🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸امامان یکی هستند، اما مردمشان متفاوتند🔸
امامان همه به خداوند بینهایت متّصل هستند و از این رو، علمشان بینهایت است و همه یک محتوا دارند، امّا مردمشان متفاوت هستند. متفاوت بودن مردم یعنی چه؟ علم امام، همچون اقیانوس بینهایتیست که از طریق شلنگی، به ظرف مردم میریزد. در دورۀ امام صادق (ع)، ورودی این ظرف وسیع بود و علم امام بهراحتی در آن میریخت. امّا در دورۀ ائمۀ دیگر، ورودی ظرف مردم وسیع نبود و طبیعتاً علم امام به شکل محدودتری جریان مییافت.
شما در مواجهه با کسیکه خوب میفهمد، راحت حرفتان را میزنید. اما در مواجهه با کسیکه فهم کمتری دارد، باید حرفتان را باریک و نازک کنید تا به اندازۀ ظرفیت او باشد. تفاوت امامان ما، در تفاوت مردمشان است.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸توکل و ظرفیتِ توکل🔸
حضرت علی (ع) دربارۀ نبی مکرّم ما (ص) نقل میکنند که ایشان در جنگها از همۀ ما به دشمن نزدیکتر بود. در جنگ احد، دشمن در چندقدمی ایشان بود، اما از جایشان تکان نخوردند. همه جز عدۀ کمی فرار کردند ولی ایشان جا خالی نکرد؛ زیرا به وعدۀ الهی مطمئن بود. این یک صحنه است.
اما همین ایشان که همه چیز را به اذن خداوند میداند و در میان دشمن از جایش تکان نمیخورد، وقتی میخواهد به جنگ بیاید، دو تا زره روی هم میپوشد!
مگر این نیست که تا تقدیر خدا نباشد هیچ تیری نمیآید؟ مگر ایشان معتقد نیست که تا مقدّر نباشد، چیزی به من کارگر نمیشود؟ پس چرا زره را جفت جفت میپوشد؟
این، نشانۀ «وسعت» ایشان است. این، «سعه» است. حضرت وقتی در عالم اسباب میآید، چنان معتقد به اسباب است که مادیها از او عقب میمانند در ملاحظۀ اسباب و تهیۀ وسائل. وقتی هم که در مقام توکل است، حتی با وجود اینکه همۀ اسباب از کف رفته و همۀ رشتهها بریده شده، چنان خداوند را حاکم بر اسباب میبیند که میگوید: او همه چیز را میتواند فراهم کند.
این شرح صدر میخواهد. انسان وقتی ظرفیت ندارد، با یک کشمش گرمیاش میشود و با یک غوره، سردیاش میشود. ظرفیتش، کم است. زمانی که معتقد به اسباب میشود، منکر مسبّب الأسباب است؛ و زمانی که معتقد به مسبّب الأسباب است، بیاهمیت نسبت به اسباب میشود.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸راهش را نزنید!🔸
من به عزیزان عرض میکنم بچهتان وقتی میخواهد طلبه شود #راهش_را_نزنید. به مادرها توصیه میکنم این راه را حفظ کنید.
———————
♨️ #ثبتنام_حوزههای_علمیه آغاز شده و رو به #اتمام است. لینک ثبت نام جهت پذیرش حوزههای علمیه 👈 https://hawzahnews.com/xcPz9
#وارث_انبیا
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸یاد خدا، از سنخ توجه قلبی است نه توجه ذهنی🔸
لازم نیست انسان یاد خدا را به ذهن و خیالش منتقل کند. یاد خدا، یاد ذهنی نیست. یاد خیالی نیست. یاد خدا، نوعی «توجه» است؛ آن هم «توجه قلبی».
مثلاً مردی عاشق زنی میشود؛ گاهی دیدهاید که این مرد، حالت بیتابی و بیقراری دارد. اینطور نیست که مدام اسم او را ببرد و دربارۀ او فکر کند، اما قلبش متوجه به او است. غذا میخورد، لباس میپوشد، راه میرود، اما دلش متوجه به اوست. این «یاد» است و لازمهاش خیال نیست.
بسیاری افراد، یاد قلبی را، با یاد ذهنی و خیالی اشتباه میکنند. مرتباً میخواهد خدا را به خاطر بیاورد. این ذکر نیست. ذکر، «انس» است. ذکر، دوست داشتن خداست.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸حلّ بسیاری از اختلافنظرهای تئوری، در میدان عمل🔸
ما اگر هزار سال دیگر هم صبر میکردیم تا تحقیقات فقها به نتیجۀ بدون اختلافی از شکل حکومتیِ اسلام برسد و پس از آن آغاز به کار میکردیم، وقتی به اشتباه خود پی میبردیم که میدیدیم تازه در همان منزل اولیم. امّا اگر هزار سال قبل موفّق به تشکیل حکومت شده بودیم، اکنون اینهمه اختلافها را هم نداشتیم!
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸انقلاب و جذب و دفع نظریات و اشخاص مختلف🔸
خیلی از این اختلافنظرهایی که امروز بهصورت داغ و محکم بین طرفها مطرح است، در آینده برای همیشه فراموش خواهند شد. زیرا خطا یا صحیح بودنِ هر کدام، خود را در تجربۀ حکومتی نشان میدهد. انقلاب، همچون یک موجود زنده، در حال تصفیه و جذب و دفع است. از همین نظریهها تغذیه میکند؛ قسمت مغذّی و مقوّی آنها را جذب کرده، با آن رشد میکند و همزمان، قسمتهای غیر قابل جذب را کنار میزند و به راه خود ادامه میدهد. انقلاب حتّی نسبت به اشخاص هم چنین برنامهای دارد. مخالفان بسیاری را جذب و موافقان بسیاری را دفع خواهد کرد.
تا وقتی که اسلام در خارج پیاده نشده، اختلافنظرها همچون کف روی آباند. اما همینکه اسلام شکل خود را باز یافت، کفهای اختلاف از بین میروند. قرآن میگوید: آبی که هنگام آمدن سیل، بر کوهها و دشتها جاری میشود، پُر از کف است؛ امّا کفها به زودی محو و نابود میشوند و آنچه برای مردم نافع است میماند.*
—————-
*آیهی١٧ سورهی رعد
@haerishirazi
هدایت شده از بنیاد علومانسانیاسلامی آیتاللهحائریشیرازی
📣 نخستین «جایزه علوم انسانیِ اسلامی مُحـیالدّیـن»، یادمان اندیشمند متفکر مرحوم آیتالله حائری شیرازی(ره) ، منادی سترگ علوم انسانی اسلامی، به فقیه و فیلسوف محقق استاد علیاکبر رشاد، به پاس مقام رفیع ایشان در عرصه نظریهپردازی و گفتمانسازی، تحقیقات ممتاز و تألیفات پرشمار، اهتمام به تربیت پژوهشگران و اندیشهورزان زبده، ایجاد ساختارها و نهادهای فاخر علمی و افقگشاییها و پیشگامیهای بیبدیل در گستره دانش، تعلق گرفت.
#آیت_الله_رشاد
#جایزه_محیالدین
#علوم_انسانی_اسلامی
🌱🌱🌱🌱🌱
💠 بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی(ره)
🌐 @mohyeddin_ir
هدایت شده از بنیاد علومانسانیاسلامی آیتاللهحائریشیرازی
هدایت شده از بنیاد علومانسانیاسلامی آیتاللهحائریشیرازی
هدایت شده از بنیاد علومانسانیاسلامی آیتاللهحائریشیرازی
هدایت شده از بنیاد علومانسانیاسلامی آیتاللهحائریشیرازی
هدایت شده از بنیاد علومانسانیاسلامی آیتاللهحائریشیرازی
🎁 اعطای نخستین «جـایزه علوم انسانیِ اسلامی مُحـــیالدّیـــن» به دانشمند فرزانه حضرت آیتالله استاد علیاکبر رشاد
🔖 یادمان اندیشمند فقید آیتالله حائری شیرازی (ره)
📍شیراز؛ اردیبهشت ۱۴۰۳
#آیت_الله_رشاد
#جایزه_محیالدین
#علوم_انسانی_اسلامی
🌱🌱🌱🌱🌱
💠 بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی(ره)
🌐 @mohyeddin_ir
هدایت شده از بنیاد علومانسانیاسلامی آیتاللهحائریشیرازی
هدایت شده از بنیاد علومانسانیاسلامی آیتاللهحائریشیرازی
هدایت شده از بنیاد علومانسانیاسلامی آیتاللهحائریشیرازی
هدایت شده از بنیاد علومانسانیاسلامی آیتاللهحائریشیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸جمع بین «بریدن از غیر خدا» و «ارتباط با مردم»🔸
انسان باید از غیر خدا بریده شود. منقطع شدن از دیگران لازم است.
«دیگران» یعنی چه؟ هر که انسان را غافل کند از خداوند، «دیگران» است. خب انسان همسر دارد. انسان پدر و مادر و اولاد دارد، چطور از اینها بریده شود به سوی خدا؟ در حالی که تکلیف شرعی دارد با اینها زندگی کند، صلهی رحم کند و انس و الفت داشته باشد.
نکته اینجاست که اتفاقاً انسان گاهی به خاطر انس و الفت با خدا به یاد انسانها میافتد. این منافاتی با ذکر ندارد، بلکه ممدّ ذکر است. همانطور که ذکر ممدّ اوست.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸قدر قُم را بدانید؛ هیچجای عالَم مثل اینجا نیست!🔸
اینجا صاحب دارد. این خانم (حضرت معصومه س) که اینجا هستند، پرتوی الهی هستند.
هیچجای عالَم مثل اینجا نیست. شما در بهترین نقطۀ نورانیِ عالَم آمدهاید. قدر خودتان را بدانید، قدر قُمِتان را بدانید، قدر سروریتان را بدانید، قدر امنیتی که خدا بر اینجا قرار داده را بدانید.
و من هم این را به شما عرض میکنم که در آینده، قم پایتختی خواهد بود مثل نیویورک، نه مثل لندن و پاریس. نه، بالاتر از آنها. اینجا پایتخت معنوی کلّ عالَم خواهد شد. شما آمدهاید به پایتخت ظهور. بعد آن موقع معنای این روایت را خواهید دید: «فَيَفيضُ العِلمُ مِنهُ إلى سائرِ البلادِ في المَشرِقِ و المَغرِبِ»: علم از قم به سایر نقاط جهان میرود.
@haerishirazi