eitaa logo
علیرضا فقیهی راد
211 دنبال‌کننده
75 عکس
12 ویدیو
6 فایل
دغدغه نوشت های علیرضا فقیهی راد
مشاهده در ایتا
دانلود
علیرضا فقیهی راد
⭕️راز تغییر رفتار ترامپ از التماس برای مذاکره تا «نه، مرسی!» (قسمت اول) 🔹ترامپ پس از خروج از برجام ر
⭕️راز تغییر رفتار ترامپ از التماس برای مذاکره تا «نه، مرسی!» (قسمت دوم) 🔺مقاومت فعال؛ التماس ترامپ برای مذاکره 🔹در قسمت نخست اشاره شد که چگونه عوامل اجتماعی ایران موجب تغییر رفتار آمریکا شد و پس از حوادثی همانند سال ۸۸ و اغتشاش‌های دی‌ماه ۹۶ فشار حداکثری آمریکا افزایش پیدا کرد. اما طی یک سال اخیر پس از تغییر راهبرد ایران از صبر و انتظار به راهبرد اقدام متقابل در کاهش تعهدات برجامی و همچنین ایجاد بازدارندگی دفاعی مانند سرنگون کردن پهپاد آمریکایی و توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز و همچنین بازگشت ثبات نسبی به اقتصاد کشور و کنترل تلاطمات اقتصادی، آمریکا وارد سیاست اقتضایی و انفعالی شد. 🔹ترامپ که تصور می‌کرد در مدت‌زمان کوتاهی با فشار حداکثری ایران دچار فروپاشی خواهد شد، اما پس از مقاومت فعال ایران، در چرخشی آشکار از مذاکره بدون پیش‌شرط و حذف شروط دوازده گانه ادعایی پمپئو سخن گفت. از طرف دیگر تمامی کانال‌های ارتباطی خود را برای مذاکره با ایران فعال کرد و رسماً نخست‌وزیر ژاپن را به ایران فرستاد تا پیام آمادگی برای مذاکره را به ایران برساند و حتی شماره تلفن به سوئیس داد و گفت منتظر است تا مقامات ایرانی با او تماس بگیرند! 🔺اغتشاش‌های آبان ۹۸ و ضعف داخلی؛ شهادت حاج قاسم 🔹در این شرایط که راهبرد مقاومت فعال ایران جواب داده بود، ناگهان با یک تصمیم نسنجیده در ۲۴ آبان ماه ۹۸ بدون تبیین و توجیه افکار عمومی با افزایش قیمت بنزین در کشور مواجه شدیم. اغتشاش‌های بنزینی موجب عمیق شدن شکاف اجتماعی و نارضایتی در کشور شد. اتفاقاتی که با ورود و حمایت مستقیم آمریکا از اغتشاشگران به اوج خود رسید. 🔹برآورد آمریکایی‌ها این بود که ایران درگیر چالش‌های داخلی و تبعات بعدی اغتشاش‌های‌ آبان ماه است و از طرفی به‌واسطه اغتشاش‌ها در عراق و لبنان قدرت و نفوذ ایران در منطقه کاسته شده و بهترین فرصت است تا در کنار تحریم‌ها و ناآرامی‌های داخلی با ضربه‌ای اساسی ایران را مجبور به تغییر رفتار کند؛ بنابراین در این شرایط که پیام ضعف از ایران مخابره می‌شد، آمریکا با بالا بردن سطح درگیری جرئت اقدام تروریستی علیه حاج قاسم را پیدا کرد و ایشان را به شهادت رساند و پس‌ازآن نیز تهدید به بمباران مراکز فرهنگی و ترور مقامات ارشد نظام کرد. 🔹آمریکایی‌ها تصور داشتند پس از ترور حاج قاسم مردم ایران ابراز خوشحالی کنند تا زمینه گرفتن امتیازات بیشتر از ایران شود و رسماً بازوهای منطقه‌ای ایران را قطع کنند؛ اما برخلاف تمامی برآوردهایشان با حماسه بی‌نظیر مردمی در مراسم تشییع پیکر مطهرشهدا و رقم زدن بی‌سابقه‌ترین راهپیمایی‌ها آن‌هم با محوریت شعار «انتقام سخت» از آمریکا روبه‌ رو شدند و برعکس تصورشان انسجام داخلی به‌شدت افزایش یافت و مَکر دشمنان به خودشان بازگشت. 🔹سپاه نیز به این موج عظیم مطالبه مردمی برای انتقام سخت پاسخ داد و در اولین ضربه، با حمله موشکی به پایگاه عین الاسد هیمنه ظاهری آمریکا فروپاشید و آمریکا مجبور به عقب‌نشینی شد و از تنش‌زدایی دَم زد. 🔺شکاف اجتماعی و انفعال دولت؛ «نه مرسی» ترامپ 🔹در این زمان اما کشور با سقوط هواپیمای اوکراینی مواجه شد، هرچند فرماندهان سپاه شجاعانه عذرخواهی کردند و مردم ایران عزادار، اما دشمن که از حماسه مردمی در تشییع پیکرحاج قاسم به خشم آمده بود، این مسئله را بهانه خوبی یافت و تمامی عوامل خود حتی سفیرخبیث انگلیس در تهران را روانه میدان کرد تا به نام عزاداری تجمع‌های ساختارشکنانه برپاکنند و باردیگر کشور را درگیر آشوب کند و از موج حماسه مردمی ضدآمریکایی در تشییع حاج قاسم بکاهد و زمینه طرح مسائل حقوق بشری و فشار علیه ایران را فراهم کند؛ تجمعاتی که این بار عریان‌تر از همیشه با فراخوان‌ها و پیام‌های ترامپ و نتانیاهو همراه بود. 🔹در نهایت هرچند ضدانقلاب نتوانست چون فتنه‌های گذشته تخریب و ناامنی گسترده ایجاد کند، اما با یک عملیات سنگین رسانه‌ای، افکار عمومی را دچار چالش و گسل‌های اجتماعی را در میان مردم فعال کرد تا خروجی این انشقاق مخابره تصویر یک ایران ضعیف به خارج از کشور باشد. ترامپ که تا چندی پیش برای مذاکره با ایران التماس می‌کرد، اکنون در این بستر ضعف داخلی ایران دست رد به مذاکره می‌زند تا به‌ گمان خود فشارها را مضاعف کند و به مقصود خود که تغییر نظام یا تغییر رفتار و گرفتن امتیازات بیشتر در حوزه‌های منطقه‌ای و موشکی است، برسد. 🔹از آن‌طرف کشورهای اروپایی نیز همسو با راهبرد فشار حداکثری آمریکا مکانیسم ماشه ذیل برجام را فعال کرده و همچنین از اقدام ترامپ در ترور حاج قاسم حمایت کرده و نهایتاً همراه با آمریکا جهت تشدید فشارها، گستره آن را به میدان‌ها ورزشی و عبور و مرور هوایی نیز وسعت دادند. 🔺متن کامل👇 http://www.qudsonline.ir/news/691508 ✍️ ادامه دارد... ✅ @haallaj
علیرضا فقیهی راد
⭕️راز تغییر رفتار ترامپ از التماس برای مذاکره تا «نه، مرسی!» (قسمت دوم) 🔺مقاومت فعال؛ التماس ترامپ
⭕️راز تغییر رفتار ترامپ از التماس برای مذاکره تا «نه، مرسی!» (قسمت پایانی) 🔺ضعف یا استحکام درونی، اصلی‌ترین عامل تغییر رفتار آمریکا در قبال ایران 🔹همان‌طور که در دو شماره قبلی گفتم؛ فتنه ۸۸ بستر اصلی تحریم‌های فلج‌کننده دوره اوباما شد، اغتشاش‌های دی‌ماه ۸۶ زمینه اعمال راهبرد فشار حداکثری و خروج از برجام و بازگشت تمامی تحریم‌ها شد، اغتشاش‌های آبان ماه ۹۸ و تجمعات ساختارشکنانِ پس از سقوط هواپیما و شکاف‌های اجتماعی در این مقاطع نیز موجب تغییر برآورد آمریکایی‌ها و تحریک ترامپ به ترور شهید سلیمانی، فعال کردن مکانیسم ماشه و دوچندان شدن ابعاد و عمق فشارها علیه ایران شد. ترامپ نیز از التماس برای مذاکره به «نه، مرسی!» رسید تا بتواند از این شرایط بهره‌برداری خود برای تغییر رفتار و امتیازگیری بیشتر از جمهوری اسلامی استفاده کند. 