💠پشتصحنه تشریع ذکر سجده در عوالم بالا
🌿از عقبة بن عامر جُهَنی نقل شده است:
🔶زمانی که آیه «فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ اَلْعَظِيمِ»[واقعه:۷۴] نازل شد، رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) به ما فرمودند:
🔸«این آیه را در رکوعتان بخوانید.»
🔶و زمانی که آیه «سَبِّحِ اِسْمَ رَبِّكَ اَلْأَعْلَى»[أعلی:۱] نازل شد، رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) به ما فرمودند:
🔸«این آیه را در سجدهتان بخوانید.»
📚تهذيبالأحکام، ج۲، ص۳۱۳
♦️اما جالب است بدانید که پشتصحنه نزول این آیه چه بوده است و در عوالم بالا چه رخ داده که در پی آن، این آیه نازل شده و رسول خدا به مسلمانان دستور دادهاند که این ذکر را در سجدههایشان بخوانند.
🔶از امام صادق، از پدرشان، از جدشان (امام سجاد علیهمالسلام) نقل شده است:
🔸«در عرش، تمثال تمام مخلوقات خداوند هست؛ چه مخلوقات خشکی و چه مخلوقات دریا. این تأویل سخن خداوند است که:
🔆«وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاّٰ عِنْدَنٰا خَزٰائِنُهُ»[حجر:۲۱]؛
🔅«و هیچچیزی نیست، مگراینکه گنجینهها (مخزنهای) آن نزد ماست.»
🔸بهراستی که میان (هریک از) پایههای عرش تا پایه بعدی، (بهاندازهی) هزار سال پرواز پرندهای تیزپرواز فاصله است و عرش، در هر روز با هفتادهزار رنگ از نور که هیچیک از مخلوقات خداوند توانایی نگاه کردن بهسوی آن را ندارد، پوشانده میشود و تمام اشیاء در عرش، مانند حلقهای در بیایان است.
🔸و بهراستی که خداوند فرشتهای دارد که به آن «حزقائیل» میگویند. این فرشته، هجدههزار بال دارد و میان هر بالش با بال دیگر، پانصد سال راه فاصله است.
🔸[روزی] به ذهنش خطور کرد که «آیا بالای این عرش، چیزی هست؟!»
🔸پس خداوند مثل همان بالهایی که داشت، بالهای دیگری (به همانتعداد و به همان اندازه) بالهایی اضافه کرد، پس بالهایش سیوششهزار تا شدند که میان هر بال با بال دیگر، پانصد سال فاصله بود.
🔅سپس خداوند (به او) وحی فرمود: «ای فرشته! پرواز کن!»
🔸حزقائیل بهقدر بیستهزار سال پرواز کرد، اما سرش حتی به یکی از پایههای عرش هم نرسید.
🔸سپس خداوند تعداد و توان بالهایش را دوبرابر کرد و به او دستور داد که پرواز کند. پس بهقدر سیهزار سال پرواز کرد، اما باز هم نرسید.
🔅آنگاه خداوند به او وحی فرمود: «ای فرشته! اگر تا زمان نفخ صور با این بالهایت و با همین توانت پرواز کنی، هرگز به ساق (پایین پایههای) عرش نخواهی رسید.»
🔸پس فرشته (حزقائیل) عرض کرد: «سُبْحَانَ رَبِّيَ اَلْأَعْلَى»؛ «منزّه است پروردگارم که والاتر (از همهچیز) است.»
🔸آنگاه خداوند (عزّوجلّ) این آیه را نازل کرد که:
🔆«سَبِّحِ اِسْمَ رَبِّكَ اَلْأَعْلَى»[واقعه:۷۴]؛
🔅«(ای پیامبر!) نام پروردگار والاترت را تسبیح (تنزیه) کن.»
🔸پس پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) [به مسلمانان] فرمود: «این آیه را در سجدهتان بخوانید.»
📚روضةالواعظین، ج۱، ص۴۷
📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔺خوب است هنگام سجدههایمان، این ماجرا را و عظمت وصفناپذیر پروردگارمان را یاد کنیم و بعد، این ذکر مبارک را بر زبان جاری کنیم که: «سُبْحَانَ رَبِّيَ اَلْأَعْلَی وَ بِحَمْدِهِ»
👈آنگاه لذت مضاعفی از جریان این ذکر بر جانتان خواهید چشید. امتحان کنید.
#رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله #امام_صادق_علیه_السلام #امام_سجاد_علیه_السلام #سجده #رکوع #ذکر #فرشته #عرش #تسبیح #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
📜متن عربی احادیث
🌿...عَنْ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ اَلْجُهَنِيِّ أَنَّهُ قَالَ: لَمَّا نَزَلَتْ «فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ اَلْعَظِيمِ» قَالَ لَنَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «اِجْعَلُوهَا فِي رُكُوعِكُمْ.» فَلَمَّا نَزَلَتْ «سَبِّحِ اِسْمَ رَبِّكَ اَلْأَعْلَى» قَالَ لَنَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «اِجْعَلُوهَا فِي سُجُودِكُمْ.»
📚تهذيبالأحکام، ج۲، ص۳۱۳
🌿...رَوَى جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: «فِي اَلْعَرْشِ تِمْثَالُ جَمِيعِ مَا خَلَقَ اَللَّهُ فِي اَلْبَرِّ وَ اَلْبَحْرِ قَالَ وَ هَذَا تَأْوِيلُ قَوْلِهِ «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاّٰ عِنْدَنٰا خَزٰائِنُهُ» وَ إِنَّ بَيْنَ اَلْقَائِمَةِ مِنْ قَوَائِمِ اَلْعَرْشِ وَ اَلْقَائِمَةِ اَلثَّانِيَةِ خَفَقَانُ اَلطَّيْرِ اَلْمُسْرِعِ مَسِيرَةَ أَلْفِ عَامٍ وَ اَلْعَرْشُ يُكْسَى كُلَّ يَوْمٍ سَبْعِينَ أَلْفَ لَوْنٍ مِنَ اَلنُّورِ لاَ يَسْتَطِيعُ أَنْ يَنْظُرَ إِلَيْهِ خَلْقٌ مِنْ خَلْقِ اَللَّهِ وَ اَلْأَشْيَاءُ كُلُّهَا فِي اَلْعَرْشِ كَحَلْقَةٍ فِي فَلاَةٍ وَ إِنَّ لِلَّهِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ حِزْقَائِيلُ لَهُ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ أَلْفَ جَنَاحٍ مَا بَيْنَ اَلْجَنَاحِ إِلَى اَلْجَنَاحِ خَمْسُمِائَةِ عَامٍ فَخَطَرَ لَهُ خَاطِرٌ هَلْ فَوْقَ اَلْعَرْشِ شَيْءٌ فَزَادَهُ اَللَّهُ مِثْلَهَا أَجْنِحَةً أُخْرَى فَكَانَ لَهُ سِتٌّ وَ ثَلاَثُونَ أَلْفَ جَنَاحٍ مَا بَيْنَ اَلْجَنَاحِ إِلَى اَلْجَنَاحِ خَمْسُمِائَةِ عَامٍ ثُمَّ أَوْحَى اَللَّهُ: «أَيُّهَا اَلْمَلَكُ طِرْ» فَطَارَ مِقْدَارَ عِشْرِينَ أَلْفَ عَامٍ لَمْ يَنَلْ رَأْسُهُ قَائِمَةً مِنْ قَوَائِمِ اَلْعَرْشِ ثُمَّ ضَاعَفَ اَللَّهُ لَهُ فِي اَلْجَنَاحِ وَ اَلْقُوَّةِ وَ أَمَرَهُ أَنْ يَطِيرَ فَطَارَ مِقْدَارَ ثَلاَثِينَ أَلْفَ عَامٍ وَ لَمْ يَنَلْ أَيْضاً فَأَوْحَى اَللَّهُ إِلَيْهِ: «أَيُّهَا اَلْمَلَكُ لَوْ طِرْتَ إِلَى نَفْخِ اَلصُّورِ مَعَ أَجْنِحَتِكَ وَ قُوَّتِكَ لَمْ تَبْلُغْ إِلَى سَاقِ اَلْعَرْشِ.» فَقَالَ اَلْمَلَكُ: «سُبْحَانَ رَبِّيَ اَلْأَعْلَى.» فَأَنْزَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ «سَبِّحِ اِسْمَ رَبِّكَ اَلْأَعْلَى» فَقَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:«اِجْعَلُوهَا فِي سُجُودِكُمْ.»»
📚روضةالواعظین، ج۱، ص۴۷
💠 کـانـال «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
🍱سر سفره اینقدر دست دراز نکنید!
🌿...عَنِ ابْنِ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:
🍃«إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَأْكُلْ مِمَّا يَلِيهِ.»
📚الكافي، ج۶، ص۲۹۷
🔶از امام صادق از رسول خدا (صلواتاللهعلیهما) نقل شده است:
🔸«هرگاه یکی از شما (غذا) میخورد، باید از مقابل خودش (بردارد و) بخورد.»
#رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله #امام_صادق_علیه_السلام #سفره #غذا #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
🍎میوه را حیف و میل نکنید
🌿...عَنْ يَاسِرٍ الْخَادِمِ قَالَ: أَكَلَ الْغِلْمَانُ يَوْماً فَاكِهَةً وَ لَمْ يَسْتَقْصُوا أَكْلَهَا وَ رَمَوْا بِهَا فَقَالَ لَهُمْ أَبُو الْحَسَنِ ع: «سُبْحَانَ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمُ اسْتَغْنَيْتُمْ فَإِنَّ أُنَاساً لَمْ يَسْتَغْنُوا أَطْعِمُوهُ مَنْ يَحْتَاجُ إِلَيْهِ.»
📚الكافي، ج۶، ص۲۹۷
🌿از یاسر خادم (خدمتکار امام رضا علیهالسلام) نقل شده است:
🍃(روزی) پسربچهها میوهای خوردند و بدون اینکه خوردنش را کامل کنند، آن را دور انداختند.
🔶امام رضا (علیهالسلام) به آنها فرمودند:
🔸«سبحان الله! اگر شما بینیاز هستید، کسانی هستند که بینیاز نیستند؛ میوه را به کسی بخورانید که به آن نیاز دارد.»
#امام_رضا_علیه_السلام #اسراف #تبذیر #میوه #غذا #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠اگر وقت نماز شود و سفره هم پهن باشد...
🌿...عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الصَّلَاةِ تَحْضُرُ وَ قَدْ وُضِعَ الطَّعَامُ قَالَ: «إِنْ كَانَ فِي أَوَّلِ الْوَقْتِ يُبْدَأُ بِالطَّعَامِ وَ إِنْ كَانَ قَدْ مَضَى مِنَ الْوَقْتِ شَيْءٌ وَ تَخَافُ أَنْ تَفُوتَكَ فَتُعِيدَ الصَّلَاةَ فَابْدَأْ بِالصَّلَاةِ.»
📚الكافي، ج۶، ص۲۹۸
🌿از سماعة بن مهران نقل شده است:
🍃از امام صادق (علیهالسلام) درباره این (موقعیت) سؤال کردم که وقت نماز فرا رسیده و (سفرهی) غذا نیز پهن شده است.
🔶حضرت فرمودند:
🔸«اگر در اول وقتِ (نماز) است، اول غذا را بخور، اما اگر مدتی از وقتِ (نماز) گذشته و میترسی نمازت قضا شود و لازم شود قضایش را بهجا آوری، اول نماز را بخوان.»
#امام_صادق_علیه_السلام #نماز #سفره #غذا #نماز_اول_وقت #اذان #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠دراز کشیدن بعد از غذا
🌿...عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ:
🍃«إِذَا أَكَلْتَ شَيْئاً فَاسْتَلْقِ عَلَى قَفَاكَ وَ ضَعْ رِجْلَكَ الْيُمْنَى عَلَى الْيُسْرَى.»
📚الكافي، ج۶، ص۲۹۹
🔶از امام رضا علیهالسلام نقل شده است:
🔸«هرگاه چیزی خوردی، بر پشت خود دراز بکش و پای راستت را روی پای چپت بگذار.»
#امام_رضا_علیه_السلام #غذا #طب #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠سیره امام رضا در برخورد با خدمتکاران
🌿...عَنْ يَاسِرٍ الْخَادِمِ وَ نَادِرٍ جَمِيعاً قَالا قَالَ لَنَا أَبُو الْحَسَنِ ع: «إِنْ قُمْتُ عَلَى رُءُوسِكُمْ وَ أَنْتُمْ تَأْكُلُونَ فَلَا تَقُومُوا حَتَّى تَفْرُغُوا.» وَ لَرُبَّمَا دَعَا بَعْضَنَا فَيُقَالُ لَهُ هُمْ يَأْكُلُونَ فَيَقُولُ: «دَعْهُمْ حَتَّى يَفْرُغُوا.»
📚الكافي، ج۶، ص۲۹۸
🌿از یاسرِ خادم و نادر (خدمتکاران امام رضا علیهالسلام) نقل شده است:
🔶امام رضا (علیهالسلام) به ما فرمودند:
🔸«اگر من کاری از شما خواستم و شما مشغول خوردنِ بودید، تا وقتی (از خوردن) فارغ نشدهاید، (از جایتان) برنخیزید.»
🔶گاهی ایشان یکی از ما (خدمتکاران) را صدا میزدند و به ایشان گفته میشد: دارند غذا میخورند. آنگاه میفرمودند:
🔸«رهایشان کنید تا (از خوردن) فارغ شوند.»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿...عَنْ نَادِرٍ الْخَادِمِ قَالَ: كَانَ أَبُو الْحَسَنِ ع إِذَا أَكَلَ أَحَدُنَا لَا يَسْتَخْدِمُهُ حَتَّى يَفْرُغَ مِنْ طَعَامِهِ.
📚الكافي، ج۶، ص۲۹۸
🌿از نادر خادم نقل شده است:
🍃هرگاه یکی از ما (خدمتکاران) در حال خوردن بود، امام رضا (علیهالسلام) تا وقتی از غذایش فارغ نشود، او را برای کار نمیخواستند.
#امام_رضا_علیه_السلام #سفره #غذا #خدمتکار #مدارا #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
👂مراقب باشیم؛ گوشمان را به چه کسانی میسپاریم!
🌿...عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ:
🍃«مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ الشَّيْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ الشَّيْطَانَ.»
📚الكافي، ج۶، ص۴۳۴
🔶از امام جواد (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«هرکس به گویندهای گوش میسپارد، در حقیقت او را عبادت میکند؛
👈پس اگر آن گوینده از جانب خداوند (عزّوجلّ) سخن گوید، در حقیقت خداوند را عبادت کرده است
👈و اگر گوینده از جانب شیطان سخن گوید، در حقیقت شیطان را عبادت کرده است.»
📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ
1️⃣در متن عربی حدیث، برای «گوش سپردن» از ماده «صغي» استفاده شده. گوهر معنایی این ماده، «میل و گرایش» است. لذا این گوش سپردن، گوش سپردنی است انفعالی، که در آن درجاتی از فروتنی، تمکین، انقیاد و پذیرش در برابر طرف مقابل، وجود دارد. بههمینخاطر است که این گوش سپردن، نوعی عبادت محسوب میشود و اینجاست که امام جواد (علیهالسلام) این هوشدار را به ما میدهند.
2⃣آنچه نسبت به آن هوشدار داده شده است، گوش سپردنِ منفعلانه است. اگر گوشمان را به کسی بسپاریم که خودش و سخنش خدایی است، این، خود عبادت خداوند محسوب میشود، اما اگر به کسی گوش بسپاریم که شیطان بر او مسلط است و سخنش را بر زبان او جاری میکند، این گوش سپردن، عبادت شیطان خواهد بود.
