#مهارت_پژوهشی
📖#چند_پیشنهاد_ساده_برای_بهبود_روش_مطالعه_شما(بخش اول)
#انتخاب_ارتفاع_مناسب_برای_حرکت_روی_متن(پیام اول)
🔰نکات این درس را میتوان در سه محور اصلی خلاصه کرد:
1️⃣ انتخاب ارتفاع مناسب برای حرکت روی متن
2️⃣ مفهوم روانخوانی و فواید خواندنِ کلمات در دلمان و حتی لبخوانی (بر خلاف آموزشهای رایج در تندخوانی)
3️⃣ نقطههای توقف چشم و شیوهی تکه تکه کردن متن
◀️1️⃣انتخاب ارتفاع مناسب برای حرکت روی متن:
یکی از استعارههایی که معمولاً در آموزشِ خواندن موثر مطلب میشود، انتخاب ارتفاع مناسب برای حرکت روی متن است.
چهارارتفاع مختلف راهنگام خواندن متن میتوان تشخیص داد:
⬅️ خواندن از ارتفاع بسیار بالا (در حد تیتر اصلی و ورق زدن بسیار سریع کتاب یا اسکرول کردن بسیار تُندِ یک متن دیجیتال)؛
⬅️خواندن در ارتفاع پایینتر (در حدی که تیترهای فرعی، تعداد پاراگرافها، کلماتِ بولد شده و برخی جملات را بخوانیم)؛
⬅️ خواندن در ارتفاعِ صفر و همتراز با متن (کلمه به کلمه و جمله به جمله از ابتدا تا انتها با توجه به همهی جزئیات و حتی علامتگذاریها)؛
⬅️ خواندن کاوشگرانه (درتلاش برای جستجوی لایههای پنهانِ متن یا سایر حرفها، توضیحات و مصداقهایی که در مطالعهی سطحی متن به ذهن نمیرسند)؛
⏪ادامه دارد .... ⚠️
🔷واحد رسانه و بخش تحقیقات
⌛️ 29 اردیبهشت 99
»»»»🍀🌸🌺#با_ما_همراه_باشید... باتشکر... 🌺🌸🍀««««
✅شناسه کانال معاونت پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان در ایتا:
🆔@abbasgholikhanpajohesh
✅ شناسه معاونت پژوهش مرکز مدیریت در ایتا:
🆔@howzehpajohesh
#مهارت_پژوهشی
📖#چند_پیشنهاد_ساده_برای_بهبود_روش_مطالعه_شما(بخش دوم)
#مفهوم_روانخوانی_و_فواید_خواندنِ_کلمات_در_دلمان_و_حتی_لبخوانی(پیام دوم)
⬅️رونالد کارور (Ronald Carver) که نامی معتبر در میان محققانِ مهارتِ خواندن (با هدف درک کردن) است، در کتاب خود با عنوان Reading Achievement یک گام جلوتر هم میرود و میگوید: آرام خواندن یا زمزمه کردن در درک مطلب بسیار مفید میباشد.
اما به شرط اینکه صرفاً به خواندن اکتفا نکنید. بلکه بکوشید با لحن درست بخوانید. به شکلی که انگار میخواهید یک کتاب صوتی تولید کنید.
این شکل از خواندن را حتی اگر در ذهن خود انجام دهید و هیچ صدایی از حنجرهتان بیرون نیاید و لبهایتان هم تکان نخورد، همچنان نقش اصلی خود را که تمرکز بیشتر بر روی مطلب و درک بهتر آن است، ایفا میکند.
⏪ادامه دارد .... ⚠️
🔷واحد رسانه و بخش تحقیقات
⌛️ 30 اردیبهشت 99
»»»»🍀🌸🌺#با_ما_همراه_باشید... باتشکر... 🌺🌸🍀««««
✅شناسه کانال معاونت پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان در ایتا:
🆔@abbasgholikhanpajohesh
✅ شناسه معاونت پژوهش مرکز مدیریت در ایتا:
🆔@howzehpajohesh
#مهارت_پژوهشی
📖 #روش_صحیح_مطالعه (پیام سوم)
8️⃣ تعیین زمان و مکان مطالعه
یکی از راه های برقراری تمرکز حواس، این است که مطالعه در ساعتی از روز انجام گیرد که برای فرد، مناسب تر است؛ اما تخمین مناسب ترین زمان برای مطالعه، کاری دشوار است و به عادات فرد بستگی دارد. برخی افراد عادت دارند تا نیمه های شب بیدار بمانند و با استفاده از سکوت و آرامش شبانه، با خیال راحت و آسوده مطالعه کنند؛ اما برخی دیگر عادت دارند شب زود بخوابند و صبح زود از خواب بیدار شوند و به مطالعه بپردازند.
9️⃣ یاد بگیر که بگویی نه
زمانی که تصمیم به مطالعه گرفتید دیگر درخواست های دیگران نباید موجب شود تا زمان برنامه ریزی شما به هم بخورد، یاد بگیرید به دیگران بگویید الان نه، زمان دیگری را به شما اختصاص میدهم.
🔟. کاستن حواس پرتی های ناشی از شرایط بدنی
خواب نامنظم و فعالیت ها و عادات غذایی نادرست، می توانند از علائم و مشکلات مربوط به تمرکز باشند؛ به عنوان مثال، سنگینی معده و سیری بیش از حد، یکی از زمینه های عدم تمرکز به هنگام مطالعه است. شما باید از خوردن غذاهای پرحجم خودداری کنید؛ زیرا با سرازیر شدن خون به سمت دستگاه گوارش، از بنیه حسی و ذهنی شما کاسته می شود. همچنین باید بدانید که صبحانه کافی و مقوی، نقش مهمی در ایجاد و برقراری تمرکز حواس در طی روز خواهد داشت.
🔸11. یادداشت برداری هنگام مطالعه
یادداشت برداری، نوعی تکرار درست است که هم سبب تمرکز حواس و هم موجب بیشتر به خاطر سپردن مطلب می شود. یادداشت برداری خوب، کاری جدی و فعال است که موجب اندیشیدن می شود. برای برقراری تمرکز حواس جهت نوشتن، هماهنگی چشم و مغز (به منزله نوعی یادگیری تجسمی چند بعدی) با عاملی بی نظیر است که تمرکز حواس را تقویت کرده، فهم مطالب و سرعت یادگیری را افزایش نباشید.
🔸12. نظم مکانی، تمرکزحواس را تقویت می کند.
«شاکتی کوالن» در کتاب بازتاب های نور، می نویسد: «هر وضعیت درونی، انعکاسی بیرونی و محیطی دارد و هر وضعیت محیطی، بازتابی درونی»؛ یعنی وضعیت منظم پیرامون شما، به نظم فکری و درونی شما کمک می کند. بنابراین، قبل از مطالعه، دو سه دقیقه هم که شده، به مرتب کردن اتاق یا میز مطالعه خود بپردازید و این مسئله را جدی بگیرید.
🔸13. تسلیم حواس پرتی های بیرونی نشوید.
این کار را در موقعیت های متعدد، مانند موارد زیر تمرین کنید: در کلاس های درس بگذارید افراد بیایند و بروند و سرفه کنند؛ بدون این که کوچک ترین نگاهی به آنها بکنید؛ گویی آن جا نیستید. بین خودتان و استاد، تونل برقرار کنید. وقتی با کسی در حال گفت وگو هستید، توجهتان را به او معطوف کنید؛ به صورتش بنگرید و به گفته هایش توجه کنید و بقیه دنیا را از ذهنتان بیرون کنید.
🔸14. یادداشت عوامل حواس پرتی
برخی از اوقات، افکار دیگری غیر از موضوع مطالعه، به سراغ ذهن شما می آید و حواستان را پرت می کند. بهترین و مؤثرترین راه برای مقابله با این حواس پرتی باقی مانده، نوشتن آنها بر روی یک برگ کوچک کاغذ و اختصاص دادن زمانی برای فکر کردن درباره این مسائل است. یادتان باشد که حواس پرتی را نیز مانند نکات مهم کتاب که فرا می گیرید و ثبت می کنید، باید جایی تخلیه کنید. اگر ننویسید و بگویید باشد برای بعد، توانایی ذهنی خود را کم کرده اید. هر چیزی را که در حین مطالعه به خاطرتان می آید و عامل مزاحم تلقی می شود، گوشه ای یادداشت کنید و بار ذهنی مربوط به آن را تخلیه کنید.
⬅️ادامه دارد.....🔻
💢تهیه کننده محتوا: واحد پژوهش مدرسه حضرت خدیجه (س)
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
📚شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
‼️مسابقه 22
🌸اسامی طلابی که جواب صحیح مسابقه قرآن پژوهی را برای ما ارسال کردند
✨حسن کیانی
✨سجاد امیدی
✨علی فخرانی
✨محمد تقی طائفی
✨علی حاج قربانی
✨مصطفی خودنیا
✨حسن آقابابائی
✨مهدی رجبی ثانی
✨رضا آقا محمدی
•❁ @h_jajarm89 ❁•
پژوهش حوزه علمیه جاجرم
مسابقه 22
🎁اسامی طلابی که بر اساس قرعه کشی به عنوان برنده انتخاب شدند با تشکر از طلابی که در مسابقه شرکت کردند.
👳♂️1-حسن کیانی 🎊
👳♂️2-علی فخرانی 🎊
👳♂️3-مصطفی خودنیا 🎊
‼️‼️قابل توجه طلاب محترم،طلابی که اسمشان بر اساس قرعه کشی انتخاب می شود برای شب ها آینده یک بار اسمشان در قرعه کشی نوشته می شود وطلابی که هنوز انتخاب نشدن دوبار اسمشون نوشته می شود
•❁ @h_jajarm89 ❁•
#معرفی_کتاب
کتاب شگفتیهای علمی قرآن کریم
عبدالرحیم انگورج تقوی در کتاب شگفتیهای علمی قرآن کریم، به تحلیل یکصد پدیدهی اثبات شدهی قرآن توسط فناوریهای مدرن روز پرداخته است.
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول: خلقت در قرآن
فصل دوم: پزشکی در قرآن
فصل سوم: فیزیک و شیمی در قران
فصل چهارم: جغرافیا و زمینشناسی در قرآن
فصل پنجم: نجوم و فضا در قرآن
فصل ششم: شگفتیهای آفرینش در قرآن
فصل هفتم: روانشناسی در قرآن
فصل هشتم: اعجاز اعداد و واژگان قرآن
فصل نهم: مطالب متنوع
منابع و مآخذ
•❁ @h_jajarm89 ❁•
سوال مسابقه قرآن پژوهی
سوال23
📚بر اساس آیه3و4سوره ی مبارکه ی نجم به سوالات پاسخ دهید؟
1-شأن نزول آیه شریفه را بنویسید
2-آیه شریفه برای اثبات چه چیزی به کار می رود توضیح دهید؟
لطفاپاسخ صیحیح را به آیدی زیر ارسال نمائید
@emamkazem89
‼️مهلت ارسال تا ساعت10شب
•❁ @h_jajarm89 ❁•
۰•━══❀✨✨🔅﷽🔅✨✨❀══━•۰
#حدیث_پژوهشی
شاه کلید پژوهش چیست؟
🔻عن رسول الله (صلی الله علیه وآله): العلمُ خَزائنُ و مَفاتیحُها السوالُ. (تحف العقول، ج 2، ص 41)
🔻دانش گنجینه هایی است که کلیدهای آن سوال است.
✅پانوشت: با نگاهی دیگر می توان گفت: این روایت افزون بر «سوال از معلم» بر «سوال از خود» نیز قابل انطباق است.
پژوهش غالبا با مشاهدۀ یک «مشکل» جرقه می خورد و با پرسشِ محقق از خود درباره چیستی، چگونگی و چرایی آن روی ریل می افتد. پس کلید بازکردن گنجینه های دانش، طرح پرسشهای دقیق است.
اتفاقا یافتن پاسخ نیز از مسیر درک درست و عمیق صورت مسئله می گذرد. نقل شده از انیشتین پرسیدند: «اگر برای حل مسئلهای پیچیده فقط یک ساعت زمان داشته باشی، چگونه این کار را انجام میدهی؟» پاسخ داد: «۵۵ دقیقه را به فهمیدن صورتمسئله اختصاص میدهم و ۵ دقیقه برای یافتن راهحل وقت میگذارم.»
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh