eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
73.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
326 ویدیو
645 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
📣✨ کتاب📚 🔥 دوشنبه و سه‌شنبه ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت می‌توانید کتاب‌های آیت الله حائری شیرازی را با ۲۵ درصد تهیه نمایید. ❗️عید مبارک 🎉 👨🏻‍💻آیدی سفارش 👇 @hekmat1398 📱شماره تماس 👇 ۰۹۳۶۰۳۲۳۷۶۶ @hekmat_books
در شب و روز جمعه، و ای قرائت کنیم و روح مطهرِ حضرت امام خمینی(ره)، آیت الله حائری شیرازی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله سید حسین یعقوبی، شهدای انقلاب اسلامی، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همهٔ مؤمنین و مؤمنات را در ثواب آن شریک نماییم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸خواستگاری از مرد🔸 ما همیشه می گوییم که این مرد است که باید به خواستگاری زن برود، زن هم باید منتظر باشد که برایش خواستگار بیاید. این عادت ما مردم غلط است. حضرت شعیب خودش پیشنهاد ازدواج با دخترانش را مطرح کرد: قالَ إِنِّی أُریدُ أَنْ أُنْکِحَکَ إِحْدَی ابْنَتَیَّ هاتَیْنِ عَلی أَنْ تَأْجُرَنی ثَمانِیَ حِجَجٍ ... (27 سورهٔ قصص) برای دخترش، هم مهریه معین کرد و هم به حضرت موسی (علیه السلام) پیشنهاد کرد که یکی از دو دخترم را می خواهم به تو بدهم. آیا دختران ما از دختران حضرت شعیب مهم‌تر هستند؟! ما به این سفارش قرآن عمل نمی کنیم! ولی علما به این موضوع عمل می کردند! میرزا محمد تقی صاحب کتاب «حاشیه علی معالم الأصول» و میرزا محمد حسن «صاحب کتاب اصول» هر دو داماد کاشف الغطا شدند. خود او دو دخترش را به این دو پسر پیشنهاد کرد. گفت زمان ازدواج دو دخترم رسیده است و شما دو نفر هم با استعداد هستید و به همین خاطر دو دختر خود را به شما می دهم. خیلی اوقات، ایراد از «تدبیر» کردن ما است نه «تقدیر». تدبیر نمی کنیم و به گردن تقدیر الهی می اندازیم! @haerishirazi
استاتوس196.jpg
791.2K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸پر و بال بچه را نچینید!🔸 کسانی که تا از بچه‌هایشان خطایی می‌بینند، با با آنها برخورد می‌کنند و آنها را می‌چینند، بچه‌هایشان بچه‌های بزرگ و نخواهند شد. کسانی که بچه‌هایشان را تحمل می‌کنند، ولو از آنها اشتباهی ببینند، بچه‌هایشان مثل امام حسن مجتبی (ع) می‌شوند. یک وقت امام حسن (ع) به مسجد آمد و پیامبر (ص) داشت خطبه می‌خواند. امام حسن (ع) از بین مردم گذشت و از منبر بالا رفت و روی گردن پیامبر (ص) سوار شد. علی (ع) می‌فرماید: «دو تا پای حسن روی سینۀ پیغمبر آویزان بود و مردم، برق خلخال پای حسن را از انتهای مسجد می‌دیدند»! اینطور فرزندانشان را تربیت می‌کردند که آنها شخصیت پیدا می‌کردند و بلور شخصیتشان جا می‌افتاد. این بلور در جا می‌افتد. تبلور و استحکام و صلابت فرزند، نتیجۀ تحمل و درایت و حوصله و صبر پدر و مادر است. بعضی معلم ها چون حوصله ندارند، بلور شخصیت بچه‌ها آن‌طور که باید، رشد نمی‌کند. در بعضی مدارس، مدیر مدرسه می‌آید با بچه‌ها والیبال بازی می‌کند. این بچه‌ها طبیعتاً شخصیتشان جا می‌افتد. @haerishirazi
