eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
13مهرماه1401حجت الاسلام و المسلمین اکبری.mp3
576.1K
📖 🔘احکام صفات شیعه ▫️حجت الاسلام و المسلمین اکبری ⏱13مهرماه1401 🔷🔸💠🔸🔷 کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🆔@astanfatemi
مراد از ابتر بودن فاعل تنها انقطاع نسل نيست در كريمهٴ‌ سورهٔ‌ كوثر فرمود: «خود اين شخص ابتر است» نه تنها ابتر يعني نوه و نتيجه و نسل ندارد اين كه كمال نيست براي انسان، كه اگر يك كسي حالا فرزند نداشت ابتر باشد اينچنين نيست عمده آن است كه خود انسان به مقصد نرسد خود انسان در وسط منقطع بشود و الا عقيم شدن نسل اين خيلي عذاب أليم نيست اين انقطاع از هدف نيست خود شخص به مقصد مي‌رسد آن هم در آخرت كه سخن از پدري و پسري نيست هر كسي مهمان عقيده و خلق و عمل خودش هست. قرآن كريم به ما طرز ورود در كار را هم آموخت، لذا خود به نام خدا آغاز كرد؛ فرمود: «بسم الله الرحمن الرحيم»(16). اين بحثها را حتماً‌ در تفسير ملاحظه مي‌فرماييد كه آنها كه خيلي فني است و مربوط به نكات ادبي و امثال اينهاست ما ديگر مطرح نكنيم. كه چرا الف را در خط نمي‌نويسند (باسم) نمي‌نويسند همانطوري كه در لفظ ساقط است در خط هم ساقط است لكثرة الاستعمال ولي در «إقرأ باسم ربّك الذي خلق»(17) يا «سَبّح اسم ربّك الأعليٰ»(18) آنجاها الف گرچه لفظاً ساقط است ولي كتباً محفوظ است براي اينكه استعمالش فراوان نيست، اين نكات را هم حتماً ملاحظه بفرماييد كه ديگر اينها را ما اينجا مطرح نكنيم. https://eitaa.com/joinchat/2222719144C67cdb88e07 به مقصد نرسيدن كار باطل پس كاري كه باطل باشد اين هرگز به مقصد نمي‌رسد و كاري هم كه باطل نباشد ولي صاحبش قصد خير نكند اين هم به مقصد نمي‌رسد. كار كه ذاتاً‌ خير نيست، خير و شر يك امر قياسي و نسبي است؛ خداي سبحان نجات غريق را به همه واجب كرده است، يك واجب توصلي است، قصد قربت هم لازم نيست اين شخص هم واجب توصلي را انجام داده است اما چون نه براي خداست به هدف نمي‌رسد ولي در دنيا بي‌اجر نيست از مواهب طبيعي برخوردار است. ولي يوم القيامه «أعمالهم كرماد اشتَدّتْ به الريح فى يوم عاصفٍ»(12) در يوم القيامه «كسرابٍ بَقيعة»(13). چون او كار را براي قيامت نكرد مثل انسان تيراندازي كه تير را براي چند قدمي پرت كرد اين هرگز به آن هدف دور نمي‌رسد هدف نزديك را درمي‌يابد. درسورهٔ‌ اسراء فرمود:‌ (اگر كسي هدفش دنياست يا شهرت طلبي است يا ارضاء‌ خاطره است و مانند آن ما او را به مقداري كه مصلحت بدانيم از مواهب دنيايي برخوردار مي‌كنيم ولي «و ما له في الآخرة‌ من نصيبٍ»(14) چون او كار را براي راه دور نكرده است مثل صياد و تيراندازي كه براي آن هدف دور تير رها نكرد براي همين هدف نزديك تير رها كرده. اين فقط عاجله را طلب كرده نه آجله را لذا بهرهٴ‌ دنيايي دارد. خير آنچنان ذاتي نيست كه هركسي هر كاري انجام بدهد چه به قصد قيامت و چه به قصد قيامت نباشد در معاد راحت باشد. پس كاري به هدف مي‌رسد كه بتوان آن كار را به نام خدا شروع كرد و كاري را مي‌ توان به نام خدا شروع كرد كه بدنهٴ كار خير باشد. از اينجا معلوم مي‌‌شود كه اگر فاقد يكی از دو وصف بود يقيناً‌ به مقصد نمي‌رسد و ابتر است چه رسد كه فاقد هر دو وصف باشد. نافرجامي فعل و فاعل و اگر در سورهٔ كوثر فرمود «إنّ شانئك هو الأبتر»(15) براي اينكه در آنجا هم قبح فعلي بود هم قبح فاعلي، هم كارشان بد بود، هم صاحب كار آدم بدي بود لذا اين گونه از افراد هرگز به مقصد نمي‌رسند. خود اينها ابترند. در اين حديث معروف فرمود؛ آن كار به مقصد نمي‌رسد، در سورهٔ‌ كوثر فرمود اينگونه افراد ابترند، اينگونه افراد به مقصد نمي‌رسند. انساني كه راهي مقصد است، به مقصد نمي‌رسد اگر كارش باطل و نيتش هم پليد باشد. سرگردان است. حتي مقصدي هم كه براي او تعيين كرده‌اند نمي‌داند كجاست؟ راه جهنم را هم در قيامت گم مي‌كند و نمي‌بيند كه عذابي است فوق عذاب. اين طور نيست كه او در قيامت راه جهنم را مستقيم بداند و ببيند و طي كند! آن جا هم گرفتار است. رفتن به جهنم هم براي او با حيرت همراه است كه عذابي است فوق آن عذاب. خود اين شخص ابتر است به مقصد نرسيده است. در آن حديث معروف فرمود: «هر كاري كه به نام خدا شروع نشود ابتر است https://eitaa.com/joinchat/2222719144C67cdb88e07
💠
 بازی سالمندان
🔸 فرمود دنیا یا سرگرمی است یا بازی است؛ منتها این بازی دوران كودكی و نوجوانی و اوایل جوانی معلوم است که بازی است اما بازیِ دوران میانسالی و دوران كهنسالی معلوم نیست كه بازی است در حالی که حقیقتاً بازی است! آن تفاخر بازی است آن تكاثر بازی است؛ آن است كه خیر و رحمت است نه . 🔸 فرمود: ﴿وَمَا هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ﴾؛ خب اگر بگویید كه در سوره «حدید» غیر از این دو, سه مرحله دیگر هم آمده كه زینت و تفاخر و تكاثر است، می گوییم كه آنها هم است! یك سالمند وقتی بخواهد بازی كند می‌گوید این‌ قدر اعتبار دارم این ‌قدر موجودی دارم این ‌قدر قبیله دارم این ‌قدر عشیره دارم! بازی یك انسان هشتاد ساله با بازی انسان پنجاه ساله با بازی انسان چهل ساله فرق می ‌كند؛ بازی ‌ها فرق می‌ كند، بنابراین این‌چنین نیست كه آن مراحل پنج‌گانه سوره «حدید» مباین و منافی با این دو مرحله سوره مباركه «عنكبوت» باشد. 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 20 تاریخ: 1391/10/10 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
سلام بزرگوارران تمام مباحث گروه بسوی انتظار ویاران نهج الیلاغه وحافظان وحی درواتساپ درکانال حافظان وحی درایتا دنبال کنید انشالله بتوانیم درمسیر قرآن واهلبیت گام برداریم وبدانیم صراط مستقیم از وحی الهی وکلام شیرین اهلبیت بدست می آید ونجات بشردر اطاعت وپیروی از قرآن واهلبیت رقم می خورد
کانال رابدوستان معرفی کرده وبه اشتراک گذارید
خانواده_سالم_چگونه_خانواده_ای_است.mp3
2.88M
◽️ خانواده سالم چگونه خانواده‌ای است؟ ▫️ قسمت اوّل 👤 مرحوم آیةالله میرزا علی فلسفی 🆔 @balagh_ir
خانواده_سالم_چگونه_خانواده_ای_است (1).mp3
4.08M
◽️ خانواده سالم چگونه خانواده‌ای است؟ ▫️ قسمت دوّم 👤 مرحوم آیةالله میرزا علی فلسفی 🆔 @balagh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه شیخ جعفر مجتهدی (ره) به استاد فاطمی نیا در رابطه با حضرت معصومه (س) کانال استادفاطمی نیا @ostad_Fateminia313
خانواده_سالم_چگونه_خانواده_ای_است (2).mp3
3.1M
◽️ خانواده سالم چگونه خانواده‌ای است؟ ▫️ قسمت سوّم 👤 مرحوم آیةالله میرزا علی فلسفی 🆔 @balagh_ir
خانواده_سالم_چگونه_خانواده_ای_است (3).mp3
3.97M
◽️ خانواده سالم چگونه خانواده‌ای است؟ ▫️ قسمت چهارم 👤 مرحوم آیةالله میرزا علی فلسفی 🆔 @balagh_ir