⭕️وقتی مجلس با TF ، #الاحوازیه و #داعش را مهمان همیشگی ایران می کند
🔹این روزها دولتمردان و بعضی نمایندگان مجلس مکررا از لزوم تصویب لوایح باقی مانده درخواستی FATF در مجلس می گویند و بناست مجددا کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم(TF) را در مجلس طرح و به هر قیمتی شده تصویب کنند تا به خیال خام خود هم راه تبادلات بانکی ایران هموار شود و هم با تامین مالی گروه های تروریستی مبارزه شود.
🔹اما حضرات غرب گرا و نمایندگان بیسواد باید توجه داشته باشند، با توجه به باقی ماندن #تحریم های_ثانویه_بانکی در برجام و قرار داشتن اکثر نهادهای امنیتی مانند سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات، وزارت دفاع و...در لیست تحریم های آمریکا، اجرای بندهای 21 و 31 برنامه اقدام FATF مربوط به شناسایی ذی نفع واقعی و به اشتراک گذاری اطلاعات آن باعث می شود تا بانک های داخلی برای انجام ارتباطات بین المللی خود مجبور شوند در داخل کشور نهادهای امنیتی مانند #سپاه_پاسداران، #وزارت_اطلاعات و #دفاع را تحریم کنند تا گروه های تروریستی مانند #الاحوازیه و #داعش و #حدکا و... بدون مزاحمت مهمان ایران شوند!
🔹سئوال اساسی اینجاست که دولتمردان و نمایندگان چگونه به خود اجازه می دهند که با این پیشنهادات خود دست سپاه و اطلاعات را ببندند و آنها را مشمول خود تحریمی کنند و همزمان و #الاحوازیه و #داعش را رها کنند!
🔹گویا این حضرات حاضرند حتی به بهای باز شدن همیشگی پای گروه های تروریستی داعش، الاحوازیه و... در ایران و کاهش قدرت نیروهای امنیتی در مقابل آن، با اجرای برنامه اقدام FATF بلکه رضایت چشم آبی های اروپایی را کسب کنند!
🔺بهتر است بجای تداوم این مسیر خائنانه که راه گروه های تروریستی را به کشور هموارتر می کند، از ابزارهایی مانند پیمان پولی دوجانبه ، فروش ریالی نفت در بورس، استفاده از سامانه جایگزین سوئیفت و امثالهم استفاده کنند تا تحریم های ظالمانه را کم اثر کنند.
✍🏻 #علیرضا_فقیهی_راد
🔺http://sapp.ir/haallaj
🔹http://eitaa.com/haallaj
🔸http://ble.im/haallaj
▫️https://www.instagram.com/alirezafaghihe/
✅ @haallaj
⭕️چرا می گوییم روحانی اصلی ؛ علی لاریجانی است؟!
🔹هزینه برگزاری یک ساعت جلسه علنی در مجلس شورای اسلامی یک میلیارد و 335 میلیون تومان محاسبه شده است و همچنین برای تقریب به ذهن باید گفت بودجه مجلس شورای اسلامی، سه برابر بودجه بخش عمرانی و بخش آموزش و پرورش و همچنین دو برابر بخش بهداشت و درمان است.
حال این زمان و هزینه های نجومی که صرف برگزاری جلسات مجلس می شود را داشته باشید و عملکرد مجلس را هم ببینید.
🔹در همین مجلس بزرگترین قرارداد خلع سلاح دنیا، برجام ننگین و یکطرفه در 20 دقیقه تصویب می شود! قرارداد استعماری نفتی ipc بدون کمترین مخالفتی از مجلس عبور می کند! و بعضی نمایندگان در صحن علنی مجلس مشغول سلفی گرفتن با آن زن اروپایی می شوند!
🔹مجلسی داریم که در آن به عنوان مخالف وزیر ثبت نام می کنند، اما به عنوان موافق حرف می زنند!
مجلسی که ۱۴۲نفر نماینده موافق وزیر پیشنهادی نیرو ثبت نام می کنند ولی ۱۳۳ تا رای بیشتر نمی آورد!
مجلسی که طرح شفافیت آراء نمایندگان با 190 امضا وارد دستور کار می شود اما یک فوریت آن تنها 59 رای کسب می کند!
🔹مجلسی که طرح انتصاب مدیران دوتابعیتی را رد می کند، لایحه افزایش مناطق آزاد _بخوانید افزایش مناطق وارادت و قاچاق_ را تصویب می کند، طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی را رد می کند، طرح تامین کالاهای اساسی مردم را رد می کند، شفافیت آراء خودشان برای مردم را رد می کند و همزمان در تلاش برای تصویب لوایح خائنانه TF و پالرمو و شفافیت اطلاعات در میانه جنگ اقتصادی برای دشمنان است.
🔺و در اغلب اینها علی لاریجانی نقش اصلی را دارد و جاده صاف کن دولتی هاست. به راستی روحانی اصلی ؛ علی لاریجانی است و اصلاح طلبان ، اصولگرایان ، رسانه های رانتی و اعاظم حوزی که از او حمایت کردند در این وضعیت شریکند و مقصر!
✍🏻 #علیرضا_فقیهی_راد
🔺http://sapp.ir/haallaj
🔹http://eitaa.com/haallaj
🔸http://ble.im/haallaj
▫️https://www.instagram.com/alirezafaghihe/
✅ @haallaj
⭕️رای دادگاه لاهه؛ پیروزی یا تقریبا هیچ؟!
🔹تاملی در ضمانت اجرای آراء دیوان بین المللی دادگستری
🔺مهمترین مساله ای که پس از صدور قرار موقت دیوان لاهه مطرح است، ضمانت اجرای آراء این دیوان و بررسی نتایج واقعی رای موقت دیوان می باشد.
🔺دیوان به عنوان رکن قضایی سازمان ملل متحد، سه نوع صلاحیت، الف-صلاحیت ترافعی در دعاوی بین الدولی ب- صلاحیت مشورتی در پاسخ به سوالات حقوقی ارکان و آژانس های تخصصی سازمان ملل متحد و ج- صلاحیت تصمیم موقت دارد و میتواند سه نوع رأی، رأی ترافعی (حکم)، رأی مشورتی و دستور موقت را صادر کند که ضمانت اجرای هر کدام از آرای دیوان بینالمللی دادگستری میتواند متفاوت باشد.
