eitaa logo
📚 حدیث شیعه 📚
307 دنبال‌کننده
177 عکس
70 ویدیو
9 فایل
ـــــــــلامـ 👋 🌺 بہ‌کانال‌ماخوش‌اومدین. 🌺 اینجامےتونےاطلاعاتـــــ‌دینےومذهبے‌خودتوبالا ببری. 🌺 مابادقتـــــ‌وحوصلہ،سعےمےکنیمـ مطالبےرو بارگزاری‌کنیمـ‌کہ‌درعین‌سادگےو روان‌بودن،مہم‌و کاربردی‌همـ‌باشن. مدیر: @saeedsadat با احترام، تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
صلےاللہ‌علیکــــــــــــــ‌یااباعبداللہ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 نام سفیانے چیست؟ 🔸در روایات متعددی که از سفیانی و حوادث مربوط به او، سخن به میان آمده، بیش تر از دو واژه «سفیانی» و «ابن آکلة الاکباد» (پسر زن جگرخوار) استفاده شده است. 🔹واژه دوم که کم تر به کار رفته، بدون تردید نام حقیقی او نیست، بلکه به نسب او اشاره دارد، یعنی از فرزندان هند جگر خوار است. 🔸واژه اوّل نیز نام حقیقی این شخص نیست؛ چرا که این واژه از «سفیان» و «یا»ی نسبت، ترکیب شده است که اشاره به انتساب او به خاندان ابوسفیان است، و نمی تواند نام حقیقی او باشد. 🔹درباره نام سفیانی، سه روایت از پیشوایان دینی به دست ما رسیده است: یک روایت او را «حرب» و روایت دیگر او را «عنبسة» و روایت سوم او را «عثمان» معرفی کرده است. 🔸امام علی علیه السلام فرموده اند: یخرج إبن آکلة الاکباد من الوادی الیابس... اسمه عثمان و أبوه عنبسة؛ فرزند زن جگرخوار از سرزمین خشک قیام می‌کند... نامش عثمان و فرزند عنبسه است. 🔹ما نمی توانیم درباره نام سفیانی، به صورت قاطعانه قضاوت کنیم. شاید دلیل این که در روایات از نام او کم تر سخن به میان آمده، این باشد که دانستن نام او چندان ثمری در بر ندارد؛ چرا که او به هر نامی باشد، افراد فراوانی یافت خواهند شد، که همان نام را داشته باشند، پس دانستن نام او، به شناسایی او کمک نخواهد کرد. 🔸آن چه مهم است و در شناسایی او تأثیر دارد، اقدامات او و حوادث مربوط به اوست. از همین رو، پیشوایان دینی بیش تر، به تبیین اقدامات او پرداخته اند. 🔹عبدالله بن ابی منصور گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم که نام سفیانی چیست؟ حضرت فرمودند: 🔸وَ مَا تَصْنَعُ بِاسْمِهِ، إِذَا مَلَكَ كُوَرَ اَلشَّامِ اَلْخَمْسَ دِمَشْقَ وَ حِمْصَ وَ فِلَسْطِينَ وَ اَلْأُرْدُنَّ وَ قِنَّسْرِينَ فَتَوَقَّعُوا عِنْدَ ذَلِكَ اَلْفَرَجَ. با نام او چه کار داری؟ وقتی او مناطق پنج گانه شام شامل: دمشق، حِمص، فلسطین، اردن و قنّسرین را تصرف کرد، منتظر فرج باشید. @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 آل یاســـــــین 🌺 عیون أخبار الرضا علیه السلام فِیمَا احْتَجَّ الرِّضَا علیه السلام عَلَی عُلَمَاءِ الْعَامَّةِ فِی فَضْلِ الْعِتْرَةِ الطَّاهِرَةِ أَنَّهُ سَأَلَ الْعُلَمَاءَ فَقَالَ أَخْبِرُونِی عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: یس وَ الْقُرْآنِ الْحَکِیمِ* إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ* عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ. فَمَنْ عَنَی بِقَوْلِهِ یس؟ قَالَتِ الْعُلَمَاءُ: یس، مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله)، لَمْ یَشُکَّ فِیهِ أَحَدٌ. 🌺 قَالَ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام: فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَعْطَی مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ مِنْ ذَلِکَ فَضْلًا، لَا یَبْلُغُ أَحَدٌ کُنْهَ وَصْفِهِ، إِلَّا مَنْ عَقَلَهُ، وَ ذَلِکَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ یُسَلِّمْ عَلَی أَحَدٍ، إِلَّا عَلَی الْأَنْبِیَاءِ (صلوات الله علیهم)، فَقَالَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی: سَلامٌ عَلی نُوحٍ فِی الْعالَمِینَ، وَ قَالَ: سَلامٌ عَلی إِبْراهِیمَ، وَ قَالَ: سَلامٌ عَلی مُوسی وَ هارُونَ، وَ لَمْ یَقُلْ سَلَامٌ عَلَی آلِ نُوحٍ وَ لَمْ یَقُلْ سَلَامٌ عَلَی آلِ إِبْرَاهِیمَ وَ لَا قَالَ سَلَامٌ عَلَی آلِ مُوسَی وَ هَارُونَ وَ قَالَ عَزَّ وَ جَلَّ سَلَامٌ عَلَی آلِ یس یَعْنِی آلَ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ. 🌺 از جمله استدلال‌هایی که امام رضا علیه السّلام با علمای اهل سنت، درباره فضل و مقام عترت پیامبر (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) نمود، این بود که از دانشمندان اهل سنت، سوال کردند راجع به آیات «یس * وَ الْقُرْآنِ الْحَکِیمِ * إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ * عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ» یس ۱ تا ۴ {یس، سوگند به قرآن حکمت آموز که قطعا تو از پیامبرانی، بر راهی راست} 🌺 امام علیه السلام فرمودند: منظور خداوند از «یس» چه کسی است؟ دانشمندان گفتند: منظور از «یس» حضرت محمّد (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) است، احدی شک در آن ندارد. 🌺 امام رضا علیه السّلام فرمودند: خداوند به محمّد و آل محمّد از آن فضلی عنایت نموده که کسی نمی تواند به نهایت توصیف آن برسد، مگر کسی که آن را درک کرده باشد، به این دلیل که خداوند، بر احدی غیر از انبیاء سلام نفرستاده است. در این آیه می‌فرماید: «سَلامٌ عَلی نُوحٍ فِی الْعالَمِینَ» صافات ۷۹ {درود بر نوح در میان جهانیان} و آیه دیگر: «سَلامٌ عَلی إِبْراهِیمَ» صافات ۱۰۹، و آیه «سَلامٌ عَلی مُوسی وَ هارُونَ» صافات ۱۲۰، و در هیچ کدام نفرموده «سلام بر آل نوح یا سلام بر آل ابراهیم و یا سلام بر آل موسی و هارون»، ولی فرموده «سَلامٌ عَلی آل یاسِینَ» صافات ۱۳۰، و منظور آل محمّد (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) است. بحار،ج۲۳،ص۱۶۷ @hadise_shia
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 سلام الله و صلواته علی محمد و آله المعصومین الائمة الهادین المهدیین 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 سوره مبارکه سبأ 🌺 وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّةً لِّلنَّاسِ بَشِیرًا وَ نَذِیرًا وَ لَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ (۲۸) 🌺 و ما تو را جز بشارتگر و هشدار دهنده برای تمام مردم نفرستادیم لیکن بیشتر مردم نمی دانند. @hadise_shia
🌸 علی بن ابراهیم، از علی بن جعفر، از محمد بن عبد الله طائی، از محمد بن ابی عمیر، از حفص کُناسی، از عبد الله بن بکر اَرَّجانی روایت می‌کند که گفت: 🌸 امام صادق علیه السلام از من پرسید: به من بگو رسول خدا (صلی الله علیه و آله) که برای عموم مردم فرستاده شده بود، آیا خداوند در آیات محکم کتاب خود نفرموده است: «وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّةً لِّلنَّاسِ»؟ که منظور، برای تمام ساکنین مشرق و مغرب و آسمانیان و زمینیان اعم از جن و انس می‌باشد. آیا رسول خدا (صلی الله علیه و آله) توانست رسالت و پیام خود را به همه آنها برساند؟ 🌸 راوی می‌گوید: عرض کردم: نمی دانم. حضرت فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از مدینه خارج نشده است، پس چگونه توانسته است به اهل مشرق و مغرب ابلاغ کند؟ عرض کردم: نمی دانم. 🌸 فرمود: خداوند به جبرئیل فرمود و او زمین را در مقابل رسول خدا، نهاد و زمین، در مقابل رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به مانند کف دست او بود و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به ساکنین مشرق و مغرب می‌نگریست و هر قوم را با زبان خودشان مورد خطاب قرار می‌داد و آنان را به خداوند متعال و نبوت خود فرا می‌خواند. پس پیامبر (صلی الله علیه و آله) به این ترتیب، به تنهایی، توانست تمام ساکنان آبادی‌ها و شهرها را به سوی خداوند متعال و نبوت خود دعوت کند. @hadise_shia
🌸 ابو القاسم جعفر بن محمد بن قولَوَیه، از محمد بن عبد الله بن جعفر حمیری، از پدرش، از علی بن محمد سلیمان، از محمد بن خالد، از عبد الله بن حمّاد بصری، از عبد الله بن عبد الرحمن اصم، از عبد الله بن بکر اَرَّجانی روایت می‌کند که در حدیثی طولانی گفت: 🌸 از امام صادق علیه السلام پرسیدم: آیا امام می‌تواند ساکنان مشرق و مغرب را ببیند؟ حضرت پاسخ داد: پس چگونه او بر هر دو سرزمین حجت است در حالی که آنان را نمی بیند و در میان آنان حکم نمی کند و چگونه او حجتی برای قومی است که قدرتی بر آنان دارد؟ و چگونه او مجری از سوی خداوند و شاهد و گواه بر خلق او می‌باشد، در حالی که آنان را نمی بیند؟ و چگونه او حجت بر آنان است در حالی که آنان از دیدگان او پنهان هستند؟ 🌸 خداوند می‌فرماید: «وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّةً لِّلنَّاسِ» و منظور از آن، تمام کسانی هستند که بر روی زمین هستند و حجت، پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله) جانشین او است و او باید در مسائلی که امت در آن اختلاف پیدا می‌کنند، راهنما باشد و حقوق مردم را بستاند. @hadise_shia