eitaa logo
مجمع اسلامی حبل‌الله 🇵🇸🇱🇧
1.5هزار دنبال‌کننده
473 عکس
218 ویدیو
34 فایل
🔺تشکل مردم‌نهاد معتقد به اسلام ناب که انقلاب خمینی (ره) را فراتر از مذهب، ملیت و نژاد می‌داند و برای تقویت پیوندهای امت اسلامی تلاش می‌کند. https://ble.ir/hablollahir 📱ارتباط با ادمین: @Hablollah_admin 📱ارتباط با دبیر مجمع: @mahdimabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐 رویداد از مشایه تا قدس 📷 گزارش تصویری 🔹 نقش تمدنی مراسم اربعین و چگونگی تعظیم آن ▪️ حجت‌الاسلام محمدآبادی، دبیر مجمع اسلامی حبل‌الله 🔸 آشنایی مقدماتی با جامعه‌ی عراق و بایدها و نبایدهای تعاملات ایرانی-عراقی ▪️ محمد دشتی، مدیر موسسه سلمان 🔹 میزگرد ایده‌پردازی برای حضوری فعالانه‌تر در اربعین ▪️ با حضور فعالان و کارشناسان حوزهٔ عراق: احسان مینایی، حسین کمیلی و محمد دشتی 📆 پنجشنبه ۱۸مرداد۱۴۰۳ 📍 مشهد مقدس 🆔 @Hablollahir
عراق‌شناسی مقدماتی-دشتی.mp3
51.68M
🎧 عراق‌شناسی مقدماتی ▪️ آشنایی با آداب و رسوم و بافت اجتماعی مردم عراق ▫️ ضرورت و بایسته‌های تعاملات ایرانی-عراقی در اربعین 🎤 محمد دشتی، کارشناس عراق و مدیر موسسه سلمان 🔻 رویداد از مشایه تا قدس 📆 پنجشنبه ۱۸مرداد۱۴۰۳ 📍 مشهد مقدس 🆔 @Hablollahir
نقش تمدنی اربعین- محمدآبادی.mp3
30.89M
🎧 نقش تمدنی مراسم اربعین و معنای تعظیم آن ▪️ مروری اجمالی بر چرایی تأسیس سنت اربعین حسینی (ع) ▫️ رابطه‌ی سنت اربعین با اصل ولایت قرآنی ▪️ فرصتها و بایسته‌های اربعین در زمانه‌ی انقلاب اسلامی 🎤 ارائه‌ی حجت‌الاسلام محمدآبادی، دبیر مجمع اسلامی حبل‌الله 🔻 رویداد از مشایه تا قدس 📆 پنجشنبه ۱۸مرداد۱۴۰۳ 📍 مشهد مقدس 🆔 @Hablollahir
بخش1 میزگرد ایده‌پردازی کنشگری اربعینی.mp3
35.9M
🎧 بخش اول میزگرد ایده‌پردازی برای حضوری مؤثرتر در اربعین ▪️ خطوط محتوایی اولویت‌دار ▫️ نمونه قالبهای آسان و اثرگذار 🎤 احسان مینایی، حسین کمیلی و محمد دشتی 🔻 رویداد از مشایه تا قدس 📆 پنجشنبه ۱۸مرداد۱۴۰۳ 📍 مشهد مقدس 🆔 @Hablollahir
بخش2 میزگرد ایده‌پردازی کنشگری اربعینی و پرسش و پاسخ.MP3
47M
🎧 بخش دوم میزگرد ایده‌پردازی برای حضوری مؤثرتر در اربعین ▪️ خطوط محتوایی اولویت‌دار ▫️ نمونه قالبهای آسان و اثرگذار 🎤 احسان مینایی، حسین کمیلی و محمد دشتی 🔻 رویداد از مشایه تا قدس 📆 پنجشنبه ۱۸مرداد۱۴۰۳ 📍 مشهد مقدس 🆔 @Hablollahir
30.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مهریه فلسطین، خون است 🎤 محمدنورس حمید، عضو اتحادیه‌ی دانشجویان فلسطینی 🔻 مراسم ▪️ به یاد رهبر شهید مقاومت فلسطین، 📍 مشهد مقدس، مسجد میرزای ناظر 🆔 @Hablollahir
60M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 در مجازات سخت رژیم صهیونسیتی، مقهور محاسبات مادی نیستیم 🎤 حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد الهی خراسانی، دبیر جبهه‌ی روحانیت مردمی انقلاب اسلامی 🔻 مراسم ▪️ به یاد رهبر شهید مقاومت فلسطین، 📍 مشهد مقدس، مسجد میرزای ناظر 🆔 @Hablollahir
هدایت شده از قصه فلسطین
