#تحلیل_سنی_مقاطع_تربیتی_در_روایات
مقاله : تحلیل سنی مقاطع تربیتی بر اساس منابع روایی(منتشر نشده)
1⃣ چکیده: تعیین نقاط عطف و کلیدی سیر رشد انسان در طول عمر وی یکی از دستاوردهای مهم علمی است که بر اساس آن میتوان در حوزه های مختلف علوم انسانی خصوصا در حوزه تعلیم و تربیت از نتایج آن استفاده کرد . مکاتب مختلف انسان شناسی قدیما و جدیدا یکی از نقظه ای عزیمت خود را تعیین این نقاط حساس تربیتی میدانند. با مراجعه به منابع روایی در میبابیم که این منابع نیز بر اساس اصول و معیارهای خود بر اساس عمر طبیعی انسان نقاط و سنینی را به عنوان مقاطع و نقطه های عطف در فرایند تعلیم و تربیت معرفی کرده اند. از کنار هم قرار دادن این منابع که در ابواب مختلف فقهی و غیر فقهی مانند صلاه ،وصیت ،تربیت و... وجود داردند پس از بررسی های متنی و سندی به این نتیجه میرسیم که نقاط اصلی تعلیم و تربیت در سنین 7 سالگی ،10 سالگی 14 سالگی ،18 سالگی و 21 سالگی میباشد که میتوان آن را به دو دوره آموزشی و تربیتی عمومی و تخصصی تقسیم کرد. دوره عمومی نیز خود به سه بخش ابتدایی میانی و نیمه تخصصی تقسیم میشود. البته در این مقاله به محتوای تربیتی هر یک از دوره ها پردداخته نشده بلکه تلاش شده است اسناد و مدارکی که در این باره وجود دارد جمع آوری و ساماندهی و نظام مند گردد.
بر پایه این پژوهش میتوان پژوهش های دیگری در حوزه علوم تربیتی و برنامه درسی شکل داد.
https://eitaa.com/saeedbakhsh
May 11
May 11
آیا تصمیم جمهوری اسلامی در حمایت از سوریه در مقابل داعش در این سالها اشتباه بود ؟
این چند روزی که خبرهای سوریه را دنبال میکردم سرعت سقوط سوریه آنچنان بهت برانگیز بود که این سوال ذهنم را مثل خوره میخورد که اینهمه شهید در سوریه برای چه کسی ؟ برای بشار اسدی که حتی حاضر نشد یک تیر بیندازد یا مردمی که به استقبال این گروه ها رفتند ؟ آیا ما برای اینها اینقدر هزینه کردیم ؟ هزینه های مالی و انسانی
توجه به این نکات ذهنم رو باز و دلم را محکم کرد.
⏪ در زمانی ما وارد سوریه شدیم که داعش تا ۵۰۰ متری حرم حضرت زینب رفته بود و بیل و کلنگ های خود برای تخریب حرم های اهل بیت رو آماده کرده بودند و تجربه تخریب قبور شیعیان و مومنین رو جلو چشم داشتیم اما امروز این تهدید وجود ندارد.
⏪ در زمانی ما وارد سوریه شدیم که ارتش و دولت و مردم سوریه پای کار بودند و بار اصلی مبارزه را به دوش داشتند نه الان که خود آنها تصمیم گرفته اند که اسد باید برود.
⏪ مهمتر اینکه داعش اون روز با وحشی گری سعی داشت جاده رسیدن به ایران را باز کنید و اتوبان دمشق تهران رو ایجاد کند اگر جلو اون گرفته نمیشد با وحشیگری تا تهران حرکت میکردند اما امروز از اون وحشی گری ها و ارعاب خبری نیست شهدای عزیز ما شاخ این غول وحشی را شکستند که امروز چهره دیپلماتیک خود را نشان داده است .
⏪این شهدای عزیز مدافع حرم بودند که امنیت ایران عزیز را در این ۱۰ سال اخیر در چند هزار کیلومتر آنطرف تر ایجاد کردند.
⏪این شهدای عزیز مدافع حرم بودند که سایه ترس را از سر بچهها و زنان ما در این چند سال کوتاه کردند و به آنها فهماندند با وحشیگری نمیتوانند وارد شوند و این یک اقدام قدرتمندانه و شجاعانه در خفه کردن یک غول وحشی و رام کردن یک اسب چموش بود جمهوری اسلامی تروریست ها را تبدیل به معارضین مسلح کرد.
⏪تدبیر جمهوری اسلامی امنیت را در مرزهای این کشور و داخل ایران عزیز حفظ کرده .
⏪تدبیر جمهوری اسلامی تروریست ها را رام کرد
⏪تدبیر جمهوری اسلامی سایه ترس از مقاومت را در این سالها در دل صهیونیست ها نگه داشت .
⏪تدبیر جمهوری اسلامی فلسطین را از طریق سوریه مسلح کرد که مقاومت امروز غزه محصول این تدبیر است.
🔴 بالاخره دژ سوریه پس از سالها سقوط کرد قطعا شرایط امروز با شرایط ۱۰ سال قبل متفاوت شده و این محصول تدبیر جمهوری اسلامی و مجاهدت شهدای عزیز مدافع حرم و دیگر مجاهدان این راه است.
با تمام وجود به این تدبیر و مجاهدت مجاهدان احسنت میگویم و معتقدم جنگ جنگ است یک روز روز توست و یک روز روز دشمن تو مهم پایان کار است.
« و العاقبة المتقین »
ان شاالله
✍ حمید سعیدبخش
#تدبیر_جمهوری_اسلامی
#شهیدان_مدافع_حرم
#رسانه_باشید
https://eitaa.com/h_saeedbakhsh
جنگ روایتها
روایت اول
سقوط سوریه یعنی شکست ایران پس از ۱۰ سال.سوریه به عنوان یکی از حلقه های مهم جبهه مقاومت فروریخت. ایران به عنوان مادر جبهه مقاومت یکی از راهبردی ترین شرکایش را از دست داد و نتوانست آنرا حفظ کند.
این روایتی است که رسانه ها سعی دارند به ذهن و دل ملت ایران و ملتهای علاقمند به ایران وارد کنند.
روایت دوم
سقوط سوریه یعنی بیشترین بهرمندی از سوریه توسط ایران تا آخرین لحظات و خروج با کمترین هزینه .
ایران با تدبیر و قدرت سالهای سال حضور اطلاعاتی و عملیاتی خود را کنار گوش اسراییل نگه داشت و تا زمانی که مردم و ارتش سوریه حاضر به دادن هزینه بودند این ایران بود که این هزینه را به نفع مقاومت استفاده کرد. وقتی هم که دیگر حاضر به ادامه نبودند با کمترین خسارت انسانی سوریه را ترک کرد تا به همه نشان دهد که این قدرت ایران بود که سوریه را نگه داشته بود وگرنه نبود ایران یعنی سوریه با جنگ داخلی و خارجی.
حضور قدرتمندانه و خروج به هنگام ؛
ایران سالها دستگاه های راداری خود را با پیشرفته ترین سلاح های آمریکایی و اسراییلی آزمایش کرد و توان اطلاعاتی و پدافندی خود را ارتقا بخشید .
ایران چون دارای فن آوری تولید دستگاههای راداری و پدافندی است نیازمند جایی برای استفاده و ارتقای این سیستم ها بود چه جایی بهتر از سوریه برای ره گیری اف ۳۵ و سامانه های اسراییلی
حالا دیگر این دستگاه ها آهن پاره ای بیش نیستند چه ببرند چه بزنند و چه بیاورند.
شاید ایران عمیقأ میدانست که سوریه به لحاظ ایدئولوژیک خانه او نخواهد شد پس حضور خود را موقت میدید چه بهتر که تا لحظه آخر از این خانه استیجاری استفاده کرد.
و الان ایران با اقتدار و بدون هزینه به مردم منطقه نشان میدهد که حضور من هر کجا باشد امنیت افزاست و رفتن من نابود کننده . این یعنی ابر قدرت
شما از این دو روایت کدام را قبول دارید ؟
من عمیقأ به روایت دوم معتقد هستم از این رو خروج ایران از سوریه را در گسترش مقاومت ذیل جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی مفید و موثری میدانم.
#جنگ_روایتها
#خروج_ایران_از_سوریه_روایت_قدرت_ایران
#رسانه_باشید
https://eitaa.com/h_saeedbakhsh
این کانال آرشیوی از نوشته های من درباره موضوعات و مسائل مختلف در موضوعات تربیتی سیاسی مرتبط با انقلاب اسلامی و جریانهای تربیتی و سیاسی اون میباشد.
https://eitaa.com/h_saeedbakhsh
عبرتهای سقوط سوریه برای مسئولان آموزش و پرورش
بشار اسد و پدرش حافظ اسد بیش از ۴۰ سال بر کشور سوریه حکومت کردند و کمتر از ۱۰ روز این کشور و نظام سیاسی سقوط کرد. ارتش و مردمی که اسد را نخواستند در این آموزش و پرورش تربیت شدند. دور از انصاف است که این پدر و پسر را با حاکمان بی لیاقت عرب مقایسه کنیم و یا با پادشاهان ایران عصر پهلوی که سرشار از فساد و لودگی و بی عرضگی بودند پس این حکومت که عمری برای این مردم زحمت کشید چرا مغضوب ملت شد و نتوانست مردم را مطابق با اهداف آرمانهای خود بسازد.
این مردم در آموزش و پرورشی آموزش دیدند و تربیت شدند که پولش را حکومت بشار اسد داد ولی بهره اش را آمریکا برد چون نظام تربیتی که در آن حاکم بود برای غربزدگی طراحی و اجرا شده بود نه برای مقاومت در برابر غرب.
آموزش و پرورشی که برای ساختن انسان مطلوب غرب طراحی شده در تقابل غرب و غیر غرب در بزنگاه تصمیم گیری به نفع غرب متمایل میشود و این عبرت اصلی در همه کشورهای منطقه مقاومت و جهان مقابل غرب است.
نظام تربیتی ما و دیگر کشور های منطقه بر اساس ادبیات انسان شناسی غربی برای رسیدن به انسان مطلوب غرب پایه ریزی شده. نرم افزار اصلی در تربیت انسان در دوران آموزش به بلوغ رسیده جهت گیری های انسان را مشخص می کند.
جمهوری اسلامی باید از اتفاقات سوریه درس بگیرد و تحول در نگاه انسان سازی و تربیتی سازمان آموزش و پرورش را جدی بگیرد وگرنه دشمنی که سالها دور از خانه نگه داشته شده از پنجره خانه ها وارد تو و پستوی خانه های ایرانیان میشود و برای او سوت و کف میزنیم که بله ما مدتها منتظر همین لحظه بودیم.
هشدار جدی به مسئولان آموزش و پرورش؛از حوادث سوریه درس بگیرید.
هشدار جدی به مسئولان فرهنگی و سیاسی, بی توجه به آموزش و پرورش از حوادث سوریه درس بگیرید.
هشدار جدی به مسئولان امنیتی بی توجه به آموزش و پرورش از حوادث سوریه درس بگیرید.
#عبرتهای_سوریه_برای_آپ
#هشدار_جدی
#آموزش_پرورش_را_جدی_بگیرید
✍حمید سعیدبخش
#رسانه_باشید
https://eitaa.com/h_saeedbakhsh
🔹 همایش ملی برنامه درسی و عدالت چند روز پیش برگزار شد و در آن دبیر کل ملی یونسکو درباره انتظارات بین الملل در حوزه آموزش از جامعه ایران را تبیین کرد که دقیقا همان چیزی است که ایدالهای مدارس خوب ما و آموزش و پرورش ماست.
پس ما به لحاظ نظام سلطه در مسیر درستی قرار داریم فقط کمی عقبیم که درحال تلاش برای رسیدن به آن هستیم.😓
#رسانه_باشید
https://eitaa.com/h_saeedbakhsh
پایگاه خبری دانشگاه تربیت مدرس
https://news.modares.ac.ir/news/news-list/news-content
متن سخنان آقای دکتر فرطوسی دبیر کل ملی یونسکو در همایش برنامه درسی و عدالت را در اینجا بخوانید.
29.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خیلی دلم میخواهد برای این مسأله یک کاری بکنم آخرش هم خواهم کرد باذن الله 💪
https://eitaa.com/h_saeedbakhsh
نماز در مدرسه
بعضی روزها کنار حیاط مدرسه به تنهایی به نماز میایستم بین نماز بعضی از معلمان یا دانش آموزان می آیند و نماز جماعت میشود. معمولا در این زمان تعدادی از بچهها درحال بازی یا تغذیه در حیاط هستند. تصویر اینکه حاج آقا در حیاط مدرسه تنها دارد نماز میخواند و بچه ها مشغول بازی شاید این تصور را ایجاد کند که درباره نماز در این مدرسه سهل انگاری میشود که هیچ تبلیغی برای نماز نمیشود و یا این بچهها چقدر بی توجه به نماز هستند ولی نظر من متفاوت است.
اینکه چرا اینکار را میکنم بیشتر به این دلیل است که حس اقلیت بودن را درباره نماز نگه دارم چون انسان به صورت فطری به اقلیت گرایش دارد. ثانیا بچه ها اینکه میبینند کنار حیاط حاج آقا به نماز ایستاده نماز برای آنها اهمیت پیدا میکند که حاج آقا به خاطر نماز اینجا ایستاده است مخصوصاً وقتی برخی از بچه ها با مربی ها اضافه میشوند.
تصور من این است که حس احترام و اهمیت به نماز در بچه ها در این شرایط بسیار بیشتر تحقق پیدا میکند.
پ ن. البته این بدان معنا نیست که نماز جماعت رسمی در مدرسه نیست من نمیخواهم عنوان امام جماعت مدرسه را داشته باشم. نه اینکه این پست و جایگاه خوب نیست ...
#نماز_مدرسه
https://eitaa.com/h_saeedbakhsh
سکاندار سازمان آموزش و پرورش در استان اصفهان تغییر کرد
غالبا ما فکر میکنیم کار باید از بالا اصلاح شود از این رو رفت و آمد مدیران ارشد برای دستگاه ها خیلی مهم است. اینقدر مهم که امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل جای سورن انداختن نبود از کل استان برای شرکت در مراسم حضور پر رنگ داشتند حتی از اداره کل خودمان . برخی فکر میکنند حضور در مراسم تغییر مدیر هم برای تغییر و اصلاح مهم است.
درحالیکه تجربه نشان داده است مدیران میانی هستند که متناسب با رویکرد های خود رویکرد های مدیران ارشد را اجرایی یا غیر اجرایی میکنند. در حقیقت آن کسی که وسط میدان است میدان دار است نه کسی که میدان به نام اوست.
سوال اصلی این است که آیا همان حساسیت و شاخص های که برای انتخاب مدیر کل وجود دارد برای مدیران میانی هم وجود دارد.
در ایامی که درباره گزینه های مدیر کل گفتگو میشد این نکته که معاونین و مدیران و روسای ادارات از خود مدیر کل اهمیت بیشتری دارد مورد توجه قرار میگرفت ولی شاید نمیشد در این باره کاری کرد.
در سازمان آموزش و پرورش استان ۱۵ معاون و رییس اداره وجود دارد که هر کدام سکاندار زیر مجموعه خود هستند علاوه بر آن روسای نواحی ششگانه در شهر اصفهان و دیگر روسای مناطق میدان داران اصلی هستند.
آیا شاخصی برای انتخاب این افراد وجود دارد یا نه ؟ آیا شاخص های سند تحول و مدرسه تراز مابه ازای انسانی و مدیریتی دارد یا نه و چگونه ؟
مدیران میانی میداندار، چقدر راجع به نرمافزارهای تربیتی و انسان سازی آمادگی ذهنی و عملیاتی دارن.
مدیران میانی درباره نقش آموزش و پرورش در جامعه سازی اسلامی چه میدانند ؟ و دیگر شاخص های مدیریت منابع انسانی
سهم خواهی در انتصابات و تقسیم مسئولیت ها خود نوعی بی مسئولیتی است .
ولی مشورت دادن به مدیران ارشد و میانی برای ارتقای کیفیت عملکرد لازم و وظیفه مردمی هاست.
به امید آن روز های خوب
#سکانداری_یا_میدانداری
#مدیران میانی
#مشورت_دهی_بجای_سهم_خواهی
#رسانه_باشید
https://eitaa.com/h_saeedbakhsh