🔹اکنون دیوان بین المللی دادگستری صرفا تا زمان صدور رای نهایی که ممکن است تا چند سال نیز طول بکشد، تصمیم موقت گرفته است. در صورت عدم اجرا رای صدور موقت توسط آمریکا به عنوان محکوم علیه ، ایران می تواند در قالب «رجوع محکوم له به شورای امنیت بر اساس بند دوم ماده ۹۴ منشور» شکایت کند. شورای امنیت نیز براساس رویه خود در قضیه لاگران و الزام آور بودن تصمیم موقت دیوان، می تواند به شکایت رسیدگی کند.
🔺در نتیجه شورای امنیت می تواند در این مورد توصیه هایی(Recommnadition) نموده یا برای اجرای احکام دیوان تصمیم به اقداماتی(measures) بگیرد.
🔹از نظر غالب نظریه پردازان علم حقوق در این مرحله اگر محکوم علیه یکی از اعضای دائم شورای امنیت باشد نسبت به توصیه های شورا مجاز به استفاده از حق وتو می باشد و حتی توصیه که جنبه غیرالزام آور و جهت کسب پرستیژ و وجاهت می باشد، ضمانت اجرایی ندارد و البته در تایید این نظر، رویه شورای امنیت بعد از حکم دیوان بین المللی دادگستری در قضیه «فعالیت های نظامی و شبه نظامی در نیکاراگوئه» در 27 ژوئن 1986 که آمریکا در آن محکوم شد نشان می دهد با اینکه یازده کشور رای موافق ، سه کشور رای ممتنع و تنها با رای مخالف آمریکا ؛ آن قطعنامه که صرفا جنبه توصیه ای نیز داشت ، وتو شد. لذا شکایت ایران به شورای امنیت حتی منجر به صدور توصیه از طرف این شورا نیز نخواهد شد.
🔺 اما حتی اگر براساس بعضی نظریات معدود حقوقی، آمریکا مجاز به وتو کردن توصیه شورای امنیت نباشد؛ صدور توصیه شورای امنیت ، چیزی جز خدشه به وجاهت آمریکا درپی نخواهد داشت و موجبات اجرای حکم اعم از رفع تحریم ها یا تصحیح رفتارآمریکا نسبت به ایران نخواهد شد.
🔹اگر هم شورای امنیت تصمیم به اقداماتی خاص براساس فصل هفتم منشور و مواد 41 و 42 آن بگیرد ، آمریکا به راحتی می تواند از حق وتو خود استفاده نماید و آن را ملغی کند.
🔺اما از طرفی باتوجه به بند3 قرار موقت دیوان بین المللی دادگستری اگر آمریکا هرگونه تحریمی نیز وضع کند ، ایران که خود در مساله اعمال مجدد تحریم ها به عنوان شاکی ورود کرده نباید از برجام خارج بشود یا هرگونه عملی که مناقشه ارائه شده به دیوان را تشدید کند. که این خود تبدیل به وسیله ای برای مهار جمهوری اسلامی خواهد شد.
می بایست رویکرد تهاجمی نسبت به مداخلات و فشارهای غیرمشروع آمریکا از چندسال پیش آغاز می شد و بجای مذاکره برای «تقریبا هیچ» ، هم از ظرفیت دیپلماسی فعال در منطقه استفاده می شد و هم بواسطه شکایت های حقوقی در مجامع بین المللی حالت تهاجمی آمریکا را تدافعی و بواسطه احکام و رویه های حقوقی هزینه های واقعی بر آمریکا متحمل می کردیم.
🔹نهایتا باید گفت، تنها دستاورد این تصمیم موقت دیوان بین المللی دادگستری علیه آمریکا ، جنبه رسانه ای و پرستیژ آن در مجامع بین المللی است و هیچ جنبه الزام آور و جبران خسارتی علیه آمریکا نخواهد داشت.
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
🔹متن کامل یادداشت در لینک های زیر:
http://nasimonline.ir/Content/Detail/2270475/
https://www.teribon.ir/archives/330921/
🔺http://sapp.ir/haallaj
🔹http://eitaa.com/haallaj
🔸http://ble.im/haallaj
▫️https://www.instagram.com/alirezafaghihe/
✅ @haalla
⭕️خطرات تصویب کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT)
🔹معاون وزارت خزانهداری آمریکا درباره CFT از ایران چه خواست؟
🔺در تیرماه 95، ایران برنامه اقدام Action plan پیشنهادی گروه ویژه اقدام مالی FATF را با تعهد سطح بالای سیاسی بصورت محرمانه توسط علی طیب نیا وزیر وقت اقتصاد پذیرفت و تاکنون، دولت 37 بند از 41 بند این برنامه را راسا اجرا کرد و در این مدت هم هیچ تاثیر مثبتی در روابط بانکی و مولفه های اقتصادی کشور نداشت، اما برای رضایت FATF می بایست چهار لایحه نیز در مجلس شورای اسلامی تصویب بشود تا جهت ضمانت اجرای توصیه های FATF ، تبدیل به قوانین داخلی ایران شود. یکی از این لوایح، لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم CFT» است که پس از اینکه در کمیسیون امنیت ملی تایید شد، به زودی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می گیرد. دو مساله درباره این موضوع قابل ذکر است:
1️⃣برخلاف مدعای بعضی مدافعان FATF در دولت و مجلس که اظهار می کنند این لوایح ربطی به FATF ندارد، پیوستن به این کنوانسیون از مطالبات مهم FATF از ایران است که در برنامه اقدام به آن تصریح شده است. در بند 29 برنامه اقدام آمده است: «امضا، تصویب و اجرای کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم» و همچنین در بیانیه پایانی نشست ماه فوریه (اسفند 96) نیز به صراحت مطالبه تصویب این کنوانسیون از ایران مطرح شده است. حتی سیگال مندلکر معاون وزارت خزانه داری آمریکا، در سخنرانی در لابی ضد ایرانی بنیاد دفاع از دموکراسی ها در اواسط خردادماه امسال، رسما یکی از مطالبات این کشور از جمهوری اسلامی ایران را، تصویب و اجرای با حسن نیت کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم اعلام می کند.
