baafghi.mp3
7.66M
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸حجاب، به قیمت خون شهداء حفظ شده. مگر مردم میگذارند بیحجابی رایج شود؟🔸
رضا شاه وقتی می خواست بیحجابی را بیاورد اول از زن و بچۀ خودش شروع کرد و اول شروع کرد که قم را بیغیرت بکند. زن و بچهاش را به عنوان زیارت حضرت معصومه (ص) فرستاد به قم. این ها بیچادر و با سرِ برهنه آمدند وارد صحن مطهر شدند.
آشیخ محمد تقی بافقی، آنها را دید. از دور گفت اینها که هستند؟! اینها را بیرون بکنید! داد زد، فریاد زد، مردم را جمع کرد.
اینها هم کوچک شدند. تولیت حرم، آنها برد به یکی از غرفه ها و در را بست. اینها فوری به پهلوی تلفن کردند که شیخ آمده به ما فحش داده، مردم را دور خودش جمع کرده و الآن هم ما را در یک گوشهای کردهاند و در را بستهاند.
پهلوی از تهران بلند شد آمد قم. اول رئیس شهربانی را گرفت و زد. آشیخ محمد تقی را هم آوردند و او ایشان را گذاشت زیر لگد. به دندههای آشیخ محمد تقی لگد می زد. آشیخ محمد تقی هم زیر لگد هی می گفت: ای بیپدر بزن! بیمادر بزن! بیحیثیت بزن! بیشرافت بزن! مدام کتک میخورد و اینطور می گفت.
الان قبر آشیخ محمد تقی را همه می آیند در حرم مطهر و زیارتش می کنند. واقعاً پهلوی را شکاند.
این حجاب با این کتکها حفظ شده. با این خون دل ها حفظ شده. این شهدا حجاب را آوردند. این هایی که دست دادند، پا دادند، معلول شدند حجاب را زنده کردند. مگر مردم میگذارند چیزی را که اینقدر خون دادند، این قدر جان دادند، اینقدر مال دادند، این قدر ضربه خوردند، با چهار تا که تمبک بزنند، چهار تا که مویشان را بیرون بگذارند از دست بدهند؟! ابداً این کار را نمیکنند.
@haerishira
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸اکراه به بیعفتی🔸
سؤال: چرا حجاب در ایران اجباری است؟ اگر واقعاً کسی اعتقاد نداشته باشد به احکام اسلامی و حجاب، چرا مجبور به اجرای آن باشد؟ مگر اسلام نمی گوید «لا اکراه فی الدین»؟
آیت الله حائری: در اسلام اکراه نیست؛ اما آیا اکراه به بیعفتی خوب است یا بد است؟ مثلاً زنی، زیبایی هایی دارد. وقتی آرایشکرده بیرون می آید و مرد او را میبیند، این مرد وقتی که به این زن دل بست، آیا به خانمش که در خانه هست صدمه وارد نمیشود؟ آن زن آدم نیست؟! آن زن، امنیت نمی خواهد؟! این زن بیحجاب، با این کارش، امنیت خانۀ او را تهدید نمی کند؟!
بله، قرآن گفته «لا اکراه فی الدین» و تا آخر هم پایش ایستاده. اما این مواردی که ذکر کردید، اِکراه به بیعفتی است. بنیان خانوادهها را به هم می ریزد. چقدر پیش آمده که زندگی یک زن در خانه آشفته شده به خاطر رویِ بازِ یک زن دیگر، یک لبخند از یک زن دیگر، آرایش یک زن! همین خانمی که آرایش میکند و بیرون میآید، اگر یک کسی از او زیباتر باشد و شوهرش را جذب خودش کند، او دو دستی به سر خودش نمی زند؟! آن چیزی که برای خودت نمیپسندی برای دیگران هم نپسند.
#حجاب #زن #عفت
@haerishirazi
استاتوس-254-1.jpg
570.3K
فایل وضعیت
بخش اول
@haerishirazi
استاتوس-254-2.jpg
525.9K
فایل وضعیت
بخش دوم
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸حجاب، اولین سنگر است🔸
فرهنگ غرب از راه بیحجابی وارد کشور شد. وقتی هم که وارد شد، اینطور نبود که فقط با حجاب مبارزه کند. با نماز مبارزه کرد، با زکات مبارزه کرد، با امر به معروف مبارزه کرد، با نهی از منکر مبارزه کرد، با عفت مبارزه کرد، با ناموس مبارزه کرد، با تمام مظاهر دینی مبارزه کرد. اما دری که از آن وارد شد، دَرِ بیحجابی بود. اول این سدّ را شکست. مثل اینکه اینجا را کوتاهترین درها دیده است.
#حجاب #عفت #زن
@haerishirazi
استاتوس-255.jpg
502.8K
فایل وضعیت
@haerishirazi
انسان وقتی بیدار شود، بیقرار میشود.mp3
711.4K
🔊 کلیپ صوتی
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸انسان وقتی بیدار شود، بیقرار میشود🔸
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸هنرِ بستهبندی🔸
اینطور نیست که ما فقط خرما را بد بسته بندی میکنیم! [بلکه مطالب حق خودمان را هم بد بستهبندی میکنیم]. دیگران خرما را در بستۀ 200 گرمی میفروشند. ما بستۀ 50 کیلیویی! پنجاه کیلو خرما را میکنیم درون جعبه و میخواهیم این را به دنیا صادر کنیم! خب، میآیند این را از تو به قیمت ارزان میخرند و بعد بسته بندیهای زیبا میکنند و پشت ویترینشان میگذارند.
کلماتت نیز همینطور. مطالبت نیز همینطور. بلد نیستی چطور حرف بزنی! بستهبندی کلماتت ضعیف است. لذا ارزش معنوی کلماتت میآید پایین.
#هنر #فضای_مجازی #بسته_بندی
@haerishirazi
استاتوس-256.jpg
652.9K
فایل وضعیت
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸خدا چگونه به انقلاب اسلامی کمک میکند؟ (2)🔸
یکی از مسلمانان شيراز میگفت که در جریان قحطی و بیماری حصبۀ شیراز در سنۀ حدود 1321، در خانۀ ما همه مریض بودند. با مدیریت آیتالله سید نورالدین شیرازی، دکترها و بازاریها دارو، هندوانه، غذا و غیره تهیه میکردند و با شناسايی قبلی به مريضها میرساندند. در ابتدا دکتر به خانه میآمد و نسخه مینوشت، اما وقتی حال من و ديگر افراد خانه بهتر شد، دیگر دکتر نيامد و با پای خود به مطب میرفتيم.بهتر كه شديم، دیگر غذا هم ندادند و خودمان برای گرفتن میرفتیم.
میگوید اینجا ربوبیت خدا را شناختم که «هر چه تواناتر شدم از من گرفت»؛ این روش تربیتی خداست! شما ربوبیت خدا را در کشور خودمان نگاه کنید! آن موقع که هیچ نداشتیم و آمریکا خواست حمله کند، در طبس طوفان شن فرستاد؛ اما در عراق این کار را نکرد. زیرا مقابله با عراق، در توانمان بود.
خدایی که موسای شیرخواره را از دست فرعون خونریز نجات داد، ما را نیز نگه خواهد داشت. اگر دشمن سلاح هستهای دارد و ما نداریم، از جانب این موضوع تهدیدی متوجه ما نخواهد شد؛ زیرا خداوند حل موضوعی را که در توان ما نیست، عنایت خواهد کرد.
پس نباید اینکه خدای تعالی در یک مقطعی با راه سادهای مشکل ما را حل کرده، این بشود رویۀ ما و دیگر به برنامه ریزی و ایجاد تشکیلات و کسب علم و ... توجه نداشته باشیم.
@haerishirazi
استاتوس-257-1.jpg
602.4K
فایل وضعیت قسمت اول
@haerishirazi
استاتوس-257-2.jpg
569.3K
فایل وضعیت قسمت دوم
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸غیبت از اینجا شروع شد!🔸
زمان ما، زمان امتحان است که آیا بعد از هزار سال غیبت، دیگر از تک روی کردن و از #خود_رأیی کردن [نسبت به رهبر] دست برداشته ایم یا هنوز هم این #مرض در ما هست. زمانۀ ما، فقط برای این امتحان است!
شیعیان، مبلغی از وجوهات خدمت امام یازدهم علیه السلام فرستاده بودند. نامه ای نوشتند که بیلان مصرف این اموالی که خدمت شما رسیده را به ما بگویید!! یعنی این پول را چه کار کردید؟ آدم به امام زمانش نامه بنویسد، بگوید کجا خرج کردی؟ مثل اینکه مدیری می خواهد از زیر دستش حساب بکشد! حضرت پاسخ داد: چرا این سؤال را از امامان قبلی نکردید؟ شما شیعیان کی رَسمتان بود که از امامتان سؤال کنید که این پول ها کجا رفته؟ کجا خرج شده؟ اگر امامت یک امر مستمری است چرا با من این رفتار را می کنید؟
بعد از این پاسخ، حضرت دستور داد پردۀ سیاهی بر در اتاق ایشان آویختند و مردم که می آمدند سؤال کنند، حق نداشتند پرده را عقب بزنند. از پشت پرده با آن حضرت صحبت می کردند و #غیبت_از_اینجا_شروع_شد. غیبت، از #عدم_اعتماد_امت_به_امامش شروع شد.
در جریان قبول قطعنامه، امت نشان داد که از این مرض دور شده. امت، خیلی نمره ی بزرگی آورد که بعد از 8 سال شعارِ «جنگ جنگ تا پیروزی»، وقتی امام گفت «من صلح می کنم»، بلافاصله [پذیرفتند]. #زیباترین کاری که این امت کرد، آن راهپیمایی یک ساعته اش در روز عید غدیر [در حمایت از پذیرش قطعنامه] بود. من هرچه همه ی اعمال این امت را کنار هم می گذارم، از این زیباتر نمی بینم.
@haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸امر به معروف یعنی در دنده بودن!🔸
امربهمعروف و نهی از منکر چیست؟ به ساعتتان نگاه کنید؛ این چرخدندههای ساعت، در هم دنده شدهاند. دندههایشان داخل هم است؛ یکی که میچرخد، دیگری را هم میچرخاند.
امربهمعروف، یعنی اینکه دندۀ یکی در دندۀ دیگری گیر کند. امربهمعروف، دنده است؛ ترک امربهمعروف، یعنی خلاص کردن! خلاص کردن یعنی اینکه یکی بچرخد و دیگری نچرخد.
وقتی امربهمعروف و نهی از منکر ترک میشود، یعنی این چرخ و آن چرخ از هم دور شدهاند؛ زدهای توی خلاص! این میچرخد، اما آن دیگری نمیچرخد. دندۀ فرد نمیخورد به دندۀ جمع؛ یعنی خوبی فرد، سرایت به دیگری نمیکند.
خوبیها وقتی شخصی شد و امر به معروف تعطیل شد، این دارد برای خودش میچرخد و آن دیگری هم دارد برخلاف آن میچرخد و منکرش را انجام میدهد. نتیجهاش اینست که «مجموعۀ جامعه» نمیچرخد.
گاهی انسان زورش نمیرسد دیگری را بچرخاند، میزند در خلاص؛ خودش در زندگی شخصیاش یک آدم سالمی است، اما در زندگی اجتماعی دندهاش به دیگران گیر نمیکند. میخواهد اگر دیگران در غفلت میروند، او در غفلت نرود؛ اگر دیگران نمازشان را به تأخیر میاندازند، او به تأخیر نیاندازد، لذا دنده را خلاص میکند تا بتواند نمازش را سر وقت بخواند.
اما نه، هنر این است که در عین اینکه انسان نمازش را سر وقت میخواند، در دنده هم بزند.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸امربهمعروف، زایندۀ خوبیها در جامعه🔸
قانونشکنی، قانونشکنی میآورد. ندیدید گاهی کسی که کفشش را دیگران پوشیدهاند و رفتهاند، اگر یک کفشی آنجا افتاده باشد، وسوسه میشود و میگوید من پایم میکنم و بهجای کفش خودم میبرم؟ چون فرد دیگری بیملاحظگی کرده، این هم میگوید: «من هم بیملاحظگی میکنم!»
رعایت قانون هم رعایت قانون میآورد. مردم جامعه، از امربهمعروف و نهیازمنکر درس میگیرند و با امربهمعروف و نهیازمنکر ساخته میشوند. معروف، معروف میآورد. منکر، منکر میآورد. به اصطلاح ساده، اَعمال زاد و ولد میکنند. زاینده هستند. چه عمل خوب و چه عمل بد. سخنها، زایندگی دارند. چه سخن خوب و چه سخن بد.
@haerishirazi
استاتوس-258.jpg
777.8K
فایل وضعیت
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸امربهمعروف، دست کشیدن از بیطرفی است🔸
وقتی انسان امربهمعروف میکند دست از ممتنع بودن و رأی ممتنع دادن میکشد. وقتی که بیطرف میماند، مثل این است که نسبت به منکر، رأی ممتنع داده. آنکه منکر را تأیید میکند یک جرم دارد، آنکسی هم که بیطرف است، یک جرمی بهاندازۀ خودش دارد. اینکه اینهمۀ علما برای زمینهسازی ظهور تلاش میکنند، تبلیغ میکنند و کتاب مینویسند، همه برای این است که از عدد ممتنعها کم بشود. افراد بیایند در صحنه و در مسائل دخالت کنند.
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ظاهرش اینطور است!🔸
🎙 مصاحبه کننده: وضعیت فرهنگی جامعه، وضعیت خوبی نیست. چه کار باید کرد؟
✅ آیت الله حائری شیرازی:
ظاهرش اینطور است. باطنش اینطور نیست ... وقتی موقع امتحان رسید، معلوم می شود!!
@haerishirazi
♨️ توجه ♨️
تعداد زیادی از مخاطبین، به ادمین کانال پیام می دهند و تقاضای اجازه برای کپی و بازنشر مطالب کانال را دارند.
به اطلاع می رسانیم، بازنشر و کپی از مطالب کانال (چه با لینک کانال و چه بدون لینک)، #جایز و مایۀ #خرسندی ماست.
(هرچند که توصیه و ترجیح ما اینست که حتی المقدور، لینک کانال را نیز در پیام درج نمایید)
دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸امربهمعروف، بهمنزلۀ موجشکن طوفان فتنهها🔸
#طوفان خیلی شبیه به #بهمن است. در بهمن، یکچیز سنگین میآید روی این لایۀ یک متری برف. برف دورش را میگیرد و مثل یک کوهی میغلتد و میآید. طوفان هم اینگونه است؛ طوفان وقتی میآید، ابتدا یک موجی در هوا ایجاد کرده. در چرخش بعدی، هوای اطراف هم به مدد این موج میآید. بعد در تاب دوم و تاب سوم، هی مدد پیدا میکند.
حال وقتی بهمن یا طوفان میآید، هرچه فضا وسیعتر و موانع کمتر باشد، طوفان هم شدیدتر است؛ از این جهت، در اقیانوسها ارتفاع امواج غیر از خلیجفارس است. آنجاها به خاطر وسعت عظیمی که دارد، طوفانهایش هم وسیع است.
در #جامعه هم عین همین است. انسانهای تابع و #سطحی و پذیرا، مثل فضای بدون مانعاند. انسانهای #معتقد و پیگیر، مثل کوهها هستند، مثل موجشکنها در دریا هستند. ایستادن آنها در مقابل امواج، جلوی پیدایش طوفانها را میگیرد. اگر انسان را جوری تربیت کنیم که موجشکن شود، در جامعه امنیت ایجاد میکند. یعنی طوفانی که میخواهد به وسیلۀ برخی انسانها به وجود بیاید، این انسانهای مؤمن دست به دست هم میدهند و این را میشکنند و فضا را قطعهقطعه میکنند. وقتی موج به این افراد میخورد، موج برمیگردد نه اینکه او را همراهش ببرد.
برخورد شیء ثابت به طوفان و شیء غیر ثابت به طوفان همین است. شیء غیر ثابت، در طوفان تبدیل به #ابزار_طوفان میشود؛ تپۀ شن با همۀ سنگینی که دارد، ابزار دست طوفان است. طوفان با این شن، دیگران را سنگباران میکند. هرچه غیر ثابت تربیت کنیم، بازو میشود برای فتنهها و طوفانها.
برای ثابت بودن، «#اتصال » نیز نیاز است. حتی اگر ماسه هم درست بکنیم، اما چون به همدیگر اتصال ندارند فایده ندارد. ماسه، چگالی اش زیاد است، اما با یکدیگر اتصال ندارند. اگر مؤمنین به هم عشق و الفت و اعتماد نداشته باشند، مثل ماسههای پراکنده پخش میشوند و ابزار فتنه میشوند.
سوره عصر را ملاحظه کنید: از «انسانِ منفرد» حرف نمیزند. این «تواصوا بالحق» و «تواصوا بالصبر»، انسان را مثل سنگ میکند. دیگر مثل تودۀ شنی نیست. تودۀ شنی، «تواصوا بالحق» و «تواصوا بالصبر» ندارند. به همدیگر، #دندانه نمیشوند. با هم قفل نمیشوند. از این جهت در جای دیگر میگوید که: «یؤمن بالله و یؤمن للمؤمنین»: بین او و مؤمنین بدبینی نیست. بین او و مؤمنین، اعتماد است.
@haerishirazi
استاتوس-261-1.jpg
684.9K
فایل وضعیت قسمت اول
@haerishirazi
استاتوس-261-2.jpg
739K
فایل وضعیت قسمت دوم
@haerishirazi