eitaa logo
حدیث نگار
41.5هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
1.4هزار ویدیو
35 فایل
✅ تبلیغات @Ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/FW7.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
🕌نگاهی گذرا به ولادت، القاب و نسب پیامبر صلی الله علیه وآله : ▫️نام: محمدبن عبدالله صلی الله علیه وآله کنیه: ابوالقاسم و ابوابراهیم القاب: رسول‌اللّه، نبی‌اللّه، مصطفی، محمود،امین، امّی، خاتم، مزّمل، مدّثر، نذیر، بشیر، مبین، کریم، نور، رحمت، نعمت، شاهد، مبشّر، منذر، مذکّر، یس، طه‏ و... آن حضرت آخرین پیامبر الهی، بنیان‏گذار حکومت اسلامی و نخستین معصوم در دین مبین اسلام است. تاریخ ولادت رسول خدا(ص) روز جمعه، هفده ربیع الاول عام الفیل برابر با سال 570 میلادی. اهل سنّت تولد آن حضرت را روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاول آن سال دانسته‏‌اند. نسب پدری ایشان به عبدالله بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبدمناف بن قصّی بن کلاب بن مرّه بن کعب بن لویّ بن غالب بن فهر بن مالک بن نضر (قریش) بن کنانه بن خزیمه بن مدرکه بن الیاس بن مضر بن نزار بن معد بن عدنان می رسد و مادرشان آمنه، دختر وهب بن عبد مناف می‌باشد. حضرت محمد (ص) 27 رجب سال چهلم عام الفیل (610 میلادی)، که در سن چهل سالگی به رسالت مبعوث شده بودند، تا 28 صفر سال یازدهم هجری، که رحلت فرمودند، به مدت 23 سال عهده ‏دار امر رسالت و نبوت بودند 📚 @HadithNegar
🕌شوخ طبعی قـالَ عَلِىٌّ عليه السلام: كانَ رَسُولُ اللّه صلي الله عليه و آله لَيَسُرُّ الرَّجُلَ مِنْ اَصْحابِهِ اِذا رَآهُ مَغْمُوما بِالْمُداعَبَةِ وَ كانَ صلي الله عليه و آله يَقُولُ; اِنَّ اللّهَ يُبْغِضُ الْمُعَبّـِسَ فى وَجْهِ اِخْوانِهِ. پيامبر خدا صلي الله عليه و آله هرگاه يكى از اصحاب را #غمگين مى ديد، با شوخى او را خوشحال مى كرد و مى فرمود; خداوند، كسى را كه با برادرانش با #ترشرويى و چهره عبوس رو به رو شود، دشمن مى دارد. شوخ طبعى و مزاح، در حدّ اعتدال و دورى از افراط، پسنديده است. سيره پيامبر و ائمّه عليهم السلام چنين بوده كه گاهى براى شاد كردن كسى يا زدودن #غم و غصّه از او، شوخى مى كردند و سخنان شيرين و شوخى آميز مى گفتند. انسانهاى شوخ طبع به خاطر آن كه موجب شادى و #نشاط ديگران مى شوند، محبوبيّت پيدا مى كنند و افراد عبوس و اخمو و بدخلق، از نظر خداوند هم مطرودند. امّا بايد حدّ و حريم ها حفظ شود و به زياده روى و افراط كشيده نشود و شوخى و مزاح، سبب رنجش ديگران و #تحقير و استهزاى آنان نگردد. 🔹سـنَنُ النـَّبى،ص 61. علامه طباطبائی ره 📚 @HadithNegar
🕌 #حوائج_الناس امیرالمؤمنین عليه السلام: مَن کَثُرَت نِعَمُ اللهِ عَلَيهِ کَثُرَت حَوائِجُ النّاسِ اِلَيهِ فَمَن قامَ للهِ فيهَا بِمَا يجِبُ عَرَّضَهَا لِلدَّوَامِ وَ البَقاءِ وَ مَن لَم يقُم فيها بِمَا يجِبُ عَرَّضَهَا لِلزَوالِ وَ الفَناءِ. هر که از نعمت هاي خداوندي بيشتر بهره يابد، مردم نيازمند هم بيشتر به او رجوع مي کنند. در #پاسخ به نيازهاي مردم هر که براي خدا برخيزد و بنابر توانايي هايي که دارد انجام وظيفه کند، تداوم نعمت هاي خداوندي را فراهم ساخته است و اگر انجام #وظيفه نکند، نعمت ها را به زوال و نيستي مي سپرد. 🔸نهج البلاغه، حكمت 373 📚 @HadithNegar
🕌مدیران خطاکار گذشته ! امیرالمؤمنین عليه السلام : اِنَّ شَرَّ وُزَرائِکَ مَن کانَ لِلأشرارِ قَبلَکَ وَزيراً وَ مَن شَرِکَهُم فِي الآثامِ. امیرالمومنین علیه السلام به مالک اشتر فرمود: بدترين وزيران و کارگزاران تو کساني اند که در نظام باطل گذشته وزير (و مسئول) بوده اند و در #گناهان آنان دست داشتند. 🔹نهج البلاغه، نامه 53 📚 @HadithNegar
5ccfdb1f61aeb6066ed8e0d5_11889077.jpg
3.2M
🕌تلاش برای اصلاح زندگی، حب دنیا نیست رسول الله صلی الله علیه و‌آله: لَيْسَ مِنْ حُبِّ الدُّنْيَا طَلَبُ مَا يُصْلِحُكَ. جستن آنچه مايۀ سامان [زندگی] تو ست، نشانۀ دنيادوستی نيست. 🔹كنزالعمّال: ح5339 #دنیادوستی #زندگی #معاش 📚 @HadithNegar
🕌شکرانه خدا و پدر و مادر امام رضا علیه السلام : إنَّ اللّه َ أمَرَ بِالشُّکرِ لَهُ و لِلوالِدَینِ، فَمَن لَم یَشکُر والِدَیهِ لَم یَشکُرِ اللّه َ خداوند به سپاس گزارى از خود و پدر و مادر فرمان داده است؛ پس هر که از پدر و مادرش سپاس گزارى نکند، #خداوند را سپاس نگفته است!. 🔸الخصال، ص ۱۵۶ #والدین #پدر_مادر #شکر 📚 @HadithNegar
🕌گذشت کنید پيامبر صلي الله عليه وآله: تَعافَوْا تَسْقُطِ الضَّغائِنُ بَيْنَـكُمْ؛ عفو و گذشت كنيد، تا كينه هاى ميان شما از بين برود. 📝شرح روایی: پيامبر صلي الله عليه و آله: مَنْ عَفا عَنْ مَظْلَمَةٍ، اَبْدَلَهُ اللّه ُ بِها عِزّا فِى الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ؛ «امالى طوسى» هر كس از ظلمى كه در حقّ او شده، گذشت كند، خداوند، به جاى آن، در #دنيا و آخرت به او عزّت مى بخشد. 🔸كنزالعمّال، ح 7004 #عفو #گذشت #کینه 📚 @HadithNegar
🕌 میانه روی الإمام الرضا عليه السلام : نَحنُ آلَ مُحَمَّدٍ النَّمَطُ الأَوسَطُ الَّذي لا يُدرِكُنا الغالي ولا يَسبِقُنَا التّالي ما خاندان محمّد، تكيه گاه ميانه ايم كه تندرونده [غالى]به ما نمى رسد [مگر اين كه به سوى ما باز گردد] و #كندرونده از ما پيشى نمى گيرد. 🔹الكافي : 1 / 101 / 3 عن إبراهيم بن محمّد الخزّاز ومحمّد بن الحسين . 📚 @HadithNegar
🕌 سیاستِ نیکو امیرالمؤمنین علیه السلام: حسُنُ التَّدبيرِ وتَجَنَّبُ التَّبذيرِ من حُسنِ السِّياسَةِ . حُسن تدبير و پرهيز از #حيف و ميل، از حُسن سياست است. 🔹غررالحكم : 4821 #سیاست #تدبیر #تبذیر 📚 @HadithNegar
🕌مجاهدان در راه خدا، بهترین مردمانند امیرالمؤمنین علیه‌السلام: خَیرُ النّاسِ رَجُلٌ حَبَسَ نَفسَهُ فِی سَبیلِ اللَّهِ یُجاهِدُ أعداءَهُ یَلتَمِسُ المَوتَ أوِ القَتلَ فی مَصافِّهِ. بهترین مردم کسی است خود را در راه خدا وقف کرده و با دشمنان او به نبرد بر می‌خیزد، و #مرگ یا کشته شدن در میدان نبرد را آرزو می‌کند. 🔹مستدرک الوسائل، ج 11، ص 17 #جهاد #دفاع #مجاهد 📚 @HadithNegar
🕌سه راه خداشناسى در نهج البلاغه يكى از سخنان معرفت بخش مولى العارفين اميرالمومنين عليه السلام كه در بخش سوم نهج البلاغه روايت شده است اين جمله است: «عَرَفْتُ اللهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ الْعَزَائِمِ وَ حَلِّ الْعُقُودِ وَ نَقْضِ الْهِمَم‏». خداوند را به شکسته شدن تصمیم ها و باز شدن گره ها و به هم زدن نیت ها شناختم. ▫️در اين بيان، امام عليه السلام براى معرفت و خداشناسى سه راه ارائه فرموده است كه هر يك جداگانه براى رسيدن به كافى است 1- فسخ عزيمت ها. 2- باز شدن ها. 3- شكسته شدن همت ها. ▫️فسخ عزيمت ها بسيار اتفاق مى افتد كه انسان تصميم بر كارى مى گيرد و عزم مى نمايد آن را انجام دهد و به نظر خودش تمام مقدمات آن كار را فراهم مى سازد و چنان است كه از جانب او و از جهت نيتى كه دارد هيچ انصرافى حاصل نشده است و مى خواهد به هر قيمتى و به هر طور شد آن كار را تمام کند و خود را عملى سازد و از جهت مقدماتى كه بايد فراهم كند نيز به نظر خودش كوتاهى نكرده است. اما ناگهان مانعى كه معلوم است جريان غيبى است و به علل مادى نمى توان آن را مستند كرد، موجب مى شود كه نقشه او خنثى شود و با اينكه اراده اش محكم بود و مقدمات كار از هر جهت فراهم شده و اطمينان به رسيدن به مقصود بود، جلوى نيل به مقصود گرفته مى شود و از آن عمل ممنوع مى گردد. در تاريخ حوادثى كه گواه اين مطلب است بسيار است و گاه هم توسلات و و دعاها موجب شده است كه نقشه هاى صد در صد مورد اطمينان دشمن "نظير جريان بسيار عجيب طبس" شكست بخورد و هاشان باطل شود. ▫️باز شدن گره ها (حل العقود) اين احتمال نزديك به ذهن است كه مراد از ، باز كردن گره هاى امور و حل مشكلات و دشواري هاست. آرى گره هاى بسته به لطف و عنايت خدا گاهى چنان باز مى شود كه به هيچ چيز جز مدد غيبى و امكان استناد ندارد. انسان براى رسيدن به مقصودى هر چه در توان دارد اقدام مى نمايد، اما همه درها را به روى خود بسته مى بيند و سعى و تلاش خود را بى ثمر مى يابد؛ ولى به و به گونه اى كه در ذهنش خطور نمى كرد، درى كه هرگز باز شدنش را احتمال نمى داد به رويش باز مى شود و به مقصد نايل مى گردد. در اين دو مورد، یعنی "فسخ عزيمت ها و باز شدن گره ها"، حكايات و سرگذشتها بسيار است، كه بر افراد تحت فشار و پس از سختيهاى بسيار كار آسان و پس از تنگيها و ها، گشايش نصيبشان گرديد و مضمون اين آيات بر ايشان ظاهر شد: - 'سيجعلُ اللهُ بعدَ عُسرٍ يُسراً'. «طلاق» - 'فانّ مع العُسر يُسرا انّ مع العُسر يُسراً'. «انشراح» - و 'و من يتوكل على الله فهو حَسبُه'. «طلاق» - و 'من يتق الله يجعل له مِن امره يُسراً'. «طلاق» ▫️شكسته شدن همت ها (نقض الهمم) همّ و همت اگر چه معانى متعدد دارد و يكى از معانى آن تصميم و عزم است كه بنابراين معنى مضمون جمله سوم همان مضمون جمله اولى: 'عرفت الله سبحانه بفسخ العزائم' است، ولى معناى ديگر آن و قصد است. یعنی انسان قصد و نیت كارى مى نمايد، نيت ديگر برايش حادث مى شود و خداوند در او صارفى از آن نيت مى اندازد كه از آن نيت برمى گردد و آن را دنبال نمى نمايد. ▫️و در پايان براى مزيد فايده، صدر روايتى را كه هشام بن سالم از حضرت صادق عليه السلام از پدر بزرگوارش امام محمد باقر عليه السلام روايت نموده است، در اينجا نقل مى نماييم: مردى از حضرت اميرالمومنين عليه السلام سوال كرد: 'يا اميرالمومنين بِما عرفتَ ربَّك؟، يا اميرالمومنين! به چه چيز (و چه راه) پروردگارت را شناختى؟' 'قال: بفسخ العزم و نقض الهمّ لما إن هَمَمتُ فحالَ بينى و بين همّى و عزمتُ فخالفَ القضاءُ عَزمى فعلمتُ أن المدبّرَ غيرى'.(2) 'فرمود: به فسخ عزم و شكسته شدن همّ و نيت پروردگار را شناختم، هنگامی که قصد و نيت كردم، ميان من و ميان نيت من حايل شد، و چون عزم كردم، قضا و حكم الهى با عزم من مخالفت كرد؛ پس دانستم كه تدبيركننده، غير من است (يعنى خداوند متعال است). چنانكه ملاحظه مى فرماييد اين حديث نيز نظر ما را در شرح حديث نهج البلاغه تاييد مى نمايد. و چه نيكو گفته است انورى ابيوردى: اگر محوّل حال جهانيان نه قضا است، چرا مجارى احوال بر خلاف رضا است كسى ز چون و چرا دم همى نيارد زد كه نقش بند حوادث وراى چون و چرا است 🔹پی نوشت: 1. نهج البلاغه، حكمت 250. 2. شیخ صدوق، خصال، ج 1، ص 33. منبع: الهیات در نهج البلاغه، آیت الله لطف الله صافی گلپايگانی 📚 @HadithNegar
🕌 معَـــوِّذَتَیْن از آن‌جا که دو سوره ناس و فلق با عبارت «قُلْ اَعوذُ» آغاز می‌شود و نام دیگر آن‌ها مُعَوّذه است، آنها را معوذتین یعنی دو معوذه می‌گویند. ابن شهر آشوب می‌گوید که در اکثر تفاسیر وارد شده که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله، حسنین علیهم السلام را با دو سوره قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ و قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ تعویذ می‌کرد، به این سبب آن دو سوره را معوّذتین نامیدند. تعویذ به معنی پناه‌بردن به خداوند بزرگ است. ▫️از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است: هر كس این دو سوره را بخواند مانند این است كه همه كتاب های پیامبران الهی را قرائت كرده باشد. 🔹مجمع البیان ، ج ۱۰ #قرآن 📚 @HadithNegar