استاتوس197.jpg
714.7K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸انسانِ درختی و انسانِ بوته‌ای!🔸 مشکلی که در آخرالزمان پیش می‌آید، این است که انسان‌های کم‌ریشه پیدا می‌شوند. ریشه‌دار شدن انسان خیلی مهم است. این‌که کسی به فضای مجازی می‌رود و کافر برمی‌گردد، به این دلیل است که بی‌ریشه بوده یا ریشه‌اش کم بوده و باد ریشه‌اش را کنده است. این آیه را نگاه کنید: {أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ}. اعتقاد محکم به خدا مثل درختی است که در برابر بادهای شدید مقاومت می‌کند. {وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ}. شجرۀ خبیثه از بالای زمین ریشه زده و قراری ندارد. لذا یک باد تند، این بوته را از زمین می‌کَند. این‌که بعضی‌ها به فضای مجازی می‌روند و ضایع می‌شوند، به خاطر قدرت فضای مجازی نیست؛ بلکه به خاطر این است که اعتقاداتِ بوته‌ای دارند، نه اعتقادات درختی. چگونه اعتقادات انسان درختی و ریشه‌دار می‌شود؟ در موجودات عالَم فکر کن. وقتی خدا را در این موجودات دیدی، اعتقاداتت درختی می‌شود. چرا می‌گویند قرآن بخوانید؟ برای این‌که درخت بشوید. چرا می‌گویند برای امام حسین (ع) گریه کنید؟ برای اینکه گریه بر حضرت، به اعتقاداتتان آب می‌دهد و ریشۀ این درخت، قوی و پایدار می‌شود. قدیم‌ها هفته‌ای یک بار روضه‌خوان محله می‌آمد در خانه‌ها روضه می‌خواند و مردم گریه می‌کردند. این مثل درختی است که هفته‌ای یک بار به ریشۀ آن آب می‌دهی. @haerishirazi
استاتوس198.jpg
832.3K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸فرزندت را شاکر تربیت کن تا مسلمان شود!🔸 اگر می‌خواهید بچه‌تان را مسلمان تربیت کنید، او را شاکر تربیت کنید. او را طوری تربیت کنید که اگر کسی یک لیوان آب به دستش داد، آن را به رسمیت بشناسد و نگوید: «وظیفه‌اش بود!». اگر کسی سنگی را از جلوی پایش برداشت یا یک قدم عقب رفت و گفت: تو برو، یا کمترین خدمتی به او کرد، یادش نرود و از آن یاد کند. خدا این صفت را دوست دارد؛ می‌گوید: این‌که این بنده، خدمت این شخص را به رسمیت شناخت و از آن تشکر کرد، صفت خوبی است. چون اگر بفهمد من چه نعمت‌هایی به او داده‌ام، از من هم تشکر می‌کند. ممکن است امروز کسی منتقد خدا باشد و فردا بندۀ خوبی شود؛ چون متوجه نیست. آن کسی که شکور است، بالأخره بیدار می‌شود و به یاد نعمت‌های خدا می‌افتد و بی‌تاب می‌شود و آن کسی که ناشکر است و هر کاری که برایش می‌کنی، می‌گوید: وظیفه‌اش بود، یک روز همین حرف را نسبت به خدا هم می‌زند. @haerishirazi
استاتوس199.jpg
766.1K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸کیش و مات!🔸 خداوند برای یاری مؤمنین [در برابر دشمن] چه می‌کند؟ خداوند مثل بازی‌کننده بسیار ماهری است که نه تنها اجازۀ یک حرکت، بلکه دو حرکت، سه حرکت و چند حرکت را [به دشمنان مؤمنین] می‌دهد. می‌گوید: هرچند نوبت من است اما تو برو، تو حرکت کن. این نوبت هم برای تو! بعد خدا با یک حرکت، ماتش می‌کند! @haerishirazi
استاتوس200 (3).jpg
559.3K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چرا تکبر بدترین صفت است؟🔸 این‌که قرآن از تکبر به عنوان بدترین صفت‌ها سخن می‌گوید، به خاطر این است که تکبر، بیماری‌های دیگر را و انسان را غیر قابل نفوذ می‌کند؛ یعنی انسان را می‌کند. لذا وقتی انسان گرفتار غرور و تکبر شد، به زندگی‌اش گره کور می‌خورد. اگر این گره تکبر باز شود، بقیۀ مشکلات هم راه حل دارند؛ اما اگر تکبر آمد، دیگر هیچ چیزی نمی‌تواند انسان را علاج کند. اگر کفر است، از تکبر به وجود می‌آید؛ اگر فسق است، از تکبر به وجود می‌آید. قرآن می‌گوید: یهود، متکبر است و به دلیل این تکبر، وقتی که نتیجۀ عملشان به خودشان برمی‌گردد، خودشان را اصلاح نمی‌کنند. می‌گوید: یهود ناشکری کردند و خدا آنها را مورد لعنت و غضب قرار داد و دلشان سیاه شد و مُرد. از این جهت ایمان نمی‌آورند و موعظه در دلشان اثر نمی‌کند. یهود می‌گوید: این از برکت حضرت موسی است! موسی برای ما دعا کرده که حرف کسی در ما کارگر نشود و رویین‌تن شویم: {وَ قالُوا قُلُوبُنا غُلْف}؛ یعنی قلب ما در غلاف است و خدا قلب ما را طلسم کرده که ما از دین یهود خارج نشویم. او بُکس و باد کرده؛ دیگر چه کارش می‌توان کرد؟! @haerishirazi
استاتوس200 (4).jpg
709.6K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ناگهان چشمم به گنبد طلایی حضرت معصومه (س) افتاد ...🔸 وقتی طلبۀ جوانی بودم، عزت نفس بالایی داشتم. خیلی بدم می‌آمد کسی با نظر حقارت به من نگاه کند. چون می‌گفتند طلبگی عزت دارد و باید عزتش حفظ شود. برای خرید نان در نانوایی سنگکی ایستاده بودم. نوبتم که شد، یکی دیگر آمد و نانوا هم به او زودتر داد. من به او اعتراض کردم، اعتراض محترمانه‌ای هم کردم، اما یک جواب سربالا و تندی به من داد. دلم از او رنجید. نان نگرفتم و از مغازه بیرون آمدم. در راه که می‌آمدم، دلم از دست او آتش گرفته بود. در همین آشفتگی می‌خواستم نفرینی به او کنم. یک دفعه سرم را بلند کردم و چشمم افتاد به گنبد طلایی (س). گفتم نانوا از شیعیان حضرت است. من اگر نفرین کنم، از چشم اینها می‌افتد. اهل بیت خوششان می‌آید که من دعایش کنم. دعایش کردم و گفتم: «خدایا این آدم را صالح کن». وقتی دعا کردم، آتشی که در دلم بود خنک شد. خدا را شکر کردم. بعد دیدم هر وقت کسی اذیتم می‌کند، اگر دعایش کنم دلم خنک می‌شود. به شما هم توصیه می‌کنم هر وقت کسی اذیتتان کرد، به او دعا کنید. اینها شیعه هستند. چقدر «یا حسین» «یا علی» می‌گویند. به تمام کسانی که به شما ظلم کردند دعا کنید؛ فقط به خاطر اینکه شیعه هستند. مثل مادری که به بچه‌اش دعا می‌کند و از حقش می‌گذرد. وقتی شما از این طرف بخشیدی و سختگیری نکردی، دل دیگران به شما نرم می‌شود و آنها هم برای شما طلب مغفرت می‌کنند؛ دل به دل راه دارد. حق دارانِ شما هم از شما صرف نظر می‌کنند. وقتی حق داران صرف نظر کردند راهت باز می‌شود. @haerishirazi
استاتوس123.jpg
973.8K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸یک روزی مردم بوسنی هم با شما سرود خواهند خواند!!🔸 مردم ، زندگی شان را در راه خدا دارند خرج می کنند. من امیدوارم که شما ثمره جانبازی، ایثارگری و شهادت پدران خود را در آینده نزدیک ببینید. درختی که آنها نشاندند، دیر یا زود میوه می دهد و اهل عالَم آن میوه را مصرف می کنند؛ میوۀ درخت ایثار و جانبازی و شهادت آنها، حکومت جهانی اسلام است. اسلام در آینده، دین جهانی می شود و این اشرار، قلع و قلمع و سرکوب می شوند، و شما فریادتان را در سراسر عالم بلند می‌کنید، در آن روز شما همین را در کشورهای دیگر می خوانید و از کشور های دیگر می آیند با شما سرود می خوانند. شب تمام شدنی است، ، و خداوند در قرآن چنین فرموده است: «إِنَّ مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ» * دیدار مرحوم استاد (ره) با فرزندان شهدای جنگ تحمیلی. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸زیارت حضرت معصومه را جدی بگیرید | قبر ایشان مظهر قبر فاطمۀ زهرا (س) است🔸 حضرت معصومه (سلام الله علیها) ویژگی خاصی دارند. مظهر حضرت زهرا (سلام الله علیها) هستند و قبر ایشان، مظهر قبر حضرت زهرا (س) است و به همین دلیل روایت شده که: «إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ اَلْمَدِينَةُ وَ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ اَلْكُوفَةُ ... » * بعد دیگر نگفتند برای امام حسن (ع) حرمی است یا برای امام حسین (ع) هم حرمی است و آن کربلاست. بلکه فرمودند: «وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ» یعنی حرم حضرت زهرا و یازده فرزندش، است. این که فرمودند: «وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ» را ! کسانی که می خواهند حضرت زهرا (س) را زیارت کنند حضرت معصومه (س) را زیارت کنند؛ همان طوری که در مورد حضرت عبدالعظیم گفته شده: «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین بِکَربَلا». این از باب «قبورکم فی القبور» است که در زیارت جامعه آمده. یعنی قبر حضرت زهرا (س) در قبر حضرت معصومه است. «قبورکم فی القبور» یعنی نزدیک ترین قبری که می تواند قبر حضرت زهرا (س) باشد این جاست و هر کسی می خواهد حضرت زهرا (س) را پیدا کند، اینجا دنبال ایشان بگردد. ——— * برای خداوند حرمی است که آن مکه است، برای رسول او حرمی است که مدینه است و برای امیرالمومنین نیز حرمی است که کوفه است ... @haerishirazi
استاتوس122.jpg
1.08M
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸برنامه‌ریزی برای حضور بچه‌ها در نماز جمعه🔸 بچه‌هایتان را با خودتان به نماز جمعه بیاورید تا گرگ ضدانقلاب، آنها را نبرد. جمعه‌ها که می‌خواهید برنامه بریزید، همیشه مهمانی نگذارید که بعد بگویید: اگر ما نماز جمعه برویم، دیگر به مهمانی نمی‌رسیم یا صاحب‌خانه منتظر ماست یا ما منتظر کسی هستیم. روز جمعه را گذاشته‌اند برای جمع. چرا اسمش «جمعه» است؟ چون این روز برای جامعه است، برای مردم است، برای همگان است. حالا اگر کسی در این روز کمی دیرتر غذا خورد یا کمی دیرتر مهمان بر او وارد شد، اشکالی ندارد. این روز را خیلی اهمیت بدهید و از صبح مواظب باشید که برنامه‌اش با برنامۀ روزهای دیگر فرق داشته باشد. @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️کلیپ ویژه♨️ 🎥 ببینید | کاروان پیاده روی مردم استان فارس از حرم شاه چراغ(ع) به سمت حرم مطهر امام خمینی(ره) به طول 1000 کیلومتر با حضور آیت الله حائری شیرازی(ره) تیر ماه سال 1368 @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ظاهرش اینطور است!🔸 🎙 مصاحبه کننده: وضعیت فرهنگی جامعه، وضعیت خوبی نیست. چه کار باید کرد؟ ✅ آیت الله حائری شیرازی: ظاهرش اینطور است. باطنش اینطور نیست ... وقتی موقع امتحان رسید، معلوم می شود!! @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸موفق‌ترین سرودها، سرودهای خردسالان است🔸 موفق‌ترین سرودها، سرودهای بچه‌گانه است. یعنی سرودهای بچه‌پسند است. خردسال‌پسند. سرودی داشتیم در موقع جنگ با این مضمون: «یک شب امام ما گفت ... حتی اگر شب و روز ... بر ما گلوله بارد ... » ما از جنگ دست برنمی‌داریم. عین عبارت امام را به سبک سرود بچه‌گانه درآورده بودند. یا آن سرودی که می‌گفت: «سراسرِ دیار ما همیشه سنگر است ...» اینها چون به زبان بچه‌هاست، است. یعنی باید از بچه‌های پنج ساله، چهار ساله آغاز بشود تا پیرمردهای هفتاد، هشتاد، نود ساله را بگیرد! اگر از پایین شروع کنید، به بالا می‌رسید. هر چه خردسال حضورشان در این شعر خواندن و سرود خواندن باشد، خب آلودگی اینها کمتر هم هست. @haerishirazi
استاتوس203 (2).jpg
640.1K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸انسان متواضع، چه کسی است؟🔸 متواضع بودن به معنای سر به زیر گرفتن نیست. انصاف، اساس تواضع است. تواضع حقیقی این است که انسان منصف باشد؛ اگر بدی از خودش سر زده، آن را «قبول» کند و اگر خوبی از دیگران سر زده، آن را «باور» کند. انسان باید به گونه‌ای بار بیاید که وقتی احسان می‌بیند، آن را تصدیق کند و اگر از خودش بدی سر می‌زند، اشتباه خودش را بپذیرد. اگر شما این صفت را به فرزندت ارث بدهی، از هر چیز دیگری که به او بدهی، قیمتش بیشتر است. اگر دیدی بچه‌ات بعد از بدی کردن، اعتراف به بدی می‌کند و می‌گوید: تقصیر من بود، سجدة شکر کن. بزرگ‌ترین نعمتی که خدا در تربیت اولاد به انسان می‌دهد، این است که وقتی خدمتی به او شد، آن را تصدیق کند و اگر لطمه‌ای به کسی زد، به آن اعتراف کند و با تصدیق این امور، تربیت شود. انسان منصف وقتی به جامعه بیاید، خودش اصلاح می‌شود؛ چون اگر بدی کرد، جامعه هم به او بدی می‌کند و می‌گوید: «من» بدی کردم که جامعه به من بدی کرد. بعد خودش را اصلاح می‌کند و در حقیقت زنده می‌شود. هنر دستگاه جوجه‌کشی به بخاری یا جای تخم مرغش نیست؛ بلکه تمام ارزشش به یک دستگاه کوچک چند گرمی به نام رگلاتور است که تنظیم‌کننده است. این دستگاه از تمام دستگاه‌ها کوچک‌تر، اما مهم‌تر است. اگر این دستگاه کوچک از کار افتاد، دستگاه جوجه‌کشی یا دئوترم داغ می‌کند و خاموش نمی‌شود. انصاف در انسان همان تنظیم‌کننده‌ای است که اگر از بین رفت، دیگر انسان نمی‌ماند. @haerishirazi