🔹 آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله)🔹
🔸شناخت طبیعت و فطرت🔸
مهمترین موضوع کاری برای دانشجویان این است که فطرت و طبیعت را بشناسند. فطرت و طبیعت الفبای فهم مسائل و علوم انسانی اسلامی است.
علوم انسانی غرب یک بعد انسان را میشناساند و آن تنها غریزه است.
در علوم انسانی اسلامی، انسان فطرتگرا انسان برتراست. انسان طبیعتگرا محصول علوم انسانی غربی است.
کتابهای جامعه شناسی و ترجمه شده دانشگاه سوربن در دانشگاه تهران توسط استادهای خوب ما تدریس میشود.
حال ببینید قرآن درباره انسان طبیعتگرا، انسانی که علوم انسانی غرب او را انسان ایدهآل میداند، چه میگوید؟ «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ»، بدرستی بدترین جنبندگان در نزد خدا، کرها و لال هایی هستند که تفکر نمیکنند.
از دیدگاه اسلام، هر جنبندهای از انسان ایده آل غربی برتر است، این قدر تفاوت است بین انسان ایدهآل طبیعت گرا و انسان فطرتگرا! چرا میگوید «صُم»؟ چون گوش فطرتش باز نیست و کر است! چرا میگوید «بکم» چون فطرتش اصلاً حرف نزده، دعا هم بخواند زبانش نیست زبان طبیعتش است. انسانیکه دعا را با زبان طبیعت بخواند دعا نیست، بکم وگنگ است.
تا فطرت زنده نشود انسان یک یا الله را از روی فطرت نمیگوید. چرا دعاها مستجاب نمیشود؟ چون انسان با زبان طبیعت دعا میکند. چرا میگوید «أَمَّن یجِیبُ المُضطَرَّ اِذَا دَعَاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ»، اینکه مضطر را اجابت میکند و بدی را از او برطرف میکند علتش این است که مضطر است. انسان طبیعتگرا حالت انسان مضطر پیدا نمیکند، مضطر حالت انسان فطرتگرا است.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله)🔹
🔹«انصاف» یعنی انسان مثل شاهین ترازو، در استوای خود و دیگران قرار گیرد. ترازو وقتی میتواند وزن را صحیح نشان دهد که شاهین بین دو کفه، بیطرف باشد و در میانه قرار گرفته باشد.
کسی که شاهین ترازو را در 10 سانتی یک کفه و 40 سانتی کفه دیگر قرار میدهد، طبیعتا یک وزنه یک کیلویی در کفه طرف یک متری با ده کیلوگرم در کفه دیگر هم تراز میشود.
کسانی که در قضاوت خود با دیگران در موقعیت میانه نیستند، اگر به کسی یک کیلو احسان کنند، آن را در کفهای که بازوی آن طولانی است میگذارند و آن را ده کیلو میبینند و اگر به کسی خسارتی وارد کردند، آن را در کفه کوتاه بازو، قرار میدهند و یک دهم آنچه هست میبینند.
🔹@haerishirazi🔹
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله)
🔹توبه، بالا آوردن معصیت است
اگر کسی به غذایی عادت نداشته باشد، به سرعت آن را بالا میآورد یا دفع میکند.
مؤمن هم اگر معصیتی از او سر بزند، سریع آن را دفع میکند.
منافق هم وقتی عمل صالحی انجام میدهد، به مزاجش نمیسازد، این است که زود آن را نقل میکند و حتی اگر به خودش قول داده باشد که این کار خوب را به کسی نگوید، راحت نمیشود، مگر اینکه بازگو کند.
تا وقتی نگفته، یک پیچ و تابی دارد و به محض اینکه ریا از او سر زد، مثل زنی که وضع حمل کرده باشد، آرام میگیرد، چون بارش را بر زمین گذاشته و دیگر چیزی در بساط نیست.
مومن هم اگر به کسی ظلم کند، همان حالتی را دارد که مادر در وقت وضع حمل دارد؛ تا عذرخواهی نکند، آرام نمیگیرد.
