الوافي ج ۱، ص ۴۸۱
🌸 عَلِيٌّ عَنِ اَلْمُخْتَارِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْمُخْتَارِ الْهَمْدَانِيِّ وَ مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْحَسَنِ اَلْعَلَوِيِّ جَمِيعاً عَنِ اَلْفَتْحِ بْنِ يَزِيدَ اَلْجُرْجَانِيِّ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: ........
....... وَ أَنَّ كُلَّ صَانِعِ شَيْءٍ فَمِنْ شَيْءٍ صَنَعَ وَ اَللَّهُ اَلْخَالِقُ اَللَّطِيفُ اَلْجَلِيلُ خَلَقَ وَ صَنَعَ لاَ مِنْ شَيْءٍ .
🌸 امام کاظم علیه السلام
هر سازنده ای، شیء را از شیء دیگر می سازد، و خداوند، خلق می کند، نه از چیزی.
@hadise_shia
مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج ۴، ص ۷۳
🌺 فَمَعْنَى اَللَّهُ أَنَّهُ يُخْرِجُ اَلشَّيْءَ مِنْ حَدِّ اَلْعَدَمِ إِلَى حَدِّ اَلْوُجُودِ وَ يَخْتَرِعُ اَلْأَشْيَاءَ لاَ مِنْ شَيْءٍ وَ كُلُّ مَخْلُوقٍ دُونَهُ يَخْتَرِعُ اَلْأَشْيَاءَ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ اَللَّهَ فَهَذَا مَعْنَى اَللَّهُ.
🌺 امیر المومنین علیه السلام می فرمایند: معنای الله یعنی خدا، خلق لا من شی می کند.
🔹اگر غیر خدا هم، خلق لا من شی کنند، پس باید گفت او هم، الله است.
@hadise_shia
#مهدویت
📚 اهداف سفیانے
🔹درباره انگیزه سفیانی، علاوه بر ارضای غریزه قدرت طلبی و سلطه جویی، که در طبیعت چنین انسان جنایت کار و پلیدی است، دو احتمال وجود دارد که این دو را میتوان از نوع اقدامات او به دست آورد:
1⃣ کشتار شیعیان:
🔸در روایات متعددی، به این انگیزه اشاره شده است. در روایتی از امام باقر علیه السلام نقل شده:
🔹... فإنّ حنقه و شرهه إنّما هی علی شیعتنا...
🔸... خشم و کینه او تنها متوجه شیعیان ماست و تنها بر کشتن آنها حریص است....
🔹کشتار شیعیان و اقدامات خشن و بی رحمانه سفیانی در سرزمینهای شیعه نشین، دست کم به یکی از این دو انگیزه میتواند باشد:
🔸الف) تعصبات کور مذهبی که بر اساس آن، شیعه، فرقه ای کافر، بدعت گذار و منحرف، تلقی میشود.
🔹ب) از آن جا که تفکر شیعی، یکی از جدّی ترین موانع در مقابل ظالمین است و مقاومت جدّی در برابر زیاده خواهیهای آنان، از این تفکر نشأت میگیرد، و از سوی دیگر، این تفکر در حال گسترش به سایر مناطق دنیاست، لذا حرکت سفیانی، شکل میگیرد، تا این مانع بزرگ، برداشته شود.
🔸در روایتی، به رفتن سفیانی به سمت روم، برای مقابله با حرکت خراسانی اشاره شده است، که میتواند مؤیّد این فرضیه باشد؛ امام صادق علیه السلام در این باره فرمودند:
🔹و یذهب الی الروم لدفع الملک الخراسانی و یرجع منها متنصراً فی عنقه صلیب.
🔸او برای مقابله با حکومت خراسانی، به روم میرود و در حالی که به مسیحیت گرویده و صلیبی بر گردن دارد، از آن جا باز می گردد.
🔹اگر انگیزه اصلی سفیانی را، مقابله با شیعیان بدانیم، حمله او به عراق، پیش از حمله به مکه و مدینه، کاملاً معقول و موجه خواهد بود.
2⃣ جلوگیری از نهضت جهانی امام زمان عجل الله تعالی فرجه:
🔸سفیانی، برای کشتار شیعیان، و پیش گیری از نشر فرهنگ شیعی، قیام خود را آغاز میکند و به عراق که از مراکز مهم شیعه و در آینده مرکز حکومت جهانی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است، حمله میکند.
🔹پس از حمله به عراق، از حضور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، در مدینه اطلاع مییابد، و به همین دلیل، برای قتل آن حضرت، سپاهی را به مدینه گسیل میدارد، و با حرکت امام علیه السلام به سوی مکه، وی نیز سپاه خود را به جانب مکه میفرستد.
#تاملی_در_نشانههای_حتمی_ظهور_۱۴۶_بااندکیتصرف
@hadise_shia
منبر امام باقر علیه السلام.pdf
152K
#متن_منبر
امامباقرعلیهالسلام
چکیدهبخشمربوطبهایشانازکتابحیاتفکریوسیاسیامامانشیعهنوشتهرسولجعفریان
@hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نوحه
شهادتامامباقرعلیهالسلام
بلندگریهمیکنمبرات
@hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نوحه
شهادتامامباقرعلیهالسلام
کنارکوچهبنےهاشم
@hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نوحه
شهادتامامباقرعلیهالسلام
خاطراتکربلایادمنه
@hadise_shia
#حدیث_خوانی
#علم_صحیح
1⃣ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْوَشَّاءِ عَنْ ثَعْلَبَةَ بْنِ مَيْمُونٍ عَنْ أَبِي مَرْيَمَ قَالَ:
🌺 قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِسَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ وَ اَلْحَكَمِ بْنِ عُتَيْبَةَ : شَرِّقَا وَ غَرِّبَا فَلاَ تَجِدَانِ عِلْماً صَحِيحاً إِلاَّ شَيْئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ.
🌺 اگر به شرق عالم و غرب عالم هم بروید، علم صحیحی نمی یابید، مگر چیزی که از نزد ما اهل بیت خارج شده باشد.
🔸تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۲۷، ص ۶۹
---------------------------------------------------
2⃣ وَ قَوْلُهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: كُلُّ مَا لَمْ يَخْرُجْ مِنْ هَذَا اَلْبَيْتِ فَهُوَ بَاطِلٌ.
🌸 هر مطلبی که از این خانه (ی ما) خارج نشده باشد، باطل است.
🔹الفصول المهمة فی أصول الأئمة (تکملة الوسائل) ج ۱، ص ۵۲۶
---------------------------------------------------
3⃣ وَ عَنْهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ لِكُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ فِي وَصِيَّتِهِ لَهُ:
🌺 يَا كُمَيْلُ لاَ تَأْخُذْ إِلاَّ عَنَّا تَكُنْ مِنَّا.
🌺 امیر المومنین علیه السلام به کمیل فرمودند: (علم را) جز از ما نگیر تا (بتوانی) از ما باشی.
🔸تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۲۷، ص ۱۰۳
---------------------------------------------------
4⃣ عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي حَدِيثٍ قَالَ:
🌸 يَا يُونُسُ إِنْ أَرَدْتَ اَلْعِلْمَ اَلصَّحِيحَ فَعِنْدَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ.
🌸 اگر علم صحیح، می خواهی، نزد ما اهل بیت است.
🔹تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۲۷، ص ۷۱
---------------------------------------------------
5⃣ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: ...
🌺 لاَ يُوجَدُ اَلْعِلْمُ إِلاَّ عِنْدَ أَهْلِ بَيْتٍ نَزَلَ عَلَيْهِمْ جَبْرَئِيلُ.
🌺 علم، یافت نمی شود، مگر نزد اهل خانه ای که، جبرئیل، بر آنها نازل می شود.
🔸بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۲، ص ۹۱
---------------------------------------------------
6⃣ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
🌸 أَمَا إِنَّهُ لَيْسَ عِنْدَ أَحَدٍ مِنَ اَلنَّاسِ حَقٌّ وَ لاَ صَوَابٌ إِلاَّ شَيْءٌ أَخَذُوهُ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ.
🌸 هیچ مطلب حق و درستی نزد مردم نیست، مگر آنچه از ما اهل بیت گرفته باشند.
🔹مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج ۱۷، ص ۲۸۳
---------------------------------------------------
7⃣ عَنْ جَمِیلٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ
🌺 یَغْدُو النَّاسُ عَلَى ثَلَاثَهِ أَصْنَافٍ: عَالِمٍ وَ مُتَعَلِّمٍ وَ غُثَاءٍ، فَنَحْنُ الْعُلَمَاءُ وَ شِیعَتُنَا الْمُتَعَلِّمُونَ وَ سَائِرُ النَّاسِ غُثَاء،
🌺 مردم سه دسته اند: دانا، دانش پژوه و خس و خاشاک؛ دانایان، ما (ائمه) هستیم، دانش پژوهان، شیعیان ما هستند و باقی مردم، خس و خاشاکند.
🔸بصائر الدرجات في فضائل آل محمد علیهم السلام ج ۱، ص ۸
---------------------------------------------------
8⃣ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي حَدِيثٍ قَالَ:
🌸 أَمَا إِنَّهُ شَرٌّ عَلَيْكُمْ أَنْ تَقُولُوا بِشَيْءٍ مَا لَمْ تَسْمَعُوهُ مِنَّا.
🌸 آگاه باشید، شر است برای شما، اینکه قائل شوید به چیزی که از ما نشنیده اید.
🔹الفصول المهمة فی أصول الأئمة (تکملة الوسائل) ج ۱، ص ۶۴۷
---------------------------------------------------
9⃣ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ:
🌺 لَيْسَ عِنْدَ أَحَدٍ مِنَ اَلنَّاسِ حَقٌّ وَ لاَ صَوَابٌ وَ لاَ أَحَدٍ مِنَ اَلنَّاسِ يَقْضِي بِقَضَاءٍ إِلاَّ مَا خَرَجَ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ.
🌺 هیچ حق و کار درست و قضاوت صحیح، بین مردم نیست، مگر آنچه از نزد ما اهل بیت، خارج شده است.
🔸الفصول المهمة فی أصول الأئمة (تکملة الوسائل) ج ۱، ص ۴۰۲
---------------------------------------------------
🔟 سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ:
🌸 أَمَا إِنَّهُ لَيْسَ عِنْدَ أَحَدٍ عِلْمٌ وَ لاَ حَقٌّ وَ لاَ فُتْيَا إِلاَّ شَيْءٌ أُخِذَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ عَنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ.
🌸 آگاه باشید، نزد هیچ کسی، علم و مطلب حق و فتوایی نیست، مگر آنچه که از علی بن ابی طالب علیه السلام و ما اهل بیت، گرفته شده است.
🔹بصائر الدرجات في فضائل آل محمد علیهم السلام ج ۱، ص ۵۱۹
@hadise_shia