⭕️مکانیسم باج گیری!
🔹در حالی به ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۹ یعنی دوسالگی خروج رسمی آمریکا از برجام، بازگشت تمامی تحریم ها و افزودن بی سابقه ترین تحریم ها علیه ایران نزدیک می شویم، که بعضی از اخبار حکایت از آن دارد که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا ادعا دارد آمریکا می تواند از مکانیسم حل اختلاف گنجانده شده در برجام موسوم به مکانیسم ماشه استفاده کند تا به زعم خود مانع از لغو تحریم تسلیحاتی ایران براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بشود.
🔹براساس بند ۵ ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که برجام به عنوان سند پیوست آن صادر شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات متعارف از سایر کشورها منع شد. این بند از قطعنامه ۲۲۳۱ در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷مهر ۹۹) منقضی خواهد شد و از این تاریخ به بعد ممنوعیت فروش تسلیحات متعارف به ایران برداشته خواهد شد.
🔹هرچند پیش از این آمریکایی ها از انقضای تحریم تسلیحاتی ایران در اکتبر ۲۰۲۰ ابراز نگرانی کرده بودند، اما اکنون و بطور خاص بعد از پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی نور توسط نیروی هواوفضا سپاه پاسداران آن هم در شرایط تحریمی، بیش از گذشته به تکاپو افتاده اند تا به نحوی مانع از لغو تحریم های تسلیحاتی علیه ایران بشوند و البته این اهرم فشار را برای تن دادن ایران به مذاکره ای مجدد و برجامی جدید با ترامپ وادار کنند.
🔹همین امر بود که مایک پمپئو اخیرا در بیانیه ای گفت : «کشور پیشتاز جهان در حماییت از تروریسم و ضد یهود نباید اجازه خرید و فروش سلاح های متعارف را داشته باشد.» نیویورک تایمز در گزارشی از نقشه جدید مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا علیه ایران خبر داده و گفت: پمپئو به دنبال عذر و بهانهای قانونی است که با اتکا به آن، دولت واشنگتن را همچنان یکی از طرفین برجام جا بزند آن هم با این نیت که به عنوان ذی نفع، شورای امنیت سازمان ملل را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، تحت فشار قرار دهد.
نیویورک تایمز در ادامه اضافه کرد، پمپئو برای تحقق این مساله طرحی را تدوین کرده است که با مخالفت متحدان اروپایی واشنگتن روبرو خواهد شد و طبق آن آمریکا ذاتا یکی از مشارکت کنندگان در برجام تلقی خواهد شد و هدف آن استفاده از تهدید مکانیسم ماشه است که میتواند همه تحریمهای قبل از امضای برجام را علیه ایران مجددا اعمال کند و اگر تحریمهای تسلیحاتی در شورای امنیت تمدید نشود واشنگتن از این حق ادعایی خود به عنوان یکی از طرفهای توافق استفاده کند. این روزنامه در ادامه گزارش خود میگوید، کل این درام پاییز سال جاری و چند هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا میتواند به نمایش درآید؛ یک جنگ بالقوه با ایران در بحبوحه کارزار و مبارزات انتخاباتی ترامپ.
🔹جدای از بررسی حقوقی امکان فعال سازی مکانیسم ماشه توسط آمریکا و حتی کشورهای اروپایی، آنچه اهمیت دارد این است که، در این سو در شرایطی که آمریکا تمامی تحریم را بازگردانده و تحریم های ثانویه نه تنها به قوت خود باقیست که تشدید هم شده و اروپا نیز در این مسیر راهبرد فشارحداکثری کاملا همسو و هماهنگ با آمریکا عمل می کند، فعال شدن مکانیسم ماشه علیه ایران تاثیرات مضاعف اقتصادی برای ایران نخواهد داشت. اکنون که ایران تحت بی سابقه ترین تحریم های ثانویه آمریکا قرار گرفته که حتی امکان واردات غذا و دارو را ندارد، با تحریم نفتی و سقوط قیمت نفت هم روبرو است، دیگر بازگشت تحریم های شورای امنیت و تمدید تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت تاثیر چندانی نخواهد داشت. وقتی به دلیل تحریم های ثانویه آمریکا امکان واردات غذا و دارو که از هر تحریمی در دنیا مستثنا هستند را نداریم، آیا در صورت منقضی شدن تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت، امکان خرید و واردات تسلیحات را از سایر کشورها خواهیم داشت؟
🔹در حالی که ایران در همین شرایط تحریمی به موفقیت های بی نظیری چون پرتاب ماهواره نظامی نور دست پیدا کرده است، نباید از ترس مرگ خودکشی کند و برای عدم تمدید تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت از چماق مکانیسم ماشه بترسد و تن به برجام های جدیدی بدهد. در حقیقت به دلیل عدم دقت و وادادگی تیم مذاکره کننده ایرانی و پذیرش مکانیسم ماشه در برجام امروز این مکانیسم تبدیل به اهرم باج گیری و فشار شده است تا طرف های مقابل با استفاده از این اهرم از ایران امتیاز بگیرند و او را وادار به عقب نشینی های مکرر کنند.
✍ #علیرضا_فقیهی_راد
✅ @haallaj
⭕️تحریم تسلیحاتی ایران با امضای ظریف!
🔹گویا ساختار معیوب و کاملا یکطرفه برجام قرار نیست دست از سر ما بردارد تا جائیکه این روزها آمریکا که رسما از برجام خارج شده و تمامی تحریم ها را بازگردانده و تحریم های جدیدی نیز وضع کرده است، با استفاده از خلاء های قطعنامه 2231 و برجام قصد دارد به گونه ای نگذارد تحریم های تسلیحات متعارف علیه ایران در اکتبر امسال لغو شد.
