eitaa logo
📚 حدیث شیعه 📚
308 دنبال‌کننده
172 عکس
69 ویدیو
9 فایل
ـــــــــلامـ 👋 🌺 بہ‌کانال‌ماخوش‌اومدین. 🌺 اینجامےتونےاطلاعاتـــــ‌دینےومذهبے‌خودتوبالا ببری. 🌺 مابادقتـــــ‌وحوصلہ،سعےمےکنیمـ مطالبےرو بارگزاری‌کنیمـ‌کہ‌درعین‌سادگےو روان‌بودن،مہم‌و کاربردی‌همـ‌باشن. مدیر: @saeedsadat با احترام، تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 بدعت یعنے: چیزی کہ جزء دین نیست، وارد در دین کنند و یا چیزی که جزء دین است، از دین خارج کنند. ♦️برخی از بدعت‌هایی کہ عمر، خلیفہ دوم اهل تسنن، ایجاد کرد. ♦️گذاشتن دست‌ها روی هم، در نماز، موقع قرائت. ♦️ اضافه کردن جمله الصلوة خیر من النوم، در اذان. ♦️ حرام کردن حج تمتع. ♦️ حرام کردن ازدواج موقت. ♦️ حذف کردن جملہ حی علے خیر العمل، از اذان. ♦️ اعلام کرد اگر قد پسر به شش وجب برسد، بالغ شده و به تکلیف رسیده است. ♦️ سه طلاقه شدن زن در یک مجلس. ♦️ محروم کردن غیر عرب، از ارث. @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 ، نقش را دارند و نقش اصلی در هدایت، به عهدۀ و ضوابطی است که در دین وجود دارد؛ اصول و ضوابطی که مربوط به همۀ زمان‌ها و مکان‌ها و همۀ شرایط، و از جمله دورۀ غیبتند. 🌸 نشانه‌های ظهور، در مقایسه با اصول و معیارها، جایگاهی فرعی و درجۀ دوم، و به عبارت دیگر، نقش دارند و عملکرد مؤمنان در عصر غیبت، پیش از مستند بودن به نشانه‌های ظهور، باید در مرتبه نخست، بر اساس اصول و ضوابط کلی دین باشد. 🌸 در عصر پر فراز و نشیب غیبت، هزاران رخداد اجتماعی وجود دارد که در روایات علایم ظهور، به آن‌ها اشاره‌ای نشده است. بنابراین، اگر بخواهیم از اصول حاکم و معیارهای کلی دین، صرف نظر کرده و تنها به روایاتِ علایم ظهور اکتفا کنیم، نمی‌توانیم در رویارویی با این رخدادها، اتخاذ نماییم. اما در همین شرایط، با در دست داشتن هدایت‌ها و معیارهای دین، می‌توانیم نسبت به رخداد‌های اجتماعی، موضع درستی برگزینیم. بنابراین، جایگاه اصول و معیارهای دین، در مقایسه با نشانه‌های ظهور جایگاهی بی بدیل است. 🌸 اگر روایات علایم ظهور، از نظر سند و دلالت قابل اعتماد بودند و از نظر شفافیت تطبیق، بر مصداق خارجی نیز مشکلی نداشتند، باز هنوز احتمال وجود مصداق دیگر می‌رود. یعنی هنوز این احتمال وجود دارد که در آینده نیز، مصداق دیگری محقق شود، که روایات، بر او نیز قابل تطبیق باشند و مقصود واقعی امام، مصداق دوم بوده و نه مصداق اول؛ مگر این که مجموعه ای از نشانه‌های ظهور، در کنار هم، محقق شوند، که در این صورت، احتمال تکرار مصداق، بسیار ضعیف خواهد بود. 🌸 به عنوان نمونه، در ، کسی قیام کند و طبق روایات، پنج منطقه را تصرف نماید و در عراق و مدینه، دست به کشتار بزند و در همان زمان، مردی مُصلِح، از قیام کند و در نیز، پرچم حقی افراشته شود و... که مجموعۀ این رخدادها، ما را مطمئن می‌کند، آن که در شام قیام کرده، همان است و آن که در یمن قیام کرده، همان است و دیگری، همان است. البته روشن است، که باز در این مورد هم، اگر بخواهیم، منتظر بمانیم تا این مجموعه شکل گیرد و بعد بفهمیم که باید چه کنیم، فرصت‌های بسیاری را از دست داده ایم، بلکه ممکن است کار از کار بگذرد؛ درحالی که اگر به و بینات و هدایت‌های دین توجه کنیم، از همان این تحرکات، و حتی پیش از تحقق آن‌ها، می‌دانیم باید چه کنیم و چه موضعی بگیریم. آنان که می‌خواهند منتظر بمانند تا سفیانی، یمانی و خراسانی قیام کنند و بعد بفهمند باید چه کنند، مانند کسانی هستند که تا به مسلخ نرود و کشته نشود، حق را تشخیص نمی‌دهند و به راستی چقدر است، میان آنان که پیش از شهادت عمارها با تکیه بر بینات و میزان‌های دین، می‌دانند برحق است و آنان که تا خون سرخ عمار بر زمین نریزد، بیدار نمی شوند. @hadise_shia
🔸۲۴ رجبـــــــــــــــــــ🔸 ❤️ فتــــــــح خيبـــــــــر به دســـــــت اميـــــــرالمؤمنين 🌺 در ۲۴ رجب سال ۷ هجری، در جنگ خيبر، مرحب، به دست أمير المؤمنين كشته شد و قلعه خيبر، به دست آن حضرت، فتح گرديد. 🌺 وقتی پيامبر به جنگ خيبريان رفت و قلعه قموص را محاصره كرد، ابتدا پرچم را براى مبارزه با آنان، به ابوبكر دادند. ابوبكر با لشكرى رفت، ولى چون نظر به پهلوانان آنان نمود، فرار كرد و لشكريان هم در پى او بازگشتند. روز بعد، پيامبر پرچم را به عمر داد و او هم از ترس كشته شدن به ميدان جنگ نرسيده باز گشت. 🌺 پيامبر فرمودند: «فردا پرچم را به مردى مى‌دهم، كه حمله‌هايش را تكرار كند، نه اينكه فرار كند. كسى كه خدا و پيامبرش را دوست دارد و خدا و پيامبرش هم او را دوست دارند، و خداوند، خيبر را به دست او فتح مى كند». 🌺 همه اصحاب، آرزو كردند كه اين مقام و منزلت به آنان واگذار شود. فرداى آن روز، پيامبر فرمود: على بن ابى طالب كجاست؟ گفتند: چشم دردى دارد كه حركت براى آن حضرت مشكل است. خاتم الانبياء فرمود: او را حاضر كنيد. سلمة بن اكوع رفت و آن حضرت را آورد. پيامبر سر آن حضرت را در بر گرفت و از آب دهان مبارك به چشمان ایشان ماليد و فرمود: «بار الها، زحمت گرما و سرما را از او بردار». پس از آن روز، بر أمير المؤمنين درد چشم، عارض نشد و از گرما و سرما آزرده نگشت. 🌺 پيامبر زره خود را بر ایشان، پوشانيد و ذوالفقار را بر كمر ایشان بست و پرچم را به آن حضرت سپرد و سوار بر مركبش نموده فرمود: «جبرئيل از سمت راست، ميكائيل از سمت چپ، عزرائيل از پيش رو و اسرافيل از پشت سر، و نصرت خدا، بالاى سر، و دعاى من از پشت سر تو است». فرمود: يا على، مسلمانى را بر ايشان عرضه كن. 🌺 آن حضرت رفت، و پس از موعظه و نصيحت، عده‌اى براى جنگ با او آمدند. آنان دو نفر از مسلمانان را شهيد كردند. أمير المؤمنين عليه السّلام بر آنها تاخته و آنها را كشتند. آنگاه برادر مرحب با عده اى آمدند. حضرت آنها را هم به درك فرستاد. مرحب كه شجاع بود، به خونخواهى آمد. أمير المؤمنين چنان با ذوالفقار، بر سرش فرود آورد كه شمشير از حلقش گذشت و او را دو نيم ساخت و به خاك انداخت. صداى تكبير مسلمانان بلند شد. أمير المؤمنين به مبارزه ادامه داد تا عده اى كشته شدند و عده اى به قلعه گريختند. 🌺 آن حضرت با دست حيدرى، در قلعه را كند و براى مسلمانان معبر قرار داد تا از خندق عبور كنند. حضرت چندين بار مسلمانان را از روى خندق به وسيله آن در عبور داد، با اينكه از سه روز قبل، آن حضرت گرسنه بود. @hadise_shia
💠 علــــــــــــے دســـــــت خــــــــدا در آســـــــــتین اســــــــت 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹روزی هارون الرشید لعنة‌الله‌علیه ، امام کاظم را احضار کرد و مورد مؤاخذه و جسارت، قرار داد. بعد از آنکه از شدت غضب او کاسته شد، از امام، پرسید: 🔸چرا شما، شیعیانِ خود را از این که به شما بگویند یابن رسول اللَّه، باز نمی دارید؟ حال آن که شما فرزندان علی و فاطمه هستید و فرزند منسوب به پدر است نه مادر. 🔹امام فرمودند: اگر امیر المؤمنین صلاح می‌بینند، مرا از جواب این سؤال معاف بدارند. 🔺((مظلومیت و شدت تقیّه، تا آنجاست که به کسی مثل هارون، امیر المؤمنین مےگویند))🔺 🔸هارون گفت: هرگز، باید جوابش را بگویی. 🔹فرمودند: پس مرا امان می‌دهی که کیفر سلطان به من نرسد؟ 🔸گفت: در امان هستی. 🔹فرمودند: أعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، «وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ کُلًّا هَدَیْنا وَ نُوحاً هَدَیْنا مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَیْمانَ وَ أَیُّوبَ وَ یُوسُفَ وَ مُوسی وَ هارُونَ وَ کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ * وَ زَکَرِیَّا وَ یَحْیی وَ عِیسی» { به او، اسحاق و یعقوب را هدیه دادیم و همه را به راه راست، درآوردیم و نوح را راهنمایی نمودیم و از نسل او داوود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون را [هدایت کردیم] و این گونه نیکوکاران را پاداش می‌دهیم * و (هم چنین) زکریا و یحیی و عیسی را }. 🔹امام ادامه دادند: پدر عیسی کیست؟ 🔸هارون گفت: عیسی پدری نداشت و به اراده خداوند و به وسیله روح القدس خلق شد. 🔹امام فرمودند: همان گونه که عیسی، از طرف مادر به فرزندان انبیاء ملحق شده، ما نیز از طرف فاطمه و نه از طرف علی ، به فرزندان انبیاء ملحق هستیم. 🔸هارون گفت: احسنت! احسنت! از این دلایل، باز هم برایم بگو. 🔹فرمودند: خوب و بد این امت، متفقند که وقتی پیامبر ، آن نجرانی را دعوت به مباهله کرد، جز پیامبر و علی و فاطمه و حسن و حسین کسی نبود. خداوند تبارک و تعالی فرمود: «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ». آل عمران ۶۱ { پس هر کس با تو احتجاج کند، بگو: بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و نفسمان و نفستان را فرا خوانیم }، تأویل فرزندان، حسن و حسین هستند و تأویل زنان، فاطمه و تأویل انفسنا، علی بن ابی طالب است. 💠 (( منظور امام ، این است که طبق آیه شریفه، امام حسن و امام حسین ، فرزندان پیامبر ، هستند و ما که فرزند امام حسین هستیم، فرزند پیامبر نیز هستیم )). 🔸هارون گفت: احسنت! @hadise_shia