🔺 اما این کنوانسیون چه مساله ای را در برمی گیرد که هم مطالبه جدی FATF است و هم معاون اتاق جنگ اقتصادی آمریکا به دنبال تصویب آن در مجلس شورای اسلامی ایران است؟! تصویب کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم منجر به ایجاد زیرساخت های حقوقی در کشور برای مقابله با محور مقاومت می شود. دو مساله اساسی و خطرناک در این کنوانسیون وجود دارد: اولا تعریف گسترده و کلی از تروریسم است و دوما همکاری قضایی میان کشورها برای مقابله با آنچه تروریسم اطلاق می کنند، است. در بند1 ماده 2 کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم تعریف کلی و گسترده از تروریسم ارائه شده است، آنطور که اقدامات ضداشغالگری، ضداستعماری و فعالیت های گروه های مقاومت همچون حزب الله لبنان و امثال آن را نیز شامل می شود که همین امر با توجه به شناسایی گروه های مقاومت مانند حزب الله لبنان به عنوان گروه های تروریستی توسط کشورهای غربی و آمریکا موجب آن خواهد شد که ایران بدلیل همکاری با محور مقاومت، متهم به نقض این کنوانسیون شود و علاوه بر تبعات امنیتی، به سادگی می توانند ایران را بخاطر حمایت از محور مقاومت محکوم و با تنبیه های اقتصادی مواجه کنند. از طرف دیگر، الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در تضاد با اصول مصرح در قانون اساسی است و ناقض اصل 3 و اصل 154 قانون اساسی مبنی بر حمایت از مبارزه حقطلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان به عنوان یکی از اصول اساسی انقلاب و قانون اساسی ایران است.
2️⃣ مساله دوم در ادامه به رسمیت شناختن تعاریف مجامع بین المللی از تروریسم، در مورد الزام کشورها به همکاری های اطلاعاتی و قضایی برای مقابله با تروریسم با تعاریف مذکور است. و با پیوستن ایران به این کنوانسیون، با موجی از مطالبات بین المللی جهت همکاری اطلاعاتی و قضایی برای شناسایی و قطع تامین مالی تروریسم(بخوانید تامین مالی محور مقاومت) روبرو خواهد شد و در صورت عدم همکاری نه تنها با تنبیه های مالی روبرو خواهد شد، بلکه بصورت حقوقی متهم به حمایت از تروریسم و با تبعات امنیتی گسترده ای مواجه می شود.
🔺لذا پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم(CFT) چیزی جز ایجاد زیرساخت های حقوقی و قانونی در داخل کشور برای مقابله با محور مقاومت از حزب الله لبنان تا حماس و جهادی اسلامی و امثال آن نخواهد بود. و این تازه تبعات اولیه تصویب این کنوانسیون است. چنانکه تصویب این کنوانسیون در کنار اجرای بقیه برنامه جامع اقدام در آینده به تشدید تاثیر تحریمهای آمریکا علیه ایران کمک فراوانی خواهد کرد.
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
همین مطلب در
تریبون مستضعفین
https://www.teribon.ir/archives/330972/
خبرگزاری فارس
https://www.farsnews.com/news/13970714000367/
مشرق نیوز
https://www.mashreghnews.ir/news/899650/
🔺http://sapp.ir/haallaj
🔹http://eitaa.com/haallaj
🔸http://ble.im/haallaj
▫️https://www.instagram.com/alirezafaghihe/
✅ @haallaj
⭕️خطرناک تر از تحریم!
🔺در لابلای کارای پژوهشی که این روزها مشغولم به این جمله وندی شرمن رسیدم.
احتمالا برای شما هم که معتقدید تحریم ها، ایران را به پای میزمذاکره کشاند هم جالب باشد که بالاتر و بدتر از تحریم ها هم چیز دیگری وجود دارد که آن توانسته است ایران را به پای مذاکره بکشاند!
🔹وندی شرمن در گفتوگو با پایگاه خبری کرونیکل/ 16بهمن 94 :
این تحریم نبود که برنامه هستهای ایران را متوقف کرد، بلکه انتخاب رییسجمهور حسن روحانی بود که در نهایت ایران را پای میز مذاکره آورد.
#شیخ_حسن_روحانی
#غرب_گرایان
🔺http://sapp.ir/haallaj
🔹http://eitaa.com/haallaj
🔸http://ble.im/haallaj
▫️https://www.instagram.com/alirezafaghihe/
✅ @haallaj
⭕️دم خروس ابزار تحریمی ، آمریکا بازهم زد بیرون! FATF
🔺در سند وزارت خزانهداری آمریکا که ساعتی پیش علیه ایران منتشر شده و ایران متهم به پولشویی و خطر تامین مالی تروریسم شده، آمده است: «علیرغم تعهد ایران در ژوئن ۲۰۱۶ برای اجرای برنامه اقدام FATF جهت مرتفع کردن نقائص نظاممند خود در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، این کشور نتوانسته بخش زیادی از برنامه اقدام خود را اجرا کند.»
🔺خزانهداری خاطرنشان کرده است: «به همین دلیل FATF همچنان از اعضای خود و تمامی حوزههای قضایی خود میخواهد به نهادهای مالی خود توصیه کنند در روابط تجاری و مبادلات خود با افراد حقیقی و حقوقی در ایران هشیاری به خرج دهند.»
🔹چندی پیش نیز سیگال مندلکر معاون وزارت خزانه داری آمریکا ، در سخنرانی در لابی ضد ایرانی بنیاد دفاع از دموکراسی ها یکی از مطالبات خود از جمهوری اسلامی ایران را، رسما تصویب و اجرای با حسن نیت کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم اعلام می کند.
🔹اینها خود گواه آن است که آمریکا FATF را ابزار مناسبی برای اعمال هر چه موثر تحریمها علیه ایران میداند و تصویب لوایح FATF صرفا دادن ابزار و اهرمی جهت دقیق تر شدن تحریم های آمریکا می باشد. چه کسانی در داخل همسو با اتاق جنگ آمریکا به دنبال هدفمند شدن تحریم ها هستند؟! نتیجه راهبرد بهانه گیری آقایان غرب گرا، صرفا خود تحریمی و عقب نشینی بیشتر را در پی دارد!
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
🔺http://sapp.ir/haallaj
🔹http://eitaa.com/haallaj
🔸http://ble.im/haallaj
▫️https://www.instagram.com/alirezafaghihe/
✅ @haallaj
🔺در برهه ای که براندازها پشت سر بولتون و پمپئو، در خیالاتشان لحظه شماری می کنند برای فروپاشی جمهوری اسلامی و ذکر دائمشان نرسیدن انقلاب به 22 بهمن است؛
🔺و عده ای ورشکسته فکری مثلا مذهبی هم ناامید مشغول فاتحه خوانی پیش از مرگ هستند!
🔹آقا همه ارگان نظام و نخبگان و دانشگاهیان را برای تکمیل و ارتقا الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در "قرن آینده" و برای "50 سال آینده " فرا می خواند
🔹انقلاب نمرده است؛ شما مرده اید!
🔺http://sapp.ir/haallaj
🔹http://eitaa.com/haallaj
🔸http://ble.im/haallaj
▫️https://www.instagram.com/alirezafaghihe/
✅ @haallaj
⭕️حق مسلمی که با برجام از ما سلب شد!
🔺برخلاف تبلیغات فراوان تیم مذاکره کننده هسته ای و جریان غرب گرا که مدعی پذیرش #حق دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای در برجام هستند، این #حق نه تنها از ایران سلب شد، بلکه با ایران به عنوان یک استثنا ذیل معاهده NPT برخورد شده و همان حقوق مسلم در NPT نیز محدود شد.
🔺مختصرا اینکه طبق بند دوم دیباچه برجام ، #حق (right) دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای نفی شده و صرفا توسط چند کشور #اجازه (allow) داده شده تا ایران از یک برنامه محدود با سقف غنی سازی خاص در مکان های خاص با هدف اعتمادسازی برای طرف های مقابل داشته باشد.
🔺یعنی هیات ایران به نمایندگی از سوی ملت ایران رسما #حق غنی سازی تصریح شده در معاهده NPT را واگذار و پذیرفته ایران صرفا با #اجازه چند کشور غنی سازی محدودی داشته باشد.
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
🔺http://sapp.ir/haallaj
🔹http://eitaa.com/haallaj
🔸http://ble.im/haallaj
▫️https://www.instagram.com/alirezafaghihe/
✅ @haallaj
🔹مهمتر و کارسازتر از تحریم؛ عملیات روانی و تحریم هراسی است که مدتهاست بصورت سنگینی آغاز شده تا طرف مقابل را دچار خطای محاسباتی کند و وضعیت اقتصادی داخلی را دچار التهاب، انتظار و عدم اطمینان کند.
🔹وگرنه تحریم های 13آبان مدتهاست اعمال شده و 13آبان صرفا اعلام می شود.
🔺در عملیات روانی هم که اساسا قافیه را باخته ایم.
توییت ترامپ، دقایقی قبل
🔺http://sapp.ir/haallaj
🔹http://eitaa.com/haallaj
⭕️ آیا با اجرای کامل درخواستهای FATF از لیست سیاه خارج میشویم؟!
🔺پس از ناکامی دولت در حل مسئله همکاری با بانک های خارجی در برجام، مساله حضور ایران در لیست سیاه و اقدام متقابل ((counter-measures کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) به عنوان مشکل اصلی عدم همکاری بانک های خارجی با ایران در شرایط پسابرجام توسط دولت و جریان غرب گرا مطرح شد. در همین راستا وزیر وقت اقتصاد دولت طیب نیا از طرف جمهوری اسلامی ایران درتیرماه سال95 بصورت محرمانه برنامه اقدام 41 بندی با FATF امضا می کند تا با اجرای مطالبات FATF ایران از وضعیت اقدام متقابل FATF خارج شود.
🔺در حالیکه امروز بعد از گذشت دوسال از اجرای برنامه اقدام FATF ، تعلیق ایران از لیست سیاه این کارگروه و اجرای کامل 37 بند از 41 بند این مطالبات ، وضعیت همکاری بانکی و به تبع وضعیت اقتصادی کشور به مراتب بدتر شده است و بسیاری از بانک های چینی، اوتریشی ، ترکیه ای و حتی صرافی های اماراتی نیز تنها به دلیل ترس از تحریم های ثانویه آمریکا و جریمه های سنگین آن، همکاری خود را با ما محدود و یا کاملا قطع کرده اند. لذا مساله اصلی عدم همکاری بانک های خارجی با ایران نه FATF بلکه تحریم های ثانویه آمریکا و جریمه های سنگینی است که آمریکا بر بانک هایی که با ایران همکاری می کنند تحمیل می کند.
🔺اما در صورت پذیرش منطق دولتی ها، اگر ایران تمامی مطالبات FATF را موبه مو اجرا کند و همان 4 بند باقی مانده از برنامه اقدام را هم فورا تصویب و اجرایی کند ، آیا ایران از لیست سیاه و وضعیت اقدام متقابل FATF برای همیشه خارج خواهد شد؟
1. براساس بیانیه های رسمی منتشرشده از سوی FATF در دوسال گذشته، با اجرای کامل برنامه اقدام توسط ایران هیچ تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه و بیانیه عمومی FATF نخواهد بود و FATF صرفا اعلام کرده: « ایران در بیانیه عمومی باقی خواهد ماند تا زمانی که برنامه اقدام به صورت کامل اجرا شود.» [1]
🔺و حتی بالاتر از این در بیانیه های عمومی FATF می گوید در صورت اجرای کامل برنامه اقدام توسط کشورمان، پرونده ایران برای بررسی وضعیت به مجمع عمومی ارجاع میشود و بحث قدم بعدی (Next Step) مطرح خواهد شد. در بیانیه بوسان FATF می گوید :
»If Iran meets its commitments under the Action Plan in that time period, the FATF will consider next steps in this regard [2]
اگر ایران در این دوره به تعهدات خود ذیل برنامه اقدام عمل کرده باشد، گروه ویژه اقدام مالی گامهای بعدی در این ارتباط را در نظر خواهد گرفت.»
🔺یعنی FATF پس از اجرای کامل برنامه اقدام از سوی ایران نه تنها تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه نمی دهد، بلکه صحبت از گام های بعدی می کند که ابعاد آن هم اصلا مشخص نیست و همین امر مانند برجام می تواند زمینه ساز عقب نشینی های مکرر بدون دستاورد بشود و فضای کاملا مبهم و مطالبات جدیدی بعد از اجرای برنامه اقدام فعلی پیشرو ایران قرار خواهد گرفت.
2. اما جدای از بررسی ادبیات رسمی FATF در قبال ایران ، بر مبنای سازوکار های FATF تصمیم گیری در این نهاد براساس «اجماع موثر» است، یعنی کافی است حداقل دو عضو FATF مخالف تصمیمی باشند تا آن تصمیم وتو شود. ارزیابی این اجماع موثر توسط رئیس FATF که هم اکنون مارشال بیلینگزلی که همزمان دستیار وزیر خزانهداری آمریکا نیز هست انجام می شود.
🔺در تایید این امر می توان به بیانیه رسمی مرکز اطلاعات مالی و دبیرخانه شورای عالی مبارزه با پولشویی که زیر نظر وزارت اقتصاد می باشد اشاره کرد : « بر اساس رویه حاکم بر فتف، مواضع رسمی این گروه بر پایه اجماع اتخاذ میگردد.» [3]
🔺لذا برای خروج ایران از لیست سیاه FATF نیازمند رای مثبت آمریکا ، شورای همکاری خلیج فارس (به عنوان یکی از اعضا) می باشد و با عضویت قریب الوقوع رژیم صهیونیستی و عربستان که اکنون عضو ناظر هستند ، این دو نیز باید به خروج ایران از لیست سیاه FATF رای مثبت بدهند که امری محال است. در نشست والنسیا در تیرماه 96 دقیقا همین اتفاق افتاد و شورای عالی مبارزه با پولشویی زیر نظر دولت نیز در بیانیه ای به این امر معترف شد: « اکثریت اعضا شامل عموم کشورهای اروپایی، روسیه، چین، برزیل، آفریقای جنوبی، کانادا، استرالیا، ژاپن، نیوزیلند و مکزیک تدابیر متخذه و توفیقات حاصله را در حوزههای مزبور کافی و حتی قابل ملاحظه ارزیابی کرده و خواهان لغو کامل اقدامات مقابلهای (Counter Measure) شدند.
ادامه در پست بعدی
علیرضا فقیهی راد
⭕️ آیا با اجرای کامل درخواستهای FATF از لیست سیاه خارج میشویم؟! 🔺پس از ناکامی دولت در حل مسئله ه
🔺اما معدود کشورهایی شامل آمریکا، آرژانتین، رژیم صهیونیستی (عضو ناظر) و نماینده شورای همکاری خلیج فارس بدون استدلال فنی و صرفاً بر مبنای انگیزههای سیاسی خواهان اعمال مجدد اقدامات مقابلهای علیه کشورمان بودند و از آنجا که بر اساس رویه حاکم بر فتف، مواضع رسمی این گروه بر پایه اجماع اتخاذ میگردد و با توجه به مخالفتهای برخی کشورهای عضو که بدان اشاره شد، اعضا مبتنی بر راه حل مصالحهای عمل کردند که نتیجه آن توافق کلیه اعضاء بر "تصمیم به تداوم تعلیق اقدامات مقابلهای" بود.»[4]
🔺در ادامه بیانیه شورای عالی مبارزه با پولشویی به سیاسی بودن و نه فنی بودن ارزیابی این نهاد صحه می گذارد و می گوید: « از آنجا که ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر گامهای جدیتری در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم برداشته است، ما بر این باوریم که، چنانچه وضعیت کشور در این حوزه بدور از غرضورزیهای سیاسی و صرفاً بر مبنای معیارهای فنی مورد ارزیابی قرار میگرفت، قطعا باید اقدامات مقابله ای به طور کامل لغو می گردید، اما دشمنی آمریکا و متحدان منطقهایش مانع از آن شد.»[5]
🔺ناگفته نماند برخلاف ادعاهای دولتمردان و جریان غرب گرا در صورت عدم تصویب لوایح باقی مانده درخواستی FATF نیز لزوما ایران به لیست سیاه بازنخواهد گشت و کافیست دولت با دیپلماسی فعالانه چند کشور روسیه ، چین و ترکیه را با خود همراه کند تا بازگشت ایران به لیست سیاه وتو شود.
3. در نهایت برای تکمیل پاسخ به سوال ابتدایی می توان اظهارات صریح دیوید لوئیس دبیر اجرایی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در گفتوگو با شبکه BBCرا اضافه کرد.
🔺دیوید لوئیس در پاسخ به خبرنگار بیبیسی که از او پرسید آیا تضمینی وجود دارد که ایران با اجرای خواستههای FATF از فهرست سیاه آن خارج شود، گفت: «هیچ تضمینی در کار نیست اما این اقدام میتواند شرایطی را برای این کشورها فراهم کند تا وارد داد و ستد با سایر کشورها شوند؛ چرا که میتواند نشان دهد که این کشورها محلهای امنی برای سرمایهگذاری هستند!»
🔺مجری بیبیسی سپس خطاب به دبیر اجرایی FATF گفت: «مشکل ایرانیها هم دقیقا همین است. آنها میگویند هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر ما تمام خواستههای FATF را اجرا کنیم، کشوری مانند آمریکا مانع از خروج ما از فهرست سیاه نشود. نظر شما در این باره چیست؟»
🔺لوئیس پاسخ داد: «ما نمیتوانیم هیچ کشوری را وادار به داد و ستد با کشور دیگری بکنیم اما میتوانیم یک برآورد عینی از شرایط موجود در آن کشور ارائه دهیم که نشان میدهد آیا این کشور محل امنی برای سرمایهگذاری و کسب و کار است یا نه. استانداردهایی که ما در نظر میگیریم، معیارهایی کاملا فنی هستند که هدفشان این است که نشان دهند آیا آن کشور تدابیر لازم را برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی گروههای تروریستی در نظر گرفته است یا نه.» [6]
🔺بنابراین براساس بیانیه های رسمی FATF ، بررسی سازوکارهای تصمیم گیری در مجمع عمومی FATF و اظهارات صریح دبیر اجرایی گروه ویژه اقدام مالی با انجام کامل برنامه اقدام و تمامی مطالبات فعلی FATF توسط ایران ، احتمال خروج نام کشورمان از لیست سیاه و وضعیت اقدام متقابل FATF تقریبا امری محال است و دیدگاه دولتمردان و حامیان تصویب این لوایح کاملا غیرواقع بیانیه و غیرکارشناسی است.
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
🔹همین متن در :
✅ http://nasimonline.ir/Content/Detail/2281249
✅ https://www.teribon.ir/archives/331714
🔹منابع:
[1] http://www.fatf-gafi.org/publications/high-riskandnon-cooperativejurisdictions/documents/public-statement-october-2018.html
[2] http://www.fatf-gafi.org/publications/fatfgeneral/documents/plenary-outcomes-june-2016.html
[3]https://www.mehrnews.com/news/4014445
[4] همان
[5] همان
[6]https://www.farsnews.com/news/13970723000749
🔺http://sapp.ir/haallaj
🔹http://eitaa.com/haallaj
🔸http://ble.im/haallaj
▫️https://www.instagram.com/alirezafaghihe/
✅ @haallaj
🔺اندرو کوربیکو در کتاب خود به نام « جنگ راهبردی: رویکرد غیرمستقیم و انعطافپذیر به تغییر رژیم» در آن که بیشتر از جنگ های نوین هیبریدی می گوید و در حال و هوای نهاییشدنِ توافق هستهای منتشر کرده است، مینویسد بخشهایی از جمعیت ایران انتظارات «غیرواقعبینانه» از نتایج این توافق دارند و اگر این توافق نتواند آنگونه که انتظار میرود، «رفاه مردم را افزایش دهد» یا «اخلال و تأخیرهای غیرمنتظرهای در اجرای آن» رخ دهد، ممکن است «تظاهرات عمومی علیه حکومت» در ایران رخ دهد.
🔺 او پیشبینی میکند آمریکا و متحدان غربیاش راهی برای اتهامِ نقض توافق به ایران یافته و در اوجِ انتظارات مردم، تحریمها را برمیگردانند.
🔺به باور کوریبکو، شکست در دیپلماسی اقتصادی که پس از بازگشت تحریمها رخ خواهد داد (همانگونه که از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ در مورد ایران آغاز شد) اگر با اخبار پروندههای «رسوایی» صاحبمنصبان یا «توسعهِ تدریجیِ خیزش ملیگرایی کُردها و آذریها» همراه شود، همان «رخدادِ برانگیزاننده» است که نارضایتیِشکلگرفته را به یک جنبش تبدیل میکند.
🔺زیرساختهای فنیِ این جنبش بیش از هر چیز در شبکههای اجتماعی، فراهم شده تا گروههای مرتبط با غرب، پویشهای اطلاعاتی علیه حکومت را گسترش دهند، به گونهای که مردم احساس کنند در صورت پیوستن به جنبش مورد استقبال «جامعه جهانی» قرار میگیرند. او نام این جنبش را «انقلاب سبز2»میگذارد.
🔹از این دست پیش بینی ها که در سال 2015 یعنی قبل از امضای برجام انجام شده و البته راهبردهای مشخص و روشن اندیشکده های موثر و تصمیم ساز در آمریکا مانند FDD فراوان موجود است و چیز عجیب و غریبی نیست؛ اما آنچه جای تعجب، تامل و بررسی دارد نه تنها عدم آینده پژوهی توسط دولت و دستگاه های تصمیم گیر در ایران بلکه دقیقا حرکت بر مسیر از پیش طراحی شده غرب است!
🔹دوباره بخوانید؛ انتظارات غیر واقع بینانه از توافق؛ بازگشت تحریم ها در اوج انتظارات معیشتی مردم همراه با رخدادهای برانگیزاننده ؛ رسوایی های اقتصادی و مسائل قومیتی و ایجاد جنبش های اعتراضی...
🔺http://sapp.ir/haallaj
🔹http://eitaa.com/haallaj
🔸http://ble.im/haallaj
▫️https://www.instagram.com/alirezafaghihe/
✅ t.me/haallaj
🔷جنبش دانشجویی که دیگر جنبش نیست!
🔺بیش از دو ماه است بیمارستان های شیراز در اعتصاب به سر می برند و دفترچه های بیمه سلامت را پذیرش نمی کنند. آن هم در این شرایط بغرنج اقتصادی و هزینه های سرسام آور پزشکی که از صدقه سر طرح تحول سلامت جناب وزیر هزار میلیاردی ایجاد شده است.
🔺مساله چند نفر نیست؛ بیمه سلامت 2 میلیون و هشت هزار نفر را در استان فارس تحت پوشش دارد، که حالا بیمارستان ها دفترچه آنها را قبول نمی کنند! چرا که این بیمه 11 ماه است طلب بیمارستان ها را پرداخت نکرده است و پولی برای بیمارستان ها نمانده است.
🔺فارغ از اینکه این ها همه از نتایج فاجعه بار طرح تحول سلامت است، مدیر فعلی بیمه سلامت استان فارس هم نقش موثری و بی بدیلی در این نارضایتی ها دارد، نارضایتی مردمی که از طرفی با مشکلات اقتصادی مواجه هستند و حالا هم بیمه سلامت برای آنها در حکم تقریبا هیچ است.
🔺بیش از دوماه می گذرد، دریغ از یک حرکت جدی و درخور از تشکل های دانشجویی مثلا انقلابی و مثلا عدالتخواه در شیراز!(الا یک بیانیه کلی) گواینکه در شیراز گَرد مرگ پاشیده اند. حضرات قدرت طلب اصولگرا هم که جز جاییکه منافع سیاسی حزبی نباشد ورودی نخواهند کرد، جنبش دانشجویی هم بی تفاوت و سوت زنان از کنار ماجرا عبور می کند.(الا قلیلا)
🔺البته در این بین بودند مردانی که فارغ از دعواهای سیاسی مطالبات به حق مردم برایشان مساله بود و وارد میدان شده و پیگیر موضوع شدند. نمونه اش را در یادداشت زیر می توانید بخوانید:👇🏻
http://fars.farsnews.com/news/13970729001029
🔺حالا ماجرا دارد تمام می شود، آن مدیربیمه سلامت فارس همین روزها رفتنی است، تخصیص بودجه ای ویژه برای پرداخت به بیمارستان ها درنظرگرفته شده؛ اما آنچه این مدت آزاردهنده بود بی عملی و سکوت جنبش دانشجویی در برابر مشکلات واقعی مردم بیخ گوش خودشان است ، آفتی که چندسال است موجب شده جنبش دانشجویی در شیراز دچار رکود و رخوت جدی باشد و این تنها یک مورد از مصادیق متعدد انفعال و بی عملی بود.
🔺 از روزگاری که اگر یک فرماندار و شهردار تا استاندار و.. پایش را کج می گذاشت جنبش دانشجویی در شیراز تمام قد دربرابرش می ایستاد و حتی در معادلات کشوری نقش جدی ایفا می کرد، رسیدیم به جاییکه اگر فلان نماینده مجلسمان هرغلطی کرد و استاندارمان بود و نبودش تفاوتی نداشت و شورای شهرمان مشغول توئیت بازی و دعواهای جناحی خودشان باشد ، و همزمان مردم زیر بار بی تدبیری و بی کفایتی این مدیران لِه شوند و همه چیز را هم گردن تحریم بیندازند، هیچکسی کَکش هم نمی گزد و اصلا دیگر مدیران استان جنبش دانشجویی را جدی نمی گیرند. بگذار بگذریم...
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
✅ t.me/haallaj
🔺http://sapp.ir/haallaj
🔹http://eitaa.com/haallaj
🔸http://ble.im/haallaj
▫️https://www.instagram.com/alirezafaghihe/
🔺دو سه روز از حرف های صریح علیرضا زاکانی نواصولگرا در باب مذاکره با آمریکا می گذرد و فضای رسانه ای حزب اللهی بی تفاوت و ساکت از مسئله عبور کرده و رسانه های اصولگرا هم با تیتر "فرق مذاکره انقلابی و غرب زده با آمریکا" به استقبال حرف های زاکانی رفته است.
🔺زاکانی در مصاحبه با رو در رو می گوید : "می شود با آمریکا مذاکره و توافق کرد و به توافق خوب رسید اما دولت روحانی در این باره ضعیف عمل کرد. بستگی به فرد مذاکره کننده دارد."
گواینکه اصل توافق و معامله با شیطان بزرگ مشکلی ندارد و تنها مسئله برسر این است که چه کسی مذاکره کند! و دعوا بر سر قدرت و رقابت برای مذاکره است!
🔺یاد حرف های احمدی نژاد افتادم که او هم می گفت من فقط بلدم مذاکره کنم؛ چرا فلانی رفته برای مذاکره؟ اصل مذاکره مشکلی نداره یا حاج آقای رئیسی که می گفت برجام چکی است که این ها بلدنیستند نقد کنند و من بلدم نقد کنم! و یا قالیباف که تبریک گویان می گفت: اگر رئیس جمهور شوم حتما از برجام پاسداری می کنم و هر دولتی بود همین مسیر(مذاکره،برجام) را طی می کرد و امثالهم...
یعنی در بین همه جناح های سیاسی کشور یک اتفاق نظری بر مذاکره و معامله با شیطان بزرگ وجود دارد و اصلی پذیرفته شده است، تنها دعوا و رقابت برای قدرت و تعیین فرد مذاکره کننده است!
🔹و بدتر از آن سکوت یا ماله کشی جماعت حزب اللهی نسبت به این رفتارهاست که باعث می شود این خط بدون سر و صدا رسمیت یابد. برادران اصل داستان مذاکره با آمریکا و گره زدن مسائل کشور به بیگانگان مشکل دار است ، نه صرفا توازن داده ها و ستانده ها!
🔺حالا حرف های این حضرات را بگذارید کنار فرمایشات مکرر و صریح رهبر انقلاب: "مذاکرهی با آمریکا را امام هم #ممنوع اعلام کردند بهخاطر همین جهت؛ بنده هم #ممنوع اعلام کردم ... همه بدانند مذاکره با رژیم زورگو و پُرتوقّعی مثل آمریکا، وسیلهای برای رفع دشمنی نیست؛ بلکه مذاکره ابزاری در دست او برای #اعمال_دشمنی است. ببینید؛ این یک #فرمول_قطعی است که هم تجربههای ما آن را تأیید میکند، هم ملاحظات گوناگون سیاسی آن را تأکید میکند. مذاکره یک وسیلهای به او میدهد تا اعمالِ دشمنیِ بیشتری بکند. لذاست که مذاکره نمیکنیم و #ممنوع است؛ همه هم بدانند."
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
✅ @haallaj
🔺http://sapp.ir/haallaj
🔹http://eitaa.com/haallaj
🔸http://ble.im/haallaj
▫️https://www.instagram.com/alirezafaghihe/
🔺بیش از یکماه هست فعالان انقلابی پیگیر مشکلات مردم #ده_ونک هستند. صدایی از رسانه های اصولگرا درنیومد
🔺حالا که با انتشار نامه اخیر، پای عارف و رهنورد یعنی جناح مقابل آقایان به موضوع باز شد. همه به خط شدن
مهم زدن جناح مخالف هست نه پیگیری درد مردم
🔹بی شرفی رسانه ای و سیاست زدگی یعنی همین
https://t.co/YikETuqSRr
✅ @haallaj
🔺 شیعه انگلیسی خلاصه در یک فرد و گروه خاص نام و نشان دار نیست
کافیست سری به هیئت های مثلا حزب اللهی که عکس امام و آقا هم بالای سرشان هست بزنید یا همین استوری های مدعیان انقلابی گری را ببینید که بی جیره و مواجب همان کارها را می کنند
🔹 https://twitter.com/alirezafaghihe/status/1063803017860927493?s=19
✅ @haallaj
🔺وال استریت ژورنال:مرکز پولشویی دنیا در نزدیکی آمریکاست و کشور متهم کانادا نام دارد
کانادا عضوFATF و هیچگاه درلیست سیاه این نهاد نبوده
🔺رویترز:بیش از 1تریلیون دلار پولشویی در بانکهای استونی در طول سال ۲۰۰۸تا ۲۰۱۷انجام شده
استونی نه تنها عضوFTAF نیست،در لیست سیاهFATF هم قرار ندارد
https://t.co/ndkxGNsnsG
✅ @haallaj
⭕️عدالتخواهان در برابر انقلابی نماها
🔹در شرایطی که به واسطه شرایط اجتماعی کشور ، مساله عدالت و عدالتخواهی در میان جریانات مختلف سیاسی و اجتماعی عمومیت یافته که این امر جای خرسندی دارد و از طرفی بعضی جریانات به نام عدالتخواهی دُکّان بازکرده اند و موجبات تحریف و تقلیل این گفتمان اصیل شده اند، اینک نیاز است ضمن گفتگو و نقد درون گفتمانی به آسیب ها و انحرافات توجه جدی کرد و نگذاشت پرچم عدالتخواهی به پای منافع جریانات قدرت طلب سیاسی یا اندیشه های التقاطی انقلابی نماها ذبح شود.
🔹جریان عدالتخواه نه به مثابه جریان محافظه کار اهل توجیه گری و به تعبیری سفید نمایی از هر امری است و نه مانند جریان شبه روشنفکر و عدالتخواه نما، اهل سیاه نمایی یاس آور است. بلکه ضمن دیدن واقعیت ها و انطباق با آرمان ها، هم رویش ها و نقاط قوت را می بیند و تقدیر می کند و هم ضعف ها را با نگاه اصلاح گرانه می بیند و نقد می کند.
🔺عدالتخواهی نه معارضه و تخریب گری و نه نقد محافظه کارانه کلی و بی خطر است. عدالتخواهی با مبانی انقلاب اسلامی در چهارچوب های نظام صریح و شفاف و بدون ترس، نقد می کند و هزینه می دهد اما به هزینه دادن اصالت نمی بخشد و عقلانیت انقلابی را درنظر می گیرد.
🔻جریان عدالتخواه خودش را محصور در قبیله های سیاسی چپ و راست و بهاری و کذا نمی کند، و مطالبات خود را در پازل این جریانات سیاسی تعریف نمی کند. از طرفی عدالتخواه ظلم ستیز است ، ظلم با هر نام و عنوانی که داشته باشد اما بازی جریانات ضدانقلاب را هم نمی خورد. از طرفی بجای ظلم ستیزی ، چپ ستیزی و راست ستیزی را اصالت نمی بخشد و این را موجبات انحراف و عمل قبیله ای قلمداد می کند.
🔻عدالتخواهی باید اصلاحی و ایجاد کننده امید باشد نه منبع پمپاژ یاس و بن بست نمایی! عدالتخواه در برابر موانع ، انقلابی و بن بست شکنانه عمل می کند و چون با ادبیات انقلاب اسلامی مطالبه می کند موجب تقویت نظام نیز خواهد شد و اجازه سوء استفاده به بیگانگان را هم نمی دهد.
🔺عدالتخواه نه مانند محافظه کاران کلی گویی می کند که هیچ اثر واقعی ندارد ، نه در مصادیق متوقف می شود بلکه جریان عدالتخواهی ضمن ایجاد گفتمان عمومی مبتنی بر اسلام ناب، ضمن توجه به مصادیق فساد و ظلم ، از مظلوم حمایت می کند، اما رو به جلو به سمت اصلاح سازوکارهای فسادزا و تولید کننده فقر و فساد و تبعیض می رود. عدالتخواه خودش طرف پرونده مصادیق نمی شود، سئوال می پرسد، مطالبه می کند، اما حکم صادر نمی کند و به سمت علت ایجاد ظلم در ساختارها و سازوکارها می رود. عدالتخواه "مصادیق" را جای "مسئله" اصل و نماد نمی کند و در عین حال از مظلوم هم حمایت می کند. کلی گویی نمی کند، ضمن حمایت از مظلوم ، اما در مصادیق هم متوقف نمی شود و به سمت اصلاح ساختارهای تولید بی عدالتی می رود.
🔺عدالتخواه ، قبیله گرا نیست و این گفتمان را محدود به یک تشکیلات خاص نمی داند و از طرفی تنزه طلب هم نیست و اگر در موضعی با جریانی اشتراک پیدا کرد به هر قیمتی خودش را جدا نمی کند. عدالتخواه جریانی و گفتمانی عمل می کند و نه فرقه ای و گروهکی. عدالتخواه اگر دید جریانی حرف های رادیکال می زند برای حفظ ژست آوانگارد لزوما حرف تندتر نخواهد زد؛ و تند بودن یا کند بودن برایش اصالت ندارد و آنچه مهم است محتوای انقلابی است که لزوما در همه جا به معنای حرف های تند نیست؛ که البته جاهایی لازمه انقلابی عمل کردن حرف های تند و محکم است.
🔺جریان عدالتخواه همزمان هم صدای مردم و مستضعفین است و هم مدافع نظام. کاملا آتش به اختیار عمل می کند و کاری به بخشنامه ها و بولتن ها و فرامین از بالا به پایین ندارد اما مطالبه اش درون گفتمانی و نقدش نه معارضه بلکه اصلاح گرایانه است. عدالتخواه از طرفی بدون ترس از برچسب های محافظه کاران دنبال مطالبات به حق مردم و مستضعفین است و از طرفی نیز بدون ملاحظه و روشنفکربازی و بدون ترس از برچسب خوردن حکومتی و سیستمی و امثالهم بلند و رسا از نظام جمهوری اسلامی دفاع می کند.
🔹نهایتا گفتمان عدالتخواهی نه مانند انقلابی نماها براساس اندیشه های التقاطی و خود اجتهادی و یا نگاه های کاریکاتوری به دین و مساله عدالت که موجب دگردیسی فکری آن ها و دوری از اندیشه و سیره عملی امام راحل و امام خامنه ای گردیده ، بلکه براساس یک منظومه فکری عمیق و چارچوب دار که از امامین انقلاب اسلامی بهره گرفته شده، متکی است و عدالتخواهان براساس آن گفتمان اصیل یعنی اسلام ناب می اندیشند و عمل می کنند.
✍ #علیرضا_فقیهی_راد
✅ @haallaj