فراخوان جذب خادمان فلسطین‌یار🇵🇸 در اربعین حسینی ۱۴۰۳ (ویژه دغدغه‌مند روایت قصه فلسطین) مهلت ثبت‌نام: ۲۳ مرداد 🔰توضیحات: _ ارتباط‌گیری با زائران و گفت‌وگو در زمینه فلسطین _ اهدای پرچم فلسطین به زوار _ ترغیب زوار به شرکت در پویشِ 🖍سهم شما انتشار گسترده این پست 📌برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به آیدی زیر پیام دهید. 🔗 @palestinestory_admin 🇵🇸به مدرسه فلسطین بپیوندید: 🌐|| @palestinestory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 چرا تا صحبت از انتقام می‌شود، یک عده می‌گویند: «بس نیست؟!» 🎤 حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد الهی خراسانی، دبیر جبهه‌ی روحانیت مردمی انقلاب اسلامی 🔻 مراسم ▪️ به یاد رهبر شهید مقاومت فلسطین، 📍 مشهد مقدس، مسجد میرزای ناظر 🆔 @Hablollahir
💠 پادشاهان عرب با صرف شیعه بودن مشکلی ندارند؛ مشکلشان اسلام انقلابی است! 🔻 توییت تمیم البرغوثي شاعر معروف فلسطینی 🔹 «کینهٔ دولتهای عرب از ایران، از جنس اختلافات مذهبی نیست؛ این حاکمان عرب از وقتی یاد ماجرای شیعه و سنی افتادند که ایران در برابر سلطه‌گری آمریکا در کشورهای ما ایستادگی کرد و نمونهٔ اسلامی انقلابی را نشان داد و از سال ۱۳۵۷ اولین جمهوری اسلامی را در تاریخ اسلام و بلکه در تاریخ جمهوریت ساخت. 🔸 تا وقتیکه شاه ایران، مهرهٔ آمریکا بود، پادشاهان و روسای زبون عرب، مشکلی با او نداشتند؛ بلکه حتی دختران و خواهرانشان را به عقدش درآوردند؛ شاه با دختر پادشاه مصر ازدواج کرد و هیچکس اختلافات مذهبی را مطرح نکرد! با فرقهٔ او هم هیچ مشکلی نداشتند!» ▪️حاشیه: این همان تحلیلی است که رهبر انقلاب ۱۷ سال پیش مطرح کرده بودند: «با اسلام بماهو یک دین، با تشیع بماهو یک مذهب، مخالفتی ندارند. آن چیزی برای آنها مهم است که به منافعشان ضربه بزند.» (۱۳۸۶/۶/۲۶) و آن حرف، امروز به برکت و رسوایی خط نفاق با خون مجاهدان ، برای افکار عمومی در جهان اسلام هم دارد ملموس می‌شود. 🆔 @Hablollahir
💠 صلح امام حسن (ع)، زمینه‌ساز قیام امام حسین (ع) ✍ مولوی محمد برفی* 🔸 «با یک نگاه همه‌جانبه و سیستمی به اقدام صلح‌جویانه‌ی حسن و قیام حسین (رض)، حفظ اسلام و وحدت امت اسلامی، بندگی ذات خدای سبحان و انقلاب جهت براندازی حکومت بنی‌امیه با افشای ماهیت آن در عرصه‌ی قلم و خون را یکجا می‌توان یافت. 🔹 چون حسن (رض) با توجه به شکاف و تفرقه‌ی ایجادشده در میان امت اسلامی و عدم افشای چهره‌ی بنی‌امیه در زمانش، برای اینکه متهم به قدرت‌طلبی نشود و امت اسلامی بیش از آن دچار اختلاف و تفرّق و قربانی قدرت‌طلبی بنی‌امیه نگردد، با پذیرش صلح از قدرت کناره‌ گرفت، که با وجود کناره‌گیری از قدرت، دستگاه بنی‌امیه از وجود او احساس نگرانی می‌نمود. لذا به‌طور مرموزی حضرت را مسموم نموده تا بستر ملوکیت و ولایتمداری یزید فراهم گردد. 🔸 لکن حسین (رض) با توجه به عملکرد بد دستگاه بنی‌امیه و آشکار بودن چهره‌ی کثیف یزید، با بندگی در مقابل ذات سبحان احساس تکلیف نمود و با صراحت تمام به حکومت یزید نالایق پاسخ منفی داد که در این مسیر، راهی جز مقاومت و دفاع از خویش نداشت. چون زمامداران حکومت بنی‌امیه تاب اقدام اصلاحی که منجر به براندازی آنان می‌شد را نداشتند و به همین خاطر همچون گذشته با سوء تدبیر چنان کردند که سرانجام فاجعه‌ی خونین عاشورای کربلا به‌وجود آمد.» 📚 عین عبارات به نقل از کتاب «سیمای حسنین (رض) از منظر اهل‌سنت، ص۷۲» * عالم و نویسنده‌ی برجسته‌ی اهل‌سنت خراسان جنوبی 🆔 @Hablollahir
💠 حفظ آبروی شکنجه‌گر پیش نمایندهٔ صلیب سرخ! 🔰 خاطره‌ای از سید آزادگان، مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی‌اکبر ابوترابی (ره) 🔸 از صلیب سرخ جهانی برای سرکشی از اردوگاه‌های اسرای ایرانی در عراق آمده بودند. از من دربارهٔ وضعیت اسرا پرسیدند. بر خلاف تصورات، گفتم همه چیز خوب است و ما مشکلی نداریم! 🔹 رئیس اردوگاه‌ها که یک جلاد تمام‌عیار بود، از تعجب داشت شاخ درمی‌آورد. پرسید شما که همیشه دارید شکنجه می‌بینید و غذا و امکانات درست‌وحسابی ندارید، چه‌طور ابراز رضایت کردید؟ 🔸 گفتم هرچه فکر کردم دیدم جنگ ما، جنگ بین دو کشور مسلمان است و بالاخره یک روز تمام می‌شود؛ دیدم انصاف نیست که شکایت یک کشور مسلمان را پیش کفار ببرم.* 🔹 از آن به بعد بود که گذاشتند راحت‌تر با اسرا در اردوگاه‌های مختلف ارتباط بگیرم و این تاثیر به‌سزایی در تقویت روحیه و استقامت ما داشت. * ولن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا (نساء:۱۴۱) 🆔 @Hablollahir
هدایت شده از مسیرة الأحرار
مسیرة الأحرار 🇵🇸راه قدس از کربلا می‌گذرد🇵🇸 🔹 راه‌پیمایی برائت از مستکبرین در موسم اربعین و در حمایت از مردم مظلوم غزه 🕰 زمان: عصر روز یکشنبه ۴ شهریور مصادف با اربعین حسینی، ساعت ۱۷ 📍 مکان: انتهای شارع القبله، میدان پرچم (الرایة)، به طرف پل الضریبة *با حضور گروه‌های مختلف مردمی از اقصی نقاط عالم همراه با سخنرانی چهره‌های مقاومت 💠 را دنبال نمایید: @Masiratolahrar
📣📣📣 خبر فوری 🌐 پاتوق بین‌الملل 💠 ایران چهارم 🔻 روایت جایگاه تمدنی ایران از دیروز تا فردا 🎤 حجت‌الاسلام حسین مهدیزاده ▪️ مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم 📅 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۰۶ ⏰ ساعت ۱۸-۱۶ 📍 مشهد مقدس، مدرس۴، حسینیه هنر 🆔 @Hablollahir
🖼 گزارش تصویری از پاتوق جهان اسلام 💠 ایران چهارم 🔻 روایت جایگاه تمدنی ایران از دیروز تا فردا 🎤 حجت‌الاسلام حسین مهدیزاده ▪️ مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم 🆔 @Hablollahir
Patogh - Mahdizade14030606_۱۱۳۹۰۲.mp3
29.32M
🎙 بشنوید | صوت پاتوق جهان اسلام 💠 ایران چهارم 🔻 روایت جایگاه تمدنی ایران از دیروز تا فردا 🎤 حجت‌الاسلام حسین مهدیزاده ▪️ مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم 🆔 @Hablollahir
هدایت شده از انتشارات راه یار
