرد.
حتی بستنی خوردن طلاب، ساندویچ گاز زدن آنها، آمد و شد در محلهایی که زمینه مناسب فرهنگی برای آن تعریف نشده است، کاسکت گذاشتن برروی سر و یا حضور در روی سکوی ورزشگاه فوتبال بعنوان طرفدار، گرچه مصادیق بسیار نازل و کم اهمیتی به نظر می رسد لکن در همین قالب تحلیلی قابل ارائه است.
اینکه کدام متناسب و کدام نامتناسب است؟
تعبیر رایج زیّ طلبگی بر کدام صادق می باشد؟
اجتماعی بودن و دوری از آن، کدام است؟
همه و همه یک کبرای کلی دارد که در قالب سوال باید گفت:
کدام هویت و کدام تناسب مدنظر است؟
جالب آنکه حتی خط تحول حوزه را نیز می توان و بلکه باید از همین منظر شروع نمود.
ما چه هویتی را مطلوب حوزه های شیعه می دانیم؟
پس از آن تصمیم می گیریم که به مدیریت، پذیرش، تربیت و رشد آن در یک کلام به #تحول_هویتی آن دست بزنیم.
ادامه دارد
#هویت_طلبگی
#تحول_حوزه
🆔 @h_falahati