🔹بنابراین آنچه به عنوان اصلی ترین عامل موجب تغییر محاسبه دشمن و عقب نشینی یا تحریک دشمن به فشار بیشتر خواهد شد، ضعف یا استحکام درونی در کشور است. همان مساله اساسی و مهمی که رهبرمعظم انقلاب اسلامی در خطبه های نمازجمعه از آن به قوی شدن یاد کردند. امری که اگر در حوزه های مختلف اعم از اقتصادی تا اجتماعی و نظامی با نگاه راهبردی و بازدارنده به آن نگریسته شود و در متن سیاست های اجرایی کشور وارد شود، موجبات عقب نشینی دشمن و پیشرفت روز افزون جمهوری اسلامی را فراهم خواهد آورد. 🔹قوی شدن کشور ملزوماتی دارد که در تمامی حوزه‌ها باید معنای خود را بیابد. یکی از مهم‌ترین پاشنه آشیل‌های کشور که نقطه هدف و فشار آمریکا در سال‌های گذشته بوده است، وابستگی اقتصاد ایران به فروش نفت است؛ که متأسفانه دولت‌های مختلف هر گاه به دلیل تحریم با محدودیت فروش نفت مواجه شده‌اند به‌ جای چاره‌اندیشی اساسی برای قطع وابستگی کشور به نفت سراغ راه‌های دور زدن تحریم نفتی رفته‌اند. حال‌ آنکه تنها با اصلاح سازوکارهای مالیاتی در کشور می‌توان به این آرزوی دیرینه کشور یعنی قطع وابستگی به نفت رسید. برای نمونه بر پایه آمارها اکنون نزدیک به 150 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور داریم و از طرفی در بودجه سال 98 درآمد پیش‌بینی ‌شده حاصل از فروش نفت 148 هزار میلیارد تومان است، یعنی تنها با حل این مسئله می‌توان بیش از فروش نفت برای کشور درآمد حاصل کرد و این اهرم فشار دشمن را بی‌اثر کرد. 🔹یا امروز که تحت تحریم‌های ثانویه بانکی آمریکا قرار داریم با استفاده از پیمان‌های پولی دوجانبه می‌توان نقش دلار را در معاملات خود حذف کرد و آسیب‌پذیری از سلطه دلار و تأثیرهای آن بر اقتصاد کشور را به‌ طور چشمگیری کاهش داد. 🔹از طرفی با ایجاد و گسترش پتروپالایشگاه‌ها و تبدیل نفت خام به فراورده‌های نفتی می‌توان هم از خام‌فروشی نفت جلوگیری کرد و هم به ‌واسطه تحریم‌ناپذیری محصولات متنوع و متعدد فراورده‌های نفتی برای کشور ارزآوری قابل‌ توجهی داشت. 🔹اصلاح سازوکارهای خصوصی‌سازی، حذف یارانه سوخت خودروهای لوکس، اصلاح ساختاری نظام بانکی کشور، مبارزه با مفاسد اقتصادی و... از جمله موارد مهم و مغفولی است که اگر دولت و دستگاه‌های مسئول به‌ طور جدی پیگیری کنند کشور در برابر تحریم‌ها مقاوم خواهد شد و عملاً تحریم‌ها را بی‌اثر خواهیم کرد. 🔹دستگاه دیپلماسی نیز باید با تغییر راهبرد از راهبرد صبر و انتظار به راهبرد مقاومت فعال و نگاه به شرق در توسعه مناسبات سیاست خارجی کشور زمینه‌های قوی شدن ایران اسلامی را مهیا کند. امروز سهم ایران از صادرات به بازار بزرگ 450 میلیارد دلاری روسیه کمتر از یک‌دهم درصد (400 میلیون دلار) است. 🔹از طرفی دولت ظرفیت عظیم و بی‌نظیر تعاملات اقتصادی با همسایگان ایران را پیش روی خود دارد. 15 کشور با بازاری نزدیک به 600 میلیون نفر در همسایگی ایران قرار دارند که غیرقابل تحریم نیز هستند و سهم ایران از این بازار بزرگ کمتر از 2درصد است. بازاری که نزدیک به یک هزار و 200 میلیارد دلار نیاز سالانه خود را از طریق واردات تأمین می‌کند و در صورت چرخش نگاه سیاست خارجی و نگاه اقتصاد سیاسی دولت از چند کشور اروپایی بدعهد به سمت شرق و همسایگان، می‌توان انتظار یک تحول اساسی در شکوفایی اقتصادی و مقاوم شدن پایه‌های درونی کشور را داشت و چشم طمع دشمنان را به کشور کور کرد. ✍️ 🔺متن کامل👇 http://www.qudsonline.ir/news/691856/ 🔺قسمت اول: https://t.me/haallaj/679 🔺قسمت دوم: https://t.me/haallaj/680@haallaj
⭕️وام صندوق بین المللی پول؛ اهرم فشار بر ایران! 🔺قربانیان نئولیبرالیسم بیشتر از قربانیان کرونا 🔹عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش از نامه درخواست تسهیلات 5 میلیارد دلاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از صندوق بین المللی پول (IMF) برای مبارزه با کرونا در سه حوزه پیشگیری، درمان و مقابله با آثار اقتصادی آن خبر داد. 🔹اولین مساله و جدای از بررسی محتوایی اخذ وام از صندوق بین المللی پول، آن است که طبق اصل 80 قانون اساسی «گرفتن و دادن وام یا کمک‌های بدون عوض داخلی و خارجی از طرف دولت باید با تصویب مجلس شورای اسلامی باشد.» لذا این اقدام بانک مرکزی که با پیگیری محمدجواد ظریف وزیرامور خارجه نیز همراه است، خلاف قانون اساسی است، چرا که باید در مجلس شورای اسلامی تصویب و در شورای نگهبان نیز مورد تایید قرار بگیرد. 🔹از طرفی سابقه نهادهای بین المللی چون صندوق بین المللی پول (IMF) و سازمان تجارت جهانی (WTO) نشان می دهد که آنها بیشتر ابزار قدرت های جهانی برای تحمیل خواسته های خود بوده اند، تا پشتیبانی برای کشورهای در حال توسعه. آنچنان که تجربه بسیاری از کشورها نشان می دهد صندوق بین المللی پول در مواقع بحران با وعده اعطای وام در مقام یک منجی ظاهر می شود اما با اعمال شروط نئولیبرالی خود کشورهای مقروض را دچار بحران عظیم تری می کند. صندوق بین المللی پول با تحمیل برنامه جامع اصلاحات اقتصادی یا در شرایط حداقلی یک برنامه تعدیل ساختاری کشورها را مجبور به پذیرش آنها می کند. 🔹برای نمونه کشور پاکستان برای اخذ وام 6 میلیارد دلاری با شروط عجیبی از سوی صندوق بین المللی پول مواجه شد. این شروط عبارت بودند از : افزایش 20 درصدی قیمت برق، افزایش 6 درصدی مالیات، رعایت الزامات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) ، واگذاری شرکت های بزرگ دولتی به بخش خصوصی و حتی در بعضی از اخبار کاهش 4 درصدی بودجه نظامی نیز ذکر شده است. 🔹اما این نسخه های تحمیلی صندوق بین المللی پول به کشورها تمامی ماجرا نیست و ما شاهد اعمال نفوذ آمریکا در تصمیم گیری ها و اعطای وام ها به کشورهای مختلف هستیم. در همین نمونه پاکستان، آمریکا که بزرگترین سهامدار و تبع بیشترین وزن در رای گیری ها را دارد شروط جدیدی را برای پاکستان اعلام کرد. تا جائیکه مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی علنی گفت: «از پاکستان می خواهیم حمایت خود از گروه‌های افراط گرا را کنار بگذارد. صندوق بین المللی پول تا زمانی که پاکستان شرایط خواسته شده را محقق نکند به اسلام آباد وام پرداخت نخواهد کرد.» که همین نشانگر میزان نفوذ و تاثیر آمریکا در این نهاد بین المللی و اثبات کننده عدم استقلال و غلبه نگاه سیاسی صندوق بین المللی پول می باشد. 🔹مضاف بر بررسی تجربه کشورهای دنیا در اخذ وام از صندوق بین المللی پول که منجر به پذیرش نسخه های تحمیلی نئولیبرالی توسط کشورها و ایجاد بحران اقتصادی شده است، مرور تجربه دوره ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی در تعامل با صندوق بین المللی پول نیز درس آموز است. آنجا که صندوق بین المللی پول برای اعطای وام جهت توسعه فاضلاب ایران خواستار اطلاعات خانواده شهدای جنگ شده بود و حتی از توصیه های این صندوق انحلال جهاد سازندگی نیز بوده است. 🔹لذا وام صندوق بین المللی پول که مقدار قابل توجهی هم نیست، می تواند تبدیل به یک اهرم فشار جهت امتیازگیری از ایران در حوزه هایی چون پذیرش الزامات FATF و نسخه های تعدیل ساختاری این نهاد بین المللی باشد. آنچه از بررسی تجربه تاریخی کشورها و عملکرد صندوق بین المللی پول برمی آید، این است که نتایج پذیرش نسخه های نئولیبرالی به مراتب قربانیان بیشتری از ویروس منحوس کرونا برای کشور به بارخواهد آورد. 🔹نهایتا مقام معظم رهبری نیز صراحتا مخالفت خود را با اخذ وام از صندوق بین المللی پول یا بانک جهانی ابراز کرده اند. ایشان پیرامون این موضوع فرمودند: «در طول سالهای گذشته، در دولتهای مختلف، چندبار می خواستند از بانک جهانی یا صندوق بین‌المللی پول، وام بگیرند، بنده نگذاشتم؛ جلویش را گرفتم؛ مقدّمات را فراهم کرده بودند که این کار را انجام بدهند. اینکه ما از بیگانه طلب بکنیم و متعهّدِ در مقابل بیگانه بشویم، این خطای بزرگی است.» 🔹بنابراین دیگر هیچ جای تردیدی باقی نمی گذارد که این درخواست بانک مرکزی نه تنها خلاف قانون، بلکه خلاف منویات رهبرمعظم انقلاب و انداختن کشور در چاه جدیدی در تعهد به نهادهای بین المللی خواهد بود. ✍️ @haallaj
⭕️نظم نوین جهانی در آینده پساکرونا 🔹جهان پس از جنگ سرد و فروپاشی شوروی به سمت تک قطبی شدن و نظم غرب محور حرکت کرد و غرب نیز برای تحکیم این نظم، سازمان های جهانی و بین المللی را تاسیس کرد تا هنجارها و اصول خود را با ضمانت اجرا جهانی کند. نظریه های جهانی شدن و وابستگی متقابل به اوج خود رسید، تشکیل نهادها و سازمان های بین المللی مبتنی بر نظم غرب محور شدت گرفت. تاجائیکه دیگر مک لوهان از «دهکده جهانی» و فرانسیس فوکویاما از «پایان تاریخ» سخن گفتند. 🔹اما روندهای سال های گذشته از قدرت یابی چین در سطح جهانی، ظهور قدرت سیاسی نظامی روسیه در شرق اروپا، نفوذ و گسترش قدرت ایران در منطقه غرب آسیا، خیزش جریانات راست گرای افراطی در اروپا، ظهور بازیگران فروملی جدید در عرصه بین الملل که التزامی به قواعد حاکم بر نظم جهانی ندارند و بازگشت جریانات ناسیونالیستی در جهان و بطور خاص در اروپا،همگی موجب تسریع روند فرسایش نظم تمدنی غرب در جهان شده اند. 🔹اکنون با وقوع بحران همه گیر و جهانی ویروس کرونا، شاهد آن هستیم هرچند ملت ها و دولت ها بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نیازمندند و سازمان ها و نهادهای جهانی باید در راهبری برای عبور از این بحران وارد میدان شوند، اما در عمل نه تنها شاهد افول قدرت سازمان های جهانی هستیم، بلکه نقش دولتها، مرزهای ملی و ملی گرایی به شدت افزایش یافته است 🔹مردم ایتالیا که در اوج بحران کرونا قرار دارند در واکنش به عدم حمایت اروپا در کمپینی پرچم اتحادیه اروپا را به آتش می کشند و اعلام می کنند خودمان از خودمان حفاظت می کنیم و از خروج اتحادیه اروپا می گویند. حتی جوزپه کانته نخست وزیر ایتالیا در واکنش به مطالبه خروج از اتحادیه اروپا می نویسد: «اول، بگذارید ویروس را شکست دهیم، سپس دوباره درباره اروپا فکر کنید؛ و در صورت لزوم(با اتحادیه اروپا) خداحافظی کنید، حتی بدون تشکر کردن از آن» 🔹موج ناسیونالیسم شدت گرفته، پس از برگزیت، ایرلند و اسکاتلند هم به دنبال جدایی از بریتانیا هستند تا این پادشاهی متحد نیز از هم بگسلد. از آن طرف همچنان کاتالونیا به دنبال جدایی از اسپانیا است و از این به بعد هم احتمالا باید شاهد جدایی ایتالیا از اتحادیه اروپا باشیم. اتحادیه ای که دیگر قوام و استحکام قبل را ندارد و با ظهور پدیده ترامپ نیز هر روز فاصله اش با آمریکا بیشتر می شود 🔹کشورهای غربی سردمدار وابستگی متقابل و جهانی سازی امروز حتی به محموله های دارویی یکدیگر رحم نمی کنند و مانند غارتگران به دزدی از یکدیگر مشغول شده اند. اقتصاد آزاد و شرکت ها و کارخانه های خصوصی چندملیتی تنها نظاره گرند و تنها تکیه گاه مردم دولتها شده اند. دولتهای مدعی اقتصاد آزاد، شرکت های خصوصی را با زور وادار به تغییر خط تولید برای تجهیزات پزشکی و ایمنی کرده اند 🔹در نظم جهانی در آینده پساکرونا شاهد رشد ملی گرایی و ناسیونالیسم، زوال گلوبالیزم و هنجارهای مربوط به فرهنگ جهانی شدن خواهیم بود. نظمی که مفهوم مرزها و ملیتها مجددا ارزش و جایگاه خود را بازخواهند یافت و همچنین نقش دولتها به عنوان بازیگران اصلی صحنه نظام بین الملل در مقابل بازیگران فراملی و بین المللی افزایش خواهد یافت 🔹در حالیکه تمامی تحولات جهان، خود غرب را به نقطه ای رسانده که در کنفرانس امنیتی مونیخ 2020 از «غرب زدودگی» از نظام بین الملل ( Westlessness)یاد می کنند، کرونا تنها یک محرک جهت تسریع این روند و تغییر نظم غرب پایه جهانی است. امروز نظم غربی در جهان نه تنها از معنا تهی شده است، بلکه جایگاه سیاسی امنیتی خود در تعیین کنندگی تحولات جهان را نیز از دست داده است 🔹ایشینگر رئیس کنفرانس مونیخ در توضیح انتخاب «غرب زدودگی» به عنوان موضوع اصلی نشست صریحا می گوید: «غرب، کمتر غربی است...جهان بطور کلی امروز کمتر غربی است»امانوئل ماکرون که در سخنرانی تاریخی خود در کنفرانس سالانه سفرای فرانسه با بیان این جمله که:«ما احتمالا در دوران پایان هژمونی غرب بر جهان زندگی می‌کنیم.» اعتراف بزرگی کرد چندی پیش نیز در کنفرانس مونیخ گفت:«پانزده سال پیش، فکر می‌کردیم که ارزش‌های ما جهانی است و در درازمدت بر کل جهان مسلط می‌شویم، مسلط از منظر فناوری، نظامی و غیره. اما وقتی حالا وقتی به افق ۱۰-۱۵ساله نگاه میکنیم، می‌بینیم که ما به شکلی فزاینده از جنبه‌های مختلف تحت فشار قرار گرفته‌ایم و ارزش‌های دیگری در حال ظهور است» 🔹نهایتا اینکه ما شاهد افول نظم آمریکایی_اروپایی (نظم غربی)در جهان هستیم و بحران کرونا این روند را تسریع و عیان کرد. در نظم نوین پساکرونا بسیاری از مناسبات سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و عقیدتی جهانی شاهد تغییر و تحول خواهند بود و آنچه نیازمند آینده پژوهی، برنامه ریزی و تلاش جدی است ایفای نقش فعال ایران و بهره گیری مناسب از این تحولات می باشد ✍️ 🔺متن کامل یادداشت👇 https://b2n.ir/393173@haallaj