🔴«الی بیت المقدس» منتشر شد. «نه واقعا ، هیچ وقت فکرش را هم نمی کردم از روزهایی که در دفتر اتحادیه دانشجویی مان جمع می شدیم و برای فلسطین و آزادی قدس برنامه می گرفتیم و تجمع برگزار می کردیم ، برسیم به اینجا ، آن هم این شکلی . یک سالی می شد که بحث کاروان جدید فلسطین در اتحادیه امت واحده مطرح شده بود و بچه ها که اکثرا همان بچه های فعال زمان دانشجویی بودند به دنبال هماهنگی های ضروری کاروان بودند ؛ کاروانی در سطح بین المللی برای رفتن به اطراف مرزهای فلسطین به منظور شکستن مرزهای اسراییل .» کتاب « الی بیت المقدس » ، روایت ماجراهای سفر کاروان جهانی راهپیمایی به سوی بیت‌المقدس از زبان یکی از اعضای اتحادیه بین المللی امت واحده به نام سید محمدمهدی پوریزدان پرست می باشد. اعضای کاروان جهانی الی بیت‌المقدس فروردین سال 1391 پس از عبور زمینی از کشورهای هند، پاکستان، ایران و ترکیه، روز یازدهم فروردین (30 مارس) در تجمعی در مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی ضمن حمایت از مردم مظلوم فلسطین، به سیاست‌های رژیم صهیونیستی اعتراض کردند. در این کاروان جمعی از هنرمندان و فعالان فرهنگی شناخته شده ایرانی، از جمله محسن مومنی ، محمدحسین جعفریان ، ناصر فیض ، سرباز روح الله رضوی و... حضور داشتند. 📚«الی بیت المقدس» ؛ روایتی از حرکت کاروان جهانی فعالان حامی فلسطین... نویسنده: سیدمحمدمهدی پوریزدان‌پرست 254صفحه 145هزار تومان ♦️سفارش: raheyarpub.ir@Raheyarpub ♦️سفارش با تخفیف15درصد و ارسال رایگان(بالای 400هزار تومان): ✅ @raheyarpub
💠 «إنّی سلم لمن سالمکم» را در اربعین فهمیدم... 🔻 نمایی از تجربهٔ زیستهٔ اربعینی‌ام ✍ سرکار خانم ملکی 🔸 اربعين یک زیارت معمولی نیست؛ از بستن بار سفر فرق می‌کند، تا جاییکه می‌خواهی بخوابی و بقیه چیزها... . اربعين که کربلا می‌روی، وقتی می‌خواهی کنار خیابان خوراکی بخوری، خیلی بهت می‌چسبد، چون خیالت راحت راحت است که به «همه» می‌رسد و تو چه خوب، کمی از شیرینی جامعۀ بی‌طبقه را احساس می‌کنی. 🔹 اربعين که کربلا می‌روی، بزرگتر می‌شوی، یاد می‌گیری مهربان‌تر باشی. 🔸 اربعين که کربلا می‌روی، معنی «انی سلم لمن سالمکم» را بهتر درک می‌کنی، وقتی به کسانی که نه شبیه به تو حرف می زنند و نه شبیه به تو زندگی می‌کنند ، نگاه می‌کنی و بعد تو به او لبخند می‌زنی و او به تو و اگر شد با زبان دست و سر و چشم و هر چه می‌توانی حرفها می‌زنی؛ پرچم فلسطین روی کوله‌ات را نشانش می‌دهی و او برای نابودی اسرائیل دعا می‌کند و تو آمین می‌گویی. 🔹 اربعین که کربلا می‌روی ممکن است کنار یک شیعهٔ ۷۰ساله از باکوی آذربایجان قرار بگیری و تو محو نورانیت ویژۀ او شوی و او به همسفر تو که چیزهایی از حرفهایش می‌فهمد، از درددل‌ها و مشکلاتی که در کشورش می‌گذرد بگوید، گویی که پناه آورده و بعد از مدتها غربت، حالا آشنا دیده و موقع رفتن، گویی که نمی‌خواهد از تو جدا شود، به‌گرمی ببوسدت ‌و بخواهد که چند لحظه صبر کنی تا مشتت را تاآنجاکه‌می‌شود پر از آب‌نبات‌های درشتش کند و تو بارها و بارها چهرۀ مهربان و باصفای او را به یاد آوری و با همان یک ساعت آشنایی، مهری عمیق نسبت به او پیدا کنی و بعد احساس کنی قلبت دارد خیلی بزرگتر می‌شود، احساس کنی قلبت دیگر بچه نیست که فقط دوست و فامیل و هموطنش را دوست داشته باشد، قلبت دارد بزرگ می‌شود، به بزرگی همۀ محبین امام و آرزو کنی که کاش روزی برسد که متر قلبت اندازۀ حب امام باشد. 🔸 اربعين که کربلا می‌روی گاهی چیزهای بد هم می‌بینی؛ وقتی نزدیک‌بین را می‌زنی، می‌بینی که هنوز مانده که همه یاد بگیریم زباله‌هایمان را کنار خیابان نریزیم، یاد بگیریم اگر چیزی را نمی‌خواهیم از اول نخوریم، یاد بگیریم صبورتر باشیم. ولی وقتی دوربین را می‌زنی، کلی محب می‌بینی که با هم به‌سوی نور می‌روند، «حبّ الحسین یجمعنا» را می‌بینی و وقتی نوربین را زدی، نوری قوی می‌بینی که همه را به‌سوی خورشید می‌کشد و همین می‌شود که می‌بینی غلطهای آنها که زیر نورند، هرروز دارد کمتر و کمتر می‌شود. 🔹 اربعين که کربلا می‌روی، آماده می‌شوی از خیلی بندوبستها عبور کنی، آماده می‌شوی بپری یا -نمی‌دانم- شاید هم پرواز کنی اما تنهایی نه، همه با هم، دست در دست هم، به همان جاییکه امام بفرماید و همان‌طوری که امام بفرماید. 🆔 @Hablollahir
💠 ایجاد وحدت و اخوت، دو حرکت فوری و بنیادین پیامبر اعظم (ص) برای ساخت نظام اسلامی ✍ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🔹 «پیغمبر به مجرّد این‌که وارد مدینه شد، کار را شروع کرد... اوّل، ایجاد «وحدت» است. همه مردم مدینه که مسلمان نشدند؛ اکثراً مسلمان شدند و تعداد بسیار کمی هم نامسلمان ماندند. علاوه بر اینها، سه قبیله مهمّ یهودی - قبیله بنی‌قینقاع، قبیله بنی‌النضیر و قبیله بنی‌قریظه - در مدینه ساکن بودند؛ یعنی در قلعه‌های اختصاصىِ خودشان که تقریباً به مدینه چسبیده بود: زندگی میکردند... یهودیها واقعیتی در مدینه بودند؛ بنابراین پیغمبر باید حساب اینها را میکرد. 🔸 پیغمبر اکرم یک میثاقِ دسته‌جمعىِ عمومی ایجاد کرد. وقتی آن حضرت وارد مدینه شد، بدون این‌که هیچ قراردادی باشد، بدون این‌که چیزی از مردم بخواهد و بدون این‌که مردم دراین‌باره مذاکره‌ای کرده باشند، روشن شد که رهبرىِ این جامعه متعلّق به این مرد است؛ یعنی شخصیت و عظمت نبوی به طور طبیعی همه را در مقابل او خاضع کرد؛ معلوم شد که او رهبر است و آنچه میگوید، باید همه بر محورش حرکت و اقدام کنند. 🔹 پیغمبر میثاقی نوشت که مورد قبول همه قرار گرفت. این میثاق درباره تعامل اجتماعی، معاملات، منازعات، دیه، روابط پیغمبر با مخالفان، با یهودیها و با غیرمسلمانها بود. همه اینها نوشته و ثبت شد؛ مفصّل هم هست؛ شاید دو سه صفحه کتابهای بزرگ تواریخ قدیمی را گرفته است. 🔸 اقدام بعدىِ بسیار مهم، ایجاد «اخوّت» بود. اشرافی‌گری و تعصّبهای خرافی و غرور قبیله‌ای و جدایی قشرهای گوناگون مردم از یکدیگر، مهمترین بلای جوامع متعصّب و جاهلی آن روز عرب بود. پیغمبر با ایجاد اخوّت، اینها را زیر پای خودش له کرد. 🔹 بین فلان رئیس قبیله با فلان آدم بسیار پایین و متوسّط، اخوّت ایجاد کرد. گفت شما دو نفر با هم برادرید؛ آنها هم با کمال میل این برادری را قبول کردند. اشراف و بزرگان را در کنار بردگانِ مسلمان‌شده و آزادی‌یافته قرار داد و با این کار، همه موانع وحدت اجتماعی را از بین برد. 🔸 وقتی می‌خواستند برای مسجد، مؤذّن انتخاب کنند، خوش‌صداها و خوش‌قیافه‌ها زیاد بودند، معاریف و شخصیتهای برجسته متعدّد بودند؛ اما از میان همه اینها بلال حبشی را انتخاب کرد. نه زیبایی، نه صوت و نه شرف خانوادگی و پدر و مادری مطرح بود؛ فقط اسلام و ایمان، مجاهدت در راه خدا و نشان دادن فداکاری در این راه ملاک بود.» 📚 بخشی از خطبهٔ اول نمازجمعه توسط رهبر انقلاب به مناسبت سالروز رحلت جانسوز پیامبر اکرم (ص) در تاریخ ۱۳۸۰/۰۲/۲۸ 🆔 @Hablollahir
