فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آخوند فرقه شیرازی: یک دقیقه برای شهدای رژیم صهیونیستی سکوت کنید...
پناه میبریم به خدا برای عاقبت بخیر شدن.
ببینید چه ظاهر موجهی دارد!!! در باطن شیطانی مجسم است. برای همین است که میگویند در #آخرالزمان برای حفظ دین، زیاد دعای غریق را بخوانید.
از این بهتر می شد دلیل آورد که بعضی از مدعیان عشق امام حسین (ع) تفکر یهودی و صهیونیستی دارند؟!
🔹بیچاره نادانهایی که پای شبکههای اینها و رضهخوانی صهیونیستی برای امام حسین (ع) اشک میریزند.
#شیعه_انگلیسی #شیرازی_ها
🇮🇷@hadian_alborz🇵🇸
آقای پزشکیان
از کارشناسی که به شما گفته برای رشد ۸ درصد، به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است سوال کنید: رشد متوسط ۵.۴ درصدی در سه سال گذشته با چه مقدار سرمایه محقق شد؟
🇮🇷@hadian_alborz🇵🇸
پیام های دو هفته اول وزارت وزیر محترم علوم:
۱-اخراجی ها برگردند (چون دیگران حق اخراج ندارند).
۲- جذب شده های اخیر تجدید نظر شوند (چون ما حق اخراج داریم).
۳-آنچه ما می گوییم علم است و آنچه سایرین می گویند شبه علم.
🇮🇷@hadian_alborz🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بنزین متعلق به ملت ایران است نمیتوان آنرا به قیمت خلیج فارس با مردم حساب کرد
محمود جامساز، کارشناس اقتصادی در #گفتگو با خبرفوری:
🔹طبق اقتصاد اسلامی و قانون اساسی تولید بنزین توسط دولت انجام میشود اما مواد اولیه آن انفال است و متعلق به مردم است.
🔹دولت باید هزینه فرآوری که نفت به بنزین تبدیل میشود را بعلاوه یک سود مشخص از مردم دریافت کند نه بیشتر!
🇮🇷@hadian_alborz🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥 هرکسی که مردم را از آینده ناامید کند بداند که برای دشمن کار میکند🔥
🌸درمکتب امام خامنهای مد ظله العالی
🇮🇷@hadian_alborz🇵🇸
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
معامله با خدا
🔸 ماجرایی که زندگی #رجبعلی_خیاط را متحول کرد
🔰 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی به مناسبت ۱۰شهریور، سالروز وفات شیخ رجبعلی خیاط
🍀از کانال اندیشکده راهبردی سعداء
🆔 @soada_ir
🇮🇷@hadian_alborz🇵🇸
هادیان البرز
کشته شدن شش اسیر صهیونیست در عملیات نجات ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد اجساد شش اسیر اسراییلی در غز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢متأسفانه رسانه ضعیفی داریم
و زن زندگی آزادی به سبک اسرائیلیها رو نمیتونیم به هموطنان خودمون نشون بدیم، این چند روز انقدر از این صحنهها دیدیم که اگر کنار هم میذاشتیم خودش یک فیلم سینمایی مفصلی میشد
🇮🇷@hadian_alborz🇵🇸
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | شاه کلید حل مشکلات
✏️ رهبر انقلاب، در دیدار اخیر: کلید مشکلات اقتصادی کشور در تولید است؛ طرفِ عرضه.
✏️ اگر ما بتوانیم تولید را پیش ببریم👈 مسئلهی تورّم حل میشود👈 مسئلهی اشتغال حل میشود👈 مسئلهی ارزش پول ملّی حل میشود.
✏️ اگر چنانچه بخواهیم کشور در تولید ملّی پیشرفت بکند، کمک دولت را لازم دارد؛ بدون کمک دولت نمیشود.
📥 مطلب مرتبط: کلیپ صوتی تولید، کلید مشکلات کشور
📥 سایت
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
19.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 اصل مهم تبلیغ در سیره پیامبر(ص)
👈 امید دادن به مردم در سختترین شرایط
✏️ رهبر انقلاب: پیغمبر اکرم در سختترین شرایط، میفرماید که من کاخ کسریٰ را میبینم که شما میگیرید؛ من امپراتور روم را -در یک ضربهی دیگر- میبینم که شما شکست میدهید؛ یعنی #امید، اعتمادبهنفس...
🗓 ۲۸صفر، سالروز رحلت پیامبر(ص) و سالروز شهادت امام حسن(ع)
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
26.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ماجرای طلب حلالیت پیامبر(ص) از مردم در بیانات رهبر انقلاب. ۱۳۸۰/۲/۲۸
🗓 ۲۸صفر، سالروز رحلت پیامبر(ص) و سالروز شهادت امام حسن(ع)
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصور كن ببينى رفت و آمد نيست
حرم لبريز زائر نيست
مسافر يا مجاور نيست
دگر سينه زن و مداح و شاعر نيست
علم ممنوع!
ورود دسته هم ممنوع!
صداى نوحه و سينه زنى و ذكر و دم ممنوع!
محرم پرچم مشكى زدن دورحرم ممنوع!
تصور كن...
مدينه در تمام سال اين طوريست
به روى قبرهايش سايبان هم نيست
فقط يك گريه كن دارد كه آن مهديست..
🌷فرا رسیدن شهادت پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) و سبط اکبرش کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت و تعزیت باد.
🇮🇷@hadian_alborz🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کارشناس صهیونیست از فشار و ناراحتی لباس خود را در استودیوی شبکه عبری «کان» پاره کرد!
🔹این وضعیت اسرائیل است؛ اسرائیل ورشکسته شده؛ چقدر گفتیم و تذکر دادیم که اگر فشار نظامی بیاورید آنها گروگانها را خواهند کشت؟!
🔹اکنون ما در شرایطی قرار داریم که اگر مرده یا زنده گروگانها هم برگردند، مشکل اسرائیل حل نخواهد شد!
🇮🇷@hadian_alborz🇵🇸
- اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ كَثِّرْ عِدَّتَهُمْ، وَ اشْحَذْ أَسْلِحَتَهُمْ، وَ احْرُسْ حَوْزَتَهُمْ، وَ امْنَعْ حَوْمَتَهُمْ، وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ، وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ، وَ وَاتِرْ بَيْنَ مِيَرِهِمْ، وَ تَوَحَّدْ بِكِفَايَةِ مُؤَنِهِمْ، وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ، وَ أَعِنْهُمْ بِالصَّبْرِ، وَ الْطُفْ لَهُمْ فِي الْمَكْرِ.
- خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و تعدادشان را بیافزا و سلاحشان را تیز و برّا کن و اطراف و جوانبشان را محکم و نفوذناپذیر ساز و جمعشان را به هم پیوند ده و کارشان را رو به راه کن و آذوقه آنان را پیدرپی برسان و سختیهایشان را به تنهایی کارساز باش و به یاری خود نیرومندشان ساز و به شکیبایی مددشان ده و آنان را در چارهجویی، دقّت نظر عنایت کن.
✅دعای۲۷ صحیفه سجادیه
🇮🇷@hadian_alborz🇵🇸
🖊مبارزهجویی پیامبر صلی الله علیه واله در خط مقدم جبههها
✍رهبر معظم انقلاب:
🔹اهمّیّت و خطر مبارزات فکری و سیاسی برای پیغمبر کمتر از مبارزات نظامی نبود. زحمت مبارزهای که پیغمبر در دوران قبل از هجرت در مکّه انجام میدادند، کمتر نبود از خطرات و زحماتی که در جنگهای بدر و اُحد و خیبر و خندق و بقیّهی جنگها متوجّه پیغمبر بود؛ و پیغمبر یک فرد خطرپذیر بود.
🔹 در این مبارزات، موضع پیغمبر یک موضع محوری و مرکزی بود. دو جمله در نهجالبلاغه من دیدم که خیلی جالب است؛ یک جمله این است که امیرالمؤمنین میفرماید: کانَ رسولُ اللهِ اِذَا احمَرَّ البَأس؛ وقتی که جنگ گداخته میشد و تنور جنگ سرخ میشد، اصحاب خودش را به وسیلهی نزدیکان خودش و خویشاوندان خودش محفوظ نگه میداشت؛ یعنی عمو، پسرعمو، داماد -پسر که ایشان نداشت- نزدیکان خودش را به میدان جنگ میفرستاد و در خطوط مقدّم، تا آنها بین دشمن و بین جنگجویان معمولی که اصحاب پیغمبر بودند فاصله بیندازند؛ یعنی نزدیکان خودش را نگه نمیداشت عقب و یارانش را بفرستد جلو؛ یارانش را به وسیلهی نزدیکانش حفظ میکرد، نه نزدیکانش را به وسیلهی یارانش.
📌 مثال هم میزند که در جنگ اُحد مثلاً حمزه را فرستاد، در کجا چه کسی را فرستاد، در کجا چه کس [دیگری] را فرستاد و امیرالمؤمنین را میفرستاد؛ این یک جمله. یک جملهی دیگر میفرماید که «کُنّا اِذَا احمَرَّ البَأسُ اتَّقَینا بِرَسولِ الله»؛ یعنی وقتی که کورهی جنگ گداخته میشد، ما -«ما» یعنی مجموعهی اصحابی که شامل امیرالمؤمنین هم میشود- به وسیلهی پیغمبر، خودمان را از حوادث هولناک نجات میدادیم و حفظ میکردیم و او نزدیکترینِ ما به دشمن بود و او در مقّدمِ صفوف حرکت میکرد؛ این وضع مبارزهجویی پیغمبر است! با اینکه خب شما میدانید، رسول اکرم فرمانده بود و در قدیم همین جور بود، آرایش نظامی جوری بود که فرمانده را در جایی قرار میدادند که او محفوظ بماند؛ علّت هم واضح است، یک وجه معقول و منطقیای هم دارد۱۳۶۵/۰۸/۱۰
📚بیانات در شب رحلت پیامبر اعظم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در کانون توحید تهران
🇮🇷@hadian_alborz🇵🇸
📷 تصویری نادر از ادب معمارانه
🔸 وهابیون، عکس انداختن را شرک میدانستند و لذا عکاسان امکان تصویربرداری از مدینه منوره را نداشتند؛
📍در سال ۱۲۵۹ شمسی، محمد صادق بیگ (نقشهبردار ارتش مصر) که به حج رفته بود برای نخستینبار در تاریخ عکسهایی از مدینه و مکه را تهیه کرد.
🔸او عکسهای خود را به کنفرانس بینالمللی جغرافیدانان در ونیز برد و مدال طلای این کنفرانس را به دست آورد.
📍 در پایین تصویر و در سمت چپ، امضای محمد صادق بیگ با عنوان sadiq bey دیده میشود.
📍تقریبا در وسط تصویر گنبد حرم مطهر نبوی قرار گرفته و در سمت چپ آن و در میان دو مناره حرم نبوی، حرم مطهر ائمه بقیع است.
📍اما ۴۶ سال بعد از این عکس، در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۳۰۵، حرم مطهر ائمه بقیع توسط وهابیون تخریب شد.
🔸تواضع معمارانه در تصویر تجلی این آیه بود: "يَا أَيُّهَا الَّذِين آمَنوا لَا تَرفعُوا أَصْوَاتَكُم فَوْقَ صوْتِ النَّبِی: ای مؤمنان، صدایتان را بلندتر از صدای پیامبر مکنید" (حجرات/۲).
📍این نوع شهرسازی، نتیجه ادب معمارانه نسبت به بقاع متبرکه و بیوت الهی بود که در شهر سنتی، تنها آنها اجازه ارتفاع و رفعت داشتند:
"فی بُيوتٍ أَذنَ اللَّهُ أَن تُرْفعَ وَيُذْكرَ فيهَا اسمُه: خانههايى كه خدا رخصت داده كه رفعت يابند و نامش در آنها ياد شود" (نور/۳۶).
📍ادبی که در شهرهای متراکم و بیادب معاصر، دیگر کمتر نشانی از آن دیده میشود.
🇮🇷@hadian_alborz🇵🇸
صلح حسن (ع)
✍️ امام موسی صدر:
🔶 حضرت، مردم را به جنگ با معاویه دعوت کرد ولی [با حیلهگریهای معاویه] موج انحرافی در بین مردم بهوجود آمد. معاویه به شخصیتهای کلیدی مؤثر در افکار عمومی نامههایی نوشت [و وعدههایی داد] آنان هم فریب اموال معاویه را خوردند و با تحريك اراذل و اوباش، در نخیله شورشی به پا کردند و به طرف امام حسن(ع) که تازه امامت را به دست گرفته بود هجوم بردند و با زدن امام و کشیدن سجاده از زیر پای آن حضرت و زخمی کردن ساق پای او با شمشیر زهر آلود، حضرت را وادار کردند که زیر بار صلح با معاویه برود؛ یعنی موجی که بر ضد امام به راه افتاد خواسته این موج چه بود؟ باید با معاویه بیعت کنی...امواجی که افکار عمومی را بهدنبال خودشان میکشانند همیشه برحق نیستند. معالأسف، مردم در اغلب موارد گمراه میشوند و فریب میخورند و در نتیجه موج سهمگین افکار عمومی در داخل شکل میگیرد، هرکس که قدرت ایستادگی و مقاومت در برابر آن را دارد باید بایستد و مقاومت کند و هرکس که این قدرت را ندارد حداقل نباید با این موج همراه شود و در کشت و کشتار و قتل و غارتشان شريك شود.
📙 گام به گام با امام، ج ۱۱، ص ۴۴۰
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
✍️ شهید بهشتی:
🔶 امام مجتبی آماده است برای جانبازی و برای شهادت. مورخین شركت امام مجتبی را در چندین جنگ حتی در زمان عمر بن خطاب نقل میكنند. زمان خود علی (ع) در جنگها شركت میكرد. اما امام مجتبی با چه جنگ كند و چجور جنگ كند؟ چجور مبارزه كند درحالیكه امكان یك مبارزه مسلح جدی بر طبق محاسبات صحیح اجتماعی برای امام مجتبی فراهم نبود. وقتی امكان اینگونه مبارزه فراهم نبود امام مجتبی تصمیم گرفت یك نوع مبارزه آرام با معاویه شروع كند. مبارزه آرام امام مجتبی این بود كه تا امام مجتبی زنده بود در سرتاسر بلاد اسلامی، شخصیتهای برجستهای وجود داشتند كه با انتقادات صریح خودشان تا حدود معین، پنج درصد، ده درصد، بیست درصد جلوی حكومت مستبد و خودكامه معاویه را میگرفتند. امام مجتبی برای اینكه این مقدار از مبارزه را در میان مسلمانها زنده نگه دارد و برای اینكه بیجهت مبارزه شدید بیاثر را دنبال نكند صلح با معاویه را پذیرفت.
📎مطالعه بیشتر
#عقل_منفصل
#شهیدبهشتی_امامصدر
🇮🇷@hadian_alborz🇵🇸
12.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نگاه دقیق به مقوله حجاب
🔺امروز اصلی ترین جنگ با خدا همین برهنگی است.
🔺حجاب امروز به مثابه تنباکو در زمان میرزای شیرازی است
🔺در یک شرایط تنباکو در اولویت اول مسائل دین قرار گرفت
🔺مگر هیچ چیز مهمتر از تنباکو نبود؟!
🔺مگر ربا مهمتر از تنباکو نبود؟!
«حجتالاسلام قنبریان»
#حرامسیاسی
#غربوحشی
🇮🇷@hadian_alborz🇵🇸
🌀نخست وزیر ارمنستان: آماده پذیرش کریدور زنگزور هستیم
🔸نیکول پاشینیان درباره کریدور زنگزور گفت: ما آماده پذیرش #کریدور_زنگزور هستیم که نخجوان و آذربایجان را به هم متصل می کند، اما این کریدور باید تحت حاکمیت ارمنستان باشد و نباید نسبت به ما اتخاذ شود.
🔸پاشینیان دست نشانده غرب است و همانطور که اردوغان سال گذشته اعتراف کرده بود: مانع اصلی برای افتتاح زنگزور ایران است نه ارمنستان
🔸با این حال پافشاری های اخیر روسیه برای افتتاح این کریدور که خط قرمز قطعی ایران است، همچنین تماس اخیر پوتین با نخست وزیر ارمنستان در این باره، طبیعتاً در موضع گیری اخیر پاشینیان بی تاثیر نبوده است
🇮🇷@hadian_alborz🇵🇸
.
💢 زنگزور، زنگِ پایان زور ایران در جنگ کریدورهاست!
حضور فعال ایران در همه جهات از نظر اقتصادی و نظامی و فرهنگی در ارمنستان با توجه به ارتباط خوب مردم ایران و ارمنستان و ایجاد منافع مشترک و کار رسانه ای قوی برای پیوند ملت ها بازدارنده ایجاد این کریدور است.
روس ها هم توان مخالفت با ایران را در این مسأله ندارند و ایران است که تصمیم میگیرد...
