🌷۱.چگونه به شرح صدربرسیم؟
باتسبیح گفتن وسجده:
فسبح بحمدربک وکن من الساجدین.۹۸حجر
🌷۲.چگونه به یقین برسیم؟
باعبادت خدا:
واعبدربک حتی یاتیک الیقین.۹۹حجر
🌷۳.چگونه به حکمت برسیم؟
بااخلاص و زهد و،سکوت
🌷۴.چه کنیم که نعمت زیادشود؟
باشکر:
لان شکرتم لازیدنکم.۷ ابراهیم
🌷۵.چگونه به فلاح ورستگاری برسیم؟
بارعایت تقوا وترک گناه
اتقواالله لعلکم تفلحون.۱۳۰ آل عمران
🌷۶.چگونه باتقوا شویم؟
عبادت خدا،تقواراتقویت میکند:
اعبدوا ربکم .....لعلکم تتقون.۲۱بقره
🌷۷.چگونه عاقبت بخیرشویم؟
بارعایت تقوا:
العاقبه للمتقین.۱۲۸ اعراف
🌷چگونه بهشتی شویم؟
بارعایت تقوا،سخاوت ومهربانی
اعدت للمتقین.الذین ینفقون...والکاظمین الغیظ.۱۳۳آل عمران
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷https://eitaa.com/hafezan_vahy
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز صد و پنجم
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
📜 #خطبه224 : این سخنرانی در شهر کوفه در دوران زمامداری آن حضرت ایراد شد.
1⃣ پرهيز از ستمكاری
🔻سوگند به خدا اگر تمام شب را بر روی خارهای سعدان به سر ببرم و يا با غل و زنجير به اين سو يا آن سو كشيده شوم، خوش تر دارم تا خدا و پيامبرش را در روز قيامت در حالی ملاقات كنم كه به بعضی از بندگان ستم و چيزی از اموال را غصب كرده باشم، چگونه بر كسی ستم كنم برای نفس خويش كه به سوی كهنگی و پوسيده شدن پيش می رود و در خاك زمان طولانی اقامت می كند.
2⃣ عدالت علوی (پرهيز از امتيازخواهی)
🔻 بخدا سوگند، برادرم عقيل را ديدم كه به شدت تهيدست شده و از من درخواست داشت تا يك من از گندمهای بيت المال را به او به ببخشم، كودكانش را ديدم كه از گرسنگی دارای موهای ژوليده و رنگشان تيره شده بود گويا با نيل رنگ شده بودند. پی در پی مرا ديدار و درخواست خود را تكرار می كرد، چون گفته های او را گوش فرادادم پنداشت كه دين خود را به او واگذار می كنم، به دلخواه او رفتار و از راه و رسم عادلانه خود دست بر می دارم، روزی آهنی را در آتش گداخته به جسمش نزديك كردم تا او را بيازمايم، پس چونان بيمار از درد فرياد زد ونزديك بود از حرارت آن بسوزد. به او گفتم ای عقيل! گريه كنندگان بر تو بگريند از حرارت آهنی می نالی كه انسانی به بازيچه آن را گرم ساخته است؟ اما مرا به آتش دوزخی می خوانی كه خدای جبّارش با خشم خود آن را گداخته است، تو از حرارت ناچيز می نالی و من از حرارت آتش الهی ننالم؟ و از اين حادثه شگفت آورتر اينكه شب هنگام كسی به ديدار ما آمد و ظرفی سرپوشيده پر از حلوا داشت، معجونی در آن ظرف بود كه از آن تنفر داشتم، گويا آن را با آب دهان مار سم يا قی كرده آن مخلوط کرده اند، به او گفتم: هديه است؟ يا زكات يا صدقه؟ كه اين دو بر ما اهل بيت پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) حرام است. گفت: نه زكات است نه صدقه، بلكه هديه است. گفتم: زنان بچه مرده بر تو بگريند، آيا از راه دين وارد شدی كه مرا بفريبی؟ يا عقلت آشفته شده يا جن زده شدی؟ يا هذيان می گویی؟ بخدا سوگند، اگر هفت اقليم را با آنچه در زير آسمانهاست به من دهند تا خدا را نافرمانی كنم كه پوست جوی را از مورچه ای به ناروا بگيرم، چنين نخواهم كرد و همانا اين دنيای آلوده شما نزد من از برگ جويده شده دهان ملخ پست تر است علی را با نعمتهای فناپذير، و لذتهای ناپايدار چه كار؟! به خدا پناه می بريم از خفتن عقل و زشتی لغزشها و از او ياری می جوييم.
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
https://eitaa.com/hafezan_vahy
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 105.mp3
4.67M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز صد و پنجم خطبه ۲۲۴
https://eitaa.com/hafezan_vahy
🌳شجره آشوب« قسمت سی و نهم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻 برخی اصحاب به علی گفتند: یا امیرالمؤمنین، چگونه جنگ با آنها بر ما حلال بود اما اسیران و اموالشان بر ما حلال نیست؟ علی علیهالسلام فرمود: یکتاپرستان را نمیتواند به اسیری گرفت و اموالشان را به غنیمت برد، مگر آن چیزهایی را که با آن جنگیدهاند. پس آنچه را نمیدانید رها کنید و به آنچه امر میشوید عمل کنید.»
🔻2.امام بعد از نبرد جمل، هرآنچه از سلاح و مرکب در لشکر دشمن به کار رفته بود بین مسلمین تقسیم کرد، اما اجناس و کنیزان و غلامان را به اهلشان برگرداند.
🔻3. امام علی علیه السلام بعد از پایان نبرد جمل به اصحاب خود فرمود: ای مردم! هیچ فراری را نکشید، هیچ مجروحی را نکشید، هیچ عورتی را کشف نکید و هیچ کشته ای را مثله نکنید.
🔻4. امام باقر از پدرش علیها السلام نقل می کند که فرمود: همانا علی علیه السلام از اهل دشمن را به شرک و نفاق منتسب نکرد. بلکه همیشه می فرمود: آن ها برادران ما بودند که علیه ما بغی کردند.
🔻روایت فوق عام است و اشاره به اهل بصره نمی کند. اما روایات دیگر به صورت خاص بیان می کنند تعبیر «برادران ما» برای اهل جمل و نهروان است. در نتیجه با لحاظ قرائن دیگر که بعدا اشاره خواهیم کرد که اهل صفین را امام، کافر می دانست و به هیچ عنوان تعبیر برادران را درمورد آن ها به کار نمی برد. این تعبیر درمورد اهل نهروان نیز به کار رفته است که در جای خود بحث می کنیم.
🔻ب) کاهش هزینه ها
در حقیقت امیرالمومنین، در فتنه ها، قصد کاهش هزینه برای جامعه اسلامی را داشت تا اینکه بخواهد به سرکوب افراد وابسته به فتنه بپردازد. برای مثال حضرت بعد از جنگ جمل، مروان بن حکم را آزاد کرد...
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/hafezan_vahy
4_5828116719108885047.mp3
6.31M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت8 4⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/hafezan_vahy
✨ بسم اللّه الرّحمن الرّحيم✨
🌹 شرح #حکمت8
🔴 قسمت چهارم
🔻 4. شگفتی خلقت خفّاش:
یکی دیگر از موجوداتی که حضرت امیر(علیه السلام) در نهج البلاغه به صورت بسیار دقیق و جزئی خلقت آن را بررسی کردند تا شاید ما انسانهای غافل با تأمل در ظرافت ها و پیچیدگیهای این خلقت، به قدرت و وجود خدا و عظمت و علم خدا پی ببریم خفاش است. در بند دوم از خطبه ۱۵۵ نهج البلاغه می خوانیم:« از زيبايی های صنعت پروردگار و شگفتی های آفرينش او همان اسرار پيچيده حکيمانه در آفرینش خفّاشان است. روشنی روز که همه چيز را می گشايد چشمان خفاش را می بندد و تاريکی شب که هر چيز را به خواب فرو می برد، چشمان خفاش را باز می کند. چگونه چشمان خفّاش کم بين است که نتواند از نور آفتاب درخشنده روشنی گيرد؟ نوری که با آن راه های زندگی خود را بيابد، و در پرتو آشکار خورشيد خود را به جاهايی برساند که می خواهد، روشنی آفتاب خفّاش را از رفتن در تراکم نورهای تابنده اش باز می دارد و در خلوتگاه های تاريک پنهان می سازد که از حرکت در نور درخشان عاجز است، پس خفّاش در روز پلک ها را بر سياهی ديده ها می اندازد و شب را مانند چراغی برمی گزيند که در پرتو تاريکی آن روزی خود را جستجو می کند و سياهی شب ديده های او را نمی بندد و به خاطر تاريکی زياد از حرکت و تلاش باز نمی ماند. آنگاه که خورشيد پرده از رُخ بيفکند و سپيده صبحگاهان بدمد و لانه تنگ سوسمارها از روشنی آن روشن گردد، شب پره(خفاش) پلک ها بر هم می نهد و بر آنچه در تاريکی شب به دست آورده قناعت می کند. پاک و منزّه است خدايی که شب را برای خُفّاشان مانند روز روشن و مايه به دست آوردن روزی قرار داد و روز را مانند شب تار مايه آرامش و استراحت آنها انتخاب فرمود و بالهايی از گوشت برای پرواز آنها آفريد، تا به هنگام نياز به پرواز از آن استفاده کنند، اين بالها مانند لاله های گوشند بی پر و رگ های اصلی، ولی جای رگ ها و نشانه های آن را به خوبی مشاهده خواهی کرد. برای شب پره ها دو بال قرار داد، نه آن قدر نازک که در هم بشکند و نه چندان محکم که سنگين باشد؛ پرواز می کنند در حالی که فرزندانشان به آنها چسبيده و به مادر پناه برده اند، اگر فرود آيند با مادر فرود می آيند و اگر بالا روند با مادر اوج می گيرند. از مادرانشان جدا نمی شوند تا آن هنگام که اندام جوجه نيرومند و بال ها قدرت پرواز کردن پيدا کند و بداند که راه و رسم زندگی کردن کدام است و مصالح خويش را بشناسد. پس پاک و منزّه است پديدآورنده هر چيزی که بدون هيچ الگویی باقيمانده از ديگران همه چيز را آفريده است».
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/hafezan_vahy
313.mp3
4.19M
▫️ یک رفتار پیامبر (ص) رو تمرین کن
👤 حجةالإسلام عالی. https://eitaa.com/hafezan_vahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 و اگر اجلم فرا رسيده و كار شايستهای نداشتهام كه مرا به تو نزديک کند، اعتراف به گناه را وسيله آمرزش تو ساختهام...
🔸 #مناجات_شعبانیه
https://eitaa.com/hafezan_vahy
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
تفسیر مجمع البیان علامه طبرسی
زمانی سکتهای بر علامه عارض میشود و خاندانش به این گمان که او به رحمت ایزدی پیوسته است وی را به خاک میسپارند. او پس از مدتی به هوش آمده، خود را درون قبر میبیند و هیچ راهی را برای خارج شدن و رهایی از آن نمییابد. در آن حال نذر میکند که اگر خداوند او را از درون قبر نجات دهد کتابی را در تفسیر قرآن بنویسد.
در همان شب قبرش به دست فردی کفن دزد نبش میشود و آن گورکن پس از شکافتن قبر شروع به باز کردن کفنهای او میکند. در آن هنگام علامه دست او را میگیرد! کفن دزد از ترس، تمام بدنش به لرزه میافتد، علامه با او سخن میگوید، لیکن ترس و وحشت آن مرد بیشتر میشود. علاوه طبرسی به منظور آرام ساختن او، ماجرای خود را شرح میدهد و پس از آن میایستد. کفن دزد نیز آرام شده، با درخواست علامه که قادر به حرکت نبود، او را بر پشت خود مینهد و به منزلش میرساند.
طبرسی نیز به پاس زحمات آن گورکن، کفنهای خود را به همراه مقدار بسیاری پول به او هدیه میکند. آن مرد نیز با مشاهده این صحنهها و با یاری و کمک علامه توبه کرده، از کردار گذشتهاش از درگاه خداوند طلب آمرزش میکند. طبرسی نیز پس از آن به نذر خود وفا کرده، کتاب مجمع البیان را مینویسد.
شیخ طبرسی تفسیرخود را در مدت هفت سال و با اقتباس از تفسیر «التبیان» اثر شیخ طوسی، تدوین کرد و هر یک از فنون مختلف قرآنی را به صورت جدا از هم و در قالبی منظم و مرتب بیان نمود. این نظم خاص سبب گردید که دانشمندان شیعه و سنّی، آن تفسیر را بر بسیاری از تفاسیر دیگر برتری داده، آن را مورد ستایش قرار دهند.
تفسیر ارزشمند قرآن در کتاب مجمع البیان
مجمع البیان در ده جلد تدوین و در پنج مجلد چاپ شده است. این کتاب با مقدمهای مفید آغاز شده و موضوعاتی در هفت فن به قرار ذیل در آن مطرح شده است: تعداد آیات قرآن و ثمره آشنایی با آن، ذکر اسامی قرّاء مشهور قرآن و نظرات آنان، تعریف تفسیر، تأویل و معنی، نامهای قرآن و معانی آن، یادی از علوم قرآن و مسائل مربوط به آن و کتابهایی که در مورد آن تألیف شده است، احادیث مشهور پیرامون فضیلت قرآن و اهل آن و بیان آنچه که برای قاری قرآن نیکوست (چون زیبا خواندن الفاظ قرآن).
امام مفسران، امین الاسلام طبرسی پس از حدود هشتاد سال زندگی بابرکت شبانگاه روز نهم ذی الحجه سال ۵۴۸ ق. در شب عید قربان در شهر سبزوار به دیار باقی شتافت.
بازسازی مقبره شیخ طبرسی
پیکر شیخ طبرسی پس از وفات، از سبزوار به مشهد مقدس انتقال یافت و در نزدیکی حرم مطهر امام رضا(ع) در قبرستان قتلگاه به خاک سپرده شد؛ آرامگاه او که در ابتدای خیابان طبرسی واقع شده بود، از آغاز، محل زیارت مردم بوده است. مقبره شیخ طبرسی در سال ۱۳۷۰ یا ۱۳۷۱ هجری شمسی درجریان طرح توسعه حرم مطهر رضوی به محل کنونی یعنی شمال صحن انقلاب و شرق باغ رضوان یا به عبارتی دیگر در ضلع غربی سردرهای ورودی طبرسی به مجموعه حرم انتقال یافت؛ بدین ترتیب که به دلیل عملیات توسعه خیابان و اجرای طرح عظیم فلکه حضرت، با تزریق بتون به اطراف قبر، مکعبی سیمانی حاوی جسد مطهر آن عالم فرزانه ساخته شد و قبر ایشان، در وسط «باغ رضوان» جای گرفت.
https://eitaa.com/hafezan_vahy
حافظ عزیز
مرور های دور و نزدیک را باید به عادت تبدیل کنی ، اگر به انگیزه متکی باشی احتمال رها کردن یا اهمال کاری زیاده ، چون انگیزه افت و خیز داره ولی چیزی که تبدیل به عادت شده باشه و استمرار در انجام آن وجود داشته باشه انجامش میدی حتی اگر انگیزه اون کار رو نداشته باشی.
https://eitaa.com/hafezan_vahy
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
👇تعلق اراده خداوند بر ریشه کنی ستمگران و پیروزی مومنین
[سوره الأنفال (8): آيه 7]
وَ يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ يَقْطَعَ دابِرَ الْكافِرِينَ (7)
در حالى كه خداوند مىخواهد حقّ را با كلمات (و سنّتهاى) خويش استوار ساخته و ريشهى كفّار را بركند. (از اين رو شما را با تعداد كم و نداشتن آمادگى جنگى در بدر با لشكر قريش درگير و سرانجام پيروز ساخت.)
پيامها:
1⃣ پيروزى مومنین، تنها با تعداد نفرات و تجهيزات جنگى نيست، عامل عمده، ارادهى خداوند است. «يُرِيدُ اللَّهُ» آرى، اراده خدا، غالب بر عوامل طبيعى است.
2⃣- خدا خواسته است اراده اش، با دست مؤمنین انجام شود. «يُرِيدُ اللَّهُ»
3⃣- احقاق حقّ مومنین، به وسيلهى سنتهای الهی( فداكارى، جهاد و عمل به دستورات الهى) است. «يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ»
4⃣ پيروزى نهايى مجاهدان انقلابی، با عزّت حقّ و ذلّت باطل خواهد بود. «يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ» ... «وَ يَقْطَعَ دابِرَ الْكافِرِينَ»
5⃣- هدف جهاد اسلامى، ریشه کن نمودن باطل است، نه كشورگشايى و اشغال سرزمين. «أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ يَقْطَعَ دابِرَ الْكافِرِينَ»
✍#بازیاد_رجبعلی
🇮🇷 کانال حافظان وحی. https://eitaa.com/hafezan_vahy
چه قدر باید روزانه حفظ کرد؟
💢ملاک و مقدار روزانه ی حفظ بسته به فرد و هدف و تصمیم و فراغت فرد دارد اما توصیه میشود از کم شروع کنید و در ادامه زیاد کنید .
به طور کلی مقدار حفظ باید طوری باشد که به نشاط ضربه نزند چون حفظ قرآن یک کار مستحبی است و در روایات آمده است که کارهای عبادی باید همراه با نشاط باشد نه تحمیل .
✅اساتید و صاحب نظران این رشته می فرمایند؛ حفظ مستمر در مدت طولانی اما با کیفیت بسیار بهتر از حفظ نیازمند به تثبیت در مدت کم است.
💢 در ابتدا باید از کم شروع کرد بسیار کسانی هستند که از یک خط شروع کرده اند و بعد از این که ذهن با کلمات قرآن انس گرفت و عادت کرد چندین صفحه را در یک روز حفظ می کنند.
https://eitaa.com/hafezan_vahy