💠 ایجاد انسجام اجتماعی، از سخت‌ترین نبردهای پیغمبر خدا (ص) 🎤 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای¹ 🔸 یکی از سخت‌ترین مبارزات پیغمبر، مبارزه برای حفظِ انسجامِ جامعه‌ی اسلامیِ آن روز بود... . [چون عربستان] جامعه‌ی قبایلی [بود]، متشکّل از افراد قبایل گوناگون با تعصّبهای خاصّ قبیله‌ای، با برداشتها و عادات و سنّت‌های کاملاً متفاوت، با عادت دیرینه‌ی به جنگ و نزاع و خون‌ریزی بر سر چیزهای کوچک؛ برای یک شتر بین دو قبیله چهل سال در جاهلیّت جنگ بود! آنقدر آدم از گرسنگی مُردند، یا در میدان جنگ کشته شدند، یا به غارت رفتند برای خاطر یک شتر! برای اهانت به یک زنی که مال یک قبیله‌ای بود از سوی یک جوانی از قبیله‌ای دیگر... چند سال بین این دو قبیله جنگ بود؛ این مسئله، مسئله‌ی تعصّب قبیله‌ای است. حالا در یک‌ چنین جامعه‌ای رسول‌ اکرم بین این جامعه باید وحدت ایجاد کند. 🔹 وحدتِ فکر آسان است؛ خب یک معلّم سر کلاسی فرضاً یک درسی را، یک معرفتی را، یک حقیقتی را بیان میکند همه میفهمند، امّا وحدت در عادتها و تقالید و روشها و سنّت‌های گوناگونی که وجود داشته و حبّ‌وبغض‌ها، بسیار بسیار کار دشواری است؛ حتّی بعد از اینکه سالها از اسلام گذشته بود و این‌ همه کار شده بود، شما دیدید، بعد از آنکه پیغمبر نبود، در اوّلین روز بعد از وفات پیغمبر در سقیفه‌ی بنی‌ساعده، انصار و مهاجر به جان هم افتادند؛ یعنی هنوز آن زمینه‌ها در اینها به‌کلّی از بین نرفته بود و با یک‌ چنین جامعه‌ی ناهماهنگِ ناهمگون، رسول‌ خدا آن حرکت عظیم را انجام داد [که نتیجه‌ی] قدرت فوق‌العاده‌ی پیغمبر بود و مبارزه‌ی شبانه‌روزی او. 🔸 آنقدر که پیغمبر روی [نفی] عصبیّت‌ها تکیه کرده، روی اخلاق و اغماض و عفو و عدم تفاخر به گذشتگان و محبّت به همگان و روی این چیزها در زمینه‌ی اخلاق اجتماعی تکیه کرده، روی کمتر چیزی تکیه کرده؛ برای اینکه بین این دلها یک هماهنگی و انسجامی را به ‌وجود بیاورد و به‌ وجود هم آورد... . 🔹 رسول‌ خدا این دلها را به هم وصل کرد، از آنها یک مجموعه‌ی مستحکم به ‌وجود آورد، حتّی مورّخین دشمن اسلام هم که بنا دارند و داشتند تأثیرات معنوی اسلام را در فتوحات اسلام ندیده بگیرند... نتوانسته‌اند منکر این نکته بشوند که مجموعه‌ی مسلمانها مثل یک دست که دارای انگشتانی است و مشت میشود و به ‌صورت یک عنصر و یک عامل، حرکت میکند و عمل میکند؛ این را نتوانستند منکر بشوند. یک عنصر تفکیک‌ناپذیر، همان ‌طور که در این آیه‌ی شریفه هست: اِنَّ اللهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِه؛ صَفًّا کَاَنَّهُم بُنیانٌ مَرصوص؛ مثل‌ اینکه پایه‌های این بنا را با سرب ریخته‌اند! ¹ بیانات در شب رحلت پیامبر اعظم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در کانون توحید تهران، ۱۳۶۵/۰۸/۱۰ 🆔 @Hablollahir
💠 پاسخ تند امام رضا (ع) به پیشنهاد اباصلت! ▪️ رنگ پوست و نژاد و ملیت، کرامت نمی‌آورد ✍ استاد محمد حکیمی¹ 🔸 در سراسر زندگی پیامبر(ص) و امامان(ع) ارزش و کرامت انسانی مورد توجه است و بدون کمترین امتیازی برای طبقات و افراد، جایگاه و منزلت انسانها دیده می‌شود، بدون بها دادن به تمایزهای معمول، چون رنگ یا نژاد یا جایگاه اجتماعی و به‌ویژه کمترین نگاهی به موقعیت اقتصادی و ثروت افراد نشده است و همه در جایگاهی همسان با دیگران قرار می‌گیرند. 🔹 این موضوع در زندگی امام رضا(ع) بسیار درخشیده است و با جایگاه ظاهری که امام(ع) داشت و نفر پس از خلیفه به شمار می‌آمد، لیکن کمترین تفاوتی در برخوردهای انسانی ایشان وجود نداشت و همهٔ طبقات و به‌ویژه افراد به‌ظاهر پایین نزد آن امام(ع)، منزلتی همسان با دیگران داشتند و از کرامتی همانند با دیگران برخوردار می‌شدند. 🔸 امام(ع) در درون خانه و به هنگام ناهار یا شام با همهٔ خدمتکاران می‌نشست و با آنان روابطی بسیار انسانی و همسان داشت و کسی را بر کسی -در هر جایگاه و موقعیتی- برتری نمی‌بخشید. 🔹 به روایت خدمتگزار امام(ع)، عبدالله‌بن‌صلت (هروی) که گفت: در مسافرت امام رضا(ع) به خراسان همراه او بودم. روزی همگان را بر سر سفره فراخواند و غلامان او از سیاه و دیگران آمدند و دور سفره نشستند. به او گفتم فدایت شوم، آیا بهتر نیست که برای اینان سفره‌ای جداگانه گسترده شود؟ امام(ع) گفت: «خاموش! خدای همه یکی است و مادر و پدر یکی (پس تفاوت و تبعیضی نیست) و پاداش هرکس به کردار اوست.» ¹ امام رضا (ع) و کرامت انسانی، ص۱۹-۲۰ 🆔 @Hablollahir
💠 اندر مصائب تخاطب فرماندهان و مردم! ✍ حجت‌الاسلام احمد قوی 🔹 سبک‌وسیاقی که بسیاری از مسئولان رسمی کشور از جمله بعضی از فرماندهان عالی‌رتبهٔ نظامی در سخنرانی های خود در مورد چالشهای نظامی‌امنیتی، مسالهٔ فلسطین و تقابل ایران اسلامی و محور مقاومت با رژیم صهیونیستی و آمریکا استفاده می‌کنند عمدتا خطابی، گفتمانی، بیان اصول و راهبردهای کلی انقلاب و نظام و در مواردی مملو از استعاره و شعار است. 🔸 واقعیت این است که این مدل صحبت کردن البته به شکل صحیح، با عمق مناسب و در جای خود حتما درست و مورد نیاز است، به‌ویژه اگر شخصیت سخنران و جایگاه او معرفتی، گفتمانی، تبيينی بوده و همچنین در مقام بیان اصول و راهبردهای کلی نظام باشد مثل مقام معظم رهبری و موارد و موقعیت‌هایی شبیه و یا نزدیک به این موقف. 🔹 اما چالش مهم امروز ایران ما در این عرصه این است که مردم صرفا به شنیدن این جنس حرفها نیاز ندارند. مردم ایران منتظرند تا از یک تریبون جدی و مهم حرفهای میدانی تر و روی زمین را هم بشنوند. شنیدن دائم و مکرر مبانی و کلیات از زبان همه ی مسئولان سیاسی، فرهنگی، نظامی از ائمه جمعه تا فرماندهان نظامی و... برای بخشی قابل توجهی از مخاطبین ملال آور شده و احساس شعارزدگی به آن ها دست داده است. خصوصا اگر این برداشت در فضای غیر رسمی _ولو به غلط_ جا بیفتد که این کلی‌گویی ها یعنی این که نمی‌خواهند درست و حسابی بزنند! 🔸 اما در مقابل این سبک سخنرانی مسئولان ایرانی، با یک سبک دیگر از سخنرانی و ارتباط با بدنه مواجه هستیم که سالها تکرار شده و نتایج و بازخوردهای آن در شرایط گوناگون و موقعیت های متنوع سیاسی، جنگی، بحرانی و... پیش چشم دوست و دشمن است. صحبتهای جناب سید حسن نصرالله سالهاست که به یکی از کنش‌های مهم سیاسی، تبیینی، رسانه ای در سطح لبنان، جبههٔ مقاومت، منطقه و حتی فضای بین‌الملل تبدیل شده است. البته نیاز به توضیح نیست که صحبتهای جناب سید، نه‌تنها خالی از جنبه‌های معرفتی و گفتمانی، بیان مبانی و راهبردهای کلی و حتی بیان شعار و جملات قصار نیست، بلکه ایشان از این جهت به شدت توانمند نیز هستند. 🔹 منتهی علاوه بر اینها جناب سید در هر سخنرانی، انبوهی از تحلیل های واقعی سیاسی‌نظامی را در لایه‌های مختلف ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و با ادبیات همه‌فهم ارائه داده، وارد جزئیات می شود به سوالات و گره‌های ذهنی مردم که عمدتا کف میدانی و از جنس تحلیل‌های دودوتاچهارتایی است پاسخ می‌دهد و از پاسخ دادن به سوالات سخت با دور زدن و یا پاسخ های شبه دیپلماتیک و غیر اقناعی فرار نمی‌کند. 🔸‌ عامل دیگر تاثیرگذاری این سخنرانی‌ها صداقت ایشان است. این را دیگر همه به تجربه باور کرده‌اند حتی صهیونیستهای ساکن فلسطين اشغالی و سردمداران جنایتکارشان. همه می‌دانند جناب سید بلوف نمی‌زند! 🔹 شفافیت بالا و عدم پنهان‌کاری، عامل دیگری است که وقتی با صداقت و سایر مولفه‌ها ترکیب می‌شود، تاثیرگذاری را به مراتب افزایش می‌دهد. این شفافیت جناب سید و همچنین بخش رسانه‌ای حزب الله در موقعیت‌های مختلف و به‌ویژه در بحران سوریه بسیار تاثیرگذار بود. در آن موقعیت بسیار دشوار که عملا با یک فتنه ی بزرگ مذهبی روبرو بوديم جناب سید دائما مشغول تبيين و پاسخ به مخاطب بود. حضور حزب الله در سوریه، و اقتضائات آن مثل مساله ی شهدای مقاومت و تشییع آنها به هیچ وجه سانسور نشد که ایشان به صراحت این را اعلام فرمود. 🔸 عوامل سه‌گانهٔ فوق (میدانی صحبت کردن، صداقت و شفافیت) به اضافهٔ نبوغ، فهم عمیق و درایت بالای ایشان سبب شده تا تخاطب‌های مستقیم ایشان با دشمن هم خیلی بیش از بیان کلیات و رجزخوانی باشد. جناب سید، استدلال‌های دشمن را نه تنها در فضای افکار عمومی لبنان، جبهه مقاومت و جهان اسلام، بلکه در فضای افکار عمومی خودش به چالش می کشد تا جایی که در مواردی حتی به صهیونیست ها مشورت هم می دهد و به این شکل آن ها را تحت فشار قرار می دهد. با در نظر گرفتن مجموع این مولفه.ها می‌توان ادعا کرد که سخنرانی‌های جناب سید، فاصلهٔ بین فضای رسمی و غیررسمی را کاهش داده و در شرایطی که مساله ی جهاد تبیین و افکار عمومی باید در اولویت ما باشد توجه به این الگو بسیار با اهمیت است. 🔹 پ.ن: در این چند کلمه به حسب نیاز فوری فضای افکار عمومی ایران فقط از یک زاویه به سبک‌وسیاق فرمایشات سید مقاومت و مقایسهٔ آن با مسئولان محترم داخلی توجه شد. در حالیکه توجه، پیگیری، فهم و تحلیل فرمایشات ایشان به شکل مستقل و جدا از این کارکردهای آموزشی یکی از واجبات زمین مانده ی امروز است. چند سال است این را به بهانه‌های مختلف به خودم یادآوری می کنم که پیگیری دائمی همهٔ سخنرانی‌های جناب سید، یکی از کلیدهای مهم فهم بهتر و دقیق تر طراحی های راهبردی مقام معظم رهبری و روند کلی حرکت انقلاب اسلامی است. 🆔 @Hablollahir