May 11
با سلام خدمت همه بزرگواران.این کانال با هدف ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام تشکیل شده است. امیدواریم بتوانیم قدمی کوچک در مسیر رضایت امام زمانمان برداریم. از اینکه افتخار همراهی شما را داریم خدا را سپاسگزاریم.
ان شاء الله قصد داریم آنچه در مسیر افزایش معرفت نسبت به حضرات معصومین موثر است، در کانال قرار دهیم از جمله: تفسیر روایی قرآن کریم، احادیث موضوعی، مداحی، سخنرانی، بنر، کارهای گرافیکی و ...
** بسم الله الرحمان الرحیم **
در موضوع تفسیر روایی قرآن کریم، از سوره احزاب شروع می کنیم؛ به جهت اینکه در بر دارنده مطالب بیشتری در رابطه با تولی و تبری است.
👈 در این راستا، تفاسیر روایی شیعی موجود در نرم افزار جامع تفاسیر نور، مورد بررسی قرار می گیرد.
این تفاسیر عبارتند از:
1⃣ تفسیر القرآن الکریم نوشته ابو حمزه ثمالی ( قرن 2 )
2⃣ تفسیر قمی ( قرن 3 )
3⃣ تفسیر فرات کوفی ( قرن 4 )
4⃣ کتاب التفسیر نوشته محمد عیاشی ( قرن 4 )
5⃣ نهج البیان عن کشف معانی القرآن نوشته محمد شیبانی ( قرن 7 )
6⃣ تاویل الآیات الظاهره نوشته سید شرف الدین استر آبادی ( قرن 10 )
7⃣ تفسیر منهج الصادقین فی الزام المخالفین نوشته ملا فتح الله کاشانی ( قرن 10 )
8⃣ خلاصة المنهج نوشته ملا فتح الله کاشانی ( قرن 10 )
9⃣ زبدة التفاسیر نوشته ملا فتح الله کاشانی ( قرن 10 )
0⃣1⃣ الاصفی فی تفسیر القرآن نوشته ملا محسن فیض کاشانی ( قرن 11 )
1⃣1⃣ تفسیر الصافی نوشته ملا محسن فیض کاشانی ( قرن 11 )
2⃣1⃣ البرهان فی تفسیر القرآن نوشته سید هاشم بحرانی ( قرن 11 )
3⃣1⃣ تفسیر معین نوشته محمد کاشانی ( قرن 11 )
4⃣1⃣ تفسیر شریف لاهیجی ( قرن 11 )
5⃣1⃣ تفسیر نور الثقلین نوشته عبد علی عروسی حویزی ( قرن 11 )
6⃣1⃣ تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب نوشته محمد قمی مشهدی ( قرن 12 )
7⃣1⃣ الجوهر الثمین فی تفسیر الکتاب المبین نوشته سید عبدالله شبر ( قرن 13 )
8⃣1⃣ تفسیر جامع نوشته سید محمد ابراهیم بروجردی ( قرن 15 )
#تفسیر_روایی
سوره احزاب آیه 1
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
يا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللَّهَ وَ لا تُطِعِ الْكافِرينَ وَ الْمُنافِقينَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَليماً حَكيماً (1)
ای پیامبر، تقوا داشته باش و از کافران و منافقان اطاعت نکن، خداوند دانا و با حکمت است.
📬 در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند:
در سوره احزاب، فضائح مردان و زنان قریش و غیر قریش آمده است.
🙋♂ سوال: چرا خداوند به پیامبر دستور می دهد که از کفار و منافقین اطاعت نکند؟ مگر ایشان مرتکب چنین کاری می شدند؟
👨🏫 پاسخ: در روایت آمده که این نوع از خطاب ها از باب " به در بگو تا دیوار بشنود " می باشد؛ یعنی خدا به پیامبر دستور می دهد، اما مرادش مردم است.
🟢 شان نزول:
بعد از جنگ احد، سه نفر از کفار مکه به نام های ابو سفیان، عکرمه و ابو الاعور، از پیامبر امان خواستند و وارد مدینه شده به خانه عبد الله بن ابی که از منافقین مدینه بود وارد شدند.
آنها به همراه عبد الله و دو نفر دیگر از منافقین، نزد پیامبر رفته گفتند: ای محمد، لات و عزی و منات ( بت های مکه ) را رها کن و به مردم بگو این بت ها برای پرستش کنندگان خود شفاعت می کنند؛ در عوض ما هم کاری به تو و خدایت نداریم.
عمر به پیامبر گفت: بگذار این ها را بکشم. پیامبر فرمودند: من به آنها امان داده ام.
⏸ پرانتز باز
این فرد تنها در جایی شجاع می شود که مطمئن است درگیری نخواهد شد. می داند که پیامبر امان دادند و اجازه کشتن آنها را نمی دهند؛ لذا شمشیر خود را به رخ می کشد. او همان کسی است که در جنگ احد، از فراریان بود و پیامبر را در میدان تنها گذاشت.
▶️ پرانتز بسته
پیامبر، دستور دادند که ابو سفیان و همراهانش را از مدینه بیرون کنند و این آیه نازل شد و فرمود: از کافران و منافقان اطاعت نکن؛ یعنی شرط آنها برای صلح را نپذیر.
1⃣ ** غزوه دومة الجندل **
🔸 در ۲۵ ربیع الاول سال پنجم هجرى در زمان پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله، غزوه دومة الجندل اتفاق افتاد.
در اراضى «دومة الجندل» گروهى از اشرار همدست شده و به كاروان ها حمله مى كردند. پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله، سباع بن عرفطه غفارى را روز ۲۵ ربيع الاول در مدينه به جاى خود قرار داد، و با هزار رزمجو بيرون آمدند تا به آن نواحى رسيدند. راهزنان چون متوجه آمدن آن حضرت شدند، فرار كردند. مسلمانان اموال آنان را برداشتند و در بيستم ربيع الثانى وارد مدينه شدند.
🔸 عبدالرحمن بن ابى ليلى مى گويد: من با ابوموسى اشعرى از
دومة الجندل عبور مى كرديم. ابوموسى به من گفت: زمانى كه با پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله به دومة الجندل رسيديم آن حضرت به من فرمود:
«در اين مكان دو تن از بنى اسرائيل حكم به جور كردند، و به زودى در ميان امت من دو تن در اين مكان به جور حكم مى نمايند».
راوى مى گويد: ابوموسى و عمروعاص براى حكميت در صفين به دومة الجندل رفتند و ميان على بن ابى طالب عليه السّلام و معاويه حكم كردند. بعد از ماجراى حكمين ابوموسى را ملاقات كردم و به او گفتم: «مگر تو نبودى كه از پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله چنين حديثى را نقل كردى؟! گفت: «واللَّه المستعان»!!
2⃣ *صلح امام حسن عليه السّلام*
🔸 قراداد امام حسن مجتبى عليه السّلام با معاويه ملعون در ۲۵ ربيع الاول بوده و بعضى در ۲۶ اين ماه نقل کرده اند.
🔸 شروط امام مجتبی علیه السلام برای صلح:
📕 به على عليه السّلام دشنام ندهند.
📗 خون شيعيان محترم و محفوظ بماند، و حقوقشان پايمال نگردد.
📘 معاويه يك ميليون درهم بين يتيمان جنگ جمل و صفين تقسيم كند.
📙 امام عليه السّلام معاويه را امير المؤمنين نخواند.
📔 معاويه بايد بر اساس كتاب خدا و سنّت پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله عمل كند.
📒 معاويه پس از مرگ، خلافت را به ديگرى واگذار نكند.
معاويه اين شرائط و شرائط ديگر مربوط به حفظ اسلام به ويژه شيعيان را پذيرفت و جنگ پايان يافت،
اما او به هيچ يك از شروط اين قرارداد عمل ننمود؛ بلكه خلاف تمام آنها عمل كرد.
🔹بسم الله الرحمان الرحیم🔸
📜 زیارت امام زمان علیه السلام در روز جمعه
جمعه روز حضرت صاحب الزّمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و بنام آن حضرت است و همان روزی است که ایشان در آن روز ظهور خواهد فرمود.
بگو:
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَیْنَ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللَّهِ الَّذِی یَهْتَدِی بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ یُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخَائِفُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْوَلِیُّ النَّاصِحُ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سَفِینَةَ النَّجَاةِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَیْنَ الْحَیَاةِ السَّلامُ عَلَیْکَ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ وَ عَلَی آلِ بَیْتِکَ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ عَجَّلَ اللَّهُ لَکَ مَا وَعَدَکَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلایَ أَنَا مَوْلاکَ عَارِفٌ بِأُولاکَ وَ أُخْرَاکَ أَتَقَرَّبُ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی بِکَ وَ بِآلِ بَیْتِکَ وَ أَنْتَظِرُ ظُهُورَکَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَی یَدَیْکَ، وَ أَسْأَلُ اللَّهَ أَنْ یُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ یَجْعَلَنِی مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ لَکَ وَ التَّابِعِینَ وَ النَّاصِرِینَ لَکَ عَلَی أَعْدَائِکَ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْکَ فِی جُمْلَةِ أَوْلِیَائِکَ یَا مَوْلایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکَ وَ عَلَی آلِ بَیْتِکَ هَذَا یَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ یَوْمُکَ الْمُتَوَقَّعُ فِیهِ ظُهُورُکَ وَ الْفَرَجُ فِیهِ لِلْمُؤْمِنِینَ عَلَی یَدَیْکَ وَ قَتْلُ الْکَافِرِینَ بِسَیْفِکَ وَ أَنَا یَا مَوْلایَ فِیهِ ضَیْفُکَ وَ جَارُکَ وَ أَنْتَ یَا مَوْلایَ کَرِیمٌ مِنْ أَوْلادِ الْکِرَامِ وَ مَأْمُورٌ بِالضِّیَافَةِ وَ الْإِجَارَةِ فَأَضِفْنِی وَ أَجِرْنِی صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکَ وَ عَلَی أَهْلِ بَیْتِکَ الطَّاهِرِینَ.
با عرض سلام خدمت تمام بزرگواران.
در تهیه مطالب کانال،زمان و دقت زیادی صرف می شود تا در عین اختصار،مفید و کاربردی باشند.لذا از همه خواهش می کنیم سرسری نگذرند و با دقت مطالب را مطالعه کنند.
بسم الله الرحمان الرحیم
بحار الانوار،مجموعه روایات شیعی است که توسط مرحوم علامه مجلسی جمع آوری شده است.
با کمک خدا،مطالعه این کتاب را آغاز می کنیم.
از آنجایی که مضامین بعضی روایات مشابه هستند،از تکرار مطالب،پرهیز می کنیم.
1⃣ انتخاب دین حق، نشانه عقل است
كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يَقُولُ: أَصْلُ الْإِنْسَانِ لُبُّهُ وَ عَقْلُهُ دِينُهُ وَ مُرُوَّتُهُ حَيْثُ يَجْعَلُ نَفْسَهُ وَ الْأَيَّامُ دُوَلٌ وَ النَّاسُ إِلَى آدَمَ شَرَعٌ سَوَاءٌ.
ترجمه:
امیر المومنین دائما می فرمودند:
اصل و ریشه انسان،عقل اوست و عقل او دین اوست و انسانیت او جایی است که خود را در آن قرار می دهد و روزگار در چرخش است و همه انسان ها در انتساب به حضرت آدم،مساوی اند.
نکات روایت:
✅ برای پی بردن به ریشه انسان، به عقل او نظر کن؛ هر قدر عقل داشت همان قدر ریشه دار است.
✅ برای پی بردن به عقل یک فرد، به دین او نظر کن؛ اگر دین حق را انتخاب کرده، نشانه عاقل بودن اوست.
✅ برای پی بردن به میزان انسانیت یک فرد، نظر کن به شرایط زندگی و کار و معیشت او؛ بعضی برای یک لقمه نان، تن به هر ذلتی می دهند و بعضی دیگر، عزت نفس بالایی دارند. بعضی شان خود را در کسب علم و بعضی در پول زیاد می بینند و هکذا ...
✅ دنیا همیشه بر یک منوال نیست؛گاهی فقر است و گاهی غنا؛گاهی صحت است و گاهی مرض؛گاهی عزت است و گاهی ذلت و هکذا...
✅ همه انسان ها به حضرت آدم منتسب هستند.این کلام حضرت، اشاره به حقوق انسانی هر فرد دارد؛ یعنی یک انسان و لو کافر باشد یا مرتد باشد یا یهودی و مسیحی باشد، باز انسان است و باید حقوق انسانی او رعایت شود.
روایت است که امیرالمومنین، از بیت المال به فرد یهودی دادند.
این کلام حضرت، فقط اشاره به حقوق انسانی دارد، و الا در بحث عقیده و دین، فقط اسلام است که مورد پذیرش خداست.
#حدیث_خوانی
بسم الله الرحمان الرحیم
2⃣ اگر عقل باشد، حیا و دین هم هست
عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ صلوات الله علیه قَالَ:
هَبَطَ جَبْرَئِيلُ عَلَى آدَمَ فَقَالَ: يَا آدَمُ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أُخَيِّرَكَ وَاحِدَةً مِنْ ثَلَاثٍ؛ فَاخْتَرْ وَاحِدَةً وَ دَعِ اثْنَتَيْنِ.
فَقَالَ لَهُ آدَمُ وَ مَا الثَّلَاثُ يَا جَبْرَئِيلُ،
فَقَالَ الْعَقْلُ وَ الْحَيَاءُ وَ الدِّينُ.
قَالَ آدَمُ فَإِنِّي قَدِ اخْتَرْتُ الْعَقْلَ
فَقَالَ جَبْرَئِيلُ لِلْحَيَاءِ وَ الدِّينِ:انْصَرِفَا وَ دَعَاهُ.
فَقَالا لَهُ: يَا جَبْرَئِيلُ إِنَّا أُمِرْنَا أَنْ نَكُونَ مَعَ الْعَقْلِ حَيْثُمَا كَانَ.
قَالَ فَشَأْنَكُمَا وَ عَرَجَ.
ترجمه:
از امیرالمومنین روایت است که فرمودند:
جبرئیل بر حضرت آدم نازل شد و گفت: من امر شدم که تو را بین سه چیز مخیر قرار دهم؛ یکی را انتخاب و دو تای دیگر را رها کن.
حضرت آدم گفت:آن سه چیز چیست؟
جبرئیل گفت:عقل و حیا و دین.
حضرت آدم عقل را انتخاب کرد.
جبرئیل به حیا و دین گفت: برگردید و آدم را رها کنید.
آن دو گفتند:ما امر شدیم که همیشه همراه عقل باشیم.
جبرئیل گفت: خود دانید و رفت.
#حدیث_خوانی