May 11
امام جواد علیه السلام.pdf
119.8K
#متن_منبر
امام جواد علیه السلام
@hadise_shia
Hosein-tahriYe-roze-mehnat-bar-320.mp3
10.78M
#نوحه
شهادتامامجوادعلیهالسلام
محمدحسینطاهری
@hadise_shia
#حدیث_خوانی
📚 نفے جبر و تفویض
🌺 الأمالی للصدوق السِّنَانِیُّ عَنِ الْأَسَدِیِّ عَنْ سَهْلٍ عَنْ عَبْدِ الْعَظِیمِ الْحَسَنِیِّ عَنِ الْإِمَامِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ الرِّضَا عَلِیِّ بْنِ مُوسَی علیهما السلام قَالَ:
🌺 خَرَجَ أَبُو حَنِیفَةَ ذَاتَ یَوْمٍ مِنْ عِنْدِ الصَّادِقِ علیه السلام فَاسْتَقْبَلَهُ مُوسَی بْنُ جَعْفَرٍ علیهما السلام فَقَالَ لَهُ یَا غُلَامُ مِمَّنِ الْمَعْصِیَةُ
🌺 فَقَالَ علیه السلام لَا تَخْلُو مِنْ ثَلَاثَةٍ إِمَّا أَنْ تَکُونَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَیْسَتْ مِنْهُ فَلَا یَنْبَغِی لِلْکَرِیمِ أَنْ یُعَذِّبَ عَبْدَهُ بِمَا لَمْ یَکْتَسِبْهُ وَ إِمَّا أَنْ تَکُونَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مِنَ الْعَبْدِ فَلَا یَنْبَغِی لِلشَّرِیکِ الْقَوِیِّ أَنْ یَظْلِمَ الشَّرِیکَ الضَّعِیفَ وَ إِمَّا أَنْ تَکُونَ مِنَ الْعَبْدِ وَ هِیَ مِنْهُ فَإِنْ عَاقَبَهُ اللَّهُ فَبِذَنْبِهِ وَ إِنْ عَفَا عَنْهُ فَبِکَرَمِهِ وَ جُودِهِ.
🌺 عبدالعظیم حسنی از امام هادی علیه السلام، و ایشان از پدرشان امام جواد علیه السلام، و ایشان از پدرشان امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام نقل کرده اند که: روزی أبوحنیفه از محضر امام صادق علیه السلام خارج شد و با موسی بن جعفر علیه السلام برخورد کرد به ایشان عرض کرد: ای جوان! [سبب ایجاد] معصیت از [جانب] کیست؟
🌺 ایشان علیه السلام فرمودند: [ناچار] از یکی از این سه است: یا از جانب خداوند عزّ و جلّ است؛ که نیست و برای [خداوند] کریم سزاوار نیست که بنده اش را به جهت گناهی که [سببش] در دست او نبوده، عذاب کند.
🌺 و یا از جانب خداوند عزّ و جلّ و بنده، هر دو است؛ که [در آن صورت] بر شریک قوی [یعنی خداوند عزّ و جلّ] سزاوار نیست که بر شریک ضعیف [یعنی بنده]، [به جهت گناهی که خود نیز در آن شریک بوده] ظلم کند.
🌺 و یا از جانب عبد است؛ که همین گونه است. پس اگر خداوند او را عذاب کند، به سبب گناه اوست و اگر ببخشد، به جهت کرم و جودش است.
📚 توضیح:
🔹ائمه ما علیهم السلام، می فرمایند: انسان در کارهای خود، دارای اختیار است. یعنی خودش انتخاب می کند که یک کار را انجام دهد یا ترک کند، اما دست خدا نیز باز است، یعنی اگر خداوند، اراده کند، می تواند مانع انجام کار شود.
🔸در مقابل اهل بیت علیهم السلام، دو نظر باطل، وجود دارد: یکی جبر و دیگری، تفویض.
🔹جبر یعنی انسان، در کارهای خود، هیچ اختیاری ندارد و در اعمال و کردار خود، مجبور است.
🔸تفویض یعنی انسان، هر کاری می تواند انجام دهد و خدا هم نمی تواند جلو انسان را بگیرد.
🔹ائمه علیهم السلام، هم جبر را نفی می کنند، و هم تفویض را و می فرمایند: انسان در انتخاب خود، آزاد است، و دست خدا هم باز است و اگر بخواهد می تواند مانع انجام کار شود.
بحار ج۵ ص۴
@hadise_shia
#حدیث_خوانی
#ابواب_روایی
🎙علامه مجلسی در بحار ج۵، عنوان باب اول را این گونه قرار می دهد:
🔸باب ۱ نفی الظلم و الجور عنه تعالی و إبطال الجبر و التفویض و إثبات الأمر بین الأمرین و إثبات الاختیار و الاستطاعة.
🔹نفی نسبت دادن ظلم، به خدا و باطل کردن جبر و تفویض و اثبات اختیار و آزادی برای انسان.
🔸در این باب، ۱۱۲ حدیث را بیان می کنند، که نشان دهنده اهتمام اهل بیت علیهم السلام، نسبت به این مطلب است.
🔹فلسفه، نظام عالم را، نظام علّت و معلول، می داند. هر وقت علت بیاید، معلول نیز، می آید، مثل طلوع آفتاب، که علت روز بودن است. علت، از خود، اختیاری ندارد، وقتی آمد، معلول نیز می آید.
🔸در این سیستم فکری، تمام افعالی که در عالم اتفاق می افتد، با قانون علت و معلول، توجیه می شود. انتخاب هر فردی نیز، یک معلول است، که دارای علت است. وقتی علت بیاید، بی تردید، معلول هم می آید.
🔹در واقع، نتیجه فلسفه، همان جبر است.
@hadise_shia
25.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
انتقادآیةاللهسیدانازطرحبینهایتشو
@hadise_shia