🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸تنفیذ یعنی اعطای مشروعیت🔸
رییس جمهور با رأی مردم مشروعیت پیدا میکند یا با تنفیذ ولی فقیه؟
ریاست جمهوری در قانون اساسی، انتصاب است. انتخاب مردم، مقدمۀ آن است. مردم پیشنهاد میکنند و امام بر اساس پیشنهاد آنها منصوب میکند. حجیّت این قانون اساسی، متکی به ولی فقیه است. ولی فقیه اگر امضاء خود را از قانون اساسی بردارد، قانون اساسی غیر مشروع میشود ولو این که همۀ مردم به آن رأی داده باشند.
رأی مردم زمینهای شد که امام آمد و گفت: «حالا که مردم رأی دادند و خبرگان قانون اساسی را نوشتند، عمل به این قانون اساسی مُجزی است». این بیان امام، به قانون اساسی حجیت داد.
یک وقتی در مجلس خبرگان بودیم. قرار بود گروه تحقیقی تشکیل بشود که از بیت امام تحقیق کنیم و گروه تحقیق، بیت امام را زیر نظر داشته باشند. شرط کردند که اعضای گروه تحقیق، نباید منصوب امام باشند. رهبر فعلی، آن موقع رئیس جمهور بود و عضو خبرگان بود. ایشان را هم به عنوان عضو گروه تحقیق پیشنهاد دادند. ایشان بلند شد و گفت: امام در مورد ریاست جمهوری من گفتهاند: من شما را به ریاست جمهوری منصوب میکنم. پس این شرایط گروه تحقیق در من نیست. من منصوب شدۀ ایشان هستم.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸تو پادشاه را انتخاب کن!🔸
قرآن دربارۀ «داوود، طالوت و جالوت» مطلبی گفته که میتوانیم از آن بهرهبرداری کنیم.
امت بنی اسرائیل به پیامبرشان عرض کردند: «پادشاهی برای ما مبعوث کن که در خدمت او در راه خدا بجنگیم». خیلی مطلب در این آیه هست؛ یکی از آنها این است که پادشاه را باید پیغمبر انتخاب کند و میآمدند از پیغمبر میخواستند که #تو_پادشاه_را_انتخاب_کن.
وقتی خدا این مطلب را نقل میکند معنایش این است که در اسلام هم همینطور است. به همین دلیل، رئیس جمهور که مسئول قدرت اجرایی است، با اینکه مردم به او رأی میدهند اما رئیس جمهور نمیشود مگر بعد از تنفیذ مقام رهبری. یعنی رهبری، او را رئیس جمهور میکند. به همین خاطر، قبل از تنفیذ، به او میگویند «رئیس جمهور منتخب»، اما بعد از تنفیذ به او میگویند «رئیس جمهور».
همین رهبر بزرگوار هم وقتی رئیسجمهور شدند، امام راحل در حکم تنفیذشان نگفت من ریاست جمهوری شما را تنفیذ میکنم بلکه گفت: «رأی ملت را تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران #منصوب_نمودم».
آیه هم همین را میگوید: «إِذْ قَالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّه».
وقتی مردم خودشان فردی را صالح دانستند و انتخاب کردند، او آراء مردم را دارد، اما حکم او نافذ نیست. وقتی «ولی فقیه» امضاء کرد، یعنی از این به بعد حکم رئیس جمهور نافذ میشود. تنفیذ به معنای دریافت مشروعیت است.
البته رهبری به رأی مردم احترام میگذارد و بر مبنای انتخابی که مردم کنند تصمیم میگیرد. مردم هستند که چشم دارند و انتخابگر هستند.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸شرط اینکه اطاعت از کسی «فی سبیل الله» باشد چیست؟🔸
این آیه را ببینید: «إِذْ قَالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ». به پیامبرشان گفتند تو یک پادشاهی برای ما انتخاب بکن که ما در خدمت او در راه خدا بجنگیم.
چه رابطه ای است بین «فِي سَبِيلِ اللَّهِ» و «ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا»؟
دارد میگوید: پادشاه #از_طرف_تو باشد تا وقتی در رکابش می جنگیم #در_راه_خدا به حساب بیاید! این دو تا به هم ربط دارند. می گوید اگر مبعوث از طرف خدا نباشد، جنگی که در خدمتش میکنیم در راه خدا نخواهد بود!
امام هم در حکم تنفیذ رئیس جمهور می نوشتند: «بر اساس رأیی که مردم به شما دادند، من شما را به ریاست جمهوری اسلامی ایران #منصوب_میکنم». امام صرفاً نگفته من ریاست جمهوری شما را «تنفیذ» می کنم، بلکه گفته: «من شما را به ریاست جمهوری منصوب می کنم».
این معنای ولایت مطلقه است. یعنی هر کسی سمتی دارد، به شکلی جزء حوزۀ ولایت است. همه باید ولایتشان برگردد به او. طبق آیۀ «الله ولی الذین آمنوا»، ولایت مربوط به خداست و این ولایت خداوند، از کانال ولی فقیه به دیگران می رسد.
#تنفیذ
#مشروعیت
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸زیباییِ بهارِ انسان🔸
درختان، معمولا برگریزان دارند؛ از این رو، بهارشان خیلی زیباست. اما سرو، برگریزان ندارد و بهارش نیز متعارف است.
انسان، شبیه این درختان است؛ ملائکه، مثل سروند. ملائکه غفلت ندارند، زمستان ندارند. همیشه به یاد خدا هستند و همیشه یکنواختند. اما انسان، غفلت دارد. غفلتش، مثل برگریزان است. اما در نتیجه، وقتی از خواب غفلت بیدار میشود، هیجان دارد، حرکت دارد؛ آتشفشان میشود!
این تَطاول که کشید از غمِ هجران بلبل
تا سراپردهٔ گل نعرهزنان خواهد شد
انسان، همینطور است. انسان یک دورۀ غفلت دارد که در این زمان، تَطاوُلِ [ستم] هجران را میکشد؛ تا وقتی میرسد به سراپردۀ [بارگاه و حریم] گل، نعرهزنان باشد!
این نعرهزنان بودنش، تماشایی است!
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸شیطان چطور انسان را نسبت به خداوند، طلبکار میکند؟🔸
انسان، تحتتأثیر وسوسهها، فکر میکند که ائمه (ع) به او توجه نکردهاند. شیطان، به انسان میگوید خدا به تو بیاعتنایی کرد و تو را دست کم گرفت تا در نتیجه انسان، حالتی طلبکارانه نسبت به خدا پیدا کند. وقتی هم که انسان این حالت را پیدا کرد، دیگر قدمش به سمت عبادت، محکم حرکت نمیکند و دلش به طرف مناجات، خوب پیش نمیرود؛ چون فکر میکند آنچه حقش بوده را به او ندادهاند و آنچه لازم داشته را خدا در اختیارش نگذاشته است. شیطان، راهش اینست که #کمبودها را بهعنوان #بیاعتنایی_خدا نسبت به انسان مطرح کند!
آن انسانی که کنار تو مینشیند و مدام از ضعفها، نقصها و مشکلات میگوید، خط او، خط شیطان است! آن انسانی که از خوبیها، پیشرفتها و نتایج میگوید، او خط خدا را تصویر میکند!
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸هرچه از ما بگیرند، خود را نمیبازیم!🔸
♨️ گفتگوی امام سجاد (علیهالسلام) و یزید (علیه اللعنه) در مورد #تطبیق_آیات
————————————-
▫️ومَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ
➖هر مشكلى برايتان پيش بيايد، نتيجۀ كارهاى بدِ خودتان است؛ البته خدا از سرِ خيلى از تقصيراتتان مىگذرد.
▫️ما أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا ۚ إِنَّ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ
➖ هر حادثهاى بخواهد در زمين يا براى خود شما اتفاق بيفتد، قبل از آنكه بهوجودش بياوريم، در كتابى ثبت است كه البته اين كار براى خدا آسان است.
@haerishirazi
🔹آیتالله حائری شیرازی🔹
🔸 حماس، مرتبط است!🔸
🧲 ببینید! مادر موسی (ع)، ایشان را در صندوقی گذاشت و به آب داد. بالاخره مادر است؛ به مجرد اینکه آب، یک مقدار این صندوق را بُرد، دلش خالی شد! قرآن میگوید: «وَ أَصْبَحَ فُؤادُ أُمِ مُوسى فارِغاً» دل مادر موسی (ع) خالی شد. «إِنْ كادَتْ لَتُبْدي بِهِ» چیزی نمانده بود که بگوید صندوق را بگیرید، بچۀ من درونش هست. همه عملیات لو می رفت و ضایع می شد. بعد قرآن میگوید: «لَوْ لا أَنْ رَبَطْنا عَلى قَلْبِها لِتَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنينَ». ببینید؛ اول #ربط، بعدش #ایمان.
🧲 میگوید قلب او را #مربوط کردیم (ربطنا) تا از مؤمنین باشد. ربطِ به ولایت، اساس ایمان است. اگر ربط، قطع بشود، ایمان از بین میرود. هرچه هست در این «ربط» است. این ربط است که به انسان شجاعت میدهد. این ربط است که به انسان قدرت ایستادگی و ایثار میدهد. چند کشور به نمایندگی از یک میلیارد مسلمان، 42 سال قبل با اسرائیل جنگیدند و کم آوردند و عقب نشستند. تکههایی از کشورشان را از دست دادند. چرا؟ چون «ربط» نبود؛ «ولایت» نبود.
🧲 اینکه #حزب_الله میگوید ما افتخار میکنیم که جزء حزب ولایت فقیه هستیم یعنی «ربط». این ارتباط با رهبری است. اگر این ارتباط باشد، انسان، نوع آوری، شکوفایی، قدرت تربیتی و همه چیز دارد. ولی اگر این ربط قطع بشود، همۀ اینها از بین می رود.
🧲 من از نظر خِلقتی، از همۀ برادر و خواهرهایم کم حوصلهتر بودم. در دورۀ دبیرستان هم گاهی که مسئلهای خلاف طبعم اتفاق میافتاد، اصلاً از خانه میگذاشتم و میرفتم بیرون! اما وقتی حکم امامت جمعه را از امام دریافت کردم، خدا به من #حوصله داد؛ #صبر داد. تا جایی که آیت الله گیلانی یک وقتی که در مجلس خبرگان گزارشهایی [از شیراز] شنیده بود، به شوخی به من گفت: «سبحانک ما اعظم حِلمُک»!! تعارف آخوندی کرد. خب، این حلم من نبود. این نتیجۀ «ربط» بود. آنها هم که در جبهه، در مقابل بمبارانها، موشکبارانها، توپها، خمپارهها استقامت میکردند و دست و پا می دادند، هرچه داشتند از برکت این ربط بود.
🧲 این ربط است که #حزب_الله را بر اسرائیل پیروز کرد. #حماس هم مرتبط است و این ربطش هست که تحول ایجاد میکند.
تمام کسانی که در این جریانِ غزه، از خانه بیرون آمدند -در اروپا، در آمریکای مرکزی، در آسیا، در ترکیه، در مصر- اینها یک نوع ارتباطی با رهبری پیدا کردند و هوادار این جریان شدند.
رهبری هم هرچه دارد از برکت ارتباطش [با امام زمان (ع)] است.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸احوال همدیگر را بپرسید🔸
احوال همدیگر را بپرسید. مؤمنین وقتی احوال همدیگر را نپرسند، سرسنگین باشند، نامأنوس باشند، اینها چیزهایی است که خدا را به خشم میآورد.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸عشق به خدا، کَرۀ زندگیست🔸
عمری که با حوادث گوناگون میگذرد، شبیه مَشکی است که عشایر، با آن دوغ میزنند. به آن میگویند: نِعره. این مشک، مشک خاصی است. دو تا چوب، این طرف و آن طرفش نصب میکنند. ماست را که میبندند، میریزند در این مشک و بعد از آنکه گلوی مشک را بستند، شروع میکنند به تکان دادن آن. به این کار میگویند: نِعرهزنی. میزنند و میزنند، تا آن ماست، دیگر از حالت ماستی در میآید و میشود دوغ. در آن وقت، مقداری کَره روی آن جمع میشود. دوغش را مصرف میکنند و سرمایهشان همین کرهایست که بهدست آمده.
این زندگی، هر چیزش را که فکر کنی، دوغ است. اگر #عشق_به_خدا در آن پیدا شود، همان کره است.
@haerishirazi
۰۵۰۶-۴ وضعیت.jpg
1.02M
فایل وضعیت
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸صاحب!🔸
یادم هست روزی از مادرم پرسیدم که شما یکبار گفتی این خانۀ ما، برای «ممدابراهیم صاحب» است، کلمۀ «صاحب» یعنی چه؟
مادرم گفت این فرد، وقتی در دستگاه انگلیسها بود، مردم موقع صدا زدنش، کلمۀ «صاحب» را پشت سر اسمش ذکر میکردند. «محمد ابراهیم» را «ممدابراهیم صاحب» میگفتند. یعنی چه؟ یعنی این وابسته به انگلستان و صاحب ماست! این را هم روی دیوار و هم در نامهها مینوشتند تا مسلمان، باورش این باشد که انگلیسی صاحب اوست! در باور عموم، این بود.
نه! اشتباه میکردند. این کشور متعلق به امام زمان (ع) بود!
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸احوالپرسی از همسایهها 🔸
در تهران رفته بودم به یک خانهای. به صاحبخانه گفتم این همسایه بالایت چه کسی است؟ گفت اینجا در تهران رسم نیست کسی از همسایۀ بالایش بپرسد که مثلاً تو چهکاره هستی؟! ما هم در راهرور که همدیگر را میبینیم، خلاف ادب است که به او نگاه بکنیم. او هر وقت دلش خواست میآید و میرود بالا! چند سال است که اینجا هستیم اما واقعاً نمیدانیم طبقۀ بالا چه کسی هست؟ فقط یک وقتی مریض شده بودند، در زدند و گفتند آقا ماشین دارید مریضمان را ببریم دکتر؟!
این جوری شده است! اصلاً دو تا همسایه گاهی ده سال با همدیگر زندگی میکنند اما به خانۀ همدیگر نمیروند. احوال همدیگر را نمیپرسند!
اینها درست نیست. برای اینکه بعضی سنتها احیاء بشود، همه انجام بدهند و [کمک کنند]. این در جامعه اثر دارد.
@haerishirazi
۰۵۱۰ وضعیت (2).jpg
1.17M
فایل وضعیت
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸یک سیگاری را ترک بده تا بفهمی میرزا چه کار کرده!🔸
وقتی شرکت هند شرقی (یک شرکت سهامیِ بریتانیایی)، به جهانگیری پرداخت، کارش از کار #مغولها ریشهدارتر بود! انگلستان، به وسیلۀ قدرت تجاری، هندوستان را اشغال کرد و برای این کار، از خود هندیها استفاده کرد. او همین کار را میخواست در ایران بکند؛ با تجارت توتون و تنباکو.
در این حال، همینکه میرزای شیرازی گفت: «استعمال تنباکو و توتون در حکم محاربه با امام زمان (ع) است»، مردم ترک کردند. شما یک سیگاری را ترک بده تا بفهمی میرزای شیرازی چه کار کرده! مردم همگی، یا چپق میکشیدند یا قلیان؛ آن موقع سیگار نبود. وقتی این فتوا صادر شد، همه آن معتادهای کهنهکار، دیگر لب نزدند! وگرنه بلعیدن ایران، برای انگلیس کاری نبود!
میرزا چطور همۀ مملکت را ترک داد؟ این، کار امام است؛ از تصرفات امام است. امام، دخالت میکند در امور. البته دخالتی نمیکند که ما را تنبل کند. وقتی ما توانمان را به کار بردیم، نوبت او میشود. «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ».
@haerishirazi