eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
╲\╭┓ ╭⁦ 🍃🌺﷽🌺🍃 ┗╯\╲ 🔴 جلسه 6 🔵 بخش ششم سؤال… جواب: حالا حمد را در همان خطبهٴ مباركه‌اي كه اميرالمؤمنين (سلام الله عليه) دارد،‌ مي‌فرمايد به اينكه ما تو را حمد مي‌كنيم در حالي كه نعمتهاي تو را احدي نمي‌تواند بشمارد. همين خودش حمد است. الحمد لله، در صدر خطبه اين است، خدايي را حمد مي‌كنيم كه «لا يحصي نعمائه العادون و لا يؤدي حقه المجتهدون الحمد لله الذي لا يدركه بعد الهمم و لا يناله غوص الفطن»(34) آنگاه عرض مي‌كند كه «لا يحصي نعمائه العادون و لا يؤدي حقه المجتهدون»(35) خدايي كه نه خودش قابل شناخت است براي حكيم يا عارف و خدايي كه نعمتهاي او را احصا گران جهان توان شمارش آن را ندارند. «الحمد لله الذي لا يدركه بعد الهمم و لا يناله غوص الفطن»(36) حكيم هر چه بلند پروازي كند با انديشه نمي‌تواند به اوج خداشناسي برسد. عارف هر چه در درياي دل فرو برود، غواصي كند آن توان را ندارد كه از گوهر دل خداشناسي محض را استخراج كند. نه براي بلند پروازان و متفكران،‌نه براي غواصان كسي بخواهد در درون فرو برود خدا را بشناسد،‌ مقدورش نيست. كسي بخواهد بيرون را بنگرد جهان بين باشد،‌ باز مقدورش نيست. آنگاه مي‌فرمايد: خدايي كه «لا يحصي نعمائه العادون و لا يؤدي حقه المجتهدون»(37) همهٔ اينها را با لسان حمد عرض مي‌كند. لازم نيست كه انسان به كنه ذات يا به كنه نعمات پي ببرد بعد حمد كند. همين عجز از اكتناه خود يك نحو حمد است. سؤال… جواب: بله آن دو تا بحث است يكي در سورهٔ صف،‌ يكي در سورهٔ اسراء‌ انشاء الله خواهد آمد كه احمد بودن حضرت به چه مناسبت است،‌ و مقام محمودي كه به وسيلة‌ نماز شب به حضرت وعده داد «و من الليل فتهجد به نافلة لك عسي ان يبعثك ربّك مقاماً‌ محموداً»(38) آن به چه مناسبت است. و اگر رسول الله (صلّي‌ الله ‌عليه ‌و آله و سلّم) محمود است،‌ حامدش كيست؟ آيا حامدش خداست؟‌ يا حامدش ما سوي الله است؟‌ ما سوي الله اين مقام را حمد مي‌كنند يا خدا هم حمد مي‌كند؟‌ اين را به خواست خدا يكي از مطالبي است كه در اين ضمن خواهم داشت http://eitaa.com/hafezan_vahy1
╲\╭┓ ╭⁦ 🍃🌺﷽🌺🍃 ┗╯\╲ 🔴 جلسه 6 🔵 بخش هفتم سؤال… جواب: بله يحمد نفسه،‌ حمد نفسه ديگر. يحمد نفسه نه يحمد غيره . حامد هست يحمد نفسه كما حمد نفسه. در قرآن وقتي كه ما «الحمد الله الذي أنزل علي عبده الكتاب»(39)، «الحمد لله رب العالمين»(40) اين حمدي است كه در قرآن حمد الله نفسه نه يحمد غيره . آنها كه به آنها اجازهٴ‌ حرف داد، چون در آن روز كسي حق حرف ندارد «لا يتكلمون إلاّ من أذن له الرحمن و قال صواباً»(41) آنهايي كه به آنها اجازهٴ‌ حرف داد،‌ حرفشان اين است كه مي‌گويند: «الحمد لله الذي صدقنا وعده»(42) در سورهٔ زمر آيهٔ 74 «و قالوا الحمد لله الذي صدقنا وعده و اورثنا الارض نتبَوّأ من الجنة حيث نشاءُ فنعم أجرُ العاملين»(43) خود آنهايي كه خدا سعي آنها را مشكور كرد،‌ فرمود: «إن هذا كان لكم جزاء و کان سعيكم مشكوراً»(44)‌ و امثال ذلك، همانها كه سعيشان مشكور است يعني بهشتيان و اولياي الهي در برابر اين شكر گزاري حق، دارند خدا را حمد مي‌كنند. مي‌گويند خدا را شكر «الحمد لله» كه به وعده‌اش وفا كرده،‌ زمين بهشت را در اختيار ما قرار داده، هر جا بخواهيم آزاديم،‌ «الحمد لله الذي صدقنا وعده»(45) با وعده ما را تشويق كرده حركت كرده‌ايم،‌ با انجاز وعده حق شناسي كرده‌ نعمت ديگري به ما داده است. «الحمد لله الذي صدقنا وعده و اورثنا الارض»(46) يعني ارض جنت «نتبوأ من الجنه حيث نشاء فنعم أجر العاملين»(47) در سورهٔ فاطر مشابه اين معنا آمده است. 34 سورهٔ فاطر وقتي بهشتيان با آن نعمتهايشان بازگو شدند، مي‌فرمايد: «و قالوا الحمد لله الذي أذهب عنا الحزن ان ربنا لغفور شكور»(47) خدايي را سپاس كه هر گونه اندوه را از ما برد. ديگر سخن از اندوه نيست. زيرا آنچه كه در راه او داديم كه به مقصد رسيده‌ايم. آنچه را هم كه به ما مي‌دهد از دست دادني نيست. پس حزني در كار نيست. انسان كه غمگين است،‌ براي آن است كه چيزي را در گذشته از دست داد بر او افسوس مي‌خورد. اگر همهٔ‌ آنچه كه انسان در راه خدا داد هم اكنون مي‌بيند،‌ پس جا براي اندوه نيست. و آنچه هم كه دارد خوف اينكه از دستش برود هم نيست تا زمينهٴ‌ حزن فراهم بشود، پس در بهشت حزني نيست. «و قالوا الحمد لله الذي أذهب عنا الحزن ان ربنا لغفور شكور»(48) چون خدا غفور است،‌ مي‌آمرزد و شكور است، حق شناسي مي‌كند،‌ ما او را حمد مي‌كنيم. كه روي شكور بودن خدا بهشتيان او را حمد مي‌كنند. بر اين وصف كمالي خدا هم خدا را حمد مي‌كنند. بنابراين چيزي براي غير خدا نمي‌ماند در تحليل عقلي كه از آن جهت خدا بشود شاكر و ديگران بشوند مشكور. لذا در سورهٔ يونس وقتي جريان بهشتيان را نقل مي‌كند مي‌فرمايد،‌ آيهٔ‌ 10 سورهٔ يونس اين است كه «دعواهم فيها سبحانك اللهم و تحيتهم فيها سلام و ءاخر دعواهم أن الحمد لله رب العالمين»(49) آخرين سخن بهشتيان هم حمد است. آنجا هم هر نعمتي را كه مي‌طلبند در برابر آن نعمت حمد خدا را به جا مي‌آورند. http://eitaa.com/hafezan_vahy1
╲\╭┓ ╭⁦ 🍃🌺﷽🌺🍃 ┗╯\╲ 🔴 جلسه 6 🔵 بخش هشتم بيان اميرالمؤمنين(ع) در عظمت حمد خدا بياني را اميرالمؤمنين (سلام الله عليه) آنطوري كه در مستدرك نهج البلاغه آمده دارد كه مي‌فرمايد: در عظمت حمد خدا همين بس كه فاتحهٴ‌ كتاب او و خاتمهٴ دعواي اهل جنت حمد است. فاتحهٴ‌ كتاب او‌،‌ آغاز قرآن كريم حمد است «الحمد لله» و آخرين دعواي اهل بهشت هم حمد است «و ءاخر دعواهم أن الحمد لله رب العالمين»(50). اگر چنانچه حمد يكجا از آن خداست،‌ پس آن شكري كه خدا از اعمال بندگان مي‌كند،‌ خود هم نعمت است از نعمتهاي الهي كه در برابر اين نعمت حمد لازم است. و عند التحليل معلوم مي‌شود خدا از كار خود شكر مي‌كند يثني علي نفسه،‌ چرا؟‌ چون شكري كه مي‌كند بر ايمان مؤمن شكر مي‌كند. اين ايمان هدايت تشريعي‌اش هم كه نعمتي است از خدا،‌ توفيق تكويني هم كه نعمتي است از خدا، چون «ما بكم من نعمه فمن الله»(51)‌ و حمد در برابر نعمت است،‌ باز حمد به خداي سبحان برمي‌گردد. آنگاه اين مسأله به عنوان حصر ثابت مي‌شود كه «الحمد لله» زيرا حمد يا در برابر كمال نفسي است كه «لله الأسماء الحسني»(52) يا در برابر نعمت است كه «ما بكم من نعمة فمن الله»*(53) و حقيقت شكر هم چون به حقيقت حمد برمي‌گردد در حقيقت هو الشاكر و هو المشكور. فرق حمد و شكر اما از نظر اطلاق و استناد در حمد ظاهراً يك ظرافتي است كه در شكر آن ظرافت نيست. در حمد يك كرنشي است كه حامد نسبت به محمود دارد كه در شكر اين كرنش نيست. لذا خداي سبحان از كسي حمد نمي‌كند. كسي محمود خدا نشد. كه خدا بشود حامد و ديگران بشوند محمود. اما شكر اين ظرافت حمد را ندارد. لذا خدا شاكر هست در مقام فعل و ديگران كه مؤمنند سعيشان مشكور. اما حمد را خداي سبحان به خود نسبت نداد. يبقي الكلام در آيهٔ سورهٔ‌ اسراء‌ كه رسولش را (عليه آلاف التحيه و الثناء‌) وعده داد،‌ فرمود:‌ اگر نماز شب را خواندي به مقام محمود مي‌رسي. ببينيد اين محمود يعني خدا حامد است يا ديگران. «الحمد لله رب http://eitaa.com/hafezan_vahy1
Tafsir E Hamd 7_برش_1.mp3
3.73M
تفسیر سوره حمد 7 استاد جوادی آملی 💜بخش دوم حجم : ۳/۵۲ مگابایت زمان : ۱۵:۳۲دقیقه http://eitaa.com/hafezan_vahy1
Tafsir E Hamd 7_برش.mp3
3.66M
تفسیر سوره حمد 7 استاد جوادی آملی 💜بخش اول حجم : ۳/۴۵ مگابایت زمان : ۱۵:۱۶ دقیقه http://eitaa.com/hafezan_vahy1
آینه وجود ما.mp3
2.64M
  💥 آینه وجود ما 🔻 اهل بیت (ع) رو خیلی دوست دارم، ولی نمیتونم خوب باهاشون ارتباط برقرار کنم احساس میکنم از من خیلی دورند... منبع: مجموعه یاد خدا http://eitaa.com/hafezan_vahy1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
`💠 کار باید برای عصر ارواحنا فداه 🌺 و عجل الله تعالی فرجه الشریف باشه 💠 ارزش خرج کردن در راه امام زمان 👆 در بیان ائمه اطهار علیهم السلام 💐 دارستانی اللهم عجل لولیک الفرج http://eitaa.com/hafezan_vahy1
💠
 فیض تکلیف
🔸 این عزیزان ما یعنی این نوسالان باید بدانند كه خدا با اینها هم سخن می ‌گوید و این ‌چنین نیست كه اینها چون بالغ و مكلف نشده ‌اند خدا با آنها سخن نمی ‌گوید؛ هر جا هست پیام خدا هست! بنابراین كودكان و نوسالانی كه اهل ادراك و اندیشه ‌اند هم مشمول پیام خدایند، البته پیام خدا بخشی مربوط به احكام است و بخشی مربوط به اخلاق. 🔸 شما عزیزان بدانید كه خدا با شما هم سخن می ‌گوید. در بین داستان های آموزنده ‌ای كه گفتند برای نوسالان نقل بكنید این بود که فرد نوسالی وقتی دید مادرش دارد اجاق را افروخته می ‌كند كه غذا طبخ كند، اظهار تأسف كرد، مادرش گفت چرا متأسفی؟ گفت من دیدم شما برای اینكه این هیزم های بزرگ ‌تر را مشتعل كنید آن هیزم های كوچك را اول روشن كردید تا آن هیزم های بزرگ مشتعل بشوند، من می ‌ترسم در قیامت مانند آن هیزم های كوچك باشم كه اول ما را مشتعل كنند بعد بقیه را! بالأخره اگر نوجوانی می ‌فهمد به رفیق بد است بد است بد است بد است، این در قیامت است، نباید بگوید من مكلف نیستم. خداوند به همه خطاب كرد فرمود: ﴿قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلیكُمْ ناراً﴾ خودتان و اهلتان را از آتش نجات بدهید. 📚 مصاحبه مجله مخصوص جوانان با حضرت استاد تاریخ: 1377/06/23 🌐 http://eitaa.com/hafezan_vahy1
فيض تکليف.mp3
1.94M
💠 روز دوازدهم ماه 1444 🔸 فیض تکلیف آیت اِلله جوادی http://eitaa.com/hafezan_vahy1