💐 ثواب عظیم دفاع از دین
💐 فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها
💠 الإحتجاج بِالْإِسْنَادِ عَنْ أَبِی مُحَمَّدٍ علیه السلام قَالَ: قَالَتْ فَاطِمَةُ علیها السلام، وَ قَدِ اخْتَصَمَ إِلَیْهَا امْرَأَتَانِ، فَتَنَازَعَتَا فِی شَیْ ءٍ مِنْ أَمْرِ الدِّینِ، إِحْدَاهُمَا مُعَانِدَةٌ، وَ الْأُخْرَی مُؤْمِنَةٌ، فَفَتَحَتْ عَلَی الْمُؤْمِنَةِ حُجَّتَهَا، فَاسْتَظْهَرَتْ عَلَی الْمُعَانِدَةِ، فَفَرِحَتْ فَرَحاً شَدِیداً، فَقَالَتْ فَاطِمَةُ علیها السلام:
💠 إِنَّ فَرَحَ الْمَلَائِکَةِ بِاسْتِظْهَارِکِ عَلَیْهَا أَشَدُّ مِنْ فَرَحِکِ، وَ إِنَّ حُزْنَ الشَّیْطَانِ وَ مَرَدَتِهِ بِحُزْنِهَا أَشَدُّ مِنْ حُزْنِهَا،
💠 وَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی قَالَ لِمَلَائِکَتِهِ: أَوْجِبُوا لِفَاطِمَةَ بِمَا فَتَحَتْ عَلَی هَذِهِ الْمِسْکِینَةِ الْأَسِیرَةِ مِنَ الْجِنَانِ أَلْفَ أَلْفِ ضِعْفٍ مِمَّا کُنْتُ أَعْدَدْتُ لَهَا، وَ اجْعَلُوا هَذِهِ سُنَّةً فِی کُلِّ مَنْ یَفْتَحُ عَلَی أَسِیرٍ مِسْکِینٍ، فَیَغْلِبُ مُعَانِداً مِثْلَ أَلْفِ أَلْفِ مَا کَانَ مُعَدّاً لَهُ مِنَ الْجِنَانِ.
💠 از امام عسکری علیه السلام نقل شده که فرمود: روزی دو زن که با هم در مسئله ای مذهبی اختلاف داشتند، به خدمت حضرت فاطمه علیها السلام رسیده و نظرشان را اظهار نمودند، آن حضرت علیها السلام، برای نظر آن زن مومنه، دلیل و برهان اقامه نمود، و او بر زن معاند، غالب شد. حضرت فاطمه سلام الله علیها، پس از مشاهده سرور و خوشحالی زن مؤمنه به او فرمود:
💠 خوشحالی فرشتگان به سبب ظهور و غلبه حق، بیش از شادی تو بوده، و حزن و اندوه شیطان و یارانش بیش از حزن و اندوه آن زنی است که در عقیده باطل خود مغلوب شد.
💠 امام عسکری علیه السلام در ادامه فرمودند: پروردگار به فرشتگان دستور داد، به جهت این عمل، برای فاطمه، هزار هزار برابر آنچه تهیه کرده بود را مهیا کنند. و این قانونی است همیشگی برای هر که موجبات پیروزی و غلبه بندهام را [بر معاند و ناصب] فراهم کند.
#بحار_ج۲_ص۸
#حدیث_خوانی
@hadise_shia
📚 ادامه تفسیر روایی آیه ۳۳ سوره احزاب
📚 ابن عباس روایت مےکند: نزد معاویه که در ذی طوی نشستہ بود، بودم که سعد بن ابی وقّاص نزد معاویه آمد و بر او سلام کرد. معاویه گفت: ای مردم شام! این، سعد بن ابی وقّاص و دوست علی است. راوی میگوید: آن مردم به علی علیه السلام دشنام دادند. سعد گریہ کرد. معاویه به او گفت: چرا گریه میکنی؟ سعد پاسخ داد: چرا گریه نکنم در حالی که نزد تو به مردی از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله دشنام داده میشود و من نمی توانم کاری بکنم؟! در حالی که در علی علیه السلام صفاتی بود که اگر یکی از آنها در من بود، آن را بیشتر از دنیا و آن چه که در آن است، دوست میداشتم.
