🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸تفاوت حقوق اعضای دربار شاه و کارگران معمولی🔸
من در مجلس رییس کمیسیون اصل نود بودم. در دبیرخانهی اصل نود، تمام اسناد دست من میآمد. دفتر این شاهها و شاهزادهها و والاگهرها و والاحضرتها و اسنادش، آمد زیر دست ما.
آنجا فهمیدم هر فردی از این بچهها که به دنیا میآمد، دفتری برایش تأسیس میشد و بهدنبالش افرادی اعضای آن دفتر میشدند. در آن موقع که حقوق عمله، پنج تومان بود، بعضی از اینها حقوق ده هزار تومانی و بیست هزار تومانی میگرفتند!
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸اگر فرزندت میخواهد طلبه شود، #سجدۀ_شکر کن🔸
به بچههایتان سفارش کنید که طلبه بشوند؛ این عزت شماست. طلبه شدن، #خدمت_بسیار_بزرگی است. خود من تا وقتی که دیپلم گرفتم، بنای آخوند شدن نداشتم. وقتی که کنکور دانشکده فنی دادم، به دلایل سیاسی من را محروم کردند. به ذهنم آمد که جایی بروم که دولت نتواند جلوی من را بگیرد و دیدم هیچ جا جز آخوندی نیست. من فقط برای این آخوند شدم و حالا میگویم: اگر اینجا نبودم، کجا بودم؟ فرض کنید من در دانشگاه بودم؛ همکلاسیهای ما حالا چه کار میکنند؟ چه نقشی در جامعه دارند که ما نداریم؟ چه خدمتی میتوانند بکنند که ما نمیتوانیم بکنیم؟ طلبه، بهترین خدمتها را میتواند بکند. اگر بچهتان طلبه شده، به او روحیه بدهید و اگر به این کار علاقه دارد، او را تشوق و ترغیب کنید.
اگر فرزندت دلش میخواهد طلبه شود، #سجدۀ_شکر کن؛ او میخواهد #سهم_خدا شود.
———————
♨️ #ثبتنام_حوزههای_علمیه آغاز شده و رو به #اتمام است. لینک جهت اطلاعات بیشتر دربارۀ روند ثبت نام 👈 https://hawzahnews.com/xcPz9
#وارث_انبیا
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸کارکرد اسرائیل در قبل از ظهور چیست؟🔸
آنچه زمینهی ظهور را فراهم میکند همین اسراییل است. میدانید چرا؟ اسراییل محک است. طلا را ندیدهای وقتی به #سنگ_محک میزنند، هرکدامش یک رنگی میشود؟ هرکدامش را که پررنگتر باشد، میگویند طلای نوزده است، طلای بیست است، طلای بیست و یک است. یا این #طلای_خالص است.
جمهوری اسلامی میخورد به این محک و آثارش را میبیند. دیگران هم میخورند به این محک و آثارش را میبینند. آنها که رنگ میبازند، پیداست که عیارشان خیلی ضعیف است. اینها که میایستند، عیارشان قوی است.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸امامان یکی هستند، اما مردمشان متفاوتند🔸
امامان همه به خداوند بینهایت متّصل هستند و از این رو، علمشان بینهایت است و همه یک محتوا دارند، امّا مردمشان متفاوت هستند. متفاوت بودن مردم یعنی چه؟ علم امام، همچون اقیانوس بینهایتیست که از طریق شلنگی، به ظرف مردم میریزد. در دورۀ امام صادق (ع)، ورودی این ظرف وسیع بود و علم امام بهراحتی در آن میریخت. امّا در دورۀ ائمۀ دیگر، ورودی ظرف مردم وسیع نبود و طبیعتاً علم امام به شکل محدودتری جریان مییافت.
شما در مواجهه با کسیکه خوب میفهمد، راحت حرفتان را میزنید. اما در مواجهه با کسیکه فهم کمتری دارد، باید حرفتان را باریک و نازک کنید تا به اندازۀ ظرفیت او باشد. تفاوت امامان ما، در تفاوت مردمشان است.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸توکل و ظرفیتِ توکل🔸
حضرت علی (ع) دربارۀ نبی مکرّم ما (ص) نقل میکنند که ایشان در جنگها از همۀ ما به دشمن نزدیکتر بود. در جنگ احد، دشمن در چندقدمی ایشان بود، اما از جایشان تکان نخوردند. همه جز عدۀ کمی فرار کردند ولی ایشان جا خالی نکرد؛ زیرا به وعدۀ الهی مطمئن بود. این یک صحنه است.
اما همین ایشان که همه چیز را به اذن خداوند میداند و در میان دشمن از جایش تکان نمیخورد، وقتی میخواهد به جنگ بیاید، دو تا زره روی هم میپوشد!
مگر این نیست که تا تقدیر خدا نباشد هیچ تیری نمیآید؟ مگر ایشان معتقد نیست که تا مقدّر نباشد، چیزی به من کارگر نمیشود؟ پس چرا زره را جفت جفت میپوشد؟
این، نشانۀ «وسعت» ایشان است. این، «سعه» است. حضرت وقتی در عالم اسباب میآید، چنان معتقد به اسباب است که مادیها از او عقب میمانند در ملاحظۀ اسباب و تهیۀ وسائل. وقتی هم که در مقام توکل است، حتی با وجود اینکه همۀ اسباب از کف رفته و همۀ رشتهها بریده شده، چنان خداوند را حاکم بر اسباب میبیند که میگوید: او همه چیز را میتواند فراهم کند.
این شرح صدر میخواهد. انسان وقتی ظرفیت ندارد، با یک کشمش گرمیاش میشود و با یک غوره، سردیاش میشود. ظرفیتش، کم است. زمانی که معتقد به اسباب میشود، منکر مسبّب الأسباب است؛ و زمانی که معتقد به مسبّب الأسباب است، بیاهمیت نسبت به اسباب میشود.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸راهش را نزنید!🔸
من به عزیزان عرض میکنم بچهتان وقتی میخواهد طلبه شود #راهش_را_نزنید. به مادرها توصیه میکنم این راه را حفظ کنید.
———————
♨️ #ثبتنام_حوزههای_علمیه آغاز شده و رو به #اتمام است. لینک ثبت نام جهت پذیرش حوزههای علمیه 👈 https://hawzahnews.com/xcPz9
#وارث_انبیا
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸یاد خدا، از سنخ توجه قلبی است نه توجه ذهنی🔸
لازم نیست انسان یاد خدا را به ذهن و خیالش منتقل کند. یاد خدا، یاد ذهنی نیست. یاد خیالی نیست. یاد خدا، نوعی «توجه» است؛ آن هم «توجه قلبی».
مثلاً مردی عاشق زنی میشود؛ گاهی دیدهاید که این مرد، حالت بیتابی و بیقراری دارد. اینطور نیست که مدام اسم او را ببرد و دربارۀ او فکر کند، اما قلبش متوجه به او است. غذا میخورد، لباس میپوشد، راه میرود، اما دلش متوجه به اوست. این «یاد» است و لازمهاش خیال نیست.
بسیاری افراد، یاد قلبی را، با یاد ذهنی و خیالی اشتباه میکنند. مرتباً میخواهد خدا را به خاطر بیاورد. این ذکر نیست. ذکر، «انس» است. ذکر، دوست داشتن خداست.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸حلّ بسیاری از اختلافنظرهای تئوری، در میدان عمل🔸
ما اگر هزار سال دیگر هم صبر میکردیم تا تحقیقات فقها به نتیجۀ بدون اختلافی از شکل حکومتیِ اسلام برسد و پس از آن آغاز به کار میکردیم، وقتی به اشتباه خود پی میبردیم که میدیدیم تازه در همان منزل اولیم. امّا اگر هزار سال قبل موفّق به تشکیل حکومت شده بودیم، اکنون اینهمه اختلافها را هم نداشتیم!
@haerishirazi