🔹@haerishirazi🔹
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله)🔹
🔹در زمستان گاهی ماشین را هل میدهند تا موتورش شروع بهکار کند.🔹
🔹گاهی کسی را که حالت خفگی پیدا کرده، تنفس مصنوعی میدهند و عضلات سینهاش را فشار میدهند، تا قلبش شروع به تپیدن کند.
بسیاری از دعاها و عبادات، در ابتدای سلوک، حکم همان تنفس مصنوعی یا هول دادن ماشین در زمستان را دارند.
باید آنقدر دعاهای مصنوعی بخوانیم، تا بشود یک دعای طبیعی.
🔹@haerishirazi🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید
🔹جریان هابیل و قابیل در تاریخ ادامه دارد.
🔹عاشورا نبرد عقل و جهل است.
🔹بانک وارداتی فعلی، نماد قساوت و بانک اسلامی نماد رحمت است.
🔹اهدای کتاب آیینه تمام نما
1396/7/7
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله)🔹
🔸زمان ظهور🔸
نیاز جهاد به مردم وفادار
امام حسین علیه السلام همان امام حسن علیه السلام است. همان نور و همان حقیقت است که جابه جا می شود. آنها آن چنان به خداوند متعال نزدیکند که نمی توان بین آنها فرق گذاشت. همه ائمه یکی هستند. «کُلُّهُمْ نُورٌ واحِد». امام حسن مجتبی علیه السلام می دید که در آن شرایط که افراد تربیت و ساخته نشده اند، برخورد با معاویه درست نیست.
امام علی علیه السلام می فرماید: «وَ مُجْتَنِي الثَّمَرَةِ لِغَيْرِ وَقْتِ إِينَاعِهَا كَالزَّارِعِ بِغَيْرِ أَرْضِه» (آن کس که ميوه را در وقت رسیدنش نچيند، چون كشاورزى است كه بذر را در زمين ديگرى بکارد). یعنی زحمتش را او کشیده و صاحب زمین سودش را می برد، چون غاصب است و باید اجاره این کار را بدهد.
امام حسن علیه السلام هم دید که وقت پیروزی نرسیده، پس باید ضعف نشان ندهد. حمران بن اعین از امام باقر علیه السلام سؤال کرد: قیام شما چه زمانی است؟ حضرت به این مضمون فرمود: اگر خانواده و خویشان و آشنایانت اهل وفا هستند، بدان قیام ما نزدیک است. یعنی وقت برداشتن ثمره وقتی است که احساس شود، وفا در جامعه زیاد شده است. اگر کسی می خواهد ببیند ظهور نزدیک است یا نه، به اطراف و قبیله و شهرش نگاه بکند و ببیند وفاداری شان چطور است. اگر وفا زیاد شده، بداند ظهور نزدیک است و اگر وفا کم است، بداند نزدیک نیست.
الآن هم مرجعیت -که به نیابت از امام زمان فعالیت می کند و دست امام زمان عجل الله روی آن است- اگر در غیر از این موسم و این زمان می خواستند قیام بکنند، مخالفان [از این قیام] بهره برداری [سوء] می کردند؛ چون وفای مردم کامل نشده بود. قیام حضرت امام حسین علیه السلام قیامی اساسی است؛ چون بعد از تربیت و ساخته شدن افراد است.
اصحاب امام زمان عجل الله هم افراد تربیت شده و ساخته شده ای هستند. آنها بدون اذن آن حضرت قدمی برنمی دارند. ولی امام حسن علیه السلام در آن زمان دید وفایی نیست و باید با معاویه صلح کند. آن حضرت می دانست که بعد از پذیرفتن صلح، مردم درباره اش چه خواهند گفت، ولی با شهامت تمام آن را پذیرفت و تحمل کرد و شکایتی هم نکرد.
کتاب آئینه تمام نما/فصل بصیرت و بینش حسینی/ صفحه 36
🔹@haerishirazi🔹
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه🔹
🔸دعاهای نقل شده در قرآن، خواسته های «فطرت» هستند🔸
دعاهایی که انبیاء می کنند وقتی در قرآن نقل می شود، به معنای یک قضیه ای در گذشته نیست. اینها برای همه انسان ها در همه زمان ها و مکان هاست. همه فطرت ها این را می خواهد. یعنی «انسان» این دعاها را می کند نه «ابراهیم». چون وقتی شما ابراهیم و اسماعیل را سخنگوی فطرت شناختید، پس آنچه را که از زبان آنها نقل می شود، زبان حال فطرت است. وقتی می گوید: « ربنا و اجعلنا مسلمین لک » یعنی هر فطرت انسانی دلش می خواهد که مسلم به آن معنا شود و این در نهاد هر انسانی هست. پس حتی دعاهایی که در قرآن نقل شده، صرفاً دعای واقع شده در یک مورد خاص نیست. وقتی اینها از فطرتشان این دعا بر می خیزد معنایش این است که «فطرت» خواسته اش این است. آرزوی فطرت این است.
🔹@haerishirazi🔹
#اطلاعیه
✅ فراخوان مقاله همایش ماهیت پول در تمدن اسلامی (بزرگداشت مرحوم آیت الله حائری شیرازی)
🔰 همایش پول در تمدن اسلامی با شعار ربا و خلق پول بانکی را متوقف کنید، همراه با بزرگداشت مرحوم آیت الله حائری شیرازی و معرفی اندیشه احیای پول اسلام از سوی مؤسسه مطالعات تمدنی اسلام برگزار می شود.
🔶 محورهای همایش ماهیت پول در تمدن اسلامی
🔹 تاثیر خلق نقدینگی بر تضعیف مقاومت اقتصادی
🔹 راهکار توقف خلق پول در وضعیت فعلی اقتصاد ایران
🔹 موضع فقه در برابر خلق پول بانکی و تناقضات پول اعتباری
🔹 ویژگی های پول قابل قبول در الگوی معیشتی اسلام
🔹 کارکردهای پولی طلا و نقره در معیشت اسلامی
🔷 علاقه مندان به شرکت در همایش ماهیت پول در تمدن اسلامی مقالات خود را تا نهم دی به دبیرخانه همایش ارسال کنند
🔹 آدرس: اصفهان، خیابان ابن سینا، خیابان سنبلستان، امامزاده درب امام مؤسسه مطالعات تمدنی اسلام
🔸 شماره در پیام رسان ایتا: ۰۹۱۳۲۰۷۹۶۸۳
✉️ رایانامه: gholami1300@gmail.com
🔵 علاقه مندان به شرکت در همایش ماهیت پول در تمدن اسلامی می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سامانه اینترنتی مؤسسه مطالعات تمدنی اسلام به نشانی https://bineshetamadoni.ir مراجعه کنند یا با شماره 03134495620 تماس گیرند.
@haerishirazi
در شب و روز جمعه و جهت عرض ارادت، نثار امام زمان علیه السلام صلواتی اهدا کنیم، فاتحهای بخوانیم و ارواح همۀ مومنین و مومنات بخصوص آیت الله حائری شیرازی را نیز در ثواب آن شریک نماییم.
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه🔹
🔸عمر دراز، صورتحساب سنگین دارد 🔸
کهنسالترین فرد ایران هم بشوید، دست بالا 30ـ120 سال عمر میکنید، بعد از این عمر دراز، وقتی که مردید تازه اول بدبختی شماست؛ این 140 سال که نان خدا را خوردید، برای که کار کردید، و کجا رفتید؟ چه گفتید؟ بیایید و بیلان بدهید.
فرض کنید مسافرتی رفتهاید و مجبورید مدّتی در هتل اقامت کنید؛ در هتل هرچه بیشتر بخورید، صورتحسابتان سنگینتر است.
وقتی هتل میروید، خیلی مانور نمیدهید که آقا یک پرس از این بیاور، یک پرس از آن بیاور، شکلات هم بیاور، ترشی هم بیاور، ماست و اسفناج هم بیاور، چون بعد یک صورت حسابی برایتان میآورد که غذا میشود زهرمار! این چه فایدهای دارد؟
🔹@haerishirazi🔹
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله علیه)🔹
🔸لزوم کسب قدرت احتجاج جهت دفاع از مسیر ولایت🔸
زهیر ابن قین همان کسی است که نمیخواست با امام حسین علیه السلام روبه رو شود. همین زهیر در روز عاشورا از سرداران بزرگ سپاه امام حسین علیه السلام میشود. مهمتر از شهادت زهیر، سخنرانی اش در برابر سپاه عمرسعد است.
وقتی سخنان زهیر تمام شد، امام حسین علیه السلام او را تشویق کرد و فرمود: «فَلَعَمْري لَئِنْ كانَ مُؤمِنُ آلِ فِرْعَونَ نَصَحَ لِقَومِهِ وَ أَبْلَغَ فِي الدُّعاءِ لَقَدْ نَصَحْتَ لِهؤُلاءِ وَ أَبْلَغْتَ».
(قسم به جانم، همانگونه كه مؤمن آل فرعون قوم خويش را نصيحت كرد و به خوبى آنان را دعوت نمود، تو هم آنها را نصيحت كردی و به خوبى دعوتشان کردى [حجّت را برایشان تمام کردی]).
مؤمنِ آل فرعون کلامش آنقدر مهم است که خدا سوره «مؤمن» را به نام او قرار داده و صحبتهای او را در یک صفحه و نیم به صورت پراکنده نقل میکند. حجّت آوردن جزء مسائل بزرگ حرکت انسان است. قرآن کریم میفرماید: «وَ تِلْک حُجَّتُنَا آتَینَاهَا إِبْرَاهِیمَ عَلَى قَوْمِهِ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَّن نَّشَاء» (و آن حجّت ما بود که به ابراهیم در برابر قومش دادیم. درجات هرکس را که میخواهیم بالا میبریم). ازاین رو لازم است پاسداران که در صحنه های رزم فداکاری میکنند و همۀ کسانی که در مسائل اجتماعی فعالیت دارند، صاحب برهان باشند و قدرت احتجاج داشته باشند.
کتاب آئینه تمام نما/فصل 1، بینش و بصیرت حسینی/ صفحه 27
🔹@haerishirazi🔹
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه🔹
🔸شما پرسیده اید:
چگونه تسلیم محض و بی چون و چرای اهل بیت علیهم السلام باشیم؟
🔹پاسخ آیت الله حائری شیرازی:
اول باید مطیع محض عقل باشیم بعد مطیع اهل بیت علیهم السلام.
چون ما دو حجت داریم. حجت درونی که عقل است و حجت بیرونی که انبیاء و اهل بیت علیهم السلام هستند.
حجت درونی یا همان عقل، از حجت بیرونی به ما نزدیکتر است.
انسان اگر با حجت درونی که عقل است خوب کار کند، عادت میکند با حجت بیرونی که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است خوب کار کند و مطیعش باشد.
آنهایی که عقلشان را تعطیل میکنند و خیال میکنند که مطیع امام زمان عجل الله هستند، اشتباه میکنند.
🔹@haerishirazi🔹
🔸حجه الاسلام پناهیان: در رثای آیت الله حائری شیرازی همین بس که اهل «حکمت» بود/ حتما به کتاب های ایشان سر بزنید🔸
🔹 واقعاً بنده بعد از رحلت حضرت آیت الله حائری شیرازی دلم برای ایشان تنگ می شود. با اینکه خیلی به محضر ایشان از نزدیک نرسیده بودم. ولی یاد دورانی می افتم که کتاب های ایشان را می خواندیم. کتاب های ایشان خیلی دلچسب تر از کتاب های شهید مطهری بود.
🔹 ایشان چه نقشی [بزرگی] داشت در اینکه دانشجوها را جهت بدهد. شمعی بود که بی صدا سوخت. سخنران اول و معلم اول دینی دانشجوها بعد از انقلاب بود. انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت کتاب های ایشان را چاپ می کرد. ما از آن طریق با ایشان آشنا شدیم که یک عالم دینی ای هست به نامِ نامی ایشان، و چه می کرد این حکمتی که در زبان ایشان جاری بود!
من در تقدیر از این شخصیت عزیز می توانم بگویم ایشان از عالمان دارای «حکمت» بود. بعضی ها ذوق دارند اما حکیم نیستند. فقط کلمه را به زیبایی کنار هم می چینند. می بینید تمام کلمات حافظ را استفاده کرده. سجع و قافیه هم دارد. حتی استعاره و صناعات شعری را هم آورده. اما کلامش مغز ندارد.
🔹 حکمت، گمشده ی ماست. «کاد الحکیم ان یکون نبیّاً». در رثای این عالم بزرگوار همین بس که اهل حکمت بودند! حتماً به کتاب های ایشان سر بزنید. پُر بهره خواهید شد.
@haerishirazi
🔸آیت الله میرباقری: ایشان طعم توحید را چشیده بود و مربی نفوس بود
«مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا» اگر یک نفر نفسی را زنده کند و به حیات برساند گویا همه مردم را زنده کرده است.
مرحوم آیتالله حائری (رضوانالله علیه) یکی از مصادیق بارز این آیه بود و بر بسیاری حق حیات داشت. من از بعضی از شاگردان فاضل ایشان شنیدم که میگفتند واقعا ایشان بر ما حق حیات داشت. بهخصوص در دوران مبارزات انقلاب چه نفوس پاکی را از دست انحراف گروهکهای مبارز و مسلح نجات داد. محور و شمع انجمن مبارزان قبل از انقلاب بود و چقدر آنها را به راه توحید هدایت کرد و این خصوصیت بارزی بود که تا آخر هم در ایشان ادامه داشت.
ایشان از کسانی بود که طعم توحید را چشیده بود و ویژگی و امتیاز خاصی داشت. کسانی که اهل ذکرند و دائما در محضر خدا هستند و این ذکر را به فکر گره میزنند، درواقع اولوالالباب هستند که همه عالم بر ایشان آیه میشود و عالم کتابی میشود که در آن مطالعه میکنند.
(سخنرانی در مجلس ترحیم #آیت_الله_حائری_شیرازی 96/10/1 . مدرسه عالی شهید مطهری. تهران)
@haerishirazi
🔸آیت الله سید محمد مهدی میرباقری:
آیت الله حائری، حقیقتاً مصداق اولی الالباب بود
«إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ. الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ».
استاد بزرگوار ما از آن شخصیتهای نمونهای بود که حقیقتا مصداق این آیه بود. در باطن در حال ذکر بود. هم ذکر زبانی داشت و بیش از آن ذکر قلبی و همین دوام ذکر عالم را برای او آیات کرده بود و پشت صحنهها را میدید. اهل تدبر بود. همین امر به علاوه اخلاص، قلب ایشان را چشمه جوشان حکمت کرده بود. جنس کلام ایشان جنس خاصی است. طعم و بوی ایمان میدهد. در کلمات ایشان معمولا حجابهایی را از پردهها کنار میزند و صحنهها را گونه دیگری ترسیم میکند.
یک اسلامشناس ویژه بود. هستی، کتابی بود که در آن میاندیشید و صید حکمت میکرد. همچنین وقتی با قرآن و معارف اهلبیت روبهرو میشد فهم دیگری پیدا میکرد و باطن دیگری از آیه برای ایشان نمایان میشد. این فراوان در ایشان مشهود بود.
(سخنرانی در مجلس ترحیم #آیت_الله_حائری_شیرازی 96/10/1 . مدرسه عالی شهید مطهری. تهران)
@haerishirazi