🔰 #حکایت
🔺 کور واقعی
🔆فقیری به در خانه بخیلی آمد. گفت: شنیدهام مقداری از مالت را نذر نیازمندان کردهای.
بخیل گفت: نذر کوران کردهام.
فقیر گفت: من هم کور واقعی هستم، زیرا اگر بینا میبودم، از در خانه خدا به در خانه کسی مثل تو نمیآمدم.
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
🔰 در بحث اربعین همه باید تابع ستاد کرونا باشیم
👈 پیش امام حسین شکوه کنید تا یک نظری بکنند
🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز در آئین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس:
🔹 حالا بحث اربعین پیش آمده بعضیها خوب عاشق امام حسیناند عاشق اربعیناند. حالا شماها خودتان رفتید، بنده که محروم هم بودم و مشتاق هم بودم: گرچه دوریم، به یاد تو سخن می گوییم
🔹 اما رفتن برای راهپیمایی اربعین فقط متوقف به صلاحدید مسئولان ستاد ملی مبارزه با کروناست. اگر گفتند نه، که تا الان گفتند نه، باید همه تابع باشند. اینی که ما بلند شویم برویم دم مرز. مثلا اظهار ارادت به حضرت بکنیم. نه، از توی خانه اظهار ارادت بکنیم.
🔹 روز #اربعین همه بنشینند، دو سه تا زیارت مهم روز اربعین وارد است. زیارت اربعین را بشینید مردم بخوانند با حال و با توجه، و پیش امام حسین (ع) شکوه کنند بگویند یا سیدالشهدا ما دلمان میخواست بیاییم، نشد، وضع این جوری است تایک نظری بکنند یک کمکی بکنند. ۹۹/۶/۳۱
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
امیرالمؤمنین عليه السلام:
در شگفتم از كسى كه به رحم و شفقت فرا دست خود اميد دارد ، چگونه به فرو دست خود رحم نمى كند
عَجِبتُ لِمَن يَرجُو رَحمَةَ مَن فَوقَهُ كيفَ لا يَرحَمُ مَن دُونَهُ؟!
غررالحكم حدیث 6255
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
پدر، دلواپسِ آیندهی دخترش است
اما حتی یکبار هم اتفاق نیفتاده که با هم بیرون بروند، در خیابان قدم بزنند و با هم گپ بزنند
دختر، نگرانِ فشارِ کاریِ پدر است
اما حتی یکبار هم نشده که خواستههایش را به تعویق بیاندازد تا پدر برای مدتی احساسِ آرامش کند
مادر، با فکرِ خوشبختی فرزند خوابش نمیبرد
اما حتی یکبار هم نشده که با فرزند در موردِ خوشبختی اش صحبت کند و بپرسد: فرزندم چه چیزی تو را خوشحال میکند؟
فرزند، با فکرِ رنج و سختیِ مادر از خواب بیدار میشود
اما حتی یکبار هم نشده که دستش را بگیرد، با او به پارک برود، با او قدم بزند و کمی به او آرامش بدهم
عدّه ای از ما آدمهای بلاتکلیفی هستیم
از یکطرف در خلوتِ خود، دلمان برای این و آن تنگ میشود
از طرف دیگر، وقتی به هم میرسیم، هیچ نمی گوییم!
انگار نیرویی نامرئی، دهانمان را بسته تا مبادا چیزی در موردِ دل تنگی مان بگوئیم!
تکلیفمان را با خودمان روشن نمیکنیم! یکدیگر را دوست میداریم اما آنقدر شهامت نداریم که دوستداشتن مان را ابراز کنیم...
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
هدانا (2).mp3
3.33M
🔊 #گوش_کنید| ذکری برای بخشش گناهان
🌸حجت الاسلام عالی
يَا مَنْ يَقْبَلُ الْيَسِيرَ وَ يَعْفُو عَنِ الْكَثِيرِ اقْبَلْ مِنِّي الْيَسِيرَ وَ اعْفُ عَنِّي الْكَثِيرَ إِنَّكَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
#منبر_کوتاه
📲 حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید.
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
#انتخاب_همسر
#همسان_گزینی
#همدم
🚦چراغ قرمز های عاشقی
اگر با یک نگاه عاشق شدهاید یا تحت فشار تصمیم به ازدواج گرفتهاید یا به هر شکل غیر منطقی دیگر دارید سرنوشت آیندهتان را رقم میزنید، چند لحظه صبر کنید. برای عاشق شدن چراغ قرمزهایی هست که خیلیها آن را نمیبینند. بهتر است کمی جلوی این چراغهای قرمز بایستید و در رابطهتان بازنگری کنید.