💠💠💠💠💠💠💠💠💠
📚 ... (از صفات علی علیه السلام) این است که رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز خیبر، بعد از آنکه عمر بن خطّاب را برای جنگ فرستاد و او و یارانش شکست خوردند، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: فردا، پرچم را به دست کسے میدهم که خدا و رسولش را دوست میدارد و خدا و رسولش نیز او را دوست میدارند. رسول خدا صلی الله علیه و آله علی را فراخواند و فرمود: این پرچم را بگیر. علی علیه السلام عرض کرد: ای رسول خدا! چشمانم درد میکند. پس رسول خدا صلی الله علیه و آله به چشمان او آب دهان خود را زد و علی علیه السلام برخاست و آن پرچم را گرفت. سپس با آن پرچم پیش رفت و خداوند به وسیله او خیبر را فتح نمود.
💠💠💠💠💠💠💠💠💠
📚 مورد دیگر این است که رسول خدا صلی الله علیه و آله در یکے از غزوههای خود علی علیه السلام را به عنوان جانشین خود تعیین کرد. علی علیه السلام عرض کرد: ای رسول خدا! آیا مرا با زنان و کودکان بر جای میگذارید و به همراه خود به جنگ نمی برید؟! رسول خدا صلی الله علیه و آله پاسخ داد: آیا خشنود نیستی که تو نسبت به من به منزله هارون نسبت به موسی باشی، جز آن که پیامبری پس از من نیست؟
💠💠💠💠💠💠💠💠💠
📚 مورد دیگر این است که تمام درهای خانههایی که به مسجد راه داشت، بسته شد به جز درِ خانه علی علیه السلام.
💠💠💠💠💠💠💠💠💠
📚 صفت دیگر این است که آیه «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا» نازل شد و رسول خدا صلی الله علیه و آله، علی، حسن، حسین و فاطمه علیهم السلام را فراخواند و فرمود: خدایا! اینان اهل بیت من هستند، پس پلیدی و گناه را از آنان بزدای و آنان را مطهر ساز.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۴۴۱
#تفسیر_روایی
@hadise_shia
🌸 سوره احزاب، آیه ۳۷
🔸وَ إِذْ تَقُولُ لِلَّذِی أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِ أَمْسِکْ عَلَیْکَ زَوْجَکَ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللَّهُ مُبْدِیهِ وَ تَخْشَی النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَاهُ ۖ فَلَمَّا قَضَی زَیْدٌ مِّنْهَا وَطَرًا زَوَّجْنَاکَهَا لِکَیْ لَا یَکُونَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ حَرَجٌ فِی أَزْوَاجِ أَدْعِیَائِهِمْ إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَرًا ۚ وَکَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا۞
♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️
🔹و آن گاه که به کسی که خدا بر او نعمت ارزانی داشته بود و تو (نیز) به او نعمت داده بودی، میگفتی: همسرت را پیش خود نگاه دار و از خدا بترس، و آن چه را که خدا آشکار کننده آن بود، در دل خود نهان میکردی و از مردم میترسیدی با آن که خدا سزاوارتر بود که از او بترسی. پس وقتی زید، آن زن را رها کرد، او را به نکاح تو درآوردیم تا (در آینده) در مورد ازدواج مؤمنان با زنان پسر خوانده هایشان بعد از آنکه آنان را طلاق دادند، گناهی نباشد و فرمان خدا اجرا شود۞
#تفسیر_روایی
@hadise_shia
📚 در مجلس مناظره که توسط مامون، برگزار شده بود، از امام رضا علیه السلام، در مورد عصمت انبیاء، سؤال شد؛ یکی از سؤالات، درباره پیامبر گرامی اسلام بود. سائل، این آیه را خواند: «وَ تُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللَّهُ مُبْدِیهِ» چیزی را در نفس خود پنهان کردی که خدا آشکار کرد.
📚 شاید مراد سائل این بوده که پیامبر، زینب بنت جحش، که زن زید بن حارثه بود را دید و از زیبایی او شگفت زده شد، اما آن را به زبان نیاورد.
📚 امام رضا علیه السلام فرمودند: وای بر تو! از خدا بپرهیز و به انبیاء نسبت گناه نده و کتاب خدا را با نظر خود به تأویل مبر؛ زیرا خداوند متعال میفرماید: «وَ مَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ» تأویل قرآن را جز خدا و راسخون در علم، کسی نمی داند.
📚 این که خداوند در مورد پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «وَ تُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللَّهُ مُبْدِیهِ وَ تَخْشَی النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَاهُ»، به این خاطر بود که خداوند متعال، پیامبر خود صلی الله علیه و آله را، از نام همسرانش آگاه کرده بود که یکی از آنها، زینب، بنت جحش بود، که در آن هنگام، زن زید بن حارثه بود. پس رسول خدا نام او را در درون خود پنهان داشت و آن را اظهار نکرد تا هیچ یک از منافقین نگوید که او در مورد زنی که در خانه و عقد مرد دیگری است، قائل شده که یکی از همسرانش است. رسول خدا صلی الله علیه و آله از سخن منافقین میترسید. پس خداوند متعال فرمود: «وَ تَخْشَی النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَاهُ» و منظور این بود که از (منافقین نترس و فقط) از خداوند بترس.
📚 سائل گریه کرد و عرض کرد: ای فرزند رسول خدا، من به سوی خداوند توبه میکنم از این که پس از امروز در مورد انبیای خدا، مطلبی را غیر از آن چه که شما بیان داشتید، بر زبان جاری کنم.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۴۶۱
#تفسیر_روایی
@hadise_shia
📚 زید بن حارثه، که پسر خوانده پیامبر بود، با زینب دختر جحش، ازدواج کرد، ولی پس از مدتی او را طلاق داد. عرب جاهلی، ازدواج با زن پسر خوانده را حرام می دانست، همان طور که ازدواج با پسر واقعی، حرام است. برای اینکه این عقیده باطل، از بین برود، خدا به پیامبر دستور داد تا با زینب دختر جحش، ازدواج کند تا دیگر کسی نگوید ازدواج با زن پسر خوانده، حرام است.
@hadise_shia
47.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نوحه
کلیپ سبعین آیہ
مداح عرب زبان ایرانے
سید محمد الحسینے
@hadise_shia
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
شب جمعه است؛ به نیت تعجیل ظهور امام زمانمان، زیارت عاشورا می خوانیم.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
📚 ثواب دفع یک شبهه
♦️الإحتجاج بِالْإِسْنَادِ عَنْ أَبِی مُحَمَّدٍ علیه السلام قَالَ قَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیهما السلام وَ قَدْ حَمَلَ إِلَیْهِ رَجُلٌ هَدِیَّةً، فَقَالَ لَهُ أَیُّمَا أَحَبُّ إِلَیْکَ، أَنْ أَرُدَّ عَلَیْکَ بَدَلَهَا عِشْرِینَ ضِعْفاً عِشْرِینَ أَلْفَ دِرْهَمٍ، أَوْ أَفْتَحَ لَکَ بَاباً مِنَ الْعِلْمِ تَقْهَرُ فُلَانَ النَّاصِبِیِّ فِی قَرْیَتِکَ، تُنْقِذُ بِهِ ضُعَفَاءَ أَهْلِ قَرْیَتِکَ، إِنْ أَحْسَنْتَ الِاخْتِیَارَ، جَمَعْتُ لَکَ الْأَمْرَیْنِ وَ إِنْ أَسَأْتَ الِاخْتِیَارَ، خَیَّرْتُکَ لِتَأْخُذَ أَیَّهُمَا شِئْتَ،
♦️فَقَالَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَثَوَابِی فِی قَهْرِی ذَلِکَ النَّاصِبَ وَ اسْتِنْقَاذِی لِأُولَئِکَ الضُّعَفَاءِ مِنْ یَدِهِ قَدْرُهُ عِشْرُونَ أَلْفَ دِرْهَمٍ؟ قَالَ بَلْ أَکْثَرُ مِنَ الدُّنْیَا عِشْرِینَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ، فَقَالَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، فَکَیْفَ أَخْتَارُ الْأَدْوَنَ، بَلْ أَخْتَارُ الْأَفْضَلَ، الْکَلِمَةَ الَّتِی أَقْهَرُ بِهَا عَدُوَّ اللَّهِ وَ أَذُودُهُ عَنْ أَوْلِیَاءِ اللَّهِ.
♦️فَقَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ علیهما السلام قَدْ أَحْسَنْتَ الِاخْتِیَارَ، وَ عَلَّمَهُ الْکَلِمَةَ، وَ أَعْطَاهُ عِشْرِینَ أَلْفَ دِرْهَمٍ، فَذَهَبَ فَأَفْحَمَ الرَّجُلَ، فَاتَّصَلَ خَبَرُهُ بِهِ، فَقَالَ لَهُ إِذْ حَضَرَهُ یَا عَبْدَ اللَّهِ مَا رَبِحَ أَحَدٌ مِثْلَ رِبْحِکَ، وَ لَا اکْتَسَبَ أَحَدٌ مِنَ الْأَوِدَّاءِ مَا اکْتَسَبْتَ، اکْتَسَبْتَ مَوَدَّةَ اللَّهِ أَوَّلًا، وَ مَوَدَّةَ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وَ عَلِیٍّ ثَانِیاً، وَ مَوَدَّةَ الطَّیِّبِینَ مِنْ آلِهِمَا ثَالِثاً، وَ مَوَدَّةَ مَلَائِکَةِ اللَّهِ رَابِعاً، وَ مَوَدَّةَ إِخْوَانِکَ الْمُؤْمِنِینَ خَامِساً، فَاکْتَسَبْتَ بِعَدَدِ کُلِّ مُؤْمِنٍ وَ کَافِرٍ، مَا هُوَ أَفْضَلُ مِنَ الدُّنْیَا أَلْفَ مَرَّةٍ فَهَنِیئاً لَکَ هَنِیئاً.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
♦️از امام عسکری علیه السلام نقل شده که امام حسن مجتبی علیه السلام به کسی که هدیه ای برایش آورده بود فرمود: آیا مایلی در مقابل آن، بیست برابرش را به تو بدهم، یا مطالبی به تو بیاموزم که بر فلان فرد ناصبی چیره شده و گروهی از مردم ساده را از تبلیغات شوم او نجات دهی؟ اگر حسن انتخاب داشته و آن را که بهتر است برگزینی، هر دو را به تو می دهم و اگر در تشخیص بهتر خطا کنی، در هر حال، در انتخاب یکی از آن دو مخیر خواهی بود.
♦️آن مرد گفت: آیا اجر و ثواب من در غلبه بر دشمن حق، و نجات مردم از شر تبلیغات و سخنانش، به اندازه ارزش بیست هزار درهم است؟ حضرت فرمود: نه، بلکه ارزش آن عمل برابر با قیمت هزار هزار دنیا است. گفت: پس چطور امر بی ارزش و پست تر را برگزینم. بلکه آن دیگر را انتخاب میکنم.
♦️امام علیه السلام فرمود: در اختیاری که داشتی بهترین را برگزیدی. پس آن مطالب را به او آموخته و بیست هزار درهم نیز به او عطا فرمود: آن مرد، پس از بازگشت به شهر خویش، با آن فرد ناصبی مباحثه و جدال نموده و او را ساکت و مجاب کرد. خبر این پیروزی به امام علیه السلام رسیده و در ملاقات بعدی به او فرمود: هیچ کس مانند تو در عمل و کسب، سود نبرد. کاری کردی که موجب محبت خدا، و پیامبر، و جانشینان اطهار او، و فرشتگان مقرب، و برادران مؤمن تو شد، و به ازای هر نفر از مؤمنین و کافرین، چیزی را بدست آوردی که هزار برابر از دنیا برتر است. پس این نعمت بزرگ بر تو گوارا و خوش باد.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
#بحار_ج۲_ص۹
#حدیث_خوانی
@hadise_shia