👌تنها توقعی که خداوند از مردم دارد
🌿...عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَمَّنْ ذَکَرَهُ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ:
🍃«لَا وَ اللَّهِ مَا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَی مِنَ النَّاسِ إِلَّا خَصْلَتَیْنِ أَنْ یُقِرُّوا لَهُ بِالنِّعَمِ فَیَزِیدَهُمْ وَ بِالذُّنُوبِ فَیَغْفِرَهَا لَهُمْ.»
📚الکافي، ج۲، ص۴۲۶
🌿از امام باقر (علیهالسلام) نقل شده است:
🔶«نه به خدا قسم، خداوند جز دو خصلت از مردم چیزی نخواسته است:
🔸اینکه به نعمتها(ی خود) اقرار کنند؛ که (دراینصورت نعمتهای) آنها را زیاد میکند
🔸و اینکه به گناهانِ (خود) اقرار کنند؛ که (دراینصورت گناهانشان را میآمرزد.»
📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️مرحوم علامه مجلسی (رحمهالله) در توضیح این حدیث چنین بیان داشتهاند:
🔺«منظور از «اقرار به نعمتها»، شناخت نعمتدهنده و شناخت قدر نعمت او و دانستن اینکه آن نعمت تفضّلی از جانب اوست؛ و این، همان شکر است و شکر، موجب زیادتِ [نعمت] است؛ بهخاطر این سخن خداوند که: «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ»[إبراهيم:۷]؛ «اگر شکر کنید، [خداوند نعمتهای] شما را زیاد میکند.»
🔺و منظور از «اقرار به گناهان» نیز اقرارِ اجمالی و تفصیلی به گناهان است و این، همان پشیمانی از گناهان است و پشیمانی، همان توبه است و توبه، موجب آمرزش گناهان است...» [مرآة العقول، ج۱۱، ص۲۸۳]
#امام_صادق_علیه_السلام #نعمت #شکر #گناه #اقرار_به_گناه #پشیمانی_از_گناه #استغفار #توبه #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
😳با یک گناه به بهشت بروید!!!
🌿...عَنْ عَمْرِو بْنِ عُثْمَانَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ: «إِنَّ الرَّجُلَ لَیُذْنِبُ الذَّنْبَ فَیُدْخِلُهُ اللَّهُ بِهِ الْجَنَّةَ.» قُلْتُ: یُدْخِلُهُ اللَّهُ بِالذَّنْبِ الْجَنَّةَ؟! قَالَ: «نَعَمْ إِنَّهُ لَیُذْنِبُ فَلَا یَزَالُ مِنْهُ خَائِفاً مَاقِتاً لِنَفْسِهِ فَیَرْحَمُهُ اللَّهُ فَیُدْخِلُهُ الْجَنَّةَ.»
📚الکافي، ج۲، ص۴۲۶
🌿عَمرو بن عثمان از یکی از شیعیان نقل کرده است:
🔶از امام صادق (علیهالسلام) شنیدم که میفرمودند:
🔸«بهراستی که انسان گناهی مرتکب میشود و خداوند بهخاطر آن گناه او را به بهشت وارد میکند.»
🔷عرض کردم:
🔹خداوند او را بهخاطر گناه به بهشت وارد میکند؟!
🔶حضرت فرمودند:
🔸«بله، بهراستی که او گناهی مرتکب میشود و دائماً از خداوند میترسد و از خودش بدش میآید. پس خداوند به او رحم میکند و او را وارد بهشت میکند.»
#امام_صادق_علیه_السلام #گناه #توبه #استغفار #بهشت #ترس_از_خدا #پشیمانی_از_گناه #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
امشب کمی کسالت داشتم. راستش حال دعا نداشتم.
گفتم بگذار امشب را بر اساس توصیه معروف به #مذاکره_علم در شب قدر، در احادیث اهلبیت (علیهمالسلام) غور کنم.
یک مقدار هم برای این بود که همیشه وقتی بعد از مدتی دعا یا زیارتی را میخوانم، حال خیلی خوشی دست میدهد و اگر فردایش به سراغ آن دعا یا زیارت بروم، دیگر آن حال را ندارم.
گفتم بگذار این حال خوش را در شب بیست و سوم که محتملتر است، خرج کنم...
...که ناگاه با نقلقولی از حضرت آیتالله شبیری زنجانی (حفظهالله) روبهرو شدم
و بهانه از دستم گرفته شد...
فرمودهاند:
شیخ صدوق متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شبهای بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای #مذاکره_علم باشد و این افضل است.
او این را نسبت به کسی نمیدهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهمترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که #مذاکره_علم افضل است.
پس چون حدیثی در کار نیست و شمالفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست. درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفتهاند در این شبهای قدر افضل از بقیه اعمال است.
پس این دعاها که خوانده میشود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود.
👉https://t.me/taqriraat/346
تااااا شب بیستویکم و تاااااااااا شب بیستوسوم
کی مرده، کی زنده؟!
نقد را بچسبیم👌
از همه خواهران و برادران التماس دعا دارم🙏
🔰راز رهایی از گناه
🌿...عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ:
🍃«إِنَّهُ وَ اللَّهِ مَا خَرَجَ عَبْدٌ مِنْ ذَنْبٍ بِإِصْرَارٍ وَ مَا خَرَجَ عَبْدٌ مِنْ ذَنْبٍ إِلَّا بِإِقْرَارٍ.»
📚الکافي، ج۲، ص۴۲۶
🔶از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«به خدا قسم، چنین است که:
👈بنده با اصرار (بر گناه) از گناه خارج نمیشود
و او از گناه خارج نمیشود، مگر با اقرار (به گناهش).»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿...عَنْ عَلِیٍّ الْأَحْمَسِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ:
🍃«وَ اللَّهِ مَا یَنْجُو مِنَ الذَّنْبِ إِلَّا مَنْ أَقَرَّ بِهِ.»
قَالَ وَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع: «کَفَی بِالنَّدَمِ تَوْبَةً.»
📚الکافي، ج۲، ص۴۲۶
🔶از امام باقر (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«به خدا قسم، از گناه نجات نمییابد، بهجز کسی که به آن اقرار کند.»
🔶همچنین ایشان فرمودند:
🔸«پشیمانی، برای توبه کافی است.»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿...عَنْ رِبْعِیٍّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ص:
🍃«إِنَّ النَّدَمَ عَلَی الشَّرِّ یَدْعُو إِلَی تَرْکِهِ.»
📚الکافي، ج۲، ص۴۲۷
🔶از امام صادق از امیرالمؤمنین (علیهماالسلام) نقل شده است:
🔸«بهراستی که پشیمانی از بدی، [انسان را] به ترک آن بدی فرا میخواند.»
#امام_باقر_علیه_السلام #امام_صادق_علیه_السلام #گناه #اصرار_بر_گناه #اقرار_به_گناه #پشیمانی_از_گناه #توبه #استغفار #ترک_گناه #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠آمرزیده شدن، بدون استغفار
🌿...عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ:
🍃«مَنْ أَذْنَبَ ذَنْباً فَعَلِمَ أَنَّ اَللَّهَ مُطَّلِعٌ عَلَيْهِ إِنْ شَاءَ عَذَّبَهُ وَ إِنْ شَاءَ غَفَرَ لَهُ غَفَرَ لَهُ وَ إِنْ لَمْ يَسْتَغْفِرْ.»
📚الکافي، ج۲، ص۴۲۷
🔶از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«کسی که گناهی را مرتکب شود و علم داشته باشد که خداوند بر [کارهای] او واقف است؛ اگر بخواهد، مجازاتش میکند و اگر بخواهد، میآمرزدش،
👈خداوند او را میآمرزد، هرچند آمرزش نطلبد.»
📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️اگر بخواهیم میان این حدیث با احادیث دیگری که شرایط سختی برای پذیرش توبه برشمردهاند، جمع کنیم، باید چنین بگوییم که:
🔺گویا علمی که در این حدیث به آن اشاره شده است (علم به اینکه خداوند بر او واقف است و مجازات یا آمرزشش در دست اوست)، به یک دانستنِ ساده خلاصه نمیشود؛ نوعی «علمالیقین» است که «ذکر دائمی» و «پایبندی به لوازم آن علم» را نیز در پی داشته باشد.
🔷علامه مجلسی (رحمهالله) نیز در شرح این حدیث چنین بیان داشتهاند:
🔹«شاید مقصود، علمی باشد که در نفس اثر بگذارد و رفتار را به ثمر رساند، و الا، هر مسلمانی به اینچیزها اقرار دارد و کسی که بخشی از آن را انکار کند، کافر است.
🔹کسی که بر مراقبت از این امور مداومت داشته باشد و دربارهشان بهشکل صحیحی فکر کند، گناهی از او سر نمیزند، مگر بهندرت. اگر هم از او گناهی سر بزند، بعد از ارتکاب گناه، پشیمان است و میترسد...»[مرآة العقول، ج۱۱، ص۲۸۴]
♦️در تأیید این فرمایش علامه مجلسی این حدیث نیز قابل توجه است:
🌿...عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ:
🍃«مَا مِنْ عَبْدٍ أَذْنَبَ ذَنْباً فَنَدِمَ عَلَیْهِ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ قَبْلَ أَنْ یَسْتَغْفِرَ وَ مَا مِنْ عَبْدٍ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِ نِعْمَةً فَعَرَفَ أَنَّهَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ قَبْلَ أَنْ یَحْمَدَهُ.»
📚الکافي، ج۲، ص۴۲۷
🔶از امام صادق(علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«هیچ بندهای نیست که گناهی مرتکب شود و از آن پشیمان باشد، مگراینکه خداوند او را میآمرزد، پیش از آنکه آن بنده (بهخاطر گناهش از خداوند) آمرزش طلبد.
🔸و هیچ بندهای نیست که خداوند به او نعمت دهد و بفهمد که آن نعمت از جانب خداست، مگراینکه خداوند (گناهش) را میپوشاند، پیش از آنکه آن بنده او را (بهخاطر نعمتش) حمد کند.»
#امام_صادق_علیه_السلام #گناه #آمرزش #توبه #استغفار #پشیمانی_از_گناه #اقرار_به_گناه #نعمت #شکر #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
😭ارزش اشک و گریه در درگاه خداوند
🌿...عَنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ:
🍃«مَا مِنْ قَطْرَةٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ قَطْرَةِ دُمُوعٍ فِي سَوَادِ اللَّيْلِ مَخَافَةً مِنَ اللَّهِ لَا يُرَادُ بِهَا غَيْرُهُ.»
📚الكافي، ج۲، ص۴۸۲
🔶از امام باقر (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«هیچ قطرهای نزد خداوند دوستداشتنیتر از قطره اشکی نیست که در سیاهی شب، از خوف خداوند جاری شود و غیر خدا با آن قصد نشده باشد.»
♦️حال، خداوند در ازای این چیز ارزشمند، چه به بندهاش عنایت میفرماید؟
🌿...عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
🍃«مَا مِنْ شَيْءٍ إِلَّا وَ لَهُ كَيْلٌ وَ وَزْنٌ إِلَّا الدُّمُوعُ فَإِنَّ الْقَطْرَةَ تُطْفِئُ بِحَاراً مِنْ نَارٍ فَإِذَا اغْرَوْرَقَتِ الْعَيْنُ بِمَائِهَا لَمْ يَرْهَقْ وَجْهاً قَتَرٌ وَ لَا ذِلَّةٌ فَإِذَا فَاضَتْ حَرَّمَهُ اللَّهُ عَلَى النَّارِ وَ لَوْ أَنَّ بَاكِياً بَكَى فِي أُمَّةٍ لَرُحِمُوا.»
📚الكافي، ج۲، ص۴۸۱
🔶از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«چیزی نیست، مگراینکه پیمانه و وزنی دارد، بهجز اشکها؛ چراکه یک قطره (اشک)، دریاهایی از آتش را خاموش میکند.
🔸وقتی چشم اشکآلود میشود، هرگز تیرگی و خواریای چهره را آلوده نمیسازد و وقتی اشک جاری میگردد، خداوند او را بر آتش حرام میکند
و اگر در یک امت، یک گریهکننده گریه کند، همهشان مورد رحمت (الهی) قرار میگیرند.»
#امام_باقر_علیه_السلام #امام_صادق_علیه_السلام #گریه #اشک #ترس_از_خدا #شب_زنده_داری #آتش #جهنم #رحمت_خداوند #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
👁تلاش کنیم چشمانمان یکی از این سه ویژگی را داشته باشد
🌿...عَنْ صَالِحِ بْنِ رَزِينٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ وَ غَيْرِهِمَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
🍃«كُلُّ عَيْنٍ بَاكِيَةٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِلَّا ثَلَاثَةً عَيْنٌ غُضَّتْ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ وَ عَيْنٌ سَهِرَتْ فِي طَاعَةِ اللَّهِ وَ عَيْنٌ بَكَتْ فِي جَوْفِ اللَّيْلِ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ.»
📚الكافي، ج۲، ص۴۸۲
🌿از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔶«در روز قیامت همه چشمها گریان هستند؛ مگر سه تا؛
🔸چشمی که (از روی حیا،) از محارم خداوند، فرو انداخته شود،
🔸چشمی که در اطاعت از خداوند، شب را بیدار بماند
🔸و چشمی که از ترس خداوند، در دل شب گریه کند.»
#امام_صادق_علیه_السلام #گریه #اشک #نامحرم #شب_زنده_داری #ترس_از_خدا #قیامت #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠 اگر حاجتی دارید، با گریه دعا کنید و اگر گریهتان نگرفت...
🌿...عَنْ إِسْمَاعِيلَ الْبَجَلِيِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
🍃«إِنْ لَمْ يَجِئْكَ الْبُكَاءُ فَتَبَاكَ فَإِنْ خَرَجَ مِنْكَ مِثْلُ رَأْسِ الذُّبَابِ فَبَخْ بَخْ.»
📚الكافي، ج۲، ص۴۸۴
🔶از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«اگر گریهات نیامد، تباکی کن (خود را به گریه وادار) که اگر بهقدر سر مگس اشک از (چشم) تو خارج شود، به به (چه خوب!)»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿...عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لِأَبِي بَصِيرٍ:
🍃«إِنْ خِفْتَ أَمْراً يَكُونُ أَوْ حَاجَةً تُرِيدُهَا فَابْدَأْ بِاللَّهِ وَ مَجِّدْهُ وَ أَثْنِ عَلَيْهِ كَمَا هُوَ أَهْلُهُ وَ صَلِّ عَلَى النَّبِيِّ ص وَ سَلْ حَاجَتَكَ وَ تَبَاكَ وَ لَوْ مِثْلَ رَأْسِ الذُّبَابِ إِنَّ أَبِي ع كَانَ يَقُولُ: «إِنَّ أَقْرَبَ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ مِنَ الرَّبِّ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ سَاجِدٌ بَاكٍ.»»
📚الكافي، ج۲، ص۴۸۳
🌿از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است که به ابوبصیر [از اصحاب ایشان که نابینا بوده است] فرمودند:
🔶«اگر از چیزی ترسیدی یا حاجتی داشتی، با خدا آغاز کن*⃣؛
🔸او را - آنگونه که شایستهاش است - تمجید و ستایش کن، بر پیامبر صلوات بفرست، حاجتت را بخواه و خود را به گریه وادار، حتی بهقدر سر مگس.
🔶پدرم (امام باقر علیهالسلام) میفرمودند: 🔸«نزدیکترین حالتی که بنده به پروردگار (عزّوجلّ) دارد، حالتی است که او در سجده گریان است.»»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿...عَنْ سَعِيدِ بْنِ يَسَارٍ بَيَّاعِ السَّابِرِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع: إِنِّي أَتَبَاكَى فِي الدُّعَاءِ وَ لَيْسَ لِي بُكَاءٌ. قَالَ:
🍃«نَعَمْ وَ لَوْ مِثْلَ رَأْسِ الذُّبَابِ.»
📚الكافي، ج۲، ص۴۸۳
🌿از سعید بن یسار پارچهفروش نقل شده است:
🔷به امام صادق (علیهالسلام) عرض کردم:
🔹من در دعا تباکی میکنم (خود را به گریه وامیدارم)، درحالیکه گریه ندارم.
🔶حضرت فرمودند:
🔸«بله، (اشکال ندارد.) حتی اگر بهقدر سر مگس باشد.»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿...عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع: أَكُونُ أَدْعُو فَأَشْتَهِي الْبُكَاءَ وَ لَا يَجِيئُنِي وَ رُبَّمَا ذَكَرْتُ بَعْضَ مَنْ مَاتَ مِنْ أَهْلِي فَأَرِقُّ وَ أَبْكِي فَهَلْ يَجُوزُ ذَلِكَ؟ فَقَالَ:
🍃«نَعَمْ فَتَذَكَّرْهُمْ فَإِذَا رَقَقْتَ فَابْكِ وَ ادْعُ رَبَّكَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى.»
📚الكافي، ج۲، ص۴۸۳
🌿از اسحاق بن عمار نقل شده است:
🔷به امام صادق (علیهالسلام) عرض کردم:
🔹(گاهی) دعا میکنم و دوست دارم گریه کنم، اما گریهام نمیآید. گاهی به یاد بعضی از اقوامم که مرده است، میافتم و دلم نرم میشود و گریه میکنم. آیا این کار جایز است؟
🔶حضرت فرمودند:
🔸«بله، (ابتدا) از آنان یاد کن و وقتی دلت نرم شد، گریه کن و پروردگارت (تبارکوتعالی) را بخوان.»
📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
*⃣مقصود این است که پیش از اینکه از دیگری کمک بخواهی، اول خداوند را بخوان.
👈مطلب مرتبط:
📍تأمّلی در معنای «تباکی»:
📍http://dastvar.blog.ir/1392/12/21
#امام_باقر_علیه_السلام #امام_صادق_علیه_السلام #دعا #گریه #اشک #تباکی #سجده #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
🤐نسبت ناروا ممنوع، حتی به مشرکان!
🌿...عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ:
🍃«نَهَى رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنْ يُقَالَ لِلْإِمَاءِ يَا بِنْتَ كَذَا وَ كَذَا وَ قَالَ: «لِكُلِّ قَوْمٍ نِكَاحٌ.»»
📚تهذيبالأحکام، ج۷، ص۴۷۲
🌿از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔶«رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) نهی فرمودند از اینکه به کنیزان گفته شود: "ای دخترِ فلان و بهمان"1⃣
🔸و فرمودند: «هر قومی ازدواجی دارد.»2⃣»
📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
1⃣مقصود این است که به آن کنیز نسبتِ زنازادگی داده شود. گویا در آن دوران، رایج بوده که غلامان و کنیزان را (با این توجیه که پدر و مادرشان مشرک بودهاند و ازدواج شرعی نداشتهاند،) زنازاده خطاب کنند!
2⃣مقصود این است که هر قومی بر اساس باورها و سنتهایش ازدواجی رسمی دارد که اگر بر اساس همان قواعد ازدواج کرده باشند، ازدواجشان رسمی و پذیرفته است. بنابراین کسی حق ندارد با این توجیه که کسی بر اساس شریعت اسلام ازدواج نکرده، او را زناکار و فرزندانش را زنازاده بداند.
#رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله #امام_صادق_علیه_السلام #ناسزا #فحش #تهمت #ازدواج #شرک #زنا #قذف #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
👌تأملی پیرامون ضرورت، انگیزه و شیوه نیروسازی
🌿...حَدَّثَنَا اَلْهَيْثَمُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ اَلرُّمَّانِيُّ قَالَ: سَأَلْتُ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ: يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ أَخْبِرْنِي عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِمَ لَمْ يُجَاهِدْ أَعْدَاءَهُ خَمْساً وَ عِشْرِينَ سَنَةً بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ثُمَّ جَاهَدَ فِي أَيَّامِ وِلاَيَتِهِ؟ فَقَالَ: «لِأَنَّهُ اِقْتَدَى بِرَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي تَرْكِهِ جِهَادَ اَلْمُشْرِكِينَ بِمَكَّةَ بَعْدَ اَلنُّبُوَّةِ ثَلاَثَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ بِالْمَدِينَةِ تِسْعَةَ عَشَرَ شَهْراً وَ ذَلِكَ لِقِلَّةِ أَعْوَانِهِ عَلَيْهِمْ وَ كَذَلِكَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ تَرَكَ مُجَاهَدَةَ أَعْدَائِهِ لِقِلَّةِ أَعْوَانِهِ عَلَيْهِمْ فَلَمَّا لَمْ تَبْطُلْ نُبُوَّةُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَعَ تَرْكِهِ اَلْجِهَادَ ثَلاَثَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ تِسْعَةَ عَشَرَ شَهْراً فَكَذَلِكَ لَمْ تَبْطُلْ إِمَامَةُ عَلِيٍّ مَعَ تَرْكِهِ اَلْجِهَادَ خَمْساً وَ عِشْرِينَ سَنَةً إِذَا كَانَتِ اَلْعِلَّةُ اَلْمَانِعَةُ لَهُمَا وَاحِدَةً.»
📚عيونأخبارالرضا، ج۲، ص۸۱
🌿از هیثم بن عبدالله نقل شده است:
🔷از امام علی بن موسی الرضا (علیهالسلام) سؤال کردم:
🔹ای فرزند رسول خدا! به من درباره علی بن ابیطالب (علیهماالسلام) خبر دهید که چرا ایشان بعد از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) بیست و پنج سال با دشمنانشان نجنگیدند و بعدها در دوران ولایت (حکومتِ) خود جنگیدند؟
🔶حضرت فرمودند:
🔸«امیرالمؤمنین به رسول خدا (صلواتاللهعلیهما) اقتدا کردند؛ در اینکه پیامبر بعد از نبوت، سیزده سال در مکه و نوزده ماه در مدینه، جهاد با مشرکان را ترک کردند و این، بهخاطر کم بودنِ یاورانی بود که ایشان را علیه مشرکان یاری کنند.
🔸همینطور، حضرت علی (علیهالسلام) نیز جهاد با دشمنانشان را، بهخاطر کم بودن یاورانی که ایشان را علیه آنان یاری کنند، ترک کردند.
🔸پس وقتی نبوت رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) با ترک جهاد بهمدت ده سال و نوزده ماه، باطل نشد، همانطور، امامت حضرت علی (علیهالسلام) نیز با ترک جهاد بهمدت بیست و پنج سال باطل نشده است؛ زیرا علتی که مانع (از جهاد) در هر دو مورد شد، یکی بود.»
📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ
1⃣چنانکه در این حدیث و احادیث مشابه دیگر ملاحظه میفرمایید، علت عدم قیام ائمه (علیهمالسلام)، شمارِ کمِ یارانِ آماده و پایکار بوده است. (در مطالب آتی، دو نمونه از این احادیث ذکر خواهد شد، انشاءالله.)
2⃣امروز نیز علت عدم قیام حضرت قائم (عجلاللهفرجهالشریف) همین است. خوب است کلاهمان را کمی بالاتر بگذاریم و پیرامون کوتاهیهای خود و سهمی که در محرومیت بشریت از درک محضر امام عصر (علیهالسلام) داریم، به تفکر بنشینیم.
3⃣مناسب است که همینجا به ضرورت نیروسازی و به ارزش نقشهای شریف فرزندپروری، مربیگری و هدایتگری تأکید و تأمل مجددی داشته باشیم. گویا تنها مسیر ایجاد زمینههای ظهور و به سعادت رسیدن جامعه، همین مسیر است.
4⃣توجه به این نکته ضروری است که اگر هدف و انگیزهمان از تربیت فرزند و متربی، تربیت شیعهای حقیقی و یاوری راستین برای حضرت بقیة الله الاعظم (عجلاللهتعالیفرجه) باشد، رویکرد و شیوه تربیتمان نیز باید متناسب با این هدف تنظیم گردد.
5⃣بیان کاملتری از آنچه ذکر شد را در سخنان عالمانه و هوشمندانهی استاد حجتالاسلام محمدتقی هادیزاده که در جمع مربیان و متصدیان تربیتی ایراد شده است، نیوش کنید:
https://bayanbox.ir/download/5512631093923986223/hadizade-niroosazi.mp3
#امام_علی_علیه_السلام #امام_رضا_علیه_السلام #امام_زمان_عجل_الله_فرجه #غیبت_امام_زمان #ظهور_امام_زمان #قیام_امام #تربیت #نیروسازی #شیعه #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠امیر مؤمنان، بر سر دوراهی
🌿از عبدالله بن عباس نقل شده است که وقتی نزد امیرالمؤمنین (علیهالسلام) ذکری از خلافتِ [رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله)] به میان آمد، ایشان فرمودند:1⃣
🍃«أَمَا وَ اَللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا اِبْنُ أَبِي قُحَافَةَ أَخُو تَيْمٍ وَ إِنَّهُ لَيَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّي مِنْهَا مَحَلُّ اَلْقُطْبِ مِنَ اَلرَّحَى يَنْحَدِرُ عَنِّي اَلسَّيْلُ وَ لاَ يَرْقَى إِلَيَّ اَلطَّيْرُ فَسَدَلْتُ دُونَهَا ثَوْباً وَ طَوَيْتُ عَنْهَا كشحها [كَشْحاً] وَ طَفِقْتُ أَرْتَئِي بَيْنَ أَنْ أَصُولَ بِيَدٍ جَذَّاءَ أَوْ أَصْبِرَ عَلَى طَخْيَةٍ عَمْيَاءَ يَشِيبُ فِيهَا اَلصَّغِيرُ وَ يَهْرَمُ فِيهَا اَلْكَبِيرُ وَ يَكْدَحُ فِيهَا مُؤْمِنٌ حَتَّى يَلْقَى رَبَّهُ فَرَأَيْتُ أَنَّ اَلصَّبْرَ عَلَى هَاتَا أَحْجَى فَصَبَرْتُ وَ فِي اَلْعَيْنِ قَذًى وَ فِي اَلْحَلْقِ شَجًى أَرَى تُرَاثِي نَهْباً...»
📚عللالشرایع، ج۱، ص۱۵۰
🔸«بدان! به خدا قسم، پسر ابوقُحافه از خاندان تَیم2⃣، جامهی خلافت را به تن کرد، درحالیکه بهخوبی میدانست جایگاه من نسبت به خلافت، همان جایگاه قطب (محورِ) میانیِ آسیاب است نسبت به سنگ آسیاب. سیلِ [علوم و معارف] از [سرچشمهی] من سرازیر میشود و پرندگان در اوجگیری به من نمیرسند.
🔸پس من جامهی خلافت را گشودم و خود را از آن بیرون کشیدم. [میان دو گزینه] به چارهجویی پرداختم؛ بین اینکه با دستِ قطعشده [بدون یاور] حمله کنم یا بر تاریکی [جهلِ] محضی که در آن جوان پیر میشود و بزرگسال فرتوت میگردد و مؤمن تا زمانی که پروردگارش را ملاقات کند، به رنج میافتد، صبر کنم.
🔸دیدم صبر کردن بر این وضعیت، خردمندانهتر است. پس صبر کردم، درحالیکه خاشاکی در چشمم بود و استخوانی در گلویم بود و میدیدم که میراثم [خلافت رسول خدا] به غارت رفته است...»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿ایشان همچنین در ادامه این خطبه، پس از اینکه مروری بر دوران خلافت خلفای سهگانه مینمایند، علت پذیرش خلافت از جانب خودشان را چنین شرح میدهند:
🍃«...أَمَا وَ اَلَّذِي فَلَقَ اَلْحَبَّةَ وَ بَرَأَ اَلنَّسَمَةَ لَوْ لاَ حُضُورُ اَلْحَاضِرِ وَ قِيَامُ اَلْحُجَّةِ بِوُجُودِ اَلنَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اَللَّهُ عَلَى اَلْعُلَمَاءِ أَلاَّ يُقِرُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لاَ سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا...»
📚علل الشرایع، ج۱، ص۱۵۰
🔸«...بدان! قسم به کسی که دانه را شکافت و جانداران را موجود ساخت، اگر نبود حضور حاضران و اقامه شدن حجت با وجود یاوران،3⃣ و اگر خداوند از عالمان عهد نگرفته بود که در برابر پرخوریِ ظالم و گرسنگی مظلوم کوتاه نیایند، بیشک ریسمانِ [شترِ] خلافت را بر گردنش میانداختم...»
📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
1⃣این سخنان امیرالمؤمنین (علیهالسلام) که در کتب مختلف حدیثی (از جمله معانیالاخبار، عللالشرایع، أمالی شیخطوسی و نهجالبلاغه) ذکر شده، به «خطبه شقشقیه» مشهور است.
2⃣مقصود ابوبکر، خلیفه اول است.
3⃣اشاره دارند به ماجرای هجوم مردم برای بیعت با ایشان بهعنوان خلیفهی بعد از عثمان.
#امام_علی_علیه_السلام #غصب_خلافت #بیعت #قیام_امام #شیعه #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠امام صادق، سَدیر بن حُکیم و گلهی شتران!
🌿...عَنْ سَدِيرٍ اَلصَّيْرَفِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ: وَ اَللَّهِ مَا يَسَعُكَ اَلْقُعُودُ. فَقَالَ: «وَ لِمَ يَا سَدِيرُ؟» قُلْتُ: لِكَثْرَةِ مَوَالِيكَ وَ شِيعَتِكَ وَ أَنْصَارِكَ وَ اَللَّهِ لَوْ كَانَ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَا لَكَ مِنَ اَلشِّيعَةِ وَ اَلْأَنْصَارِ وَ اَلْمَوَالِي مَا طَمِعَ فِيهِ تَيْمٌ وَ لاَ عَدِيٌّ. فَقَالَ: «يَا سَدِيرُ وَ كَمْ عَسَى أَنْ يَكُونُوا؟» قُلْتُ: مِائَةَ أَلْفٍ. قَالَ: «مِائَةَ أَلْفٍ؟» قُلْتُ: نَعَمْ وَ مِائَتَيْ أَلْفٍ. قَالَ: «مِائَتَيْ أَلْفٍ؟» قُلْتُ: نَعَمْ وَ نِصْفَ اَلدُّنْيَا. قَالَ: فَسَكَتَ عَنِّي ثُمَّ قَالَ: «يَخِفُّ عَلَيْكَ أَنْ تَبْلُغَ مَعَنَا إِلَى يَنْبُعَ؟» قُلْتُ: نَعَمْ. فَأَمَرَ بِحِمَارٍ وَ بَغْلٍ أَنْ يُسْرَجَا فَبَادَرْتُ فَرَكِبْتُ اَلْحِمَارَ. فَقَالَ: «يَا سَدِيرُ أَ تَرَى أَنْ تُؤْثِرَنِي بِالْحِمَارِ؟» قُلْتُ: اَلْبَغْلُ أَزْيَنُ وَ أَنْبَلُ. قَالَ: «اَلْحِمَارُ أَرْفَقُ بِي.» فَنَزَلْتُ فَرَكِبَ اَلْحِمَارَ وَ رَكِبْتُ اَلْبَغْلَ فَمَضَيْنَا فَحَانَتِ اَلصَّلاَةُ فَقَالَ: «يَا سَدِيرُ اِنْزِلْ بِنَا نُصَلِّ.» ثُمَّ قَالَ: «هَذِهِ أَرْضٌ سَبِخَةٌ لاَ تَجُوزُ اَلصَّلاَةُ فِيهَا.» فَسِرْنَا حَتَّى صِرْنَا إِلَى أَرْضٍ حَمْرَاءَ وَ نَظَرَ إِلَى غُلاَمٍ يَرْعَى جِدَاءً فَقَالَ: «وَ اَللَّهِ يَا سَدِيرُ لَوْ كَانَ لِي شِيعَةٌ بِعَدَدِ هَذِهِ اَلْجِدَاءِ مَا وَسِعَنِي اَلْقُعُودُ.» وَ نَزَلْنَا وَ صَلَّيْنَا فَلَمَّا فَرَغْنَا مِنَ اَلصَّلاَةِ عَطَفْتُ عَلَى اَلْجِدَاءِ فَعَدَدْتُهَا فَإِذَا هِيَ سَبْعَةَ عَشَرَ.
📚الکافي، ج۲، ص۲۴۲
🌿از سَدیر بن حُکَیم صَیرفی نقل شده است:
🔷نزد امام صادق (علیهالسلام) رفتم و به ایشان عرض کردم:
🔹به خدا قسم، نشستن (قیام نکردنِ) شما خیلی طولانی شده است!
🔶حضرت فرمودند:
🔸«چرا، ای سدیر؟»
🔷عرض کردم:
🔹بهخاطر فراوانیِ دوستداران و پیروان و یارانتان (میگویم.) بهخدا قسم، اگر امیرالمؤمنین (علیهالسلام) پیروان و یاران و دوستدارانِ شما را داشتند، نه قبیله تَیم و نه قبیله عَدی1⃣، در [غصب خلافتِ] ایشان طمع نمیکردند.
🔶امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
🔸«ای سدیر! امید است که چهقدر باشید؟»
🔷عرض کردم:
🔹صدهزار نفر.
🔶فرمودند:
🔸«صدهزار نفر؟»
🔷عرض کردم:
🔹بله و (حتی) دویستهزار نفر.
🔶فرمودند:
🔸«دویستهزار نفر؟»
🔷عرض کردم:
🔹بله و (حتی) نیمی از دنیا.
🔶حضرت سکوت کردند و بعد از مدتی فرمودند:
🔸«برایت راحت است که همراه ما به یَنبُع2⃣ بیایی؟»
🔷عرض کردم:
🔹بله.
🔷پس حضرت دستور دادند الاغ و قاطری را زین کنند. من پیشدستی کردم و سوار الاغ شدم.
🔶حضرت فرمودند:
🔸«ای سَدیر! نظرت چیست که الاغ را به من واگذاری؟»
🔷عرض کردم:
🔹قاطر زیبندهتر و آبرومندانهتر است.
🔶حضرت فرمودند:
🔸«الاغ با من همراهتر است.»
🔷پس پیاده شدم، ایشان سوار الاغ شدند و من بر قاطر سوار گشتم. راه افتادیم تا وقت نماز فرا رسید.
🔶حضرت فرمودند:
🔸«ای سدیر! پیاده شو با هم نماز بخوانیم.»
🔶سپس فرمودند:
🔸«این زمین، شورهزار است و نماز در آن جایز نیست.»
🔷پس حرکت کردیم تا به زمینی سرخ (حاصلخیز) رسیدیم.
🔶حضرت به پسر نوجوانی که چند مادهشتر میچرانید، نگاهی انداختند و فرمودند:
🔸«به خدا قسم، ای سدیر! اگر من به تعداد این مادهشترها شیعه (پیرو) داشتم، این نشستن (قیام کردن) طولانی نمیشد.»
🔷ما پیاده شدیم و نماز خواندیم. وقتی نمازمان تمام شد، رو به شترها کردم و آنها را شمردم. دیدم آنها هفده تا بودند.
📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
1⃣تَیْم و عَدِیّ، دو تیره از قبیله قریش بودند. ابوبکر و قُنفُذ، از تیرهی تَیم، و عُمربنخطاب از تیرهی عَدی بودند.
2⃣شهری در ساحل دریای سرخ و در فاصلهی ۲۰۰ کیلومتری از مدینه.
#امام_صادق_علیه_السلام #قیام_امام #شیعه #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona