تقابل جهانی جبهه ایمان و کفر در حوزه تعلیم و تربیت کجاست ؟
حوزه تعلیم و تربیت به عنوان یکی از مهمترین میدانهای تقابل حق و باطل است. اساسا ساخت انسان ایمانی در مقابل انسان غیر ایمانی تفاوت حکومت ها و ساختارهای اجتماعی ساسی مومن و غیر مومن است. نظام سلطه، کافر است چون انسان کافر تربیت میکند و نظام اسلامی مومن است چون بنا دارد انسان مومن تربیت کند پس تقابل اصلی این جاست.
اما وقتی به عرصه واقعیت های اجتماعی نگاه میکنیم در این عرصه تفاوت روشنی به چشم نمیآید دانش آموختگان رشته های علوم تربیتی احساس نمیکنند که در ساختار کفر قرار دارند. آموزش و پرورش ما با آموزش و پرورش دیگر کشورها شاید تنها در کتاب هدیه ها و قرآن با دیگران تفاوت داشته باشد که آنهم قابل توجه نیست.
بعلاوه احساس فاصله هم بین دو نگاه و نظام تربیتی در بین متصدیان امر وجود ندارد به این معنا که مربیان ما حس کنند با نگاه اسلام به انسان و تربیت فاصله زیادی دارند بلکه همه با تلاش وافر در حال اجرای همان مدل تربیتی رایج هستند.
حقیقت این است که آموزش و پرورش ما بیش از آنکه خود را متکفل تربیت انسان بداند خود را متکفل آموزش علم میداند آنهم علم با ادبیات جهانی آن .
امروزه علم سردمدارانی دارد که ادبیات علمی جاری ناشی از نگاه آنها به هستی و علم و تکنولوژی و ثروت است
علم میخواهد تکنولوژی تولید کند نه اینکه ویژگی های شخصیتی انسان را رشد بدهد .
علم میخواهد استفاده از طبیعت را قدرتمندانه تر و مقرون به صرفه تر کند نه اینکه انسان را در اهداف تعالی روحی خود هدایت کند.
علم ناظر به بیرون از انسان است و تربیت ناظر به دوران انسان.
تا انسان خود و صفات خود را رشد ندهد استفاده از علم به عنوان تکنیک تولید ابزار نمیتواند برای انسان سعادت بخش باشد.
آموزش و پرورش جای تربیت است نه جای مقدمه سازی برای تکنولوژی در مقابل دانشگاه جای علم و تکنیک است نه جای تربیت.
انسان در این دوره سنی که آموزش و پرورش عهده دار آن است (از بدو تولد تا ۱۸ سالگی ) دوره شکل گیری ویژگی های شخصیتی است. تمرکز بر علم در این دوره آنهم علمی که غرب دارای بالاترین رتبه آن است در حقیقت باعث دلبسته کردن کودکان و نوجوانان ما به غرب در دوره هویت یابی است.
آموزش و پرورش زمان تربیت را به علم میپردازد درحالیکه نه علم ایجاد میکند و نه تربیت .
این راز عقب نگه داشتن ملتها خصوصاً ملتهای مخالف نظام سلطه است.
✍ حمید سعیدبخش
https://eitaa.com/h_saeedbakhsh
از جنگ برای کودکان چه بگوییم چه نگوییم ؟
در پاسخ به این سوال دو رویکرد وجود دارد .
🔻 برخی معتقدند روایت جنگ برای کودکان امنیت خاطر آنها را از بین میبرد و ترس و اظطراب در درون آنها شعله میکشد پس نباید بگوییم.
🔻در مقابل برخی معتقدند کودکان باید با واقعیات زندگی به صورت واقعی روبرو شوند تا بتوانند جایگاه درستی در تاریخ و فرهنگ و تمدن پیدا کنند . نگه داشت کودکان در گلخانه والدین منجر به ضعیف شدن بوته حیات در آنها خواهد شد که یا به سرعت سرما میزند یا همیشه طلبکار میماند، پس باید گفت.
🔸 اما باید توجه داشت که فرق است بین گفتن روایت جنگ با گفتن اخبار جنگ
اخبار جنگ دیر یا زود به همه میرسد آن چیزی که به کودکان شما نمیرسد یا آنطور که شما میخواهید نمیرسد و اصل ماجراست اینکه حقیقتا چه اتفاقی در حال رخ دادن است . آیا کشت و کشتار و سوختن و داغ سهم ما از این تقابل است یا ما داریم برای شکست دادن زورگوها تلاش میکنیم . ما داریم برای پیروزی بر کسانی که اجازه نمیدهند ما به رنج کشیده ها کمک کنیم تلاش میکنیم.
اینها و روایتهایی از این دست مایحتاج مهم و لازم برای کودکان است تا هم اخبار را درست درک کنند و هم در مقابل خبر، روایت آنرا نفهمیده دریافت نکنند.
اما مهمتر از روایت، حال راوی است که خود روایتی واقعی تر از روایت بیان شماست .
زبان حال شما از زبان قال شما جلوتر حرکت میکند و کودک را که متخصص دریافت احوال شماهستند و اتفاقا کم فهم تر در اقوال، متوجه روایت دل شما از ماجرا میکند.
در آخر باید بگویم مهم نیست چه بگوییم مهم این است که در کدام طرف تاریخ خود را قرار داده ایم یا قرار داریم. در حزب ترسیدگان یا حزب شجاعان. اول روایت خود را بسازیم بعد برای کودکانمان تعریف کنیم.
#اخبار_جنگ_برای_کودکان
#روایت_جنگ_برای_کودکان
#حال_راوی
#روایت_ما؟
✍ حمید سعیدبخش
https://eitaa.com/h_saeedbakhsh
#معرفی_کتاب
الی بیت المقدس
این چند روز مخصوصاً در این سفر مشغول خواندن کتاب #الی_بیت_المقدس بودم . سفر نامه ای خواندنی از سفر فعالان مردمی فلسطین که بخشی از جهان و خصوصاً اسراییلی ها رو مشغول خودش کرد.
آنچه در این کتاب برام جالب بود اینکه چقدر در ایران بودن و آرمانی حرف زدن راحت و بی دغدغه است تا اینکه بری در بیرون از این کشور و با واقعیت دنیای غیر ایران بخواهی برای حل چالشهای جهان برنامه ای داشته باشی .
اونوقت هست که دست خیلی از این به اصلاح غیر انقلابی ها رو میبوسی .
چقدر جای فعالیتهای مردمی بین المللی در موضوعات فکری و فرهنگی و تربیتی خالی است .
به امید روزی که زبان فرهنگی تربیتی جمهوری اسلامی برای مردم منطقه و جهان باز شود و حرفهای درستمان را درست بتوانیم بزنیم .
✍حمید سعیدبخش
https://eitaa.com/h_saeedbakhsh
-303292670_-1314896704.m4a
36.94M
🎧 *رویداد مقاومت برای کودک*
📆 پنجشنبه_۶ دی ماه
🎞مباحث آموزشی روایت گری از جنگ برای کودکان
_چه بگوییم؟
_چه نگوییم ؟
_چگونه بگوییم؟
#فایل_صوتی
#استاد_سعیدبخش
🍀
🍀☘
اسم گذاری های جهت دار نسلی (نسل الفا، بتا ، زد و ...)
اسم گذاری نسلی با اسامی خاص و مبهم بیش از اینکه جنبه علمی داشته باشد جنبه فرهنگی و سیاسی دارد.
به صورت طبیعی محیط اجتماعی و رسانه ای بر رشد برخی ویژگی ها و مغفول ماندن برخی دیگر تاثیر خواهد گذاشت. همانطور که کار یدی برخی اندامها را قوی تر و برخی را تضعیف میکرد و مانند آن
اما مهم این است که آیا فن آوری های تربیتی ما در مراکز تربیت و انسان سازی برای ورود و بازتابهای انسانی این محیط جدید برای حفظ تعادل تربیتی و اصلاح آفتهای انسانی و تربیتی آن آماده است.
بله اگر هوش مصنوعی باعث ضعف شخصیت و خودباوری و خود یابی و ارتباط با خویشتن میشود دستگاه تربیتی برای اصلاح این نقاط ضعف برنامه و پیشنهاد موثری دارد ؟
سخن گفتن از نسل ها با اسم گذاری خاص و مبهم این انگاره را ایجاد میکند که ما با نوع جدیدی از انسان روبرو هستیم درحالیکه به هیچ وجه چنین نیست این همان انسان نسل های قبلی است که برخی توانمندی های ابزاری یا روحی فعالتر و برخی تضعیف شده تر است و باید برای برگشت به حال تعادل دستگاه تربیت و اصلاح جامعه برنامه ریزی و راهکار یابی (فن آوری های تربیتی) کند.
#نسل_زد
#فنآوریهای_تربیتی
✍حمید سعیدبخش
https://eitaa.com/h_saeedbakhsh
#سوال: برای کودکان زیر ۷ سال محصولات فرهنگی مقاومت چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟
آیا باید صریحا درباره شخصیت های واقعی مقاومتی باشد یا میتواند از حیوانات یا اشیاء هم استفاده کرد ؟
در پاسخ به این دست سوالات نکات زیر تقدیم میشود.
۱. کودکی زیر هفت سال پایان تربیت و ساخت ذهنی و روحی کودک نیست یعنی اینطور نیست که اگر در این سن برخی افق ها رو دریافت نکرد دیگر از دست رفته بلکه باید بدانیم این فرد باید اشتهای شنیدن این اسامی و داستانها را تا سالهای سال همچنان داشته باشد.
۲. محصولات مقاومت مخصوص کودکان زیر ۷ سال نیست بلکه شاید بهترین سن هویت یابی از فرهنگ مقاومت را سن دوره دوم دبستان و دوره اول متوسطه دانست از این رو کل مسیر رو باید دید و طراحی محتوا کرد .
۳. نه همیشه خرگوش و موش و گربه و نه همیشه حاج قاسم و سید حسن بلکه مهم این است که کودک در یک اتمسفر مقاومتی تخیل کند. مهم تر از آن احساسی است که در فرد زنده میشود و شکل میگیرد و امتداد پیدا میکند.
۴. همیشه هنر مند از خودش باید بپرسد بیننده یا شنونده محصول تولیدی من در نگاه اول چه حسی دریافت میکند پس نگاه اول را باید درست تولید و ایجاد کرد.
۵. البته اگر در نگاه دوم مطلب دیگری هم قابل توجه باشد این کار رو هنری تر میکند گو اینکه فرزند به مادرش میگوید مامان این عکس منظورش این هم میتونه باشه مامان نگاه میکنه میگه بله عزیزم درست فهمیدی. یا این داستان این منظور رو هم داره البته بعد از مدتی یا تامل مجددی.
۵. به نظر من (که البته خیلی هم مهم و حرفهای نیست) در تصاویر چشم و ابرو بسیار مهم است چراکه حال دل این افراد از چشم و ابروی آنها معلوم میشود. اگر حال دل او شجاعت است یا محبت است یا حمایت است یا قدرت است هر کدام برای بچه های چشم دار بصری بسیار مهم است .
۶. طبق تجربه شخصی ! بچه ها حتی پیش دبستانی ها تصویر فهمی آنها از متن فهمی آنها بواسطه استفاده زیاد از رسانه های تصویری بسیار قوی تر و سریع تر است لذا در کارهای کودکانه تصویر از روایت یک گام یا بیشتر جلوتر است و باید جلوتر دیده شود.
۷. ..
✍ حمید سعیدبخش
https://eitaa.com/h_saeedbakhsh
کلاس تفکر و حل مسأله
امروز سر کلاس تفکر و حل مسأله متوجه شدم چقدر در فضای روحی و عمق شخصیت بچه ها میشود ورود کرد و مدرسه مهمترین کارکردش محکم کاری و انسجام بخشی به این زیر ساخت های شخصیتی است.
اگر الان این چالشها حل شود و دانش آموز بتواند متربی شود یعنی خود را در مسیر تربیت خود فعال کند راه و رسم درست زندگی کردن را میآموزد و خود یابی و خودسازی را میچشد. کارکرد اصلی مدرسه و تربیت در این دوره شاید همین باشد و بقیه فرع بر آن و ذیل آن است.
پینوشت: چند هفته ایست روی توصیف، علت یابی و راهکار یابی چالشهای اصلی بچه ها در زندگی و در تعامل با خود و خانواده گفتگو و تمرین میکنیم.
لجبازی، غرزدن ، عصبانیت و ترس از جمله موضوعات طرح شده در کلاس بوده است. بچه ها احساس تغییر و پیشرفت و اصلاح دارند. الحمد لله
✍ حمید سعیدبخش
https://eitaa.com/h_saeedbakhsh
هدایت شده از ادبستان پسرانه توحید
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز در مدرسه دخترانه از همه کلاسها این سوال رو داشتم که اگر شما رئیس و مدیر مدرسه بودید اون چیزی که حتما تغییر میدادید و عوض میکردید چی بود؟ و اون چیزی که حتما عوض نمیکردید و دوستش دارید چیه ؟
نگاه بچه ها به مسأله خیلی جالب بود .
به نظرم میتونه روشی برای ارزیابی مکانیسم های تربیتی ما در مدرسه و حال بچه ها در مدرسه باشه.
همه نوشتند، نتیجه رو جمع بندی میکنم و تقدیم میکنم.
ان شاالله
https://eitaa.com/h_saeedbakhsh
چرا به آینده امیدوار هستم ؟
من به شدت به آینده امیدوارم. امیدوارم که مسیر امروز ما به تغییر نظامات سیاسی و اجتماعی امروز جهان منجر شود و نظام سلطه به عدالت نزدیک شود و نظام سرمایه داری و نظام لیبرال دموکراسی با شکست روبرو شود.
اما چرا این افق بسیار دور از ذهن را دست یافتنی و به آن اعتماد و اطمینان دارم ؟
بعد از انقلاب صنعتی و کنار زدن دین از مناسبات اجتماعی در تقریبا ۴۰۰ سال اخیر نظام امروز جهانی به پیش میرفته و بدون هیچ مانعی به پیش رفته با اینکه باطل بوده و با همه باطل بودنش ولی چرا تا اینجا ادامه داشته؟ با اینکه خدا وعده داده است که حق بر باطل پیروز است!
چون در این مدت قدرت منسجم حق در مقابل باطل شکل نگرفته بود که در این تقابل حق بر باطل پیروز شود این ادامه داشته تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران.
پیروزی انقلاب اسلامی توسط ایدئولوژی ناب اسلامی با مردمی مقاوم و بلند پرواز همه آن چیزی بود که برای شکل گیری حق در برابر باطل لازم و کافی بود و این شد سرآغاز تحقق وعده الهی پیروزی.
و اما امروز وقتی به میدان واقعیت های موجود نگاه میکنم دو چیز کاملا مشهود است اول رهبری و امامت ایمان به خدا و وعده های خدا و عدالت در امامت امت و دوم گروه قابل ملاحظهای از مردم که تا پای جان پای ایمان و اعتقاد خود هستند و برای تحقق وعده های خدا پای کار این نظام و انقلاب میمانند. این دو شرط لازم و کافی برای شکل گیری جبهه حق برای تقابل با نظام باطل است و در این تقابل حتما حق پیروز و باطل شکست خواهد خورد.
تاریخ چهل و چند ساله این تقابل با همه بزرگی و توسعه ۴۰۰ ساله باطل در مقابل این حق کوچک ۴۰ ساله نشان از پیروزی های مکرر غیر قابل پیشبینی دارد که همان تحقق وعده های الهی است و اگر در این ۴۰ سال رویارویی، سریال پیروزی های ما و شکست های دشمن در حال نمایش است چه دلیلی برای توقف یا تغییر وجود دارد.
رهبر و امام امت که محکم ایستاده عده متناهی از مردم هم که ایستاده اند پس به حکم پیروزی حق بر باطل این پیروزی ها ادامه خواهد داشت خواه با ما یا بدون ما مهم این است که این جریان متوقف شدنی نیست همانطور که اسلام متوقف شدنی نیست و همانطور که شکست کفر متوقف شدنی نیست.
من به شدت نسبت به پیروزی جریان مقاومت که جریان اصیل الهی حق است در برابر جریان باطل فرسوده و پوسیده که همراه میلیاردها آه مظلوم و میلیونها کشته را با بر دوش خود دارد امیدوار هستم.
من بشدت امیدوارم کفر ۴۰۰ ساله با ایمان زلال ۴۰ ساله شسته شود و این حقیقت تا وقتی شرایط حق باقی است پیروزی ادامه خواهد داشت.
من بشدت امیدوارم کفر و انکار خدا با شکل گیری نظامات ربوبیت تشریعی الهی در جامعه اسلامی و انسانی جایگزین شود و شاهد پایان یافتن سلطه هوس در مقابل عقل باشیم چه ما آن روزگار را ببینیم چه فرزندان ما آنرا ببینند.
به این دلایل من به شدت امیدوارم و امیدوارم شما هم با این امید، ثبات قدم خود را در یاری همه جانبه حق حفظ کنید.
به امید روزی که از این همه امیدواری به خود ببالیم و فرزندان ما به ما ببالند.
ان شالله
✍ حمید سعیدبخش
https://eitaa.com/h_saeedbakhsh
آیا در جهان برای حل بحران آلودگی از فیلتر های مختلف برای جلوگیری از انتشار آلاینده ها استفاده کرده اند ؟
https://www.perplexity.ai/search/y-dr-jhn-bry-hl-bhrn-lwdgy-z-f-M.Nys0L0RXOOqRLZDHCdCw
وقتی با هوش مصنوعی درباره آلودگی هوا در شهر اصفهان گفتگو میکنید 😁
لطفاً تا آخر بخوانید
برسد به دست مسئولانی که اولین و آخرین راهکار آلودگی را تعطیلی مدارس میدانند 😔
✍حمید سعیدبخش
https://eitaa.com/h_saeedbakhsh