eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
13.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 مسلمانی و اسلام

🔸 ما ابراهیم زاده ایم! ما خلیل زاده ایم! خدای ناکرده شایسته ما نیست که این طرف یا آن طرف برویم و [خود را] ارزان بفروشیم... . 👇👇👇👇 🆔 @ravanedel
💠
مسلمانی و اسلام

🔸 ما ابراهیم زاده ایم! ما خلیل زاده ایم! خدای ناکرده شایسته ما نیست که این طرف یا آن طرف برویم و [خود را] ارزان بفروشیم، مخصوصاً روحانی! ما بزرگ و بزرگ زاده ایم. به ما گفتند پدرت ابراهیم خلیل، مادرت همسران پیغمبر، برادرانتان... این کتاب بوسیدنی نیست؟ ای کاش ما هر شب قرآن بر سر می داشتیم! 🔸 فرمود ﴿مِلَّةَ أَبِیكُمْ إِبْراهِیمَ‌﴾، شما اختلاسی نیستید! . چرا دست به این کار می زنید؟! هم گرانی را فراهم می کنید، هم ناامنی را فراهم می کنید. ﴿مِلَّةَ﴾ این منصوب به اغراء است؛ یعنی «خذوا ﴿مِلَّةَ أَبِیكُمْ إِبْراهِیمَ‌ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمینَ مِنْ قَبْلُ﴾». با پیغمبر هم رابطه شما این است که ﴿أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ﴾ شما پیغمبرزاده اید! چون تکوینی که نیست همان تشریعی و اعتباری و جلال و شکوه است. 🔸 فرمود شما بچه های پیغمبرید؛ هم از آن طرف بچه های ابراهیم هستید و هم از این طرف بچه های پیغمبرید ﴿أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ﴾. ملت هم که با یکدیگر برادران هستند ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ﴾ چرا جیب یکدیگر را خالی می کنید؟! ذرّه ای از اسلام اگر در ما بود؛ کشور بهتر از این بود! @ravanedel 📚 درس علوم القرآن تاریخ: 1402/10/06 @ravanedel.
💠
  صحابه انحراف
🔹 وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) فرمود طلحه و زبیر «کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا یَرْجُو الْأَمْرَ لَهُ وَ یَعْطِفُهُ عَلَیْهِ دُونَ صَاحِبهِ»، این اولین است: 1️⃣ كسی كه است و فرصت را برای خود و سمَت را برای خود می‌ خواهد و به اصطلاح است و است، كسی كه خود را می‌ خواهد و كسی كه كارها را برای خود می ‌خواهد، این طلحه ‌ای فكر می ‌كند این زبیری می ‌اندیشد (این یك شاخص). 2️⃣ دو: «لَا یَمُتَّانِ إِلَی اللَّهِ بحَبْلٍ وَ لَا یَمُدَّانِ إِلَیْهِ بسَبَبٍ»؛ پیوندی هم با خدا ندارند؛ كارهای قربی انجام بدهند، تقرب الی الله داشته باشند، برای رضای خدا كار بكنند، به حبل متین الهی مستمسِك باشند، سبب و پیوند و ربط درونی با خدا داشته باشند، این هم نیست. هر كس این‌ چنین نبود یعنی با خدا و راز و رمزی نداشت، طلحه ‌ای می ‌اندیشد و زبیری فكر می ‌كند. 3️⃣ سه: «کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا حَامِلُ ضَبٍّ لِصَاحِبهِ»؛ نه تنها تمامیت‌ خواه و فرصت‌ طلب ‌اند و نه تنها خودخواه‌ اند، بلكه دیگری را هم در دل دارند. هر كس كینه برادر مؤمن را در خود دارد، این طلحه ‌ای می ‌اندیشد این زبیری فكر می ‌كند (این سه). 4️⃣ چهارم: اگر كار به دست اینها برسد، هنوز زمینه موفقیت اینها پدید نیامده است، راز و رمز درونی اینها ظاهر می‌ شود كه : «وَ عَمَّا قَلِیلٍ یُکْشَفُ قِنَاعُهُ بهِ». 5️⃣ پنج: فرمود قسم به خدا «وَ اللَّهِ لَئِنْ أَصَابُوا الَّذی یُرِیدُونَ لَیَنْتَزعَنَّ هَذَا نَفْسَ هَذَا وَ لَیَأْتِیَنَّ هَذَا عَلَی هَذَا»؛ اگر كار بر اینها مستقر بشود، این ‌طور نیست كه به سبب اختلاف سلیقه و اختلاف نظر با یكدیگر قطع رابطه كنند؛ نه، تا یكدیگر را نریزند رها نمی ‌كنند! 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1381/04/14 🆔 @ravanedel
💠
 مسیر بصیرت
🔹 ﴿بَلِ الْإِنسَانُ عَلَی نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ﴾؛ اگر کسی خودش را نشناخت، مطمئناً نه را می شناسد، نه را می شناسد و نه را می شناسد. کسی که از درون خود با خبر نیست، آخر با چه چیزی ارتباط داشته باشد؟! ممکن نیست کسی خود را نشناسد و انقلاب شناس باشد، نظام شناس باشد، رهبرشناس و جامعه شناس باشد (این شدنی نیست). 🔹 اول آن است که انسان ببیند من چه کسی هستم و برای چه خلق شدم و چه چیزی با درون من سازگار است؛ آیا سازگار است، سازگار است، سازگار است، سازگار است یا و و و ؟ اگر انسان ﴿عَلَی نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ﴾ شد، آن گاه بیرون را به خوبی می شناسد و رابطه خود را با بیرون تنظیم می کند؛ آن وقت می داند چه چیزی برایش خوب است و چه چیزی برایش بد است. 🔹 بنابراین مهم ترین راه برای بصیر شدن و بصیرت یابی، است؛ اگر خودمان را با میزان شناختیم، توزین اشیاء کاملاً آسان است که چه برای ما خوب است، چه برای ما بد است، چه حق است و چه باطل است؛ نه آدم دیرباوری هستیم، نه آدم زودباوری هستیم، نه هر چه را شنیدیم بازگو می کنیم. ائمه فرمودند: در دروغ گویی یک ملّت و جامعه همین بس که چیزی را همین که شنید منتشر می کند: «کفَی بالمرء کِذباً ان یحدِّثَ بِکلِّ ما سَمِعَ». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1388/11/22 @ravanedel 🆔
💠
نظام أحسن
🔹 دو اصل را قرآن كریم در آیات فراوان ذكر می‌كند؛ گاهی به طور تفصیل و گاهی به طور اجمال. می فرماید هر چه شیء است خداست: ﴿اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَی‏ءٍ﴾ و آنچه مربوط به ربوبیت است این است كه فرمود: ﴿أَحْسَنَ كُلَّ شَی‏ءٍ خَلَقَهُ﴾ یعنی هر چه آفرید و هیچ نقصی در آن نیست كه مثلاً اگر زمین این طور بود بهتر بود اگر آسمان این طور بود بهتر بود اگر وضع جماد یا نبات یا حیوان یا انسان یا فرشته طرز دیگر بود بهتر بود! 🔹 این ممكن نیست، زیرا اگر وضعی و نظامی بهتر از این ممكن بود و خدا آن نظام را نیافریده بود، یا برای آن است كه ـ معاذ الله ـ علمش را نداشت یا برای آن است كه ـ معاذ الله ـ قدرتش را نداشت یا برای آن است كه ـ معاذ الله ـ آن جود و سخا را نداشت و بخل ورزید، تالی از این سه قسم بیشتر فرض نمی ‌شود و هر سه قسمش محال است، فالمقدّم مِثله. 🔹 بنابراین نظامی زیباتر و أحسن از این نظام، فرض ندارد؛ . به تعبیر برخی از بزرگان اهل معرفت، هیچ چیز زایدی در عالَم نیست! در عالم اصلاً زباله وجود ندارد؛ در بین مخلوق‌ های خدا زباله وجود ندارد، این انسان است كه زباله درست می ‌كند. 📚 سوره مبارکه قصص جلسه 28 تاریخ: 1391/08/10 🆔 @ravanedel