سوال مسابقه قرآن پژوهی
سوال 16
📚با توجه به سوره مبارکه نور کدام یک از آیات این سوره معروف به آیه حجاب می باشد؟دلیل آیه شریفه را بر وجوب حجاب تقریر نمائيد؟
لطفاپاسخ صیحیح را به آیدی زیر ارسال نمائید
@emamkazem89
‼️مهلت ارسال تا ساعت10شب
•❁ @h_jajarm89 ❁•
آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب ارشمند حکمت عبادات در خصوص باطن روزه اظهار داشتند: روزه براي اين است كه انسان به تقوا برسد: ﴿لعلّكم تتقون﴾ . و انسان باتقوا دو درجه دارد: يكي همان بهشتي كه در آن نعمتهاي فراوان موجود است:﴿إنّ المتقين في جنّاتٍ ونَهَرٍ﴾ و اين براي لذايذ ظاهري است. يكي هم مقام عنداللهي شدن است﴿في مقعد صدقٍ عند مليكٍ مقتدر﴾ در اين مرحله ديگر سخن از سيب و گلابي نيست. چون جنت و نهر، مأكولات و مشروبات از آنِ جسم و بدن اوست امّا لقاي حق براي روح اوست. اين سرّ و باطن روزه است.
ایشان در ادامه با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام اذعان داشتند: امام صادق (عليه السلام) فرمود:«للصائم فرحتان، فرحة عند إفطاره وفرحةعند لقاء الله» روزه دار دو وقت خوشحال است؛ يكي هنگام افطار و ديگري هنگام ملاقات با پروردگار. و در جاي ديگر مي فرمايد:«للصائم فرحتان حين يفطر وحين يلقى ربّه عزّ وجلّ» . روزه دار در بعضي دعاها از خداوند، جمال تام مي خواهد:«اللّهم إنّى أسألك من جمالك بأجمله وكلّ جمالك جميل» . حيف است كه انسان به خودش و به غير خدا و به هر آنچه كه متغيّر است، دل ببندد؛ زيرا هر چه غير خداست، در معرض زوال و تغيير است و نمي تواند جزاي انسان باشد؛ جزاي روزه دار، لقاي حق است.
•❁ @h_jajarm89 ❁•
♦️ ادامه:
معظم له به فرازهایی از دعای سحر اشاره کردند و ادامه دادند: به ما گفته اند، جمال مطلق را در سحرهاي ماه مبارك رمضان، بخواهيد. چه مقام بلندي براي انسان ميسور بود كه به ما گفته اند: بگوييد: «اللّهم إنّى أسألك من نورك بأنْوره وكلّ نورك نيّر» اين ادعيه را در ماه مبارك به ما آموختند براي اينكه انسان روزه دار، لايق چنين سخن گفتن است و اين دهان مي تواند بگويد:«اللّهم إنّى أسألك من جلالك بأجلّه وكلّ جلالك جليل» . سخن از حور و غلمان، سيب و گلابي و جنّات و نهر نيست؛ بلكه سخن از كمالات معنوي است و اين مقام براي انسان وجود دارد، اگر اين مقامات براي ما نبود، دستور خواندن اين دعاها را نمي دادند. پس مي شود به آن مقام رسيد.
آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان حدیثی از امام کاظم علیه السلام در خصوص ارزش حقیقی انسان ابراز داشتند: روايت لطيفي را مرحوم كليني از امام هفتم (سلام اللهعليه) نقل فرموده، كه حضرت فرمود:«إنّ أبدانكم ليس لها ثمن إلاّ الجنّة، فلا تبيعوها بغيرها» بدن شما به اندازه بهشت مي ارزد؛ آن را به غير بهشت نفروشيد كه ضرر خواهيد كرد. مرحوم محقق داماد مي فرمايد: اين روايت ناظر به آن است كه روحتان فوق بهشت است. روح را بايد به «جنّة اللّقاء» بدهيد. روحتان بايستي به ﴿عند مليكٍ مقتدر﴾ برسد و بهترين راه براي عنداللهي شدن روزه گرفتن است . باطن روزه به صورت لقاي خدا ظهور مي كند و براي انسان، همتي بالاتر از لقاي حق فرض ندارد. چون انسان موجودي ابدي است كه هرگز از بين نمي رود، بلكه در نهايت از عالَمي به عالَم ديگر منتقل مي شود. و اگر باطن روزه نصيب او شد، پيوسته در محضر حق است.
📚منبع: کتاب حکمت عبادات اثر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
•❁ @h_jajarm89 ❁•
#کلام_بزرگان
💠حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (دام عزه)
🔷 دنبال علمی باشیم که برای کشور لازم و نافع است؛ نه فقط برای حال کشور، بلکه برای ده سال بعد و بیست سال بعد کشور. ممکن است ما در بیست سال بعد، یک نیازی داشته باشیم که از امروز باید تحقیقاتِ آن نیاز شروع بشود. اگر امروز تحقیق نکردیم، اگر امروز خودمان را آماده نکردیم، آنوقتی که لازم داریم دستمان خالی خواهد بود. باید این نیازسنجی انجام بگیرد و نیازهای امروز هم مورد ملاحظه قرار بگیرد.
لینک آدرس مطلب:
http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=11083
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❣️دوستانتان را دعوت کنید؛💐
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#خبر_پژوهشی
🔹بازخوانی راهبردهای تحولی حوزه علمیه خراسان در اعتلای فرهنگ پژوهش
مشروح خبر در لینک زیر:
http://www.hozehkh.com/OneEntry.aspx?entryID=37668
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❣️دوستانتان را دعوت کنید؛💐
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
4_5978959917619348261.apk
7.99M
📲 نرم افزار اندروید :
نهاد کتابخانههای عمومی ایران
جستجوی عالی تمام کتابهای موجود در کتابخانه ها
نزدیکترین کتاب جستجو شده در ۳۰۰۰ کتابخانه کشور با gps.
هزینه استفاده از نرم افزار هدیه 14صلوات به همراه تلاوت 14بار سوره توحید هدیه به امام زمان عج
•❁ @h_jajarm89 ❁•
‼️مسابقه 16
🌸اسامی طلابی که جواب صحیح مسابقه قرآن پژوهی را برای ما ارسال کردند
✨محمد امین مقدسی
✨علی فخرانی
✨محمد مهدی جاجرمی
✨حسن کیانی
✨مهدی رجبی ثانی
✨سجاد امیدی
✨رضا آقامحمدی
✨محمد تقی طائفی
✨مصطفی خودنیا
✨علی حاج قربانی
•❁ @h_jajarm89 ❁•
پژوهش حوزه علمیه جاجرم
🎁اسامی طلابی که بر اساس قرعه کشی به عنوان برنده انتخاب شدند با تشکر از طلابی که در مسابقه شرکت کردند.
👳♂️1-علی حاج قربانی 🎊
👳♂️2-مصطفی خودنیا 🎊
👳♂️3-سجاد امیدی 🎊
‼️‼️قابل توجه طلاب محترم،طلابی که اسمشان بر اساس قرعه کشی انتخاب می شود برای شب ها آینده یک بار اسمشان در قرعه کشی نوشته می شود وطلابی که هنوز انتخاب نشدن دوبار اسمشون نوشته می شود
•❁ @h_jajarm89 ❁•
سوال مسابقه قرآن پژوهی
سوال17
📚با توجه به سوره مبارکه شعرا،حدیث یوم الدار معروف به حدیث انذار مربوط به کدام آیه از سوره مبارکه می باشد،و برای اثبات کدام امر مهم استفاده می شود؟
لطفاپاسخ صیحیح را به آیدی زیر ارسال نمائید
@emamkazem89
‼️مهلت ارسال تا ساعت10شب
•❁ @h_jajarm89 ❁•
#مهارت_پژوهشی
#خلاصه_نویسی
🔸پیام شماره (1)🔸
✅مزایای خلاصه نویسی
مطالعه زمانی ثمربخش است که فرآیند یادگیری و به یادآوری به بهترین نحو نتیجه بدهد.
خلاصه نویسی جزو ترفندهایی است کمک شایانی به افزایش بهرهوری مطالعه مینماید.
فواید مطالعهی به همراه خلاصهنویسی به طور خلاصه به شرح زیر است:
1.خلاصه نویسی فرآیند مرور و بازخوانی را راحت تر میکند؛
2.خلاصه برداری از اتلاف وقت هنگام مرور جلوگیری میکند؛
3.خلاصه نویسی یک منبع ارزشمند، کامل و غنی را برای شما فراهم میکند تا در صورت نیاز به راحت ترین شکل به مطلب مورد نیاز دسترسی پیدا کنید؛
4.خلاصهنویسی فرآیند به خاطر سپاری مطالب را در ذهن بهبود و سرعت میبخشد و به یادگیری کمک قابل توجهی میکند؛
5.خلاصهنویسی جز تکنیکهایی است که تمرکز حواس را تقویت میکند و مانع محکمی برای حواس پرتی محسوب میشود؛
6.تحریک حافظهی دیداری برای به خاطر سپاری و تثبیت اطلاعات در مغز را به همراه دارد؛
7.خلاصه نویسی اولین تمرین و اولین محک شما از میزان یادگیریتان محسوب میشود؛
8.خلاصه نویسی نقصهای یادگیری در ابتدای راه را به شما نشان میدهد و اجازه نمیدهد این نواقص عمیق و جدی شوند.
💢تهیه کننده محتوا: واحد پژوهش مدرسه حضرت خدیجه (س)
⬅️ادامه دارد.....🔻
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#مهارت_پژوهشی
#خلاصه_نویسی
🔸پیام شماره (2)🔸
✳️روش های خلاصه نویسی
خلاصه برداری درسی به دو بخش کلی تقسیم میشود :
✔️خلاصهبرداری از دروس تحلیلی و محاسباتی؛
✔️خلاصهبرداری از دروس حفظی و تشریحی؛
1️⃣ درس های تحلیلی و محاسباتی :
درس ریاضیات و تمام زیر شاخههای آن شامل هندسه ، آمار ، جبر و… همچنین درس فیزیک، شیمی، عربی، گرامر انگلیسی، قواعد زبان فارسی و منطق جزو دروس تحلیل و محاسباتی جای میگیرند .
خلاصه برداری این درسها با یادداشت برداری از فرمولها و تحلیل نمودارها، قواعد دستوری و گرامری انجام میپذیرد. از آنجا مثال در درک این دروس نقش به سزایی دارند لازم است برای هر فرمول یا قاعدهی دستوری یک الی دو مثال ثبت شود تا در صورت مراجعت فرآیند درک و یادگیری به صورت کامل انجام پذیرد.
ضمناً چون برخی قواعد به وسیلهی تبصرههای نقض میشود لازم است این تبصرهها در خلاصه نویسی قید شوند.
به طور کلی اهمیت به استثناها در این بخش تاثیر شگفت انگیزی در بالا بردن بازده تست زنی داوطلبان آزمونها میکند چرا که اکثر سؤالات آزمونها با در نظرگیری این استثناها طرح میشوند .
عموماً خلاصههای دروس محاسباتی و تحلیلی کم حجم تر از دروس حفظی و تشریحی خواهند بود .
2️⃣ دروس حفظی و تشریحی :
تاریخ، جغرافیا، زیست شناسی، دین و زندگی، معارف، جامعه شناسی، مطالعات اجتماعی، تاریخ ادبیات، ادبیات، فلسفه و زمین شناسی جزو دروس حفظی طبقه بندی میشوند.
روش خلاصهبرداری این دروس به این شکل است که ابتدا یک فصل را با دقت کامل مطالعه کرده و حین آن نکات مهم و کلیدی را هایلایت کرده. پس از اتمام فرآیند یادگیری و اتمام فصل دوباره به ابتدای فصل مراجعه کرده و نکات کلیدی را طور خلاصه در برگه ی مخصوص خود خلاصه نویسی کنید. به طور نسبی هر ۱۰ صفحه مطلب درسی باید یک صفحه خلاصه داشته باشد . پس حین خلاصه نویسی وسواس نداشته باشید و تمام مطالب کتاب را عیناً رونویسی نکنید.
🔹بهترین ساعت برای مطالعه و خلاصه نویسی این دروس ساعت ۹ شب تا ۱۲ است چراکه مغز در این ساعات در بالاترین حد آمادگی قرار دارد و علاوه بر ان به طور ناخودآگاه حین خواب هم مطالب فراگیری شده مرور و تکرار میشوند و به تثبیت دانستهها کمک میکند. به طور کلی خواب کوتاه پس مطالعهی دروس حفظی به یادگیری و تثبیت آنها در ذهن کمک میکند.
💢تهیه کننده محتوا: واحد پژوهش مدرسه حضرت خدیجه (س)
⬅️ادامه دارد.....🔻
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#حدیث_پژوهشی
🍃 امام علی علیه السلام فرمودند 🔽
🔷 لا خَیرَ فی قَلبٍ لا یَخشَعُ ، وَ عَینٍ لا تَدمَعُ ، وَ عِلمٍ لا یَنفَعُ 🔹
🔶 هر که ادّعا کند به نهایت دانش رسیده است ، نهایت نادانى اش را آشکار کرده است 🔶
📚 منبع: غررالحکم، ح 9193
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❣️دوستانتان را دعوت کنید؛
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#کلام_بزرگان
💠حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (دام عزه)
🔷 علم با ارزش است و از جمله عواملی که ارزش علم را بیشتر میکند، این است که علم با غایت و هدفهای مشخّصی که طبق نیازها تنظیم شده است، به طرف پیشرفت و توسعه سیر کند
لینک آدرس مطلب:
http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=4133
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❣️دوستانتان را به جمع پژوهشگران حوزه علمیه خراسان دعوت کنید؛
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
‼️مسابقه 17
🌸اسامی طلابی که جواب صحیح مسابقه قرآن پژوهی را برای ما ارسال کردند
✨محمد مهدی جاجرمی
✨سجاد امیدی
✨امین مقدسی
✨حسن کیانی
✨مهدی رجبی ثانی
•❁ @h_jajarm89 ❁•
پژوهش حوزه علمیه جاجرم
🎁اسامی طلابی که بر اساس قرعه کشی به عنوان برنده انتخاب شدند با تشکر از طلابی که در مسابقه شرکت کردند.
👳♂️1-مهدی رجبی ثانی 🎊
👳♂️2-حسن کیانی 🎊
👳♂️3-سجاد امیدی 🎊
‼️‼️قابل توجه طلاب محترم،طلابی که اسمشان بر اساس قرعه کشی انتخاب می شود برای شب ها آینده یک بار اسمشان در قرعه کشی نوشته می شود وطلابی که هنوز انتخاب نشدن دوبار اسمشون نوشته می شود
•❁ @h_jajarm89 ❁•
#مهارت_پژوهشی
#خلاصه_نویسی
🔸پیام شماره (3)🔸
❇️انواع خلاصه نویسی
خلاصه نویسی، شامل فنون مختلف یادداشت برداری، حاشیهنویسی، خطکشی زیر جملات، دسته بندی و علامتگذاری میشود که بسته به شرایط و نوع مطالعه، میتواند مختلف بوده و حتی برای یک درس، موارد متعددی را شامل شود.
1️⃣روش اول : علامت گذاری
بهترین فن مطالعه، درگیر شدن با مطلب یا به اصطلاح، مطالعه فعال است. علامتگذاری، سریعترین روش برای مطالعه فعال است و البته نکات مهم را نیز مشخص میکند.
🔹نکات قابل توجه در این روش:
1)زمانی که مطلبی را مطالعه میکنید، جایی که برایتان سؤال باقی میماند و مطلب را به طور کامل متوجه نمیشوید، از علامت سؤال (؟) استفاده کنید و کنار آن مطلب علامت بزنید.
2)هرجا احساس نمودید که مطالب، پرسش خیز بوده و در آن به نکته مهمی اشاره شده است، علامت تعجب(!) بگذارید و جایی که به یک کلمه یا عبارت کلیدی برخوردید، دور آن را خط بکشید و پاراگراف های مهم را با ستاره (*) مشخص کنید.
3)به طور کلی، هنگام مطالعه، استفاده از علامت گذاری، سرآغاز خوبی برای مطالعه دقیق و فعال است.
4)دقت داشته باشید که در استفاده از علامتها و انتخاب جملاتی که خط کشی میشوند، زیادهروی نکنید؛ چرا که در مطالعههای آتی حوصلهتان سر میرود.
💢تهیه کننده محتوا: واحد پژوهش مدرسه حضرت خدیجه (س)
⬅️ادامه دارد.....🔻
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
سوال مسابقه قرآن پژوهی
سوال18
📚با توجه به ایام شهادت مولی الموحدین،مولا امیرالمومنین،حداقل دو آیه از قرآن کریم که در شأن حضرت نازل شده را نام برده و آیات را تقریر نمائيد؟
لطفاپاسخ صیحیح را به آیدی زیر ارسال نمائید
@emamkazem89
‼️مهلت ارسال تا ساعت10شب
•❁ @h_jajarm89 ❁•
✳️هشتک های کانال جهت جستجوی مطالب مورد نیاز:
#مهارت_پژوهشی
#شیوه_نقد_اثر
#گام_به_گام_تا_مقاله_نویسی
#خلاصه_نویسی
#موضوعات_عناوین_پژوهشی
#فراخوان_آثار_پژوهشی
#انتشارات_حوزه_علمیه_خراسان
#خبر_پژوهشی
#برگزیدگان
#برگزیدگان_خواهر
#وام_حمايتي_چاپ_كتاب
#حمایت_از_آثار_پژوهشی_دیجیتالی
#ارسال_رایگان_کتاب
#معرفی_نرم_افزار_پژوهشی
#معرفی_کتاب_پژوهشی
#دوره_تربیت_پژوهشگر
#فصلنامه_علمی_تخصصی
#بیانیه_حوزه_
#خبر_عمومی
#پایان_نامه_نویسی
#نشست_پژوهشی
#فعالیت_پژوهشی_مدارس
#کارنمای_پژوهش_مدارس
#گروه_پژوهشی
#هیئت_اندیشه_ورز
#اهدای_دانایی
#تازه_های_نشر
#حدیث_پژوهشی
#کلام_بزرگان
#سلسله_جلسات_معرفی_کتاب
#معرفی_کانال_معاونت_پژوهش
#نشریات_مدارس
#پژوهش_نما
#معرفی_مراکز_موسسات_پژوهشی
#معرفی_سایتهای_پژوهشی
#معرفی_علما_و_مفاخر_علمی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
🌐کانال معاونت پژوهش در ایتا
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐کانال معاونت پژوهش در سروش:
sapp.ir/howzehpajohesh
#مهارت_پژوهشی
#خلاصه_نویسی
🔸پیام شماره (4)🔸
2️⃣روش دوم: خط کشیدن زیر مطالب مهم
یکی از شیوههایی که در خلاصهنویسی به کار میرود، خط کشیدن زیر مطالب مهم است. معمولاً این روش در میان بیشتر دانشآموزان و داوطلبان از محبوبیت برخوردار است؛ زیرا هم راحتتر از یادداشتبرداری است و هم داوطلب احساس میکند که مطالب مهم را بدون کمترین تغییری خلاصه کرده است.
✅نکات قابل توجه در این روش :
1) برای خط کشیدن زیر مطالب مهم، بهتر است که از خودکارها، مدادها یا ماژیکهای رنگی استفاده کنید؛ مثلاً مطلب بسیار مهم را با یک رنگ، مطالب کمتر مهم را با رنگ دیگر و مطالب هر فصل یا موضوع را نیز با رنگی خاص خط بکشید.
2) این کار باعث میشود تا هم مطالب، بیشتر در ذهن شما باقی بماند و هم تنوع بیشتری داشته باشید و زود خسته نشوید. در خلاصهنویسی به روش خط کشیدن زیر مطالب، باید توجه داشته باشید که با وسواس اینکه ممکن است مطلبی از قلم بیفتد، زیر همه مطالب خط نکشید؛ زیرا در غیر این صورت، حاصل کار، صفحهای پر از خط در زیر جملات میشود، نه یادگیری بیشتر.
3) اگر شما در هر صفحه، زیر مطالب زیادی خط بکشید احتمال کاهش یادگیری وجود دارد و نشانه آن است که این وسیله را جانشین توجه واقعی به مطلب و برگرداندن مطلب به زبان خود کردهاید.
4) چیزی که هنگام انجام این کار باید مد نظر قرار دهید و زیر آن را خط بکشید، اطلاعات مهم، مانند:
5) نتیجهگیریهای کلی، تعریفهای کلیدی و جملههای اصلی که وظیفه آنها توضیح و تشریح نکات است، جملات کلیدی، نکات تستی و … است؛ بدون این که به اندیشه اصلی مطلب خدشهای وارد آید.
💢تهیه کننده محتوا: واحد پژوهش مدرسه حضرت خدیجه (س)
⬅️ادامه دارد.....🔻
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f