8.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #نکته
💠فرازی از قسمت چهل و سوم سبک زندگی مهدوی
🔅مشروح این سخنرانی را می توانید از این طریق ببینید
👈 به کانال اطلاع رسانی استاد حدائق بپیوندید:
https://www.aparat.com/v/InuVm
🆔@hadaegh
https://chat.whatsapp.com/FqKP19iLLGiDuteTin5cvA
👈 اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hadaegh.ir
6.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #پرسمان
💠#مهدویت
🔅علت طولانی شدن غیبت امام چیست؟
👈 به کانال اطلاع رسانی استاد حدائق بپیوندید:
🆔@hadaegh
https://chat.whatsapp.com/FqKP19iLLGiDuteTin5cvA
👈 اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hadaegh.ir
استاد حدائق
✅ #پرسمان 💠#مهدویت 🔅علت طولانی شدن غیبت امام چیست؟ 👈 به کانال اطلاع رسانی استاد حدائق بپیوندید: 🆔@
✅ #پرسمان
💠#مهدویت
🔅علت طولانی شدن غیبت امام چیست؟
بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و ادب و احترام، محضر شما عزیزانِ بیننده و شنونده. در ادامهی جلسات گذشته و پاسخ به پرسشهای مهدوی، یکی از سؤالاتی که عزیزان مطرح نمودهاند این است که علت طولانی شدنِ غیبت امام زمان چیست؟ چرا این غیبت، این همه طولانی شده و زمان، به خودش اختصاص داده؟ و چه کنیم که این عمرِ طولانیِ غیبت را کاهش بدهیم و ظهور را انشاءالله بتوانیم اسبابش را فراهم کنیم؟
در بحث علت طولانی شدنِ غیبت، یک علت مهم، در به طولانی کشانده شدن غیبت، عدمِ آمادگی و استعدادِ عمومی مردم است. جامعه باید به این ضریب آمادگی خودش را برساند و این طولانی شدن غیبت، علتش همین است که آن نصاب آمادگی که باید برای مردم رقم بخورد، متأسفانه ایجاد نشده و ما از همین امر استفاده میکنیم که هنوز آن ظرفیت پذیرش ولیّ خدا در انسانها ایجاد نشده.
من یک نکتهای را برای تبیین بهتر مطلب عرض کنم؛ ما در عالم اقتصاد، قانونی داریم به نام عرضه و تقاضا. اگر اینها هر دو، رعایت بشود و تناسب اینها به هم نخورد، اقتصاد، اقتصادِ موفقی است. اگر عرضهی کالا متناسب با تقاضای جامعه باشد؛ نه تولیدکننده زیان میبیند و نه مصرفکننده آسیب میبیند اما اگر عرضه بود و تقاضا نبود، اینجا تولیدکننده ضرر میکند و زیان میبیند. اگر برعکس، تقاضا بود و عرضه نبود، مصرفکننده ضرر میبیند. مردم متقاضی جنس و کالایی هستند که این کالا در جامعه توزیع نمیشود نتیجهاش میشود تورّم. این افزایش سریع و بیسابقهی اجناس و نرخها. یعنی نرخها سرسام آور میرود بالا؛ چرا؟ چون تقاضا زیاد است و عرضه، متناسب با تقاضا نیست و اگر عرضه بود و تقاضا نبود، میشود رکود اقتصادی. اقتصادی بیمار که تولیدکنندهها آسیبِ جدی خواهند دید. جنسهای اینها و تولیدات اینها در انبارها و کارخانهها میماند و کسی استقبال نمیکند. این در بحثِ اقتصاد.
ما در نگاه کلی در جامعهی بشری، در بحث تربیت، میبینیم از شروع عالم، خداوند عالم را با آدم عرضه کرده. یعنی عرضه از ناحیهی خداوند اتفاق افتاده؛ اولین انسانی که متولد میشود و نمایندهی خداست، حضرت آدم، شروع عالم با عرضهی الهی آغاز میشود. اما در طول تاریخ بشریت وقتی بررسی میکنیم تاریخ را، میبینیم در نوعِ زمانهای مختلف، مردم متقاضی واقعی برای این تقاضا نبودهاند. البته اینها هم علتهایی داشته؛ یک بخش آن هواپرستیها و رفاهطلبیهای مردم بوده؛ یک بخشی از آن تبلیغات سوء دشمنان سوء فضیلت و دشمنان انبیاء و دشمنان ائمه و تبلیغات بر علیه اولیاء بوده. تبلیغات از یک طرف و رفاهطلبی و شهوتطلبی و خودخواهیها از طرف دیگر، و حکومتهای ظالم و قدرتهای غاصب هم در اینجا نقش داشتند و مانع میشدند.
اینها سبب میشد که بالأخره، مردم آن تقاضای واقعی را از این عرضهی الهی نداشته باشند. یکصد و بیست و چهار هزار پیغمبر و یازده امام آمدند اما در تاریخ میبینیم عرضه اتفاق افتاد و تقاضا، یا نبود و یا به حدّ مطلوب نبود. شما میبینید در زمان تاریخ اسلام، پیامبر، در مکه سیزده سال که زادگاه مبارک حضرت است، ناگزیر میشود پیغمبر از شهرِ خود، شبانه و مخفیانه هجرت کند. تقاضا نیست! عرضه هست، پیغمبر وجود دارد اما تقاضا نیست. در 10 سالی که پیامبر در مکه بودند و جنگهای فراوانی بر پیغمبر تحمل شد که همهی اینها بیانگر همان عدم پذیرش و تقاضا بود که حکومتها، قبائل، افراد مستکبر، ظالم و گنهکار، اینها مانع میشدند. ما در دوران علی بن ابیطالب، امیرالمؤمنین علی علیهالسلام، در دورانِ امام مجتبی، سیدالشهداء، شما در واقعهی عاشورا، میبینید امام حسین با بیش از صد و چند نفر از یاران خود به شهادت میرسد و حال اینکه عالم اسلام، به آن گستردگی، بالأخره متقاضیِ این مطلب نبود. امام آمد در صحنه حضور پیدا کرد برای یاریِ بشریت. در زمانهای بعد و دورانهای ائمه، این وضعیت ادامه داشت تا زمانِ امام عسکری.
یک حجّت باقی مانده، عرضهی الهی است که این عرضه را خداوند آنقدر در پس پردهی غیبت نگه خواهد داشت تا بشریت به تقاضای مطلوب برسد.
امام زمان، برای یک قوم و برای یک جمعیت و برای یک منطقه نمیخواهند تشریف بیاورند. امام زمان میخواهد بیاید «یَملَأُ الله الأرض قِسطاً وَ عَدلاً» (سلیم بن قیس، ص 429) رقم بخورد؛ «أَنَّ الأرضَ یَرِثُهَا عِبادِیَ الصّالِحون» (سوره انبیاء / آیه 105) اتفاق بیفتد. این امام زمان، نمیآید تا بشریت به آمادگی برسند؛ اروپا، آمریکا، آفریقا، ایران، همهی انسانها بخواهند که یک انسانِ عدالتگستری بیاید و آنها را از ظلم و جور نجات بدهد. بعضاً هم شاید، با نامِ امام زمان هم آشنا نیستند اما به دنبال عدالت باشند.
👈 به کانال اطلاع رسانی استاد حدائق بپیوندید:
🆔@hadaegh
https://chat.whatsapp.com/FqKP19iLLGiDuteTin5cvA
👈 اینستاگرام:
استاد حدائق
✅ #پرسمان 💠#مهدویت 🔅علت طولانی شدن غیبت امام چیست؟ 👈 به کانال اطلاع رسانی استاد حدائق بپیوندید: 🆔@
https://www.instagram.com/hadaegh.ir
✅ #اطلاعیه
🔅 دعای ندبه در آخرین جمعه ماه شعبان به یاد مرحوم حضرت آیت الله حاج شیخ محمدرضا حدائق
با نوای حاج کاظم محمدی
🔰سخنرانی استاد حاج شیخ علیرضا حدائق
✨همراه با فضای ویژه ی کودکان
زمان: جمعه 12 فروردین1401
مکان: خیابان زند، نرسیده به میدان امام حسین (ع)، کوچه ی 44 (مهدیه)، مهدیه بزرگ شیراز
از ساعت 7 صبح
آدرس در مسیر یاب گوگل:
https://goo.gl/maps/R4uNYDE3bR4jCUVf8
💥 پخش زنده
👈 از طریق صفحه شخصی استاد در آپارات به نشانی:
aparat.com/hadaegh.ir/live
👈 به کانال اطلاع رسانی استاد حدائق بپیوندید:
🆔@hadaegh
https://chat.whatsapp.com/FqKP19iLLGiDuteTin5cvA
👈 اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hadaegh.ir
9.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #نکته
💠فرازی از قسمت چهل و چهارم سبک زندگی مهدوی
🔅مشروح این سخنرانی را می توانید از این طریق ببینید
https://www.aparat.com/v/dZHTW
👈 به کانال اطلاع رسانی استاد حدائق بپیوندید:
🆔@hadaegh
https://chat.whatsapp.com/FqKP19iLLGiDuteTin5cvA
👈 اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hadaegh.ir
6.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #پرسمان_مهدوی
💠آیا برای ظهور فقط باید منتظر ماند؟ تکلیف ما در دوران غیبت چیست؟
👈 به کانال اطلاع رسانی استاد حدائق بپیوندید:
🆔@hadaegh
https://chat.whatsapp.com/FqKP19iLLGiDuteTin5cvA
👈 اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hadaegh.ir
استاد حدائق
✅ #پرسمان_مهدوی 💠آیا برای ظهور فقط باید منتظر ماند؟ تکلیف ما در دوران غیبت چیست؟ 👈 به کانال اطلاع ر
با این حدیث، عرضم را به پایان برسانم که امام صادق فرمود: هر کسی که دوست دارد از یاران امام زمان باشد، «مَن سَرَّهُ أَن یَکونَ مِن أصحابِ القائِم فَلیَنتَظِر» و بعد حضرت، انتظار را اینگونه تعریف میفرمایند: «فَالیَعمَل بِالوَرَع وَ مَحاسِنَ الأَخلاق» (غیبت نعمانی، ج 1، ص 200) تلاش کنید که در این انتظار، 1- ورع داشته باشید و منتظر، یعنی انسانِ پاک و انسانی دور از آلودگیها، به قول علامهی فیض کاشانی:
گفتم که روی خوبت از من چرا نهان است
گفتا تو خود حجابی! ورنه رُخَم عیان است
یکی اینکه ما پاک زندگی کنیم چون پاکترین انسان، امروز روی کرهی زمین، امام عصر است و منتظرانِ او، منتظران مصلح، باید صالح زندگی کنند. و 2- اخلاق شایسته. منتظران امام زمان باید انسانهایی باشند دارای اخلاقی پسندیده و رفتاری شایسته. در روابط عمومیشان و در برخورد با دیگران، مظهر اخلاق باشند که خوشاخلاقترین انسان، امروز روی زمین، امام عصر است و منتظران او باید تلاش کنند در راستای اصلاح اخلاق و اصلاح رفتار و دوری از گناه.
توفیقات همهی عزیزان را از خداوند منّان خواستارم، انشاءالله همهی ما در زمرهی منتظران حقیقیِ حضرت قرار بگیریم والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
👈 به کانال اطلاع رسانی استاد حدائق بپیوندید:
🆔@hadaegh
https://chat.whatsapp.com/FqKP19iLLGiDuteTin5cvA
👈 اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hadaegh.ir
استاد حدائق
✅ #پرسمان_مهدوی 💠آیا برای ظهور فقط باید منتظر ماند؟ تکلیف ما در دوران غیبت چیست؟ 👈 به کانال اطلاع ر
✅ #پرسمان_مهدوی
💠آیا برای ظهور فقط باید منتظر ماند؟ تکلیف ما در دوران غیبت چیست؟
بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و ادب و احترام محضر شما عزیزانِ بیننده و شنوندهی برنامه، در ادامهی مباحث گذشته و پاسخ به سؤالات مهدوی، یکی از سؤالات دیگری که مورد بحث است، این است که: اکثریت، فکر میکنند برای ظهور، فقط باید منتظر ماند. آیا ما مردم، برای ظهور حضرت، تکلیفی دیگر نداریم؟ یا اکتفا کردن فقط به همین که منتظر باشیم و به تعبیر امروزیها و عامیانه، دست روی دست بگذاریم تا صاحبالزمان بیاید و کاری بکند، این درست است؟
بعضاً انسان میشنود که بعضیها میگویند آقا کار خراب شده و مگر امام زمان بیاید و کار را درست کند. این همان دست روی دست گذاشتن است. طرف، منفعلانه برخورد میکند و خودش را باخته و وظایف خودش را فراموش کرده و همهی این بارها و زحمتها را برای امام زمان دارد میبیند و این، خلافِ انصاف است.
خب اینکه تکلیف ما در دوران غیبت چیست؟
در روایات فراوانی ما از معصومین داریم که توصیه کردهاند در عصر غیبت اگر قرار گرفتید، منتظر بمانید و این حالتِ انتظار را در خودتان ایجاد کنید و ثوابی که برای این انتظار بیان شده و ذکر شده در روایتی امام سجاد میفرماید: «مَن ثَبَتَ عَلی مُوالاتِنا فِی غیبَةِ قائِمِنا؛ کسانی که بر ولایت ما اهلالبیت در دوران غیبت امام زمان ثابتاند یعنی منتظرند و خودشان را سالم نگه میدارند و حفظ میکنند، خداوند به اینها «أعَطاهُ الله أجرَ ألفَ شَهید مِثلَ شُهَداءِ بَدرٍ وَ اُحُد» (بحارالأنوار/ ج 79/ ص 172) (پاداش هزار شهید همانند شهداء جنگ بدر و اُحُد را به آنها عرضه خواهد کرد.
قطعاً کار، کارِ بسیار سختی است؛ با نبودنِ امام و مشاهده نکردنِ امام، انسان سلامت و درستی خودش را و راستی و پاکیِ خودش را حفظ کند، قطعاً ثواب اینها به مراتب بیشتر از کسانی است که امام را میبینند و پاک زندگی میکنند. اینکه در روایتی از رسولالله هم تجلیل شد از کسانی که در عصر غیبت با ندیدنِ امام و در محضر امام نبودن، سالم زندگی میکنند، پیامبر اینگونه تجلیل کردند و فرمودند: اینها برادرانِ من هستند. فرمودند: أین اشتیاقی إلی اخوانی؛ چهقدر مشتاقم برادران خود را ببینم؟ که وقتی سؤال شد از رسول خدا که: برادران شما، مگر ما نیستیم؟ حضرت فرمود: شما اصحاب من هستید و برادران من، کسانی هستند که در دوران غیبت، با نبودنِ امام و غائب بودنِ امام، اینها به وظایف خود به نحو شایسته عمل میکنند.
اول، ما وظایف فردیِ خودمان را در انجام واجباتمان و ترک محرّمات و دوری گرفتن از رذائل اخلاقی انجام بدهیم. این وظایف فردیِ هر کسی است.
یک سری وظایف هم هست که ما وظایف اجتماعی داریم. ما نسبت به دیگران هم نباید بیتوجه باشیم. پیامبر فرمود: «مَن أصبَحَ وَ لا یَهتَمَّ بِأُمورِ المُسلِمین فَلَیسَ بِمُسلِم؛ اگر کسی صبح کند و به مسائل مسلمانها بیتوجه باشد، مسلمان نیست» (کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 163). من اگر مشکلات اخلاقیِ جامعه، مشکلات اقتصادیِ جامعه، مشکلاتِ همسایگان من، در من اثری ایجاد نکند، من باید در خودم تجدید نظر کنم. به قول شاعر:
تو کز محنتِ دیگران بیغمی
نشاید که نامَت نهند آدمی
مشکلات دیگران، باید ما را دردمند کند؛ لذا کسانی که منتظرِ امام زمان هستند و میخواهند شاهدِ دولت کریمهی حضرت باشند، باید تلاش کنند. انتظار یعنی آمادگی؛ انتظار یعنی تلاش. انتظار یعنی کوشش، یعنی فعالیت، فراهم کردن بستری مناسب برای عصر ظهور. اگر من منتظرم، فقط اکتفا نکنم به خواندنِ دعای ندبه و دعای عهد و زیارت آلیس. اینها بسیار مطلوب و ارزشمند هستند اما فراتر از این، از کانون خانواده شروع کنیم. از خودم شروع کنم؛ خودم به وظایفم عمل کنم؛ خانوادهی خودم را، فرزندم، برادرم، خواهرم، همسرم، پدرم، مادرم، دوستانم، همسایگانم، در جامعه با هر کسی برخورد میکنیم، تلاش کنیم که در آنها هم انگیزهی آمادگی را ایجاد کنیم. اگر کسانی را میبینیم که از ارزشهای اخلاقی فاصله گرفتهاند، با اخلاق، با ادب، با منطق اینها را دعوت کنیم به راهِ درست و صحیح. اگر میبینیم کسانی در مشکلات اقتصادی گرفتارند، در حدّ ظرفیت خودمان و توانِ خودمان و اعتبار خودمان و دارایی خودمان، سعی کنیم برای رفع مشکلات دیگران. لذا عزیزان، معنای انتظار، فقط دست روی دست گذاشتن و به دعا روی آوردن و کنج عزلت انتخاب کردن و یا رفع مشکلات را فقط منوط به آمدنِ حضرت دانستن نیست. اگر این بود که امام باید بعد از پدرش قیام میکرد و ظهور پیدا میکرد و اتفاق میافتاد. منتظر، یعنی یک انسانِ آماده؛ یک انسانِ پا به رکاب؛ یک انسانِ مستعد برای فراهم کردن زمینهی ظهور نسبت به حضرت.
✅ #اطلاعیه
💠سخنرانی استاد حدائق در ماه مبارک رمضان
⏰از یکشنبه 14 فروردین 1401 هر روز بعد از نماز ظهر و عصر
🔸مسجدالرسول(ص)، خیابان قصردشت
💥 پخش زنده
👈 از طریق صفحه شخصی استاد در آپارات به نشانی:
aparat.com/hadaegh.ir/live
👈 به کانال اطلاع رسانی استاد حدائق بپیوندید:
🆔@hadaegh
https://chat.whatsapp.com/FqKP19iLLGiDuteTin5cvA
👈 اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hadaegh.ir
مهدیه بزرگ شیراز 12فروردین1401.mp3
15.5M
✅ #سخنرانی
🔸مشروح سخنرانی
🔅 با موضوع وظایف ما در عصر غیبت
⏱جمعه 12 فروردین 1401 / مهدیه بزرگ شیراز
👈 به کانال اطلاع رسانی استاد حدائق بپیوندید:
🆔@hadaegh
https://chat.whatsapp.com/FqKP19iLLGiDuteTin5cvA
👈 اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hadaegh.ir
✅ #گزارش_تصویری
💠مراسم قرائت دعای ندبه در آخرین جمعه ماه شعبان به یاد مرحوم حضرت آیت الله حاج شیخ محمدرضا حدائق
🔸مهدیه بزرگ شیراز / جمعه 12 فروردین 1401
👈 به کانال اطلاع رسانی استاد حدائق بپیوندید:
🆔@hadaegh
https://chat.whatsapp.com/FqKP19iLLGiDuteTin5cvA
👈 اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hadaegh.ir