🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸خداوند، مبدأ همۀ نعمتها🔸
وقتیکه میخواهید غذایی را به طفل بچشانید، دیگ غذا را به دهان طفل نزدیک نمیکنید، بلکه قاشق را بهطرف دهانش میبرید. غذایی که در قاشق است، از او نیست از دیگ است، و انسان اگر نداند که آنچه در قاشق است از دیگ است، تصور میکند از قاشق است، ازاینرو به قاشق عشق و علاقه پیدا میکند؛ ولی اگر بداند که آنچه در قاشق است، در دیگ و از دیگ است، بهجای آنکه شیفتۀ قاشق شود، شیدای دیگ میگردد؛ یعنی به آن منبع اصلی مایل میشود. محبت پدر و مادر به فرزند مانند همان غذایی است که در قاشق است. انسان هنگامیکه بفهمد همۀ محبتهایی که در زندگی به او شده، از دیگ محبت الهی است که در این ظروف ریخته شده، بهجای آنکه به این ظروف متوجه شود، به آن منبع توجه خواهد کرد.
📖 تمثیلات علمی، صفحه 24
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸رهایی از چالۀ دولتسالاری و افتادن در چاه خصوصیسازی و واگذاری اموال به پولپرستها🔸
نباید زمینه پولدار شدن پولپرستها را فراهم کرد. باید کاری کرد کسانی دارا شوند که پولپرست نیستند. نباید کلاه سرمان برود. از دولت بگیریم و بدهیم به چندتا پولپرست؟! هیچی! از یک اشتباه افتادیم در اشتباهی دیگر. آقا میآید کارخانه را به ثمن بخس میخرد؛ در قدم اول تمام نقدینگیاش را از اینجا برمیدارد و میفرستد کویت؛ در قدم دوم کارخانه را ورشکست میکند؛ در قدم سوم کارخانه را تعطیل میکند، زمینش را تکهتکه میکند و میفروشد. صد رحمت به دولت! اگر در گذشته کارخانه ضرر میداد، الان اینجوری و به این شکل ضرر میدهد!
نباید سرنوشت مردم بیفتد دست پولپرستها. همانطور که نباید دست دولت بیفتد. خود مردم باید عاقل و بالغ بشوند و امورشان را دست بگیرند. مالک واقعی کسی است که مثل ترازو عمل نمیکند؛ جیب ضعیفتر از خودش را خالی نمیکند برای خودش.
اگر قرار است سرمایهداری ایجاد بشود، دولتسالاری بهتر است! اگر قرار بر اصالت سرمایه است، همان اصالت دولت بهتر است. مگر اینکه واقعا مردمسالاری برقرار شود. نمونۀ درستش کارخانۀ قند ... است. آن را فروختند به ... . آن هم هیئت مدیره تشکیل داده و الان دارد آنجا را اداره میکند، خوب و سودزا هم است. عیبی هم ندارد. نترسیم از اینکه سهامی بشود. منتها این سهامدار وقتی میخواهد یک مدیر تعیین کند، مدیر را بهصورت کارمزدی استخدام بکند نه روزمزدی. سهام مال مردم باشد و مدیرش هم کارمزدی باشد [نه با حقوق و مزایا و پاداش ثابت].
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸عصر ما، عصر شرارتهای بالفعل و عدالتهای بالقوه🔸
عصر ما عصری است که معرفت از راه سایتها در دسترس همه قرار گرفته؛ یعنی هیچ عصری به درخشندگی عصر ما نیست در اینکه هر انسانی فرصت دارد بتواند پایههای اعتقادات خودش را محکم کند و از اعتقاد پدریمادری و منطقهای آزاد شود. عصر ما در قلۀ این استعداد است. چرا؟ چون جهانوطنی پیش آمده است، دین جهانی پیش آمده است. همه، همه چیز را در سایتها مختلف میبینند و برمیگزینند.
شرارتهایی که به وسیلۀ این امکانات وسیع انجام میدهند، جهان را پر از ظلم و جور کرده؛ اما در عین حال، بشر آمادگی دارد که عالم پر از عدل و داد شود. اینکه میگوییم امام زمان(ع) میآید عالم را پر از عدل و داد میکند، معنای آن این نیست که ایشان معجزه میکند. بله، اعجاز خدایی به او کمک میکند؛ اما اگر مردم نخواهند، هیچکس نمیتواند کاری بکند. این «لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ»، تنها مربوط به پیامبر ما نیست. ایشان هم «لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ» هستند.
عصر ما عصری است که بالفعل، شرارتها در آن از همیشه بیشتر است و بالقوه و بالاستعداد، عدالتها در آن از همیشه بیشتر است. عصر عجیبی است! هم از نظر ظلم و ستم و اجحاف و فسادِ بالفعل، فوقالعاده است و هم در پاکیِ بالقوه، فوقالعاده است. حالا حضرت میآید و موانع این بالقوه را از راه آن برمیدارد؛ یعنی قیام حضرت، براندازیِ آن زوری است که اجازه نمیدهد این استعداد به فعلیت برسد؛ نه اینکه زوری را تأسیس میکند که دین بر انسان تحمیل شود. نه! کسانی که اجازه نمیدهند این استعدادِ عدالتیابی و دینیابی در انسانها به فعلیت برسد، امام زمان (ع) اینها را از سر راه برمیدارد؛ در نتیجه، مردم مثل بچهای که به سراغ مادر میرود، به سراغ امامشان میروند.
@haerishirazi
.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸 با این هوای تهران، می خواهید مردم عالَم را به اسلام دعوت کنید؟! 🔸
یکروز به مجموعۀ هیئت دولت گفتم شما با این هوای تهران، می خواهید اهل عالَم را به اسلام دعوت کنید؟! با این هوا؟! آیا درست است که مسلمان، اینجور هوایی داشته باشد؟! شما مگر نمیگویید «تقدیر المعیشه» یک رکن است؟
«اَلْكَمَالُ كُلُّ اَلْكَمَالِ اَلتَّفَقُّهُ فِي اَلدِّينِ وَ اَلصَّبْرُ عَلَى اَلنَّائِبَةِ وَ تَقْدِيرُ اَلْمَعِيشَةِ.»
[همۀ کمال، در این سه چیز است: فهم دین، صبر در حوادث، و اندازهداری در دخل و خرج].
تقدیر المعیشه، یعنی شما در مقابل اکسیژنی که مصرف میکنید و این خرجی که میکنید، دخلی داشته باشید. یعنی در مقابل مصرف اکسیژن، درخت بکارید! اما شما بیشتر از درختی که میکارید، هِی ماشین آوردید، هِی ماشین آوردید!
اسلام یعنی این؟! شما هر جا که به اسلام عمل کردید، نتیجه گرفتید و هر جا که مشکلی دارید، به اسلام عمل نکردید.
(تاریخ سخنرانی: سال ۱۳۹۰)
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸نشانۀ محبت خدا🔸
انسان وقتی با خدا صمیمی شد، اوّلین اثرش این است که دلش نمیخواهد سِرّ بین خودش و خدا فاش شود. دلش نمیخواهد هیچ کس خبردار بشود از آن رابطهای که با خدا دارد. دلش میخواهد آن را قایم کند.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸شب چهارشنبه و تجدید بیعت با امام زمان (ع)🔸
شما میبینید مردمانی هستند که برای تجدید بیعت با امامشان، هفتهای یک بار میروند جمکران. یعنی اینقدر مقید که هرجا هستند، شب چهارشنبه را حتماً در مسجد جمکران باشند.
البته مسجد جمکران رفتن، نیاز به ظرفیتسازی دارد. اگر انسان رفت و به خودش خوشبین نشد، معلوم میشود ظرفیت دارد.
#سه_شنبه_های_مهدوی
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸قطع برق و هشدار نسبت به عوامل نفوذی🔸
اگر برق مرتباً قطع و وصل بشود، این برای یک خانه ممکن است تأثیر بدش فقط تا این حد باشد که دستگاهی را بسوزاند، امّا برای یک کارخانه تأثیرات شگرف و کوبندهای دارد. کارگر دارد کار میکند که با رفتن برق، کار تعطیل میشود و علیرغم اینکه حقوق میگیرد، کالایی تولید نمیکند. از این جهت مسئلهٔ انرژی در کشور ما یک مسئلهٔ حیاتی است. مخصوصاً الآن که قیمتها دارد میرود بالا و ممکن است بعضی جاها سر و صدا ایجاد بشود. به وسیلهٔ همین عامل، میتوان حرکتهایی را در جامعه شکل داد. اگر یک عامل #نفوذی در جایی حضور داشته باشد، خیلی راحت میتواند مشکل درست کند و مسئلهزا بشود!
@haerishirazi