eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
72.5هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
335 ویدیو
690 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 حدّشناسی و تواضع🔸 یکی از اساتید اخلاق، شب خواب دید که یک عده الاغ بی‌پالان آمده‌اند در حرم امیرالمؤمنین (ع) و وقتی برمیگشتند پالانی گیرشان آمده بود. فردا یک گروهی را دید که بدون زیارت ریختند داخل حرم. او هم خودش را قاطی اینها کرد! به او گفتند: «تو که آن خواب را به آن صورت دیدی، چرا قاطی اینها شدی»؟ گفت: «اینکه پالان گیرشان آمد، مهم است؛ به ما هم یک چیزی می‌رسد». یعنی این! این آدم، آدمِ متواضعی هست. آدم متکبرِ باغرور، با خودش می‌گوید: «یک مشت الاغ آمدند». اما آدمِ اخلاقی می‌گوید: «اینها (ع) اینطورند. نسبت به من که اینطور نیستند!». این خیلی است که انسان خودش را قاطی اینها کند. @haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸معجزۀ بادبان | در میان این همه عوامل جبری، انسان چگونه مختار شده است؟ (بخش دوم)🔸 انسان مثل کشتی بادی است. حرکت باد برای کشتی، جبری است اما حرکت خود کشتی، اختیاری است. در عین حالی که نیروی محرکه‌اش (یعنی باد) جبری است، اما حرکت کشتی، اختیاری است. جبر به آن می‌خورد، اما اختیار پس می‌دهد! وارداتش جبر است و صادراتش اختیار! باد به هیچ وجه به حرف ناخدا گوش نمی‌دهد. ناخدا نمی‌تواند به باد بگوید تو از این طرف نیا و از آن طرف بیا. باد، در ناخدا نیست. اما در ناخدا است. در امر بودن یک چیز است؛ در استخدام بودن یک چیز است. انسان هم سلسلۀ علت و معلول‌ها در اختیارش نیست. جبری‌اند. اینها به انسان وارد می‌شوند و برخوردشان هم جبری است. اما بازتابشان اختیاری است. چرا؟ چون در ما دستگاهی مثل کشتی بادی وجود دارد. همانطوری که ناخدا با و و ، این باد را به خدمت می‌گیرد، انسان هم می‌تواند شرائط را به نفع خودش به خدمت بگیرد. ما نمی‌توانیم به شرائط بگوییم بیا یا برو. اما می توانیم شرائط را استخدام کنیم. انسان، حاکم بر شرائط است. خودش انتخاب می کند. زن فرعون، دستگاه حکومتی فرعون را قرار داد. او می‌خواست رو به خدا برود و این دستگاه می‌خواست او را باز دارد؛ ولی زورش نرسید. در عوض، تمام دستگاه فرعونی، زمینۀ رشد سریع و صعود سریع آسیه شد!! نمی‌خواستند آسیه ایمانش بالا برود، نمی‌خواستند آسیه از اولیاءالله بشود؛ اما نتوانستند. برعکس، آسیه و بوسیلۀ همین دستگاه فرعونی، به مقامات عالیه رسید. چه شد که یک مملکت، حریف یک آدم نشدند؟ یعنی این. انسان، این است! انسان مافوق شرائط است. انسان تابع شرایط نیست. @haerishirazi
. 🔸روی این کتاب، کار کنید!🔸 ❓ سوال: حاج آقا! آیا کتابی هست که یک مبلغی که در عرصۀ بین‌المللی کار می‌کند، آن را مطالعه کند تا وقتی به آن طرف رفت، اگر شبهه‌ای پیش آمد بتواند از آن کتاب استفاده کند؟ ✅ پاسخ آیت الله حائری شیرازی: را دیده‌اید؟! روی این کتاب کار کنید. به اندازه‌ای روی کتاب تمثیلات کار کنید که خودتان بتوانید مثال بزنید. با مثال، بهتر از همه چیز می‌توان مسائل [و شبهات] را حل کرد. 👨🏻‍💻تهیۀ کتاب تمثیلات و سایر کتب 👈 @Ketab_haershirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸لزوم طراحی الگوی معیشتی برای استقلال اقتصادی نوجوانان در قبل از 18 سالگی🔸 ما باید اصول اسلام را اساس قرار دهیم. می‌گوییم اسلام عفت می‌خواهد؛ درست است؟ برای عفت، چه چیزی لازم است؟ اینکه ازدواج کنید. ازدواج هم معاش و استقلال اقتصادی می‎‌خواهد. پس ما باید الگوی معیشتی‌ای طراحی کنیم که به بچه 14 ساله، استقلال اقتصادی دهد. اگر توانستید به بچه از همان بچگی و در ساعات فراغت از مدرسه، شغلی درآمدزا بدهید که بتواند استقلال اقتصادی پیدا کند، آن موقع به او زن بدهید تا فکرتان هم راحت باشد. (کتاب راه رشد، ج3 ، ص240) @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸شب چهارشنبه و تجدید بیعت با امام زمان (ع)🔸 شما می‌بینید مردمانی هستند که برای تجدید بیعت با امامشان، هفته‌ای یک بار می‌روند جمکران. یعنی اینقدر مقیدند که هرجا هستند، شب چهارشنبه را حتماً در مسجد جمکران باشند. البته مسجد جمکران رفتن، نیاز به ظرفیت‌سازی دارد. اگر انسان رفت و به خودش خوشبین نشد، معلوم می‌شود ظرفیت دارد. @haerishirazi