🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸رجب ماه ورودی🔸
زیارت امام رضا علیه السلام که مشرف می شوید، اول میرسید به بست. ارزش بست زیاد است، چون ورودی حرم است. رجب ماه ورودی است. رجب بست است، شعبان صحن است، رمضان حرم است و شب قدر، ضریح است.
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری
🔸 رحمت ماه رجب، شامل چه کسانی #نمی_شود؟
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️کلیپ تصویری♨️
🎥 ببینید | یهود؛ ابزار تشخیص مؤمن از کافر!
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
@haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸هنوز خاطرخواه نشدهای ... !🔸
از آثار حلال بودن مالتان این است که فرزندتان عاشق شهادت میشود. اگر به بچه نان حرام بدهید، بچه هیچوقت دلش نمیخواهد بسیجی شود. آن نان، این اقتضا را ندارد.
یکی از فرماندهان سپاه، اصغر وصالی است. چند سال فرمانده بود، آخر هم شهید شد. برادرش هم پاسدار بود و سرپل ذهاب شهید شد.
مادرش قبل از شهادت بچههایش، خواب دیده بود امام آمده به خانهشان و مادرش یک ظرف میوه برای ایشان برده. امام دوتا سیب درشتش را برداشت و گرفت زیر عبا. گفت این برای من، و خداحافظی کرد و رفت. همان که شما میگویید «سیبِ سرسَبد». وقتی پسرش شهید شد متوجه تعبیر خوابش شد. نسبت به دومی میگفت نرو. پسر تا چند روز بهخاطر رعایت پدر و مادرش ماند. بعد مادر خواب دیده بود که مزاحم بچهات نشو! به پسرش گفته بود پسرم میخواهی بروی مزاحمت نمیشوم. او رفت و عاشورا شهید شد.
وقتی پسرش شهید شد، من برای سر سلامتی پدر به منزلشان رفتم. پدر اینها یک مرد هشتادساله و گاریچی بود. میوه میفروخت. چرخ داشت. به من گفت: «بچه من باید شهید میشد. من هشتاد سال عمر دارم و در خرید و فروشم ذرهای تقلّب نکردم، ذرهای حرام و حلال را قاطی نکردم. همیشه به رزق حلال قانع بودم».
او شبها کم می خوابید. پسرش اصغر به او گفته بود: بابا کمی بخواب. پدر به او گفته بود: «پسر! تو هنوز خاطرخواه نشدی! وقتی خاطرخواه شدی، خوابت نمیبرد».
منظورش خودش بود که خاطرخواه خدا شده و شبها خوابش نمیبرد.
@haerishirazi
شهادت امام هادی.mp3
8.11M
🎙 سخنرانی
اهمیت مسئلۀ ولایت و امامت، زندگانی پرفراز و نشیب امامان شیعه، زندگی امام هادی علیه السلام
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
#امام_هادی #ولایت #امامت
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸معتکفین را با برنامههای متنوع، مشغول نکنید🔸
بعضی از کسانی که در این اعتکافها بودند، سال گذشته و امسال را مقایسه می کردند. میگفتند که سال قبل برایمان از اول برنامه گذاشته بودند!! مرتباً این سخنران میرفت و یک سخنران دیگر میآمد و همین جوری ما را مشغول میکردند با برنامههای مسابقهای و امثال اینها ... امسال که این برنامهها نبود ما توانستیم انسی با خدا بگیریم، توانستیم یک ختم قرآن بخوانیم.
ببینید! همین اعتکاف را هم که برای انس با خداست، با سرگرمیها و مشغولیتها از روح می اندازیم. اما وقتی اینها را کنار میزنیم و میگذاریم اینها در حال خودشان بروند، خودشان با خدای خودشان راز و نیاز کنند، آن وقت، مزۀ اعتکاف را می فهمند.
@haerishirazi
استاتوس-287.jpg
639.1K
فایل وضعیت
@haerishirazi
♨️ آیت الله حائری شیرازی:
«رشتۀ اصلی من، تربیت است. خداوند تعالی به من عنایتی کرده که چیزهایی در مسائل تربیتی به نظرم میرسد»
معرفی اجمالی کتاب در لینکهای زیر:
بخش اول
بخش دوم
فهرست و مقدمۀ چهار جلد کتاب
🔥 مجموعه 4 جلدی «راه رشد» و سایر کتابهای آیت الله حائری شیرازی را #از_امروز تا #سیزده_رجب، با 15 درصد #تخفیف تهیه نمایید.
👨🏻💻جهت خرید، به آیدی زیر سفارش پیام دهید👇
@Ketab_haershirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸دعاهای مهم در اعتکاف🔸
به کسانی که فردا موفق به اعتکاف هستند، عرض میکنم که به این #رهبر_فعلی و #رهبر_راحل دعا کنید. این موجب قبولی سایر دعاهایتان میشود. دعا به #پدر_و_مادرتان را هم جدی بگیرید.
در قیامت، فرد را میآورند و به او میگویند: «أشَکَرتَ فلاناً؟»: فلانی برای تو زحمت کشیده بود. آیا از او سپاسگزاری کردی؟
میگوید: «بل شکرتُک یا ربّ». درست است که ایشان به من خدمت کرده بود، اما خب من میگفتم: «همه از جانب خداست؛ خدایا از تو تشکر کردم».
خدا به او می گوید: «لَم تَشكُرْني إذ لَم تَشكُرْهُ»: وقتی از او سپاسگزاری نکردی، چطور از من تشکر میکنی؟ نه! سپاسگزاری از او، تشکر از من است. خدا عذرش را قبول نمیکند.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸کم توجهی به مستحبات به بهانۀ اهمیت واجبات، از فریب های شیطان است / مستحبات است که انسان را به انجام واجبات میکشاند🔸
معنای مستحب، «شد شد، نشد نشد» نیست! گاهی بریدن از مستحب، باعث سقوط انسان میشود و گاهی فعل مستحب باعث تداوم وظایف دینی [واجب] میشود. گاهی شیطان ذهنیتی برای انسان ایجاد میکند که باید فقط به واجباتش بپردازد. حتی اگر واجبات را مانند مغز بگیریم و مستحبات را همچون پوست فرض کنیم ـ که کمترین فرض است ـ باز هم پوست است که مغز را حفظ میکند؛ مانند بادام و گندم که پوستشان بسیاری از آفات را از آنها دفع میکند.
عمل مستحبی گاهی رشتۀ ارتباط انسان با خداست و وقتی این رشته پاره شد، همهچیز فرو میریزد. برای مثال، روضه و گریه مستحب است؛ اما انجام ندادن همین نوع مستحبات، سبب بریده شدن انسان از رشتههای واجب زندگی میشود.
@haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸معنای «آمن سخطه عند کل شر» در دعای رجبیه چیست؟🔸
💎 در سوره بقره می فرماید [ما شما را به امور مختلفی امتحان می کنیم]: «ولَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ». چرا؟ چون می خواهیم شما را بیدار کنیم. بعد می گوید: این تهدید نیست، این فرصت است: «وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ» یعنی به چشم تهدید به این نگاه نکن. به چشم یک فرصت به آن نگاه کن.
💎 شما در دعای ماه رجب هم عین همین را دیدهاید. در دعای رجبیه اینطور می گوییم: «یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ». نقل کرده اند از یکی از بزرگان که در مورد قسمت دوم این فراز فرمودهاند: چطور میتوانیم بگوییم «آمن سخطه»؟ گویا این ثقیل بوده برای ایشان. چون قرآن می فرماید که: «أَفَأَمِنُوا مَكْرَ اللَّهِ فَلَا يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ». [وقتی قرآن اینطور می فرماید]، چه طور انسان «آمن سخطه» باشد؟ ایمن از سخط خدا باشد؟ ایشان گفتهاند که این جمله، اِخباری نیست. ظاهر آن، اِخبار است اما باطن آن اِنشاء است. یعنی: «خدایا من را ایمن از سخط خود قرار بده».
ایشان بزرگ هستند و بزرگوار. اما نه، معنای این فراز از دعا، این نیست. معنی آن این است که: «وقتی که شرّی به من می رسد، نشانۀ این نیست که تو از من بَدَت آمده و مورد سخط تو هستم. من ایمن هستم از اینکه شرّی که به من می رسد، از روی سخط تو باشد».
💎 این فراز از دعا، ناظر به این آیۀ سوره فجر است: «فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ . وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ . كَلَّا ...»: یعنی این طور نیست که [وقتی شری به من می رسد معنایش] «اَهانن» باشد. لذا به همین جهت است که میگوید: «و آمن سخطه عند کل شر». یعنی شرّ، تهدید نیست، بلکه فرصت است. شرّی که به من می رسد برای این است که من خودم را جمع و جور کنم و از خواب غفلت بیدار بشوم. چیزهایی که ظاهرش شرّ است، اینطور نیست که خدا به انسان غضب کرده و به این شرّ مبتلا شده.
💎 خدا، دکتر من است. می خواهد مداوایم کند. دکتر که سخط ندارد به مریضش! دکتر هر کار که بکند، اگر از مریض بپرسی نظرت درباره دکتر چیست، می گوید: «آمن سخطه عند کل شر». اگر قلبم را در بیاورد، اگر استخوان ترقوه ام را ارّه کند و قلبم را از وسط سینه بیرون بیاورد، باز می گویم: «آمن سخطه عند کل شر». چون میخواهد رگ قلبم را باز کند. میخواهد مداوایم کند. این حسن ظن به خداست.
@haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸مرگ، بزرگترین داغ زندگی🔸
اگر بچهای را از انسان بگیرند، انسان بیتاب میشود. وقتیکه خود انسان میخواهد از دنیا برود، «همهچیزش» را از او میگیرند. پدر، مادر، بستگان و آشنایانش را از وی میگیرند، و او داغ همۀ اینها را میبیند. کسی که میمیرد، داغ همۀ کسانش را با هم در یک لحظه میبیند! داغ دوستان و اهل شهر را میبیند؛ داغ همۀ اعضای خود و همۀ اموالش را هم میبیند؛ چون وقتی انسان از دنیا میرود، چشم و زبانش از او گرفته میشود.
کسی که دستش یا پایش فلج میشود یا چشمش نابینا میشود، چقدر ناراحت میشود؟ وقتیکه کسی از دنیا میرود، همۀ اینها از او گرفته میشود. کسی که جیبش را میزنند، چقدر ناراحت میشود؟ وقتیکه انسان از دنیا میرود، همۀ پولش را میبرند و همۀ لباسهایش را بهزور از تنش درمیآورند! پس انسان باید حساب کارش را بکند.
بالاترین داغ انسان در حین مرگ، #داغ_فرصت است؛ یعنی میگوید: «من یک فرصت توبه، استغفار و انابه داشتم، و این فرصت نیز از من گرفته شد!» و این داغ از همۀ داغها تلختر است.
منبع: (کتاب تمثیلات اخلاقی، ج1، ص ۶۰)
@haerishirazi