eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح حکمت ۱۰۵ بخش ۵ اقسام احکام الهی.mp3
3.22M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 5⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع @ravanedel
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح (5) 🔹 اقسام احکام الهی 🔰 امیرالمؤمنین (عليه‌السلام) در بخش چهارم از حکمت ۱۰۵ می‌فرمایند: 💠 " خداوند متعال نسبت به حکم بعضی از اشیاء و امور، سکوت کرده و آنها را در حالیکه نسيان و فراموشی نداشته رها کرده، پس شما خودتان را درباره حکم آن امور به تکلف و سختی نیندازید. " 🔻 یعنی بعضی چیزها هست که خدا آنها را مباح قرار داده؛ نه واجب کرده، نه حرام کرده، نه مکروه کرده، نه مستحب کرده است؛ شما خودتان را به زحمت نیندازید که به زور، یک حکمی برایش جور کنید. همان جور که خدا رها کرده، همانطور آزاد باشید در آن مورد؛ به جهت اینکه خدا نه جهل داشته که حکم این ها را نفرموده، نه فراموش کرده که حکم این ها را نفرموده است. 🔻نمونه ای از این مسائل را در حکمت ۲۷۰ نهج‌ البلاغه می‌خوانیم؛ در حکمت ۲۷۰ آمده: [در زمان حکومت عمر، نسبت به فراوانی زینت های کعبه نزد وی صحبت شد؛ گروهی گفتند: اگر آنها را برای لشگر اسلام مصرف کنی، ثوابش بیشتر است. کعبه زر و زینت نمی‌خواهد. او نیز می خواست چنین کند؛ از امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) پرسید.] " حضرت فرمودند: همانا قرآن بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هنگامی نازل گردید که اموال چهار قسم بود: اموال مسلمان که آن را بر اساس سهم هر یک از وارثان تقسیم کرد؛ دوم غنيمت جنگی که آن را به نیازمندانش رساند؛ سوم خمس که خدا جایگاه مصرف آن را تعیین فرمود و صدقات که خداوند راه های بخشش آن را مشخص کرد؛ و چهارم زيورآلات و زینت کعبه، از اموالی بودند که خدا آنها را به حال خود گذاشت؛ نه از روی فراموشی آن را ترک کرد و نه از چشم خدا پنهان بود. تو نیز آن را به حال خود واگذار، چنانکه خدا و پیامبرش ، آن را به حال خود وا گذاشتند." [عمر گفت: اگر تو نبودی، رسوا می‌شدیم و متعرّض زيورآلات کعبه نشد.] 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع @ravanedel
چهار علت نمازهای روزانه از زبان رسول خدا‌‌(صلی الله علیه واله): پاسخ: ✅ چرا نمازصبح میخوانیم؟ 👈 صبح آغاز فعالیت شیطان است هرکه در آن ساعت نماز بگذارد و خود را در معرض نسیم الهی قرار دهد از شر] شیطان در امان میماند. ‌✅ چرانمازظهرمیخوانیم؟ 👈 ظهر، همه عالم تسبیح خدا می گویند زشت است که امت من تسبیح خدانگوید. و نیز ظهر وقت به جهنم رفتن جهنمیان است لذا هر که دراین ساعت مشغول عبادت شود از جهنم بیمه میشود. ✅ چرا نمازعصر میخوانیم؟ 👈 عصر زمان خطای آدم و حواست و ما ملزم شدیم در این ساعت نماز بخوانیم و بگوییم ما تابع دستورخداییم. ✅ چرا نماز مغرب میخوانیم؟ 👈 مغرب لحظه پذیرفته شدن توبه حضرت آدم است و ما همه به شکرانه آن نمازمی خوانیم. ✅ چرا نماز عشا میخوانیم؟ 👈 خداوند متعال نماز عشا را برای روشنایی و راحتی قبر امتم قرارداد. @ravanedel
22.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 تجلّی اعظم

▫️ با ارتحال رسول گرامی، چیزی از جوامع بشری گرفته شده است كه با ارتحال هیچ كس از بشر گرفته نمی ‌شد، این مصیبت می ‌شود و این مصداق كامل آن ثلمه‌ای است كه «لَا یسُدُّهَا شَی‏ءٌ»... . 👇👇👇👇 🆔 @ravanedel
9.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 رسول رحمت ▫️ نیاز بشر به از آن جهت است كه بشر یك موجود دائمی و ابدی است و با مرگ از پوست به در می ‌آید نه اینکه بپوسد و بعد از مرگ, برزخ است و صحنه قیامت است و پاداش نیكان و كیفر تبهكاران و مانند آن... . 👇👇👇👇 🆔 @ravanedel
💠
   ادب متعهد
🔹 درباره امامت، قرآن كریم فرمود که این است. وقتی ابراهیم خلیل عرض كرد: ﴿وَ مِنْ ذُرِّیتی﴾، خداوند فرمود: ﴿لا ینالُ عَهْدِی الظالمینَ ﴾؛ این ﴿عَهْدِی﴾، فاعل ﴿لا ینالُ﴾ است؛ فرمود: ﴿لا ینالُ عَهْدِی الظالمینَ﴾. این است، اگر عهدالله است، پس امرالله است، اگر است خب آیه که نفرمود «و أمر الله شوری بینهم»، فرمود: ﴿وَ أَمْرُهُمْ شُوری‏ بَینَهُمْ﴾ است. 🔹 خدا غریق رحمت كند را! گفت: كار وصیّ چون نبی امر الهی بوَد ٭٭٭ شور در آن خلق را سر به سقر كوبدا و حق گفت! مؤلف الغدیر فاتح فتح الفتوح ٭٭٭ رایت این فتح گو به عرش بر كوبدا لا قلم الا امین لا رقم الاّ غدیر ٭٭٭ تاجور است آن ‌كه این سكّه به زر كوبدا روحش شاد باشد! كار وصی چون نبی امر الهی بود ٭٭٭ شور در آن خلق را سر به سقر كوبدا 🔹 اگر ما صدها نفر مثل و در تازی و فارسی می ‌داشتیم وضع به این صورت در نمی ‌آمد! 📚 سخنرانی در سومین اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین تاریخ: 1393/10/17 @ravanedel
21.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
"دوکوهه " 🎙 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ "کانال روان دل"💫 ╭┅─────────┅╮ @ravanedel ╰┅─────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم کمتردیده شده از شهید حججی اینها فکر می‌کنند من شهید میشم! ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ "کانالروان دلپ"💫 ╭┅─────────┅╮ @ravanedel ╰┅─────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ اصلا چه فایده‌ای برای جمهوری اسلامی دارد که انقدر روی آن پافشاری می‌کند؟! 🔰 برشی از سخنرانی 💠 اندیشکده راهبردی سعداء 🆔 @ravanedel
زن زندگی آزادی در دنیا 🔰 قسمت اول 🖋 قدرت‌های استعماری دنیا در طول تاریخ، بارها از بهانه برای توجیه کشورهای دیگر استفاده کردند. یکی از این کشورها هند است که بریتانیایی‌ها برای تداوم حضور استعماری خود در این کشور، از بهانه نجات زنان استفاده کردند. 🖋بریتانیا، زنان هندی را بدبخت، و تحت ستم آیین‌های باستانی هند نشان میداد. از جمله شخصیت های تأثیرگذاری که در توجیه امپریالیسم بریتانیا در هند نقش بسزایی داشت، بود که کتاب «مادر هند» سنگ بنای تبلیغاتی توجیه استعماری هند به بهانه نجات زنان شد. 🖋 مایو، دستاوردهای زنان هندی را کرد مانند سراسر هند که در سال 1927 تأسیس شد و یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین سازمان ها در جنبش زنان هند بود. علاوه بر این، هند که در سال 1917 تأسیس شد، فعالانه برای زنان و علیه اعمالی مانند ازدواج کودکان و ظلم به زنان بیوه مبارزه کرد. 🖋 بریتانیا از نقاط ضعفی که در آیین های هند وجود داشت استفاده کرد تا با بزرگ نمایی آن‌ها در افکار عمومی، ظلم به زنان را گسترده نشان دهد. مانند «» یا «»، که یک مراسم نادر در آیین هندو بود. 🖋علاوه بر این، غربی‌ها، روش‌های سنتی مورد استفاده توسط را در هنگام زایمان تحقیر کردند. شایعات بی‌مدرکی منتشر شد و ادعا می‌کرد که ماماهای هندی از روش‌های نادرست استفاده می‌کنند. پزشکان غربی، تحت تأثیر شرق شناسی، به ماماهای هندی برچسب «کثیف» و «نادان» می‌زدند. جالب اینجاست که بسیاری از این شیوه‌های سنتی اکنون توسط تحقیقات پزشکی مدرن تایید شده است. موارد دیگری هم برای توجیه ظلم به زنان مانند استفاده کردند. 🖋 اینگونه بود که بریتانیا با فریب و تحریف توانست افکار عمومی دنیا را جهت تداوم استعمار هند اقناع کند آن‌هم 📚 منتظر کتاب باشید... 💠 اندیشکده راهبردی سعداء 🆔@ravanedel
تحریف نظرات علما و تاریخ‌نویسان درباره یادداشت شهادت پیامبر(ص) نظرات یا سوال‌هایی بیان شد که چند نکته‌ای را درباره آنها عرض می‌کنم: ۱. کسانی که خواهان اثبات شهادت پیامبر(ص) به دلیل سم خوراندن همسران‌ ایشان هستند، می‌کوشند در متن و اصالت مسموم شدن پیامبر(ص) به وسیله زنِ یهودی در واقعه‌ی خیبر تشکیک کنند تا عنوان مسمومیت پیامبر در کلام تاریخ نویسان و علمای شیعه و سنی را به نحوه‌ی مسمومیتی که خودشان می‌پسندند، بازگشت دهند. ولی وقتی موضوع سم‌خوردن در واقعه خیبر منتفی شد، کلاً موضوع مسمومیت پیامبر نفی می‌شود، نه اینکه این عنوان به نفع آنها باقی بماند. ۲. اینکه گاهی بعضی از علمای اهل‌سنت و شیعه با قطعیت از مسمومیت پیامبر(ص) بدون اشاره به حادثه آن سخن گفته‌اند، به خاطر روایات متعددی است که درباره مسمومیت پیامبر در خیبر از طریق شیعه و سنی نقل شده است و رویکرد اخباری بعضی از علما موجب می‌شود تردیدی در دلالت آن نداشته باشند. بر این اساس شیخ صدوق در کتاب الاعتقادات، اعتقاد شیعه را چنین تقریر می‌کند: "و اعتقاد ما در باره پیامبر آن است كه ایشان در جنگ خيبر مسموم شدند و پيوسته همان [اثر] آن خوراک به ایشان بازگشت می‌کرد تا آنكه رگ قلبش را بريد و به همان سبب ارتحال فرمود."(الاعتقادات، ص ۹۷) از این گذشته کسانی که کلی‌گوییِ سخنان علمای اهل‌سنت درباره مسمومیت پیامبر را به مسمومیت ایشان توسط همسران بازگشت می‌دهند، انصاف و اخلاق علمی را در نظر نمی‌گیرد، چون در این‌باره هیچ گزارش تاریخی از اهل‌سنت بیان نشده است و بدیهی است که عالم سنی هیچگاه برخلاف نگرش مذهبی خود، بدون استناد محکم تاریخی با قاطعیت از مسمومیت پیامبر به دست زنان پیامبر سخن نمی‌گوید وگرنه اسم او را نمی‌توان عالم سنی گذاشت. ۳. تعدد روایات و گزارش‌های تاریخی درباره مسمومیت پیامبر در خیبر ما را به این آگاهی می‌رساند که اصل چنین توطئه‌ای روی داده است، ولی درباره جزئیات آن نمی‌توان با قاطعیت سخن گفت. همچنین نمی‌توان با قاطعیت آن مسمومیت را علت رحلت پیامبر(ص) در چند سال بعد معرفی کرد. البته استبعاد و تردیدی که بعضی در باقی ماندن اثر آن سم در بدن پیامبر‌(ص) پس از چند سال بیان می‌کنند، نیز پذیرفته نیست؛ چون ممکن است خود سم در بدن ایشان باقی نمانده باشد، ولی آسیبی که آن سم به کلیه یا کبد یا قلب ایشان زده بود، همچنان اثرش بعد از مدتی ظهور پیدا می‌کرد. این موضوع از روایات نیز قابل برداشت است، چنانچه در روایات آمده که پیامبر هنگام وفات می‌فرمود: "لقمه‌ای که در خیبر خوردم رگ‌های مرا بریده است" بحارالانوار، ج ۱۷، ص ۴۰۵) ۴. درباره موضوع دارو خوراندن پیامبر به نحو اجمال در یادداشت توضیح دادم. نکاتی دیگر اینکه: اولاً؛ این دارو خوراندن در اوج بیماری پیامبر بوده است(هنگامی که تب شدیدی داشتند و بیهوش می‌شدند) پس دارو موجب وخیم شدن حال پیامبر نشد. ثانیاً؛ در روایات متعددی اسماء بنت عمیس طراح و مجری آن معرفی شده است. ثالثاً؛ در آن هنگام علاوه بر زنان پیامبر(ص)، حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت علی (ع) و سایر بنی هاشم گرد پیامبر حاضر بودند، نمی‌توان پذیرفت آنها قبل و بعد از این کار(جنایت و ترور) اعتراض نکرده باشند یا این‌که معترض بودند ولی هیچ‌گزارشی از موافق و مخالف در تاریخ و روایت ثبت نشده باشد. ۵. در یادداشت استدلال بنده به این موضوع بود که اگر عایشه در مسمومیت پیامبر نقش داشت چرا امام علی(ع) بعد از جنگ جمل او را مجازات نکردند و فرمودند: «...وَ لَهَا بَعْدُ حُرْمَتُهَا الْأُولَى وَ الْحِسَابُ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى؛ حرمت اوليه او باقى است، و حسابش با خداوند است.» بعضی پاسخ دادند که امام علی، باید عایشه را به خاطر فتنه جمل مجازات می‌کردند، پس وقتی به خاطر آن عمل مجازات نکردند، در واقعه قتل پیامبر(ص) نیز صلاح دیدند او را مجازات نکنند. در پاسخ باید بگویم: امام به عنوان حاکم و خلیفه اسلامی این اختیار را داشتند که افرادی را که به جنگ با خلیفه برخواسته‌اند، مورد عفو قرار دهند، ولی آیا مجازات قتل و ترور پیامبر(ص) به اختیار خلیفه و امام بود، اگر چنین چیزی را معتقد باشیم شأن و منزلت پیامبر را بسیار پایین آورده‌ایم. اما اینکه ائمه(ع) از سایر قاتلان خویش انتقام نگرفتند ارتباطی به بحث ما ندارد چون در این مورد امام علی هم قدرت و امکان بر مجازات داشتند و هم دلیلی مضاعف برای مجازات. از این‌گذشته، آقایان به جمله امام علی(ع) توجه نمی‌کنند که بخشیدن عایشه را به رابطه همسری وی با پیامبر(ع) معلل می‌کند، و مجددا می‌گوییم: آیا برای کسی در قتل همسرش نقش اصلی داشته حرمتی باقی می‌ماند که امام به آن استدلال می‌کنند؟! ......... @ravanedel