🚫اگر مودب نیست
🚫اگر با خانواده شما همخوانی ندارد
🚫اگر تعادل رفتاری ندارد
🚫اگر وضع مالی مناسبی ندارد
🚫اگر بر اساس احساسات تصمیم گرفتهاید
🚫اگر به بلوغ فكری و عقلی نرسیدهاید.
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
📗 #احکام | وکالت
🔰 وکالت یعنی واگذار کردن کاری به دیگری تا در زمان حیات او، آن کار را انجام دهد. عقد وکالت محتاج لفظ، نوشته یا عملی است که به این واگذاری دلالت کند؛ مثلاً بگوید: «تو وکیل من هستی» یا «این کار را به تو واگذار کردم» یا کالایی را تحویل دهد تا طرف مقابل بفروشد.
حتی اگر نوشته وکالت بعد از مدت طولانی به دست طرف مقابل برسد و او هم رضایت دهد، کافی است.
1️⃣عزل وکیل
عقد وکالت عقد جایز است؛ یعنی قابل بر هم زدن است. لذا وکیل میتواند در حضور یا غیاب موکل، خودش را عزل کند و همچنین موکل میتواند وکیل را عزل کند. اما اگر وکیل پیش از رسیدن خبر عزلش (خبری که اطمینان میآورد) مورد وکالت را مقداری یا تماماً انجام دهد، کار او صحیح و نافذ است؛ چون عزل زمانی نافذ است که وکیل مطلع شود.
2️⃣ضامن بودن وکیل
وکیل، امین است. لذا اگر در انجام کارهای وکالت افراط و تفریط نکند و چیزی تلف شود، ضامن نیست.
3️⃣تخلف وکیل از محدوده اختیاراتش
وکیل باید مطابق با آنچه در عقد وکالت – صراحتاً یا با قرائنی در کلام یا با قرائن حال و مقام – وجود دارد، عمل کند و لذا معاملات خارج از محدوده فضولی است و منوط به اجازه موکل است.
✅احکام وکالت را به صورت جامع در ادامه بخوانید:
https://b2n.ir/437562
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
📗 #احکام | استفاده از اموال ميت در مجلس ترحيم
🔻 س: آيا مىتوان در مجلس ترحيم شخصى كه داراى فرزند صغير است چيزى خورد؟
🔹 ج) در مالى كه بچه صغير در آن شريك است نمىتوان تصرف كرد مگر با اجازه قيّم شرعى آن كودك كه به مصلحت او كار مىكند ولى اگر معلوم نيست كه مخارج مجلس از اموال صغير برداشته شده اشكال ندارد.
بیشتر بخوانید:
https://b2n.ir/310982
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
6.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | گرچه دوریم به یاد تو سخن میگوییم
🔻 گزیده ای از بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با شرکتکنندگان در آئین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
🔰#احکام
🔺فضولی در گوشی اهل خانه
🔹به همسرش یا فرزندش شک کرده نکند با دیگری ارتباطی خارج از عرف دارد. پنهان از چشم او وارد اطلاعات گوشیاش شده است. اما تجسس در گوشی دیگران بدون رضایت وی، شرعاً حرام است.
براساس: استفتائات مقام معظم رهبری
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
🔰 خیر دنیا و آخرت در ۴ خصلت
قال الامام الحسین(ع)! «من رزقه الله صدق اللهجه و حسن الخلق و عفاف الفرج و بطن، خصه الله تعالی بخیری الدنیا و الاخرهًْ»
امام حسین(ع) فرمود: خداوند متعال به هر کس زبان راست و راستگویی و حسن خلق و نیکخویی، و عفت و پاکدامنی و پاکی شکم و حلالخوری را روزی کند، خیر دنیا و آخرت را مخصوص او گردانیده و به وی عطا فرموده است.(1)
ــــــــــــــــــــــــــــــ
1- فرهنگ جامع سخنان امام حسین(ع)، علی مویدی، ص 810
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
🔰چگونگی شناخت جعلیات در حادثه کربلا(پرسش و پاسخ)
🔷پرسش:
چگونه میتوان تشخیص داد که روایت یا داستانی را که خطبا و مداحان و یا تمام کسانی که در مقام تفسیر و تبیین حادثه کربلا برمیآیند، از حقیقت خالی است و از جعلیات به شمار میآید؟
🔻پاسخ:
شاخصهای صحت روایات معصومین(ع)
یکی از مهمترین شاخصهای تشخیص صحت روایات معصومین(ع)، وجود آن روایت در منابع دست اول روایی و کتب اربعه شامل: اصول کافی- استبصار- تهذیب- من لایحضره الفقیه میباشد. البته این گام اول است. گامهای بعدی یعنی شاخصهای دیگر شناخت سلسله راویان حدیث است، که با علم الرجال به دست میآید و شاخص سوم دلالت حدیث است که نباید با قرآن و عقل در تضاد باشد که با علمالدرایه به دست میآید. البته این شاخصها مخصوص یک امام معصوم نیست بلکه در تمامی روایات و احادیث منقول از ائمه(ع) موضوعیت و کارایی دارد. نکته کلیدی دیگری که در اینجا لازم به تذکر است اینکه اگر روایت یا حکایتی را نقل کنیم که با آیات قرآن و عقل انسان در تضاد نباشد آیا جایز است که آن را به یکی از ائمه بزرگوار(ع) نسبت بدهیم؟
قطعا پاسخ منفی است و این کار مصداق بارز جعل و بدعت در دین به حساب میآید. بنابراین منابع دست دوم به بعد اگر روایات و یا داستانهای آنها با منابع دست اول منطبق نباشد مصداق جعل و بدعت است. در اینجا به لحاظ جایگاه و اهمیتی که حادثه کربلا دارد. این موضوع را به نحو اجمال مورد بررسی قرار میدهیم.
1️⃣ منابع دست اول حادثه کربلا
در میان مقتلهای اصیل موجود که میتوان با اعتماد کلی برآنها به بررسی رویداد کربلا پرداخت پنج منبع وجود دارد که قابل توجه است. این پنج منبع مربوط به قرن دوم تا اوایل قرن چهارم هجری است. در قرون بعد آنچه نگاشته شده، منهای مطالبی که به نوعی از این پنج ماخذ گرفتهاند و همانها نیز نیاز به بررسی و نقد دارند، مشکل میتوانند به عنوان منبع و ماخذ اولیه به حساب آیند.
این پنج منبع عبارتنداز: 1- مقتلالحسین ابو مخنف(متوفی 157) 2- طبقات الکبری ابن سعد (متوفی 230) 3- انساب الاشراف بلاذری (متوفی 297) 4- اخبار الطوال دینوری( متوفی 283) 5- الفتوح ابن اعثم کوفی (متوفی 314) . در این میان آنچه طبری و شیخ مفید در الارشاد و ابوالفرج اصفهانی در مقاتل الطالبین آوردهاند. تقریبا برگرفته از مقتل ابومخنف است. همین طور آنچه خوارزمی در مقتلالحسین آورده به طور عمده برگرفته از الفتوح ابن اعثم است.
لازم به ذکر است چندین مقتل کهن و دست اول وجود داشته است که امروز خبری از آنها نیست مانند: مقتلالحسین محمدبن عمرواقدی (207)- مقتلالحسین ابوعبیده معمرین مثنی(209)- مقتلالحسین نصربن مزاحم منقری(212) صاحب کتاب وقعهالصفین...
غیر از مقتلابومخنف سایر منابع چهارگانه بخش مربوط به امام حسین(ع) آنها مورد استناد مقتل نویسان قرار گرفته است.
2️⃣معتبرترین مقتل امام حسین(ع)
معتبرترین مقتل امام حسین(ع) در میان منابع پنجگانه اولیه مقتل«ابومخنف» است که وی اهل کوفه و متوفای سال 157 هجری است. او نزدیک به صد سال پس از واقعه کربلا از دنیا رفته است. اصل کتاب ابومخنف به نام مقتل الحسین که به صورت مکتوب گفتههای شاهدان واقعه کربلاست از بین رفته و نسخه یکپارچهای از آن در دست نیست. برخی از نویسندگان با استفاده از تاریخ طبری و برخی منابع دیگر و اعمال برخی اصلاحات کتاب ابومخنف را بازسازی و احیا کردهاند. زیرا روایات این کتاب در واقع نزدیکترین زمان را به عصر امام حسین(ع) و حادثه کربلا داشته است.
ویژگیهای مقتل ابومخنف عبارتنداز:
1- استفاده از روش محدثان در گردآوری روایات به گونهای که همه مطالب به صورت مستند و نقل قول از حاضران در صحنه نقل شده است. 2- رعایت اصول گزارش نویسی به گونهای که در سراسر گزارشها نکتهای که دلالت برطرفداری او از امام حسین(ع) یا یزید باشد یافت نمیشود 3- تفصیلی بودن مطالب از حیث تنظیم و ترتیب دقیق زمانی وقایع است. 4- گزارشها و مطالبی که از نظر عقلی پذیرش آنها دشوار است در این مقتل وجود ندارد. بنابراین مقتل ابومخنف از جهت مستند بودن، نزدیک بودن به زمان حادثه، خالی بودن از دیدگاههای سیاسی، مذهبی و کلامی و نیز مطالب غیرقابل باور قویترین، دقیقترین و مفصلترین روایت از واقعه عاشورا است و با بیطرفی کامل و منصفانه روایت شده است. ابومخنف در کل کتاب خود یکصد و ده روایت از حادثه کربلا را با روش محدثین نقل کرده است. معارف کیهان
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir