eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
73.5هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
326 ویدیو
633 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸برای سنجش ایمان افراد، کفر به طاغوت آنها را بسنجید🔸 یکی از مصادیق فهم در دین این است که وقتی از ایمان کسی تعریف می‌کنند، شما ببینید کفر به طاغوت او چگونه بوده است. تمام مشکلات عالَم اسلام این است که کفر به طاغوت را جدّی نگرفتند و از کنار آن به‌سادگی گذشتند. امام خمینی رحمه الله، حج را با برائت از مشرکین واقعاً زنده کرد. امام راحل به آن‌هایی که مخالف برائت بودند، گفت: این‌ها به آمریکا لبیک می‌گویند! کتاب آئینه تمام نما/فصل 2، درس‌های عاشورا/ صفحه 68 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸هستند و هستند و هستند🔸 در منازل جنوب شهر، گاهی که باران زیاد می‌آید، آب وارد خانه ها می‌شود و به ناچار آب را سطل سطل در کوچه می‌ریزند. حال اگر سطح آب زیرزمینی بالا بیاید، این آب را سطل سطل که سهل است، بشکه بشکه هم بیرون بریزند تمام نمی‌شود چون دوباره مثل چاه جایش آب بالا می‌آید. عرب به اینگونه جوشیدن آب، «انتفاضه» می‌گوید؛ یعنی خودجوش. الآن به جریان شورش نمی‌گویند، می‌گویند. بچه مدرسۀ فلسطینی را کسی سازماندهی نکرده و کسی استادش نشده است بلکه خودش به این نتیجه رسیده که زندگی در قید و بند رژیم اسرائیل از مرگ بدتر و مرگ در مبارزه با اسرائیل، پیروزی و حیات است. از خانه و مدرسه اش که بیرون می‌آید، برای اینکه فریاد کند من با اسرائیل مخالفم، سنگ به آنها می‌زند. این حرکت، حرکت یک گروه نیست که اسرائیل، رئیس آن را بگیرد و از بین ببرد و با متلاشی شدن آن سازمان، حرکت متوقف شود؛ اینها از فطرت رهنمود می‌گیرند؛ این است که هرچه اسرائیل حبس و تبعید و اعدام کند، هستند و هستند و هستند. باران نیامده که به سرداب اسرائیل بریزد تا آن را سطل سطل بِکشنَد تا تمام شود؛ آب از زیرِزمین بالا آمده، مثل چاه که هرچه برداری باز جایش پر می‌شود. در روایات داریم که خدا امر امام زمان(عج) را اصلاح میکند. اصلاح کار حضرت که به دست توانای خداوند انجام میشود، همین است که آدمها از درونشان جوشش پیدا میشود و نهضت از متن جوامع بشری می‌جوشد. @haerishirazi
اعلامیه عزای امام خمینی (ره) در دهۀ 60 با سخنرانی آیت الله حائری شیرازی در تبریز
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸عمل بر مبنای سیرۀ اهل بیت🔸 تمام کارهایی که امام راحل کرده، بر مبنای عملکرد چهارده معصوم است. زندگی معصومین را خوب خوانده و تاریخ آنان را دقیقاً مطالعه کرده، تا بداند که اکنون تکلیفش چیست و باید چکار کند. امام راحل در دوره شاه، برخورد حسینی کرد. گفت ما برای مبارزه می‌آئیم گرچه کشته شویم. این روش امام حسین علیه السلام است. در برخورد با بنی صدر، سیاست حسنی پیش گرفت. ابتدا با او برخورد نمی‌کند و می‌گوید حفظش کنید! همانطور که امام حسن علیه السلام از خلافت کناره گیری می‌کند و معاویه خلیفه می‌شود، امام فرماندهی کل قوا را به بنی صدر می‌دهد، و چنین می‌کند تا او شناخته شود، همانطور که امام حسن علیه السلام صلح کرد تا چهره معاویه مشخص شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | کاروان پیاده روی مردم استان فارس از حرم شاه چراغ(ع) به سمت حرم مطهر امام خمینی(ره) به طول 1000 کیلومتر با حضور و همراهی آیت الله حائری شیرازی(ره) تیر ماه سال 1368 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸عید فطر نماد وحدت است/ اعلام عید بر عهدهٔ امام جامعه است/ چرا روزه عید فطر حرام است؟🔸 هیچ فکر کرده‌اید چرا واژۀ «اداره» را برای بخش‌های حکومت بکار می‌برند؟ چون «گردش» است و گردش حول یک محور است. تمام چرخ‌ها در صنعت دایره هستند. چرا بیضی نسیتند؟ چون بیضی دو کانون دارد. آیا اداره یک مملکت از قانون صنعت و اجتماع می‌تواند جدا باشد؟ در مسئلۀ رویت هلال، اگر بر مبنای شهادتِ شهودِ فردیِ عمل کنیم و در نتیجه اختلاف نظر حاصل شود، بعضی باید روزه را واجب بدانند که خوردن آن کفاره آنچنانی دارد و بعضی باید روزه را حرام بدانند و در نماز عید شرکت کنند. آیا با اختلاف در مسئلۀ جشن عید، جشن ما و عزای دشمن خواهیم داشت یا عزای ما و جشن دشمن؟ عقل می‌گوید حرام و واجب قرار دادن روزه برای آن بوده که همه با هم روزه بگیرند و همه با هم افطار کنند. اگر روزۀ روز عید حرام نبود، بسیاری از مسلمین به‌عنوان بدرقۀ رمضان، روزه می‌گرفتند و وحدت حاصل نمی‌شد. پس حکیمی که فکر حفظ وحدت از راه حرام کردن روزه در بعد از ماه را کرده، آیا فکر حفظ وحدت در اعلام رؤیت و عدم رؤیت را هم کرده است؟ اگر نه، پس امام برای چیست؟ عید گرفتن یا آخر رمضان دانستن، مثل «ذکر رکوع» نیست که مؤمنین در انتخاب آن آزادند. بلکه از باب هماهنگی در «شروع و اتمام رکوع» است. اضافه شدن چند رکوع در نماز جماعت به خاطر اشتباه مأموم پذیرفته است؛ اما اضافه شدن رکوع در نماز فرادا پذیرفته نیست. حال که اسلامِ جهانی نیست که همۀ مسلمین جهان در یک روز عید بگیرند، لااقل در هر کشور به یک مرکز اکتفا شود و این زیبایی را بر زیبایی‌های دیگر بیافزاییم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی(رحمت الله علیه)🔹 🔸ولی فقیه، واسطۀ بین مردم و امام زمان (ع) است🔸 (قضیۀ یک هفته باران متوالی به دعای حضرت امام) قبل از رحلت امام خمینی(رح)، در استان فارس خشکسالی شد. بارها نماز باران خواندیم اما باران نیامد. آیت الله محلاتی از طرف امام راحل به شیراز آمده بود و در گردهمائی ائمه جمعه استان شرکت کرد. خواسته‌های ائمه جمعه مطرح شد. سپس ایشان گفتند: این مطالب جزء مسئولیت‌های دفتر امام نیست. من برای رفع دلخوری بین طرفین عرض کردم: ائمه جمعه از خواسته خود صرف نظر می‌کنند اما ما چیز دیگری می‌خواهیم! ما معتقدیم به وساطت امام زمان علیه السلام باران می‌بارد و امام خمینی را هم واسطۀ بین مردم و امام زمان می‌دانیم. ما می‌خواهیم که ایشان برای آمدن باران دعا کنند. چون صبح آن روز عشایر را در حال کوچ در وضع بسیار رقت آوری دیده و به ایشان گزارش داده بودم و ایشان متأثر شده بود، قول داد خدمت امام (ره) مطلب را برساند. این درخواست در روز پنجشنبه بود. ایشان جمعه را در نماز جمعه صحبت کردند و شنبه قضایا را به امام راحل گفته بودند. از عصر روز بعد که یکشنبه بود تا یک شنبه هفته بعد، باران چنان بارید که به من اطلاع دادند اگر چند ساعت دیگر باران ادامه پیدا کند سیل خواهد آمد! در ساعات آخر آن روز که آقای رسولی برای کاری به من زنگ زد، به ایشان عرض کردم به امام بگویید از شما باران خواستیم و بحمد الله آمد. حالا برای رفع خطر سیل هم دعایمان کنید. همین طور هم شد و قبل از سیل باران قطع گردید! @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹 🔸آیت الله خامنه‌ای(مدظله)، ذوب در ولایت الهی است🔸 وقتی کسی که در ولایت الهی ذوب نشده، زمامدار می‌شود؛ مشکل پیدا می‌شود. شما می‌پرسید مگر این رهبر ما در ولایت الهی ذوب شده است؟ من می‌گویم بله! من شهادت می‌دهم! یک ماه قبل از رحلت امام برای کاری به دفتر ایشان رفتم. گفتم دورۀ ریاست جمهوری شما در حال اتمام است؛ شما بعدازآن چه‌کار می‌کنید؟ گفتند: «می‌روم حوزۀ علمیۀ قم و کار آخوندی می‌کنم. بعد مثل‌اینکه چیزی یادش آمده باشد گفت: البته مگر اینکه امام نهی‌ام کنند. بعد از ریاست جمهوری اگر امام به من بگویند برو مسئول عقیدتی سیاسی ژاندارمری یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان شو؛ تردید نمی‌کنم» فکرش را کنید! رئیس‌جمهور آماده باشد که اگر به او بگویند عقیدتی سیاسی ژاندارمری یک روستای سیستان بلوچستان بشو، برود. می‌دانید روستاهای سیستان و بلوچستان چقدر خطرناک است برای کسی که قبلاً رئیس جمهور بوده؟ اما می‌گوید برای رفتن «تردید نمی‌کنم»! خود را برای «صفر» آماده می‌کند؛ برای «هیچ». می‌رود برای «صفر شدن» و ناگهان سر از «رهبری» در می‌آورد. تمام مسائل خلقت همین است. کسی که تردید در صفر شدن نکند، تردید در «فنا» نکند، «باقی» می‌ماند. هرکس تردید در فنا کرد، فانی می‌شود و هرکس تردید در فانی شدن نکرد، باقی می‌ماند. راه بقاء، فناست! راضی بودن در برابر امر امام به معنای «ذلت باطنی» است و «ذلت باطنی» مهارکنندهٔ «عزت ظاهری» است. وقتی «ذلت باطنه» اینگونه است، «عزت ظاهره» برای انسان خطرناک نیست. عزت رهبری به اندازه‌ای است که مردم او را در موقع نماز دعا می‌کنند و جایگاه او نشان از عزت بالای اوست. این عزت ظاهری بالا، ذلت باطنی به اندازهٔ خودش می‌خواهد که بتواند آن را مهار کند و الّا تعادلش بر هم می‌خورد. ذلت باطنی و احساس مسئولیت رهبری بالا بوده و به همین دلیل برای رهبری انتخاب شد. هشت سال ریاست جمهوری رهبری از نوع شش هزار سال عبادت ابلیس بود و قبول امر امام برای رفتن به سیستان و بلوچستان به عنوان نماینده ولی فقیه در ژاندارمری، از نوع سجده بر آدم. این رهبر، ذوب است؛ ذوب در ولایت الله است که اینطوری به سر خودش می‌آورد و آن طرفش را دیگر نگاه نمی‌کند. این، آتش در دست نگه داشتن بعد از ریاست جمهوری است. شما دو تا درس لمعه یاد بگیر، بعد بیا دو تا درس معالم یاد بگیر، بعد بیا درس جامع المقدمات (اولین درس حوزوی) یاد بگیر. ببین در وجودت چه رذالتی پیش می‌آید؟! می‌گوید من این هستم. می‌گوید مسئولیت عقیدتی سیاسی ژاندارمری، آن هم یکی از روستاها، آن هم مال سیستان و بلوچستان را حاضرم قبول کنم و تردید هم نمی‌کنم! این آتش است که در دست نگه می‌دارد. این انسان وقتی که زمامدار می‌شود، ماشین نظام می‌شود؛ ماشینِ ترمزدار؛ لا یأخذه فی الله لومه لائم: ملامت رویش اثر نمی‌گذارد. @haerishirazi
آیت الله خامنه‌ای(مدظله)، ذوب در ولایت الهی است #سی_سالگی @haerishirazi
🔸آخرین معامله پدر با امام زمان (علیه السلام)🔸 🌸 همین اواخر حیاتشان بود، در بیمارستان نمازی بستری بودند. نشر معارف می خواست اولین کتابشان را با عنوان آئینه تمام نما رونمایی کند و گفته بودند از میان صحبت های ایشان از ابتدای انقلاب تاکنون، قریب چهل عنوان احصاء شده که فصل به فصل رو نمایی خواهد شد ... طبعاً شرایط جابجایی نداشتند. صدایم زدند و گفتند: «تو به جای من برو و این مطلب را از جانب من بگو ... » 🌸 این کتاب ها، آخرین معامله امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) با من است، بعد با صدایی که آرام از ته گلو شنیده می شد گفتند: «وقتی امامت جمعه را رها کردم و به قم آمدم هیچ کس همراهم نیامد حتی اولادم...! » بعضاً تنها بودم. فقط برای سخنرانی ها محافظ می آمد و می رفتم. احساس کردم بیشتر از اینها باید برای امام زمانم کار کنم که این هم نیاز به تشکیلات و دفتر و دستک داشت. یک نوبت که همراه با همشیره زاده به جمکران رفتیم، به حضرت متوسل شدم که می خواهم تا وقت هست خدمتی کنم، اما امکانات خدمت را ندارم. در خلال توسل، این از ذهنم گذشت که برای آنکه حضرت صاحب الزمان نسبت به متوسلینش توجه خاص پیدا کند، راه نشان داده اند و آن هم خواندن در صبح هر جمعه است. نیت کردم که برای گشایش کارم، توفیق خدمت به دعای ندبه ایشان را تا آنجا که ممکن است ترک نکنم و همزمان متوسل هم باشم. چون از شرایط این دعا این بود که بصورت جمع خوانده شود، اعلام کردم من نیت دارم در منزل دعای ندبه برپا کنم. بعد از چندین هفته اداره اوقاف قم که متوجه نیت من شده بود، از من خواستند هر جمعه این دعا را در یکی از بقاع متبرکه برگزار کنم. هم هزینه تبلیغات و صبحانه و ... را به عهده گرفتند و هم نظم و نسقی به برنامه دادند؛ بصورتی که من برنامه های دیگرم را با آن تنظیم می کردم که مبادا هفته ای تعطیل شود. 🌸 بازار دعای ندبه ما رونق گرفت. اصحاب انگشت شمار آن به قریب صد نفری می رسید، بعضی وقتها هم بیشتر. از خلال این دعاها جوانان مخلصی کمتر از انگشتان دست، جذب مطالبم شدند و اعلام آمادگی کردند برای نشر این مطالب همه توانشان را وقف کنند. چند هزار نوار سخنرانیم که مربوط به ابتدای انقلاب تا اواخر امامت جمعه بود، داشت خاک میخورد. همه را پیاده کردند، عنوان بندی کردند، خودشان ناشر پیدا کردند و حالا اولین عنوانش در حال رونمایی است. تا آخرین عنوان هم چاپ خواهد شد. و این در حالی بود که قریب سه دهه بالاترین مقام استان فارس بودم با آن همه دفتر و دستک؛ اما آثار و برکات این چند جوان مخلص کجا ... ! 🌸 بعد همینجوری که چشمانشان را می بستند، اشکی از کنار چشمشان جاری شد و گفتند: «از این آقا حاضرتر و ناظرتر مگر داریم؟! کِی او را صدا زدیم که جوابمان را نداد ...؟!» در روز رو نمایی، مجالی برای صحبت ما دست نداد. اخوی بزرگمان را به جهت صحبت دعوت کردند. 📝 دکتر محمد علی حائری شیرازی (فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی) از پدر: 👈 @dralihaeri @haerishirazi
🎉🎁 : 🌸با توجه به تقاضای مکرر مخاطبین گرامی جهت خرید آثار عالم متفکر و حکیم مرحوم آیت الله حائری شیرازی (ره)، کانال در پیام رسان تلگرام و ایتا راه اندازی شده است. 📚این کانال بصورت تخصصی در زمینه ی پخش و فروش آثار مکتوب، صوتی و تصویری آیت الله حائری شیرازی فعالیت دارد. علاقمندان به آثار معظم له می توانند در این کانال عضو شوند. 📌 آدرس کانال: http://eitaa.com/joinchat/467468307Cba7eb31bd2 @haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🎉🎁 #مژده: 🌸با توجه به تقاضای مکرر مخاطبین گرامی جهت خرید آثار عالم متفکر و حکیم مرحوم آیت الله حائ
✅ حجه الاسلام و المسلمین پناهیان: کتاب های آیت الله حائری شیرازی از کتاب های شهید مطهری بود. سخنران اول و [معارف] دینی دانشجوها بعد از انقلاب، ایشان بودند. در رثای این عالم بزرگوار همین بس که بودند! حتماً به های ایشان سر بزنید. پُر بهره خواهید شد. @haerishirazi
در شب و روز جمعه و جهت عرض ارادت، نثار امام زمان علیه السلام صلواتی اهدا کنیم، فاتحه‌ای بخوانیم و ارواح همۀ مومنین و مومنات بخصوص آیت الله حائری شیرازی را نیز در ثواب آن شریک نماییم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹 🔸لزوم توجه شوهر به لباس همسر🔸 یکی از مصیبت‌هایی که برای حضرت زینب (سلام الله علیها) می‌گوییم این است که: «دخلت زینب علی ابن زیاد و علیها ارذل ثیابها» یعنی بر ابن زیاد وارد شد در حالیکه کهنه‌ترین لباس تن ایشان بود. اینکه مرد مندرس‌ترین لباس را بپوشد مسئله‌ای نیست؛ اما زن لباس کهنه بپوشد خوب نیست. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹 🔸سیخ در چشم امریکا🔸 می‌بینید روزی چند نفر در کشورهای همسایه ما کشته می‌شوند و ما چه امینیتی داریم؟ کشورهایی که از گل نازکتر به امریکا نگفتند اما امروز امریکا آنها را بدبخت کرده. عراقی‌ها هرچه می‌کِشند از وقتی است که صدام از امریکا تعریف کرد و بعد از صدام این مصیبت‌ها به سرشان آمد. افغانستان چه بد خدمتی به امریکا کرده که الآن دچار این اختلافات و مصیبت‌ها است؟ پاکستان همه گونه خدمت به ایشان کرده اما وضعیت امنیتش این است. اما شما مردم ایران، #لانۀ_جاسوسی را گرفتید و چشمان اعضای سفارت‌خانه‌شان را بستید و 444 روز نگه داشتید و بازجوییشان کردید. کاغذهای خرد شدۀ کاغذ خردکن را که اسرارشان بود کنار هم گذاشتید و ده‌ها جلد کتاب کردید و این کتاب‌ها را به زبان‌های مختلف منتشر نمودید و با این کار سیخ در چشم امریکا کردید. آیا فکر می‌کنید خودتان توانستید امنیتتان را حفظ کنید؟ آیا این عرضۀ خودتان بود؟ هرگز. این بال امام زمان بود. شما زیر بال او هستید. شما زیر بال مادرتان هستید. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹 🔸نور خدا را در خودت جستجو کن🔸 خدا می‎گوید: «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ». نور الهی است که آسمان و زمین را روشن کرده است. پس کسی که عالم را روشن ببیند با نور خدا آشنا شده است و باید نور خدا را در خودش هم ببیند؛ چون خود انسان هم جزء آسمان و زمین است. وقتی می‎گویی: «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»، خود انسان نباید از قلم بیفتد و اگر انسان بخواهد خدا را ببیند، با آن نوری که در خودش هست باید خدا را ببیند، چون نزدیک‎ترین جا به انسان خود انسان است. اگر کسی خدا را در خودش دید چه حالتی پیدا می‎کند؟ آیا ادعای خدایی می‎کند که خدا را در خودش دیده است، یا استغفار می‎کند؟ استغفار می‎کند. چون می‎گوید من در محضر خدا چه کرده‎ام، وقتی خدا را در خودش می‎بیند در مقابل دشمنان خدا احساس ناتوانی نمی‎کند؛ در مقابل دوستان خدا اظهار خودنمایی نمی‎کند. مشکل انسان این است که خودش را قبول دارد و می‎گوید من کسی هستم و چیزی هستم. همه بدبختی‎ها از همین جا شروع می‎شود که انسان خودش را چیزی بداند. زمانی خدا را در خودش می‎بیند که خودش را چیزی نداند. اگر خودش را دید، او را نمی‎بیند؛ اما اگر او را دید، خودش را نمی‎بیند و این راهی است که قرار داده‎اند برای انسان که ببیند هرچه هست در عالم، آثار خداست، مالکش خداست، ولی‎اش خداست. @haerishirazi
🔸ملاقات با خداوند🔸 انسان زمانی که با خداوند ملاقات می کند باید بتواند سرش را بالا کند. امام حسین علیه السلام که در راه امر به معروف و نهی از منکر گام برداشت، چنان دوستانی پیدا کرد که در ظهر عاشورا خودشان را سپر بلای امام کرده و تمام بدنشان پر از تیر دشمنان شد. بیانات در عیادت از شهید امربه معروف علی خلیلی 92/12/7 #طلبه_همدانی @haerishirazi
🔸 طرح عالِم حکیم و متفکر آیت الله حائری شیرازی (ره)🔸 🌸 مقام معظم رهبری (حفظه الله): اگر کتابخوانى فرهنگ رایج شد و در بین مردم ما جا افتاد، آنوقت کسانى پیدا میشوند که «» درست میکنند که الان نیست. شما ببینید چقدر روضه‌خوانى میشود! چقدر احسان میشود! چقدر به ایتام کمک میشود! چقدر پول و جنس و پارچه و چیزهاى دیگر داده میشود! آیا به همین نسبت، هم داده میشود؟! به همین نسبت پول براى چاپ کتاب داده میشود؟! خیلی کم! حالا یک وقتی در گذشته ، زمانی، کسانی از تجار و بازاری های مومن پیدا می شدند ،فرضاً کتاب چاپ می کردند و مجانی به طلاب می دادند. قبلا در حد معدودی، این کارها معمول بود؛ اما الان این کارها نمی شود، این کارها کم است، . 74/2/18 🌸 📣 شما می توانید با انتخاب یک یا چند کتاب از آثار آیت الله حائری شیرازی و پرداخت هزینه ی آن، در طرح وقف کتاب شرکت بفرمایید. دفتر آیت الله حائری شیرازی، کتاب های اهدایی شما را برای کتابخانه ها، مدارس و مساجد سراسر کشور ارسال می کند یا به دانش آموزان، دانشجویان و طلاب ممتاز هدیه می دهد. جهت مشارکت در این طرح به کانال حکمت ناب مراجعه فرمایید: http://eitaa.com/joinchat/467468307Cba7eb31bd2 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله علیه)🔹 🔸محبت، روش نصیحت عقلانی🔸 آدم «نفسانی» وقتی میخواهد کسی را تحت فرمان در بیاورد، اول شخصیت او را خرد میکند و بعد، نصیحت میکند اما یک آدم «روحانی» اول احترام میگذارد و محبت میورزد و بعد حرف میزند. چیزی را که میخواهیم شکل بدهیم اول باید نرمَش کنیم تا بتوانیم در قالب بگنجانیم. نفس، وقتی که میخواهد نصیحت کند، انسان زیر دست خود را در کوره تحقیر و اهانت نرم میکند، بعد او را در قالب نصیحت میریزد تا او را در آن، جا بدهد. اما عقل وقتی میخواهد نصیحت کند، در گرمای محبت و احترام، طرف را نرم میکند و بعد به او خط میدهد و نصیحت میکند. 🔹@haerishirazi🔹
🔹آیت الله حائری شیرازی(رحمت الله علیه)🔹 🔸رهبر و راهبرد تربیت جامعه🔸 تربیت‌، «گرفتن» و «رها‌کردن» دارد؛ یعنی باید «متربی» را از آن‌کسی‌که انسان را به راه خطا می‌برد بگیری و به راه صحیح بیاوری و طبق یک برنامۀ زمان‌بندی‌شده رهایش کنی. دورۀ «رها‌کردن» بسیار ظریف‌تر و مهم‌تر از دورۀ «گرفتن» است. اینکه کسی را در مرحلۀ نخست تحت‌تأثیر خود قرار‌ دهیم کار ساده‌ای است. اما کسی را از تأثیر خود خارج‌کردن و او را روی پای خودش واداشتن کار دشواری است؛ یعنی چنان دستت را از اطراف او کنار ببری که راه خودش را ادامه بدهد و خرد نشود. وقتی به کسی تعلیم دوچرخه‌‌سواری می‌دهید چه می‌کنید؟ او که وارد نیست؛ او را می‌گیرید، اما همین‌که او دو تا پا زد، رهایش می‌کنید. همین‌که توانست تعادلش را حفظ کند، دست از دوچرخه برمی‌دارید. گرفتنش آسان است؛ اما این گرفتن به‌ضرر اوست. اگر رهایش کنید که زمین بخورد به نفع دوچرخه سوار است. چرا؟ چون «سلامت در وابستگی»، برای انسان «هلاکت» است. درحالی‌که زخمی‌شدن در حفظ تعادل، سعادت است. رهبر جامعه هم، هنگام «گرفتن» و قبضه‌کردن جامعه، کار ساده‌ای دارد؛ کار دشوار او در «رها‌کردن» جامعه است. وابسته‌شدن جامعه به رهبرِ خودش ساده است. روی پای خود ایستادنِ جامعه، به‌طوری‌که خود بفهمد، خود بداند و خود درک کند، دشوار است. برای گذشتن از این مرحله، جامعه «زخم‌هایی» را باید تحمل کند و آسیب‌هایی را باید قبول کند تا بتواند روی پای خود بایستد، بفهمد و حرکت کند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹 🔸مسئولیت و احساس مسئولیت🔸 مسئولیت مثل آبگیره دَلو چاه است. شما هر قدر آبگیره را بزرگتر انتخاب کنید، آب بیشتری از چاه می‌کشید. احساس مسئولیت نیز، «بند و طناب دَلو» است. خصوصیت «طناب» تابیده شدن و محکم بودن است. رجایی و بنی صدر را مقایسه کنید؛ هر دو رئیس جمهور شدند. آقای رجایی این مسئولیت را بالا کشید امّا «طناب» دَلوش پاره نشد. چرا؟ چون در زندان ساواک، با صبر و شکیبایی طناب را تابانده و محکم کرده بود. زمانی که رجایی شلاق می‌خورد، بنی‌صدر در اروپا، در ناز و نعمت به سر می‌برد. بنی صدر طنابش خوب تابیده نشده بود. این بود که دَلو بنی‌صدر طاقت آبگیرۀ بزرگی مثل ریاست جمهوری را نداشت و زود پاره شد. در شریعت هم همین قاعده جاری است. بچه هرقدر رشد می‌کند، دلوش بزرگتر می‌شود به بلوغ که می‌رسد، غریزه جنسی او بیدار شده است، پس طنابی که او را بالا می‌کشد، باید از قبل تابانده شده باشد یعنی پیش از بلوغ جسمی، عقلش، صبرش بر گناه، بلندنظری و بزرگمنشی‌اش رشد کرده باشد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸مشت آهنین🔸 لذت، تفریح سالم و تفریح حلال برای بچه ها و خانواده از ضروریات است. هیچ عیبی ندارد که کسی قوت و غذایش را بردارد و نجیبانه ببرد یک جایی، یک پارکی مصرف بکند. نیروی انتظامی هم مواظب باشد با کسانی که می خواهند امنیت این مناطق را به هم بزنند، با موتور سیکلت از دور اینها بگذرند، یا شرارت بکنند، [برخورد بکند]. این اماکن، اماکن عمومی است. امنیتش به عهده نیروی انتظامی است. باید با این شرارتها با برخورد کرد. اینکه می گویند خشونت بد است، خشونت غیرقانونی را می گویند بد است. برخورد قاطع با سوء استفاده کنندگان از آزادی، همان مشت آهنین است. @haerishirazi