🔹ماجرای مربوط به می شود به بند ۵ ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که برجام به عنوان سند پیوست آن صادر شد، و براساس آن ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات متعارف از سایر کشورها منع شد. این بند از قطعنامه ۲۲۳۱ در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷مهر ۹۹) منقضی خواهد شد و از این تاریخ به بعد ممنوعیت فروش تسلیحات متعارف به ایران برداشته خواهد شد.
🔹یکی از انتقادات اساسی به توافق برجام که امروز خسارت محض بودن آن برهمگان عیان شده، علاوه بر مکانیسم ماشه اساسا این است که چرا تیم مذاکره کننده ایرانی در مقابل امتیازات فراوان و جبران ناپذیری که در برجام به طرف های مقابل داد، حداقل تحریم تسلیحات متعارف را نتوانست لغو کند و محدودیت پنج ساله را پذیرفت؟
🔹اما نکته بسیار قابل تامل و عجیب در پذیرش محدودیت 5 ساله تحریم های تسلیحاتی آن است که علی رغم اصرار نمایندگان کشورهای روسیه و چین جهت لغو تحریم های تسلیحاتی بلافاصله پس از امضای برجام، اما تیم مذاکره کننده ایرانی محدودیت 5 ساله تحریم تسلیحات متعارف را می پذیرد!
🔹ماجرای پذیرش تحریم تسلیحات متعارف به مدت 5 سال یکی از نقاط مبهم و البته سیاه در تاریخ مذاکرات دولت روحانی است. در هفته پایانی مذاکرات برجام از 16 تا 23 تیرماه 94 مذاکرات بسیار پیچیده و فشرده شد و رسانه ها گاهی خبر از بن بست در مذاکرات می دادند. خبرگزاری رویترز در 20 تیرماه در گزارشی نوشت : «طرفهای مذاکره بر سر موضوعاتی ازجمله تحریمهای تسلیحاتی سازمانملل متحد ضد ایران که غربیها خواهان باقیماندن آن هستند، اختلاف دارند.»
🔹تا اینکه در نهایت 23 تیرماه برجام به امضا رسید اما نماینده روسیه سرگئی لاوروف برای عکس یادگاری نمایندگان 1+5 و ایران حاضر نشد تا پیام خود را مخابره کند.
🔹چند روز بعد راز بن بست های منتهی به توافق برجام توسط سرگئی لاوروف در مصاحبه ای آشکار شد. نماینده روسیه در مذاکرات برجام 25 تیرماه 94 در مصاحبه ای گفت: «ما و چین میخواستیم تحریمهای تسلیحاتی لغو شود، اما بهرغم حمایت ما، خود تیم ایرانی موافقت کردند که تحریمها تا پنجسال ادامه یابد! درنهایت همکاران ایرانی ما که طبیعتا در این مورد تصمیمگیرنده اصلی بودند، موافقت کردند که در این مورد معامله کنند. طبیعتا ما و چین با توجه به اینکه ایران با آن موافق بود، از آن حمایت کردیم. در این دوره، تسلیحاتی که به ایران داده میشود باید تحت نظارت شورای امنیت سازمانملل باشد.»
🔹یکسال بعد سرگئی لاوروف معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکرهکننده ارشد روسیه در توافق هستهای ایران با 1+5، با تکرار و تایید اظهارات خود به رسانه های داخلی ایران می گوید: «این موضوعی پنهان نیست که روسیه طی مذاکرات هستهای حامی رفع تحریمهای تسلیحاتی ایران در زودترین موعد ممکن بود، ما حتی در مقاطعی پیشنهادهایی را تدوین کردیم که براساس آن تحریم تسلیحاتی یکماه پس از اجرای برجام رفع شود، اما نتیجه متفاوت بود.»
🔹وندی شرمن، مذاکرهکننده ارشد آمریکا در مذاکرات هستهای با ایران، نیز در دی ماه 95 در مصاحبهای با «راشا مترز» در دانشگاه هاروارد با تایید اظهارات لاوروف می گوید: «یکی از نقاط واگرایی و اختلاف ما و روسها که البته در اواخر مذاکرات روی میز گذاشته شد، قطعنامه سازمانملل درخصوص تحریم موشکی و تسلیحاتی بود. روسیه معتقد بود نباید هیچ محدودیتی روی موشک و تسلیحات باشد. آنها هیچ محدودیتی را روی موشکهای خودشان نمیخواستند و البته فکر میکردند چنین محدودیتی نباید بر ایرانیان هم اعمال شود. نهایتا بر سر این موضوع مصالحه کردیم.»
🔹پذیرش محدودیت و تحریم پنج ساله تسلیحات متعارف توسط تیم ایرانی آن هم علی رغم مخالفت نماینده های روسیه و چین در مذاکرات برجام، آنقدر عجیب و شگفت انگیز است که جای هیچگونه تحلیلی باقی نمی گذارد. حال این تحریم پنج ساله تسلیحاتی که با موافقت نمایندگان ایرانی در مذاکرات برجام به امضا رسیده است، بناست با استفاده مکانیسم ماشه که بصورت کاملا یکطرفه در اختیار طرف های برجام قرارگرفته لغو نشود و با فعال سازی مکانیسم ماشه آن را تمدید کنند! بی شک مذاکرات برجام و این خسارت محض باید در تاریخ به عنوان یکی از نقاط سیاه و عبرت آموز برای آیندگان ثبت گردد.
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
🔺متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید👇
https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2352591
✅ @haallaj
⭕️ ماجرای پرونده #هستهای ایران از ۱۸ اردیبهشت ۹۷ تا ۲۰ اردیبهشت ۹۹
🌀 #برجام؛ خروج #آمریکا؛ بیعملی اروپا؛ کاهش تعهدات ایران
🔸 صفر تا صد برجام اروپایی را در این گزارش تفصیلی بخوانید👇
https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2352796/
✅ @haallaj
⭕️ تبادل زندانیان؛ پلی برای مذاکره؟
🔹چندی پیش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شد که واشنگتن و تهران در حال انجام اقداماتی برای تبادل یک کهنه سرباز نیروی دریایی آمریکا با یک پزشک ایرانی-آمریکایی هستند. این روزنامه آمریکایی ادعا کرد که این اقدامات برای تبادل مایکل وایت ۴۸ ساله و یک پزشک ایرانی-آمریکایی با هویت نامشخص در جریان است.
🔹دیروز علی ربیعی سخنگوی دولت در اظهاراتی پیرامون تبادل احتمالی زندانیان گفت: « به نظر می آید آمریکا نسبت به گذشته آمادگی بیشتری برای خاتمه دادن به این وضعیت دارد. دولت آمریکا از آمادگی ما مطلع شده و نیازی به قرار دادن میانجی نیست با این حال در صورت موافقت طرف آمریکایی، دفتر حفاظت از منافع ایران نقطه نظرات ما را به واشنگتن اعلام خواهد کرد.»
🔹هرچند تبادل زندانی میان کشورها، حتی آن کشورهایی که روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده اند در شرایط برابر امری طبیعی و مسبوق به سابقه نیز می باشد، اما آنچه تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا را دچار سئوال و ابهام می کند، انگیزه ها و زمینه هایی است که می خواهند از فرصت تبادل زندانی میان دو طرف به عنوان پلی برای برقراری روابط استفاده کنند. دبپلماسی خاموش در پوشش تبادل زندانی یکی از مهمل های اولیه برای آب شدن یخ رابطه و مذاکره میان دو طرف است.
🔹این مساله زمانی جدی تر می شود که بعضی از اظهارات و البته تحرکات قبلی را موشکافی کنیم. در همین راستا و برای نمونه گروه بین المللی بحران به عنوان یکی از بازوهای موثر در وزارت خارجه آمریکا و سازمان سیا، در گزارش خود به نام«On Thin Ice: The Iran Nuclear Deal at Three » به دولت آمریکا توصیه هایی می کند و می نویسد: «بهترین گزینه برای ایالات متحده این است که پیشنهاد مذاکرات محرمانه و خصوصی به ایران بدهد که تمرکز آن بر رهایی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران _ولی نه محدود به این مسئله_ باشد.»
🔹از طرفی پس از آزادی نزار زاکا جاسوس دو تابعیتی آمریکایی-لبنانی که در نتیجه یک تبادل زندانی آزاد شد، طی بیانیه ای اعلام کرد: « آزادی من بخشی از معامله ایران با آمریکا بود.»
🔹گروه بین المللی بحران هم در گزارش خود می نویسد: «در شرایط کنونی، ایران احتمالا مذاکرات علنی را تسلیم شدن غیرقابل قبول در برابر زورگویی آمریکا تلقی خواهد کرد؛ همچنان که در دولت اوباما اتفاق افتاد، دیپلماسی در سکوت (همراه با کاهش جنگ لفظی) بخت بیشتری برای موفقیت در ابتدای کار دارد.»
🔹پس از آزادی نزار زاکا، شاهد آزادی ژیو وانگ جاسوس دوتابعیتی آمریکا بودیم و مساله قابل تامل در آن اینکه بعد از آزادی وانگ ترامپ در توئیتی از ایران تشکر می کند و می نویسد: «از ایران بابت یک مذاکره بسیار منصفانه متشکرم. دیدید، میتوانیم با هم معامله کنیم!»
🔹نباید فراموش کنیم که آزادی شین بائر و جاش فتال دو کوهنورد جاسوسی آمریکا در 30 شهریور 90 با وساطت عمان خود مقدمه ای شد بر مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در مسقط آن هم به فاصله کوتاهی از این تبادل زندانیان.
🔹بنابراین با اینکه روند تبادل زندانیان و تلاش برای نجات ایرانی های بیگناه دربند آمریکا می تواند روندی طبیعی قلمداد شود، اما این پالس های معنادار توسط دو طرف هر مخاطبی را دچار شک و تردید می کند که تبادل زندانیان صرفا بهانه ای است برای بازشدن روابط و مذاکره میان ایران و آمریکا. هرچند اکنون شرایط دو کشور به گونه ای است که احتمال مذاکره اندک است، اما با نزدیک شدن انتخابات 2020 آمریکا، ترامپ کماکان علاقه دارد ضمن استمرار و افزایش راهبرد فشارحداکثری بتواند در این میان به بهانه ای هم شده عکس یادگاری بگیرد تا به عنوان برگ برنده ای در انتخابات رو کند.
🔺حال باید منتظر نشست و دید آیا این تبادل زندانی میان ایران و آمریکا منجر به مذاکرات پنهانی و زمینه گسترش مذاکرات به بقیه حوزه را فراهم خواهد کرد یا خیر؟
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
متن کامل در لینک زیر👇
https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2353394/
✅ @haallaj
⭕️کنوانسیون دفن پسماندهای هسته ای؛ گامی دیگر جهت هضم در نظام بین الملل!
🔹«کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا» در 5 سپتامبر 1997 در کنفرانسی که در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی تشکیل شده بود به تصویب رسید و 29 سپتامبر همان سال در چهل و چهارمین کنفرانس عمومی آژانس برای امضا کشورها مفتوح گردید.
🔹این کنوانسیون با هدف بالا بردن ایمنی سوختهای مصرف شده و مواد پسماند پرتوزا در کشورها میباشد. این در حالی است که سوخت مصرف شده و مواد پرتوزای تولید شده در برنامههای نظامی و دفاعی کشورها از شمول این کنوانسیون مستثنی شده است. این کنوانسیون شامل ۴۴ ماده در قالب 7 فصل و 3 سند ضمیمه مربوط به قواعد اجرایی و مالی، فرایند بررسی گزارش ملی و راهنمای شکلی و ساختار گزارش ملی است. کشورهای عضو در اجلاسهای بازنگری اجرای مفاد کنوانسیون که به فاصله حداکثر هر سه سال یکبار تشکیل می گردد، گزارشات ملی خود را از روند اجرای تعهدات این کنوانسیون در کشور خود ارائه مینمایند که مورد سئوال و جواب کشورهای دیگر عضو قرار می گیرند.
🔺کنوانسیون ایمنی سوخت و پسماند مغایر با قانون اساسی!
🔹«کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا» با پیشنهاد سازمان انرژی اتمی پس از تصویب در هیئت وزیران در قالب لایحه ای در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که نهایتا علی رغم دو بار ایراد شورای نگهبان به دلیل مغایرت با بند 5 اصل 3 قانون اساسی چند روز پیش در سکوت خبری توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و جهت تصمیم نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.
🔺خطر درز اطلاعات
🔹آنچه در این کنوانسیون درخور اهمیت است مساله اشتراک گذاری اطلاعات و در اختیار گذاشتن داده های مربوطه به آژانس و کشورهای متعاهد دیگر می باشد. براساس ماده 6 و 13 کشورهای عضو باید داده های کلی تاسیسات را به محض درخواست کشورهای متعاهد مجاور در اختیار آنها قرار بدهند و همچنین براساس ماده 32 این کنوانسیون هر کشور متعاهد باید در گزارش های ملی اطلاعاتی شامل: فهرست تاسیسات مدیریت سوخت مصرف شده، مکان، هدف اصلی و ویژگی های اساسی آنها ، موجودی سوخت مصرف شده و پسماند پرتوزا، در حال نگهداری در انبار یا دفن شده و حتی اطلاعاتی در خصوص جِرم و کل فعالیت آن و ... به آژانس و تمامی طرف های متعاهد ارائه نماید.
🔹لذا باتوجه به سابقه سیاه آژانس در استفاده سیاسی و ابزاری از اطلاعات هسته ای ایران و همچنین دراختیار قرار گرفتن این اطلاعات در دست دشمنان جمهوری اسلامی چون آمریکا و رژیم صهیونیستی این حجم از تعهدات در به اشتراک گذاری اطلاعات حساس هسته ای با پیوستن به این کنوانسیون چون هدیه ای به کشورهای متخاصم جمهوری اسلامی جهت فضاسازی های سیاسی علیه برنامه صلح آمیزهسته ای می باشد. همچنین در کنفرانس های بازنگری این کنوانسیون گزارش های ملی که باید توسط ایران ارائه شود، خود می تواند زمینه ساز طرح بحث ها و فضاسازی های جدید ایران شود.
🔺کنوانسیون دفن پسماند هسته ای در جهت منافع دارندگان سلاح هسته ای
🔹از طرفی براساس بند 3 این کنوانسیون سوخت مصرف شده و مواد پرتوزای تولید شده در برنامههای نظامی و دفاعی کشورها از شمول این کنوانسیون مستثنی شده است، یعنی در عمل این کنوانسیون برای نظارت و کنترل کشورهای در حال رشد هسته ای است و نه تضمین ایمنی سوخت مصرف شده و پسماندهای پرتوزا. چرا که این کنوانسیون کشورهای دارنده سلاح هسته ای را اساسا شامل نمی شود و بصورت کاملا تبعیض آمیز در جهت منافع دارندگان سلاح های هسته ای است. امری که برخلاف ظاهر فنی آن ، نشانگر سیاسی بودن و ابزار قدرت بودن این کنوانسیون می باشد.
🔹نهایتا اینکه ایران براساس ماده 11 ذیل بند ب برجام متعهد شده است که تمامی سوخت های مصرف شده کلیه رآکتورهای هسته ای را به خارج از کشور منتقل کند که این تعهد برجامی با پذیرش این کنوانسیون در تناقض است و همچنین تصویب این کنوانسیون را نیز در عمل بی فایده کرده است
🔹بنابراین باتوجه به مفاد استعماری و یکجانبه این کنوانسیون و همچنین خطر جدی درز اطلاعات و فضاسازی علیه جمهوری اسلامی برای فشار و تحریم بیشتر و همچنین سابقه سیاه آژانس بین المللی انرژی اتمی در برخوردهای سیاسی در سال های گذشته و نهایتا تضاد جدی تعهدات برجامی ایران با مفاد این کنوانسیون و همچنین نقض اصول صریح قانون اساسی، ضروری است با تشریح و تبیین اهداف این کنوانسیون اعضای مجمع تشخیص با دقت نظر کارشناسی و با قاطعیت این مصوبه را رد کنند و زمینه نفوذ بیگانگان و هضم جمهوری اسلامی ایران در نظام بین الملل را مسدود کنند
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
متن کامل در لینک زیر👇
https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2353493/
✅ @haallaj
6.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
9.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ منتظران ایرانی جو بایدن!
🔹جشن رسانههای اصلاحطلب برای دموکرات ها، قبل از انتخابات
🔹پاسخ کاندیدهای دموکرات به سوال برجامی
🔹نظر #دکتر_نقیبزاده به انتخابات آمریکا
🔹ترامپ فقط تحریمهای اوباما را بازگرداند
🔹نظر #جان_کری نسبت به عملکرد ترامپ در برجام
🔹 درس برجام
دو سال پس از خروج آمریکا
🔴 @basij_lp
✅ @haallaj
6.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️فروپاشی تحریم
🔺باشگاه تحریمیها؛ باطل السحر تحریمها
🔹پس از افزایش هزینه های اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی جنگ و تهاجم نظامی علیه کشورهایی که تن به سلطه آمریکا نداده اند، در یک دهه اخیر راهبرد تحریم و محاصره اقتصادی به کانون فشارهای آمریکا علیه کشورهای مختلف تبدیل شده است. تا در پی فروپاشی اقتصادی، زمینه های اجتماعی و سیاسی تغییر رژیم را در داخل کشورها رقم بزند.
🔹تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران و ونزوئلا دقیقا با همین هدف طراحی و پیگیری می شوند. که امروز به نقطه اوج خود رسیده اند، ونزوئلا که روزی صادرکننده فرآورده های نفتی بود، اکنون با تحریم های آمریکا و خروج شرکت های نفتی خارجی از این کشور در صنعت پالایش خود دچار مشکل شده و و با کمبود بنزین مواجه شده است. از آن طرف صنعت نفت ایران هم بطور کامل تحت تحریم های آمریکا قرار گرفته و طی سال های گذشته ایران نفت و فرآورده های نفتی خود را با پرچم دیگر کشورها بطور مخفیانه به بعضی از کشورها به فروش می رساند.
🔹اما امروز با یک اتفاق و نقطه عطف مواجه ایم، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته 5 نفتکش خود را با پرچم برافراشته از این سوی دنیا به دریای کارائیب و حیات خلوت سنتی آمریکا به کشور ونزوئلا برساند و رسما تحریم ها و اساسا هژمونی آمریکا را تحقیر کند.
🔹جدای از بررسی ابعاد این اقدام در به چالش کشیدن نظم حاکم بر نظام بین الملل و تغییر موازنه های قدرت، این حرکت می تواند شروعی بر ایجاد باشگاه تحریمی ها در مقابل تحریم کننده ها باشد. ایجاد باشگاه تحریمی ها که متشکل از کشورهای تحریم شده توسط آمریکا است می تواند به خنثی سازی تحریم ها علیه ایران و کشورهای مقاوم در برابر نظام سلطه بینجامد و شاهد شکل گیری یک بلوک اقتصادی سیاسی جدید در نظام جهانی باشیم.
🔹ایجاد باشگاه تحریمی ها عملا کشورهای تحریم کننده را وارد یک بازی باخت-باخت می کند، چرا که با تحریم بیشتر کشورها، منجر به بزرگتر و قدرتمندتر شدن بلوک تحریمی ها خواهند شد و و در صورت عدم تحریم نیز این ابزار فشار کنار گذاشته خواهد شد.
🔹بیش از ۲۵ کشور و جمعیتی بالغ بر ۳ میلیارد نفر تحت تحریم های ظالمانه آمریکا هستند، که ایران می تواند به عنوان محور این کشورها و ایجاد یک اجتماع بین المللی به تحریم متقابل آمریکا و محصولات آمریکایی توسط این بازار گسترده ۳ میلیاردی اقدام کند. این بلوک اقتصادی سیاسی می تواند به عنوان یک قطب جدید در نظام بین الملل در برابر سیاست های زورگویانه آمریکا بایستد و کشورها با تعاملات اقتصادی درون این باشگاه تحریمی ها، مسائل و مشکلات اقتصادی خود ناشی از تحریم ها را نیز حل و فصل کنند.
🔹با ورود اولین نفتکش ایران به ونزوئلا و تهاتر بنزین در برابر طلا، رسما شاهد فروپاشی تحریم های آمریکا هستیم و این حرکت می تواند سرآغاز یک روند جدید در دیپلماسی اقتصادی کشور باشد. روندی که از خام فروشی و نفت در برابر غذا جلوگیری می کند، نیازهای اقتصادی کشور را بدون چانه زنی سیاسی و دادن امتیازهای مختلف به چشم آبی های غربی تامین می کند، و نهایتا در حوزه سیاسی منجر به شکل گیری یک بلوک جدید قدرت در برابر آمریکا خواهد شد.
🔹به راستی اگر طی این 7 سال گذشته بجای مذاکرات پوچ و بی سرانجام با کشورهای اروپایی که پس از دادن امتیازهای مختلف و تشدید تحریم ها، خروجی آن سازوکار موسوم به اینستکس شد که حتی از نفت در برابر غذا نیز حقیرانه تر بود، به کشورهای همسایه، کشورهای آمریکای لاتین و حوزه آفریقا توجه کرده بودیم، نه تنها نگرانی از تحریم نداشتیم بلکه تحریم ها تبدیل به فرصتی می شدند تا شاهد یک بلوک قدرت مقاومت در برابر نظام سلطه باشیم.
🔹امیدواریم نمایندگان مجلس با تصویب قوانینی ریل گذاری دپیلماسی اقتصادی و سیاسی کشور را از نگاه به غرب و راهبرد صبر و انتظار به نگاه به شرق و مقاومت فعال تغییر جهت دهند تا مردم عزیز ایران دستاوردهای راهبرد مقاومت فعال را چون گذشته احساس کنند.
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
✅ @haallaj
⭕️ واقفیه نباشیم
🔺پس از رحلت امام خمینی(ره)، با اجماع بی نظیر اعضای مجلس خبرگان که موید توصیه های مکرر امام(ره) مبنی بر صلاحیت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) برای رهبری بود و همچنین تایید بی سابقه ایشان توسط علما و فقهای بزرگ شیعه شاهد انتخاب شدن ایشان به جایگاه ولایت فقیه و رهبری انقلاب اسلامی هستیم. اما پس از گذشت زمان جریاناتی هرچند در اقلیت محض در کشور پدیدار شدند و کماکان تداوم دارند که با ادعای طرفداری از خط امام، راه و مسیر انقلاب اسلامی را متوقف در سال 68 و رحلت امام عظیم الشان می دانند.
🔺این جریان که خود دچار گرفتاری در مطامع دنیوی و اشرافیت یا استحاله فکری شده اند، با ترسیم یک امام خیالی در ادامه مسیر حرکت انقلاب اسلامی دچار نوعی توقف و ایستایی شدند. مدعیانی که به واسطه انتساب به بیت امام یا انتصاب در برهه ای از زمان به امام راحل انقلاب را مُلک شخصی خود دانسته و به دلایلی از جمله محروم شدن از مواهب قدرت و ثروت در کشور، در تداوم مسیر انقلاب به رهبری امام خامنه ای دچار انحراف شده و با ادعای خط امامی بودن همه چیز را متوقف در سال 68 و حضور امام خمینی(ره) می دانند و هیچگاه تبعیت عملی از امام حی و حاضر نداشته و ندارند.
🔺از طرفی عده ای نیز در این میانه در اثر شبهات ذهنی و فکری نیز همانند جریان فوق در امام(ره) متوقف مانده اند. آنهایی که در بستر فقدان مبانی فکری جامع با ترسیم یک امام کاریکاتوری و ناقص، در فهم مسائل دچار شبهه و انحراف عقیدتی شدند و در تداوم ولایت مطلقه فقیه به خطا رفتند و مدام به ارجاعات غلط و ناقص به گذشته از درک و تبعیت از امام خامنه ای محروم شدند.
🔺این جریان بیشترین شباهت با جریان تاریخی در دوره امام موسی کاظم (ع) موسوم به واقفیه را دارد. واقفیه گروهی از شیعیان بودند که بر امامت امام کاظم(ع) توقف کردند و از اعتراف به امام رضا(ع) سرباز زدند. تاریخ علت توقف این گروه در امامت امام کاظم(ع) را دو مساله اساسی بیان می کند: اولا فریفته شدن به اموال و ثروت ها و اشرافی گری بود. دوما شبهه های اعتقادی که در اثر القاء اندیشه های جدید و گاه به سبب برداشت های نادرست از مبانی عقیدتی پدید می آمدند. این دو مساله یعنی دنیا طلبی و انحراف فکری اساسی ترین علل شکل گیری و زمینه سازی در ایجاد و حرکت فرقه انحرافی واقفیه بود.
🔺امروز نیز جریان واقفیه در انقلاب اسلامی پدیدار شده، عده ای بخاطر به خطر افتادن ثروت و قدرت خود و عده ای نیز به دلیل تفسیر و برداشت های اشتباه از مبانی خط امام که ناشی از فقدان جامع نگری و التقاط فکری است، در حال بازتولید واقفیه در درون جریان انقلاب اسلامی هستند.
🔺همانطور که در زمان امام رضا(ع) واقفیه جریان شیعی را دچار شک و تردید و تفرقه کرد و امام رضا(ع) نیز با این جریان با شدت و قدرت در سطوح مختلف از پاسخ به شبهات، بیان ماهیت واقفیان، تحریم اجتماعی و اقتصادی و حتی لعن و نفرین برخورد کردند، امروز نیز می طلبد پیروان واقعی مکتب امام، نگذارند بیش از این واقفیه درون انقلاب عرض اندام کند و جریان وفادار به امامین انقلاب اسلامی را دچار تفرقه و شبهه کند.
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
✅ @haallaj
⭕️مذاکره با آمریکا در پوشش تبادل زندانیان!
🔹در آخرین تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، سرباز قدیمی نیروی دریایی آمریکا، «مایکل وایت»با یک ایرانی زندانی در آمریکا مبادله شد
🔺پالس های آشکار دو طرف برای مذاکره!
🔹پس از این تبادل،ترامپ که راهبرد فشارحداکثری را علیه ایران اتخاذ کرده در توئیتی از ایران تشکر می کند و تمایل خود را برای توافق با ایران اعلام میکند
ترامپ که این روزها گرفتار بحران داخلی است، گویا از این تبادل زندانیان خیلی خوشحال شده و مجددا در توئیتی از ایران تشکر می کند و رسما اعلام آمادگی برای مذاکره و توافقی جدید را بیان میکند
🔹درمقابل هم محمد جواد ظریف در توئیتی بدون اینکه مذاکره و توافق جدد با آمریکا را رد کند،اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران و راهبرد فشارحداکثری آنها که خروج از برجام نیز قسمتی از این راهبرد بود را به چندمشاور ترامپ تقلیل میدهد و گویا فراموش کرده است خروج آمریکا از برجام و حتی دستور به شهادت رساندن حاج قاسم هم با دستور مستقیم ترامپ بود. و از طرفی باب مذاکره و توافق جدید را اساسا رد و نفی نمی کند تا منتظر باشد که در آینده چه اتفاقاتی رخ میدهد
🔺مذاکره پشت درب های بسته!
🔹تمام ماجرا به همینجا ختم نمی شود، و پشت پرده این تبادل نه از جانب مقامات ایرانی بلکه از طرف آمریکایی ها منتشر می شود. بیل ریچاردسون که بین سالهای 2003 تا 2011فرماندار ایالت نیومکزیکو بوده در بیانیه ای مدعی میشود برای آزادی مایکل وایت با ظریف و مجید تخت روانچی دیدار و مذاکره کرده است
🔹پس از انتشار خبر مذاکره محرمانه ظریف با ریچاردسون آمریکایی،سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این ملاقات را تایید کرد و آن را مربوط به چند ماه پیش دانست
🔹گویا تبادل زندانیان تبدیل به بستری برای بازشدن باب مذاکرات و تعاملات مخفیانه و بعدا علنی دو کشور شده است. و احتمالا اگر بیل ریچاردسون این حامی و سخنران میتینگ های گروهک منافقین، خبر مذاکرات و ملاقات با ظریف را منتشر نمیکرد، از سوی مقامات ایرانی این خبر بایکوت میماند! به راستی براساس کدام مجوز مقام ارشد وزارت خارجه ایران با یکی از مقامات سطح پایین آمریکایی حامی منافقین مذاکره می کند؟ مگر بنا نبود در هیچ سطحی مذاکره ای با آمریکای جنایتکار که دستش به خون حاج قاسم آلوده است انجام نپذیرد؟
🔹از طرفی اگر بنا به مذاکره بوده است چرا شأن دولت جمهوری اسلامی رعایت نشده است و مقام ارشد وزارت خارجه ایران با یک فرماندار سابق آمریکایی مذاکره کرده است؟ براساس کدام قواعد و آداب دیپلماتیک و حقوقی وزیرخارجه یک کشور با چنین فردی در سطح پایین در آمریکا باید مذاکره کند؟ برای انجام این تبادل حتما باید شخص وزیر خارجه با یک فرماندار سابق ملاقات می کرد؟ امکانش نبود یک فرماندار سابق یا دیپلمات سطح پایین را برای ملاقات و انجام مذاکره برای این تبادل را میفرستادیم؟
🔺افسر ارتش اسرائیل در کنار ظریف!
🔹اما آنچه ماجرا را فاجعه بارتر می کند تصویری است که از دیدار ظریف با ریچاردسون منتشر شده است. در این عکس علاوه بر ریچاردسون،میکی برگمن(افسر بلندپایه سابق ارتش رژیم صهیونیستی) نیز حاضر است.اوعلاوه بر خدمت نظامی در گروه نیروهای ویژه ارتش اسرائیل در دانشگاه جرج تاون وظیفه تدریس و آموزش دیپلمات های امریکایی را برعهده دارد. برگمن متخصص دیپلماسی به اصطلاح محرمانه است و وظیفه آزادی اتباع مهم امریکایی (جاسوس)در سایر نقاط جهان را برعهده دارد که از جمله این اقدامات میتوان به مذاکره مخفیانه با کره شمالی و آزادی چند جاسوس امریکایی توسط وی اشاره کرد.برگمن در حال حاضر پس از کره شمالی، مسئولیت مذاکره و رهایی مهرههای مهم و جاسوسان امریکا در خاورمیانه را برعهده دارد
🔹وزارت خارجه و شخص جناب ظریف با آن همه تشکیلات و ادعا بعید است که برگمن صهیونیست را نشناخته باشند، بابت این رسوایی بزرگ چه پاسخی دارند؟حضور در کنار افسر ارتش اسرائیل این جانیان کودک کش چه توجیه و معنایی دارد؟ آیا دستگاه های امنیتی و نظارتی چون مجلس شورای اسلامی نسبت به این تحرکات و اقدامات بیدار و حساس هستند؟
🔹نهایتا باتوجه به سابقه روند تبادل زندانیان از ماجرای آزادی شین بائر و جاش فتال در سال 90، تا آزادی نزار زاکا و ژیو وانگ و اکنون روند و حواشی مهمتر از متن تبادل مایکل وایت حاکی از آن است که تبادل زندانیان صرفا بهانه ای برای مذاکرات محرمانه و آب شدن یخ روابط میان دو طرف و گسترش حوزه های مذاکراتی به بقیه موضوعات میباشد
🔹امروز که ترامپ گرفتار چالشهای اساسی درون آمریکاست و از طرفی در پرونده های مهمه سیاست خارجی آمریکا نیز با شکست مواجه شده، به دنبال برگ برنده ای در انتخابات 2020 است.آیا «ناجیان ایرانی» ترامپ این برگ برنده را به او هدیه خواهند داد؟
✍ #علیرضا_فقیهی_راد
🔺متن کامل را در لینک زیر بخوانید
https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2355085/
✅ @haallaj
⭕️آژانس؛ بازیگر فشارحداکثری آمریکا
🔺چکیده
🔹این روزها کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران به نقاط حساس و اوج خود رسیده است، آمریکا که با اقدامات گذشته خود نتوانسته ایران را مهار و مجبور به تغییر رفتار کند دست به هراقدامی می زند تا بلکه تا نوامبر یعنی انتخابات 2020 آمریکا ایران به پای میزمذاکره بکشاند و ترامپ از آن به عنوان برگ برنده ای استفاده کند
🔹درکنار ابزارهای دیگر، آمریکا همانند گذشته از آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان اهرم فشاری جهت خطرناک جلوه دادن چهره ایران برای امنیت جهانی استفاده میکند.ماجرا از آنجا آغاز شد که آمریکا برای خروج از برجام نیازمند مشروعیت سازی به اقدام خود بود، در همین راستا چندماه قبل از خروج از برجام، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل به دیدار یوکیو آمانو مدیرکل فقید آژانس رفت تا او را متقاعد کند در گزارش خود در خصوص برجام، عدم پایبندی ایران به مفادی از برجام(همچون ممانعت ایران در خصوص بازرسی از اماکن نظامی) را تایید کند
🔹اما تمامی گزارشهای آژانس موید همکاری کامل و پایبندی دقیق ایران به برجام بود و پس از دیدار نیکی هیلی نیز آمانو در مصاحبه ای حاضر نشد مطابق خواسته های آمریکا، عدم پایبندی ایران به برجام را تایید کند
🔹پس از گزارشهای متعدد آژانس در پایبندی ایران به برجام، نیکی هیلی رسما به مقامات آمریکا توصیه کرد باید برای حضور فرد دیگری در جایگاه مدیرکلی آژانس تلاش کنند. نهایتا به دلیل زمانبر بودن روند تغییر دبیرکل آژانس، آمریکا در 18اردیبهشت97 بطور یکجانبه از برجام خارج شد. هرچند در 10اردیبهشت، نتانیاهو در یک شوی مضحک تلویزیونی مدعی شد اسناد محرمانه هسته ای از منطقه شورآباد تهران را به سرقت برده و برنامه هسته ای ایران دارای ابعاد ابهام آمیز نظامی است. ترامپ هم که دست خود را از گزارش های آژانس خالی دید با استناد به ادعاهای نتانیاهو تلاش کرد خروج غیرقانونی خود از برجام را مشروع جلوه دهد
🔹در این مدت گزارشهای آژانس همگی موید پایبندی ایران به برجام بود و حتی پس از دومین شوی تبلیغاتی نتانیاهو درسازمان ملل و ادعاهایی راجع تورقوزآباد و فعالیت های مخفی هسته ای ایران، آمانو بر استقلال آژانس و رویکرد کارشناسانه بازرسان تاکید کرده بود
🔹آمانو برای سومین بار در سال 2017به ریاست آژانس انتخاب شده بود، لذا سناریو حذف فیزیکی آمانو در دستور کار موساد قرار گرفت، و او که تا قبل از این هیچگونه علامتی از بیماری نداشت، ناگهان اعلام شد در اثر بیماری ناشناخته ای فوت کرده و پس از وی، رافائل گروسی که مورد حمایت آمریکا و اسرائیل بود به دبیرکلی آژانس انتخاب شد تا پرونده هسته ای ایران مجدد دستخوش فشارهای بیرونی و اغراض سیاسی شود
🔹آژانس که در 15گزارش مکررا پایبندی ایران به برجام را تایید کرده بود، و شوی نتانیاهو در سازمان ملل را سیاسی دانسته بود، ناگهان پس از تغییر دبیرکل آژانس تغییر رویکرد داد و در اولین گزارش فصلی خود به شورای حکام اعلام کرد آژانس در مکانی که توسط ایران به این سازمان اعلام نشده بود ذرات اورانیوم طبیعی ساخت بشر شناسایی کرده است. این گزارش که ادعا می شد محرمانه است به سرعت در اختیار رسانه ها قرار گرفت
🔹نهایتا آژانس در آخرین گزارش خود در 16 خردادماه امسال، «نگرانیهای جدی» از ادامه عدم اجازه ایران برای دسترسی به دو محلی ابراز داشته که احتمالا مواد هستهای و فعالیتهای هستهای اعلام نشده داشتهاند
🔹اکنون پس از انجام بی سابقه ترین بازرسی های دنیا از ایران و انجام تعهدات داوطلبانه فراتر از پروتکل الحاقی، و تاییدهای مکرر آژانس از وضعیت صلح آمیز صنعت هسته ای ایران، آژانس با فشارهای آمریکا، بناست پرونده ایران را آن هم با استناد به جعلیات مخدوش حاصل از جاسوسی رژیم صهیونیستی در شورای حکام بررسی کند
🔹آمریکا در نشست آتی شورای حکام به دنبال صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی و ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت است
🔹نهایتا باتوجه به سابقه سیاسی کاری آژانس و روند توقعات نابجا و بی پایان که بالاخره با دادن امتیازهای متعدد و دسترسی های بی سابقه در برجام تمام شده بود، امروز با ایفای نقش فعال رافائل گروسی دبیر کل آژانس و فشارهای آمریکا و اسرائیل مجددا همان مدل مواجه غیرکارشناسی با اغراض سیاسی آغاز شده است. ایران نباید در برابر زیاده خواهی های بی مبنا آژانس عقب نشینی کند.
🔹از طرفی براساس اساسنامه آژانس، موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی، ادعاهای آژانس که برمبنای کاغذپاره های جعلی موساد شکل گرفته، کاملا غیرحقوقی و غیرکارشناسی است و برای ایران هیچگونه تعهدی ایجاد نخواهد کرد. ایران نباید وارد بازی سیاسی آژانس، که قسمتی از پازل راهبرد فشارحداکثری آمریکا علیه ایران است،بشود
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
🔺متن کامل یادداشت👇
https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2355508/
✅ @haallaj