#عکس_نوشته
🔸تنبیه متفاوت🔸
خدا رحمت کند مادرم را. یکی از راههای تربیتی وی این بود که هرگاه از ما خلافی میدید، دیگر کار به ما نمیداد و نمیگذاشت در خانه کار کنیم؛ یعنی ظرف شستن و دوخت و دوز و مانند آنها را از ما سلب میکرد و از این طریق کار را پیش ما ارزشمند میساخت.
امروزه بسیاری از ما دقیقاً بالعکس عمل میکنیم؛ یعنی وقتی بچه خلافی کرد او را به کار وامیداریم یا اگر اذیت کرد، کار او را دو برابر میکنیم.
در نتیجه، چنین بچهای کار را تنبیه تلقی میکند، در حالیکه ما بیکاری را به عنوان تنبیه تلقی میکردیم!
@haerishirazi
#کودک #تربیت #تنبیه
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸شما #بردهپرورید نه #انسان_پرور🔸
🌸 خدا رحمتش کند، مرحوم علامه کرباسچیان (بنیانگذار مدرسه علوی). آمد شیراز و من را از شیراز بُرد در برنامههای خودشان. من در شیراز هفتهای یکبار در مسجد شمشیرگرها با جوانان جلسه داشتم. آقای کرباسچیان هم گروه نخبهشان را آورده بود در منزل و برای اینها صحبت میکرد. به او گفتم هفتهای چند ساعت با اینها کار میکنی؟ گفت 17 ساعت. گفتم: «من با شاگردهایم هفتهای یک ساعت کار میکنم!!».
🌸 بچههای شما وقتی میآیند شیراز، میروند دانشگاه پهلوی (دانشگاه شیراز)، موسیقی گوش میکنند، میروند سینما و بچههای ما به آنها امر به معروف و نهی از منکر میکنند!! بچههای #یک_ساعته من، بچههای 17 ساعته تو را نهی از منکر می کنند!! به خاطر این که اینها را در #محیط_استریل بزرگ کردی، وقتی میآیند در محیط آلوده، میکروب آنها را میزند.
🌸 مدارس علوی یک محیط ویژه بودند. پاک بودند، بریده از همه جا بودند. به مجرد اینکه اینها در کنکور قبول میشدند، میرفتند. دیگر مبتلا به موسیقی، سینما و ... می شدند و همه چیز رها میشد. چرا؟ چون #آزاد نبودند. بچههای مسجد شمشیرگرها آزاد میآمدند، آزاد میرفتند. این خیلی مهم است. شما کلاس هایتان آزاد نیست، حضور و غیاب دارد، امتحان دارد. اینها یعنی اینکه شما #بردهپرورید نه #انسان_پرور. شما دیگر آن علامههای قبل را نمیتوانید با این سیستم مدیریتی و تربیتی پرورش بدهید.
🌸 من چهار سال در مدرسه حقانی تدریس می کردم. نه یک دفعه #حضور_و_غیاب کردم و نه لیست غائبین را به دفتر دادم و نه حتی یکبار امتحان گرفتم. شاگردهایم میدانستند آمدن در کلاس من اجباری نیست. اما برای علاقهشان میآمدند. اساس، این است.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸اگر همدیگر را دوست ندارید به جایی نمی رسید🔸
اگر کسی، مومنی را به عنوان #مومن در آغوش بگیرد یا با او دیدار کند، مثل این است که خدا را در عرش زیارت کرده است. چه حرف عجیبی است درباره ی انسان!! این معنای #انسان_شناسی است: «من زار أخاه المومن کمن زار الله فی عرشه»؛ این تعریف انسان است. یعنی انسان موجودی است که می تواند دیدن او به معنای دیدن خدا باشد.
اما شما می گویید مگر می شود؟ همین «#مگر_می_شود»، کار دستت می دهد! او گفته که می شود، تو می گویی «مگر می شود»؟ از این جهت [در گذشته] مومنین مسافرت می کردند برای زیارت برادر دینی شان، از شهری به شهر دیگر می رفتند که او را ببینند.
اگر همدیگر را دوست ندارید به جایی نمی رسید. وقتی که دوست نداری از او جدایی، وقتی از او جدایی #شیطان تو را تنها گیر می آورد. وقتی تنها گیرت بیاورد می خوردتت، قورتت می دهد، تو تنها بشو، «الشاذ من الغنم للذئب»، اگر یک گوسفندی از گله ی گوسفند جدا شود، گرگ دنبال همان می گردد. شیطان گرگ است دنبال زمانی می گردد که تو از رفقایت جدا شده ای، توصیه می کنم که همدیگر را دوست بدارید و این را به عنوان یک #اصل برای خودتان قرار دهید. جدی بگیرید.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸باور کن که حامله نیست!🔸
زنها وقتی باردارند، با احتیاط می نشینند و می ایستند.
مؤمن هم باردار است و جنین او ایمان اوست.
زن حامله اگر از بلندی بیفتد، بچه اش سقط میشود؛ مؤمن هم گاهی یک حرف ناملایم میزند و ایمانش سقط میشود.
زنی که پشت سر هم به این طرف و آن طرف میپرد، باور کن که حامله نیست.
اگر حامله بود اینطور بی پروا نبود.
کسی هم که لابلای حرفهایش خیلی شلنگ تخته میاندازد و در قضاوتش درباره این و آن، هرچه خواست میگوید، باور کن که حامل «ایمان» نیست.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸وارد نماز شد!🔸
من با همین #رهبرتان، در زمان ریاست جمهوری، نماز مغرب و عشاء می خواندم. توی دفترشان دو نفر بودیم. ایشان امام جماعت بود. من هم تنها بودم. دیدم همین که گفت «الله اکبر»، رفت توی نماز! واقعاً #وارد_نماز_شد. من وقتی می گویم واقعاً وارد نماز شد، می فهمم دارم چه می گویم! وارد نماز شدن به این نیست که آدم عبارات و معنا را بفهمد. اینها وارد نماز شدن نیست.
انسان چقدر باید در طول روز دقت کرده باشد که در معاشرتش یک #مظلمه هم پیش نیاید [تا بتواند اینطور وارد نماز شود]! آنوقت اینهمه مسؤولیت ها را هم داشته باشد.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸زیارت آسمان🔸
زندگی #آپارتمان_نشینی اجازه نداده انسانها سالی یک بار هم به #آسمان نگاه کنند. یکی از محرومیتهایی که ایجاد کرده، محروم شدن از نعمت بزرگ دیدار ستارگان است. اگر انسان ماهی یک شب برود در روستا تا بتواند آسمان را ببیند و زیارت کند، مثل زیارت یک امامزاده برایش سازنده است. ندیدن آسمان، خیلی مضر است.
کسانی که یک جایی دارند که از شهر بیرون بروند و یک شب آسمان را ببینند، این کار را بکنند. دیدن آسمان خیلی مهم است. میارزد که انسان #برنامه_ریزی_بکند و از شهر بیرون برود، تا یک شب آسمان را نگاه کند. بگوید امشب میخواهم زیر آسمان بخوابم.
یک نگاه به آسمان برای انسان کافی است که بداند این چیزهایی که برای خودش برداشته، باعث خجالت است. آسمان را گذاشته اند برای صفر کردن #تعلقات. انسان یک نگاهی به آسمان بکند، #پاسخ_سوالاتش را می گیرد! برای نجات انسان از تعلقات، یک نگاه معنادار به آسمان بس است.
حافظ خیلی به آسمان خیره می شود. در ابیاتش می بینید که ستاره ها را به اسم می شناسد، به صفت می شناسد و خیلی خوب به صور فلکی آشنا است. پیداست که خیلی در این معنا مطالعه می کند. انسان وقتی آسمان را ندید، دنیایش میشود همین زندگی کوچک و مختصر. نگاه به آسمان یعنی نگاه دقیقتر به هستی و وسعت هستی. نگاه به آسمان یعنی نگاه به #ابدیت و زمان طولانی. یعنی نگاه به مکان وسیع. این خیلی به انسان کمک می کند برای بلندنظری. وقتی اینطور آن عالم را دید، یک شوقی پیدا می کند که از این جای کوچک و تنگ، خودش را بیرون بکشد. اگر میخواهی خدا برایت بزرگ شود، به آسمان نگاه کن.
@haerishirazi
3 هول دادن ماشین.jpg
598.4K
پس زمینۀ دسکتاپ
به منظور استفاده در پس زمینۀ دسکتاپ لپتاپ و کامپیوترهای خانگی
#دسکتاپ
@haerishirazi
4 هول دادن ماشین.jpg
1.48M
پس زمینۀ قفل تلفن همراه
به منظور استفاده در پس زمینۀ تلفن همراه
#تلفن_همراه
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹
🔸حوادث عالم، یک انعقاد نطفه دارد و یک ولادت🔸
💎اگر آن ایستادگی که ایشان در سال 88 کرد که به ایشان گفتند «بیا این انتخابات را باطل کن»، اگر آن روز باطل کرده بود امروز چنین انتخاباتی نداشتیم.
اگر آن روز ایشان تسلیم تهدید اینها شده بود، اصلا مردم سالاری از بین رفته بود. هر زمانی هرکس رأی نمیآورد شلوغ میکرد تا انتخابات را به هم بزند. ایشان واقعا خیلی زجر کشید تا این فتنه 88 را با توسلاتش خواباند، با گریهاش خواباند.
💎یک آتشی بود که اشک ایشان آن را خاموش کرد. آیا دیدید در نماز جمعه چه گفت؟ گفت «یا صاحب الزمان». این همیشه تکیه کلامش است. وقتی از همه جا کم میآورد یک یا صاحب الزمانی میگوید. «من جان ناقابلی دارم، جسم ناقصی دارم، اندک آبروئی هم دارم که این را هم خود شما به ما دادید؛ همۀ اینها را من کف دست گرفتم، در راه این انقلاب و در راه اسلام فدا خواهم کرد». این را گفت و اشکش جاری شد.
💎«9 دی» فرزند این خطبۀ نماز جمعه است، نطفۀ «9 دی» در آن نماز جمعه منعقد شد و گذشت تا موقع وضع حملش شد. حوادثی که اتفاق میافتد، یک روزِ انعقاد نطفه دارد و یک روزِ ولادت.
#دهۀ_بصیرت
#نه_دی
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ کلیپ ویژه ♨️
🔸 فتنۀ 88، آتشی بود که اشک رهبری و «یا صاحب الزمان» گفتن ایشان، آن را خاموش کرد.
🔸 نه دی، فرزند آن خطبۀ نماز جمعه است.
#دهۀ_بصیرت
#نه_دی
@haerishirazi
5 نیت.jpg
968.3K
پس زمینۀ دسکتاپ
به منظور استفاده در پس زمینۀ دسکتاپ لپتاپ و کامپیوترهای خانگی
#دسکتاپ
@haerishirazi
6-نیت.jpg
1.06M
پس زمینۀ قفل تلفن همراه
به منظور استفاده در پس زمینۀ تلفن همراه
#تلفن_همراه
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️کلیپ♨️
وقتی انسان دعا میکند، انگار دارد چک میکشد
آیت الله حائری شیرازی(رحمت الله علیه)
@haerishirazi
✅ باز نشر نامۀ مهم آیت الله حائری شیرازی به رهبر معظم انقلاب در فتنۀ 88:
🔸رهبر انقلاب به من فرمودند: «این نامه را #سه_بار مطالعه کردم»🔸
بسمالله الرحمن الرحیم
محضر مبارك رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای مدظله العالی
سلامعلیكم بما صبرتم
خطبۀ این هفتۀ شما در تعقیب حضور 85 درصدی مردم در جمعۀ گذشته، با آن آزادی مطلق و بالاتر از آن، آگاهی بیسابقه، نشان از عبور امت با امام خود از مرحلهای به مرحلهای و كلاسی به كلاس بالاتر است. یادتان هست در روز قبول قطعنامه كه به دعوت شما در دفتر شما حاضر شدیم و هركس برای ثبت در تاریخ، مطلبی گفت؟ در آن روز عرض كردم این امتحان (پذیرش قطعنامه)، اطاعت امت از امامت در چهرۀ «حسنی» است که بعد از پیروزی امت در 8 سال دفاع مقدس به عنوان اطاعت امت از امامت در چهره «حسینی» رخ نمود.
قبل از آن، در روز عزل بنیصدر در صحبت 3 دقیقهای كه مرحوم رجایی آن را بین هیات دولت توزیع كرده بود، گفته شد؛ امت به تبعیت از امام در حال حركت است. هركس حركت نكند، جا میماند و امت وقتی به او نرسیده و میخواهد به او برسد، او را روی دست بلند میكند و روی سر میگذارد. وقتی به او رسید، نگاهش از وی برمیگردد، وقتی از آن گذشت، وی را پشت سر میاندازد و این امت در گذشته كسانی را روی سر گذاشته و بعد از عبور از آنها، ایشان را زیر پا نهاده است. در آینده هم كسانی را روی سر و زمانی زیر پا میگذارند و این از بیوفایی امت نیست؛ نتیجۀ حركت كردن امت و تعلق و وابستگی شخصیتهاست.
در روز شهادت شهید رجایی كه با وی هفتگی كلاس داشتم، گفتم عبور از هر مرحله مثل وضع حمل است. شیرازیها این حالت درد كشیدن را كه میبینند، میگویند: «خدا بدتری بدهد». خدایش رحمت كند، یكهای خورد؛ اما خود را جمع كرد. نمیدانم چه چیزی به یادش آمده بود.
آهنی كه از آن شمشیر ساخته شود، زیر ضربات پتك مرتبا از آن ریزش میكند و از مادۀ آن كاسته میشود؛ اما صورت به رسالت و غایت كامل خود نزدیك میشود. با هر ریزش، برندگی و با هر ضربه، صلابت آن بیشتر میشود و با هر سفری بین آب و آتش آبدیدهتر میشود.
امام راحل در عبور از قائممقام خود، روز سختی را گذراند و گفت كه من با كسی عقد اخوت نبستم. محرمانه اشك ریخت؛ اما دستش نلرزید. روز عبور امت از بستگان و دلبستگیهاست. آیتالله خزعلی عمل آیتالله گیلانی را تكرار میكند. مگر نه این است كه به سمت آن موعود میرویم، پس باید از نهر طالوت بگذریم. «فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَیسَ مِنِّی وَمَنْ لَمْ یطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّی» (خداوند، شما را به وسیله یک نهر آب، آزمایش میکند؛ آنها که به هنگام تشنگی، از آن بنوشند، از من نیستند؛ و آنها که جز یک پیمانه با دست خود، بیشتر از آن نخورند، از من هستند. بقره؛ 249)
(ادامه نامه)
تعلق به «خود» و «آبروی خود» و «بستگان»، نوعی شُرب از نهر طالوت است. امام راحل فرمود اگر احمد كاری كند كه مستوجب حكم باشد، اجرا می كنم.
شما برای حفظ عزت خود كاری نكرديد. يادتان هست قبل از رحلت امام، يك ماه كمتر و يا بيشتر به شما عرض كردم: «رياستجمهوری تمام می شود، شما بعد از آن چه خواهيد كرد؟»، گفتيد: «حوزه میروم، مگر اين كه امام نهیام كند. بعد از رياستجمهوری اگر امام به من بگويد مسوول عقيدتی سياسی ژاندارمری يكی از روستاهای سيستان و بلوچستان شوید، ترديد نمیكنم».
شما رهبری را نخواستهايد، رهبری شما را خواست. رسول خدا به عمويش فرمود: «يا عَمّ انّ الاماره ان طَلَبْتَهَا وَكَّلْتَ اِلَيْهَا وَ اِنْ طَلَبَتْكَ اَعَنْتَ اِلَيْهَا». (ای عموی من! حکومت به گونهای است که اگر تو آن را بخواهی، موکل آن خواهی شد و بايد خودت آن مقام را حفظ کنی و اگر حکومت تو را طلب کند، بر حفظش ياری خواهی شد.)
از ياد نمی برم روز رایگيری برای رهبری را كه وقتی از شما نام برده شد، ناراحتتر از هميشه بدون اجازه پشت تريبون رفتيد و اعتراض كرديد و شورای نگهبان به شما گفت چرا جلوی اجرای قانون را میگيريد و شما برگشتيد و به جای خود نشستيد. «رهبری» شما را طلب كرده است و شما اعانت خواهيد شد. وعده خداوند حق است.
اگر قرار است قانون اجرا شود، بايد از بزرگان كه قله اجتماع هستند، آغاز شود. در كشاورزی، مخزن آب را در مرتفعترين نقطه قرار میدهند. آب از پايين به بالا نميرود. قانون هم از بالا به پايين حركت طبيعی آن است. «وَأُمِرْتُ لِأَنْ أَكُونَ أَوَّلَ الْمُسْلِمِينَ» (و مأمورم که نخستین مسلمان باشم! زمر؛12). آن كه بيش از هزار و صد سال است به هركس می گويد «اَيُّكُمْ يَاخذُ جَمْرَهُ فِي كَفِّهِ فَيَتْرُكُهَا حَتَّي يَبْرد» (کدام یک از شما یک حبه آتش را همینطور در دست میگیرد تا سرد بشود؟)، تا بالاخره امام جمره سلطنت پهلوی را گرفت تا سرد شد، جمره حكومت بعثی را گرفت تا سرد شد. جمره استكبار جهانی در چهره اسرائيل را حزبالله گرفت تا بعد از 33 روز سرد شد. حماس هم گرفت تا بعد از 22 روز سرد شد. مساله، مساله گرفتن آتش در دست است و اين ايام آخرالزمان است كه ايمان در دل نگه داشتن از آتش در دست نگه داشتن سختتر است.
اين همه شهید، سوختگیهای دست امت است كه آتش استكبار را نگه داشته و تاكنون از نگه داشتن آن خم به ابرو نياورده است. اين آتش بالاخره سرد خواهد شد، همان طور كه شاه و صدام سرد شدند. امام با سرد شدن آتشِ شاه، به ميان ما برگشت و آن منتظر با سرد شدن آتشِ استكبار است كه زيارتش میكنيم.
یوسف گم گشته بازآید به کنعان غم مخور
کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور
ای دل غمدیده حالت به شود دل بد مکن
وین سر شوریده باز آید به سامان غم مخور
گر بهار عمر باشد باز بر تخت چمن
چتر گل در سر کشی ای مرغ خوشخوان غم مخور
والسلام عليكم و رحمتالله
محی الدين حائری شيرازی
#دهۀ_بصیرت
#نه_دی
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و به یاد حاج قاسم ... 😭
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸اين آتش بالاخره سرد خواهد شد🔸
آن كه بيش از هزار و صد سال است به هركس می گويد «اَيُّكُمْ يَاخذُ جَمْرَهُ فِي كَفِّهِ فَيَتْرُكُهَا حَتَّي يَبْرد» (کدام یک از شما یک حبه آتش را در دست میگیرد تا سرد بشود؟)، تا بالاخره امام #جَمَره سلطنت پهلوی را گرفت تا سرد شد، جمره حكومت بعثی را گرفت تا سرد شد. جمره استكبار جهانی در چهره اسرائيل را حزبالله گرفت تا بعد از 33 روز سرد شد. حماس هم گرفت تا بعد از 22 روز سرد شد. مساله، مساله گرفتن آتش در دست است و اين ايام آخرالزمان است كه ايمان در دل نگه داشتن از آتش در دست نگه داشتن سختتر است.
اين همه #شهید، سوختگیهای دست امت است كه #آتش_استكبار را نگه داشته و تاكنون از نگه داشتن آن خم به ابرو نياورده است. اين آتش بالاخره سرد خواهد شد، همان طور كه شاه و صدام سرد شدند.
امام با سرد شدن آتشِ شاه، به ميان ما برگشت و آن منتظر با سرد شدن #آتشِ_استكبار است كه زيارتش خواهیم کرد.
یوسف گم گشته بازآید به کنعان غم مخور
کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور
ای دل غمدیده حالت به شود دل بد مکن
وین سر شوریده باز آید به سامان غم مخور
گر بهار عمر باشد باز بر تخت چمن
چتر گل در سر کشی ای مرغ خوشخوان غم مخور
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸مالک اشتر🔸
اگر آن روز #مالک اشتر داشتیم، حالا هم مالک اشتر داریم. مثلا اگر بخواهی در بین اصحاب رهبری، مالک اشتر بگویی، به #قاسم_سلیمانی نمی گویی؟ همان است. همه چیزش را دارد.
@haerishirazi
پدر، او به قولش وفا کرد.
به استقبالش برو...
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ کلیپ ویژه ♨️
🔸مالک اشتر امام خامنهای🔸
اگر آن روز مالک اشتر داشتیم، حالا هم مالک اشتر داریم. مثلا اگر بخواهی در بین اصحاب رهبری، مالک اشتر بگویی، به #قاسم_سلیمانی نمی گویی؟ همان است. همه چیزش را دارد.
#قاسم_سلیمانی #حاج_قاسم #سردار_سلیمانی #مالک_اشتر
@haerishirazi
🔸تصویر آیت الله حائری شیرازی در منزل شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی (قدس الله نفسهما)
@haerishirazi