⭕️نکاتی در باب رزمایش و 🔺حضرت آقا در سخنرانی خود در نیمه شعبان پس از برشمردن وظایف دولت در حل مشکلات مردم آسیب دیده از بحران کرونا، به نقش آحاد مردم در کمک به مستمندان و نیازمندان اشاره کردند. هرچند پیش از این ایشان بارها چنین توصیه هایی به مردم داشته اند اما این بار کاملا متفاوت و در بار معنایی گسترده از اصطلاح «رزمایش همدلی» و «رزمایش مواسات» استفاده کردند که طبعا ملزومات خاص خود را دارد و با توصیه های گذشته تفاوت های اساسی دارد. 1️⃣اولین مساله که از رزمایش همدلی و مواسات دریافت می شود، تاکید بر ماهیت جهادی و گسترده بودن ابعاد آن است. یعنی اولا کار باید کاملا جهادی و خودجوش باشد و دوما تاکید بر رزمایش گسترده نشانگر ابعاد وسیع آن در سراسر کشور آن هم با حجم بالا می باشد. 2️⃣رزمایش همدلی را باید با وظایف عادی و رسمی نهادهای دولتی و غیردولتی متعددی چون وزارت رفاه، سازمان بهزیستی، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و...متفاوت دانست. اساس رزمایش همدلی بر ماهیت مردمی آن است. یعنی از گروه های مردمی جهادی تا مساجد و مردم عادی حتی بدون تشکیلات باید وارد میدان بشوند و از ایده تا اجرا را عملیاتی کنند و نهادهای دولتی تنها می توانند و باید زمینه و بستر این اقدامات را فراهم کنند. باید مراقبت کرد تا نهادهای دولتی و غیردولتی وظایف عادی و ذاتی خود را با تبلیغات جای رزمایش همدلی جا نزنند و ماهیت مردمی این اقدام را حفظ کرد. 3️⃣یکی از مسائل اساسی که حلقه مفقوده فعالیت های گسترده مردمی است و در بحران های چون سیل لرستان و شیراز و گلستان مشاهده شد عدم انسجام و فقدان یک بانک جامع اطلاعاتی از نیازها و نیازمندان است. آنچنانکه ممکن است در یک منطقه به دلیل مذکور کمک هایی به یک خانواده و محله چندبار برسد اما به خانواده و محله دیگری اصلا نرسد. اتفاقی که در ماجرای سیل های گذشته شاهدش بودیم. که می طلبد حال که بناست یک رزمایش همدلی در سراسر کشور اتفاق بیفتد، گروه های مردمی با تکمیل بانک اطلاعاتی خود از نیازمندان و ارائه به یکدیگر از موازی کاری بپرهیزند. و اساسا باید یک تیم در هر شهر و محله مامور تدوین یک بانک جامع اطلاعاتی و ارائه به گروه های مردمی و جهادی شود. 4️⃣جدای از جمع آوری کمک های خُرد مردمی و ایجاد شبکه گسترده از مردمی که حداقل توانایی در کمک های مادی دارند، باید سراغ خیرین نیز رفت تا هزینه ها و کمک ها به سمت نقطه هدف و مطلوب هدایت شود. آنچه در انفاق مهم است، پر کردن خلاءهای موجود است و نه هر کمکی در هر جایی. یعنی در کنار شناسایی خیرین، باید به فکر هدایت صحیح منابع نیز بود. 5️⃣رزمایش همدلی را نباید منحصر و محدود به پول و امکانات مادی کرد، بلکه هرکسی در هرجایی با هر توانی را باید در این رزمایش مشارکت داد و برایش نقش تعریف کرد. از بزرگ و ریش سفیدی که با اعتبار و آبرو خود می تواند مساله ای را حل کند، تا جوانی که از طریق ابزار رسانه می تواند هم جذب کمک کند و هم در تبلیغ و ترویج رزمایش موثر باشد تا معلمی که با آموزش رایگان به کودکان نیازمند می تواند در رزمایش شرکت کند و حتی جوانان اهل فنی که می توانند تعمیرات منزل یک نیازمند را رایگان انجام دهند. باید برای هر فرد در این رزمایش متناسب با ظرفیتش نقش فعالانه تعریف و تبیین کرد. 6️⃣از ظرفیت ماه مبارک رمضان هم باید استفاده شود تا رزمایش همدلی در یک روح و شرایط معنوی پیش رود. و از آن طرف هم این حرکت جمعی را منحصر به طیف انقلابی نکنیم و همه افراد جامعه با هر سلیقه و رفتار سیاسی را مشارکت دهیم. تا همانطور که رهبرمعظم انقلاب گفتند بحران کرونا را به فرصت تبدیل کنیم تا خاطره خوشی از این همدلی و مواسات گسترده در اذهان مردم بماند. ✍️ @haallaj
⭕️ رزمایش مواسات و کارهای زمین مانده! 🔹در حالی که رزمایش همدلی و مواسات در سراسر کشور بصورت وسیع راه افتاده است و با شروع ماه مبارک رمضان این همدلی و دستگیری از محرومین بطور خاص به شیوه کمک های خیریه ای و توزیع بسته های ارزاق نیازمندان اوج گرفته است، یک مساله اساسی باید مورد توجه قرار بگیرد، آن هم اینکه اساسا امروز معنای انفاق چیست؟ آیا هر کمک و خیراتی در معنای انفاق خواهد بود؟ 🔹حضرت آیت الله خامنه ای در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در تفسیر معنای انفاق می فرمایند: «انفاق آن خرج کردنی را می گویند که با آن یک خلائی پر بشود و یک نیاز راستینی برآورده بشود. گاهی پر کردن شکم گرسنه هم انفاق نیست...در آن شرایطی که فقر و گرسنگی مانند گیاه هرزه ای بی حساب دارد بر روی زمین ها می روید، آنجا پر کردن شکم یک گرسنه مثل قیچی کردن پیکره ی بالای یک دانه علف هرز است. در صحرا علف هرزه چقدر قیمت دارد؟ بالاخره از جلوی چشم یک گیاه هرزه کم می شود. اما چقدر این کار اساسی است؟ چقدر جالب است این کار؟ خیلی کم و ناچیز... انفاق کار مردمان باهوش است. آن هایی که خلاءها و نیازها را می فهمند و حاضر می شوند به جا آن خلاءها و نیازها را پر کنند.» 🔹بنابراین هر خرج کردن و کمکی انفاق محسوب نخواهد شد و تقلیل مواسات و انفاق به کارهای صرفا خیریه ای که در جای خود ضروری و لازم هم می باشد، ظلمی است به این مفاهیم بلند و پرمعنا. امروز در رزمایش همدلی و مواسات باید مراقب بود تا معنای انفاق به طور صحیح ادا گردد و خلاء های اساسی پر شود. 🔺شناسایی و کمک به کارگران روزمزد 🔹یکی از مسائل مغفول و خلاءهایی که پیش از بحران کرونا وجود نداشت، جمعیتی از مردم روزمزد و کارگران فصلی است، که هم آبرودار هستند و تحت حمایت و پوشش هیچ نهادحمایتی مانند کمیته امداد نیز نیستند اما این روزها به دلیل شرایط پیش آمده تمامی منابع درآمدی خود را از دست داده اند و عملا جزو قشری شده اند که باید مورد حمایت قرار بگیرند. شناسایی و کمک به این قشر دیده نشده که حتما در منابع اطلاعاتی خیریه ها و گروه های جهادی تا به امروز نبوده اند خود می تواند یکی از مصادیق انفاق و پرکردن خلاء ها باشد. 🔺فقرزدایی بجای فقیرزدایی 🔹امروز معنای انفاق بجای جمع آوری کمک از خیرین و خرید بسته های ارزاق و توزیع آنها می تواند با همین کمک های جمع شده مالی یک کسب و کار و کارگاه تولیدی کوچک راه انداخت و هم مساله اشتغال جامعه هدف و هم مساله تامین مالی خانواده ها را بصورت بلند مدت حل و فصل کرد. در حقیقت برای ادای معنای انفاق باید بجای صرف توجه به فقیرزدایی به سمت فقرزدایی حرکت کرد و بجای کمک های حمایتی خیریه ای، به سمت توانمندسازی پیش رفت. 🔺اصلاح ساختارهای مولد فقر و تبعیض 🔹در سطحی دیگر حتی انفاق و رزمایش همدلی را در تغییر مناسبات و ساختارهای ناعادلانه حاکم بر فضای اقتصادی جامعه می توان معنا کرد. در جامعه ای که به افزایش 20 درصدی حقوق کارگران اعتراضی نشود و همزمان از حقوق خودمان 20 درصد به آنها صدقه بدهیم، این خود تقویت کننده ساختارهای مولد ناعدالتی در کشور خواهد شد. چرا که بجای حل ساختاری بی عدالتی و فقر به سمت امر کمک و خیریه رفته ایم بدون آنکه به مولدهای فقر گزندی زده باشیم. در نتیجه این رفتار، حاکمیت و دولت که وظیفه رفع فقر و فقرزدایی را دارد، کماکان با اصرار بر ساختارهای مولد تبعیض پیش می رود و در چنین بزنگاه هایی نیز با وجود چنین خیریه ها و خیرینی خیالش از کمک های اینچنینی راحت است. بنابراین تلاش و جدیت برای اصلاح ساختارهای مولد تبعیض، بی عدالتی و فقر نیز خود می تواند در حکم معنای انفاق و مشارکت در رزمایش همدلی و مواسات باشد. تلاشی که وظیفه ای جز رساندن صدای مردم به گوش حاکمیت و احقاق حق مردم مستضعف ندارد. ✍️ @haallaj
‍ ⭕️عطش مذاکره در سراب دموکرات ها 🔹این روزها با نزدیک شدن به انتخابات سال 2020 آمریکا، غرب گرایان داخلی در حال تصویرسازی واهی از چهره دموکرات ها و نماینده مشخص آنها جوباید معاون سابق اوباما در ریاست جمهوری هستند. آنها براساس برساخته های رسانه ای، راهبرد صبر و انتظار را در برابر اقدامات خصمانه دولت کنونی آمریکا در پیش گرفته اند. راهبرد صبر و انتظاری که براساس خیال واهی روی کارآمدن یک دموکرات و بازگشت او به برجام و آغاز مجدد مذاکرات شکل گرفته است. 🔹جریان غرب گرا در داخل کشور با جداسازی دموکرات ها از جمهوریخواهان مدام در تلاشند تا دموکرات ها را مخالف ترامپ و رفتارش در قبال ایران و برجام جا بزنند. رسانه های زنجیره ای نیز در خدمت این استراتژی درآمده اند و زمانی روزنامه آرمان با تیتر «دموکرات‌ها برنده شوند؛ آمریکا به برجام برمی‌گردد» به استقبال دموکرات ها می رود و روز دیگر احمد نقیب زاده در روزنامه سازندگی می نویسد: «اگر ایران شانس بیاورد و در آمریکا دموکرات‌‌‌ها به پیروزی برسند، در آن صورت احتمال مذاکره مطلوب برای دو طرف بیشتر خواهد شد.» 🔹اما ماجرا فراتر از این هاست و کافیست ابعاد و جزییات دیدارهای مخفی محمدجواد ظریف و جان کری (وزیر امور خارجه دولت اوباما) بیان شود. جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا در تاریخ 21 شهریور 97 در مصاحبه ای گفت که وی طی ماه های اخیر سه یا چهار بار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده است، دیداری که توسط سخنگوی وزارت خارجه تایید شد و رسانه ها محتوای آن را لابی دموکرات ها با ظریف، جهت حفظ برجام ذکر کردند و البته واکنش انتقادی ترامپ نیز این امر را تایید کرد. ترامپ در توئیتی نوشت: «او به آنها گفت تا منتظر پایان دولت ترامپ باشند.» چندی بعد هم جان کری در برنامه Real Time صراحتا درباره این موضوع گفت: « ترامپ حقیقت را گفته است.» 🔹حالا دونالد ترامپ روز پنجشنبه هفته گذشته مجددا در همین راستا می گوید: «مایلم با ایران کار کنم اما آنها به نظر می رسد منتظر دولت بعدی هستند. حدس میزنم که جان کری نمی خواهد که آنها الان توافق کنند. آنها(ایرانی ها) احتمالا تصور می‌کنند که می‌توانند صبر کنند.» 🔹در یکی از آخرین تحرکات جریان غرب گرای داخلی روزنامه سازندگی تیتر یک روز پنجشنبه خود را بصورت اختصاصی به دموکرات ها اختصاص می دهد و با اشاره به مطرح شدن معاون اولی میشل اوباما از سوی جوبایدن، می نویسد: «بازگشت تیم بایدن_اوباما» 🔹اما بررسی کوتاهی در تاریخ سیاسی کشور بیانگر آن است که نه تنها تفاوتی میان دموکرات ها و جمهوریخواهان آمریکایی در مواضع خصمانه علیه ایران نیست، بلکه دموکرات ها بیش از دو برابر جمهوریخواهان علیه ایران دست به تحریم زده اند و همین تیم بایدن_اوباما تقریبا به اندازه تمامی جمهوریخواهان تاریخ آمریکا، ایران را تحریم کرده اند. حتی پس از توافق برجام و متوقف کردن توان هسته ای ایران، نه تنها تحریم ها را ادامه دادند بلکه بارها صریحا برجام را نقض کردند و با غارت 2 میلیارد دلاری اموال ایران، تمدید قانون تحریمی آیسا، تصویب قانون محدودیت ویزا و... از هیچ اقدام خصمانه ای علیه ایران دریغ نکردند. در دوره همین دموکرات های «باهوش» و «مودب» بود که طراحی انقلاب مخملین و فتنه 88 را انجام دادند. حتی بالاتر از این در سابقه دموکرات ها حمله مستقیم نظامی توسط نیروهای دلتافورس در طبس هم مشاهده می شود. همین جوبایدن که این روزها جریانی خاص مشغول بزک کردن چهره اوست، در روزهای منتهی به توافق برجام در موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن رسما می گوید: «لازم باشد با ایران وارد جنگ خواهیم شد.» 🔹جریان غرب گرا برای هموار شدن مسیر مذاکره با آمریکا هر روز دست به ایجاد دوگانه های کاذبی می زند، روزی با فاصله انداختن میان رژیم صیهونیستی با آمریکا و حالا با تفاوت گذاری میان دموکراتها و جمهوریخواهان! 🔹در حالی که تاریخ به ما می گوید، هیچ تفاوتی میان دموکرات و جمهوریخواه در اتخاذ مواضع خصمانه علیه ایران وجود ندارد که اتفاقا دموکرات ها بیشترین جنایت ها و خباثت ها در حق مردم و کشور ایران مرتکب شده اند، هرچند پشت دستکش مخملین! و البته اساسا گره زدن سرنوشت کشور به تحولات سیاسی درون آمریکا یک خطا و راهبردی نابخشودنی است. ✍️ @haallaj
‍ ⭕️مکانیسم باج گیری! 🔹در حالی به ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۹ یعنی دوسالگی خروج رسمی آمریکا از برجام، بازگشت تمامی تحریم ها و افزودن بی سابقه ترین تحریم ها علیه ایران نزدیک می شویم، که بعضی از اخبار حکایت از آن دارد که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا ادعا دارد آمریکا می تواند از مکانیسم حل اختلاف گنجانده شده در برجام موسوم به مکانیسم ماشه استفاده کند تا به زعم خود مانع از لغو تحریم تسلیحاتی ایران براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بشود. 🔹براساس بند ۵ ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که برجام به عنوان سند پیوست آن صادر شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات متعارف از سایر کشورها منع شد. این بند از قطعنامه ۲۲۳۱ در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷مهر ۹۹) منقضی خواهد شد و از این تاریخ به بعد ممنوعیت فروش تسلیحات متعارف به ایران برداشته خواهد شد. 🔹هرچند پیش از این آمریکایی ها از انقضای تحریم تسلیحاتی ایران در اکتبر ۲۰۲۰ ابراز نگرانی کرده بودند، اما اکنون و بطور خاص بعد از پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی نور توسط نیروی هواوفضا سپاه پاسداران آن هم در شرایط تحریمی، بیش از گذشته به تکاپو افتاده اند تا به نحوی مانع از لغو تحریم های تسلیحاتی علیه ایران بشوند و البته این اهرم فشار را برای تن دادن ایران به مذاکره ای مجدد و برجامی جدید با ترامپ وادار کنند. 🔹همین امر بود که مایک پمپئو اخیرا در بیانیه ای گفت : «کشور پیشتاز جهان در حماییت از تروریسم و ضد یهود نباید اجازه خرید و فروش سلاح های متعارف را داشته باشد.» نیویورک تایمز در گزارشی از نقشه جدید مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا علیه ایران خبر داده و گفت: پمپئو به دنبال عذر و بهانه‌ای قانونی است که با اتکا به آن، دولت واشنگتن را همچنان یکی از طرفین برجام جا بزند آن هم با این نیت که به عنوان ذی نفع، شورای امنیت سازمان ملل را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، تحت فشار قرار دهد. نیویورک تایمز در ادامه اضافه کرد، پمپئو برای تحقق این مساله طرحی را تدوین کرده است که با مخالفت متحدان اروپایی واشنگتن روبرو خواهد شد و طبق آن آمریکا ذاتا یکی از مشارکت کنندگان در برجام تلقی خواهد شد و هدف آن استفاده از تهدید مکانیسم ماشه است که می‌تواند همه تحریمهای قبل از امضای برجام را علیه ایران مجددا اعمال کند و اگر تحریمهای تسلیحاتی در شورای امنیت تمدید نشود واشنگتن از این حق ادعایی خود به عنوان یکی از طرفهای توافق استفاده کند. این روزنامه در ادامه گزارش خود می‌گوید، کل این درام پاییز سال جاری و چند هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند به نمایش درآید؛ یک جنگ بالقوه با ایران در بحبوحه کارزار و مبارزات انتخاباتی ترامپ. 🔹جدای از بررسی حقوقی امکان فعال سازی مکانیسم ماشه توسط آمریکا و حتی کشورهای اروپایی، آنچه اهمیت دارد این است که، در این سو در شرایطی که آمریکا تمامی تحریم را بازگردانده و تحریم های ثانویه نه تنها به قوت خود باقیست که تشدید هم شده و اروپا نیز در این مسیر راهبرد فشارحداکثری کاملا همسو و هماهنگ با آمریکا عمل می کند، فعال شدن مکانیسم ماشه علیه ایران تاثیرات مضاعف اقتصادی برای ایران نخواهد داشت. اکنون که ایران تحت بی سابقه ترین تحریم های ثانویه آمریکا قرار گرفته که حتی امکان واردات غذا و دارو را ندارد، با تحریم نفتی و سقوط قیمت نفت هم روبرو است، دیگر بازگشت تحریم های شورای امنیت و تمدید تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت تاثیر چندانی نخواهد داشت. وقتی به دلیل تحریم های ثانویه آمریکا امکان واردات غذا و دارو که از هر تحریمی در دنیا مستثنا هستند را نداریم، آیا در صورت منقضی شدن تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت، امکان خرید و واردات تسلیحات را از سایر کشورها خواهیم داشت؟ 🔹در حالی که ایران در همین شرایط تحریمی به موفقیت های بی نظیری چون پرتاب ماهواره نظامی نور دست پیدا کرده است، نباید از ترس مرگ خودکشی کند و برای عدم تمدید تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت از چماق مکانیسم ماشه بترسد و تن به برجام های جدیدی بدهد. در حقیقت به دلیل عدم دقت و وادادگی تیم مذاکره کننده ایرانی و پذیرش مکانیسم ماشه در برجام امروز این مکانیسم تبدیل به اهرم باج گیری و فشار شده است تا طرف های مقابل با استفاده از این اهرم از ایران امتیاز بگیرند و او را وادار به عقب نشینی های مکرر کنند. ✍ @haallaj
⭕️تحریم تسلیحاتی ایران با امضای ظریف! 🔹گویا ساختار معیوب و کاملا یکطرفه برجام قرار نیست دست از سر ما بردارد تا جائیکه این روزها آمریکا که رسما از برجام خارج شده و تمامی تحریم ها را بازگردانده و تحریم های جدیدی نیز وضع کرده است، با استفاده از خلاء های قطعنامه 2231 و برجام قصد دارد به گونه ای نگذارد تحریم های تسلیحات متعارف علیه ایران در اکتبر امسال لغو شد. 🔹ماجرای مربوط به می شود به بند ۵ ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که برجام به عنوان سند پیوست آن صادر شد، و براساس آن ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات متعارف از سایر کشورها منع شد. این بند از قطعنامه ۲۲۳۱ در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷مهر ۹۹) منقضی خواهد شد و از این تاریخ به بعد ممنوعیت فروش تسلیحات متعارف به ایران برداشته خواهد شد. 🔹یکی از انتقادات اساسی به توافق برجام که امروز خسارت محض بودن آن برهمگان عیان شده، علاوه بر مکانیسم ماشه اساسا این است که چرا تیم مذاکره کننده ایرانی در مقابل امتیازات فراوان و جبران ناپذیری که در برجام به طرف های مقابل داد، حداقل تحریم تسلیحات متعارف را نتوانست لغو کند و محدودیت پنج ساله را پذیرفت؟ 🔹اما نکته بسیار قابل تامل و عجیب در پذیرش محدودیت 5 ساله تحریم های تسلیحاتی آن است که علی رغم اصرار نمایندگان کشورهای روسیه و چین جهت لغو تحریم های تسلیحاتی بلافاصله پس از امضای برجام، اما تیم مذاکره کننده ایرانی محدودیت 5 ساله تحریم تسلیحات متعارف را می پذیرد! 🔹ماجرای پذیرش تحریم تسلیحات متعارف به مدت 5 سال یکی از نقاط مبهم و البته سیاه در تاریخ مذاکرات دولت روحانی است. در هفته پایانی مذاکرات برجام از 16 تا 23 تیرماه 94 مذاکرات بسیار پیچیده و فشرده شد و رسانه ها گاهی خبر از بن بست در مذاکرات می دادند. خبرگزاری رویترز در 20 تیرماه در گزارشی نوشت : «طرف‌های مذاکره بر سر موضوعاتی ازجمله تحریم‌های تسلیحاتی سازمان‌ملل متحد ضد ایران که غربی‌ها خواهان باقی‌ماندن آن هستند، اختلاف دارند.» 🔹تا اینکه در نهایت 23 تیرماه برجام به امضا رسید اما نماینده روسیه سرگئی لاوروف برای عکس یادگاری نمایندگان 1+5 و ایران حاضر نشد تا پیام خود را مخابره کند. 🔹چند روز بعد راز بن بست های منتهی به توافق برجام توسط سرگئی لاوروف در مصاحبه ای آشکار شد. نماینده روسیه در مذاکرات برجام 25 تیرماه 94 در مصاحبه ای گفت: «ما و چین می‌خواستیم تحریم‌های تسلیحاتی لغو شود، اما به‌رغم حمایت ما، خود تیم ایرانی موافقت کردند که تحریم‌ها تا پنج‌سال ادامه یابد! درنهایت همکاران ایرانی ما که طبیعتا در این مورد تصمیم‌گیرنده اصلی بودند، موافقت کردند که در این مورد معامله کنند. طبیعتا ما و چین با توجه به اینکه ایران با آن موافق بود، از آن حمایت کردیم. در این دوره، تسلیحاتی که به ایران داده می‌شود باید تحت نظارت شورای امنیت سازمان‌ملل باشد.» 🔹یکسال بعد سرگئی لاوروف معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکره‌کننده ارشد روسیه در توافق هسته‌ای ایران با 1+5، با تکرار و تایید اظهارات خود به رسانه های داخلی ایران می گوید: «این موضوعی پنهان نیست که روسیه طی مذاکرات هسته‌ای حامی رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران در زودترین موعد ممکن بود، ما حتی در مقاطعی پیشنهادهایی را تدوین کردیم که براساس آن تحریم تسلیحاتی یک‌ماه پس از اجرای برجام رفع شود، اما نتیجه متفاوت بود.» 🔹وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران، نیز در دی ماه 95 در مصاحبه‌ای با «راشا مترز» در دانشگاه هاروارد با تایید اظهارات لاوروف می گوید: «یکی از نقاط واگرایی و اختلاف ما و روس‌ها که البته در اواخر مذاکرات روی میز گذاشته شد، قطعنامه سازمان‌ملل درخصوص تحریم موشکی و تسلیحاتی بود. روسیه معتقد بود نباید هیچ محدودیتی روی موشک و تسلیحات باشد. آنها هیچ محدودیتی را روی موشک‌های خودشان نمی‌خواستند و البته فکر می‌کردند چنین محدودیتی نباید بر ایرانیان هم اعمال شود. نهایتا بر سر این موضوع مصالحه کردیم.» 🔹پذیرش محدودیت و تحریم پنج ساله تسلیحات متعارف توسط تیم ایرانی آن هم علی رغم مخالفت نماینده های روسیه و چین در مذاکرات برجام، آنقدر عجیب و شگفت انگیز است که جای هیچگونه تحلیلی باقی نمی گذارد. حال این تحریم پنج ساله تسلیحاتی که با موافقت نمایندگان ایرانی در مذاکرات برجام به امضا رسیده است، بناست با استفاده مکانیسم ماشه که بصورت کاملا یکطرفه در اختیار طرف های برجام قرارگرفته لغو نشود و با فعال سازی مکانیسم ماشه آن را تمدید کنند! بی شک مذاکرات برجام و این خسارت محض باید در تاریخ به عنوان یکی از نقاط سیاه و عبرت آموز برای آیندگان ثبت گردد. ✍️ 🔺متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید👇 https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2352591@haallaj
⭕️ ماجرای پرونده ایران از ۱۸ اردیبهشت ۹۷ تا ۲۰ اردیبهشت ۹۹ 🌀 ؛ خروج ؛ بی‌عملی اروپا؛ کاهش تعهدات ایران 🔸 صفر تا صد برجام اروپایی را در این گزارش تفصیلی بخوانید👇 https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2352796/@haallaj
⭕️ تبادل زندانیان؛ پلی برای مذاکره؟ 🔹چندی پیش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شد که واشنگتن و تهران در حال انجام اقداماتی برای تبادل یک کهنه سرباز نیروی دریایی آمریکا با یک پزشک ایرانی-آمریکایی هستند. این روزنامه آمریکایی ادعا کرد که این اقدامات برای تبادل مایکل وایت ۴۸ ساله و یک پزشک ایرانی-آمریکایی با هویت نامشخص در جریان است. 🔹دیروز علی ربیعی سخنگوی دولت در اظهاراتی پیرامون تبادل احتمالی زندانیان گفت: « به نظر می آید آمریکا نسبت به گذشته آمادگی بیشتری برای خاتمه دادن به این وضعیت دارد. دولت آمریکا از آمادگی ما مطلع شده و نیازی به قرار دادن میانجی نیست با این حال در صورت موافقت طرف آمریکایی، دفتر حفاظت از منافع ایران نقطه نظرات ما را به واشنگتن اعلام خواهد کرد.» 🔹هرچند تبادل زندانی میان کشورها، حتی آن کشورهایی که روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده اند در شرایط برابر امری طبیعی و مسبوق به سابقه نیز می باشد، اما آنچه تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا را دچار سئوال و ابهام می کند، انگیزه ها و زمینه هایی است که می خواهند از فرصت تبادل زندانی میان دو طرف به عنوان پلی برای برقراری روابط استفاده کنند. دبپلماسی خاموش در پوشش تبادل زندانی یکی از مهمل های اولیه برای آب شدن یخ رابطه و مذاکره میان دو طرف است. 🔹این مساله زمانی جدی تر می شود که بعضی از اظهارات و البته تحرکات قبلی را موشکافی کنیم. در همین راستا و برای نمونه گروه بین المللی بحران به عنوان یکی از بازوهای موثر در وزارت خارجه آمریکا و سازمان سیا، در گزارش خود به نام«On Thin Ice: The Iran Nuclear Deal at Three » به دولت آمریکا توصیه هایی می کند و می نویسد:‌ «بهترین گزینه برای ایالات متحده این است که پیشنهاد مذاکرات محرمانه و خصوصی به ایران بدهد که تمرکز آن بر رهایی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران _ولی نه محدود به این مسئله_ باشد.» 🔹از طرفی پس از آزادی نزار زاکا جاسوس دو تابعیتی آمریکایی-لبنانی که در نتیجه یک تبادل زندانی آزاد شد، طی بیانیه ای اعلام کرد:‌ « آزادی من بخشی از معامله ایران با آمریکا بود.» 🔹گروه بین المللی بحران هم در گزارش خود می نویسد: «در شرایط کنونی، ایران احتمالا مذاکرات علنی را تسلیم شدن غیرقابل قبول در برابر زورگویی آمریکا تلقی خواهد کرد؛ همچنان که در دولت اوباما اتفاق افتاد، دیپلماسی در سکوت (همراه با کاهش جنگ لفظی) بخت بیشتری برای موفقیت در ابتدای کار دارد.» 🔹پس از آزادی نزار زاکا، شاهد آزادی ژیو وانگ جاسوس دوتابعیتی آمریکا بودیم و مساله قابل تامل در آن اینکه بعد از آزادی وانگ ترامپ در توئیتی از ایران تشکر می کند و می نویسد: «از ایران بابت یک مذاکره بسیار منصفانه متشکرم. دیدید، می‌توانیم با هم معامله کنیم!» 🔹نباید فراموش کنیم که آزادی شین بائر و جاش فتال دو کوهنورد جاسوسی آمریکا در 30 شهریور 90 با وساطت عمان خود مقدمه ای شد بر مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در مسقط آن هم به فاصله کوتاهی از این تبادل زندانیان. 🔹بنابراین با اینکه روند تبادل زندانیان و تلاش برای نجات ایرانی های بیگناه دربند آمریکا می تواند روندی طبیعی قلمداد شود، اما این پالس های معنادار توسط دو طرف هر مخاطبی را دچار شک و تردید می کند که تبادل زندانیان صرفا بهانه ای است برای بازشدن روابط و مذاکره میان ایران و آمریکا. هرچند اکنون شرایط دو کشور به گونه ای است که احتمال مذاکره اندک است، اما با نزدیک شدن انتخابات 2020 آمریکا، ترامپ کماکان علاقه دارد ضمن استمرار و افزایش راهبرد فشارحداکثری بتواند در این میان به بهانه ای هم شده عکس یادگاری بگیرد تا به عنوان برگ برنده ای در انتخابات رو کند. 🔺حال باید منتظر نشست و دید آیا این تبادل زندانی میان ایران و آمریکا منجر به مذاکرات پنهانی و زمینه گسترش مذاکرات به بقیه حوزه را فراهم خواهد کرد یا خیر؟ ✍️ متن کامل در لینک زیر👇 https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2353394/@haallaj
⭕️کنوانسیون دفن پسماندهای هسته ای؛ گامی دیگر جهت هضم در نظام بین الملل! 🔹«کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا» در 5 سپتامبر 1997 در کنفرانسی که در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی تشکیل شده بود به تصویب رسید و 29 سپتامبر همان سال در چهل و چهارمین کنفرانس عمومی آژانس برای امضا کشورها مفتوح گردید. 🔹این کنوانسیون با هدف بالا بردن ایمنی سوخت‌های مصرف شده و مواد پسماند پرتوزا در کشورها می‌باشد. این در حالی است که سوخت مصرف شده و مواد پرتوزای تولید شده در برنامه‌های نظامی و دفاعی کشورها از شمول این کنوانسیون مستثنی شده است. این کنوانسیون شامل ۴۴ ماده در قالب 7 فصل و 3 سند ضمیمه مربوط به قواعد اجرایی و مالی، فرایند بررسی گزارش ملی و راهنمای شکلی و ساختار گزارش ملی است. کشور‌های عضو در اجلاس‌های بازنگری اجرای مفاد کنوانسیون که به فاصله حداکثر هر سه سال یکبار تشکیل می گردد، گزارشات ملی خود را از روند اجرای تعهدات این کنوانسیون در کشور خود ارائه می‌نمایند که مورد سئوال و جواب کشور‌های دیگر عضو قرار می گیرند. 🔺کنوانسیون ایمنی سوخت و پسماند مغایر با قانون اساسی! 🔹«کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا» با پیشنهاد سازمان انرژی اتمی پس از تصویب در هیئت وزیران در قالب لایحه ای در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که نهایتا علی رغم دو بار ایراد شورای نگهبان به دلیل مغایرت با بند 5 اصل 3 قانون اساسی چند روز پیش در سکوت خبری توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و جهت تصمیم نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد. 🔺خطر درز اطلاعات 🔹آنچه در این کنوانسیون درخور اهمیت است مساله اشتراک گذاری اطلاعات و در اختیار گذاشتن داده های مربوطه به آژانس و کشورهای متعاهد دیگر می باشد. براساس ماده 6 و 13 کشورهای عضو باید داده های کلی تاسیسات را به محض درخواست کشورهای متعاهد مجاور در اختیار آنها قرار بدهند و همچنین براساس ماده 32 این کنوانسیون هر کشور متعاهد باید در گزارش های ملی اطلاعاتی شامل: فهرست تاسیسات مدیریت سوخت مصرف شده، مکان، هدف اصلی و ویژگی های اساسی آنها ، موجودی سوخت مصرف شده و پسماند پرتوزا، در حال نگهداری در انبار یا دفن شده و حتی اطلاعاتی در خصوص جِرم و کل فعالیت آن و ... به آژانس و تمامی طرف های متعاهد ارائه نماید. 🔹لذا باتوجه به سابقه سیاه آژانس در استفاده سیاسی و ابزاری از اطلاعات هسته ای ایران و همچنین دراختیار قرار گرفتن این اطلاعات در دست دشمنان جمهوری اسلامی چون آمریکا و رژیم صهیونیستی این حجم از تعهدات در به اشتراک گذاری اطلاعات حساس هسته ای با پیوستن به این کنوانسیون چون هدیه ای به کشورهای متخاصم جمهوری اسلامی جهت فضاسازی های سیاسی علیه برنامه صلح آمیزهسته ای می باشد. همچنین در کنفرانس های بازنگری این کنوانسیون گزارش های ملی که باید توسط ایران ارائه شود، خود می تواند زمینه ساز طرح بحث ها و فضاسازی های جدید ایران شود. 🔺کنوانسیون دفن پسماند هسته ای در جهت منافع دارندگان سلاح هسته ای 🔹از طرفی براساس بند 3 این کنوانسیون سوخت مصرف شده و مواد پرتوزای تولید شده در برنامه‌های نظامی و دفاعی کشورها از شمول این کنوانسیون مستثنی شده است، یعنی در عمل این کنوانسیون برای نظارت و کنترل کشورهای در حال رشد هسته ای است و نه تضمین ایمنی سوخت مصرف شده و پسماندهای پرتوزا. چرا که این کنوانسیون کشورهای دارنده سلاح هسته ای را اساسا شامل نمی شود و بصورت کاملا تبعیض آمیز در جهت منافع دارندگان سلاح های هسته ای است. امری که برخلاف ظاهر فنی آن ، نشانگر سیاسی بودن و ابزار قدرت بودن این کنوانسیون می باشد. 🔹نهایتا اینکه ایران براساس ماده 11 ذیل بند ب برجام متعهد شده است که تمامی سوخت های مصرف شده کلیه رآکتورهای هسته ای را به خارج از کشور منتقل کند که این تعهد برجامی با پذیرش این کنوانسیون در تناقض است و همچنین تصویب این کنوانسیون را نیز در عمل بی فایده کرده است 🔹بنابراین باتوجه به مفاد استعماری و یکجانبه این کنوانسیون و همچنین خطر جدی درز اطلاعات و فضاسازی علیه جمهوری اسلامی برای فشار و تحریم بیشتر و همچنین سابقه سیاه آژانس بین المللی انرژی اتمی در برخوردهای سیاسی در سال های گذشته و نهایتا تضاد جدی تعهدات برجامی ایران با مفاد این کنوانسیون و همچنین نقض اصول صریح قانون اساسی، ضروری است با تشریح و تبیین اهداف این کنوانسیون اعضای مجمع تشخیص با دقت نظر کارشناسی و با قاطعیت این مصوبه را رد کنند و زمینه نفوذ بیگانگان و هضم جمهوری اسلامی ایران در نظام بین الملل را مسدود کنند ✍️ متن کامل در لینک زیر👇 https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2353493/@haallaj