eitaa logo
نکات‌ناب‌و حکمت‌های آیت الله حائری شیرازی
74.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
322 ویدیو
595 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی (ره) (لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید) نظرات، پیشنهادات و انتقادات 👈 @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi شماره تماس: 09195194676 کانال صوتی: @haerishirazi_mp3
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چرا اقتدا به ولی‌فقیه، تا این اندازه مهم است؟🔸 عصر ما عصری است که به خاطر حاکمیت طاغوت‌ها، هزار سال است که عده‌ای از نور به ظلمت می‌روند «وَ الَّذينَ کفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمات» و به خاطر ولایت الله، عده‌ای هزار سال است از ظلمت به نور می‌ر‌‌وند. فاصله اینها در این عصر ما بیشتر از یک سال قبل است، بیشتر از ده سال قبل است، بیشتر از صدسال قبل است؛ چرا؟ چون هر دو در حال دور شدن از هم هستند. بشر به ظلمتی رسیده است که در هیچ تاریخی سابقه چنین ظلمتی نداشته است. ظلم‌هایی در این عصر می‌شود که در هیچ عصری چنین ظلمتی نبود. بالعکسش هم هست. پاک‌هایی پیدا می‌شوند در این عصر که در هیچ عصری چنین پاک‌هایی نبودند! اینها به خاطر ولایت الله است. «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور». اصل، ولایت است. انسان اگر تحت ولایت الهی باشد مرتباً از ظلمت به سمت نور می‌رود. طاغوت اسم خاصی ندارد. هر جا خدا نبود طاغوت است. خود انسان وقتی غیر خدایی عمل کند، می‌شود طاغوت. ظلمتش را زیاد می‌کند. اما هنگامی که با ولایت الله است، از ظلمت به نور می‌رود. شما می‌پرسید «من با نماز از ظلمت به نور می‌روم یا با ولایت الله از ظلمت به نور می‌روم»؟ نه؛ با نماز نمی‌روی، با ولایت می‌روی! وقتی ولایت نبود، انسان را دور می‌کند از خدا. به عاشورا نگاه کن. مگر عاشورایی‌ها نماز نمی‌خواندند؟ نماز بی‌ولایت می‌خواندند. با همان نماز، شدند اشقیای کربلا. با همان حج، با همان جهاد، با همان امربه معروف، با همان نهی از منکر، با همان روزه، با همان زکات، با همان صله‌رحم. همه اینها را انجام می‌دادند، اما شدند اشقیای کربلا. چرا؟ چون با ولایت طاغوت بودند. این مهم‌ است که انسان بگوید من حواسم به این رهبر (آیت‌الله خامنه‌ای) هست و به او اقتدا کرده‌ام. حرف‌های دیگران، هر که باشند، حواست را پرت نکند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تفاوت کار حضرت ابراهیم (ع) با صحنۀ عاشورا🔸 آنچه ابراهیم انجام می‌دهد در این حد است که زن و بچه خود را در صحرایی می‌برد که نه آب، غذا و نه زیلویی در آنجاست. اما حسین بن علی (ع) زن و بچه خودش را در جایی می‌آورد که دیگر دوستی نمانده و همه شهید شده‌اند. مدافعی از این هشتادوچهار زن و بچه نیست و همه به شهادت رسیده‌اند. اگر ابراهیم (ع) زن و بچه خودش را در جایی قرار داد که دوست نبود، دشمن هم نبود. اما حسین بن علی (ع) باید امتحانش سختتر از ابراهیم باشد. زن و بچه خود را درجایی قرار می‌دهد که دوست نیست اما تا چشم کار می‌کند، دشمن هست. دشمن عادی هم نیستند؛ دشمنی هستند که نه‌تنها دین ندارند و به معاد معتقد نیستند؛ بلکه مردانگی و جوانمردی هم ندارند که فرمود «یا معشر آل ابى سفيان ان لم يکن لکم دين و کنتم لا تخافون المعاد فکونوا احرارا في دنياکم» به آنها پیشنهاد کرد در حد مشرکین باشید! مثل عهد جاهلیت که تا مردی زنده بود به سمت حرم او نمی‌رفتند برای شما هم یک پیشنهاد دارم؛ اول کار مرا بسازید، بعد به سمت حرم من بروید! @haerishirazi
27.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸مهمترین غفلتی که در عرصۀ تبلیغ دین مرتکب می‌شویم چیست؟! 🔸 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸نمازتان را قشنگ بخوانید تا بچه هم نمازخوان شود!🔸 نمازتان را قشنگ بخوانید. سجادۀ پاکیزه و مرتب بیندازید. یک اتاق یا محل خاصی برای نمازتان داشته باشید. آنجا معطر باشد. شما همین اندازه که نماز باحالِ شیرینِ خودتان را می‌خوانید، بچه از نمازتان خوشش می‌آید. همینطور که خدا خوشش می‌آید، بچه‌ات هم خوشش می‌آید. اما تو وقتی نمازت را زود زود می‌خوانی، بچه هم خوشش نمی‌آید. خدا هم خوشش نمی‌آید. یک نماز بخوان که خدا خوشش بیاد تا بچه‌ات هم خوشش بیاید. چون بچه، فطرت الهی دارد. 📖 راه رشد، جلد چهار، صفحه ۹۷ @haerishirazi
بسم الله الرحمن الرحیم 📣📣📣 ✅ دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی (ره) جهت تکمیل تیم تدوین کتب، نیازمند همکاری با فضلای آشنا و دارای تجربه در این حیطه است. 🔸 شرایط همکاری: 1️⃣ آشنایی قبلی با شخصیت و افکار مرحوم آیت الله حائری شیرازی (ره) و پیگیری مباحث ایشان. 2️⃣ دارا بودن تحصیلات حوزوی (پایه 6 به بالا). ❌ عزیزانی که واجد شرایط فوق می باشند، ابتدا به کانال https://eitaa.com/hbooks مراجعه نموده و که در این کانال بارگزای شده است را تکمیل بفرمایند و سپس نتیجه این آزمون را به همراه یک رزومه مختصر، برای ادمین (@haeri1395) ارسال بفرمایند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸رابطۀ تراکم شهرها و اخلاق شهروندان🔸 ابن‌خلدون، که از اولین جامعه‌شناس‌های جهان‌ است، می‌گوید تراکم خانه‌ها، موجب فساد اخلاقی‌ است. بین شدت تراکم و میزان عفت و حیا در جامعه، یک نسبت معکوس وجود دارد. این تراکمی که ما در شهرها داریم، مضر به اخلاق است، مضر به تولید است. بیاییم مردم را از این خانه‌های داخل شهر منتقل کنیم به خارج؛ اما نه اینکه آنجا را دوباره تبدیل کنیم به واحدهای مسکونی؛ به این‌صورتی که الآن شهرک زدند. آن هم هیچ دردی را درمان نمی‌کند! کاری کنیم که در آنجا بچه‌‎ها بتوانند حرفه داشته باشند، کار بکنند، اشتغال ایجاد شود. امروزه ما اشتغال را گذاشتیم مخصوص دکتر شدن و مهندس شدن! دکتر شدن و مهندس شدن ٣٠ سال طول می‌کشد! یعنی طرف تا سی‌سالگی باید صبر کند! با این تحریکاتی که ما داریم، با این وضعیتی که ما داریم، بسیاری از جوانان قبل از ازدواج آلوده می‌شوند! در صورتی که اگر مردم در کنار باغ، زندگی و کار کنند، خیلی از مشکلات حل می‌شود. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸خودت ارزش‌گذاری کن؛ مرکب یا راکب؟🔸 ❓ سؤال: «به نظر شما مثلا یک پزشک، با هدف خدمت به خلق و اسلام، نمی‌تواند مانند یک طلبه یا بهتر باشد؟‏» ✅ پاسخ: پزشک، طبیب بدن است و روحانی، طبیب روح. بدن، بخش جانوریِ ماست. لذا پزشک‌ها درواقع دامپزشک هستند، اما دامپزشکِ انسانی. روحانی، طبیب جان و روح انسان است. بدن مَرکب است و روح، راکب. اطبا، پزشک مَرکَب‌اند و روحانی، پزشک راکب. حالا خودت ارزش‌گذاری کن، مرکب یا راکب؟‏ @haerishirazi
روز ٢٨صفر.mp3
17.61M
🎙بشنوید ⚫️ سخنرانی ظهر روز ٢٨صفر @haerishirazi
روضۀ امام ‌رضا.mp3
2.51M
🎙بشنوید ⚫️ روضۀ شهادت امام رضا (ع) @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸قبول کرده‌ایم که از ندار بگیریم و به دارا بدهیم!🔸 محمد‌بن‌سنان از امام رضا (ع) علت تحریم ربا را سؤال کرد. جواب فرمودند: «...ذَهَابِ اَلْمَعْرُوفِ وَ تَلَفِ اَلْأَمْوَالِ وَ رَغْبَةِ اَلنَّاسِ فِي اَلرِّبْحِ وَ تَرْكِهِمُ اَلْقَرْضَ وَ صَنَائِعَ اَلْمَعْرُوفِ وَ لِمَا فِي ذَلِكَ مِنَ اَلْفَسَادِ وَ اَلظُّلْمِ وَ فَنَاءِ اَلْأَمْوَالِ‏» [ربا، موجب فراموشی کارهای نیک، نابودی اموال، تمایل مردم به سود، تعطیل كسب و کار، و ترک قرض‌الحسنه و احسان است‌‌؛ و این فساد و ستم و نابودی اموال را به دنبال دارد.] پیداست که تحریم حضرت، برای جلوگیری از تعطیلی کسب و کار و تعطیلی قرض‌الحسنه بوده است؛ همین‌ که ما الآن دچارش هستیم! آیا قرض توأم با بهره که وام‌دهنده به‌وسیلۀ آن دارا می‌شود کار خیر و معروف است؟ [ما با این سیستم بانکداریمان]، قبول کرده‌ایم که از ندار بگیریم و به دارا بدهیم تا فاصلۀ آنها روز به روز بیشتر شود! @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸علت توقف حالات معنوی🔸 کسی را که غذا، چابک‌تر و قوی‌ترش کند، از خوردن غذا منع نمی‌کنند؛ حتی بیشتر هم می‌دهند؛ اما کسی را که با خوردن، چاق می‌شود و گوشت زیاد می‌کند، از خوردن منع می‌کنند، و او ناچار است به‌اندازه‌ای غذا بخورد تا از حرکت بازنماند. حالات معنوی برای عده‌ای سرعت در سیر و چابکی به‌بار می‌آورد، ازاین‌رو بیشتر به او می‌دهند؛ ولی اگر کسی را مغرور و محجوب کرد، خداوند از سرِ لطف و رحمتی که به او دارد؛ آن حالات را قطع می‌کند تا او چابک شود و از حرکت بازنماند. 📖 تمثیلات اخلاقی، جلد ٢، صفحه ٢۵ @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چرا مشکلات اقتصادی‌ مملکت، معجزه‌آسا حل نمی‌شود؟🔸 خداوند بعضی‌ها را خوب می‌کند، اما نه برای اینکه دیگران را خوب کنند. اما بعضی دیگر را خوب می‌کند که دیگران را هم خوب کنند! امت ما، پزشک امت‎‌هاست. خدا او را به‌گونه‌ای خوب می‌کند که بتواند امت‌های دیگر را هم خوب کند. اگر این بیماری‌های اقتصادی‌ ما به‌صورت معجزه‌آسا بهبود پیدا کند، که نفهمیم از کجا آمدیم و به کجا رفتیم، نمی‌توانیم راهنمای دیگران باشیم. شما که با هواپیما از شیراز به تهران می‌روید، چه می‌دانید که وسط راه چه خبرهایی‌ست؟ حتی آن‌کسی‌ هم که با ماشین‌ می‌رود، فراغت زیادی برای شناخت مسیر پیدا نمی‌کند. اما آنها که از شیراز تا مثلاً آرامگاه حضرت امام را پیاده رفته‌اند، از دانه‌دانۀ روستاها به شما خبر می‌دهند؛ از آنها بپرس که این مسیر چطورست؟ کاملاً آگاه هستند. ما این راه را اگر پیاده عبور کنیم، زحمتش بیشترست، اما اطلاعاتش ارزنده‌تر است. ما اگر ندانسته و اتفاقی راه صحیح را برویم بهترست یا راهی را برویم و بعد از آنکه فهمیدیم اشتباه است، آگاهانه راه صحیح را پیدا کنیم؟ شما می‌گویید اولی بهترست. اما اگر ندانسته راه صحیح را رفتید و بعد شیطان در آن تشکیک کرد، شما این شک را چطور جواب می‌دهید؟ این تردید را چگونه حل می‌کنید؟ بادآورده را باد می‌برد! @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تقدیر یا تقصیر؟!🔸 ♨️ اگر در کاری کوتاهی کردید، حق ندارید اسم را بیاورید! ♨️ حق نداریم خدا را بدنام کنیم! ♨️ اینکه تقصیر خودمان را به تقدیر نسبت می‌دهیم باعث می‌شود که هیچ‌وقت از اشتباهاتمان درس نگیریم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸طرح دشمن برای تضعیف رهبری🔸 در شطرنج، شاه سفید یا سیاه را نمی‌کشند. ماتش می‌کنند که نتواند حرکت کند. وقتی حرکت نکرد، باخته است. اجانب دنبال این نیستند که رهبر ما را ترور کنند، دنبال این هستند که ماتش کنند، انفعال در او ایجاد کنند. درصدد این هستند که حرفش اثر نکند. فرمانش اثر نکند. یعنی راه‌های حرکت او را ببندند. تحرکش را ببندند. از هر راهی برود کیش بشود، از هر نقطه‌ای بخواهد حرکت کند راه‌ها را بر او ببندند. آن‌ها دنبال این هستند که مطلبی از ایشان صادر بشود اما واقع نشود. مثلاً بگوید «اقتصاد مقاومتی»، اما هیچ تغییری نکند. بگوید «همدلی و همزبانی»، اما همان‌طور که بودند باشند. اگر این‌طور شد، این بزرگ‌ترین ضرر است. بزرگ‌ترین خطر در جمهوری اسلامی این است که رهبر در یک موردی حرف بزند و یک‌چیز دیگر از آب دربیاید. این «کیش» شدن است. اگر تکرار شد، «مات» شدن است و ما نباید بگذاریم کار به اینجا بکشد. 📖 تمثیلات سیاسی اجتماعی، صفحه ۴٢ @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸دعا، وسیلۀ کینه‌زدایی (ذغال روی فرش) 🔸 همۀ کسانی را که از آنها گله دارید، مثل دانۀ تسبیح ردیف کنید و یکی‌یکی دعایشان کنید. نخستین اثر این دعا این است که حبۀ آتشی را که در دلتان بوده، بیرون می‌اندازید. قدیم‌ها که قلیان کشیدن مرسوم بود، گاهی ذغال گداخته از سر قلیان روی قالی می‌افتاد و فرصت اینکه بروند و انبر بیاورند، نبود؛ ناچار آن آتش را با دستشان برمی‌داشتند و دور می‌انداختند. اگر کسی از تو غیبتی کرده یا نسبت ناروایی به تو داده، این آتش افتاده روی دلت که از قالی گران‌بهاتر است. تا بخواهی برایش ثابت کنی که تو تقصیرکار نبوده‌ای، سوخته‌ای! پس دعایش کن. اول خودت را نجات بده تا دلت بیشتر از این تاول نزند، بعدش خدا خودش می‌داند که چطور مسئله را حل کند. 📖 تمثیلات اخلاقی، جلد یک، صفحه ١٧ @haerishirazi