تسلط بر ارمنستان و مرزهای ژئو پلیتیک ما و جلوگیری از ایجاد کریدور زنگزور در واقع بازدارندگی منطقه ای و قدرت نمایی ایران در مقابل ترکیه و باکو و تا حدودی روسیه است
سیونیک همان تنگه هرمز خشک در شمال کشور است که سوپاپ اطمینان امنیت ما برای بازدارندگی مقابل توطئه های کشورهای مختلف است ...
آنچه ترکیه و روسیه و باکو و اسراییل و ...را از تسلط بر آن منطقه کنترل میکند همین تسلط قدرتمند ما بر تنگه مهم سیونیک است ...
این شهر مثل سوریه که برای امنیت غرب آسیا و بازدارندگی ما مهم است برای ما مهم و باید به شدت بر آن تسلط و حضور فعال داشته باشیم ...
اگر گوشت تلخی روس ها را هم میبینید چون روس ها دقیقا می دادند که ایران با تسلط بر سیونیک در واقع بر کل آن منطقه تسلط خواهد داشت و قدرت منطقه ای قفقاز در دست ایران خواهد بود ...
به هر حال روس ها هم در کنار دوستی بر اساس منافع کنونی همیشه از افزایش قدرت ما هراس هم دارند و البته لابی ترکیه هم با وعده منافع اقتصادی گسترده در روسیه فعال است و امتیاز می دهد چرا که تصرف ارمنستان و اتصال باکو و ترکیه در واقع استارت تشکیل کشور متحد عثمانی و تضعیف ایران و برنامه بعدی هم دست اندازی به شهرهای ایران مثل تبریز است ...
تسلط بر تنگه هرمز و باب المندب و سیونیک و مدیترانه در سوریه قدرت کمی نیست ...دشمن میداند یعنی چه .../پوریا
#جنگ_کریدورها
🇮🇷@hadian_alborz🇵🇸
📌📌"واکو: حق حیات یا تیر خلاص؟ جنایت دولت آمریکا علیه شهروندانش"
🔸جنایت واکو به یکی از جنجالیترین و خشونتبارترین رویاروییهای تاریخ آمریکا بین یک گروه مذهبی به نام "#دیویدیها" و دولت فدرال #ایالات_متحده اشاره دارد. این رویداد در سال ۱۹۹۳ در نزدیکی شهر واکو، #تگزاس رخ داد.
🔸گروه دیویدیها (Branch Davidians) یک #فرقه مذهبی بود که از مذهب "#کلیسای ادونتیستهای روز هفتم" منشعب شده بود. در زمان جنایت واکو، رهبری این گروه بر عهده فردی به نام #دیوید_کورش (David Koresh) بود. این گروه در یک مجتمع بزرگ به نام "#مونت-کارمل" در نزدیکی واکو مستقر شده بودند.
🔸در سال ۱۹۹۳، دولت فدرال به رهبری "اداره الکل، دخانیات، سلاحهای گرم و مواد منفجره" (ATF) تصمیم گرفت به دلیل اتهامات مربوط به ذخیره #غیر_قانونی سلاح توسط گروه، به مجتمع دیویدیها حمله کند. FBI به همراه دیگر نیروهای فدرال، مجتمع را به مدت ۵۱ روز #محاصره کرد. #مذاکرات متعددی با کورش و دیگر اعضای گروه انجام شد تا آنها را وادار به تسلیم کنند، اما سرانجام در ۱۹ آوریل ۱۹۹۳، نیروهای فدرال تصمیم گرفتند با زور وارد مجتمع شوند. آنها با استفاده از تانکها و گازهای اشکآور به مجتمع #حمله کردند. این حمله منجر به آتشسوزی مرموزی در داخل مجتمع شد که به مرگ ۷۶ نفر، از جمله دیوید کورش و تعداد زیادی از زنان و کودکان، انجامید.
#آمریکا
#حقوق_بشر
#جنایت
#نسل_کشی
🇮🇷@hadian_alborz🇵🇸
▫️ امام رضا علیهالسلام:
▪️ «مؤمن، كسى است كه هرگاه خشمگين شود، خشمش او را از جادّه حق بيرون نمىبَرد و هرگاه خشنود شود ، خشنودىاش، او را به باطل نمىكشانَد و چون قدرت پيدا كند، بيشتر از آنچه حقّ اوست، نمىگيرد»
🏴 #اللَّهُمَّصَلِّعَلَیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍ
🇮🇷@hadian_alborz🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸ای امام هشتم (ع) شما وعده دستگیری دادید، امشب عنایت خاصّی بفرمایید🌸
🇮🇷@hadian_alborz🇵🇸
23.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ : چرا مأمون امام رضا علیه السلام را ولیعهد خود کرد و سپس ایشان را به شهادت رساند؟
🎙 #حجت_الاسلام_والمسلمین_جباری
🇮🇷@hadian_alborz🇵🇸
🔻پشتصحنۀ طرح وفاق ملّی
🖊مهدی جمشیدی
۱. روشن است که آقای پزشکیان با ذهنیّتِ تهی از خلاقیّت و طرح و تدبیر به میدان انتخابات وارد شد و گفتارهای انتخاباتیاش، عامهپسند و غیرعالمانه بودند؛ همچنانکه اکنون نیز ایشان داشتۀ نظری و مفهومی ندارد و سخن نو و مبدعانه برای ایشان، در حد امر ممتنع است. چندی که گذشت، اصحاب اصلاحات به صحنه آمدند و کوشیدند از گوشهوکنار سخنان ایشان، یک معنا را برجسته سازند و متناسب با آن، مفهوم و اصطلاحی را از علوم انسانی برگیرند و آن را بر جایگاه نظریۀ دولت او بنشانند تا قدری از ابهام و خلاء و سرگردانی بکاهند. این اصطلاح، دولت وفاق ملّی بود. در واقع، این اصطلاح در متن مواجهات و کنشگریها متوّلد شد و پیشینی و طراحیشده نبود و این خود نشان میدهد که تدبیر و تقدیر، به تصادف و اتّفاق وانهاده شده است.
۲. این نظر در نسبت با مفهومی شکل گرفته که پیش از این صورتبندی شده بود: یکسانسازی و خالصسازی و حاکمیّت یکدست. ادعای نیروهای سکولار این بود که نظام به سوی حذف و طرد و انکار رفته و دیگریهای را از صحنۀ بازیِ سیاسی رانده و روند انتخابات نیز از رقابت، فاصله گرفته است. آنها با تکرار پُربسامد این تفسیر، توانستند ذهنیّتها را وادار به تسلیم در برابر خویش کنند و حس انفعال به وجود بیاورند. واقعیّت سیاسی، این بود که نیروهای اعتدال و اصلاحات در متن بازیِ سیاسیِ مبتنی بر رقابت جدّی و انتخاب مردم، از قدرت سیاسی دور افتادند و نظر مردم به سوی جریان مقابل آنها معطوف شد، اما این تغییر وزن اجتماعی و چرخش مردم، به پای حاکمیّت نوشته شد و از آن به عنوان خالصسازی یاد شد. این یعنی شکست اجتماعیشان را به صورتی معنا کردند که در این میان، حاکمیّت دچار شرمندگی و انفعال شود؛ چنانکه گویا حقی از آنها تضییع شده است.
۳. پشت مفهوم وفاق ملّی، این پیشفرض نهفته است که جامعۀ ایران، گرفتار پراکندگی و تضاد درونی شده و میان حاکمیّت و مردم نیز، فاصله و گسست رخ داده و این وضع به بحران رسیده و اینک باید برای علاج آن، دولت وفاق ملّی بنا کرد؛ به این معنی که باید همه را وارد بازی کرد و مطرودان و محذوفان را صاحب نقش نمود. برایناساس، چند شکاف اجتماعی در نظر گرفته شد: شکاف قومیّتی، شکاف سیاسی، شکاف مذهبی و شکاف جنسیّتی. در این طرح، اینگونه تصویرسازی شد که این شکافها در جامعۀ ایران، بسیار فعّال و خطرناک شدهاند و نظام در حال سقوط اجتماعی است و اگر زودتر دستی نجنباند، آشوب و عصیان دیگری از راه خواهد رسید. این در حالی بود که شکافهای یادشده، غیرفعّال بودند و جامعه، چنین حسی نداشت که این شکافها، آزاردهنده هستند، اما بازی روایتپردازیِ وارونه، کار خویش را کرد و ذهنیّت جامعه، دستخوش تغییر شد. به بیان دیگر، روایت توانست حس محرومیّت را در جامعه ایجاد کند و جامعه، حس واقعی و روزمرّۀ خویش را کنار بگذارد و تسلیم روایتهای روشنفکرمآبانه و سکولار شود. نیروهای پیشرانِ داستانِ روایت، قادرند چنین تأثیری بر جامعه بگذارند و به این واسطه، بسیج اجتماعی ایجاد کنند. جامعه نیز طوطیوار و رعیّتمآب، تمکین میکند و تفکّر مستقل را به کناری میاندازد. سیاست، اینچنین برده و بندۀ روایت شده و جامعه نیز در این حد، مغلوب و مسحور خواصی شده است که فن روایت را میدانند و دست تصرّف به سوی واقعیّت دراز میکنند.
۴. اتّفاقی که اکنون در عمل رخ داده است، بهصحنهآوردن نیروهایی است که منتقد حاکمیّت بودهاند و مخالفت خویش را نیز از جمله در ماجرای اغتشاشات اخیر، نشان دادهاند. وفاق ملّی، اینگونه ترجمه شده است که باید دیگریِ حاکمیّت، میداندار و مدّعی شود و به عرصۀ سیاستِ رسمی، پا بگذارد. در واقع، آنچه که رخ داده است، نه وفاق است و نه ملّی. وفاق نیست، چون نیروهای سیاسیِ زاویهدار، از جنس گفتمان انقلاب نیستند که وفاق با آنها معنا داشته باشد، بلکه اینان نیروهایی هستند متمایل به لیبرالیسمِ مذهبی که میخواهند در برابر نظریۀ نظام انقلابی بایستند و نظام را از انقلاب، تهی سازند. وفاق با اینان، بهحتم عملگرایانه و بیسرانجام است و نه فکری و هویّتی. مسأله، سفرۀ قدرت سیاسی است که باید اینان نیز بر سر آن بنشینند و از آن لقمههای چربوشیرین برگیرند. همچنین این وفاق، ملّی نیز نیست؛ چون از واقعیّتهای جامعه حکایت نمیکند و فقط منافع پارهای از نیروهای سیاسیِ دگراندیش و مسألهدار را دربرمیگیرد. پس غرض، بازیابی یک لایۀ سیاسی در قدرت رسمی است؛ لایهای که دیروز برای تحریک جامعه در برابر نظام، فتنهانگیزی کرد و امروز که طمع مقام و منزلت دارد، از وفاق سخن میگوید.
🇮🇷@hadian_alborz🇵🇸
هادیان البرز
🔻پشتصحنۀ طرح وفاق ملّی 🖊مهدی جمشیدی ۱. روشن است که آقای پزشکیان با ذهنیّتِ تهی از خلاقیّت و طرح و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«یک عدّهای یاد گرفتهاند تعبیرات «آشتی ملّی، آشتی ملّی» [را گفتن]؛ این حرفها به نظر من معنی ندارد؛ مردم مجتمعند، با هم متّحدند؛ آنجایی که پای اسلام در میان است، پای ایران در میان است، پای استقلال در میان است، پای ایستادگی در مقابل دشمن در میان است، مردم با همهی وجودشان ایستادهاند. ممکن است در فلان مسئلهی سیاسی دو نفر با هم اختلاف نظر داشته باشند [امّا] تأثیری نمیگذارد. چرا میگویید آشتی؟ مگر قهرند که بیایند با هم آشتی کنند؟» ۱۳۹۵/۱۱/۲۷ بنابراین «سر چیزهای جزئی تنازع نباید انجام بگیرد. البتّه اختلاف نظر هست. در این اختلاف نظرها مباحثه خوب است، مناظره خوب است امّا منازعه خوب نیست... دشمنی کردن خوب نیست، دهان را به حرف ناشایست آلودن خوب نیست.» ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
🇮🇷@hadian_alborz🇵🇸
🏴درس امام رضا(ع) به همه مبارزان
■ درس امام رضا علیهالسلام به همه ما این است که ای مسلمان! از مبارزه خسته نشو، نخواب چون دشمن همیشه بیدار است و در شکل های مختلف و در لباس ها و نقاب های گوناگون و با آرایش های رنگارنگ ظاهر میشود؛ چشم تیزی داشته باشید ، دشمن را بشناسید و راه مبارزه با دشمن را بلد بشوید و مثل علی بن موسی الرضا از اول تا آخر مبارزه را ادامه بدهید.
• حضرت امام خامنهای / ۳ آذرماه ۶۳
🇮🇷@hadian_alborz🇵🇸