eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
🌴در سایه سار تدبر قرآن (۴۵) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ«۱» لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِعٌ«۲» مِنَ اللَّهِ ذِي الْمَعارِجِ«۳» «سوره معارج/۳-۱» سائلی تقاضای عذابی کرد که واقع شد. این عذاب برای کافران است، و هیچ دافعی(بازدارنده ای) برای آن نیست. [این عذاب] از سوی خداوند صاحب درجات(قرب) است. ✅سیمای کلی سوره معارج معروف در میان مفسّران این است که سوره«معارج» از سوره های مکّی است، اگرچه آیات آغازین آن در مدینه نازل شده است. نام این سوره برگرفته از آیه سوم آن است. معارج؛ جمع «مَعرَج» به معنای محل عروج و بالا رفتن، یا به معنای پله ها و درجات است. اگرچه به نظر برخی مفسران(۱) معنی اول مناسب ترست. ❇️محتوای سوره به هر حال، ویژگی های سوره های مکّی مانند بحث پیرامون اصول دین، مخصوصا معاد و إنذار مشرکان و مخالفان در این سوره کاملا مشهود است. ❇️فضیلت تلاوت سوره از رسول خدا ص روایت شده است که: مَن قَرَأَ «سَألَ سَائلٌ» أعطاهُ الله ثواب «الذین هم لِأماناتهم و عهدهم راعون و ٱلذین هم علیٰ صلواتهم یُحافظون»(۲) کسی که سوره «سال سائل» را بخواند، خداوند ثواب کسانی را به او می دهد که امانات و عهد و پیمان خود را حفظ می کنند و کسانی که مواظب و مراقب نمازهای خویش اند. ❇️شأن نزول: بسیارى از مفسران و ارباب حدیث، شأنِ نزولى براى این آیات نقل کرده اند که حاصل آن چنین است: «هنگامى که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) على(علیه السلام) را در روزِ «غدیر خم» به خلافت منصوب فرمود و درباره او گفت: «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ»؛ (هر کس من مولى و ولى او هستم، على مولى و ولى او است)، چیزى نگذشت که این مسأله در بلاد و شهرها منتشر شد. «نعمان بن حارث فهرى» خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمده، عرض کرد: «تو به ما دستور دادى: شهادت به یگانگى خدا و این که تو فرستاده او هستى دهیم، ما هم شهادت دادیم، آن گاه دستور به جهاد، حج، روزه، نماز و زکات دادى، ما همه اینها را نیز پذیرفتیم، اما به اینها راضى نشدى تا این که این جوان (اشاره به على(علیه السلام) است) را به جانشینى خود منصوب کردى، و گفتى: «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ». آیا این سخنى است از ناحیه خودت یا از سوى خدا؟! پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: «قسم به خدائى که معبودى جز او نیست، این از ناحیه خدا است». «نعمان» روى بر گرداند، در حالى که مى گفت: «اللّهُمَّ إِنْ کانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِکَ فَأَمْطِرْ عَلَیْنا حِجارَةً مِنَ السَّماء»؛ (خداوندا! اگر این سخن حق است و از ناحیه تو، سنگى از آسمان بر ما بباران)!. اینجا بود که: سنگى از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت، همین جا بود که آیه «سَأَلَ سائلُ بِعَذَاب وَاقِع * لِّلْکفِرِینَ لَیْس لَهُ دَافِعٌ» نازل گشت. آنچه گفتیم، مضمونِ عبارتى است که در «مجمع البیان» از «ابوالقاسم حَسَکانى»، با سلسله سندش از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است. همین مضمون را بسیارى از مفسران «اهل سنت» و رواتِ حدیث، با مختصرى تفاوت نقل کرده اند.(۳) ✅نکته ها: ۱- کلمه «سوال» هم به معناى طلب و هم به معناى دعا است و به همين جهت با حرف (باء) متعدى شده، نظير آيه «يدعون فيها بكل فاكهه امنين.»(۴) یعنی دعا داع بعذاب واقع. ۲- معارج، جمع «معرج»اسم مکان- محل عروج، یا جمع «معراج» اسم آلت عروج و بالا رفتن یعنی نردبان می باشد.(۵) ۳- من الله ذی المعارج: خدایی که در نزد خود مقامات و درجات و مراتب دارد و هر کس و هر چیز- انسان، فرشته و موجودات دیگر- در یک مقام خاصی از آن مقامات قرب قرار گرفته اند.(۶) ۴- للکافرین: جار و مجرور، متعلق است به«عذاب واقع»(۷) ۵- واقع: صفت برای «عذاب» است و «للکافرین» صفت دوم و«لیس له دافع» صفت سوم است.این احتمال نیز داده شده که «للکافرین» متعلق به«عذاب» بوده باشد، و اگر «لام» به معنی «علیٰ» باشد، متعلق به«واقع» خواهد بود.(۸) ❇️ پیام ها ۱- گروهی از کافران عصر بعثت، خواستار شتاب در نزول عذاب الهی در دنیا شدند.«سأل سائل بعذاب واقع»(۹) ۲-تقاضای نابجا، مغرضانه و لجوجانه می تواند حادثه آفرین باشد.(۱۰) ۳-کفر و حق ناپذیری، موجب نزول عذاب الهی است.«بعذاب واقع، الکافرین»(۱۱) ۴-در برابر عذاب الهی، هیچ فردی و هیچ نیروی بازدارنده ای وجود ندارد.(۱۲) 📚 منابع: ۱- تفسیر نمونه، ج ۲۵, ص ۱۶. ۲- مؤمنون/۹. ۳- تفسیر نمونه، ج ۲۵, صص۱۸-۱۷. ۴- ترجمه المیزان، ج ۲۰,ص۶. ۵-التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، علامه مصطفوی، ج ۸,ص ۹۲. ۶- آشنایی با قرآن، استاد شهید مطهری،ج ۹,ص ۶۴. ۷- ترجمه المیزان،ج ۲۰,ص۶. ۸- تفسیر نمونه، ج ۲۵,ص۲۰. ۹- تفسیر راهنما، ج‌۱۹, ص ۳۳۳. ۱۰- تفسیر نور، ج ۱۲, ص ۲۱۱. ۱۱- تفسیر راهنما، ج ۱۹, ص ۳۳۴. ۱۲- همان. 🟢دارالمؤمنین کاشان: محمد جواد کریمی،دوشنبه سوم شوال المکرم ۱۴۴۴ قمری برابر با ۱۴۰۲/۲/۴http://eitaa.com/hafezan_vahy
4_5983310242748829822.mp3
1.43M
  💥 چرا من محبوب نیستم؟! من روحانی‌ام/ من استادم/ من دکترم / مهندس‌ام ... ✘ خیلی شأن اجتماعی بالایی دارم، ولی در خانواده‌ام محبوب نیستم، بچه‌هام عاشقم نیستن، حس میکنم همسرم فقط تحملم میکنه، آخه چـــــــرا ؟ منبع: مجموعه ارتباط موفق http://eitaa.com/hafezan_vahy
انسان شناسی ۲۴۹.mp3
11.72M
۲۴۹ ➖افکار منفی زیادی در ذهن من تولید می‌شوند، وسوسه‌هایی که خودم از اینکه به خیال من خطور می‌کنند، خجالت می‌کشم! ➖من نمی‌دانم با این افکار و وسوسه‌ها که حتی نمی‌توانم برای کسی تعریف کنم، چگونه برخورد کنم؟ استاد شجاعیhttp://eitaa.com/hafezan_vahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌿🌹🕋🌹🌿🌸 فیلم زیبا ازتصویر گرے ترجمہ فارسے سورہ مبارڪہ 🌺🌸 آل عمران 🌸🌺 بخش سیزدهـم ✨اشارہ بهـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ👇 ⚡ منڪران حقیقت ⚡ پند ⚡ جواب بعضے از سوالهــــــــــــــــاے شما در این ڪلیپ هــــــــــــــــاست... http://eitaa.com/hafezan_vahy
مداحی آنلاین - من یار تو نه، سربار توام.mp3
6.52M
ویژه من یار تو نه، سربار توام دائم سبب آزار توام #اللهم_ارزقنا_کربلا_به_حق_الحسین_عhttp://eitaa.com/hafezan_vahy
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز صد و شصت و ششم ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : (امام علیه السلام در شهر کوفه به کوفیان فرمودند: ) 🔹وصف كشورداری خويش ♦️با شما به نيکويی زندگی کردم و به قدر توان از هر سو نگهبانی شما دادم و از بندهای بردگی و ذلّت شما را نجات داده و از حلقه های ستم رهايی بخشيدم، تا سپاسگزاری فراوان من برابر نيکی اندک شما باشد و چشم پوشی از زشتی های بسيار شما که به چشم ديدم و با بدن لمس کردم. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 1⃣ ارزش پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) و قرآن ♦️خداوند پيامبر(صلی الله علیه و آله) را هنگامی فرستاد که پيامبران حضور نداشتند و امّت ها در خواب غفلت بودند و رشته های دوستی و انسانيّت از هم گُسسته بود. پس پيامبر(صلی الله علیه و آله) به ميان خلق آمد، در حالیکه کتاب های پيامبران پيشين را تصديق کرد و با «نوری» هدايت گرِ انسان ها شد که همه بايد از آن اطاعت نمايند و آن نور، قرآن کريم است. از قرآن بخواهيد تا سخن گويد که هرگز سخن نمی گويد، امّا من شما را از معارف آن خبر می دهم، بدانيد که در قرآن علم آينده و حديث روزگاران گذشته است، شفادهنده دردهای شما و سامان دهنده امور فردی و اجتماعی شما است. 2⃣ خبر از آينده دردناك بنی اميه ♦️پس از تسلّط فرزندان اميّه، خانه ای در شهر يا خيمه ای در بيابان باقی نمی ماند جز آنکه ستمگران بنی اميّه، اندوه و غم را بدانجا می کشانند و بلا و کينه توزی را در همه جا مطرح می کنند. پس در آن روز برای مردم نه عذرخواهی در آسمان و نه ياوری در زمين باقی خواهد ماند، زيرا نااهلان را به زمامداری برگزيده ايد و زمامداری را به جايگاه دروغينی قرار داده ايد. امّا به زودی خداوند از ستمگران بنی اميّه انتقام می گيرد، خوردنی را به خوردنی و نوشيدنی را به نوشيدنی، خوردنی تلخ تر از گياهِ عَلْقَمْ و نوشيدنی تلخ و جان گدازتر از شيره درخت صبر. خداوند از درون ترس و وحشت و از بيرون، شمشير را بر آنها مسلّط خواهد کرد که آنان مرکب های عصيان و نافرمانی و شتران بارکش گناهانند. من پياپی سوگند می خورم که پس از من، بنی اميّه خلافت را چونان خلط سينه بيرون می اندازند و پس از آن ديگر تا شب و روز از پی هم در گردش است مزه حکومت را برای بار ديگر نخواهند چشيد. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/hafezan_vahy
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 166.mp3
5.14M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 🌺 سهم روز صد و شصت و ششم خطبه ۱۵۹ تا ۱۵۸ http://eitaa.com/hafezan_vahy
شرح حکمت ۴۸ قسمت ۴ مراحل پیروزی.mp3
2.04M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 4⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/hafezan_vahy
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 4 ) 🔹 مراحل پیروزی 🔰 در ادامه بحث فکر ، رأی و جَوَلان رأی ، نکاتی باقی ماند . دسته اول از این نکات ، آسیب شناسی تفکّر و رأی است. 🔻مولا علی (علیه السلام) در نهج البلاغه ، شش چیز را عامل آسیب دیدن رأی و نظر درست می داند : 🔸 ۱. لجاجت : در حکمت ۱۷۹ می فرمایند : « اللَّجَاجَةُ تَسُلُّ الرَّأْيَ » ؛ " لجاجت باعث می شود رأی انسان از بین برود." 🔸۲. دوم اختلاف است. در حکمت ۲۱۵ می فرماید : « الْخِلَافُ يَهْدِمُ الرَّأْي » " اختلاف کردن ، رأی و نظر و اندیشه و تصمیم را منهدم می کند. " 🔸۳. سومین مورد، در خطبه ۱۳۸ است و آن عبارت است از اینکه انسان، رأی خود و نظر و فکر خود را محور قرار بدهد و بخواهد دین و قرآن را با نظر خودش تفسیر بکند. 🔻 مولا علی (علیه السلام) در مورد امام زمان (ارواحنا فداه) در زمان ظهور می فرمایند: « يَعْطِفُ الرَّأْيَ عَلَى الْقُرْآنِ إذَا عَطَفُوا الْقُرْآنَ عَلَى الرَّأْي» " حضرت در روزگاری که همگان قرآن را به نفع نظر خودشان تفسیر می کنند ، نظرها را به سمت قرآن بر می گردانند." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد... http://eitaa.com/hafezan_vahy
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز صد و شصت و هفتم ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 1⃣ عبرت از گذشتگان ستايش خداوندی را سزاست که حمد را کليد ياد خويش و سبب فزونی فضل و رحمت خود و راهنمای نعمت ها و عظمتش قرار داده است. بندگان خدا! روزگار بر آيندگان چنان می گذرد که بر گذشتگان گذشت. آنچه گذشت باز نمی گردد و آنچه هست جاويدان نخواهد ماند، پايان کارش با آغاز آن يکی است، ماجراها و رويدادهای آن همانند يکديگرند و نشانه های آن آشکار است. گويا پايان زندگی و قيامت، شما را فرامی خواند، چونان خواندن ساربان، شتر بچه را. پس آن کس که جز به حساب نفس خويش پردازد، خود را در تاريکی ها سرگردان و در هلاکت افکنده است. شيطان ها مهارش را گرفته و به سرکشی و طغيان می کشانند و رفتار زشت او را در ديده اش زيبا می نمايانند، پس بدانيد که بهشت پايان راه پيشتازان و آتش جهنّم سرانجام کسانی است که سُستی می ورزند. 2⃣ ضرورت تقوی و خودسازی ♦️ ای بندگان خدا! بدانيد که تقوا، دژی محکم و شکست ناپذير است، اما هرزگی و گناه، خانه ای در حال فروريختن و خوارکننده است که از ساکنان خود دفاع نخواهد کرد و کسی که بدان پناه برد در امان نيست. آگاه باشيد! با پرهيزکاری، ريشه های گناهان را می توان بريد و با يقين می توان به برترين جايگاه معنوی، دسترسی پيدا کرد. ای بندگان خدا! خدا را، خدا را، در حقِّ نفس خويش! که از همه چيز نزد شما گرامی تر و دوست داشتنی تر است. همانا خدا، راه حق را برای شما آشکار کرده و جادّه های آن را روشن نگاه داشت، پس يا شقاوت دامنگير يا رستگاری جاويدان در انتظار شماست، پس در اين دنيای نابودشدنی، برای زندگی جاويدان آخرت، توشه برگيريد، که شما را به زاد و توشه راهنمايی کردند و به کوچ کردن از دنيا فرمان دادند و شما را برای پيمودن راه قيامت برانگيختند. همانا شما چونان کاروانی هستيد که در جايی به انتظار مانده و نمی دانند در چه زمانی آنان را فرمان حرکت می دهند. آگاه باشيد! با دنيا چه می کند کسی که برای آخرت آفريده شده است؟ و با اموال دنيا چه کار دارد آن کس که به زودی همه اموال او را مرگ می ربايد و تنها کيفر حسابرسی آن بر عهده انسان باقی خواهد ماند. بندگان خدا! خيری را که خدا وعده داد، رهاکردنی نمی باشد و شرّی را که از آن نهی فرمود، دوست داشتنی نيست! بندگان خدا! از روزی بترسيد که اعمال و رفتار انسان وارسی می شود، روزی که پر از تشويش و اضطراب است و کودکان در آن روز پير می گردند! ای بندگان خدا! بدانيد که از شما نگاه بانانی بر شما گماشته اند و ديدبان هايی از پيکرتان برگزيده و حافظان راستگويی که اعمال شما را حفظ می کنند و شماره نَفَس های شما را می شمارند، نه تاريکی شب شما را از آنان می پوشاند، و نه دَری محکم شما را از آنها پنهان می سازد. 3⃣ ياد تنهايی قبر ♦️ فردا به امروز نزديک است و امروز با آنچه در آن است می گذرد و فردا می آيد و بدان می رسد، گويی هر يک از شما در دل زمين به خانه مخصوص خود رسيده و در گودالی که کنده اند آرميده ايد، وه! که چه خانه تنهايی؟ و چه منزل وحشتناکی؟ و چه سياه چال غربتی؟ گويی هم اکنون بر صور اسرافيل دميدند و قيامت فرارسيده و برای قضاوت و حسابرسی قيامت بيرون شده ايد، پندارهای باطل دور گرديده، بهانه ها از ميان برخاسته و حقيقت ها برای شما آشکار شده و شما را به آنجا که لازم بود کشانده اند. پس از عبرت ها پند گيريد و از دگرگونی روزگار عبرت پذيريد و از هشداردهندگان بهره مند گرديد. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/hafezan_vahy
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 167.mp3
8.09M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 🌺 سهم روز صد و شصت و هفتم خطبه ۱۵۷ http://eitaa.com/hafezan_vahy