3⃣شنیدن سخن دیگران، اگر فعالانه باشد؛ یعنی با این پیشفرض باشد که این سخنان قطعی نیست و معلوم نیست درست باشد و قرار نیست من آن را بپذیرم و بر اساس آن عمل کنم و...، در اینصورت اینگونه شنیدن، عبادت محسوب نمیشود و خطرش کمتر خواهد بود.
4⃣اینکه مطالعه کتب ضالّه و تماشای شبکههای معاند و قرار گرفتن در معرض شبهات متعدد، برای عامه مردم جایز نیست، به همین دلیل است. اما آن عالمِ باتقوای هوشیاری که به مبانی دین آگاه است و با حقههای شیاطین آشناست و از فریب معاندان بهدور است، با هدف پاسخ به شبهات و جلوگیری از فساد جامعه، نهتنها جایز است که سخن شیطانصفتان را بشنود، بلکه واجب نیز هست.
5⃣مرحوم کلینی (رحمهالله) این حدیث را در باب غناء (آواز آهنگین) ذکر کرده است. لذا این احتمال زیاد است که امام جواد (علیهالسلام) این سخن را ناظر بر همین موضوع فرموده باشند. بنابراین سخن ایشان در مورد گوش سپردن به آوازهای آهنگین نیز صادق است.
👌درهرصورت، مراقب باشیم که به چه کسانی گوش فرا میدهیم و دل میسپاریم.
#امام_جواد_علیه_السلام #گوش_سپردن #عبادت #سخنرانی #گویندگی #آواز #آوازخوانی #موسیقی #شیطان #شبهه #ماهواره #کتب_ضاله #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠فرق نماز باتوجه و نماز بیتوجه
🌿...عَنِ الصَّادِقِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) قَالَ:
🍃«إِذَا اسْتَفْتَحَ الْعَبْدُ صَلَاتَهُ أَقْبَلَ اللَّهُ عَلَيْهِ بِوَجْهِهِ الْكَرِيمِ وَ وَكَّلَ بِهِ مَلَكاً يَلْتَقِطُ الْقُرْآنَ مِنْ فِيهِ الْتِقَاطاً فَإِنْ أَعْرَضَ عَنْ صَلَاتِهِ أَعْرَضَ عَنْهُ وَ وَكَلَهُ إِلَى الْمَلَكِ وَ إِنْ أَقْبَلَ عَلَى صَلَاتِهِ بِكُلِّهِ أَقْبَلَ اللَّهُ عَلَيْهِ بِوَجْهِهِ الْكَرِيمِ حَتَّى تُرْفَعَ صَلَاتُهُ كَامِلَةً وَ إِنْ سَهَا فِيهَا أَوْ غَفَلَ أَوْ شُغِلَ بِشَيْءٍ غَيْرِهَا رُفِعَ مِنْ صَلَاتِهِ بِقَدْرِ مَا أَقْبَلَ عَلَيْهِ مِنْهَا وَ لَا يُعْطَى الْقَلْبُ الْغَافِلُ شَيْئاً.»
📚مكارمالأخلاق، ص۳۰۰
🌿از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«هنگامی که بنده نمازش را آغاز میکند، خداوند با چهرهی کریمش به او رو میکند و فرشتهای را وکیلِ (خود) مینماید تا قرآن را از دهان بندهاش برگیرد.
🔹اما وقتی (آن بنده حواسش پرت شود و) از نمازش روی برگرداند، خداوند نیز از او روی برمیگرداند و او را به همان فرشته وامیگذارد.
🔸اگر با تمام وجودش به نمازش متوجه شود، خداوند تا زمانی که نمازش بهطور کامل بالا رود، با چهرهی کریمش به او توجه مینماید.
🔹اما اگر در نمازش دچار سهو یا غفلت شود یا به چیزی غیر از نماز مشغول گردد، آن مقدار از نمازش بالا میرود (مقبول میشود) که به آن توجه داشته است و به قلب غافل چیزی داده نمیشود.»
#امام_صادق_علیه_السلام #نماز #فرشته #قلب #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
🧐آیا بیشتر بهشتیان «ابله»اند؟!
♦️در منابع روایی شیعه و اهلسنت، از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) نقل شده است که (گویا در سفر معراج دیدهاند): بیشتر بهشتیان، «ابله»اند!
🔺کتب لغت، ابله را با این واژگان معنا کردهاند: کمعقل، سادهلوح، غافل، اهمالکار، فراموشکار و…
♦️بعضی استعمالات این واژه نیز قابل توجه است؛
🔺مثلاً عرب میگوید: «خيرُ اولادِنا الأبلهُ العَقولُ»؛ «بهترین فرزندان ما، آن است که ابلهِ عاقل باشد!» و منظورشان فرزندی است که از شدت حیا، مانند ابلهها رفتار میکند.
🔺همچنین عرب میگوید: «شبابٌ ابلهُ»؛ «جوانان ابله» به اینخاطر که بیتجربهاند و در آنها نوعی سادگی و سادهلوحی به چشم میخورد.
♦️اینکه چرا بیشتر بهشتیان این ویژگی را دارند، از امام صادق (علیهالسلام) سؤال شده و در کتب حدیثی ما انعکاس یافته است.
👈توجه بفرمایید:
🌿...عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ قَالَ: قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «دَخَلْتُ اَلْجَنَّةَ فَرَأَيْتُ أَكْثَرَ أَهْلِهَا اَلْبُلْهَ» قَالَ قُلْتُ: مَا اَلْبُلْهُ؟ فَقَالَ: «اَلْعَاقِلُ فِي اَلْخَيْرِ اَلْغَافِلُ عَنِ اَلشَّرِّ اَلَّذِي يَصُومُ فِي كُلِّ شَهْرٍ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ.»
📚معانيالأخبار، ج۱، ص۲۰۳
🔶مَسعدة بن صدقه از امام صادق نقل کرده است که ایشان از پدرشان امام باقر، از پدرانشان، از پیامبر (صلواتاللهعلیهم) نقل فرمودند:
🔸«من وارد بهشت شدم و دیدم که بیشتر اهل بهشت ابلهها هستند.»
🔷مسعدة گوید: عرض کردم:
🔹(مقصود از این) ابله چیست؟
🔶امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
🔸«کسی که در امور خیر عاقل است و از امور شرّ غافل1⃣ است. کسی است که در هر ماه سه روز روزه میگیرد.»2⃣
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿...عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: «أَكْثَرُ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ اَلْبُلْهُ.» قَالَ قُلْتُ: هَؤُلاَءِ اَلْمُصَابُونَ اَلَّذِينَ لاَ يَعْقِلُونَ؟ فَقَالَ لِي: «لاَ اَلَّذِينَ يَتَغَافَلُونَ عَمَّا يُكْرَهُونَ يَتَبَالَهُونَ عَنْهُ.»
📚السرائر، ج۳، ص۵۶۶
🔶از مَسعدة بن صدقه نقل شده است که امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
🔸«بیشتر اهل بهشت، ابلهها هستند.»
🔷مسعدة گوید: عرض کردم:
🔹(مقصود از) آنها، دیوانههایی هستند که عقل ندارند؟
🔶حضرت فرمودند:
🔸«خیر، کسانیاند که نسبت به چیزی که ناپسند است، غفلت میورزند و خود را ابله جلوه میدهند.»
📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
1⃣«غفلت» را در لغت چنین معنا کردهاند: بیتوجهی، اهمال ورزیدن، رها کردن چیزی؛ سهواً یا عمداً.
2⃣گویا اشارهای است به استحباب روزه گرفتن در اولین و آخرین پنجشنبه ماه و چهارشنبه وسط ماه.
👈مطلب مرتبط پیشین:
📍«چرا روزه پنجشنبه اول و آخر ماه و چهارشنبه وسط ماه سنت شده است؟»
📍http://dastvar.blog.ir/1397/04/02-4
📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️شاید این تعبیر پیامبر پاسخی باشد به باورهای غلط یا کنایههای برخی بدخواهان مبنی بر اینکه اهل ایمان بهنوعی کمعقل و سادهلوحاند یا در باغ نیستند و قاطی دارند!
👈چنانکه امیرالمؤمنین (علیهالسلام) در بخشی از خطبه متقین، در توصیف اهل تقوا، خطاب به همّام میفرمایند:
🍃«قَدْ بَرَاهُمُ اَلْخَوْفُ بَرْيَ اَلْقِدَاحِ يَنْظُرُ إِلَيْهِمُ اَلنَّاظِرُ فَيَحْسَبُهُمْ مَرْضَى وَ مَا بِالْقَوْمِ مِنْ مَرَضٍ وَ يَقُولُ لَقَدْ خُولِطُوا وَ لَقَدْ خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِيمٌ»
📚نهجالبلاغة، ص۳۰۳
🔸«ترسِ (خداوند)، باتقوایان را مانند تیر، تراشیده و لاغر کرده، (چنانکه وقتی) کسی به آنها نگاه کند، گمان میکند بیمارند، درحالیکه این جماعت بیمار نیستند
🔸و میگویند آنان قاطی کردهاند. اما در واقع امری عظیم آنان را به هم ریخته است.»
♦️حقیقت این است که مؤمنان و پرهیزکاران، موقعیت خود را در عالم هستی بهدرستی دریافتهاند؛ زندگی خود را محدود به این دنیا نمیدانند و به زندگی جاوادان پس از دنیا باور دارند، توجه خود را به آخرت مصروف میدارند و بر انجام کارهای نیک تمرکز میکنند. بههمینخاطر نسبت به کارهایی که در واقع بیهوده یا بد هستند، بیتوجهاند و از آنها غافلاند.
👈به همین خاطر اهل دنیا نمیتوانند با دودوتاچهارتاهای دنیاییِ خود، رفتار آنان را هضم کنند. پس آنان را نادان و سادهلوح میپندارند.
#رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله #بهشت #ایمان #تقوا #ویژگی_مؤمن #دنیا #آخرت #بلاهت #غفلت #روزه #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
🌙ادب روزهداری
🌿...عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع: «إِذَا صُمْتَ فَلْيَصُمْ سَمْعُكَ وَ بَصَرُكَ وَ شَعْرُكَ وَ جِلْدُكَ.» وَ عَدَّدَ أَشْيَاءَ غَيْرَ هَذَا وَ قَالَ: «لَا يَكُونُ يَوْمُ صَوْمِكَ كَيَوْمِ فِطْرِكَ.»
📚الكافي، ج۴، ص۸۷
🌿از محمد بن مسلم نقل شده است:
🔶امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
🔸«هرگاه روزه گرفتی، گوشَت، چشمت، مویت و پوستت هم باید روزه باشند.
🔹محمد بن مسلم گوید:
🔶حضرت غیر از اینها، اعضای دیگری را نیز برشمردند و (بعد) فرمودند:
🔸«روزی که روزهدار هستی، نباید مثل روزی باشد که روزه نگرفتهای.»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿...عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِجَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ: «يَا جَابِرُ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ مَنْ صَامَ نَهَارَهُ وَ قَامَ وِرْداً مِنْ لَيْلِهِ وَ عَفَّ بَطْنُهُ وَ فَرْجُهُ وَ كَفَّ لِسَانَهُ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَخُرُوجِهِ مِنَ الشَّهْرِ.» فَقَالَ: جَابِرٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَحْسَنَ هَذَا الْحَدِيثَ! فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «يَا جَابِرُ وَ مَا أَشَدَّ هَذِهِ الشُّرُوطَ!»»
📚الكافي، ج۴، ص۸۷
🌿از امام باقر (علیهالسلام) نقل شده است:
🔶«رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) به جابر بن عبدالله انصاری فرمودند:
🔸«ای جابر! این ماه، ماه رمضان است. هرکس در روزهایش روزه بگیرد، بخشی از شبهایش را (به عبادت) برخیزد، شکم و عورتش (از کارهای ناروا) خودداری کنند و زبانش را (از گناه) باز دارد، از گناهانش خارج میشود، همانطور که از این ماه خارج میشود.»
🔷جابر بن عبدالله عرض کرد:
🔹ای رسول خدا! چهقدر این سخن زیباست!
🔶رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند:
🔸«ای جابر! و چهقدر (رعایت) این شرطها دشوار است!»»
#رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله #امام_باقر_علیه_السلام #امام_صادق_علیه_السلام #روزه #آداب_روزه #گناه #عفت #تقوا #کنترل_خود #ماه_رمضان #عبادت #زبان #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠کراهت شعر خواندن در ماه رمضان و...
🌿...عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ وَ غَيْرِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا يُنْشَدُ الشِّعْرُ بِلَيْلٍ وَ لَا يُنْشَدُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِلَيْلٍ وَ لَا نَهَارٍ فَقَالَ لَهُ إِسْمَاعِيلُ يَا أَبَتَاهْ فَإِنَّهُ فِينَا قَالَ وَ إِنْ كَانَ فِينَا.
📚الكافي، ج۴، ص۸۸
🔶از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«در شب، شعر خوانده نشود و در ماه رمضان نه در شب و نه در روز شعر خوانده نشود.»
🔷اسماعیل (فرزند بزرگ امام صادق) به ایشان عرض کرد:
🔹پدر! بهراستی که این (شعر خواندن) در مورد ما (اهلبیت) است.
🔶حضرت فرمودند:
🔸«هرچند در مورد ما اهلبیت باشد.»1⃣
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿...عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: «يُكْرَهُ رِوَايَةُ اَلشِّعْرِ لِلصَّائِمِ وَ لِلْمُحْرِمِ وَ فِي اَلْحَرَمِ وَ فِي يَوْمِ اَلْجُمُعَةِ وَ أَنْ يُرْوَى بِاللَّيْلِ.» قَالَ: قُلْتُ: وَ إِنْ كَانَ شِعْرَ حَقٍّ؟ قَالَ: «وَ إِنْ كَانَ شِعْرَ حَقٍّ.»
📚تهذيبالأحکام، ج۴، ص۱۹۵
🌿حماد بن عثمان گوید:
🔶شنیدم که امام صادق (علیهالسلام) میفرمودند:
🔸«روایت کردنِ شعر (برای دیگران) کراهت دارد؛ برای روزهدار، برای مُحرِم2⃣، برای کسی که در حَرَم است3⃣، در روز جمعه و اینکه در شب خوانده شود.»
🔷حماد گوید: عرض کردم:
🔹اگر چه شعر حقّی باشد؟4⃣
🔶حضرت فرمودند:
🔸«هرچند شعر حقی باشد.»
📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
1⃣مرحوم علامه مجلسی در شرح این حدیث چنین بیان داشتهاند: «این حدیث دلالت دارد بر اینکه شعر خواندن در شب، مطلقاً مرجوح است (بهتر است انجام نشود) و در ماه رمضان نیز چه در شب و چه در روز، بهتر است انجام نشود، هرچند در مدح ائمه (علیهمالسلام) باشد. شاید شعر خواندن در مدح اهلبیت (علیهمالسلام)، برگردد به اینکه ثوابش نسبت به زمانهای دیگر کمتر است.» [مرآةالعقول، ج۱۶، ص۲۴۹]
2⃣کسی که برای انجام اعمال حج یا عمره، مُحرِم شده است.
3⃣کسی که در محدوده حرم الهی (محدودهی مشخص پیرامون مسجدالحرام) است، چه مُحرِم باشد و چه نباشد.
4⃣حق، ضد باطل است و «شعر حق»، شعری است که مضمون باطلی نداشته باشد.
📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️آنچه از این دو حدیث صحیحالسند برداشت میشود، این است که این زمانها، زمانهای مبارکی هستند که باید مغتنم دانسته شوند و بهتر است از این فرصتها به بهترینشکل بهره جست؛ با خواندن نماز، قرائت قرآن، دعا، ذکر و...
#امام_صادق_علیه_السلام #روزه #آداب_روزه #ماه_رمضان #عبادت #شعر #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona