🔹آیت الله حائری شیرازی 🔹|
🔸علت محرومیت از فیض فراگیر خداوند🔸
انسان همانند ظرفی است که زیر باران قرار گرفته باشد. شما اگر این ظرف را پشترو بگیرید، بهگونهای که دهانۀ ظرف رو به زمین و پشت ظرف رو به بالا باشد، از هر طرف که باران ببارد، از پشت ظرف میچکد و توی ظرف، خشکوخالی میماند.
انسان اگر حب دنیا داشته باشد، مانند آن است که کاسهاش را واژگون کرده، و دهانهاش را رو به خاک گرفته باشد. اگر من کاسۀ خودم را واژگون بگیرم و از رحمت واسع و مستمر الهی محروم شوم، تقصیری متوجه باران نیست؛ من ظرف را بد گرفتهام. رحمت خدا و لطف خدا پدیدههایی محدود نیستند؛ همیشگی و جاریاند. این ما هستیم که باید توفیق بهرهگیری از آنها را داشته باشیم.
📖 تمثیلات علمی، صفحه ۲۲
@haerishirazi
در شب و روز جمعه، #صلوات و #فاتحه ای قرائت کنیم و روح مطهرِ
حضرت امام خمینی(ره)،
آیت الله حائری شیرازی،
آیت الله مصباح یزدی،
آیت الله سید حسین یعقوبی،
شهدای انقلاب اسلامی،
سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی
شهید جمهور آیت الله سید ابراهیم رئیسی
شهید هنیه
#سید_مقاومت شهید سیدحسن نصرالله
شهدای حزب الله، شهدای حماس، شهدای جبهه مقاومت
سرلشکر شهید سید عباس نیلفروشان
و همهٔ مؤمنین و مؤمنات را در ثواب آن شریک نماییم.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸اسلام حقیقی بنبست ندارد🔸
یک وقت ما اسلام را از خودمان در آوردهایم و میخواهیم اجرا بکنیم، این اسلام موفق نخواهد شد. اما یک وقت اسلام حقیقی را میخواهیم مطرح بکنیم. اسلام حقیقی بنبست ندارد. مشکل ما این است که گاهی آنچه ما میکنیم، با آنچه در اسلام هست، خیلی تفاوت دارد.
اسلام برای کسی که سه بار روزهاش را در ملأ عام بخورد و در هر بار برای او اجرای حدود یا اجرای تعزیرات بشود، چه حکمی دارد؟ در هر امر خلاف و منکری وقتی تکرار شد، اسلام چه حکمی دارد؟ حکم #اعدام دارد. اما خب، ما در زیر آتش تهیۀ فشار سازمان ملل و حقوق بشر هستیم؛ و این هم یکی از گرفتاریهای ما است که نمیتوانیم واقعاً امر معروف و نهی از منکر را به طور ریشهای در مردم خودمان احیا کنیم.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸راستگویی کودک، موجب جریمهاش نشود!🔸
بچه را تشویق به راستگویی کنید. مثلاً لیوانی از دستش افتاده و شکسته و هیچکسی هم ندیده است. شما نمیدانید که لیوان را چه کسی شکسته، میگویید: «این لیوان شکسته. هر کس آمد و گفت از دست من افتاده و شکسته به او جایزه میدهم». نه برای اینکه لیوان را شکسته، بلکه برای اینکه گناه را گردن دیگری نینداخت و یکی دیگر را متهم نکرد. بچهها را برای این راستگویی جایزه بدهید تا شهامت پیدا کنند اشتباه خودشان را بگویند. چرا؟ چون وقتی راست گفت، فهمش بالا میرود و شما دارید تربیتش میکنید که به آنچه که میفهمد عمل کند.
📖 راه رشد، جلد چهار، صفحه ٨٣
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸شهید همدانی؛ مجاهدی «بصیر» و «عاقل»🔸
اگر کسی که می رود برای جهاد، «#بصیرت» داشته باشد، می شود «#شهید_همدانی». اما اگر بصیرت نداشته باشد، می شود «#داعش»! فرق بین داعش و شهید همدانی در «بصیرت» است. این بصیرت، نتیجه «#عقل» است؛ عدم بصیرت نتیجۀ «#حُمق» است.
به داعشی می گویی چرا این کارها را میکنی؟ می گوید «ملّا» گفته! خب تو ملا را شناختهای که این طور میگویی؟!! این کسی که جانَت را بر سر حرف او می گذاری، چه کسی است؟ میگوید «ابوبکر بغدادی»! خب این آدم را شناخته ای که چطور آدمی است؟ ببینید، بصیرت ندارد!
اینکه من همۀ درس اخلاقهایم را در جلسات پنجشنبهها (1) روی موضوع «#عقل» گذاشته ام، برای این است که اگر رفتی و چلّه هایی انجام دادی و خدای تعالی جلوی چشمت را باز کرد و پرده از روی چشمت برداشت، «ظرفیت» داشته باشی که وقتی این حال را می بینی، مغرورت نکند. با عقلت ظرفیت پیدا می کنی. یعنی فکر کن، با فکر کار کن. #عادت_بکنید به این که روی هر چیزی بررسی کنید، وقتی بصیر شدید آن وقت تصمیم بگیرید.
#شهید_همدانی
————————-
1. منظور مرحوم استاد، جلسات درس اخلاق ایشان برای طلاب در مدرسۀ فیضیه است.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸شهید همدانی، بلندهمّت و بیاعتنا به اسم و عنوان🔸
این شهدای راه حرم دست از دنیا کشیدند و رفتند حرم را حفظ کنند. اینها گداهمّت نبودند؛ همتشان بلند بود. پا روی خودشان گذاشتند، پا روی عنوانشان گذاشتند، پا روی اسمشان گذاشتند. هرچه به دنیا نگاه کردند دیدند وفایی ندارد؛ لذا اصلاً دیگر فکر دنیا را هم نکردند. بعد نگاه کردند که این جانمان را کجا خرج بکنیم؟ گفتند: برای اسلام ناب، اسلامِ اهلبیت خرج کنیم. #شهید_همدانی [اینطور بود و] برای «خودش» یک کاری کرده.
انسان باید ببیند برای «خودش» [و به نفع خودش] چکار می کند؟ انسان نهایتش اینست که استاد اخلاق معروفی بشود! این از اولش دنیاست! چون «معروفیت» است. چرا؟ چون پادشاهیای که یک استاد اخلاق می کند، پادشاهها هم نمی کنند. پادشاهها روی دل افراد که حکومت نمی کنند، اما استاد اخلاق روی دل افراد حکومت می کند. سلطنتش از آنها بیشتر است، انسان اگر برای این مسائل کاری کرد، می شود بت! فایده ای ندارد.
#شهید_همدانی
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸استفاده از فرصتهای حساس و طلایی برای نصیحت کردن🔸
یکی از زمانهای مناسب برای نصیحت کردن به بچه، وقتی است که میآید به آدم گله میکند. مثلاً میآید میگوید: بچه همسایه به من فحش داد. شما به او بگویید خیلی ناراحت شدی؟ اوقاتت تلخ شد؟ خیلی سخت بود؟ میگوید: بله. به او بگو: پس اگر یک دفعه خودت فحش بدهی چهقدر برای آنها سخت میگذرد؟ او درست متوجه موضوع میشود. متوجه میشود که این کار بد است. بزنگاه نصیحت، همان وقتی است که بچه ظلمی به او شده، به او میگویی دیدی ظلم بد است؟ ظلم نکن.
مثلاً بچهای گم شده. یکی دستش را گرفته و آورده به خانه و به مادرش سپرده. آن وقت خیلی از آن کسی که این کمک را به او کرده خوشحال است همان لحظه، جای نصیحت است: «ببین چهقدر خوشحال شدی از اینکه کسی تو را پیدا کرد، یا این کمک را به تو کرد. تو افتادی بلندت کرد، پس تو هم اگر قدرت پیدا کردی یک افتادهای را از زمین بلند کن».
نصیحت کردن زمان دارد و اگر انسان بهموقع نصیحت کرد، میگیرد. اگر بهموقع نبود نمیگیرد. وقتی بچه به شما عقیدهمند است، نصیحتش کنید. وقتی به شما بدبین شده نصیحتش نکنید. آن بدبینی نمیگذارد نصیحت شما بگیرد. لحیمگرها وقتی میخواهند ظرف مسی یا آهنی را لحیم کنند، اول به جایی که میخواهند لحیم کنند اسید میزنند.
📖 راه رشد، جلد سه، صفحه ۶٣
@haerishirazi