eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
73.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
326 ویدیو
644 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸مداومت چهل روزه بر زیارت🔸 چاهی که انسان در خودش حفر می‌کند، در چهلمین روز به چشمۀ حکمت می‌رسد. از عاشورا، چهل روز بر حسین (علیه‌السلام) و زیارت و محبتش مداومت کنید، روز اربعین به آب می‌رسید؛ اربعین روزِ مُزد است! @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸برای سنجش ایمان افراد، کفر به طاغوت آنها را بسنجید🔸 یکی از مصادیق فهم در دین این است که وقتی از ایمان کسی تعریف می‌کنند، شما ببینید کفر به طاغوت او چگونه بوده است. تمام مشکلات عالَم اسلام این است که کفر به طاغوت را جدّی نگرفتند و از کنار آن به‌سادگی گذشتند. امام خمینی رحمه الله، حج را با برائت از مشرکین واقعاً زنده کرد. امام راحل به آن‌هایی که مخالف برائت بودند، گفت: این‌ها به آمریکا لبیک می‌گویند! کتاب آئینه تمام نما/فصل 2، درس‌های عاشورا/ صفحه 68 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 انسان، هم رتبۀ آن چیزیست که به آن تعلّق دارد. هرکس می‌خواهد مقام خود را بسنجد، ببیند آرزویش چیست؟ @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ما آرزو داریم روزی برسد که با مردم آمریکا زیر یک سقف عبادت کنیم🔸 درسی که واقعۀ عاشورا و کربلا به ما میدهد این است: ای انسان، اگر در عاشورا حق و باطل را شناختی، به خودت رجوع کن و حسین خودت را بشناس و از او تبعیت کن. حسینِ تو حقگویی و درستکاری توست. حسینِ تو نور و عقل توست. درسی که عاشورا به ما میدهد این است که یزید درون خود را بشناسیم و یزید بیرون عصر خود را هم شناسایی کنیم. اگر امثال بوش (رییس جمهور امریکا) کار یزید را میکنند، ما آنچه بر یزید آماده کرده ایم، از او دریغ نکنیم. کسانی که مرگ بر یزید میگویند، امروز مرگ بر آمریکا هم میگویند. منظور از مرگ بر آمریکا هم رژیم آمریکا است، نه مردم آمریکا. ما آرزو داریم روزی برسد که با مردم آمریکا زیر یک سقف عبادت کنیم و آن روز دور نخواهد بود. کتاب آئینه تمام نما/فصل 2، درسهای عاشورا/ صفحه 65 @haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔸آخرین معامله پدر با امام زمان (علیه السلام)🔸 🌸 همین اواخر حیاتشان بود، در بیمارستان نمازی بستری بودند. نشر معارف می خواست اولین کتابشان را با عنوان آئینه تمام نما رونمایی کند و گفته بودند از میان صحبت های ایشان از ابتدای انقلاب تاکنون، قریب چهل عنوان احصاء شده که فصل به فصل رو نمایی خواهد شد ... طبعاً شرایط جابجایی نداشتند. صدایم زدند و گفتند: «تو به جای من برو و این مطلب را از جانب من بگو ... » 🌸 این کتاب ها، آخرین معامله امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) با من است، بعد با صدایی که آرام از ته گلو شنیده می شد گفتند: «وقتی امامت جمعه را رها کردم و به قم آمدم هیچ کس همراهم نیامد حتی اولادم...! » بعضاً تنها بودم. فقط برای سخنرانی ها محافظ می آمد و می رفتم. احساس کردم بیشتر از اینها باید برای امام زمانم کار کنم که این هم نیاز به تشکیلات و دفتر و دستک داشت. یک نوبت که همراه با همشیره زاده به جمکران رفتیم، به حضرت متوسل شدم که می خواهم تا وقت هست خدمتی کنم، اما امکانات خدمت را ندارم. در خلال توسل، این از ذهنم گذشت که برای آنکه حضرت صاحب الزمان نسبت به متوسلینش توجه خاص پیدا کند، راه نشان داده اند و آن هم خواندن در صبح هر جمعه است. نیت کردم که برای گشایش کارم، توفیق خدمت به دعای ندبه ایشان را تا آنجا که ممکن است ترک نکنم و همزمان متوسل هم باشم. چون از شرایط این دعا این بود که بصورت جمع خوانده شود، اعلام کردم من نیت دارم در منزل دعای ندبه برپا کنم. بعد از چندین هفته اداره اوقاف قم که متوجه نیت من شده بود، از من خواستند هر جمعه این دعا را در یکی از بقاع متبرکه برگزار کنم. هم هزینه تبلیغات و صبحانه و ... را به عهده گرفتند و هم نظم و نسقی به برنامه دادند؛ بصورتی که من برنامه های دیگرم را با آن تنظیم می کردم که مبادا هفته ای تعطیل شود. 🌸 بازار دعای ندبه ما رونق گرفت. اصحاب انگشت شمار آن به قریب صد نفری می رسید، بعضی وقتها هم بیشتر. از خلال این دعاها جوانان مخلصی کمتر از انگشتان دست، جذب مطالبم شدند و اعلام آمادگی کردند برای نشر این مطالب همه توانشان را وقف کنند. چند هزار نوار سخنرانیم که مربوط به ابتدای انقلاب تا اواخر امامت جمعه بود، داشت خاک میخورد. همه را پیاده کردند، عنوان بندی کردند، خودشان ناشر پیدا کردند و حالا اولین عنوانش در حال رونمایی است. تا آخرین عنوان هم چاپ خواهد شد. و این در حالی بود که قریب سه دهه بالاترین مقام استان فارس بودم با آن همه دفتر و دستک؛ اما آثار و برکات این چند جوان مخلص کجا ... ! 🌸 بعد همینجوری که چشمانشان را می بستند، اشکی از کنار چشمشان جاری شد و گفتند: «از این آقا حاضرتر و ناظرتر مگر داریم؟! کِی او را صدا زدیم که جوابمان را نداد ...؟!» در روز رو نمایی، مجالی برای صحبت ما دست نداد. اخوی بزرگمان را به جهت صحبت دعوت کردند. 📝 دکتر محمد علی حائری شیرازی (فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی) از پدر: 👈 @dralihaeri @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸معجزۀ «رَبط»🔸 منطقۀ وسیعی را در نظر بگیرید که یک میلیارد متر مکعب ظرفیت دارد و آب در آن قرار گرفته؛ یعنی به اندازۀ یک دریاچه. در جایی دیگر، در حاشیۀ یک اقیانوس، چاهی زده‌اند و به آب رسیده‌اند. آن چاه، فقط یک متر مکعب آب دارد. از آنجایی که این یک متر مکعب آب، متصل به اقیانوس است، نه می‌توان به آن گفت آب چاه، نه می‌توان گفت اقیانوس. حالا فرض کنید کسی نذر کرده که دستش را بزند به آب اقیانوس. این فرد، باید دستش را به آب آن دریاچه بزند یا آب آن چاه؟ اگر دستش را به آب چاه بزند نذرش ادا می‌شود؛ اما اگر به آن دریاچه دست بزند، نذرش ادا نمی‌شود! مگر آن یک متر، چه خصوصیاتی دارد که آن آبِ یک میلیاردی ندارد؟ درواقع آب چاه، همان آب اقیانوس است که از آنجا سر درآورده ... اقیانوس را نمی‌شود در دریاچۀ یک میلیاردی جای داد. اما در چاه یک متری می‌توان! آسمان‌ها دریاچه‌اند و قلب مؤمن، چاه است. کوچک است، اما وسیع. به‌خاطر چی؟ به خاطر ربطش! @haerishirazi
مثل یک جزیره (4).mp3
1.97M
🎙بشنوید 🟡 پادکست 🏝مثل یک جزیره! قطعه‌ای از جلسه "آداب فعالیت سیاسی سالم" https://eitaa.com/haerishirazi/4618 @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 💡🔌 انتقاد از مصرف بی‌رویهٔ برق و آب و ... ◽️قانون خلقت است که باید شود ذلیل هر ملتی که راحتی و عیش خو کند! @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸آنها هم نمایندۀ ما هستند!🔸 یک روزی خدمت مقام معظم رهبری بودم. استاندار و نمایندگان مجلس فارس هم بودند. ایشان گفتند که فلانی، حضار را معرفی کنید. من هم گفتم: «نمایندگان شما»، «نمایندگان دولت» و «نمایندگان مردم»! ایشان اول تشویق کردند که [من اینطور خلاصه، همۀ حضار را معرفی کردم] و گفتند: «فلانی مطالب را بصورت زُبده مطرح می‌کند». بعد فرمودند: آن‌ها هم نمایندگان ما هستند! درحالیکه من گفته بودم، نمایندگان شما و نمایندگان مردم و نمایندگان دولت. اما ایشان گفتند: نمایندگان دولت و نماینده‌های مردم هم نمایندۀ ما هستند. یک استدراک به جا و به موقع انجام دادند. این معنای ولایت مطلقه است. وقتی رهبر حکم رئیس جمهور را تنفیذ می‌کند، رئیس جمهور ولایت دارد. یک لحظه این تنفیذ را بردارد، ولایت قطع می‌شود. این همان وضعی است که رهبر نسبت به امام زمان(عج) دارد. تا زمانی که امام زمان(عج) راضی باشد، ایشان ولایت دارد. عیناً مثل آهنربا. میخی را زده‌اید به این آهن ربا، میخ دومی را به میخ اول، میخ سومی را به میخ دوم، و میخ‌های کوچکی را به این میخ آخر وصل کردید. حالا اگر ارتباط میخ آخر با میخ وسط قطع شد، تمام میخ‌های کوچک متصل به او، می افتند. این نکاتی است که باید دقیق و درست از آن دفاع شود. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸گلدان تعلّقات🔸 گاهی انسان، مثل درختی‌ست که آن‌را می‌کاری، اما می‌بینی که رشد نمی‌کند. مگر می‌شود درختی در زمین بکاری و رشد نکند؟ چه چیزی به ذهنتان می‌آید؟ وقتی در گلدان بود رشد نمی‌کرد، اما حالا که در زمین است چرا رشد نمی‌کند؟ وقتی دیدی درختی در زمین است اما رشد نمی‌کند، زمین را بکن تا دلیلش را ببینی. درخت وجود انسان در گلدان است، اما گلدان زیر خاک است. در غیبِ گلدانی است. انسان ظاهراً [بالغ و بزرگ شده و ریشه‌اش] در زمین است، اما از رشد نکردنش می‌فهمیم که در زیرِ خاک، با گلدان محصور است. هنوز از درون کیسه بیرون نیامده است. چطوری این کیسه را پاره کنند تا این درخت با زمینِ اطرافش مرتبط شود و ریشه بزند و از آن آب و امکانات بهره‌مند شود؟! خداوند برنامه‌ای برای این کار دارد. نگاه کنید به این آیه: "ولنبلونکم بشیٍ من الخوف و الجوع و نقص من الأموال و الأنفس و الثمرات و بشر الصابرین الذین إذا أصابتهم مصیبۀ قالوا إنا لله و إنا إلیه راجعون" ببین چه زیبا بیان کرد. گفت: عزیزم! تو دل به مال بستی و این گلدانِ تو شد. اولاد را برای تربیت و بندگی نخواستی و برای خودش خواستی؛ این هم گلدان تو شد. به عزت و قدرت و ریاست دل بستی و اینها را برای خودش خواستی؛ اینها تو را در بند می‌کند، تو را در گلدان می‌کنند. حالا وقتی خدا می‌خواهد آزادت کند، چه کار می‌کند؟ چیزی را مایۀ ترس تو می‌کند تا بگویی "إنا للّه!" . اگر به هیچ قدرتی جز خدا پناه نبری و در هیچ‌چیز مستحیل نشوی، آزاد می‌شوی. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تنفیذ یعنی اعطای مشروعیت🔸 رییس جمهور با رأی مردم مشروعیت پیدا می‌کند یا با تنفیذ ولی فقیه؟ ریاست جمهوری در قانون اساسی، انتصاب است. انتخاب مردم، مقدمۀ آن است. مردم پیشنهاد می‌کنند و امام بر اساس پیشنهاد آن‌ها منصوب می‌کند. حجیّت این قانون اساسی، متکی به ولی فقیه است. ولی فقیه اگر امضاء خود را از قانون اساسی بردارد، قانون اساسی غیر مشروع می‌شود ولو این که همۀ مردم به آن رأی داده باشند. رأی مردم زمینه‌ای شد که امام آمد و گفت: «حالا که مردم رأی دادند و خبرگان قانون اساسی را نوشتند، عمل به این قانون اساسی مُجزی است». این بیان امام، به قانون اساسی حجیت داد. یک وقتی در مجلس خبرگان بودیم. قرار بود گروه تحقیقی تشکیل بشود که از بیت امام تحقیق کنیم و گروه تحقیق، بیت امام را زیر نظر داشته باشند. شرط کردند که اعضای گروه تحقیق، نباید منصوب امام باشند. رهبر فعلی، آن موقع رئیس جمهور بود و عضو خبرگان بود. ایشان را هم به عنوان عضو گروه تحقیق پیشنهاد دادند. ایشان بلند شد و گفت: امام در مورد ریاست جمهوری من گفته‌اند: من شما را به ریاست جمهوری منصوب می‌کنم. پس این شرایط گروه تحقیق در من نیست. من منصوب شدۀ ایشان هستم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تو پادشاه را انتخاب کن!🔸 قرآن دربارۀ «داوود، طالوت و جالوت» مطلبی گفته که می‌توانیم از آن بهره‌برداری کنیم. امت بنی اسرائیل به پیامبرشان عرض کردند: «پادشاهی برای ما مبعوث کن که در خدمت او در راه خدا بجنگیم». خیلی مطلب در این آیه هست؛ یکی از آن‌ها این است که پادشاه را باید پیغمبر انتخاب کند و می‌آمدند از پیغمبر می‌خواستند که . وقتی خدا این مطلب را نقل می‌کند معنایش این است که در اسلام هم همین‌طور است. به همین دلیل، رئیس جمهور که مسئول قدرت اجرایی است، با اینکه مردم به او رأی می‌دهند اما رئیس جمهور نمی‌شود مگر بعد از تنفیذ مقام رهبری. یعنی رهبری، او را رئیس جمهور می‌کند. به همین خاطر، قبل از تنفیذ، به او می‌گویند «رئیس جمهور منتخب»، اما بعد از تنفیذ به او می‌گویند «رئیس جمهور». همین رهبر بزرگوار هم وقتی رئیس‌جمهور شدند، امام راحل در حکم تنفیذشان نگفت من ریاست جمهوری شما را تنفیذ می‌کنم بلکه گفت: «رأی ملت را تنفیذ‏‎ ‎‏و ایشان را به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران ». آیه هم همین را می‌گوید: «إِذْ قَالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّه». وقتی مردم خودشان فردی را صالح دانستند و انتخاب کردند، او آراء مردم را دارد، اما حکم او نافذ نیست. وقتی «ولی فقیه» امضاء کرد، یعنی از این به بعد حکم رئیس جمهور نافذ می‌شود. تنفیذ به معنای دریافت مشروعیت است. البته رهبری به رأی مردم احترام می‌گذارد و بر مبنای انتخابی که مردم کنند تصمیم می‌گیرد. مردم هستند که چشم دارند و انتخاب‌گر هستند. @haerishirazi