🔰#احکام
🔺فضولی در گوشی اهل خانه
🔹به همسرش یا فرزندش شک کرده نکند با دیگری ارتباطی خارج از عرف دارد. پنهان از چشم او وارد اطلاعات گوشیاش شده است. اما تجسس در گوشی دیگران بدون رضایت وی، شرعاً حرام است.
براساس: استفتائات مقام معظم رهبری
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
🔰 خیر دنیا و آخرت در ۴ خصلت
قال الامام الحسین(ع)! «من رزقه الله صدق اللهجه و حسن الخلق و عفاف الفرج و بطن، خصه الله تعالی بخیری الدنیا و الاخرهًْ»
امام حسین(ع) فرمود: خداوند متعال به هر کس زبان راست و راستگویی و حسن خلق و نیکخویی، و عفت و پاکدامنی و پاکی شکم و حلالخوری را روزی کند، خیر دنیا و آخرت را مخصوص او گردانیده و به وی عطا فرموده است.(1)
ــــــــــــــــــــــــــــــ
1- فرهنگ جامع سخنان امام حسین(ع)، علی مویدی، ص 810
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
🔰چگونگی شناخت جعلیات در حادثه کربلا(پرسش و پاسخ)
🔷پرسش:
چگونه میتوان تشخیص داد که روایت یا داستانی را که خطبا و مداحان و یا تمام کسانی که در مقام تفسیر و تبیین حادثه کربلا برمیآیند، از حقیقت خالی است و از جعلیات به شمار میآید؟
🔻پاسخ:
شاخصهای صحت روایات معصومین(ع)
یکی از مهمترین شاخصهای تشخیص صحت روایات معصومین(ع)، وجود آن روایت در منابع دست اول روایی و کتب اربعه شامل: اصول کافی- استبصار- تهذیب- من لایحضره الفقیه میباشد. البته این گام اول است. گامهای بعدی یعنی شاخصهای دیگر شناخت سلسله راویان حدیث است، که با علم الرجال به دست میآید و شاخص سوم دلالت حدیث است که نباید با قرآن و عقل در تضاد باشد که با علمالدرایه به دست میآید. البته این شاخصها مخصوص یک امام معصوم نیست بلکه در تمامی روایات و احادیث منقول از ائمه(ع) موضوعیت و کارایی دارد. نکته کلیدی دیگری که در اینجا لازم به تذکر است اینکه اگر روایت یا حکایتی را نقل کنیم که با آیات قرآن و عقل انسان در تضاد نباشد آیا جایز است که آن را به یکی از ائمه بزرگوار(ع) نسبت بدهیم؟
قطعا پاسخ منفی است و این کار مصداق بارز جعل و بدعت در دین به حساب میآید. بنابراین منابع دست دوم به بعد اگر روایات و یا داستانهای آنها با منابع دست اول منطبق نباشد مصداق جعل و بدعت است. در اینجا به لحاظ جایگاه و اهمیتی که حادثه کربلا دارد. این موضوع را به نحو اجمال مورد بررسی قرار میدهیم.
1️⃣ منابع دست اول حادثه کربلا
در میان مقتلهای اصیل موجود که میتوان با اعتماد کلی برآنها به بررسی رویداد کربلا پرداخت پنج منبع وجود دارد که قابل توجه است. این پنج منبع مربوط به قرن دوم تا اوایل قرن چهارم هجری است. در قرون بعد آنچه نگاشته شده، منهای مطالبی که به نوعی از این پنج ماخذ گرفتهاند و همانها نیز نیاز به بررسی و نقد دارند، مشکل میتوانند به عنوان منبع و ماخذ اولیه به حساب آیند.
این پنج منبع عبارتنداز: 1- مقتلالحسین ابو مخنف(متوفی 157) 2- طبقات الکبری ابن سعد (متوفی 230) 3- انساب الاشراف بلاذری (متوفی 297) 4- اخبار الطوال دینوری( متوفی 283) 5- الفتوح ابن اعثم کوفی (متوفی 314) . در این میان آنچه طبری و شیخ مفید در الارشاد و ابوالفرج اصفهانی در مقاتل الطالبین آوردهاند. تقریبا برگرفته از مقتل ابومخنف است. همین طور آنچه خوارزمی در مقتلالحسین آورده به طور عمده برگرفته از الفتوح ابن اعثم است.
لازم به ذکر است چندین مقتل کهن و دست اول وجود داشته است که امروز خبری از آنها نیست مانند: مقتلالحسین محمدبن عمرواقدی (207)- مقتلالحسین ابوعبیده معمرین مثنی(209)- مقتلالحسین نصربن مزاحم منقری(212) صاحب کتاب وقعهالصفین...
غیر از مقتلابومخنف سایر منابع چهارگانه بخش مربوط به امام حسین(ع) آنها مورد استناد مقتل نویسان قرار گرفته است.
2️⃣معتبرترین مقتل امام حسین(ع)
معتبرترین مقتل امام حسین(ع) در میان منابع پنجگانه اولیه مقتل«ابومخنف» است که وی اهل کوفه و متوفای سال 157 هجری است. او نزدیک به صد سال پس از واقعه کربلا از دنیا رفته است. اصل کتاب ابومخنف به نام مقتل الحسین که به صورت مکتوب گفتههای شاهدان واقعه کربلاست از بین رفته و نسخه یکپارچهای از آن در دست نیست. برخی از نویسندگان با استفاده از تاریخ طبری و برخی منابع دیگر و اعمال برخی اصلاحات کتاب ابومخنف را بازسازی و احیا کردهاند. زیرا روایات این کتاب در واقع نزدیکترین زمان را به عصر امام حسین(ع) و حادثه کربلا داشته است.
ویژگیهای مقتل ابومخنف عبارتنداز:
1- استفاده از روش محدثان در گردآوری روایات به گونهای که همه مطالب به صورت مستند و نقل قول از حاضران در صحنه نقل شده است. 2- رعایت اصول گزارش نویسی به گونهای که در سراسر گزارشها نکتهای که دلالت برطرفداری او از امام حسین(ع) یا یزید باشد یافت نمیشود 3- تفصیلی بودن مطالب از حیث تنظیم و ترتیب دقیق زمانی وقایع است. 4- گزارشها و مطالبی که از نظر عقلی پذیرش آنها دشوار است در این مقتل وجود ندارد. بنابراین مقتل ابومخنف از جهت مستند بودن، نزدیک بودن به زمان حادثه، خالی بودن از دیدگاههای سیاسی، مذهبی و کلامی و نیز مطالب غیرقابل باور قویترین، دقیقترین و مفصلترین روایت از واقعه عاشورا است و با بیطرفی کامل و منصفانه روایت شده است. ابومخنف در کل کتاب خود یکصد و ده روایت از حادثه کربلا را با روش محدثین نقل کرده است. معارف کیهان
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
▪️افشای همکاری فرح پهلوی با رژیم صدام
🔻شبکه خبری عراقی «الاتجاه» ضمن نقل این اسناد، گزارش داد، نزدیکان محمدرضا پهلوی، در زمان جنگ رژیم بعث علیه جمهوری اسلامی ایران، از این رژیم حمایت کردند.
🔻در این اسناد آمده است، خانواده محمدرضا پهلوی، پس از فرار از ایران، با کمک برخی از نزدیکان «تیمور بختیار» رئیس اسبق ساواک رژیم پهلوی و «شاپور بختیار» آخرین نخستوزیر این رژیم، تلاش کردند تا صدام دیکتاتور معدوم عراق، بتواند در جنگ علیه ایران پیروز شود.
🔻بر اساس این اسناد، برخی از تجهیزات نظامی ایران در دوران محمدرضا پهلوی خریداری شده بود، با موافقت «فرح پهلوی» همسر شاه، برای بمباران شهرهای ایران به رژیم بعث عراق تحویل داده شد.
🔻بنابراین گزارش، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برخی از نزدیکان تیمور بختیار، واسطه خانواده پهلوی برای کمک به صدام در جریان جنگ با ایران بودند./فارس
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یاد خدا
حجت الاسلام عالی
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
امام على عليه السلام:
چه بسيارند دوستان به هنگام چيده شدن كاسه ها، و چه اندكند به گاه گرفتارى هاى زمانه!
غررالحكم حدیث 9657
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
اعمالتان را به هدر ندهید
💠 قرآن کریم بارها و بارها مؤمنان را به توبه و بازگشت دعوت کرده، هدف از این کار این است که آثار گناه از جان و روح انسان پاک و محو شود.
🔸 از نظر تشبیه میتوان گفت: روح مثل مانیتور کامپیوتر است که میتوان بر آن چیزهایی نوشت یا آن نوشتهها را پاک کرد. چنین قابلیتی در روح انسان هم هست هر چند شاید به این سادگی نباشد. در مورد کامپیوتر، پاک کردن با زدن یک کلید انجام میشود.
🔸 ولی برای پاک کردن آثار گناه از روح و روان، باید همت والایی داشت، با این حال انسان این توانایی و قدرت را دارد که آثار باقی مانده از گناهان و آلودگیها را از روح خود بزداید. این همان توبه حقیقی است و در واقع توبه اشاره به همین فرآیند پالایش روح دارد.
🔸 احباط و حبط یعنی از میان رفتن آثار اعمال نیک به سبب گناه کردن. ولی در قرآن بیش از احباط بر توبه تاکید شده است و این طور به نظر میرسد که با توبه، لوح نفس انسان دوباره سفید و آماده نقشهای جدید میشود.
🔸 ارکان توبه را میتوان در چهار چیز خلاصه کرد:
ندامت
تصمیم بر ترک در آینده
جبران گذشته
استغفار و طلب بخشش و مغفرت از خداوند
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
#ذهن_خوانی
💠یکی بودن ذهن زن و شوهر، افسانهای واهی است که اثر منفی در #رابطه #زناشوئی میگذارد.
🔹بسیاری از همسران می گویند: او باید بداند که من چه میخواهم، من نباید به او بگویم. اگر او مرا دوست داشته باشد، بدون اینکه به او بگویم باید بداند که من چه میخواهم.
🔸در حالی که طرف مقابل می گوید: من او را دوست دارم، امّا نمیتوانم #ذهن او را بخوانم. من نیاز دارم که مسائل توضیح داده شوند.
🔵بنابراین از همسرتان انتظار نداشته باشید که ذهنتان را بخواند. بپذیرید که شما فقط چیزی را به دست میآورید که آن را درخواست کرده باشید و میزان دستیابی به خواستههایتان بستگی به این دارد که چقدر روشن و دقیق خواستههایتان را مطرح میکنید.
⛔️نگویید او خودش باید بداند. هیچکس به اندازه شما، شما را نمی شناسد و نمی داند شما از چه کاری بیشتر لذت می برید. حتی بهتر است جزئیات خواسته خود را مشخص کنید. زمان، مکان، میزان و....
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
🔰شاخصهای انسانیت
قالالامام الحسین(ع): «خمس من لم تکن فیه لم یکن فیه کثیر مستمتع: العقل، و الدین و الادب و الحیاء و حسن الخلق»
امام حسین(ع) فرمود:
پنج خصلت اگر در انسان نباشد چندان بهره فراوانی از زندگی خود نمیبرد، و دیگران نیز بهره درستی از او نخواهند برد.
1- عقل و خرد
2- دین و دیانت
3- ادب و تربیت
4- شرم وحیا
5- نیکخویی و خوشرفتاری. (1)
____________
1- فرهنگ جامع سخنان امام حسین(ع)، علی مویدی، ص 810
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
10.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آداب حرف زدن
حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
📗 #احکام | گفتار اول: تعریف و اقسام وقف
🔻تعریف: وقف، نگهداشتن و حبس کردن عین مال و جلوگیری از انتقال آن به دیگری، بهوسیله یکی از عقود؛ مانند بیع، صلح، هبه و قرار دادن منافع آن در جهتی که واقف آن را مشخص کرده است.
وقف فضیلت و ثواب زیادی دارد. امام صادق(ع) میفرمایند:
خَیْرُ مَا یُخَلِّفُهُ الرَّجُلُ بَعْدَهُ ثَلَاثَةٌ وَلَدٌ بَارٌّ یَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ سُنَّةُ خَیْرٍ یُقْتَدَی بِهِ فِیهَا وَ صَدَقَةٌ تَجْرِی مِنْ بَعْدِهِ.(۱)
بهترین چیزیکه انسان از خود به یادگار میگذارد، سه چیز است: فرزند نیکوکاری که برای او استغفار کند، روش و سنت خوبیکه مردم از او پیروی کنند، صدقه جاریه ای(۲) که پس از مرگش جریان داشته باشد.
🔹شرایط کلی وقف
انشاء وقف: در وقف نیت به تنهایی کافی نیست، بلکه انشاء وقف نیز لازم است. فرقی نمیکند انشاء وقف با لفظ و صیغه خاصی باشد یا هر فعلی که بر این معنا دلالت کند که به آن وقف معاطاتی گویند؛ مثلاً واقف زمینی را به عنوان مسجد بسازد و در اختیار عموم گذارد و گروهی هم در آن نماز بخوانند یا پلی برای عابرین بسازد و بعضی هم با اجازه واقف از آن عبور کنند، در تحقق وقف کافی است.
صیغه وقف لازم نیست عربی باشد و هر لفظی که دلالت بر انشاء وقف نماید، کافی است؛ مانند اینکه گفته شود «وقفت»، یعنی وقف کردم یا «جعلته موقوفاً»، یعنی به عنوان موقوفه قرار دادم یا «هذا وقفٌ»، یعنی این وقف است.
وقف نباید موقّت و زماندار باشد. بلکه باید دائمی باشد.
بنابر احتیاط واجب وقف، باید قطعی باشد؛ یعنی معلّق و مشروط به شرطی نباشد.
وقف باید برای دیگران باشد، نه برای خود واقف .
به صورت جامع احکام وقف را بخوانید:
https://b2n.ir/223396
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir