eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
300 ویدیو
260 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
8.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 💕 با یـک سـلام، زائـر امام رئوف شـویـم ⨳ روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ. ⁘ خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. ═❖═ ✧ امام رضا علیه‌السلام : ✓ « كسى كه از مردمان منعم سپاسگزارى ننمايد، مانند اين است كه از خداوند بزرگ در برابر الطاف و مراحم او شكرگزارى نكرده است ». ◃«من لم يشكر المنعم من المخلوقين لم يشكر اللّه عزّوجلّ». ◌ عيون أخبار الرضا، ج۱، ص۲۷ @hadithnet | معارف حدیث
. ⪣ تـوسعـه در مـصـرف یـا درآمـد؟! ⫺ بر اساس الگوی مصرف، منطبق بر آموزه‌های دینی، حد کفاف افراد حدی از درآمد و مصرف است که آنان با داشتن چنین شرایطی از فقر مطلق و نسبی خارج شده‌ و تمام نیازهای ضروری و متعارف آنان برآورده می‌شود. در واقع، حد کفاف، وضعیت مطلوب مصرف از منظر اسلامی است. ◱ الگوی مصرف اسلامی، اقتضا دارد تا افراد مجاز باشند از درآمدهای خود در حد کفاف بهره‌مند شوند و برای اشخاصی که واجب‌النفقه آنان هستند نیز در همین حد هزینه نمایند. ◲ در روایات، مصرف بیش از حد کفاف مصداق اسراف دانسته شده و مورد نهی قرار گرفته است. روایات و آموزه‌های دینی با تبیین مفهوم کفاف و توسعه در مصرف، اثبات می‌کند که مقصود از توسعه در مصرف، همان حد کفاف است. ◁ حد مصرف توسعه _ که در برخی روایات بر آن تأکید شده تا هر کسی برای افراد واجب‌النفقه خود فراهم کند _ همان حد کفاف است، نه بیش از آن. ⁜ البته آنچه گفته شد، در باره حد مصرف است، نه حد درآمد از راه مشروع و ناشی از کار و تلاش افراد! بنا بر این، اگر افراد برای کسب درآمد، بیش از حد کفاف خود تلاش کنند، تلاش آنان امر مطلوبی است. اگر تلاش آنان به قصد قربت و برای درآمد بیشتر از حد کفاف خود و برای تأمین مخارج سایر نیازمندان باشد، امر مستحبی است و به چنین تلاشی ثواب هم تعلق می‌گیرد. (ﷺ) : ✧ اللهم ارزق محمداً و آل محمد و من احبّ محمداً و آلَ محمد العفاف و الکفاف؛ ◌ پروردگارا، به محمد و آل او و کسی که آنان را دوست دارد، به مقدار عفاف و کفاف روزی بده. الکافی، ج۲، ص۱۴۰، ح۳. 📜 رابطه کفاف و توسعه در مصرف بر اساس روایات اسلامی @hadithnet | معارف حدیث
8.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 ༺ کـوثـر به ظـهور گوهـری آوردست ༻ ༺ زهـرای بـتـول دخـتـری آوردسـت ༻ ༺ تـا در غـم کربـلا کـند مادریـش ༻ ༺ از بهر حسین خواهری آوردست ༻ 🌐 ویـژه نـامـه 🌐 عظمت زنانه، عزت مجاهدانه ⩴ معرفی و دانلود کتاب ⩴ مُـحَـدثّـهٔ بـی واسـطـه! ⩴ برخی از القاب حضرت 📜 مـقـالـه◊ روابط عاطفی حضرت و امام حسین علیهماالسلام ◊ ما رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا ◊ ولایت مداری حضرت ◊ شخصیت و فضایل و اوصاف حضرت 📘 معرفی کتاب⩮ و این‌گونه است زینب ⩮ كتاب‌شناسی حضرت : ارزش و عظمت زینب کبری، به خاطر موضع و حرکت عظیم انسانی و اسلامی او بر اساس تکلیف الهی است. کار او، تصمیم او، نوع حرکت او، به او این‌طور عظمت بخشید. هر کس چنین کاری بکند، ولو دختر امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) هم نباشد، عظمت پیدا می کند. بخش عمده‌ی این عظمت از این‌جاست که اولاً موقعیت را شناخت؛ هم موقعیت قبل از رفتن امام حسین (علیه‌السّلام) به کربلا، هم موقعیت لحظات بحرانی روز عاشورا، هم موقعیت حوادث کشنده‌ی بعد از شهادت امام حسین را؛ و ثانیاً طبق هر موقعیت، یک انتخاب کرد. این انتخاب‌ها زینب را ساخت. سلام‌الله‌علیها @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ پنج شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۳ 🏷 پـاک، ‌هـمچون زمـان تـولـد! 🔅 (ﷺ) : ✓ «هر كس براى بر آوردن نياز بيمارى بكوشد، چه آن را برآورده سازد و چه نسازد، مانند روزى كه از مادرش زاده شد، از گناهانش پاك مى‌شود». ⁙ «مَن سَعى لِمَريضٍ في حاجَةٍ قَضاها أولَم يَقضِها خَرَجَ مِن ذُنوبِهِ كَيَومٍ وَلَدَتْهُ اُمُّهُ». 📚 كتاب من لايحضره الفقيه ج٤ ص١٦ 📅 مناسبت‌ امروز : سلام‌الله علیها و و بهورز @hadithnet | معارف حدیث
7.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 💕 سـلام بـر پـرچـم‌دار صبـر و عـفـاف! 💐 السَّلامُ عَلَيكِ يا بِنتَ حَيدَر الكَرَّار، وَ خَليفَة المُختار، و قَسيم الجَنَّةِ وَ النَّار، وَ صاحِب الحَوض، السَّلامُ عَلَيكِ يا مُهجَةَ قَلبِ البَتول، وَ قُرَّةَ عَينِ الرَّسول، يا حَبيبَةَ خَيرِ خَلقِ الله، وَ رَبيبَةَ بَيتِ وَحيِ الله، 🌷 سالروز ولادت با سعادت دختر حیدر کرار، عقیله بنی هاشم، ریحانه باغ عصمت، ، و روز پرستار را به پیشگاه حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه، و عموم شیعیان و محبان آن حضرت، و همه حافظان سلامت و پرستاران خدوم، تبریک و تهنیت عرض می‌نماییم. علیه‌السلام : ⁘ [اي زينب !] تو، بحمداللَّه، عالمی هستی كه نزد كسی تعليم نديدی و دانايی هستی كه نزد كسی نياموختی. ✓ أنتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ ◌ بحار الأنوار، ج۴۵، ص۱۶۴ 🌐 ویـژه نـامـه حـضـرت زیـنـب(س) سلام‌الله علیها @hadithnet | معارف حدیث
. ⩮ فـرشتـگان سـلامـت ⩮ 🪶 رُبَیِّع، دختر مُعَوِّذ بن عفراء، می گوید: ما همراه با پیامبر خدا(ص) به پیکار می رفتیم و به مردم، آب می رساندیم، آنان را خدمت می کردیم و مجروحان و کشتگان را به مدینه باز می گرداندیم. 🪶 رُفیده، زنی از خاندان اَسلَم، در مسجد، خیمه برافراشته بود و در آن، مجروحان را درمان می کرد. هنگامی که در نبرد خندق، تیری به سعد بن معاذ اصابت کرد، پیامبر خدا(ص) به خویشان او فرمان داد که او را به خیمه رُفیده ببرند. 🪶 اُمّ عَطیّه انصاری می گوید: همراه پیامبر خدا در هفت جنگ حضور یافتم و در خیمه گاه آنان می ماندم و برایشان غذا آماده می کردم، به درمان مجروحان می پرداختم و بیماران را پرستاری می کردم... ┄┅┅❀💐❀┅┅┄ (ص) : ✧«هر كس يک شبانه روز از بيمارى پرستارى كند، خداوند او را با ابراهيم خليل محشور مى‌كند». «مَن قامَ عَلى مَريضٍ يَوما و لَيلَةً بَعَثَهُ اللّهُ مَعَ ابراهيمَ الخَليلِ». ◌ ثواب الأعمال، ص ۳۴۱ : ✧ پيامبر صلى‌الله عليه و آله فرمود: «هر كس در بر آوردن نياز بيمارى بكوشد، خواه آن را بر آورد و خواه بر نياورد، از زير بار گناه خويش بيرون مى رود، به سان آن روز كه از مادر، زاده شده است». در اين هنگام، مردى از انصار گفت:اى پيامبر خدا، پدر و مادرم به فدايت! اگر بيمار از خانواده شخص باشد، آيا در صورتى كه در بر آوردن نياز خانواده خويش بكوشد، اين كار، پاداش بيشترى ندارد؟ فرمود : «چرا» . ◌ كتاب من لايحضره الفقيه : ج۴ ص۱۶ ح۴۹۶۸ سلام‌الله علیها @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ جمعه ۱۸ آبان ۱۴۰۳ 🏷 میـانشـان پيـكى نبـاشـد! 🔅 : ✓ «زمانى كه قائم ما قيام كند، خداوند عز و جل گوش‌ها و چشم‌هاى شيعيان ما را چنان توانا مى‌كند كه ميان آنان و قائم پيكى نباشد. از همان جايى كه هست با شيعيان سخن مى‌گويد و آنها سخنانش را مى‌شنوند و او را مى‌بينند». ⁙ «إنّ قائمَنا إذا قامَ مَدَّ اللّهُ عزّ وجلّ لِشيعتِنا في أسْماعِهِم وأبْصارِهِم، حتّى لا يكونَ بينَهُم وبينَ القائمِ بَريدٌ، يُكلِّمُهُم فيَسْمَعونَ، ويَنظُرُونَ إليهِ وهُو في مكانِهِ». 📚 الكافی: ج٨ ص٢٤١ ح٣٢٩ علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. | | ⫸ وعـده‌ات را بـه انـجـام بـرسـان! 🪶 كمال الدين‌- به نقل از حكيمه دختر امام جواد عليه السلام در يادكرد ماجراى تولّد امام مهدى عليه السلام - : ⩵ ...(از نزد امام حسن عسکری(ع)،) باز گشتم و طولى نكشيد كه پرده ميان من و نرگس كنار رفت و او را چنان نورى فرا گرفته بود كه چشمانم را فرو بست و آن گاه كودكى را ديدم كه سر بر سجده نهاد و بر زانوانش نشست و دو انگشت اشاره خود را بالا آورد و فرمود: ✧ «گواهى مى‌دهم كه خدايى جز خداوند يگانه بى همتا نيست و جدّم محمّد، پيامبر خدا و پدرم، امير مؤمنان است...». سپس يك‌يك امامان را بر شمرد تا به خودش رسيد و سپس فرمود: ✧ «خدايا! آنچه را بر من وعده داده‌اى به انجام برسان و كارم را به پايان ببَر و زمينه و جايگاهم را استوار بدار و زمين را به دست من از عدل و داد پُر كن». ⁘ ⁘ وإذا أنَا بِالصَّبِيِّ عليه السلام ساجِداً لِوَجهِهِ، جاثِياً عَلى‌ رُكبَتَيهِ ، رافِعاً سَبّابَتَيهِ ، وهُوَ يَقولُ... 📚 دانشنامه امام مهدی(عج)، ج۲، ص۲۳۵ علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 شنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۳ 🏷 فهم اندرزها! 🔅 «هوش و توانايى فهميدن اندرزها از عواملى است كه آدمى را به پرهيز از خطا فرا مى‌خواند». 🔹«فِطنَةُ الفَهمِ لِلمَواعِظِ مِمّا يَدعو النَّفسَ إلَى الحَذَرِ مِن الخَطأِ» 📚 تحف العقول، ص۹۶ @hadithnet | معارف حدیث
. | 📖 | ◃ شـکـر و گـذشـت ◈ شکر و گذشت در متون اسلامی و روان‌شناسی ⌌⌍ بررسی تقارن این دو، مفهوم‌شناسی، عوامل، آثار و نیز ابزارها و مداخلات آنها از دیدگاه متون اسلامی و متون روان‌شناختی ₪ دو فضیلت «شکر» و «گذشت» از جمله فضیلت‌های ارزشمند در متون دینی و اخلاقی هستند که مانند دو روی یک سکه عمل می‌کنند. این دو مورد توجه روان شناسان مثبت نگر نیز بوده، جزء توانمندی‌های منش قرار گرفته‌اند. شکر و گذشت به ترتیب در زیر مجموعه دو فضیلت «تعالی» و «اعتدال» طرح شده‌اند. ₪ با کمک متون دینی میتوان به جریان سازی «شکر» و «گذشت» دامن زد و پژوهش‌های علمی را رونق بخشید. ▤ فصل‌هاے کتاب: ⩴ شکر و گذشت، مفاهیم متفاوت اما متقارن ⩴ شکر (تشکر) ⩴ گذشت 📝 پديدآورنده: حمزه عبدی، قم، نشر دارالحدیث، چاپ هفتم، ۱۴۰۲، ۲۵۱صفحه، رقعی 🛒 خـریـد کـتـاب 🌐 @Shop_DH @hadithnet | معارف حدیث
. 📖 از خـداونـد هـم تشـكّر نـكرده اسـت! ⫻ ₪ شکر، یکی از صفات بسیار پُرارج در متون اسلامی است که گاهی در حد و اندازۀ عبادت (۱) و یاد خدا (۲) قرار گرفته است و گاهی به عنوان پیامد حکمت معرّفی می‌شود (۳) و گاهی نشان ‌دهندۀ بهترین بندگان خدا است.▿ : ✧ از پيامبر خدا (ﷺ) دربارۀ بهترين بندگان پرسيدند، فرمود: «کسانى که هرگاه نيکى کنند شاد مى‌شوند، وقتى بدى کنند آمرزش مى‌طلبند، هرگاه به ايشان ببخشند سپاس می‌گويند، هنگامى که مبتلا شوند، شکيبايى پیشه مى‌کنند و وقتى خشمگين مى‌گردند، مى‌بخشايند».(۴) ↲ با وجود این، بسیاری از بندگان خدا، در شکرگزاری ناتوان‌اند (۵) و قادر به دیدن و قدردانی در برابر فضل خدا نسبت به خود نیستند؛ (۶) ⁜ امّا با این حال، خدای متعال از تربیت آنها ناامید نیست و به گونه‌‌های مختلف، آنها را به سوی شکر دعوت می‌کند: ⩴ گاهی برای تحقّق آن، بشارت پاداش می‌دهد ⩴ و گاهی نیز ترک آن را به عذابی سخت وعده می‌کند. (۷) به نظر می‌رسد که در ادبیّات قرآنی، «شکر» مصداق ایمان شمرده شده و مقابل کفر استعمال شده است. (۸). ⪼ ... در متون اسلامی، قریب به اتّفاق متون اصلی مربوط به شکر، متمرکز بر شکر الهی است و سپاس‌گزاری از خداوند محور شکر است و شکر از مردم در رتبۀ دوم اهمّیت قرار دارد. ⪼ در بسیاری از روایات، خلل در شکر از مردم، ناشکری در قبال خدای متعال شمرده می‌شود. : ✧ مَن لَم يَشكُرِ المُنعِمَ مِنَ المَخلوقينَ لَم يَشكُرِ اللّهَ عَزَّ و جلَّ . (۹) هركه در قبال خوبى مردم تشكر نكند، از خداوند عزّ و جلّ هم تشكّر نكرده است. ◁ از منظر دینی، این نوع نگاه به سپاس‌گزاری از مردم، جایگاه آن را بالا می‌برد. ا - - - - - ۱) (بَلِ اللهَ فَاعْبُدْ وَكُنْ مِنَ الشَّاكِرِينَ) (سورۀ زمر، آیۀ ۶۶). ۲) (فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ) (سورۀ بقره، آیۀ ۱۵۲). ۳) (وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ) (سورۀ لقمان، آیۀ ۱۲). ۴) الکافی: ج ۲، ص۲۴۰ ۵) (وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ) (سورۀ اعراف، آیۀ ۱۰) ۶) (إِنَّ اللهَ لَـذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْـثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ) (سورۀ غافر، آیۀ ۶۱) ۷) . (لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ) (سورۀ ابراهیم، آیۀ ۷) ۸) . (قَالَ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَمَنْ شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ) (سورۀ نمل، آیۀ ۴۰) ۹) عيون أخبار الرِّضا(ع): ج۲ ص۲۴ ح۲ 📗 شکر و گذشت، ص۲۹ و ۳۴ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۳ 🏷 عدالت، مایه برکت! 🔅 «اگر ميان مردم عدالت برقرار شود، همه بى نياز مى‌شوند، آسمان روزى خود را فرو مى‌ريزد، و زمين به اذن پروردگار متعال، بركت خويش را بيرون مى‌آورد». 🔹«إنَّ النّاسَ يَستَغنونَ إذا عُدِلَ بَينَهُم، وتُنزِلُ السَّماءُ رِزقَها، وتُخرِجُ الأَرضُ بَرَكَتَها بِإِذنِ اللّهِ تَعالى» 📚 الكافي : ج٣ ص٥٦٨ ح۶ @hadithnet | معارف حدیث